Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website jeugdhulphaaglanden.nl
- Onderzoeker
- Julia, Swink
- Datum
- 11 april 2025
- Opdrachtgever
- Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website Jeugdhulp Haaglanden voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 16 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website jeugdhulphaaglanden.nl is onderzocht tussen 1 en 11 april 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.
De meest in het oog springende bevindingen zijn:
- Tekstalternatieven voor afbeeldingen: Er zijn veel problemen met ontbrekende of onjuiste alt-teksten voor afbeeldingen, inclusief decoratieve afbeeldingen, carrouselafbeeldingen en afbeeldingen in PDF-documenten. Dit maakt de inhoud ontoegankelijk voor gebruikers van schermlezers.
- Kleurcontrast: Er zijn consistente problemen met onvoldoende kleurcontrast voor tekst en niet-tekstuele elementen, zoals knoppen en pictogrammen. Dit maakt de inhoud moeilijk leesbaar voor gebruikers met visuele beperkingen.
- Toegankelijkheid van toetsenbord: Sommige interactieve elementen, zoals CAPTCHA's en carrouselknoppen, zijn niet volledig toegankelijk met het toetsenbord. Dit sluit gebruikers uit die geen muis kunnen gebruiken.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | Jeugdhulp Haaglanden |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt: Alle pagina's op https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/default.aspx. Buiten de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Alle gangbare browsers en hulpapparatuur. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 14 | 6 | 0 |
2 Bedienbaar | 11 | 6 | 0 |
3 Begrijpelijk | 8 | 2 | 0 |
4 Robuust | 1 | 2 | 0 |
Totaal | 34 | 16 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het logo bovenaan de website https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/default.aspx geeft de volledige tekst "Jeugdhulp Haaglanden regionale samenwerking" weer, maar de alt-tekst is alleen "Jeugdhulp Haaglanden logo". In het tekstalternatief staat dus niet alle tekst die in het logo te zien is. Dit moet wel. Zo weten bezoekers die het plaatje niet kunnen zien, ook precies wat er staat. Verander het tekstalternatief zodat de volledige tekst van het logo erin staat: “Jeugdhulp Haaglanden regionale samenwerking”.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/default.aspx werkwn onder "Aanbieders", "Gemeenten"en "Ouders/jongeren" de pijlpictogrammen als links, maar het tekstalternatief ontbreekt, waardoor de links niet toegankelijk zijn. Deze afbeeldingen zijn dus interactief. Er zijn geen tekstalternatieven. Daardoor hebben de links geen linktekst (zie ook succescriterium 2.4.4 en 4.1.2). Om de links toegankelijk te maken, moeten de afbeeldingen tekstalternatieven krijgen die het linkdoel beschrijven. Zo weten bezoekers die schermlezers gebruiken waar de links naartoe leiden. Hetzelfde probleem wordt waargenomen met links als pijlpictogrammen op pagina's https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/ouders-jongeren/default.aspx en https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/netwerksamenwerking/default.aspx.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/sendcontactmessage.aspx bevat een carrousel onder de header afbeeldingen zonder tekstalternatieven. Bij afbeeldingen die met het img-element zijn geplaatst, wordt het tekstalternatief met het `alt`-attribuut toegevoegd. Hetzelfde probleem wordt waargenomen op pagina's https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/search_search.aspx?search=jeu, https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/Beheer/Toegankelijkheidsverklaring/default.aspx, https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/404.aspx. Zie ook de carrousels op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/uit+de+regio/2885783.aspx onder het kopje "Verbinding tussen mondige inwoners" en op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/uit+de+regio/2906036.aspx onder het kopje "Afbeeldingen".
