Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Systeemaudit digitale toegankelijkheid intranet Harmonics

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Harmonics intranet
Datum 5 februari 2024
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • De techniek van het Harmonics intranet platform op de omgeving digitoegankelijk.winkwaves.com.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Widgets van derden.
  • De content en de huisstijl van het Harmonics intranet platform op de omgeving digitoegankelijk.winkwaves.com. Enkel contrastwaarden van technische elementen die los staan van de huisstijl zijn beoordeeld.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 54

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: In de header bovenaan iedere pagina staat visueel de tekst 'Verrijk je kennis', maar deze informatie is niet beschikbaar voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien, omdat het niet als daadwerkelijke tekst aanwezig is op de website. Zorg ervoor dat er alternatieve tekst aanwezig is voor hulpsoftware.

Bevinding 2: Wanneer bezoekers op onder andere pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/welcome/timeline een bijdrage of evenement maken verschijnt een dialoogvenster met daarin verplichte velden. De asterisk die aangeeft dat velden verplicht zijn, is op de pagina geplaatst met CSS. Wanneer bezoekers een eigen stylesheet inladen om bijvoorbeeld tekst beter leesbaar te maken, verdwijnt deze CSS. Plaats daarom alleen puur decoratieve content op de website met CSS. Plaats de asterisk als platte tekst op de pagina om dit probleem op te lossen. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor.

Bevinding 3: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48, wanneer bezoekers documenten hebben toegevoegd, staan afbeeldingen van bestandsformaten. Voor PNG is er geen zichtbare afbeelding beschikbaar maar er is wel een onzichtbare afbeelding afwezig, die geen alternatieve tekst heeft maar wel een bestandsnaam in het title-attribuut. Dit wordt voorgelezen. Voeg een afbeelding toe met een toegankelijke alternatieve tekst, of verwijder de onzichtbare afbeelding. Dit probleem doet zich ook voor als een bezoeker het document wil wijzigen. Er verschijnt een onzichtbare afbeelding die wel toetsenbordfocus krijgt, waarmee bezoekers het document downloaden.

Bevinding 4: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics komen svg-elementen voor zonder alternatieve tekst. Er is wel met role=img aangegeven dat het om een afbeelding gaat, maar het title-element is niet het eerste child element. Ook is via het alt-attribuut geprobeerd de afbeelding een alternatieve tekst te geven, maar dit is niet de juiste methode voor een svg-element. Verwijder het alt-attribuut en geef de svg-elementen via het title-element een alternatieve tekst.

Bevinding 5: De iconen in de datavisualisatie 'Interacties tussen mensen' op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics zijn opgemaakt met het text-element. Hierdoor wordt niet-voorleesbaar teken gepresenteerd aan hulpsoftware en gaat alle informatie verloren. Omdat de informatie al in platte tekst aanwezig is, is het beter deze iconen in z'n geheel te verbergen voor hulpsoftware.

1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 6: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.

1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 7: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 8: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.

1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 9: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 10: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 11: In meerdere widgets komen teksten voor die visueel een kop voor de onderstaande content zijn, maar niet zijn opgemaakt met een kop-element. In de code is wel een heading5 CSS class meegegeven, maar zonder de semantische waarde van het h-element wordt de tekst niet gezien als kop door hulpsoftware. Bijvoorbeeld de visuele kopteksten in de 'Durf te vragen' widgets op de homepage. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's en plekken voor, waaronder op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/3-faq/welcome met de visuele kop 'Geavanceerd gebruik' en op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/7-p-o/welcome met de tekst 'Ik wilde voorkomen in plaats van genezen.'

Bevinding 12: Het is voor ziende bezoekers zichtbaar welke pagina de huidige pagina is, in de zoekresultaten op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/4-locatiegroep-den-haag/search?per_page=2&search%5Bgroup_ids%5D=4&search%5Border%5D=date&search%5Bselection%5D=global_thoughts. Deze informatie is echter niet beschikbaar voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware. Gebruik aria-current=page of een vergelijkbare techniek om dit probleem op te lossen.

Bevinding 13: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table komen selectievakjes voor. De toegankelijke naam van het selectievakje onder Mijn to-do lijst is 'Te doen', dit is gedaan met een aria-label. De naam van de activiteit is echter geen onderdeel van de toegankelijke naam. Voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien is het daardoor onduidelijk welke input zij hier geven. Pas het (aria)label aan om dit probleem op te lossen. Dit probleem komt op meerdere plekken voor.

