Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Systeemaudit digitale toegankelijkheid intranet Harmonics


Onderzoeker
Renate, Swink; Kaylee, Swink
Datum
5 februari 2024
Opdrachtgever
Winkwaves

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website Harmonics intranet voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 14 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

Het intranetplatform Harmonics van Winkwaves is onderzocht tussen 27 oktober en 6 november 2023. De hercontrole is uitgevoerd tussen 26 januari en 5 februari 2024.
Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. De website voldoet niet aan alle succescriteria. Voor dit systeemonderzoek zijn alle paginatypes en componenten gecontroleerd. Organisaties die gebruik maken van dit platform op een ander domein- of subdomeinnaam kunnen een deelonderzoek uit laten voeren op de content en het kleurgebruik. De twee rapporten bepalen gezamenlijk in welke mate de website voldoet. Daarnaast kunnen de twee rapporten gezamenlijk gebruikt worden in de toegankelijkheidsverklaring.

Er is al veel gedaan om de website toegankelijk te maken, dit zijn nog enkele verbeteringspunten:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website Harmonics intranet
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • De techniek van het Harmonics intranet platform op de omgeving digitoegankelijk.winkwaves.com.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Widgets van derden.
  • De content en de huisstijl van het Harmonics intranet platform op de omgeving digitoegankelijk.winkwaves.com. Enkel contrastwaarden van technische elementen die los staan van de huisstijl zijn beoordeeld.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 14 6 0
2 Bedienbaar 14 3 0
3 Begrijpelijk 7 3 0
4 Robuust 1 2 0
Totaal 36 14 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de header bovenaan iedere pagina staat visueel de tekst 'Verrijk je kennis', maar deze informatie is niet beschikbaar voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien, omdat het niet als daadwerkelijke tekst aanwezig is op de website. Zorg ervoor dat er alternatieve tekst aanwezig is voor hulpsoftware.

Wanneer bezoekers op onder andere pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/welcome/timeline een bijdrage of evenement maken verschijnt een dialoogvenster met daarin verplichte velden. De asterisk die aangeeft dat velden verplicht zijn, is op de pagina geplaatst met CSS. Wanneer bezoekers een eigen stylesheet inladen om bijvoorbeeld tekst beter leesbaar te maken, verdwijnt deze CSS. Plaats daarom alleen puur decoratieve content op de website met CSS. Plaats de asterisk als platte tekst op de pagina om dit probleem op te lossen. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor.

Op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48, wanneer bezoekers documenten hebben toegevoegd, staan afbeeldingen van bestandsformaten. Voor PNG is er geen zichtbare afbeelding beschikbaar maar er is wel een onzichtbare afbeelding afwezig, die geen alternatieve tekst heeft maar wel een bestandsnaam in het title-attribuut. Dit wordt voorgelezen. Voeg een afbeelding toe met een toegankelijke alternatieve tekst, of verwijder de onzichtbare afbeelding. Dit probleem doet zich ook voor als een bezoeker het document wil wijzigen. Er verschijnt een onzichtbare afbeelding die wel toetsenbordfocus krijgt, waarmee bezoekers het document downloaden.

Op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics komen svg-elementen voor zonder alternatieve tekst. Er is wel met role=img aangegeven dat het om een afbeelding gaat, maar het title-element is niet het eerste child element. Ook is via het alt-attribuut geprobeerd de afbeelding een alternatieve tekst te geven, maar dit is niet de juiste methode voor een svg-element. Verwijder het alt-attribuut en geef de svg-elementen via het title-element een alternatieve tekst.

De iconen in de datavisualisatie 'Interacties tussen mensen' op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics zijn opgemaakt met het text-element. Hierdoor wordt niet-voorleesbaar teken gepresenteerd aan hulpsoftware en gaat alle informatie verloren. Omdat de informatie al in platte tekst aanwezig is, is het beter deze iconen in z'n geheel te verbergen voor hulpsoftware.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In meerdere widgets komen teksten voor die visueel een kop voor de onderstaande content zijn, maar niet zijn opgemaakt met een kop-element. In de code is wel een heading5 CSS class meegegeven, maar zonder de semantische waarde van het h-element wordt de tekst niet gezien als kop door hulpsoftware. Bijvoorbeeld de visuele kopteksten in de 'Durf te vragen' widgets op de homepage. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's en plekken voor, waaronder op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/3-faq/welcome met de visuele kop 'Geavanceerd gebruik' en op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/7-p-o/welcome met de tekst 'Ik wilde voorkomen in plaats van genezen.'