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/sendcontactmessage.aspx wordt gebruikgemaakt van hCaptcha. Er is echter geen tekstalternatief beschikbaar voor de afbeeldingen in de CAPTCHA. Ook biedt de website momenteel geen toegankelijk alternatief voor de CAPTCHA als geheel. Daarom moet de CAPTCHA zelf volledig toegankelijk zijn — wat op dit moment niet het geval is. De instructie ‘klik op elke afbeelding met…’ maakt het doel van de afbeeldingen enigszins duidelijk, maar dit is niet voldoende. Ons advies is om helemaal geen CAPTCHA te gebruiken, omdat dit altijd een drempel opwerpt voor gebruikers. Zie de Engelstalige pagina https://www.w3.org/TR/turingtest/ voor meer informatie en mogelijke alternatieven. Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/Beheer/Registraties/1807910.aspx.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/default.aspx onder het kopje "Handige documenten" staan links die decoratieve afbeeldingen bevatten, zie bijvoorbeeld de link "Regionaal afwegingskader schadelijk wachten op Jeugdhulp". Deze afbeeldingen zijn toegevoegd via een img-element, maar het alt-attribuut ontbreekt. Gebruik voor afbeeldingen in een img-element een leeg alt-attribuut (alt="").
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/default.aspx, staan secties met verborgen inhoud onder "Handige documenten". In deze secties staan links die dialoogvensters openen. Bijvoorbeeld: de link "Werkagenda 2024-2025 gemeenten Oudersraad en Jong Doet Mee!.pdf" in de sectie "Werkagenda 2024-2025 gemeenten Oudersraad en Jong Doet Mee" opent een dialoogvenster waarin het PDF-bestand wordt weergegeven. De PDF is opgenomen in een object-element. Dit object-element bevat echter geen tekst. Hulpsoftware krijgt geen informatie over de inhoud van dit object. Dit kan worden opgelost door tekst aan dit element toe te voegen. Ook de attributen title, aria-label of aria-labelledby kunnen worden gebruikt om een tekstalternatief te bieden. Andere oplossingen zijn mogelijk.
Het PDF-document op https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=2905536 bevat een logo bovenaan als artefact. Zie pagina 1. Afbeeldingen die als artefact zijn toegevoegd, zijn niet zichtbaar voor schermlezers. De informatie in deze afbeeldingen is daardoor niet toegankelijk voor bezoekers die de tekst laten voorlezen. Informatieve afbeeldingen moeten via een `Figure`-tag worden geplaatst en een alt-tekst krijgen die de afbeelding duidelijk beschrijft. Hetzelfde probleem staat in het PDF-document op https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=2982166.
In het PDF-document op https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=2905536 staat een decoratieve afbeelding die is toegevoegd via een figuur-tag en een automatisch gegenereerde beschrijving heeft. Zie afbeelding op pagina 1 met beschrijving “Afbeelding met persoon, overdekt, kleding, tafel Automatisch gegenereerde beschrijving”.
Deze tekst geeft geen duidelijke informatie over wat op de afbeelding staat. Hierdoor weten bezoekers die het document laten voorlezen niet wat op de afbeelding te zien is. Zij missen zo dus informatie. Voeg beschrijvende alt-teksten toe aan deze informatieve afbeeldingen.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina's van de website https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/default.aspx wordt in de footer de volgende tekst ten onrechte gemarkeerd met <strong> in plaats van met het juiste kop-element: "Contact". Het element strong is niet bedoeld om koppen mee te markeren. Dit moet altijd gedaan worden met een kop-element, zoals h2. Koppen zijn bedoeld om een tekst te structureren. Alleen als deze teksten als kop worden gemarkeerd met een kop-element, begrijpt hulpsoftware die betekenis. Het strong-element is wel geschikt om nadruk te geven aan enkele woorden of een zinsdeel.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/default.aspx staat onder de header een groep links die visueel als één groep worden weergegeven, maar deze groepering wordt niet weerspiegeld in de HTML-structuur. Zie de links: "Aanbieders", "Gemeenten" en "Ouders/jongeren". Als het voor een ziende bezoeker duidelijk is dat een groep links bij elkaar hoort, dan moet die structuur ook in de HTML-code aanwezig zijn. Neem de elementen op in een ul- of nav-element. Hetzelfde probleem doet zich bijvoorbeeld ook voor op andere pagina's, https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/ouders-jongeren/default.aspx en https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/netwerksamenwerking/default.aspx. Dit komt op meerdere pagina’s voor.