Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website huisstijlportaal.kb.nl
- Onderzoeker
- Mirjam, Swink; Kaylee, Swink
- Datum
- 30 april 2024
- Opdrachtgever
- Koninklijke Bibliotheek
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website huisstijlportaal.kb.nl voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 28 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website huisstijlportaal.kb.nl is onderzocht tussen 25 maart 2024 en 30 april 2024. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om de vervolgstappen te bepalen om tot een toegankelijke website te komen.
De meest opvallende bevindingen uit dit onderzoek zijn:
- Voor bezoekers die navigeren via het toetsenbord kan het lastig zijn om dit efficiënt te doen, doordat een mechanisme waarmee herhalende content overgeslagen kan worden niet goed werkt, er interactieve elementen zijn die via het toetsenbord niet goed te bereiken zijn, op bepaalde punten de focusvolgorde niet logisch is en het soms niet zichtbaar is waar de focus zich bevindt.
- Voor bezoekers die de website op een kleiner scherm of in ingezoomde weergave bekijken is het niet mogelijk bepaalde functionaliteit te gebruiken, omdat deze van de pagina verdwijnt bij inzoomen.
- Verschillende links en knoppen hebben geen duidelijk beschrijvende naam. Hierdoor zijn deze moeilijk te bedienen en begrijpen voor bezoekers die hulpsoftware gebruiken.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | huisstijlportaal.kb.nl |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 8 | 12 | 0 |
2 Bedienbaar | 7 | 10 | 0 |
3 Begrijpelijk | 5 | 5 | 0 |
4 Robuust | 2 | 1 | 0 |
Totaal | 22 | 28 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op meerdere pagina's, bijvoorbeeld https://huisstijlportaal.kb.nl/?check_logged_in=1, staat bovenaan de pagina een afbeelding van het logo in een link naar de homepagina. Deze afbeelding heeft als alternatieve tekst 'Home' gekregen. Dit beschrijft de afbeelding en het linkdoel onvoldoende. Bezoekers die niet kunnen zien weten nu niet dat hier het logo te zien is. Pas de tekst aan, bijvoorbeeld naar 'Logo KB Nationale Bibliotheek, ga naar homepagina'. Ditzelfde komt voor bij het logo in de footer van de pagina's.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/video/promotiefilm-voor-kb-events-en-tentoonstellingen staat tussen de kop 'Promotiefilm voor KB events en tentoonstellingen' en de video, de visueel verborgen tekst 'Filmbestand'. Deze tekst beschrijft de video onvoldoende en geeft geen aanvullende informatie. De kop is voldoende beschrijvend, dus de visueel verborgen tekst kan worden verwijderd.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/handleiding-huisstijlportaal hebben de eerste twee afbeeldingen onder de kop 'De editor' geen alternatieve tekst maar zijn ook niet verborgen voor hulpsoftware. Hierdoor is 'ongelabelde afbeelding' te horen voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader. De afbeeldingen brengen informatie over. Voeg een alt-attribuut met een beschrijving van wat er op de afbeelding te zien is toe.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/handleiding-huisstijlportaal komt op verschillende plekken voor dat een afbeelding voor hulpsoftware is verborgen met een leeg alt-attribuut, maar doordat de afbeelding in een div-element met de tekst 'Huisstijl Afbeelding' staat wordt deze tekst alsnog voorgelezen, wat verwarrend kan werken omdat de afbeelding door hulpsoftware genegeerd wordt. Omdat de afbeeldingen informatie overbrengen, is het belangrijk dat deze een beschrijvende alternatieve tekst krijgen.
Een soortgelijk probleem komt ook voor https://huisstijlportaal.kb.nl/ bij afbeeldingen die ook als decoratief beschouwd kunnen worden. Verwijder de tekst uit de code en geef deze afbeeldingen een goede alternatieve tekst (via het alt-attribuut) of verberg ze voor hulpsoftware met een leeg alt-attribuut.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/ staat (als de bezoeker niet is ingelogd) een afbeelding waarop de tekst 'Welkom op het KB Huisstijlportaal' te zien is. Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut en is daarmee verborgen voor hulpsoftware. Omdat de afbeelding wel informatie overbrengt heeft deze een alternatieve tekst nodig. Plaats de tekst op de afbeelding als HTML-tekst op de pagina om ook gelijk de bevinding bij succescriterium 1.4.5 op te lossen.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/video/promotiefilm-voor-kb-events-en-tentoonstellingen staat een video waarin gesproken wordt. Doordat ondertiteling ontbreekt is de gesproken tekst voor bezoekers die niet kunnen horen niet goed te volgen. Voeg ondertiteling toe.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/video/promotiefilm-voor-kb-events-en-tentoonstellingen staat een video waarin op verschillende plaatsen tekst te zien is die niet uitgesproken wordt, bijvoorbeeld op tijdstip 0:03. Ook is in het begin en aan het einde van de video het logo van KB Nationale Bibliotheek te zien. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Daardoor kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een screenreader niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze informatie in een transcript om te voldoen aan dit succes criterium. