Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Rijksprogramma Duurzaam Digitale Informatiehuishouding
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Rijksprogramma Duurzaam Digitale Informatiehuishouding |
---|---|
Datum | 28 mei 2025 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Op pagina https://www.informatiehuishouding.nl/ staat een logo waarin de volledige tekst “Rijksprogramma Duurzaam Digitale Informatiehuishouding” wordt weergegeven, maar de alt-tekst van dit logo is alleen “Over RDDI”. In het tekstalternatief staat dus niet alle tekst die in het logo te zien is. Dit moet wel. Zo weten bezoekers die het plaatje niet kunnen zien, ook precies wat er staat. Het tekstalternatief moet daarom aangepast worden naar: “logo Rijksprogramma Duurzaam Digitale Informatiehuishouding”. Als linkdoel zou hieraan "ga naar de Over Ons pagina" aan toegevoegd kunnen worden.
Bevinding 2: Op alle pagina’s behalve de homepagina staat bovenaan de pagina een logo met de tekst “Rijksoverheid” dat functioneert als een link naar de homepagina. De alt-tekst van dit logo is “Naar de homepage van Rijkaaninformatie.nl”. Om de link toegankelijk te maken, moet de afbeelding een tekstalternatief krijgen dat het linkdoel beschrijft. Zo weten bezoekers die schermlezers gebruiken waar de link naartoe leidt. De alt-tekst van dit logo moet betekenisvol en beschrijvend zijn, bijvoorbeeld: “Rijksoverheid logo, naar de homepagina van Informatiehuishouding.nl”. Zie https://www.informatiehuishouding.nl/contact/contactformulier.
Bevinding 3: Op pagina https://www.informatiehuishouding.nl/zoeken?trefwoord=werk&startdatum=&einddatum=&onderwerp=Alle+onderwerpen&type=Alle+documenten staan de sorteeropties “Datum” en “Relevantie” gescheiden door een schuine streep: “/”. Dit symbool is toegevoegd met het CSS-pseudo-element ::before en wordt door schermlezers uitgesproken als “schuine streep”. Dit symbool geeft geen betekenisvolle informatie en moet verborgen worden voor schermlezers. Een mogelijke oplossing is om het CSS-pseudo-element te vervangen door een DOM-element met aria-hidden="true". Zo blijft het symbool visueel zichtbaar, maar wordt het genegeerd door hulpsoftware. Dit probleem staat ook op de pagina’s https://www.informatiehuishouding.nl/actueel/activiteiten en https://www.informatiehuishouding.nl/actueel/nieuws.
Bevinding 4: Op pagina https://www.informatiehuishouding.nl/zoeken?trefwoord=werk&startdatum=&einddatum=&onderwerp=Alle+onderwerpen&type=Alle+documenten bevat de link “Volgende” in de paginering een decoratief teken: “>”. Dit teken wordt door schermlezers uitgesproken als “groter dan”, wat verwarrend kan zijn voor bezoekers die hulpsoftware gebruiken. Omdat het teken alleen voor visuele opmaak wordt gebruikt en geen betekenis toevoegt, moet het verborgen worden voor schermlezers, bijvoorbeeld met aria-hidden="true". Zo blijft het ontwerp visueel gelijk en blijft de linktekst duidelijk en begrijpelijk voor alle bezoekers. Dit probleem staat ook op de pagina’s https://www.informatiehuishouding.nl/actueel/activiteiten en https://www.informatiehuishouding.nl/actueel/nieuws.
Bevinding 5: Op pagina https://www.informatiehuishouding.nl/projecten/informatie-over-informatie/omgaan-met-informatie staan informatieve afbeeldingen met een leeg alt-attribuut. Dit komt bijvoorbeeld voor onder de koppen “Zoek en vind”, “Start het gesprek”, “Checklist e-mail” en andere. Afbeeldingen die informatie overdragen moeten een tekstalternatief hebben. De alternatieve tekst mag dus niet leeg zijn. Dit probleem wordt ook waargenomen bij dezelfde afbeeldingen wanneer ze in volledig scherm worden geopend.
