Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Systeemaudit digitale toegankelijkheid intranet Harmonics

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Harmonics intranet
Datum 6 november 2023
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • De techniek van het Harmonics intranet platform op de omgeving digitoegankelijk.winkwaves.com.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Widgets van derden.
  • De content en de huisstijl van het Harmonics intranet platform op de omgeving digitoegankelijk.winkwaves.com. Enkel contrastwaarden van technische elementen die los staan van de huisstijl zijn beoordeeld.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 66

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: In de header bovenaan iedere pagina staat visueel de tekst 'Verrijk je kennis', maar deze informatie is niet beschikbaar voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien, omdat het niet als daadwerkelijke tekst aanwezig is op de website. Zorg ervoor dat er alternatieve tekst aanwezig is voor hulpsoftware.

Bevinding 2: Wanneer bezoekers op onder andere pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/welcome/timeline een bijdrage of evenement maken verschijnt een dialoogvenster met daarin verplichte velden. De asterisk die aangeeft dat velden verplicht zijn, is op de pagina geplaatst met CSS. Wanneer bezoekers een eigen stylesheet inladen om bijvoorbeeld tekst beter leesbaar te maken, verdwijnt deze CSS. Plaats daarom alleen puur decoratieve content op de website met CSS. Plaats de asterisk als platte tekst op de pagina om dit probleem op te lossen. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor.

Bevinding 3: Sommige afbeeldingen in de slider op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/7-p-o/welcome hebben geen alternatieve tekst, waardoor er ook geen toegankelijk linkdoel aanwezig is. Geef de afbeeldingen een alternatieve tekst die overeenkomt met het linkdoel.

Bevinding 4: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48, wanneer bezoekers documenten hebben toegevoegd, staan afbeeldingen van bestandsformaten. Voor PNG is er geen zichtbare afbeelding beschikbaar maar er is wel een onzichtbare afbeelding afwezig, die geen alternatieve tekst heeft maar wel een bestandsnaam in het title-attribuut. Dit wordt voorgelezen. Voeg een afbeelding toe met een toegankelijke alternatieve tekst, of verwijder de onzichtbare afbeelding. Dit probleem doet zich ook voor als een bezoeker het document wil wijzigen. Er verschijnt een onzichtbare afbeelding die wel toetsenbordfocus krijgt, waarmee bezoekers het document downloaden.

Bevinding 5: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics komen svg-elementen voor zonder alternatieve tekst. Er is wel met role=img aangegeven dat het om een afbeelding gaat, maar het title-element is niet het eerste child element. Hierdoor is er voor het svg-element geen alternatieve tekst beschikbaar en wordt de afbeelding genegeerd door hulpsoftware.

Bevinding 6: De iconen in de datavisualisatie 'Interacties tussen mensen' op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics zijn opgemaakt met het text-element. Hierdoor wordt niet-voorleesbaar teken gepresenteerd aan hulpsoftware en gaat alle informatie verloren. Omdat de informatie al in platte tekst aanwezig is, is het beter deze iconen in z'n geheel te verbergen voor hulpsoftware.

1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 7: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.

1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 8: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 9: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.

1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 10: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 11: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 12: In meerdere widgets komen teksten voor die visueel een kop voor de onderstaande content zijn, maar niet zijn opgemaakt met een kop-element. In de code is wel een heading5 CSS class meegegeven, maar zonder de semantische waarde van het h-element wordt de tekst niet gezien als kop door hulpsoftware. Bijvoorbeeld de visuele kopteksten in de 'Durf te vragen' widgets op de homepage. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's en plekken voor, waaronder op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/3-faq/welcome met de visuele kop 'Geavanceerd gebruik' en op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/7-p-o/welcome met de tekst 'Ik wilde voorkomen in plaats van genezen.'

Bevinding 13: Het is voor ziende bezoekers zichtbaar welke pagina de huidige pagina is, in de zoekresultaten op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/4-locatiegroep-den-haag/search?per_page=2&search%5Bgroup_ids%5D=4&search%5Border%5D=date&search%5Bselection%5D=global_thoughts. Deze informatie is echter niet beschikbaar voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware. Gebruik aria-current=page of een vergelijkbare techniek om dit probleem op te lossen.