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/ons-merk/ons-merkverhaal staat de YouTube-video 'Onze merkfilm'. In deze video komt geen gesproken woord voor, er is alleen achtergrondgeluid. In de beelden die te zien zijn in de video, komt op verschillende plekken tekst in beeld, zoals in het begin 'Onze wereld is gebouwd met woorden'. Voor bezoekers die blind zijn is deze informatie niet beschikbaar. Zorg dat er een alternatief aanwezig is of voeg een geluidsspoor toe waarin alle tekst die in beeld te zien is, wordt uitgesproken.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/video/promotiefilm-voor-kb-events-en-tentoonstellingen staat een video. Bij deze video ontbreekt audiodescriptie, waardoor de informatie die bijvoorbeeld op tijdstip 0:03 in beeld is, niet beschikbaar is voor bezoekers die niet kunnen zien. Audiodescriptie is een (extra) audiospoor waarin verteld wordt wat er in beeld te zien is. Voeg een extra audiospoor toe waarin audiodescriptie te horen is.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/ons-merk/ons-merkverhaal staat de YouTube-video 'Onze merkfilm'. In deze video komt geen gesproken woord voor, er is alleen achtergrondgeluid. In de beelden die te zien zijn in de video, komt op verschillende plekken tekst in beeld, zoals in het begin 'Onze wereld is gebouwd met woorden'. Voor bezoekers die blind zijn is deze informatie niet beschikbaar. Voeg een geluidsspoor toe met audiodescriptie, waarin alle tekst die in beeld te zien is, wordt uitgesproken.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/bouwstenen/typografie staat onder de kop 'Typografie online' een tabel waarin visueel koppen te herkennen zijn, maar deze zijn niet als zodanig opgemaakt. De koppen zijn opgemaakt met het strong-element, maar in plaats daarvan moeten deze worden opgemaakt het met het th-element. Verbind deze kopcellen aan de onderliggende cellen zodat de relatie tussen de cellen goed kan worden voorgelezen door hulpsoftware zoals een screenreader. Gebruik hier bijvoorbeeld het scope-attribuut voor in het th-element. Omdat de eerste kopcel geen content bevat mag deze opgemaakt worden met het td-element.
De PDF https://huisstijlportaal.kb.nl/sites/default/files/sitemedia/downloads/Stappenplan_Beeldtaal.pdf bevat een codelaag, maar deze bevat veel lege tags. Ook heeft de content van het document niet de juiste tags gekregen. Zorg ervoor dat de koppen, de opsomming van stappen, en het schema de juiste tags krijgen en dat lege tags verwijderd worden. Let ook goed op de volgorde van de tags. Om het bestand begrijpelijk te maken voor gebruikers van hulpsoftware moet de volgorde van de tag in de codelaag overeenkomen met een leesvolgorde.
Advies: Op verschillende pagina's wordt niet op de juiste manier gebruik gemaakt van een koppenstructuur. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is een kopstructuur belangrijk, omdat een lijst van koppen opgevraagd kan worden en op die manier genavigeerd kan worden. Het wordt niet op toegankelijkheid afgekeurd als de koppenstructuur niet goed is opgebouwd, maar het verbeteren hiervan zorgt dat de structuur van de content beter geïnterpreteerd kan worden. Zorg voor een goede koppenstructuur, die begint bij een kopniveau h1 voor de titel van de pagina, kopniveau h2 voor de koppen, kopniveau h3 voor de tussenkoppen, etcetera. Sla hierbij geen koppen over.
Een aantal voorbeelden van een onjuiste koppenstructuur zijn:
- Op onder andere pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/?check_logged_in=1 ontbreekt een kop op kopniveau h1. Ook wordt kopniveau h3 overgeslagen.
- Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/contact volgt een kop op kopniveau h4 de h1-kop op, hierbij worden kopniveau's overgeslagen.
- Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/bouwstenen/kleur worden de kopniveau's h3 en h5 overgeslagen.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de homepagina https://huisstijlportaal.kb.nl/?check_logged_in=1 staan blokken met een afbeelding, een kop, tekst en link. Bijvoorbeeld bij de kop 'Ons verhaal'. Als de blokken achter elkaar worden voorgelezen door hulpsoftware zoals een screenreader, is het niet duidelijk bij welke kop de afbeelding (met alternatieve tekst 'Voorbeeld flyers') hoort. Plaatst content in de code op een manier waarbij de koppen worden opgevolgd door bijbehorende content; eerst de kop en dan de bijhorende afbeelding en tekst. Visueel mag deze indeling wel aangehouden worden.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/bouwstenen/kleur kan de bezoeker via de links onder 'Direct naar' naar een ander deel van de pagina springen. Bezoekers die kunnen zien en via de muis navigeren, vinden deze links bovenaan de pagina en kunnen op deze manier snel navigeren. Bezoekers die navigeren via het toetsenbord, vinden deze links in de focusvolgorde achteraan in de content van de pagina. Dit geldt ook bezoekers die de pagina op een kleiner scherm of ingezoomd bekijken. Hierdoor moeten zij eerst door de hele pagina heen navigeren voor zij van deze links gebruik kunnen maken, en verliezen de links hun functie. Verplaats om dit op te lossen de links in HTML, zodat deze op een logische plek in de content van de pagina komen te staan, bijvoorbeeld voor de hoofdcontent op de pagina. Ditzelfde komt op meer pagina's voor, bijvoorbeeld https://huisstijlportaal.kb.nl/bouwstenen/typografie en https://huisstijlportaal.kb.nl/handleiding-huisstijlportaal.