Bevinding 14: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, verschijnt een dialoogvenster. De tekst 'Een gebruiker kan het formulier invullen' is niet correct gekoppeld aan de keuzerondjes. Er is nu een label gebruikt, in plaats van een fieldset en legend combinatie. Hierdoor wordt deze tekst niet voorgelezen wanneer een bezoeker een keuzerondje selecteert. Verwijder het label-element en maak gebruik van een fieldset met legend. Dit komt op meerdere plekken voor, waaronder met de tekst 'Formulier' in hetzelfde dialoogvenster en bij het aanmaken of toevoegen van een evenement (o.a. bij 'Wanneer vindt dit evenement plaats?'), op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/notifications/admin en op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 15: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 16: De informatie in meerdere datavisualisaties, zoals in 'Maandelijkse participatie en interactie in kaart' op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics is enkel onderscheidend door kleur. Kleur mag niet het enige visuele middel zijn om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden. Maak de kleurvelden onderscheidender door bijvoorbeeld vormen toe te voegen, of voeg toegankelijke tabellen met dezelfde informatie toe aan de pagina. Er is een uitklapbaar item aanwezig met de tekst 'Wat zie je?' maar daar staat geen geschreven uitleg van de grafiek en de link verwijst naar een externe pagina waarvoor inlog vereist is.

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 17: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de contrastratio's van tekstuele content is afhankelijk van de gekozen kleuren van de afnemer en moet apart onderzocht worden in een content-audit.

1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 18: In de header bovenaan iedere pagina staat visueel de tekst 'Verrijk je kennis', maar het gaat hier niet om tekst die beschikbaar is voor hulpsoftware maar om een soort afbeelding. Voor bezoekers die een eigen stylesheet inladen om bijvoorbeeld tekst te vergroten, is deze tekst niet aanpasbaar. Plaats deze tekst daarom of alléén als platte tekst op de pagina, of óók als platte tekst op de pagina in de buurt van de afbeelding.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 19: Wanneer bezoekers in het navigatiemenu op de + knop drukken en kiezen voor 'Bijdrage', opent een dialoogvenster. Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 400%, is de inhoud van het dialoogvenster praktisch onleesbaar omdat er maar een hele smalle reep ruimte over tussen de header en de footer van het dialoogvenster. Overweeg het aanmaken van een bijdrage op een aparte pagina te organiseren, of zorg ervoor dat de inhoud van het dialoogvenster leesbaar blijft bij inzoomen. Dit probleem doet zich op meerdere plekken voor, waaronder bij het maken van een bijdrage of evenement op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/welcome/timeline.

Bevinding 20: Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/3-faq/welcome moet de bezoeker horizontaal scrollen om het subnavigatiemenu van de groep te kunnen bekijken. Inzoomen mag niet leiden tot verlies van informatie of functionaliteit. Zorg ervoor dat de bezoeker kan inzoomen tot de waarden zoals beschreven in dit succescriterium en vermeid daarbij horizontaal scrollen voor content die geen tweedimensionale weergave vereist.

Bevinding 21: Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit_me, zijn de placeholders in de invoervelden niet meer geheel leesbaar. Dit doet zich op alle pagina's voor met invoervelden met (lange) placeholders.

Bevinding 22: Advies: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% en de tekstafstand wijzigen (zie uitleg van succescriterium 1.4.12), zijn de opties boven de tabel (zoals 'voeg formulier toe') niet meer leesbaar omdat de tekst deels van het scherm valt. Zorg ervoor dat inzoomen en het wijzigen van de tekstafstand niet leidt tot verlies van informatie of functionaliteit. Omdat het combineren van de tekstafstand en het inzoomen tot 400% geen vereiste is, is dit een advies.

Bevinding 23: Advies: Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/7-p-o/timeline, is alle tekst technisch gezien nog leesbaar maar omdat de tekst naast elkaar blijft staan in plaats van onder elkaar, wordt iedere term na enkele letters afgebroken om op een nieuwe regel verder te staan. Als iedere letter in het alfabet elkaar op zou volgen ónder elkaar, in plaats van in kolommen naast elkaar, wordt de tekst beter leesbaar. Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/5-organisatie-nieuws/timeline, met de knoppen 'Bijdrage' en 'Evenement'.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 24: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de contrastratio's van niet-tekstuele content is afhankelijk van de gekozen kleuren van de afnemer en moet apart onderzocht worden in een content-audit.