Bevinding 6: Op pagina https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/over-rddi staat in de sectie onder de kop “RDDI in een notendop” een complexe afbeelding met een leeg alt-attribuut. Complexe afbeeldingen zoals infographics en schema’s bevatten veel informatie die niet binnen de 150 karakters van de alternatieve tekst past. Deze informatie kan toegankelijk gemaakt worden door twee tekstalternatieven te bieden: een korte en een lange beschrijving. De korte beschrijving, meestal de alternatieve tekst, moet de locatie van de lange beschrijving aangeven. De lange beschrijving kan als tekst op de pagina zelf geplaatst worden, maar deze mag ook op een andere pagina of in een downloadbaar bestand staan.
Bevinding 7: In het PDF-document op https://www.informatiehuishouding.nl/binaries/informatiehuishouding/documenten/instrumenten/2023/02/09/onboarding-informatieprofessionals-aanpak-tips/Handreiking+Onboarding+Informatieprofessionals+Aanpak+Tips.pdf staan informatieve afbeeldingen zonder tekstalternatief (alt-tekst). Dit komt voor op pagina 1 bij het logo “LEER HUIS INFORMATIE HUISHOUDING”. Afbeeldingen die met de Figure-tag zijn geplaatst, moeten altijd een beschrijving (alt-tekst) hebben. De Figure-tag is alleen bedoeld voor informatieve afbeeldingen. Schermlezers lezen de alt-tekst voor, zodat blinde bezoekers ook alle informatie tot zich kunnen nemen. Omdat de alt-tekst nu ontbreekt, lezen schermlezers alleen “afbeelding” voor. Blinde bezoekers kunnen hierdoor het gevoel krijgen dat ze inhoud missen. Voeg alt-teksten toe aan deze informatieve afbeeldingen.
Bevinding 8: In het PDF-document op https://www.informatiehuishouding.nl/binaries/informatiehuishouding/documenten/instrumenten/2023/02/09/onboarding-informatieprofessionals-aanpak-tips/Handreiking+Onboarding+Informatieprofessionals+Aanpak+Tips.pdf staat op pagina 1 een logo “Rijksprogramma Duurzaam Digitale Informatiehuishouding” dat is gemarkeerd als artefact. Afbeeldingen die als artefact zijn toegevoegd, zijn niet zichtbaar voor schermlezers. De informatie in deze afbeeldingen is daardoor niet toegankelijk voor bezoekers die de tekst laten voorlezen. Informatieve afbeeldingen moeten via een Figure-tag worden geplaatst en een alt-tekst krijgen die de afbeelding duidelijk beschrijft.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 9: Op pagina https://www.informatiehuishouding.nl/projecten/informatie-over-informatie/omgaan-met-informatie wordt onder de kop “Bijdragen aan een open overheid” een video getoond. In deze video zijn vanaf 2:26 tekst en logo’s zichtbaar. Bezoekers die blind of slechtziend zijn, missen hierdoor informatie. Het beste kan een audiobeschrijving toegevoegd worden die de visuele elementen in de video beschrijft, zoals namen, functies, logo’s en teksten. Een andere oplossing is het plaatsen van een geschreven tekst (een media-alternatief). Maar om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5 moet er sowieso een audiobeschrijving zijn. Ditzelfde probleem komt voor bij de andere video’s op deze pagina. De video onder de kop “Zorgvuldig omgaan met overheidsinformatie” bevat tekst en logo’s vanaf 2:29. De video onder “Aan de slag met overheidsinformatie” bevat deze vanaf 2:03. De video onder “Zorgvuldig omgaan met vertrouwelijke informatie” bevat tekst en logo’s vanaf 2:24. Dit probleem komt ook voor bij andere video’s op deze pagina.
