Rapport:
Systeemaudit digitale toegankelijkheid intranet Harmonics
- Onderzoeker
- Renate, Swink; Kaylee, Swink
- Datum
- 5 februari 2024
- Opdrachtgever
- Winkwaves
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website Harmonics intranet voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 14 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
Het intranetplatform Harmonics van Winkwaves is onderzocht tussen 27 oktober en 6 november 2023. De hercontrole is uitgevoerd tussen 26 januari en 5 februari 2024.
Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. De website voldoet niet aan alle succescriteria. Voor dit systeemonderzoek zijn alle paginatypes en componenten gecontroleerd. Organisaties die gebruik maken van dit platform op een ander domein- of subdomeinnaam kunnen een deelonderzoek uit laten voeren op de content en het kleurgebruik. De twee rapporten bepalen gezamenlijk in welke mate de website voldoet. Daarnaast kunnen de twee rapporten gezamenlijk gebruikt worden in de toegankelijkheidsverklaring.
Er is al veel gedaan om de website toegankelijk te maken, dit zijn nog enkele verbeteringspunten:
- Bij inzoomen verdwijnt (deels) informatie en functionaliteit, wat het platform onder andere minder toegankelijk maakt voor slechtzienden.
- Er zijn meerdere bevindingen gevonden met betrekking tot de alternatieve teksten van niet-tekstuele content. Dit maakt de website minder toegankelijk voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien.
- Navigatie met behulp van het toetsenbord geeft problemen: Het is niet altijd te zien welk element focus heeft en soms krijgen elementen focus terwijl het geen interactief element is
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | Harmonics intranet |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 14 | 6 | 0 |
2 Bedienbaar | 14 | 3 | 0 |
3 Begrijpelijk | 7 | 3 | 0 |
4 Robuust | 1 | 2 | 0 |
Totaal | 36 | 14 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de header bovenaan iedere pagina staat visueel de tekst 'Verrijk je kennis', maar deze informatie is niet beschikbaar voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien, omdat het niet als daadwerkelijke tekst aanwezig is op de website. Zorg ervoor dat er alternatieve tekst aanwezig is voor hulpsoftware.
Wanneer bezoekers op onder andere pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/welcome/timeline een bijdrage of evenement maken verschijnt een dialoogvenster met daarin verplichte velden. De asterisk die aangeeft dat velden verplicht zijn, is op de pagina geplaatst met CSS. Wanneer bezoekers een eigen stylesheet inladen om bijvoorbeeld tekst beter leesbaar te maken, verdwijnt deze CSS. Plaats daarom alleen puur decoratieve content op de website met CSS. Plaats de asterisk als platte tekst op de pagina om dit probleem op te lossen. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor.
Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48, wanneer bezoekers documenten hebben toegevoegd, staan afbeeldingen van bestandsformaten. Voor PNG is er geen zichtbare afbeelding beschikbaar maar er is wel een onzichtbare afbeelding afwezig, die geen alternatieve tekst heeft maar wel een bestandsnaam in het title-attribuut. Dit wordt voorgelezen. Voeg een afbeelding toe met een toegankelijke alternatieve tekst, of verwijder de onzichtbare afbeelding. Dit probleem doet zich ook voor als een bezoeker het document wil wijzigen. Er verschijnt een onzichtbare afbeelding die wel toetsenbordfocus krijgt, waarmee bezoekers het document downloaden.
Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics komen svg-elementen voor zonder alternatieve tekst. Er is wel met role=img aangegeven dat het om een afbeelding gaat, maar het title-element is niet het eerste child element. Ook is via het alt-attribuut geprobeerd de afbeelding een alternatieve tekst te geven, maar dit is niet de juiste methode voor een svg-element. Verwijder het alt-attribuut en geef de svg-elementen via het title-element een alternatieve tekst.