Bevinding 14: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table komen selectievakjes voor. De toegankelijke naam van het selectievakje onder Mijn to-do lijst is 'Te doen', dit is gedaan met een aria-label. De naam van de activiteit is echter geen onderdeel van de toegankelijke naam. Voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien is het daardoor onduidelijk welke input zij hier geven. Pas het (aria)label aan om dit probleem op te lossen. Dit probleem komt op meerdere plekken voor.

Bevinding 15: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, verschijnt een dialoogvenster. De tekst 'Een gebruiker kan het formulier invullen' is niet correct gekoppeld aan de keuzerondjes. Er is nu een label gebruikt, in plaats van een fieldset en legend combinatie. Hierdoor wordt deze tekst niet voorgelezen wanneer een bezoeker een keuzerondje selecteert. Verwijder het label-element en maak gebruik van een fieldset met legend. Dit komt op meerdere plekken voor, waaronder met de tekst 'Formulier' in hetzelfde dialoogvenster en bij het aanmaken of toevoegen van een evenement (o.a. bij 'Wanneer vindt dit evenement plaats?'), op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/notifications/admin en op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 16: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.

1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 17: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit_me worden gegevens van de bezoeker gevraagd, zoals de volledige naam en het telefoonnummer. HMTL5 invoervelden die informatie over de gebruiker vragen, zoals naam/achternaam, adres en geboortedatum, moeten een juist autocomplete attritbuut hebben. Lees er meer over op https://www.w3.org/TR/WCAG21/#input-purposes.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 18: Wanneer 'Deel jouw eigen nieuwsbericht' op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/5-organisatie-nieuws/welcome focus heeft, is dat alleen zichtbaar door een kleine kleurverandering. Kleur mag niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden. Voeg een goed zichtbare focusstijl, zoals een focusrand in een contrasterende kleur, toe om dit probleem op te lossen.

Bevinding 19: De informatie in meerdere datavisualisaties, zoals in 'Maandelijkse participatie en interactie in kaart' op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics is enkel onderscheidend door kleur. Kleur mag niet het enige visuele middel zijn om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden. Maak de kleurvelden onderscheidender door bijvoorbeeld vormen toe te voegen, of voeg toegankelijke tabellen met dezelfde informatie toe aan de pagina. Er is een uitklapbaar item aanwezig met de tekst 'Wat zie je?' maar daar staat geen geschreven uitleg van de grafiek en de link verwijst naar een externe pagina waarvoor inlog vereist is.

Bevinding 20: Advies: Op meerdere pagina's, waaronder op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/support/tips en op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics, komen linkteksten voor die alleen herkenbaar zijn als link van de omringende tekst door een verandering in kleur. De contrastratio tussen de blauwe linktekst en de zwarte gewone tekst is hoog genoeg, waardoor dit niet afkeurbaar is maar het is toegankelijker om linkteksten in lopende teksten bijvoorbeeld óók te onderstrepen.

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 21: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de contrastratio's van tekstuele content is afhankelijk van de gekozen kleuren van de afnemer en moet apart onderzocht worden in een content-audit.

1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 22: In de header bovenaan iedere pagina staat visueel de tekst 'Verrijk je kennis', maar het gaat hier niet om tekst die beschikbaar is voor hulpsoftware maar om een soort afbeelding. Voor bezoekers die een eigen stylesheet inladen om bijvoorbeeld tekst te vergroten, is deze tekst niet aanpasbaar. Plaats deze tekst daarom of alléén als platte tekst op de pagina, of óók als platte tekst op de pagina in de buurt van de afbeelding.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 23: Wanneer bezoekers in het navigatiemenu op de + knop drukken en kiezen voor 'Bijdrage', opent een dialoogvenster. Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 400%, is de inhoud van het dialoogvenster praktisch onleesbaar omdat er maar een hele smalle reep ruimte over tussen de header en de footer van het dialoogvenster. Overweeg het aanmaken van een bijdrage op een aparte pagina te organiseren, of zorg ervoor dat de inhoud van het dialoogvenster leesbaar blijft bij inzoomen. Dit probleem doet zich op meerdere plekken voor, waaronder bij het maken van een bijdrage of evenement op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/welcome/timeline.

Bevinding 24: Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/3-faq/welcome moet de bezoeker horizontaal scrollen om het subnavigatiemenu van de groep te kunnen bekijken. Inzoomen mag niet leiden tot verlies van informatie of functionaliteit. Zorg ervoor dat de bezoeker kan inzoomen tot de waarden zoals beschreven in dit succescriterium en vermeid daarbij horizontaal scrollen voor content die geen tweedimensionale weergave vereist.