Bevinding 10: Op pagina https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/na-2026-overdracht-opvolging-en-borging staat een video. In deze video zijn op verschillende momenten teksten en logo’s zichtbaar, bijvoorbeeld rond 0:01 de tekst “Informatiehuishouding bewindspersonen Veiligstellen e-mail, chatberichten en sociale” en op 2:43 een logo. Bezoekers die blind of slechtziend zijn, missen hierdoor informatie. Het beste kan een audiobeschrijving toegevoegd worden die de visuele elementen in de video beschrijft, zoals namen, functies, logo’s en teksten. Een andere oplossing is het plaatsen van een geschreven tekst (een media-alternatief). Maar om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5 moet er sowieso een audiobeschrijving zijn.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 11: Op pagina https://www.informatiehuishouding.nl/projecten/informatie-over-informatie/omgaan-met-informatie voldoen de video’s niet aan succescriterium 1.2.5, dat vereist dat er een audiobeschrijving is voor video’s. Voor deze video is een audiobeschrijving noodzakelijk (niveau AA), omdat er voldoende ruimte is binnen het bestaande audiotrack om visuele informatie te beschrijven. Een media-alternatief is hier niet meer toegestaan als oplossing. Dit is van belang voor mensen die de video’s niet (goed) kunnen zien. Zie tevens SC 1.2.3.
Bevinding 12: Op pagina https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/na-2026-overdracht-opvolging-en-borging voldoet de video niet aan succescriterium 1.2.5, dat vereist dat er een audiobeschrijving beschikbaar is voor video’s. Voor deze video is een audiobeschrijving noodzakelijk (niveau AA), aangezien er voldoende ruimte is binnen het bestaande audiotrack om visuele informatie te beschrijven. Een media-alternatief is hier niet meer toegestaan als oplossing. Dit is van belang voor mensen die de video’s niet (goed) kunnen zien. Zie tevens SC 1.2.3.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 13: Op pagina https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/samen-met-het-werkveld staat in de footer een groep links die visueel als een geheel wordt gepresenteerd, maar deze groepering is niet terug te zien in de HTML-structuur. Als het voor een ziende bezoeker duidelijk is dat een groep links bij elkaar hoort, dan moet die structuur ook in de HTML-code aanwezig zijn. Neem de elementen op in een ul- of nav-element. Hetzelfde staat op pagina's https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/na-2026-overdracht-opvolging-en-borging, https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/over-rddi.
Bevinding 14: Op pagina https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/over-rddi is de tekst “RDDI in een notendop” onjuist gemarkeerd met een strong-element in plaats van een correct kop-element. Het element strong is niet bedoeld om koppen mee te markeren. Dit moet altijd gedaan worden met een kop-element, zoals h2. Koppen zijn bedoeld om een tekst te structureren. Alleen als deze teksten als kop worden gemarkeerd met een kop-element, begrijpt hulpsoftware die betekenis. Het strong-element is wel geschikt om nadruk te geven aan enkele woorden of een zinsdeel. The same issue is observed on page https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/begroting-2025 with the heading “Deelprojecten openbaarmaking op verzoek in 2025”.
Bevinding 15: Op pagina https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/samen-met-het-werkveld worden de koppen “Woo-contactpersoon”, “Antimisbruik”, “Omvangrijke Woo-verzoeken” en “Uniform Woo-proces” gemarkeerd met zowel het em-element als het strong-element. De strong- en em-elementen zijn bedoeld voor semantische nadruk en niet voor het definiëren van koppen. Het gebruik van deze elementen in plaats van kop-elementen (h1 tot h6) verstoort de structuur van de inhoud en vermindert de toegankelijkheid voor hulpsoftware. Verwijder de strong- en em-elementen en gebruik het juiste kopniveau om deze tekst semantisch en structureel als kop te markeren.