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/uit+de+regio/default.aspx staat een kruimelpad. Dit is een groep links die visueel als een groep worden weergegeven, maar deze groepering wordt niet weerspiegeld in de HTML-structuur. Zie hetzelfde op pagina's met kruimelpad: https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/uit+de+regio/2906036.aspx, https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/404.aspx, https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/default.aspx, en anderen. Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/uit+de+regio/2906036.aspx zie de links “Ervaringskennis van ouders; het verhaal van Marleen” en “Op weg naar gelijkwaardigheid, het verhaal van Alexandra” onder “Afbeeldingen”.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/default.aspx wordt het <strong> element verkeerd gebruikt voor stylingdoeleinden. Zie de linkteksten "mijn platform" en "Meld je nu aan." binnen de alinea die begint met "Werk je in onze jeugdhulpregio...." en de linkteksten onder het kopje "Gemeenten", bijvoorbeeld "Gemeente Wassenaar". Het strong-element heeft een semantische waarde: het geeft een bepaalde betekenis aan de tekst die erin staat. Dit element geeft aan dat de tekst extra nadruk moet krijgen. Om die reden mag dit element niet gebruikt worden om alleen een visueel effect te bereiken (vetgedrukte tekst). Gebruik hiervoor CSS. Hetzelfde probleem wordt waargenomen op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/uit+de+regio/default.aspx in paginering voor de huidige pagina, op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/default.aspx onder de kop “Regionale bibliotheek” met de tekst die begint met “In deze bibliotheek vind …”, op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/netwerksamenwerking/default.aspx onder de kop “Ga naar” and “Netwerksamenwerking Huiselijk Geweld (0-100)”.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/default.aspx, onder de kop "Gemeenten" is een lijst met 9 items aanwezig, maar de correcte markering ontbreekt. Tekst die eruitziet als een opsomming, moet ook zo in de code worden gemarkeerd. Meestal is hier een knop voor in de content-editor in het CMS. Voor lijsten en opsommingen worden de HTML-elementen ol (lijst met cijfers) of ul (lijst met bullets) gebruikt. Hulpsoftware weet dan hoe de tekst is gestructureerd. Bovendien kondigen schermlezers dan het aantal items in de lijst aan, voordat ze die gaan voorlezen. Zo weet een blinde bezoeker hoeveel informatie er nog komt. Hetzelfde probleem wordt waargenomen op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/ouders-jongeren/default.aspx#opvoeden_opgroeien onder de kop "Gemeenten".
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/Beheer/Toegankelijkheidsverklaring/default.aspx staat een kop “Samenvatting”. Het heading-element en het strong-element worden gebruikt in deze kop. Het strong-element heeft een semantische waarde: het geeft een bepaalde betekenis aan de tekst die erin staat, namelijk dat de tekst extra nadruk moet krijgen. Om die reden mag het element niet gebruikt worden om alleen een visueel effect te bereiken (vetgedrukt). Gebruik hiervoor CSS.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/Beheer/Toegankelijkheidsverklaring/default.aspx de volgende tekst is niet gemarkeerd als een kop: "Uitgebreide toegankelijkheidsverklaring". Blinde bezoekers hebben niets aan een (tussen)kop die er wel uitziet als kop, maar die niet als kop is gemarkeerd. Via de koppen op een pagina kunnen gebruikers van hulpsoftware de inhoud scannen of snel naar een bepaalde sectie navigeren. Maar dat kan alleen als de kop ook echt in de code staat. Als koppen alleen visueel als kop zijn vormgegeven (bijvoorbeeld vetgedrukt), ontstaat bovendien nog een ander probleem: de structuur van de informatie in de code wijkt dan af van de visuele structuur. Dit kan voorkomen worden door koppen altijd te markeren met het juiste HTML-element, op het juiste kopniveau: h1, h2, h3, h4, h5 of h6. Meestal is dit niveau instelbaar via de content-editor in het CMS. De HTML-code voor de kop wordt dan automatisch toegepast.