Bevinding 25: Let op: De contrastratio's van meerdere kleuren in de datavisualisaties op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics zijn te laag. Het is onduidelijk in hoeverre deze kleuren door de afnemer instelbaar zijn.

1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 26: Nieuwe bevinding als gevolg van het oplossen van een bevinding uit een eerdere audit: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics staan datavisualisaties. Wanneer bezoekers met de muis over de visualisaties hoveren verschijnt er extra informatie. We zien bij o.a. "Participatie en interactie in kaart sinds de start van Swink test platform" en "Populaire posts" dat het nog niet mogelijk is om de extra informatie te verwijderen zonder de muisaanwijzer te verplaatsen. Zorg ervoor dat er een mechanisme aanwezig is waarmee bezoekers de aanvullende content kunnen verwijderen zonder de muisaanwijzer te verplaatsen, bijvoorbeeld met de escape-toets. Ook moet het mogelijk zijn om de muisaanwijzer te bewegen over de aanvullende content zonder dat dit verdwijnt. Dit is nog niet mogelijk bij alle datavisualisaties.

Bevinding 27: Nieuwe bevinding als gevolg van het oplossen van een bevinding uit een eerdere audit: Wanneer een bezoeker met het toetsenbord focus heeft op de foto van een andere bezoeker, verschijnt er een dialoogvenster met aanvullende content. Toetenbordfocus wordt direct in dit venster geplaatst, maar het is voor toetsenbordgebruikers niet mogelijk om het venster te verwijderen met de escape-toets. Zij moeten namelijk twee keer de escape-toets gebruiken om het venster te verwijderen, wat verwarrend kan zijn. Zorg ervoor dat het venster verdwijnt door de escape-toets één keer te activeren.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 28: Op onder andere pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table kunnen bezoekers de volgorde van widgets wijzigen met een drag and drop functie. Voor deze functie is geen alternatief dat met het toetsenbord bediend kan worden. Zorg ervoor dat functies met de muis ook met het toetsenbord werken, of biedt een volwaardig alternatief aan. Dit geldt ook voor het verslepen van documenten in een evenement, bijvoorbeeld op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48.

Bevinding 29: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit kunnen bezoekers expertises invullen. De knoppen om een expertise in het invoerveld te wijzigen zijn niet bedienbaar met het toetsenbord. Zorg ervoor dat interactieve elementen met zowel de muis als het toetsenbord te bedienen zijn.

Bevinding 30: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/avatars/93-1698935661/edit kunnen bezoekers met de muis een selectie maken van een deel van de gekozen avatar. Deze optie is niet bereikbaar en bedienbaar met het toetsenbord en er is geen toegankelijk alternatief. Zorg ervoor dat functies met de muis ook met het toetsenbord werken, of biedt een volwaardig alternatief aan.

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 31: Wanneer bezoekers inzoomen verandert het navigatiemenu bovenaan iedere pagina in een navigatiebalk onderaan de pagina. Wanneer bezoekers met het toetsenbord de knop om een bijdrage toe te voegen openen, verschuift de focus daarna éérst naar de knop om het menu te openen en daarna pas naar de items die toegevoegd kunnen worden. Dit is verwarrend. Zorg ervoor dat de focus direct naar de knoppen gaan waarmee bezoekers een item kunnen toevoegen.

Bevinding 32: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/welcome/search?keyword=blog staat rechts naast de zoekresultaten een filtermenu. Deze krijgt nu als laatste focus, waardoor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de pagina te navigeren éérst door alle zoekresultaten moeten navigeren voordat zij kunnen selecteren op bijvoorbeeld 'Blog' of 'Meike van der Meer'. Zorg ervoor dat voor hulpsoftware de optie om te filteren ook vóór de zoekresultaten komt. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/4-locatiegroep-den-haag/search?per_page=2&search%5Bgroup_ids%5D=4&search%5Border%5D=date&search%5Bselection%5D=global_thoughts.

Bevinding 33: Wanneer een bezoeker op onder andere pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table een item willen toevoegen aan de leesstapel verschijnt een dialoogvenster. Wanneer de bezoeker door het dialoogvenster navigeert, gaat de focus na het laatste item naar de adresbalk van de browser, om daarna weer terug te keren in het dialoogvenster. Zorg ervoor dat de focus binnen het dialoogvenster blijft totdat de bezoeker het venster zelf sluit. Dit probleem doet zich op meerdere plekken voor, bijvoorbeeld in het dialoogvenster dat verschijnt wanneer bezoekers een document wijzigen op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48.