De PDF op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/sites/default/files/sitemedia/downloads/Stappenplan_Beeldtaal.pdf bevat een codelaag waarin niet alle codes in de correcte volgorde zijn geplaatst. Hierdoor kunnen bezoekers die gebruikmaken van hulpsoftware moeite hebben met het begrijpen van dit document. Zorg ervoor dat de volgorde van tags in de codelaag de leesvolgorde aanhoudt.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/veelgestelde-vragen staat onder de kop 'Kan ik selecties van beelden maken en die met collega's delen?' beschreven waar bepaalde onderdelen te zien zijn. Hierbij wordt gebruik gemaakt van zintuiglijke eigenschappen, zoals 'rechts bovenaan een blauw plusje', 'de balk rechtsboven', 'in de linker kolom rechtsboven drie puntjes'. Bezoekers die niet kunnen zien kunnen deze instructies niet opvolgen. Zorg ervoor dat er niet alleen zintuiglijke informatie wordt gebruikt bij het beschrijven waar bepaalde onderdelen te vinden zijn. Los dit bijvoorbeeld op door de toegankelijke naam van de elementen ook te benoemen.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/handleiding-huisstijlportaal staat onder de kop 'Digital content' beschreven dat informatie over de digitale huisstijl te herkennen is aan het volgende: 'Het begint met een muis-icoontje en heeft een lichtblauwe achtergrond'. Elders op de website komen deze kenmerken regelmatig voor, waardoor visueel te herkennen is welke informatie overgebracht wordt. Het muis-icoontje is voor hulpsoftware verborgen en is net als de blauwe achtergrondkleur niet zichtbaar voor bezoekers die niet kunnen zien. Zorg ervoor dat deze onderdelen niet alleen door zintuiglijke informatie herkenbaar zijn. Een idee voor een oplossing zou zijn om het muis-icoontje zichtbaar te maken voor hulpsoftware en van een alternatieve tekst te voorzien.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/handleiding-huisstijlportaal wordt onder 'Instellen 2 Factor authentication' wordt naar een link verwezen met de volgende zin: 'Gebruik hiervoor de link onderaan het scherm'. Via deze beschrijving is de juiste link lastig te vinden voor bezoekers die niet kunnen zien. Los dit bijvoorbeeld op door de naam van de link te benoemen.
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/user/100/edit kan de bezoeker een e-mailadres invullen in het invoerveld 'E-mailadres'. Hier staat het reeds bekende e-mailadres al ingevuld, maar omdat de bezoeker hier ook een ander e-mailadres kan invullen moet het doel van deze en een aantal andere velden programmatisch kunnen worden bepaald. Zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Los dit op door de waarde van het autocomplete-attribuut te wijzigen van 'off' naar 'email'.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Voldoende
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Voldoende
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als de pagina's (bijvoorbeeld https://huisstijlportaal.kb.nl/?check_logged_in=1) op een kleiner scherm of in ingezoomde weergave worden bekeken, kan het menu worden uitgevouwen. De menu-items krijgen een roze (HEX #C02B45) kleur als de muisaanwijzer hier naartoe wordt gebracht. Deze kleur heeft onvoldoende contrast met de gele (HEX #CBA052) achtergrond. De contrastverhouding is 2.3:1 waar deze minimaal 3:1 moet zijn.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/bouwstenen/kleur staat onder 'Secundaire kleuren' de kleur 'Donkergoud'. De tekst die hier te zien is heeft onvoldoende contrast met de achtergrond, waardoor deze niet voor iedereen goed te zien is. De zwarte tekstkleur heeft een contrastverhouding van 4.2:1 met de donkergouden (HEX #8F6A2A) achtergrond. Zorg ervoor dat de contrastverhouding minimaal 4.5:1 is.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/search/content?keys=website is boven de zoekresultaten de tekst '1 - 6 van 6 gevonden pagina's' te zien. De grijze (HEX #7A847F) tekstkleur heeft onvoldoende contrast met de witte achtergrond. De contrastverhouding is 3.8:1 waar dit minimaal 4.5:1 moet zijn.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/ staat (als de bezoeker niet is ingelogd) een afbeelding waarop de tekst 'Welkom op het KB Huisstijlportaal' te zien is. Slechtzienden kunnen deze tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen. De tekst op de afbeelding komt verder niet voor op de pagina. Plaats deze tekst daarom als HTML-tekst op de pagina.