Bevinding 25: Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit_me, zijn de placeholders in de invoervelden niet meer geheel leesbaar. Dit doet zich op alle pagina's voor met invoervelden met (lange) placeholders.

Bevinding 26: Advies: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% en de tekstafstand wijzigen (zie uitleg van succescriterium 1.4.12), zijn de opties boven de tabel (zoals 'voeg formulier toe') niet meer leesbaar omdat de tekst deels van het scherm valt. Zorg ervoor dat inzoomen en het wijzigen van de tekstafstand niet leidt tot verlies van informatie of functionaliteit. Omdat het combineren van de tekstafstand en het inzoomen tot 400% geen vereiste is, is dit een advies.

Bevinding 27: Advies: Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 175% zijn de tekstuele labels op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/user_sessions/new niet goed leesbaar, omdat de letters per twee worden afgebroken. Bij verder inzoomen staat de tekst weer goed. Overweeg om dit aan te passen.

Bevinding 28: Advies: Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/7-p-o/timeline, is alle tekst technisch gezien nog leesbaar maar omdat de tekst naast elkaar blijft staan in plaats van onder elkaar, wordt iedere term na enkele letters afgebroken om op een nieuwe regel verder te staan. Als iedere letter in het alfabet elkaar op zou volgen ónder elkaar, in plaats van in kolommen naast elkaar, wordt de tekst beter leesbaar. Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/5-organisatie-nieuws/timeline, met de knoppen 'Bijdrage' en 'Evenement'.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 29: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de contrastratio's van niet-tekstuele content is afhankelijk van de gekozen kleuren van de afnemer en moet apart onderzocht worden in een content-audit.

Bevinding 30: Let op: De contrastratio's van meerdere kleuren in de datavisualisaties op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics zijn te laag. Het is onduidelijk in hoeverre deze kleuren door de afnemer instelbaar zijn.

1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 31: Wanneer een bezoeker met het toetsenbord focus heeft op de foto van een andere bezoeker, verschijnt er een dialoogvenster met aanvullende content. Deze verdwijnt echter ook direct weer. Zorg ervoor dat bezoekers de aanvullende content kunnen verwijderen met bijvoorbeeld de escape toets, dat de aanvullende content niet plotseling verdwijnt en dat bezoekers er met de muis overheen kunnen bewegen zonder dat de content verdwijnt.

Bevinding 32: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics staan datavisualisaties. Wanneer bezoekers met de muis over de visualisaties hoveren verschijnt er extra informatie. Het is niet mogelijk om de extra informatie te verwijderen zonder de muisaanwijzer te verplaatsen. Zorg ervoor dat er een mechanisme aanwezig is waarmee bezoekers de aanvullende content kunnen verwijderen zonder de muisaanwijzer te verplaatsen, bijvoorbeeld met de escape-toets.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 33: Op onder andere pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table kunnen bezoekers de volgorde van widgets wijzigen met een drag and drop functie. Voor deze functie is geen alternatief dat met het toetsenbord bediend kan worden. Zorg ervoor dat functies met de muis ook met het toetsenbord werken, of biedt een volwaardig alternatief aan. Dit geldt ook voor het verslepen van documenten in een evenement, bijvoorbeeld op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48.

Bevinding 34: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit kunnen bezoekers expertises invullen. De knoppen om een expertise in het invoerveld te wijzigen zijn niet bedienbaar met het toetsenbord. Zorg ervoor dat interactieve elementen met zowel de muis als het toetsenbord te bedienen zijn.

Bevinding 35: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/avatars/93-1698935661/edit kunnen bezoekers met de muis een selectie maken van een deel van de gekozen avatar. Deze optie is niet bereikbaar en bedienbaar met het toetsenbord en er is geen toegankelijk alternatief. Zorg ervoor dat functies met de muis ook met het toetsenbord werken, of biedt een volwaardig alternatief aan.

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 36: In de footer van iedere pagina wordt verwezen naar 'Service en help' en de visuele naam van pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/support/tips op de pagina zelf is 'Service'. De paginatitel is echter 'Tips'. Dit beschrijft de inhoud van de pagina niet voldoende. Pas de paginatitel aan zodat deze beter aansluit bij de beschrijving op de pagina en in de footer.