De iconen in de datavisualisatie 'Interacties tussen mensen' op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics zijn opgemaakt met het text-element. Hierdoor wordt niet-voorleesbaar teken gepresenteerd aan hulpsoftware en gaat alle informatie verloren. Omdat de informatie al in platte tekst aanwezig is, is het beter deze iconen in z'n geheel te verbergen voor hulpsoftware.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In meerdere widgets komen teksten voor die visueel een kop voor de onderstaande content zijn, maar niet zijn opgemaakt met een kop-element. In de code is wel een heading5 CSS class meegegeven, maar zonder de semantische waarde van het h-element wordt de tekst niet gezien als kop door hulpsoftware. Bijvoorbeeld de visuele kopteksten in de 'Durf te vragen' widgets op de homepage. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's en plekken voor, waaronder op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/3-faq/welcome met de visuele kop 'Geavanceerd gebruik' en op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/7-p-o/welcome met de tekst 'Ik wilde voorkomen in plaats van genezen.'
Het is voor ziende bezoekers zichtbaar welke pagina de huidige pagina is, in de zoekresultaten op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/4-locatiegroep-den-haag/search?per_page=2&search%5Bgroup_ids%5D=4&search%5Border%5D=date&search%5Bselection%5D=global_thoughts. Deze informatie is echter niet beschikbaar voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware. Gebruik aria-current=page of een vergelijkbare techniek om dit probleem op te lossen.
Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table komen selectievakjes voor. De toegankelijke naam van het selectievakje onder Mijn to-do lijst is 'Te doen', dit is gedaan met een aria-label. De naam van de activiteit is echter geen onderdeel van de toegankelijke naam. Voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien is het daardoor onduidelijk welke input zij hier geven. Pas het (aria)label aan om dit probleem op te lossen. Dit probleem komt op meerdere plekken voor.
Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, verschijnt een dialoogvenster. De tekst 'Een gebruiker kan het formulier invullen' is niet correct gekoppeld aan de keuzerondjes. Er is nu een label gebruikt, in plaats van een fieldset en legend combinatie. Hierdoor wordt deze tekst niet voorgelezen wanneer een bezoeker een keuzerondje selecteert. Verwijder het label-element en maak gebruik van een fieldset met legend. Dit komt op meerdere plekken voor, waaronder met de tekst 'Formulier' in hetzelfde dialoogvenster en bij het aanmaken of toevoegen van een evenement (o.a. bij 'Wanneer vindt dit evenement plaats?'), op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/notifications/admin en op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Voldoende
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Voldoende
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De informatie in meerdere datavisualisaties, zoals in 'Maandelijkse participatie en interactie in kaart' op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics is enkel onderscheidend door kleur. Kleur mag niet het enige visuele middel zijn om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden. Maak de kleurvelden onderscheidender door bijvoorbeeld vormen toe te voegen, of voeg toegankelijke tabellen met dezelfde informatie toe aan de pagina. Er is een uitklapbaar item aanwezig met de tekst 'Wat zie je?' maar daar staat geen geschreven uitleg van de grafiek en de link verwijst naar een externe pagina waarvoor inlog vereist is.
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Voldoende
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de contrastratio's van tekstuele content is afhankelijk van de gekozen kleuren van de afnemer en moet apart onderzocht worden in een content-audit.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de header bovenaan iedere pagina staat visueel de tekst 'Verrijk je kennis', maar het gaat hier niet om tekst die beschikbaar is voor hulpsoftware maar om een soort afbeelding. Voor bezoekers die een eigen stylesheet inladen om bijvoorbeeld tekst te vergroten, is deze tekst niet aanpasbaar. Plaats deze tekst daarom of alléén als platte tekst op de pagina, of óók als platte tekst op de pagina in de buurt van de afbeelding.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers in het navigatiemenu op de + knop drukken en kiezen voor 'Bijdrage', opent een dialoogvenster. Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 400%, is de inhoud van het dialoogvenster praktisch onleesbaar omdat er maar een hele smalle reep ruimte over tussen de header en de footer van het dialoogvenster. Overweeg het aanmaken van een bijdrage op een aparte pagina te organiseren, of zorg ervoor dat de inhoud van het dialoogvenster leesbaar blijft bij inzoomen. Dit probleem doet zich op meerdere plekken voor, waaronder bij het maken van een bijdrage of evenement op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/welcome/timeline.
Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/3-faq/welcome moet de bezoeker horizontaal scrollen om het subnavigatiemenu van de groep te kunnen bekijken. Inzoomen mag niet leiden tot verlies van informatie of functionaliteit. Zorg ervoor dat de bezoeker kan inzoomen tot de waarden zoals beschreven in dit succescriterium en vermeid daarbij horizontaal scrollen voor content die geen tweedimensionale weergave vereist.
Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit_me, zijn de placeholders in de invoervelden niet meer geheel leesbaar. Dit doet zich op alle pagina's voor met invoervelden met (lange) placeholders.
Advies: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% en de tekstafstand wijzigen (zie uitleg van succescriterium 1.4.12), zijn de opties boven de tabel (zoals 'voeg formulier toe') niet meer leesbaar omdat de tekst deels van het scherm valt. Zorg ervoor dat inzoomen en het wijzigen van de tekstafstand niet leidt tot verlies van informatie of functionaliteit. Omdat het combineren van de tekstafstand en het inzoomen tot 400% geen vereiste is, is dit een advies.
Advies: Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/7-p-o/timeline, is alle tekst technisch gezien nog leesbaar maar omdat de tekst naast elkaar blijft staan in plaats van onder elkaar, wordt iedere term na enkele letters afgebroken om op een nieuwe regel verder te staan. Als iedere letter in het alfabet elkaar op zou volgen ónder elkaar, in plaats van in kolommen naast elkaar, wordt de tekst beter leesbaar. Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/5-organisatie-nieuws/timeline, met de knoppen 'Bijdrage' en 'Evenement'.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de contrastratio's van niet-tekstuele content is afhankelijk van de gekozen kleuren van de afnemer en moet apart onderzocht worden in een content-audit.
Let op: De contrastratio's van meerdere kleuren in de datavisualisaties op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics zijn te laag. Het is onduidelijk in hoeverre deze kleuren door de afnemer instelbaar zijn.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Voldoende
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Nieuwe bevinding als gevolg van het oplossen van een bevinding uit een eerdere audit: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics staan datavisualisaties. Wanneer bezoekers met de muis over de visualisaties hoveren verschijnt er extra informatie. We zien bij o.a. "Participatie en interactie in kaart sinds de start van Swink test platform" en "Populaire posts" dat het nog niet mogelijk is om de extra informatie te verwijderen zonder de muisaanwijzer te verplaatsen. Zorg ervoor dat er een mechanisme aanwezig is waarmee bezoekers de aanvullende content kunnen verwijderen zonder de muisaanwijzer te verplaatsen, bijvoorbeeld met de escape-toets. Ook moet het mogelijk zijn om de muisaanwijzer te bewegen over de aanvullende content zonder dat dit verdwijnt. Dit is nog niet mogelijk bij alle datavisualisaties.
Nieuwe bevinding als gevolg van het oplossen van een bevinding uit een eerdere audit: Wanneer een bezoeker met het toetsenbord focus heeft op de foto van een andere bezoeker, verschijnt er een dialoogvenster met aanvullende content. Toetenbordfocus wordt direct in dit venster geplaatst, maar het is voor toetsenbordgebruikers niet mogelijk om het venster te verwijderen met de escape-toets. Zij moeten namelijk twee keer de escape-toets gebruiken om het venster te verwijderen, wat verwarrend kan zijn. Zorg ervoor dat het venster verdwijnt door de escape-toets één keer te activeren.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op onder andere pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table kunnen bezoekers de volgorde van widgets wijzigen met een drag and drop functie. Voor deze functie is geen alternatief dat met het toetsenbord bediend kan worden. Zorg ervoor dat functies met de muis ook met het toetsenbord werken, of biedt een volwaardig alternatief aan. Dit geldt ook voor het verslepen van documenten in een evenement, bijvoorbeeld op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48.
Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit kunnen bezoekers expertises invullen. De knoppen om een expertise in het invoerveld te wijzigen zijn niet bedienbaar met het toetsenbord. Zorg ervoor dat interactieve elementen met zowel de muis als het toetsenbord te bedienen zijn.
Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/avatars/93-1698935661/edit kunnen bezoekers met de muis een selectie maken van een deel van de gekozen avatar. Deze optie is niet bereikbaar en bedienbaar met het toetsenbord en er is geen toegankelijk alternatief. Zorg ervoor dat functies met de muis ook met het toetsenbord werken, of biedt een volwaardig alternatief aan.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Niet aanwezig
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Voldoende
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Voldoende
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Voldoende
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Voldoende
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers inzoomen verandert het navigatiemenu bovenaan iedere pagina in een navigatiebalk onderaan de pagina. Wanneer bezoekers met het toetsenbord de knop om een bijdrage toe te voegen openen, verschuift de focus daarna éérst naar de knop om het menu te openen en daarna pas naar de items die toegevoegd kunnen worden. Dit is verwarrend. Zorg ervoor dat de focus direct naar de knoppen gaan waarmee bezoekers een item kunnen toevoegen.
Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/welcome/search?keyword=blog staat rechts naast de zoekresultaten een filtermenu. Deze krijgt nu als laatste focus, waardoor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de pagina te navigeren éérst door alle zoekresultaten moeten navigeren voordat zij kunnen selecteren op bijvoorbeeld 'Blog' of 'Meike van der Meer'. Zorg ervoor dat voor hulpsoftware de optie om te filteren ook vóór de zoekresultaten komt. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/4-locatiegroep-den-haag/search?per_page=2&search%5Bgroup_ids%5D=4&search%5Border%5D=date&search%5Bselection%5D=global_thoughts.
Wanneer een bezoeker op onder andere pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table een item willen toevoegen aan de leesstapel verschijnt een dialoogvenster. Wanneer de bezoeker door het dialoogvenster navigeert, gaat de focus na het laatste item naar de adresbalk van de browser, om daarna weer terug te keren in het dialoogvenster. Zorg ervoor dat de focus binnen het dialoogvenster blijft totdat de bezoeker het venster zelf sluit. Dit probleem doet zich op meerdere plekken voor, bijvoorbeeld in het dialoogvenster dat verschijnt wanneer bezoekers een document wijzigen op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48.
Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table krijgen de items op de blauwe achtergrond, zoals 'Kennisbank' pas als laatste focus op de pagina, terwijl ze eerder in de visuele focusvolgorde voorkomen. Dit is verwarrend voor bezoekers die het scherm wel kunnen zien maar een toetsenbord gebruiken om over de pagina te navigeren. Zorg ervoor dat de toetsenbordfocusvolgorde ook een logische volgorde aanhoudt.
Wanneer een bezoeker op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 het dialoogvenster voor een document wijzigen openen en op 'wijzigen' of 'annuleer' klikken, verplaatst de focus zich naar de account optie in het navigatiemenu bovenaan iedere pagina, in plaats van terug te gaan naar waar de bezoeker was gebleven. Zorg ervoor dat bezoekers na het sluiten van een dialoogvenster weer verder kunnen navigeren vanaf waar zij het venster hebben geopend.
Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit_me krijgt het blok met de afmetingen van de bannerfoto focus, terwijl dat geen interactief element is. Het gaat om zowel het grijze blok, als het blokje tekst met de afmetingen zelf. Verwijder non-interactieve elementen uit de focusvolgorde.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Voldoende
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Voldoende
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Voldoende
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Voldoende
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Voldoende
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table komen selectievakjes voor. De toegankelijke naam van het selectievakje onder Mijn to-do lijst is 'Te doen'. De activiteit die er achter staat is niet gekoppeld aan het selectievakje. Voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie is het daardoor niet mogelijk of moeilijk om het selectievakje te activeren.
Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, verschijnt een dialoogvenster met het invoerveld 'Wat wil je weten?'. De toegankelijke naam van dit invoerveld is echter 'Label'. Voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie is het daardoor niet mogelijk of moeilijk dit invoerelement te bereiken en te bedienen.
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Voldoende
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Voldoende
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Voldoende
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Voldoende
Bevindingen: Advies: Het select-element in de footer op elke pagina heeft als visueel label 'Ga naar een groep'. Dit label is één van de opties van het select-element en verdwijnt wanneer bezoekers een andere optie kiezen. Wanneer een bezoeker een groep selecteert wordt de bezoeker direct naar die pagina verwezen. Het is nu niet voldoende duidelijk dat de bezoeker daar direct heen gaat omdat 'Ga naar een groep' geen label is, maar één van de selecteerbare opties. Zie ook 3.3.2.
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/user_sessions/create op 'Log in' klikken zonder de invoervelden in te vullen of na verkeerde informatie ingevuld te hebben, verschijnt alleen de melding 'Login niet succesvol'. De bezoeker moet een foutmelding krijgen wanneer een invoerveld niet goed is ingevuld of het formulier niet goed verzonden kan worden. De foutmelding moet beschrijven welke fout is gemaakt en wáár die is gemaakt.
Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table iets willen toevoegen aan bijvoorbeeld de Leesstapel, maar niet alle invoervelden in het dialoogvenster (correct) invullen, verschijnt er alleen een HTML5 browsermelding. De bezoeker moet een foutmelding krijgen wanneer een invoerveld niet goed is ingevuld of het formulier niet goed verzonden kan worden. De foutmelding moet beschrijven welke fout is gemaakt en wáár die is gemaakt en de foutmelding moet zichtbaar blijven tot de fout is opgelost. Dit is niet het geval bij HTML5 foutmeldingen. Voeg daarom eigen foutmeldingen toe om dit probleem op te lossen.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit staat aanvullende informatie in de placeholders, bijvoorbeeld bij het invoerveld 'gerelateerde trefwoorden'. Deze informatie verdwijnt zodra bezoekers beginnen met typen. Zorg ervoor dat aanvullende informatie en instructies permanent zichtbaar zijn, zodat het voor alle bezoekers duidelijk is wat er ingevuld moet worden. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, dan verschijnt een dialoogvenster met het invoerveld met daarin de placeholder 'Wat wil je weten?' en op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit_me.
Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 kunnen bezoekers documenten toevoegen, selecteren, en verwijderen of downloaden. De selectievakjes hebben geen zichtbare labels. Invoervelden moeten duidelijke instructies en/of labels hebben, zodat het voor alle bezoekers duidelijk is wat er ingevuld moet worden.
Het select-element in de footer op elke pagina heeft als visueel label 'Ga naar een groep'. Dit label is één van de opties van het select-element en verdwijnt wanneer bezoekers een andere optie kiezen. Invoervelden moeten duidelijke instructies en/of labels hebben die niet verdwijnen wanneer bezoekers iets invoeren, zodat het voor alle bezoekers duidelijk blijft wat er ingevuld moet worden. Los dit probleem op door de optie 'Ga naar een groep' uit het select-element te halen en als label bij het element te plaatsen. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, dan verschijnt een dialoogvenster met select-elementen zonder visueel label.