Het is voor ziende bezoekers zichtbaar welke pagina de huidige pagina is, in de zoekresultaten op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/4-locatiegroep-den-haag/search. Deze informatie is echter niet beschikbaar voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware. Gebruik aria-current=page of een vergelijkbare techniek om dit probleem op te lossen.

Op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table komen selectievakjes voor. De toegankelijke naam van het selectievakje onder Mijn to-do lijst is 'Te doen', dit is gedaan met een aria-label. De naam van de activiteit is echter geen onderdeel van de toegankelijke naam. Voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien is het daardoor onduidelijk welke input zij hier geven. Pas het (aria)label aan om dit probleem op te lossen. Dit probleem komt op meerdere plekken voor.

Wanneer bezoekers op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, verschijnt een dialoogvenster. De tekst 'Een gebruiker kan het formulier invullen' is niet correct gekoppeld aan de keuzerondjes. Er is nu een label gebruikt, in plaats van een fieldset en legend combinatie. Hierdoor wordt deze tekst niet voorgelezen wanneer een bezoeker een keuzerondje selecteert. Verwijder het label-element en maak gebruik van een fieldset met legend. Dit komt op meerdere plekken voor, waaronder met de tekst 'Formulier' in hetzelfde dialoogvenster en bij het aanmaken of toevoegen van een evenement (o.a. bij 'Wanneer vindt dit evenement plaats?'), op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/notifications/admin en op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Voldoende


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Voldoende


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De informatie in meerdere datavisualisaties, zoals in 'Maandelijkse participatie en interactie in kaart' op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics is enkel onderscheidend door kleur. Kleur mag niet het enige visuele middel zijn om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden. Maak de kleurvelden onderscheidender door bijvoorbeeld vormen toe te voegen, of voeg toegankelijke tabellen met dezelfde informatie toe aan de pagina. Er is een uitklapbaar item aanwezig met de tekst 'Wat zie je?' maar daar staat geen geschreven uitleg van de grafiek en de link verwijst naar een externe pagina waarvoor inlog vereist is.


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Voldoende


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de contrastratio's van tekstuele content is afhankelijk van de gekozen kleuren van de afnemer en moet apart onderzocht worden in een content-audit.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de header bovenaan iedere pagina staat visueel de tekst 'Verrijk je kennis', maar het gaat hier niet om tekst die beschikbaar is voor hulpsoftware maar om een soort afbeelding. Voor bezoekers die een eigen stylesheet inladen om bijvoorbeeld tekst te vergroten, is deze tekst niet aanpasbaar. Plaats deze tekst daarom of alléén als platte tekst op de pagina, of óók als platte tekst op de pagina in de buurt van de afbeelding.


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers in het navigatiemenu op de + knop drukken en kiezen voor 'Bijdrage', opent een dialoogvenster. Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 400%, is de inhoud van het dialoogvenster praktisch onleesbaar omdat er maar een hele smalle reep ruimte over tussen de header en de footer van het dialoogvenster. Overweeg het aanmaken van een bijdrage op een aparte pagina te organiseren, of zorg ervoor dat de inhoud van het dialoogvenster leesbaar blijft bij inzoomen. Dit probleem doet zich op meerdere plekken voor, waaronder bij het maken van een bijdrage of evenement op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/welcome/timeline.

Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/3-faq/welcome moet de bezoeker horizontaal scrollen om het subnavigatiemenu van de groep te kunnen bekijken. Inzoomen mag niet leiden tot verlies van informatie of functionaliteit. Zorg ervoor dat de bezoeker kan inzoomen tot de waarden zoals beschreven in dit succescriterium en vermeid daarbij horizontaal scrollen voor content die geen tweedimensionale weergave vereist.

Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit_me, zijn de placeholders in de invoervelden niet meer geheel leesbaar. Dit doet zich op alle pagina's voor met invoervelden met (lange) placeholders.

Advies: Wanneer bezoekers op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% en de tekstafstand wijzigen (zie uitleg van succescriterium 1.4.12), zijn de opties boven de tabel (zoals 'voeg formulier toe') niet meer leesbaar omdat de tekst deels van het scherm valt. Zorg ervoor dat inzoomen en het wijzigen van de tekstafstand niet leidt tot verlies van informatie of functionaliteit. Omdat het combineren van de tekstafstand en het inzoomen tot 400% geen vereiste is, is dit een advies.