Op de homepagina https://huisstijlportaal.kb.nl/?check_logged_in=1 staat in de header een afbeelding met alternatieve tekst 'Aan de slag!'. Deze afbeelding staat in een div-element met de tekst 'Huisstijl Afbeelding'. Beide teksten worden voorgelezen bij de afbeelding, maar beide teksten beschrijven onvoldoende wat op de afbeelding te zien is. Hierdoor weten bezoekers die niet kunnen zien niet dat de tekst 'Aan de slag met de huisstijl' op de afbeelding staat. Bezoekers die slechtziend zijn kunnen de tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te vergroten. Daarom kan dit het beste opgelost worden door de tekst als HTML-tekst op de afbeelding te plaatsten, bijvoorbeeld als kop op kopniveau h1. Verwijder daarnaast de tekst 'Huisstijl Afbeelding' van de afbeelding, en vervang de tekst in het alt-attribuut door een tekst die beschrijft wat er op de afbeelding te zien is of laat het alt-attribuut leeg om de afbeelding voor hulpsoftware te verbergen, zolang de tekst op de afbeelding beschikbaar is als gewone tekst.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/huisstijl/beeldtaal staat zowel onder de kop 'Wel doen' als onder de kop 'Niet doen' een afbeelding waarop in tekst verschillende tips te zien zijn. De afbeeldingen hebben als alternatieve tekst 'Huisstijl Afbeelding', hieruit kunnen bezoekers die niet kunnen zien niet afleiden welke tekst er op de afbeelding te zien is. Ook kunnen slechtzienden de tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen. Plaats om dit op te lossen de tekst als HTML-tekst op de pagina. Een soortgelijk probleem doet zich voor op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/bouwstenen/kleur bij de afbeelding onder de kop 'Kleurcombinaties'.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/bouwstenen/typografie staat onder de kop 'Titels op wit' een afbeelding waarop alle typografieniveau's zijn weergegeven. Voor bezoekers die niet kunnen zien is deze informatie niet beschikbaar, en omdat bezoekers die slechtziend zijn de tekst niet kunnen aanpassen is de informatie mogelijk lastig of niet leesbaar. Plaats de informatie als HTML-tekst op de pagina. Ditzelfde geldt voor de afbeelding 'Typografische stijlen' onder de kop 'Typografie online'.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/bouwstenen/typografie is op de afbeelding onder de kop 'Kleurgebruik' tekst te lezen met informatie over tekstkleur. Voor bezoekers die niet kunnen zien is bijvoorbeeld de 'hoofdregel' en de regels voor titels, tussenkopjes & quotes nu niet beschikbaar. Voor bezoekers die slechtziend zijn is het lastig dat de tekst niet aangepast kan worden. Los dit op door de tekst als HTML-tekst op de pagina te plaatsen. Een soortgelijk probleem komt voor bij de afbeelding waarop de tekst 'Foto bijschrift' en informatie hierover te lezen is.
Advies: Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/bouwstenen/met-partners staat onder 'Beslisschema' een afbeelding waarop tekst staat. Omdat de visuele plaatsing van de tekst op de pagina nodig is om de tekst te begrijpen, valt dit onder een uitzondering voor dit succescriterium en wordt dit niet afgekeurd op toegankelijkheid. Toch kan de toegankelijkheid voor bezoekers met een visuele beperking verbeterd worden door te zorgen dat alle informatie ook als gewone tekst op de pagina te vinden is.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/ staat (als de bezoeker niet is ingelogd) een afbeelding waarop de tekst 'Welkom op het KB Huisstijlportaal' te zien is. Als de pagina op een kleiner scherm (bijvoorbeeld 1280 x 1024 pixels) bekeken wordt of bij deze schermgrootte wordt ingezoomd tot 150%, verdwijnt de tekst deels uit beeld. Zorg ervoor dat alle tekst te lezen is bij inzoomen. Los dit bijvoorbeeld op door de tekst die op de afbeelding te zien is, als HTML tekst op de pagina te plaatsen. Zie ook succescriterium 1.4.5.
Als op de pagina's (bijvoorbeeld https://huisstijlportaal.kb.nl/?check_logged_in=1) bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels wordt ingezoomd tot 300%, zijn na het openvouwen van het menu niet alle menu-items in beeld te zien. Het eerste menu-item 'Ons merk' verdwijnt uit beeld, en bij inzoomen tot 400% verdwijnt ook 'Huisstijl' grotendeels uit beeld. Ook als de menu-items worden uitgevouwen vallen deze deels buiten beeld. Zorg dat alle content in beeld blijft bij inzoomen.
Op alle pagina's (bijvoorbeeld https://huisstijlportaal.kb.nl/contact) behalve de homepagina wordt de content van de pagina bedekt door de header als bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels wordt ingezoomd tot 400%. Hierdoor is het voor bezoekers die niet goed kunnen zien zonder in te zoomen, onmogelijk om de content van de pagina's te bekijken. Zorg ervoor dat alle content beschikbaar blijft bij inzoomen. Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/video/promotiefilm-voor-kb-events-en-tentoonstellingen speelt ditzelfde probleem bij inzoomen vanaf 300%.