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 37: Wanneer een bezoeker met het toetsenbord focus heeft op de foto van een andere bezoeker, verschijnt er een dialoogvenster met aanvullende content. Deze verdwijnt echter ook direct weer. Vervolgens is de toetsenbordfocus in zijn geheel verdwenen, waardoor het niet mogelijk is met de tab-toets verder te navigeren. De bezoeker kan wel met de escape-toets het niet meer zichtbare dialoogvenster sluiten en verder navigeren, maar dit is niet duidelijk en waarschijnlijk ook niet wenselijk. Zorg ervoor dat de focus volgorde logisch is en dat toetsenbordfocus niet zomaar verdwijnt. Dit probleem komt op alle pagina's met deze functionaliteit voor.

Bevinding 38: Wanneer bezoekers inzoomen verandert het navigatiemenu bovenaan iedere pagina in een navigatiebalk onderaan de pagina. Wanneer bezoekers met het toetsenbord de knop om een bijdrage toe te voegen openen, verschuift de focus daarna éérst naar de knop om het menu te openen en daarna pas naar de items die toegevoegd kunnen worden. Dit is verwarrend. Zorg ervoor dat de focus direct naar de knoppen gaan waarmee bezoekers een item kunnen toevoegen.

Bevinding 39: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/welcome/search?keyword=blog staat rechts naast de zoekresultaten een filtermenu. Deze krijgt nu als laatste focus, waardoor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de pagina te navigeren éérst door alle zoekresultaten moeten navigeren voordat zij kunnen selecteren op bijvoorbeeld 'Blog' of 'Meike van der Meer'. Zorg ervoor dat voor hulpsoftware de optie om te filteren ook vóór de zoekresultaten komt. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/4-locatiegroep-den-haag/search?per_page=2&search%5Bgroup_ids%5D=4&search%5Border%5D=date&search%5Bselection%5D=global_thoughts.

Bevinding 40: Wanneer een bezoeker op onder andere pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table een item willen toevoegen aan de leesstapel verschijnt een dialoogvenster. Wanneer de bezoeker door het dialoogvenster navigeert. gaat de focus na het laatste item naar de adresbalk van de browser, om daarna weer terug te keren in het dialoogvenster. Zorg ervoor dat de focus binnen het dialoogvenster blijft totdat de bezoeker het venster zelf sluit. Dit probleem doet zich op meerdere plekken voor, bijvoorbeeld in het dialoogvenster dat verschijnt wanneer bezoekers een document wijzigen op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48.

Bevinding 41: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table krijgen de items op de blauwe achtergrond, zoals 'Kennisbank' pas als laatste focus op de pagina, terwijl ze eerder in de visuele focusvolgorde voorkomen. Dit is verwarrend voor bezoekers die het scherm wel kunnen zien maar een toetsenbord gebruiken om over de pagina te navigeren. Zorg ervoor dat de toetsenbordfocusvolgorde ook een logische volgorde aanhoudt.

Bevinding 42: Wanneer een bezoeker op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 het dialoogvenster voor een document wijzigen openen en op 'wijzigen' of 'annuleer' klikken, verplaatst de focus zich naar de account optie in het navigatiemenu bovenaan iedere pagina, in plaats van terug te gaan naar waar de bezoeker was gebleven. Zorg ervoor dat bezoekers na het sluiten van een dialoogvenster weer verder kunnen navigeren vanaf waar zij het venster hebben geopend.

Bevinding 43: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit_me krijgt het blok met de afmetingen van de bannerfoto focus, terwijl dat geen interactief element is. Het gaat om zowel het grijze blok, als het blokje tekst met de afmetingen zelf. Verwijder non-interactieve elementen uit de focusvolgorde.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 44: Op onder andere pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/welcome/timeline komen niet-unieke linkteksten omdat een link is gebruikt voor de opmaak in plaats van een knop (zie ook het advies onder 4.1.2). Hierdoor komt o.a. de linktekst 'bijdrage menu' meerdere keren voor op de pagina. Omdat ieder menu bij een ander artikel hoort, maar de naam exact hetzelfde is, is dit verwarrend. Gebruik in dit geval een knop om dit element op te maken in plaats van een link. Dit geldt onder andere ook voor het element 'Waardeer dit'. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder bij de links waarmee bezoekers formuliervelden kunnen verwijderen in het dialoogvenster dat verschijnt wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 voor 'voeg formulier toe' kiezen.