Bevinding 16: In het PDF-document op https://www.informatiehuishouding.nl/binaries/informatiehuishouding/documenten/instrumenten/2023/02/09/onboarding-informatieprofessionals-aanpak-tips/Handreiking+Onboarding+Informatieprofessionals+Aanpak+Tips.pdf staan meerdere koppen die niet zijn gemarkeerd als kop. Dit geldt bijvoorbeeld voor “Het Startgesprek”, “Tussentijdse reflectiemomenten” en “Afsluitend gesprek”. Op deze manier verschilt de visuele informatiestructuur van de structuur van het document in de tags. Vervang de P-tag door de H-tag, zodat de tag-structuur gelijk is aan de visuele structuur.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 17: Op pagina https://www.informatiehuishouding.nl/contact/contactformulier staat een formulier met invoervelden voor persoonlijke gegevens, zoals achternaam, e-mailadres en telefoonnummer. Deze invoervelden missen het attribuut autocomplete. Invoervelden voor persoonlijke informatie zoals achternaam, e-mailadres of telefoonnummer moeten het autocomplete-attribuut hebben. Hierdoor kunnen browsers en hulpsoftware helpen bij het invoeren. Bijvoorbeeld door de velden al automatisch in te vullen. Gebruik het autocomplete-attribuut voor alle velden waar persoonlijke informatie in moet worden gevuld. Voor het e-mailadres moet bijvoorbeeld autocomplete="email" worden gebruikt. Op deze pagina staat meer informatie over autocomplete en welke waardes verplicht gebruikt moeten worden: https://www.w3.org/Translations/WCAG22-nl/#input-purposes.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 18: Op pagina https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01 opent de link met drie horizontale lijnen het zijmenu. Wanneer de links “Kiosk van RDDI Jaarplan 2025” en “COVERPAGINA RDDI Jaarplan 2025 01” in het zijmenu toetsenbordfocus krijgen, verandert alleen de tekstkleur. Voor bezoekers met een visuele beperking of kleurenblindheid is zo’n subtiele kleurverandering vaak niet duidelijk genoeg. En ook mensen die met het toetsenbord navigeren moeten goed kunnen zien op welke plek van de pagina ze zijn. Daarvoor moet er een duidelijk zichtbare focusindicator zijn. Hiervoor kan het beste een extra visuele aanduiding toegevoegd worden. Denk aan een dikkere rand, een onderstreping of een verandering van achtergrond.
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 19: Op pagina https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01 staat een logo met de witte tekst “Rijksoverheid”. Een deel van deze tekst staat op een lichtbruine achtergrond (HEX #AFA8A1) met een contrastratio van 2,3:1. Het overige deel van de tekst staat op een witte achtergrond en heeft een contrastratio van 1,0:1. Deze tekst is kleiner dan 24px en niet vetgedrukt, daarom moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn.
Bevinding 20: Op pagina https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/samen-met-het-werkveld staat bovenaan een link met witte tekst en een afbeelding als achtergrond. Op bepaalde plekken is de contrastratio te laag. Zo is de contrastratio van de witte tekst op de grijze achtergrond (HEX #C9CAC9) 1,6:1. Zorg dat de contrastratio minimaal 4,5:1 is. Ditzelfde probleem staat ook op pagina https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/over-rddi.