Advies: Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/7-p-o/timeline, is alle tekst technisch gezien nog leesbaar maar omdat de tekst naast elkaar blijft staan in plaats van onder elkaar, wordt iedere term na enkele letters afgebroken om op een nieuwe regel verder te staan. Als iedere letter in het alfabet elkaar op zou volgen ónder elkaar, in plaats van in kolommen naast elkaar, wordt de tekst beter leesbaar. Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/5-organisatie-nieuws/timeline, met de knoppen 'Bijdrage' en 'Evenement'.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de contrastratio's van niet-tekstuele content is afhankelijk van de gekozen kleuren van de afnemer en moet apart onderzocht worden in een content-audit.

Let op: De contrastratio's van meerdere kleuren in de datavisualisaties op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics zijn te laag. Het is onduidelijk in hoeverre deze kleuren door de afnemer instelbaar zijn.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Nieuwe bevinding als gevolg van het oplossen van een bevinding uit een eerdere audit: Op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics staan datavisualisaties. Wanneer bezoekers met de muis over de visualisaties hoveren verschijnt er extra informatie. We zien bij o.a. "Participatie en interactie in kaart sinds de start van Swink test platform" en "Populaire posts" dat het nog niet mogelijk is om de extra informatie te verwijderen zonder de muisaanwijzer te verplaatsen. Zorg ervoor dat er een mechanisme aanwezig is waarmee bezoekers de aanvullende content kunnen verwijderen zonder de muisaanwijzer te verplaatsen, bijvoorbeeld met de escape-toets. Ook moet het mogelijk zijn om de muisaanwijzer te bewegen over de aanvullende content zonder dat dit verdwijnt. Dit is nog niet mogelijk bij alle datavisualisaties.

Nieuwe bevinding als gevolg van het oplossen van een bevinding uit een eerdere audit: Wanneer een bezoeker met het toetsenbord focus heeft op de foto van een andere bezoeker, verschijnt er een dialoogvenster met aanvullende content. Toetenbordfocus wordt direct in dit venster geplaatst, maar het is voor toetsenbordgebruikers niet mogelijk om het venster te verwijderen met de escape-toets. Zij moeten namelijk twee keer de escape-toets gebruiken om het venster te verwijderen, wat verwarrend kan zijn. Zorg ervoor dat het venster verdwijnt door de escape-toets één keer te activeren.


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op onder andere pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table kunnen bezoekers de volgorde van widgets wijzigen met een drag and drop functie. Voor deze functie is geen alternatief dat met het toetsenbord bediend kan worden. Zorg ervoor dat functies met de muis ook met het toetsenbord werken, of biedt een volwaardig alternatief aan. Dit geldt ook voor het verslepen van documenten in een evenement, bijvoorbeeld op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48.

Op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit kunnen bezoekers expertises invullen. De knoppen om een expertise in het invoerveld te wijzigen zijn niet bedienbaar met het toetsenbord. Zorg ervoor dat interactieve elementen met zowel de muis als het toetsenbord te bedienen zijn.

Op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/avatars/93-1698935661/edit kunnen bezoekers met de muis een selectie maken van een deel van de gekozen avatar. Deze optie is niet bereikbaar en bedienbaar met het toetsenbord en er is geen toegankelijk alternatief. Zorg ervoor dat functies met de muis ook met het toetsenbord werken, of biedt een volwaardig alternatief aan.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Niet aanwezig


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Voldoende


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Voldoende


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Voldoende


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Voldoende


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers inzoomen verandert het navigatiemenu bovenaan iedere pagina in een navigatiebalk onderaan de pagina. Wanneer bezoekers met het toetsenbord de knop om een bijdrage toe te voegen openen, verschuift de focus daarna éérst naar de knop om het menu te openen en daarna pas naar de items die toegevoegd kunnen worden. Dit is verwarrend. Zorg ervoor dat de focus direct naar de knoppen gaan waarmee bezoekers een item kunnen toevoegen.

Op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/welcome/search staat rechts naast de zoekresultaten een filtermenu. Deze krijgt nu als laatste focus, waardoor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de pagina te navigeren éérst door alle zoekresultaten moeten navigeren voordat zij kunnen selecteren op bijvoorbeeld 'Blog' of 'Meike van der Meer'. Zorg ervoor dat voor hulpsoftware de optie om te filteren ook vóór de zoekresultaten komt. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/4-locatiegroep-den-haag/search.