Als op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/mediabank bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels wordt ingezoomd vanaf 175%, komt een deel van de tekst 'Teamsachtergrond magazijnen' over andere tekst heen te staan. Hierdoor is de tekst lastig leesbaar. Zorg ervoor dat content elkaar niet bedekt bij het inzoomen.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/bouwstenen/kleur verdwijnt de link onder 'Kleurcontrast en toegankelijkheid' deels uit beeld als bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels wordt ingezoomd vanaf 300%. Er verschijnt een horizontale scrollbalk op de pagina, maar dit is geen toegankelijke oplossing. Zorg ervoor dat alle content in beeld blijft zonder dat er een scrollbalk op de pagina verschijnt.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/bouwstenen/kleur staat onder 'Direct naar' een lijst met links via welke de bezoeker naar een ander deel van de website kan springen. Deze lijst verdwijnt van de pagina als bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels wordt ingezoomd vanaf 175%. Zorg ervoor dat alle functionaliteit beschikbaar blijft bij inzoomen. Ditzelfde komt op meer pagina's voor, bijvoorbeeld https://huisstijlportaal.kb.nl/bouwstenen/typografie en https://huisstijlportaal.kb.nl/handleiding-huisstijlportaal.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/bouwstenen/typografie staat onder 'Typografie online' een tabel. De content van de tabelcellen komt deels over elkaar heen te staan als bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels wordt ingezoomd vanaf 300%. Zorg ervoor dat content elkaar niet bedekt bij inzoomen. Bij een tabel mag dit opgelost worden door horizontale een scrollbalk die op de tabel verschijnt (niet op de hele pagina) bij inzoomen.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/user/100/edit staan onderaan de pagina de knoppen 'Weergeven', 'Bewerken' en 'Twee-factor authenticatie'. Als op de pagina bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels wordt ingezoomd vanaf 300%, komen deze knoppen over de content van de pagina heen te staan. Hierdoor is het lastig de content te lezen en het formulier in te vullen. Zorg ervoor dat alle content beschikbaar blijft bij inzoomen.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/mediabank is het mogelijk om een filter in te stellen, bijvoorbeeld door een keuzevakje (checkbox) aan te vinken onder 'Mediatype'. Als de bezoeker inzoomt op de pagina bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels, verdwijnt deze functionaliteit van de website. Zorg dat alle functionaliteit op de pagina beschikbaar blijft bij inzoomen.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Voldoende
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Voldoende
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Achter sommige filteropties op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/mediabank staan tooltips. Als bezoekers hier met de muisaanwijzer overheen gaan verschijnt aanvullende content die weer deels over andere content staat. Als content bij muishover verschijnt moet het aan bepaalde criteria voldoen, zo moet het voor bezoekers mogelijk zijn om deze content weer te laten verdwijnen via het toetsenbord. Dat is hier niet het geval. Zorg ervoor dat er een bepaald mechanisme is waarmee bezoekers de verschenen content weer kunnen verwijderen, bijvoorbeeld via de esc-toets.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/video/promotiefilm-voor-kb-events-en-tentoonstellingen staat onder tabblad 'Downloads' een knop (input-element die door het type="submit" attribuut door hulpsoftware wordt geïnterpreteerd als knop). Bezoekers die navigeren via het toetsenbord kunnen de focus naar deze knop brengen, maar kunnen de knop niet activeren. Zorg dat de functionaliteit van de knop ook beschikbaar is via het toetsenbord met bijvoorbeeld de enter- of spatieknop.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/mediabank is het mogelijk om een filter in te stellen door een selectievakje (checkbox) aan te vinken, bijvoorbeeld onder 'Mediatype'. Bij sommige selectievakjes is een blauw icoon met daarop de letter 'i' te zien. Deze functioneert als een tooltip, door de muisaanwijzer hier naartoe te brengen verschijnt meer informatie over de filter-optie. Via het toetsenbord is het niet mogelijk om deze informatie te bekijken. Los dit bijvoorbeeld op door te zorgen dat de focus naar de tooltip gebracht kan worden en op die manier de informatie tevoorschijn te halen.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/mediabank zijn een aantal filters onder 'Categorie' uitvouwbaar door met de muis op het label bij het selectievakje te klikken. Bijvoorbeeld 'Evenementen'. Via het toetsenbord is het niet mogelijk om dit filter uit te vouwen, waardoor het niet mogelijk is de onderliggende filters via het toetsenbord te bereiken en selecteren. Zorg dat de uitvouwbare knop bereikbaar en bedienbaar is via het toetsenbord.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/bouwstenen/kleur kunnen de eigenschappen van de kleuren (bijvoorbeeld 'HEX: #CBA052' onder 'Goud') gekopieerd worden via een knop die verschijnt als de muisaanwijzer naar deze gegevens wordt gebracht. Deze functionaliteit is niet beschikbaar via het toetsenbord. Zorg ervoor dat alle functionaliteit via het toetsenbord beschikbaar is.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het menu dat op elke pagina (bijvoorbeeld bijvoorbeeld https://huisstijlportaal.kb.nl/?check_logged_in=1) is te vinden, is via het toetsenbord niet goed te bedienen. Via de tab-toets kan de focus naar de menu-items (bijvoorbeeld 'Ons merk') worden verplaatst en na het openvouwen van het submenu kan de focus door de submenu-items heen bewogen worden. Het is echter niet mogelijk via het toetsenbord het submenu weer te verlaten. Hierdoor kunnen bezoekers die navigeren via het toetsenbord de rest van de pagina lastig bereiken. Zorg dat het mogelijk is om de submenu's via het toetsenbord te verlaten. Een mogelijke oplossing voor dit probleem is het anders opmaken van het menu, bijvoorbeeld door knoppen in het menu te plaatsen waarmee de submenu's kunnen worden uitgeklapt. De toetsenbordfocus kan dan gevangen worden binnen dit submenu, zolang de focus over een knop gaat waarmee toetsenbordgebruikers het menu weer kunnen inklappen.