Bevinding 21: Op pagina https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01 staat witte tekst, zoals “Full swing aan de slag” en “Lees dit artikel”, die bij hover verandert in blauw (HEX#03689B). In combinatie met delen van de achtergrond, zoals zwart (HEX#2B2836), is de contrastratio onvoldoende: 2,7:1. Daardoor kan de tekst slecht leesbaar zijn voor bezoekers met een visuele beperking. Tekst die kleiner is dan 18pt moet een kleurcontrast hebben van minimaal 4,5:1 met de achtergrond. Vanaf 18pt (24px) of 14pt (18,66px) vetgedrukt is dit minimaal 3,0:1. Met een vetgedrukte tekst bedoelen we een tekst die de CSS-eigenschap font-weight:bold of font-weight:700 heeft gekregen.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 22: Op pagina https://www.informatiehuishouding.nl/ wordt de tekst “Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding” in de header deels onzichtbaar en onleesbaar wanneer bezoekers op een schermstand van 1280 x 1024 pixels naar 175% zoomen. De tekst moet leesbaar blijven.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 23: Op pagina https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/na-2026-overdracht-opvolging-en-borging krijgt de link met drie horizontale lijnen een blauwe (HEX#01689B) gestippelde focusrand wanneer deze toetsenbordfocus ontvangt. De contrastratio tussen deze focusrand en de donkergrijze achtergrond (HEX#484741) is 1,5:1. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn. Momenteel is het voor mensen met een visuele beperking of kleurenblindheid lastig of zelfs onmogelijk om de focus te zien. Gebruik een kleurcombinatie met voldoende contrast om dit op te lossen.
Bevinding 24: Op pagina https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/samen-met-het-werkveld krijgt de link “RDDI Jaarplan 2025 01” een witte focusrand wanneer deze toetsenbordfocus ontvangt. De contrastratio tussen deze focusrand en de beige achtergrond (HEX#484741) is 2,0:1. Een vergelijkbaar probleem komt voor bij dezelfde link op pagina https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/over-rddi.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 25: Op pagina https://www.informatiehuishouding.nl/ wordt de tekst “Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding” in de header deels onzichtbaar en onleesbaar wanneer bezoekers tekstafstand toepassen zoals beschreven in het betreffende succescriterium. Sommige bezoekers passen de weergave van de tekst aan, zodat zij deze beter kunnen lezen. Denk aan het vergroten van de afstand tussen regels, letters of woorden. Het gaat bijvoorbeeld om mensen met dyslexie. Als een bezoeker dit doet op de manier die in het succescriterium is beschreven, moet alles goed blijven werken. Bovendien moet de tekst leesbaar blijven. Dit kan opgelost worden door de hoogte en breedte van de containers van de tekst responsief te maken.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 26: Op pagina https://www.informatiehuishouding.nl/projecten/informatie-over-informatie/omgaan-met-informatie staan videospelers die gebruikmaken van sneltoetsen met één teken, zoals de toets “m” om het geluid van de video te dempen. Deze sneltoetsen botsen met schermlezers. Ze zijn namelijk ook actief als de toetsenbordfocus op een ander element in de videospeler staat. Dit kan problemen geven voor mensen die met spraakbediening werken, omdat deze letters soms in de uitgesproken woorden zitten.
Bevinding 27: Op pagina https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/na-2026-overdracht-opvolging-en-borging staat een videospeler die gebruikmaakt van sneltoetsen met één teken, zoals de toets “m” om het geluid van de video te dempen. Deze sneltoetsen botsen met schermlezers. Ze zijn namelijk ook actief als de toetsenbordfocus op een ander element in de videospeler staat. Dit kan problemen geven voor mensen die met spraakbediening werken, omdat deze letters soms in de uitgesproken woorden zitten.
2.4 Navigeerbaar
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 28: Op pagina https://www.informatiehuishouding.nl/actueel/activiteiten en op pagina https://www.informatiehuishouding.nl/actueel/nieuws staat dezelfde tekst in het title-element van de pagina: “Actueel | Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding”. Dit is niet de bedoeling. In het title-element van elke pagina moet een unieke tekst staan die de inhoud van de pagina beschrijft, bij voorkeur gevolgd door de naam van de organisatie. Staat hier bij twee of meer pagina’s dezelfde tekst? Dan kan dit verwarrend zijn voor de bezoeker. De navigatie tussen pagina’s wordt dan ook lastiger. Verander de tekst in het title-element, zodat elke pagina een unieke title-tekst heeft die de inhoud van de pagina nauwkeurig beschrijft.