Wanneer een bezoeker op onder andere pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table een item willen toevoegen aan de leesstapel verschijnt een dialoogvenster. Wanneer de bezoeker door het dialoogvenster navigeert, gaat de focus na het laatste item naar de adresbalk van de browser, om daarna weer terug te keren in het dialoogvenster. Zorg ervoor dat de focus binnen het dialoogvenster blijft totdat de bezoeker het venster zelf sluit. Dit probleem doet zich op meerdere plekken voor, bijvoorbeeld in het dialoogvenster dat verschijnt wanneer bezoekers een document wijzigen op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48.

Op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table krijgen de items op de blauwe achtergrond, zoals 'Kennisbank' pas als laatste focus op de pagina, terwijl ze eerder in de visuele focusvolgorde voorkomen. Dit is verwarrend voor bezoekers die het scherm wel kunnen zien maar een toetsenbord gebruiken om over de pagina te navigeren. Zorg ervoor dat de toetsenbordfocusvolgorde ook een logische volgorde aanhoudt.

Wanneer een bezoeker op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 het dialoogvenster voor een document wijzigen openen en op 'wijzigen' of 'annuleer' klikken, verplaatst de focus zich naar de account optie in het navigatiemenu bovenaan iedere pagina, in plaats van terug te gaan naar waar de bezoeker was gebleven. Zorg ervoor dat bezoekers na het sluiten van een dialoogvenster weer verder kunnen navigeren vanaf waar zij het venster hebben geopend.

Op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit_me krijgt het blok met de afmetingen van de bannerfoto focus, terwijl dat geen interactief element is. Het gaat om zowel het grijze blok, als het blokje tekst met de afmetingen zelf. Verwijder non-interactieve elementen uit de focusvolgorde.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Voldoende


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Voldoende


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Voldoende


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet aanwezig


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table komen selectievakjes voor. De toegankelijke naam van het selectievakje onder Mijn to-do lijst is 'Te doen'. De activiteit die er achter staat is niet gekoppeld aan het selectievakje. Voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie is het daardoor niet mogelijk of moeilijk om het selectievakje te activeren.

Wanneer bezoekers op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, verschijnt een dialoogvenster met het invoerveld 'Wat wil je weten?'. De toegankelijke naam van dit invoerveld is echter 'Label'. Voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie is het daardoor niet mogelijk of moeilijk dit invoerelement te bereiken en te bedienen.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Voldoende


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Voldoende


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Advies: Het select-element in de footer op elke pagina heeft als visueel label 'Ga naar een groep'. Dit label is één van de opties van het select-element en verdwijnt wanneer bezoekers een andere optie kiezen. Wanneer een bezoeker een groep selecteert wordt de bezoeker direct naar die pagina verwezen. Het is nu niet voldoende duidelijk dat de bezoeker daar direct heen gaat omdat 'Ga naar een groep' geen label is, maar één van de selecteerbare opties. Zie ook 3.3.2.


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/user_sessions/create op 'Log in' klikken zonder de invoervelden in te vullen of na verkeerde informatie ingevuld te hebben, verschijnt alleen de melding 'Login niet succesvol'. De bezoeker moet een foutmelding krijgen wanneer een invoerveld niet goed is ingevuld of het formulier niet goed verzonden kan worden. De foutmelding moet beschrijven welke fout is gemaakt en wáár die is gemaakt.

Wanneer bezoekers op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table iets willen toevoegen aan bijvoorbeeld de Leesstapel, maar niet alle invoervelden in het dialoogvenster (correct) invullen, verschijnt er alleen een HTML5 browsermelding. De bezoeker moet een foutmelding krijgen wanneer een invoerveld niet goed is ingevuld of het formulier niet goed verzonden kan worden. De foutmelding moet beschrijven welke fout is gemaakt en wáár die is gemaakt en de foutmelding moet zichtbaar blijven tot de fout is opgelost. Dit is niet het geval bij HTML5 foutmeldingen. Voeg daarom eigen foutmeldingen toe om dit probleem op te lossen.


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit staat aanvullende informatie in de placeholders, bijvoorbeeld bij het invoerveld 'gerelateerde trefwoorden'. Deze informatie verdwijnt zodra bezoekers beginnen met typen. Zorg ervoor dat aanvullende informatie en instructies permanent zichtbaar zijn, zodat het voor alle bezoekers duidelijk is wat er ingevuld moet worden. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder wanneer bezoekers op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, dan verschijnt een dialoogvenster met het invoerveld met daarin de placeholder 'Wat wil je weten?' en op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit_me.