Advies: Op meerdere pagina's waaronder op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 staat een teksteditor. De instructies om de teksteditor met het toetsenbord te bedienen staan in het dialoogvenster 'Sneltoetsen', te openen vanuit de footer van de pagina. Dat deze informatie daar te vinden is, is niet voor iedereen duidelijk. Plaats daarom liefst ook bij de editors zelf deze informatie, of informatie over hoe de editor te bedienen.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/user_sessions/create op 'Log in' klikken zonder de invoervelden in te vullen of na verkeerde informatie ingevuld te hebben, verschijnt alleen de melding 'Login niet succesvol'. Als een formulier niet verzonden kan worden omdat één of meerdere formuliervelden niet goed ingevuld zijn, moet er een suggestie worden gegeven over hoe de gebruiker het veld wel goed moet invullen. Dit staat los van de foutmelding van 3.3.1.
Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table iets willen toevoegen aan bijvoorbeeld de Leesstapel, maar niet alle invoervelden in het dialoogvenster (correct) invullen, verschijnt er alleen een HTML5 browsermelding. HTML5 foutmeldingen zijn onvolledig en blijven vaak maar kort staan. Daarnaast bevatten ze geen foutsuggesties. Voeg daarom eigen foutmeldingen en foutsuggesties toe.
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de homepage komt een tabel voor (een kalender functie) waarin het headers attribuut is gebruikt. In de waarde van het headers attribuut wordt naar cellen verwezen die niet bestaan. Zorg ervoor dat de waarde van dit attribuut alleen verwijst naar bestaande cellen.
In het navigatiemenu staat een notificatieknop. Deze heeft ook als de knop uitgevouwen is het attribuut aria-expanded="false". Hierdoor wordt niet de juiste staat van de knop voorgelezen. Zorg ervoor dat het ook voor hulpsoftware duidelijk is of de knop in in- of uitgeklapte staat is.
Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics wordt het aria-expanded attribuut gebruikt op een div zonder rol. Het gaat om het div-element met daarin de datavisualisatie 'Maandelijkse participatie en interactie in kaart'. Het aria-expanded attribuut is hier zowel niet van toepassing als niet toegestaan. Verwijder daarom dit attribuut.
Op meerdere plekken worden links gebruikt waar semantisch een knop gepaster is, bijvoorbeeld 'Annuleer' in het dialoogvenster om een evenement of bijdrage te maken. Een link verwijst een bezoeker ergers heen, bijvoorbeeld een plek op de pagina of naar een andere pagina, en een knop voert een actie uit, zoals het versturen van een formulier of het openen of sluiten van een dialoogvenster. Gebruik daarom de juiste HTML-elementen om interactieve opties mee op te maken.
Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, verschijnt een dialoogvenster. In dit dialoogvenster is een drag- and drop functie aanwezig. Deze knop heeft geen toegankelijke rol. Zorg ervoor dat ieder interactief element een naam, rol en waar relevant een waarde en status heeft.
Opmerking: De optie om een document te verwijderen op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 werkte niet goed op moment van testen, zowel niet met de muis als met het toetsenbord. Pas na het herladen van de pagina is het document daadwerkelijk verwijderd.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 documenten uploaden, verschijnen er laadanimaties. Bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware krijgen hier geen melding van. Zorg ervoor dat statusupdates ook beschikbaar zijn voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/user_sessions/new
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/welcome
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/welcome/search?keyword=blog
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/3-faq/welcome
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/welcome/timeline
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/4-locatiegroep-den-haag/search?per_page=2&search%5Bgroup_ids%5D=4&search%5Border%5D=date&search%5Bselection%5D=global_thoughts
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/support/tips
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/7-p-o/welcome
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/notifications/admin
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/thoughts/77
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/7-p-o/timeline
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/5-organisatie-nieuws/timeline
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/avatars/93-1698935661/edit
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/404
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/4-bram-roos
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/5-organisatie-nieuws/welcome
- https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit_me
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Firefox, versie 122
- Google Chrome Versie 121
- Microsoft Edge, versie 121
- NVDA 2023.3.2
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.