Bevinding 29: In het PDF-document op https://www.informatiehuishouding.nl/binaries/informatiehuishouding/documenten/instrumenten/2023/02/09/onboarding-informatieprofessionals-aanpak-tips/Handreiking+Onboarding+Informatieprofessionals+Aanpak+Tips.pdf is geen titel ingesteld in de bestandseigenschappen. Zelfs als er een titel op de eerste pagina staat, moet ook in de PDF-instellingen een documenttitel ingesteld worden. Als een PDF geopend wordt in een PDF-lezer (zoals Adobe Acrobat of een browser), staat de bestandsnaam meestal bovenaan in de titelbalk, bijvoorbeeld document123.pdf. Maar als een documenttitel in de PDF-metadata is ingesteld, dan wordt die titel in plaats van de bestandsnaam getoond. Dit maakt het document toegankelijker voor bezoekers met verschillende beperkingen. Zij kunnen dan snel en gemakkelijk zien of het document relevant is. Dit kan aangepast worden in de bestandseigenschappen van het bronbestand of van het PDF-document.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 30: Op pagina https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01 komt de toetsenbordfocus na de link “Na 2026: overdracht, opvolging en borging Lees dit artikel” terecht op onzichtbare interactieve elementen. De toetsenbordfocus mag niet terechtkomen op onzichtbare interactieve elementen (links, knoppen, formuliervelden). Als dat wel gebeurt, kan een bezoeker ze onbedoeld activeren. Ditzelfde probleem is aangetroffen op andere pagina’s na de link “Toegankelijkheid”. De toetsenbordfocus komt daar eveneens terecht op onzichtbare interactieve elementen: https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/na-2026-overdracht-opvolging-en-borging, https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/samen-met-het-werkveld, https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/over-rddi.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 31: Op alle pagina’s behalve de homepagina staat bovenaan de pagina een logo met de tekst “Rijksoverheid” dat functioneert als een link naar de homepagina. De toegankelijke naam van deze link is “Naar de homepage van Rijkaaninformatie.nl”, wat de bestemming niet nauwkeurig beschrijft. Een blinde bezoeker weet daardoor niet waar deze link vandaan komt. Voeg tekst toe die deze link goed beschrijft. Zie https://www.informatiehuishouding.nl/contact/contactformulier.
Bevinding 32: Op pagina https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/full-swing-aan-de-slag heeft de link met het pijlicoon de toegankelijke naam “Vorige”. Deze link heeft ook een title-attribuut met de beschrijving: “Vorige pagina: Full swing aan de slag”. De link verwijst echter naar de homepagina.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 33: Op pagina https://www.informatiehuishouding.nl/projecten/informatie-over-informatie/omgaan-met-informatie staan meerdere knoppen met dezelfde zichtbare tekst: “Download deze video”. Elke knop voert echter een andere actie uit en opent een afzonderlijk uitklapdeel met links om verschillende video’s te downloaden. Je kunt met deze knoppen een andere actie uitvoeren. Dit kan verwarrend zijn voor bezoekers met een schermlezer. Het is niet duidelijk welke actie elke knop uitvoert. Zorg dat de tekst past bij de actie van de knop, zodat knoppen met verschillende functies ook verschillende knopteksten hebben.Hetzelfde geldt voor andere knoppen op deze pagina, zoals “Uitgeschreven tekst” en knoppen met het vergrootglasicoon die de toegankelijke naam “Vergroot afbeelding” hebben.
Bevinding 34: Op pagina https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/samen-met-het-werkveld is een video ingesloten in een div-element met role="application" en de toegankelijke naam “Video Player”, toegekend via het aria-label-attribuut. Deze naam is niet betekenisvol en niet behulpzaam. De toegankelijke naam moet duidelijk en beknopt de inhoud van dit application-element beschrijven, zodat bezoekers, met name gebruikers van schermlezers, voldoende informatie hebben om te bepalen of interactie met deze inhoud zinvol is.