Bevinding 45: Sommige links in de slider op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/groups/7-p-o/welcome hebben geen toegankelijk linkdoel. Zie ook succescriterium 1.1.1.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 46: Wanneer de knoppen om een foto mee te uploaden op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit_me toetsenbordfocus hebben, is dat niet zichtbaar. Het moet altijd zichtbaar zijn waar de toetsenbordfocus is, als de bezoeker met het toetsenbord over de website navigeert. Voeg een zichtbare focusstijl toe om dit probleem op te lossen.

2.5 Input modaliteiten

2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 47: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table komen selectievakjes voor. De toegankelijke naam van het selectievakje onder Mijn to-do lijst is 'Te doen'. De activiteit die er achter staat is niet gekoppeld aan het selectievakje. Voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie is het daardoor niet mogelijk of moeilijk om het selectievakje te activeren.

Bevinding 48: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, verschijnt een dialoogvenster met het invoerveld 'Wat wil je weten?'. De toegankelijke naam van dit invoerveld is echter 'Label'. Voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie is het daardoor niet mogelijk of moeilijk dit invoerelement te bereiken en te bedienen.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 49: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, verschijnt een dialoogvenster. Het select-element waar bezoekers aan kunnen geven welke type antwoordmogelijkheid de bezoeker krijgt, heeft als toegankelijke naam 'Answer type'. Dit komt niet overeen met de hoofdtaal van de pagina. Geef een taalwissel aan, of idealiter, vertaal de tekst naar het Nederlands.
Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit_me met het invoerveld 'Telephone number'.

3.2 Voorspelbaar

3.2.2 Bij input (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 50: Advies: Het select-element in de footer op elke pagina heeft als visueel label 'Ga naar een groep'. Dit label is één van de opties van het select-element en verdwijnt wanneer bezoekers een andere optie kiezen. Wanneer een bezoeker een groep selecteert wordt de bezoeker direct naar die pagina verwezen. Het is nu niet voldoende duidelijk dat de bezoeker daar direct heen gaat omdat 'Ga naar een groep' geen label is, maar één van de selecteerbare opties. Zie ook 3.3.2.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 51: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/user_sessions/create op 'Log in' klikken zonder de invoervelden in te vullen of na verkeerde informatie ingevuld te hebben, verschijnt alleen de melding 'Login niet succesvol'. De bezoeker moet een foutmelding krijgen wanneer een invoerveld niet goed is ingevuld of het formulier niet goed verzonden kan worden. De foutmelding moet beschrijven welke fout is gemaakt en wáár die is gemaakt.

Bevinding 52: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table iets willen toevoegen aan bijvoorbeeld de Leesstapel, maar niet alle invoervelden in het dialoogvenster (correct) invullen, verschijnt er alleen een HTML5 browsermelding. De bezoeker moet een foutmelding krijgen wanneer een invoerveld niet goed is ingevuld of het formulier niet goed verzonden kan worden. De foutmelding moet beschrijven welke fout is gemaakt en wáár die is gemaakt en de foutmelding moet zichtbaar blijven tot de fout is opgelost. Dit is niet het geval bij HTML5 foutmeldingen. Voeg daarom eigen foutmeldingen toe om dit probleem op te lossen.

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 53: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit staat aanvullende informatie in de placeholders, bijvoorbeeld bij het invoerveld 'gerelateerde trefwoorden'. Deze informatie verdwijnt zodra bezoekers beginnen met typen. Zorg ervoor dat aanvullende informatie en instructies permanent zichtbaar zijn, zodat het voor alle bezoekers duidelijk is wat er ingevuld moet worden. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, dan verschijnt een dialoogvenster met het invoerveld met daarin de placeholder 'Wat wil je weten?' en op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/19-renate-roke/edit_me.

Bevinding 54: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 kunnen bezoekers documenten toevoegen, selecteren, en verwijderen of downloaden. De selectievakjes hebben geen zichtbare labels. Invoervelden moeten duidelijke instructies en/of labels hebben, zodat het voor alle bezoekers duidelijk is wat er ingevuld moet worden.

Bevinding 55: Het select-element in de footer op elke pagina heeft als visueel label 'Ga naar een groep'. Dit label is één van de opties van het select-element en verdwijnt wanneer bezoekers een andere optie kiezen. Invoervelden moeten duidelijke instructies en/of labels hebben die niet verdwijnen wanneer bezoekers iets invoeren, zodat het voor alle bezoekers duidelijk blijft wat er ingevuld moet worden. Los dit probleem op door de optie 'Ga naar een groep' uit het select-element te halen en als label bij het element te plaatsen. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, dan verschijnt een dialoogvenster met select-elementen zonder visueel label.