Dezelfde problemen komen voor bij het uitvouwbare menu (hamburgermenu) dat op de pagina te vinden is als deze op een kleiner scherm of in ingezoomde weergave bekeken wordt.
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/ons-merk/ons-merkverhaal wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de YouTube video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. Voeg de volgende eigenschap aan de embedcode toe: 'disablekb=1'. Met deze aanpassing wordt voldaan aan dit succescriterium.
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Voldoende
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Voldoende
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De pagina's, zoals bijvoorbeeld https://huisstijlportaal.kb.nl/?check_logged_in=1, bevatten wel een skiplink (een mechanisme om naar een ander deel van de pagina te springen), maar deze werkt niet. Zorg dat bezoekers direct naar de hoofdinhoud van een pagina kunnen springen, zodat zij onderdelen (zoals het menu) die op elke pagina herhaald worden kunnen overslaan.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De PDF https://huisstijlportaal.kb.nl/sites/default/files/sitemedia/downloads/Stappenplan_Beeldtaal.pdf heeft een documenttitel in de eigenschappen maar in de eigenschappen staat ingesteld dat de Bestandsnaam wordt getoond. Zorg dat niet de bestandsnaam maar de Documenttitel wordt getoond.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als de pagina's (bijvoorbeeld https://huisstijlportaal.kb.nl/?check_logged_in=1) op een kleiner scherm of in ingezoomde weergave worden bekeken, wordt het menu ingevouwen onder een knop. Hierbij gaan verschillende dingen mis met de focusvolgorde. De focus springt eerst naar de menu-items en daarna pas naar de knop waarmee het menu uitgevouwen kan worden. Bezoekers die navigeren via het toetsenbord gaan met de focus door alle menu-items, ook als het menu ingevouwen is en deze menu-items op dat moment dus niet zichtbaar zijn. Voor bezoekers die navigeren via het toetsenbord maar die wel kunnen zien, is dit verwarrend. Zij weten niet waar de focus zich bevindt. Zorg dat de focus niet naar elementen kan worden gebracht die niet in beeld zichtbaar zijn, en dat de focus als eerste naar de menuknop gaat en pas daarna naar de menu-items als het menu is uitgevouwen.
Als de pagina's (bijvoorbeeld https://huisstijlportaal.kb.nl/?check_logged_in=1) op een kleiner scherm of in ingezoomde weergave worden bekeken, is het menu ingevouwen onder een knop (hamburgermenu). Als het menu uitgevouwen wordt bedekt deze de content van de pagina. Het is mogelijk om de focus via het toetsenbord buiten het menu te plaatsen, het is dan niet zichtbaar waar de focus zich bevindt. Zorg ervoor dat de focus het menu pas kan verlaten nadat deze afgesloten is.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/mediabank verschijnt na het aanvinken van zoekresultaat (bijvoorbeeld de afbeelding 'Teamsachtergrond magazijnen') een dialoogvenster in beeld. Hier kan de bezoeker selecteren wat er met de aangevinkte afbeelding moet gebeuren ('Download media'). Bezoekers die navigeren via het toetsenbord, kunnen de focus niet direct naar dit dialoogvenster brengen na het aanvinken van de afbeelding. Zij moeten door de hele pagina heen navigeren voordat zij het dialoogvenster vinden, deze staat in de focusvolgorde na alle filter-opties en vóór de zoekresultaten. Dit maakt het lastig om van deze functionaliteit gebruik te maken. Zorg ervoor dat de focus na het aanvinken van een zoekresultaat direct naar het dialoogvenster kan worden gebracht via het toetsenbord.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de homepagina https://huisstijlportaal.kb.nl/?check_logged_in=1 staan verschillende links met de naam 'Huisstijl Afbeelding'. Bijvoorbeeld bij 'Merken'. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader, is het linkdoel niet duidelijk als zij deze naam voorgelezen krijgen. Zorg dat elke link een unieke naam heeft die het linkdoel goed beschrijft, bijvoorbeeld door de tekst te vervangen door tekst die overeenkomt met de koptekst ('Merken'). Omdat er twee links met hetzelfde linkdoel in de content bij deze kop staan, kan er ook voor gekozen worden de eerste link ('Huisstijl Afbeelding') te verwijderen en het klikbare gebied van de tweede link ('Lees verder') via Javascript te vergroten.