2.5 Input modaliteiten
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 35: Op alle pagina’s behalve de homepagina staat bovenaan de pagina een logo met de tekst “Rijksoverheid” dat functioneert als een link. De toegankelijke naam van deze link is momenteel “Naar de homepage van Rijkaaninformatie.nl”. Als de zichtbare tekst van een link niet voorkomt in de toegankelijke naam, kan de link niet met spraakbediening worden bediend. De commando’s die de bezoeker uitspreekt door de tekst van de link voor te lezen, zullen de link dan niet activeren. Dit kan opgelost worden door de zichtbare tekst toe te voegen aan de toegankelijke naam, bij voorkeur vooraan. Zie https://www.informatiehuishouding.nl/contact/contactformulier.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 36: Op pagina https://www.informatiehuishouding.nl/ staat onder de carrousel met afbeeldingen een knop met een pauze- of afspeelicoon. Deze knop is verborgen met aria-hidden="true". Hierdoor is de knop onzichtbaar voor schermlezers, maar het element kan nog steeds toetsenbordfocus ontvangen. Dit veroorzaakt meerdere problemen. Zo kunnen blinde bezoekers dit element met het toetsenbord bereiken zonder te weten wat het is of wat de functie ervan is. Zorg dat elementen die met aria-hidden zijn verborgen geen toetsenbordfocus kunnen krijgen en geen onderdelen bevatten die focus kunnen ontvangen.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Honemapagina:
https://www.informatiehuishouding.nl/ - Contact:
https://www.informatiehuishouding.nl/contact/contactformulier - Openheid en openbaarmaking:
https://www.informatiehuishouding.nl/leerhuis-en-campagnes/streefbeelden/streefbeeld-1 - Omgaan met informatie - teksten en beelden:
https://www.informatiehuishouding.nl/projecten/informatie-over-informatie/omgaan-met-informatie - Activiteiten:
https://www.informatiehuishouding.nl/actueel/activiteiten - CIO-dag 2025:
https://www.informatiehuishouding.nl/actueel/activiteiten/2025/06/18/cio-dag - Nieuws:
https://www.informatiehuishouding.nl/actueel/nieuws - Onderzoek onder websitebezoekers:
https://www.informatiehuishouding.nl/actueel/nieuws/2025/04/24/onderzoek-onder-websitebezoekers---veel-gestelde-vragen-over-het-onderzoek - Zoeken:
https://www.informatiehuishouding.nl/zoeken?trefwoord=werk&startdatum=&einddatum=&onderwerp=Alle+onderwerpen&type=Alle+documenten - Toegankelijkheid:
https://www.informatiehuishouding.nl/toegankelijkheid - Niet gevonden:
https://www.informatiehuishouding.nl/404 - PDF Folder voor aftredende bewindspersonen in het kort:
https://www.informatiehuishouding.nl/binaries/informatiehuishouding/documenten/publicaties/2024/04/25/4.folder-vertrekkende-bewindspersonen/Folder-voor-aftredende-bewindspersonen.pdf - PDF Onboarding: de aanpak:
https://www.informatiehuishouding.nl/binaries/informatiehuishouding/documenten/instrumenten/2023/02/09/onboarding-informatieprofessionals-aanpak-tips/Handreiking+Onboarding+Informatieprofessionals+Aanpak+Tips.pdf - Homepagina magazine:
https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01 - Samen met het werkveld:
https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/samen-met-het-werkveld - Na 2026: overdracht, opvolging en borging:
https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/na-2026-overdracht-opvolging-en-borging - Folder aantredende bewindspersonen:
https://www.informatiehuishouding.nl/projecten/handreiking-ihh-kabinetswissel/documenten/publicaties/2024/04/25/3.folder-aantredende-bewindspersonen - Onboarding informatieprofessionals aanpak tips:
https://www.informatiehuishouding.nl/documenten/instrumenten/2023/02/09/onboarding-informatieprofessionals-aanpak-tips - Over RDDI:
https://magazines.informatiehuishouding.nl/rddijaarplan/2025/01/over-rddi
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.