Bevinding 56: Advies: Op meerdere pagina's waaronder op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 staat een teksteditor. De instructies om de teksteditor met het toetsenbord te bedienen staan in het dialoogvenster 'Sneltoetsen', te openen vanuit de footer van de pagina. Dat deze informatie daar te vinden is, is niet voor iedereen duidelijk. Plaats daarom liefst ook bij de editors zelf deze informatie, of informatie over hoe de editor te bedienen.

3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 57: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/user_sessions/create op 'Log in' klikken zonder de invoervelden in te vullen of na verkeerde informatie ingevuld te hebben, verschijnt alleen de melding 'Login niet succesvol'. Als een formulier niet verzonden kan worden omdat één of meerdere formuliervelden niet goed ingevuld zijn, moet er een suggestie worden gegeven over hoe de gebruiker het veld wel goed moet invullen. Dit staat los van de foutmelding van 3.3.1.

Bevinding 58: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/users/table iets willen toevoegen aan bijvoorbeeld de Leesstapel, maar niet alle invoervelden in het dialoogvenster (correct) invullen, verschijnt er alleen een HTML5 browsermelding. HTML5 foutmeldingen zijn onvolledig en blijven vaak maar kort staan. Daarnaast bevatten ze geen foutsuggesties. Voeg daarom eigen foutmeldingen en foutsuggesties toe.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 59: Op de homepage komt een tabel voor (een kalender functie) waarin het headers attribuut is gebruikt. In de waarde van het headers attribuut wordt naar cellen verwezen die niet bestaan. Zorg ervoor dat de waarde van dit attribuut alleen verwijst naar bestaande cellen.

Bevinding 60: In het navigatiemenu staat een notificatieknop. Deze heeft ook als de knop uitgevouwen is het attribuut aria-expanded="false". Hierdoor wordt niet de juiste staat van de knop voorgelezen. Zorg ervoor dat het ook voor hulpsoftware duidelijk is of de knop in in- of uitgeklapte staat is.

Bevinding 61: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/admin/statistics wordt het aria-expanded attribuut gebruikt op een div zonder rol. Het gaat om het div-element met daarin de datavisualisatie 'Maandelijkse participatie en interactie in kaart'. Het aria-expanded attribuut is hier zowel niet van toepassing als niet toegestaan. Verwijder daarom dit attribuut.

Bevinding 62: Op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/user_sessions/new wordt het aria-expanded attribuut gebruikt op input-elementen. Het aria-expanded attribuut wordt daar niet op ondersteund. Verwijder daarom het aria-expanded attribuut van de elementen.
Aanvullend:
Op meerdere knoppen en links op de website wordt het aria-expanded attribuut gebruikt waar dat niet van toepassing is, zoals de items in het navigatiemenu en de knoppen om van maand te wisselen in de kalenderfunctie op de homepage. Gebruik aria-expanded alléén voor uitklapbare knoppen en elementen.

Bevinding 63: Op meerdere plekken worden links gebruikt waar semantisch een knop gepaster is, bijvoorbeeld 'Annuleer' in het dialoogvenster om een evenement of bijdrage te maken. Een link verwijst een bezoeker ergers heen, bijvoorbeeld een plek op de pagina of naar een andere pagina, en een knop voert een actie uit, zoals het versturen van een formulier of het openen of sluiten van een dialoogvenster. Gebruik daarom de juiste HTML-elementen om interactieve opties mee op te maken.

Bevinding 64: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 een formulier toevoegen, verschijnt een dialoogvenster. In dit dialoogvenster is een drag- and drop functie aanwezig. Deze knop heeft geen toegankelijke rol. Zorg ervoor dat ieder interactief element een naam, rol en waar relevant een waarde en status heeft.

Bevinding 65: Opmerking: De optie om een document te verwijderen op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 werkte niet goed op moment van testen, zowel niet met de muis als met het toetsenbord. Pas na het herladen van de pagina is het document daadwerkelijk verwijderd.

4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 66: Wanneer bezoekers op pagina https://digitoegankelijk.winkwaves.com/calendar_events/48 documenten uploaden, verschijnen er laadanimaties. Bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware krijgen hier geen melding van. Zorg ervoor dat statusupdates ook beschikbaar zijn voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2025-05-09 18:10:03 v2.4-011