Bevinding 34: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table krijgen de items op de blauwe achtergrond, zoals 'Kennisbank' pas als laatste focus op de pagina, terwijl ze eerder in de visuele focusvolgorde voorkomen. Dit is verwarrend voor bezoekers die het scherm wel kunnen zien maar een toetsenbord gebruiken om over de pagina te navigeren. Zorg ervoor dat de toetsenbordfocusvolgorde ook een logische volgorde aanhoudt.

Bevinding 35: Wanneer een bezoeker op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 het dialoogvenster voor een document wijzigen openen en op 'wijzigen' of 'annuleer' klikken, verplaatst de focus zich naar de account optie in het navigatiemenu bovenaan iedere pagina, in plaats van terug te gaan naar waar de bezoeker was gebleven. Zorg ervoor dat bezoekers na het sluiten van een dialoogvenster weer verder kunnen navigeren vanaf waar zij het venster hebben geopend.

Bevinding 36: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit_me krijgt het blok met de afmetingen van de bannerfoto focus, terwijl dat geen interactief element is. Het gaat om zowel het grijze blok, als het blokje tekst met de afmetingen zelf. Verwijder non-interactieve elementen uit de focusvolgorde.

2.5 Input modaliteiten

2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 37: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table komen selectievakjes voor. De toegankelijke naam van het selectievakje onder Mijn to-do lijst is 'Te doen'. De activiteit die er achter staat is niet gekoppeld aan het selectievakje. Voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie is het daardoor niet mogelijk of moeilijk om het selectievakje te activeren.

Bevinding 38: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, verschijnt een dialoogvenster met het invoerveld 'Wat wil je weten?'. De toegankelijke naam van dit invoerveld is echter 'Label'. Voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie is het daardoor niet mogelijk of moeilijk dit invoerelement te bereiken en te bedienen.

3. Begrijpelijk

3.2 Voorspelbaar

3.2.2 Bij input (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 39: Advies: Het select-element in de footer op elke pagina heeft als visueel label 'Ga naar een groep'. Dit label is één van de opties van het select-element en verdwijnt wanneer bezoekers een andere optie kiezen. Wanneer een bezoeker een groep selecteert wordt de bezoeker direct naar die pagina verwezen. Het is nu niet voldoende duidelijk dat de bezoeker daar direct heen gaat omdat 'Ga naar een groep' geen label is, maar één van de selecteerbare opties. Zie ook 3.3.2.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 40: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/user_sessions/create op 'Log in' klikken zonder de invoervelden in te vullen of na verkeerde informatie ingevuld te hebben, verschijnt alleen de melding 'Login niet succesvol'. De bezoeker moet een foutmelding krijgen wanneer een invoerveld niet goed is ingevuld of het formulier niet goed verzonden kan worden. De foutmelding moet beschrijven welke fout is gemaakt en wáár die is gemaakt.

Bevinding 41: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table iets willen toevoegen aan bijvoorbeeld de Leesstapel, maar niet alle invoervelden in het dialoogvenster (correct) invullen, verschijnt er alleen een HTML5 browsermelding. De bezoeker moet een foutmelding krijgen wanneer een invoerveld niet goed is ingevuld of het formulier niet goed verzonden kan worden. De foutmelding moet beschrijven welke fout is gemaakt en wáár die is gemaakt en de foutmelding moet zichtbaar blijven tot de fout is opgelost. Dit is niet het geval bij HTML5 foutmeldingen. Voeg daarom eigen foutmeldingen toe om dit probleem op te lossen.

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 42: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit staat aanvullende informatie in de placeholders, bijvoorbeeld bij het invoerveld 'gerelateerde trefwoorden'. Deze informatie verdwijnt zodra bezoekers beginnen met typen. Zorg ervoor dat aanvullende informatie en instructies permanent zichtbaar zijn, zodat het voor alle bezoekers duidelijk is wat er ingevuld moet worden. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, dan verschijnt een dialoogvenster met het invoerveld met daarin de placeholder 'Wat wil je weten?' en op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit_me.