Op de homepage https://huisstijlportaal.kb.nl/ staat een link met de toegankelijke naam 'Huisstijl Afbeelding Logo Delpher en Logo Online Bibliotheek'. De link krijgt deze toegankelijke naam deels door de visueel verborgen tekst binnen het a-element en deels door de alternatieve tekst van de afbeelding binnen het a-element. Het probleem is hier dat de alternatieve tekst van de afbeelding wel de afbeelding omschrijft, maar niet het linkdoel. Zorg ervoor dat de toegankelijke naam van deze link het linkdoel bevat. dat kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld door de tekst 'Huisstijl Afbeelding' te verwijderen en de alternatieve tekst van de afbeelding aan te vullen met het linkdoel.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/ons-merk staat onder de kop 'Onze kernwaarden' een visueel verborgen link naar de website 'kb.nl' in de tekst (vlak boven de link 'Lees verder'). Bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader komen deze link wel tegen, en omdat deze geen naam heeft is het linkdoel onduidelijk. Dit kan opgelost worden door de link te verwijderen als deze hier niet hoort te staan, of als deze hier wel hoort te staan door een naam toe te voegen die het linkdoel beschrijft. Zie ook succescriterium 2.4.7 en 4.1.2.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/mediabank staan links die dezelfde naam hebben maar naar verschillende pagina's leiden. Bijvoorbeeld de link 'Masterclass Oude Kranten', die drie keer voor komt. Voor bezoekers die niet kunnen zien zijn de links niet te onderscheiden. Los dit bijvoorbeeld op door de alternatieve tekst van de afbeelding die in de link staat (bij elke link is dit een andere afbeelding) te wijzigen naar een unieke beschrijving.
Advies: Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/ staat (als de bezoeker niet is ingelogd) een logo met een link die naar zichzelf verwijst (inlogpagina). Hiermee heeft de link geen functie. Dat de link verwijst naar de huidige pagina kan verwarrend zijn voor sommige bezoekers. Het is beter om dit logo op deze pagina niet als link op te maken.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Voldoende
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/user/100/edit komt de bezoeker die navigeert via het toetsenbord de visueel verborgen kop 'Primaire tabs' tegen. De content die bij deze kop hoort bestaat uit een lijst met drie items, de items bestaan uit links. Deze inhoud wordt door de kop niet duidelijk genoeg omschreven. Wijzig de tekst van de kop om dit op te lossen.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/mediabank kan een filter ingesteld worden door een selectievakje (checkbox) aan te vinken, bijvoorbeeld onder 'Mediatype'. De selectievakjes hebben geen zichtbare focus, waardoor het voor bezoekers wel kunnen zien en navigeren via het toetsenbord lastig is om te zien waar de focus zich bevindt. Los dit bijvoorbeeld op door een duidelijk zichtbare focusrand toe te voegen aan de selectievakjes, die zichtbaar wordt als de focus hier via het toetsenbord naartoe wordt gebracht.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/ons-merk staat onder de kop 'Onze kernwaarden' een visueel verborgen link naar de website 'kb.nl' in de tekst (vlak boven de link 'Lees verder'. Bezoekers die navigeren via het toetsenbord komen deze link wel tegen omdat de focus hierop valt. Dit is echter niet zichtbaar, waardoor dit verwarrend kan werken. Dit kan opgelost worden door de link te verwijderen als deze hier niet hoort te staan, of als deze hier wel hoort te staan door te zorgen dat duidelijk zichtbaar is als de focus hierop staat. Zie ook succescriterium 2.4.4 en 4.1.2.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Voldoende
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Voldoende
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/mediabank bestaan de zoekresultaten uit media die kan worden gedownload door het bijbehorende selectievakje (checkbox) aan te vinken. Elk selectievakje heeft via een label de toegankelijke naam 'Dit item bijwerken' gekregen. Doordat deze tekst niet uniek is en niet overeenkomt met de visueel zichtbare tekst (bijvoorbeeld 'Teamsachtergrond magazijnen'), is het voor bezoekers die gebruik maken van spraaksoftware lastig om de selectievakjes aan te spreken. Los dit op door elk selectievakje een label te geven waarin de visueel zichtbare tekst voorkomt, het liefst vooraan.
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de eigenschappen van PDF https://huisstijlportaal.kb.nl/sites/default/files/sitemedia/downloads/Stappenplan_Beeldtaal.pdf is de taal niet ingevuld. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Voldoende
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Voldoende
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/mediabank kunnen bezoekers filteren, bijvoorbeeld op media type. Zodra een selectievakje aangevinkt is, ververst de pagina direct en komt de focus bovenaan de pagina. Dit is verwarrend en mogelijk desoriënterend voor sommige bezoekers. Maak gebruik van een knop waarmee bezoekers zelf het filteren controleren of gebruik asynchrone JavaScript-functionaliteit die de selectie aanpast. Gebruik bij dit laatste ook een "live-region" waar je aan de bezoeker duidelijk maakt dat er iets is gewijzigd (via hulpsoftware).
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/user/100/edit een foutief e-mailadres invullen, verschijnt er een foutmelding bovenaan de pagina ('het is verplicht om E-mail te wijzigen'). Een goede foutidentificatie vermeld welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld 'Het veld E-mailadres is niet ingevuld’. Dat een veld verplicht is, is een foutsuggestie zoals omschreven bij succescriterium 3.3.3.
Op de inlogpagina https://huisstijlportaal.kb.nl/user/login?destination=/ wordt in het formulier gebruik gemaakt van HTML5 foutmeldingen. Deze foutmeldingen zijn nog niet toegankelijk. Ze zijn vaak kortaf, geven niet altijd de gemaakte fout aan en zijn soms in een andere taal. Ook kunnen bezoekers de tekstgrootte niet aanpassen zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutmeldingen toe aan het formulier om dit probleem op te lossen.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/ staat (als de bezoeker niet is ingelogd) een formulier met twee invoervelden. Bij de visuele labels, bijvoorbeeld bij 'Gebruikersnaam', staat een asterisk (*). Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: ‘Velden met een sterretje (*) zijn verplicht'. Ditzelfde komt voor bij het invoerveld op de pagina die opent via de link 'Wachtwoord vergeten?'