Op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 kunnen bezoekers documenten toevoegen, selecteren, en verwijderen of downloaden. De selectievakjes hebben geen zichtbare labels. Invoervelden moeten duidelijke instructies en/of labels hebben, zodat het voor alle bezoekers duidelijk is wat er ingevuld moet worden.

Het select-element in de footer op elke pagina heeft als visueel label 'Ga naar een groep'. Dit label is één van de opties van het select-element en verdwijnt wanneer bezoekers een andere optie kiezen. Invoervelden moeten duidelijke instructies en/of labels hebben die niet verdwijnen wanneer bezoekers iets invoeren, zodat het voor alle bezoekers duidelijk blijft wat er ingevuld moet worden. Los dit probleem op door de optie 'Ga naar een groep' uit het select-element te halen en als label bij het element te plaatsen. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder wanneer bezoekers op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, dan verschijnt een dialoogvenster met select-elementen zonder visueel label.

Advies: Op meerdere pagina's waaronder op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 staat een teksteditor. De instructies om de teksteditor met het toetsenbord te bedienen staan in het dialoogvenster 'Sneltoetsen', te openen vanuit de footer van de pagina. Dat deze informatie daar te vinden is, is niet voor iedereen duidelijk. Plaats daarom liefst ook bij de editors zelf deze informatie, of informatie over hoe de editor te bedienen.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/user_sessions/create op 'Log in' klikken zonder de invoervelden in te vullen of na verkeerde informatie ingevuld te hebben, verschijnt alleen de melding 'Login niet succesvol'. Als een formulier niet verzonden kan worden omdat één of meerdere formuliervelden niet goed ingevuld zijn, moet er een suggestie worden gegeven over hoe de gebruiker het veld wel goed moet invullen. Dit staat los van de foutmelding van 3.3.1.

Wanneer bezoekers op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table iets willen toevoegen aan bijvoorbeeld de Leesstapel, maar niet alle invoervelden in het dialoogvenster (correct) invullen, verschijnt er alleen een HTML5 browsermelding. HTML5 foutmeldingen zijn onvolledig en blijven vaak maar kort staan. Daarnaast bevatten ze geen foutsuggesties. Voeg daarom eigen foutmeldingen en foutsuggesties toe.


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepage komt een tabel voor (een kalender functie) waarin het headers attribuut is gebruikt. In de waarde van het headers attribuut wordt naar cellen verwezen die niet bestaan. Zorg ervoor dat de waarde van dit attribuut alleen verwijst naar bestaande cellen.

In het navigatiemenu staat een notificatieknop. Deze heeft ook als de knop uitgevouwen is het attribuut aria-expanded="false". Hierdoor wordt niet de juiste staat van de knop voorgelezen. Zorg ervoor dat het ook voor hulpsoftware duidelijk is of de knop in in- of uitgeklapte staat is.

Op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics wordt het aria-expanded attribuut gebruikt op een div zonder rol. Het gaat om het div-element met daarin de datavisualisatie 'Maandelijkse participatie en interactie in kaart'. Het aria-expanded attribuut is hier zowel niet van toepassing als niet toegestaan. Verwijder daarom dit attribuut.

Op meerdere plekken worden links gebruikt waar semantisch een knop gepaster is, bijvoorbeeld 'Annuleer' in het dialoogvenster om een evenement of bijdrage te maken. Een link verwijst een bezoeker ergers heen, bijvoorbeeld een plek op de pagina of naar een andere pagina, en een knop voert een actie uit, zoals het versturen van een formulier of het openen of sluiten van een dialoogvenster. Gebruik daarom de juiste HTML-elementen om interactieve opties mee op te maken.

Wanneer bezoekers op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, verschijnt een dialoogvenster. In dit dialoogvenster is een drag- and drop functie aanwezig. Deze knop heeft geen toegankelijke rol. Zorg ervoor dat ieder interactief element een naam, rol en waar relevant een waarde en status heeft.

Opmerking: De optie om een document te verwijderen op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 werkte niet goed op moment van testen, zowel niet met de muis als met het toetsenbord. Pas na het herladen van de pagina is het document daadwerkelijk verwijderd.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 documenten uploaden, verschijnen er laadanimaties. Bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware krijgen hier geen melding van. Zorg ervoor dat statusupdates ook beschikbaar zijn voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/intranet-harmonics-hercontrole/audit/
Geprint: 2024-05-20 04:55:36 v2.4-011