Bevinding 43: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 kunnen bezoekers documenten toevoegen, selecteren, en verwijderen of downloaden. De selectievakjes hebben geen zichtbare labels. Invoervelden moeten duidelijke instructies en/of labels hebben, zodat het voor alle bezoekers duidelijk is wat er ingevuld moet worden.

Bevinding 44: Het select-element in de footer op elke pagina heeft als visueel label 'Ga naar een groep'. Dit label is één van de opties van het select-element en verdwijnt wanneer bezoekers een andere optie kiezen. Invoervelden moeten duidelijke instructies en/of labels hebben die niet verdwijnen wanneer bezoekers iets invoeren, zodat het voor alle bezoekers duidelijk blijft wat er ingevuld moet worden. Los dit probleem op door de optie 'Ga naar een groep' uit het select-element te halen en als label bij het element te plaatsen. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, dan verschijnt een dialoogvenster met select-elementen zonder visueel label.

Bevinding 45: Advies: Op meerdere pagina's waaronder op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 staat een teksteditor. De instructies om de teksteditor met het toetsenbord te bedienen staan in het dialoogvenster 'Sneltoetsen', te openen vanuit de footer van de pagina. Dat deze informatie daar te vinden is, is niet voor iedereen duidelijk. Plaats daarom liefst ook bij de editors zelf deze informatie, of informatie over hoe de editor te bedienen.

3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 46: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/user_sessions/create op 'Log in' klikken zonder de invoervelden in te vullen of na verkeerde informatie ingevuld te hebben, verschijnt alleen de melding 'Login niet succesvol'. Als een formulier niet verzonden kan worden omdat één of meerdere formuliervelden niet goed ingevuld zijn, moet er een suggestie worden gegeven over hoe de gebruiker het veld wel goed moet invullen. Dit staat los van de foutmelding van 3.3.1.

Bevinding 47: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table iets willen toevoegen aan bijvoorbeeld de Leesstapel, maar niet alle invoervelden in het dialoogvenster (correct) invullen, verschijnt er alleen een HTML5 browsermelding. HTML5 foutmeldingen zijn onvolledig en blijven vaak maar kort staan. Daarnaast bevatten ze geen foutsuggesties. Voeg daarom eigen foutmeldingen en foutsuggesties toe.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 48: Op de homepage komt een tabel voor (een kalender functie) waarin het headers attribuut is gebruikt. In de waarde van het headers attribuut wordt naar cellen verwezen die niet bestaan. Zorg ervoor dat de waarde van dit attribuut alleen verwijst naar bestaande cellen.

Bevinding 49: In het navigatiemenu staat een notificatieknop. Deze heeft ook als de knop uitgevouwen is het attribuut aria-expanded="false". Hierdoor wordt niet de juiste staat van de knop voorgelezen. Zorg ervoor dat het ook voor hulpsoftware duidelijk is of de knop in in- of uitgeklapte staat is.

Bevinding 50: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics wordt het aria-expanded attribuut gebruikt op een div zonder rol. Het gaat om het div-element met daarin de datavisualisatie 'Maandelijkse participatie en interactie in kaart'. Het aria-expanded attribuut is hier zowel niet van toepassing als niet toegestaan. Verwijder daarom dit attribuut.

Bevinding 51: Op meerdere plekken worden links gebruikt waar semantisch een knop gepaster is, bijvoorbeeld 'Annuleer' in het dialoogvenster om een evenement of bijdrage te maken. Een link verwijst een bezoeker ergers heen, bijvoorbeeld een plek op de pagina of naar een andere pagina, en een knop voert een actie uit, zoals het versturen van een formulier of het openen of sluiten van een dialoogvenster. Gebruik daarom de juiste HTML-elementen om interactieve opties mee op te maken.

Bevinding 52: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, verschijnt een dialoogvenster. In dit dialoogvenster is een drag- and drop functie aanwezig. Deze knop heeft geen toegankelijke rol. Zorg ervoor dat ieder interactief element een naam, rol en waar relevant een waarde en status heeft.

Bevinding 53: Opmerking: De optie om een document te verwijderen op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 werkte niet goed op moment van testen, zowel niet met de muis als met het toetsenbord. Pas na het herladen van de pagina is het document daadwerkelijk verwijderd.

4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 54: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 documenten uploaden, verschijnen er laadanimaties. Bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware krijgen hier geen melding van. Zorg ervoor dat statusupdates ook beschikbaar zijn voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2024-11-25 05:59:28 v2.4-011