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de inlogpagina https://huisstijlportaal.kb.nl/user/login?destination=/ wordt in het formulier gebruik gemaakt van HTML5 foutmeldingen. Deze foutmeldingen zijn nog niet toegankelijk. Ze zijn vaak kortaf, geven niet altijd de gemaakte fout aan en zijn soms in een andere taal. Voor dit succescriterium geven de HTML5 foutmeldingen ook niet een suggestie hoe bezoekers de gemaakte fout kunnen oplossen. Daarnaast kan ook niet de tekstgrootte worden aangepast om de tekst leesbaar te maken voor sommige mensen. Voeg zelf foutmeldingen toe aan het formulier om dit probleem op te lossen.
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als de pagina's (bijvoorbeeld https://huisstijlportaal.kb.nl/?check_logged_in=1) op een kleiner scherm of in ingezoomde weergave worden bekeken, is het menu ingevouwen onder een knop (hamburgermenu). Als het menu uitgevouwen wordt is een afsluitknop (X) te zien. De naam van deze knop is 'Open menu', dit komt niet overeen met de functionaliteit van de knop. Zorg ervoor dat het voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader duidelijk is welke functionaliteit de knop heeft. Pas de naam van de knop aan, bijvoorbeeld naar 'Sluit menu'.
Op elke pagina (bijvoorbeeld https://huisstijlportaal.kb.nl/?check_logged_in=1) is een menu te vinden met verschillende menu-items die bestaan uit uitvouwbare links. Na het activeren van deze links via de enter-toets wordt een submenu uitgevouwen. Deze functionaliteit wordt niet van tevoren aangekondigd door hulpsoftware zoals een screenreader, waardoor bezoekers die hier gebruik van maken pas na het volgen van de link horen dat deze 'uitgevouwen' is (in plaats van dat er een nieuwe pagina is geopend, zoals verwacht kan worden bij een link). Dit komt doordat het aria-expanded="true" attribuut pas op de link verschijnt na het uitvouwen. De verwachting kan ontstaan dat de link ook weer ingevouwen kan worden, maar dit is niet mogelijk. Als de bezoeker nogmaals op de link drukt wordt een andere pagina geopend. Zorg ervoor dat de functionaliteit op juiste wijze kan worden geïnterpreteerd door hulpsoftware, zodat het gedrag van de links voorspelbaar is voor de bezoeker. Los dit bijvoorbeeld op door de link als link op te maken (<a>), en een knop achter elk element te plaatsen waarmee bezoekers het submenu kunnen openen. Ditzelfde probleem komt voor bij het uitvouwbare menu dat op de pagina's te vinden is als deze op een kleiner scherm of in ingezoomde weergave bekeken worden. Zie ook succescriterium 2.1.2.
Op pagina https://huisstijlportaal.kb.nl/ons-merk staat onder de kop 'Onze kernwaarden' een visueel verborgen link naar de website 'kb.nl' in de tekst (vlak boven de link 'Lees verder'. Bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader komen deze link wel tegen, en omdat deze geen toegankelijke naam heeft is het linkdoel onduidelijk. Dit kan opgelost worden door de link te verwijderen als deze hier niet hoort te staan, of als deze hier wel hoort te staan door een naam toe te voegen die het linkdoel beschrijft. Zie ook succescriterium 2.4.4 en 2.4.7.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Voldoende
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://huisstijlportaal.kb.nl/
- https://huisstijlportaal.kb.nl/?check_logged_in=1
- https://huisstijlportaal.kb.nl/contact
- https://huisstijlportaal.kb.nl/search/content?keys=website
- https://huisstijlportaal.kb.nl/video/promotiefilm-voor-kb-events-en-tentoonstellingen
- https://huisstijlportaal.kb.nl/mediabank
- https://huisstijlportaal.kb.nl/veelgestelde-vragen
- https://huisstijlportaal.kb.nl/bouwstenen/kleur
- https://huisstijlportaal.kb.nl/bouwstenen/typografie
- https://huisstijlportaal.kb.nl/bouwstenen/met-partners
- https://huisstijlportaal.kb.nl/404
- https://huisstijlportaal.kb.nl/user/100/edit
- https://huisstijlportaal.kb.nl/handleiding-huisstijlportaal
- https://huisstijlportaal.kb.nl/disclaimer
- https://huisstijlportaal.kb.nl/ons-merk
- https://huisstijlportaal.kb.nl/huisstijl/beeldtaal
- https://huisstijlportaal.kb.nl/sites/default/files/sitemedia/downloads/Stappenplan_Beeldtaal.pdf
- https://huisstijlportaal.kb.nl/toegankelijkheid
- https://huisstijlportaal.kb.nl/ons-merk/ons-merkverhaal
- https://huisstijlportaal.kb.nl/bouwstenen/grid
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Chrome, versie 122
- Firefox, versie 123
- NVDA, versie 2024.1
- Acrobat PRO DC
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.