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/default.aspx staan in de sectie met verborgen inhoud onder "Handige documenten" teksten die geen koppen zijn, maar ze zijn onjuist gemarkeerd met een <h3>. Bijvoorbeeld, wanneer de sectie onder "Kwartaalrapportage SbJH 2023" is geopend, zie de tekst "Kwartaalrapportage SbJH 2023.xlsx". Het kop-element (h3) is niet betekenisvol gebruikt. De tekst die als kop is gemarkeerd, is geen echte kop. Er staat namelijk geen inhoud onder. Maar door het h3-element krijgt de tekst wel deze betekenis. Kop-elementen zijn bedoeld om structuur te geven aan de informatie op een pagina. Mensen die schermlezers gebruiken, vertrouwen op de koppen om door de pagina te navigeren en de opbouw te begrijpen. Zorg dat de tekst die je in een kop-element zet ook echt de functie van kop of tussenkop heeft. Verwijder het h3-element. Een soortgelijk probleem doet zich voor op de pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/netwerksamenwerking/default.aspx met de teksten “Routekaart naar Veiligheid” en “Intensief Case Management”.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/uit+de+regio/2885783.aspx wordt onder de koppen "Verbinding tussen mondige inwoners", “Rol gemeenten naar samenleving”, “Blijvend actief als vrijwilliger en in het gezin” het <em>-element misbruikt voor stylingdoeleinden. Hele zinnen zijn opgenomen in het <em>-element. Het em-element heeft een semantische waarde: het geeft een bepaalde betekenis aan de tekst die erin staat. Dit element geeft aan dat de tekst extra nadruk moet krijgen. Om die reden mag dit element niet gebruikt worden om alleen een visueel effect te bereiken (cursieve tekst). Gebruik hiervoor CSS.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/netwerksamenwerking/default.aspx beschrijven sommige koppen de inhoud die erop volgt niet goed. Zie de kop "Ga naar". Teksten zoals “Snel naar”, “Direct naar”, en “Ga naar” zijn te algemeen: links leiden in principe altijd naar een andere pagina, dit weet iemand ook al zonder dat er bijvoorbeeld “Direct naar” boven staat. Zo’n soort kop geeft dus geen extra informatie of context. Dat is vooral voor bezoekers die schermlezers gebruiken een probleem. Zij laten de koppen voorlezen om snel de structuur van een pagina te begrijpen, en de inhoud te vinden die voor hen relevant is. Gebruik daarom een meer specifieke kop, die duidelijk maakt wat voor soort inhoud of functionaliteit erna komt. Bijvoorbeeld door context te geven aan de links die volgen. Denk aan een kop als “Populaire pagina’s” of “Belangrijke onderwerpen”. Hetzelfde staat op de pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/ouders-jongeren/default.aspx.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/default.aspx staan onder het kopje "Handige documenten" secties met verborgen inhoud. In de HTML-code zijn elke sectie en de bijbehorende verborgen inhoud gemarkeerd als afzonderlijke lijstitems (<li>-elementen) binnen één ongeordende lijst (<ul>). Deze structuur zorgt voor verwarring in de semantiek en hiërarchie, met name voor gebruikers van schermlezers. De uitklapbare onderdelen worden als losse lijstitems geïnterpreteerd, terwijl ze visueel duidelijk bij het bovenliggende item horen. Daardoor presenteren schermlezers de onderdelen als twee niet-verwante items, wat niet overeenkomt met de visuele groepering op de pagina. Dit belemmert de toegankelijkheid en kan het voor gebruikers lastig maken om de relatie tussen de elementen te begrijpen.
In het PDF-document op https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=2905536 staan verschillende koppen die niet als kop zijn gemarkeerd. Zie bijvoorbeeld op pagina 1 "Regionaal afwegingskader schadelijk wachten op Jeugdhulp", op pagina 2 "Inleiding", op pagina 3 "Afwegingen in het gedwongen kader", op pagina 5 "Het afwegingskader", en andere. Op deze manier verschilt de visuele informatiestructuur van de structuur van het document in de tags. Vervang de P-tag door de H-tag, zodat de tag-structuur gelijk is aan de visuele structuur.
In het PDF-document op https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=2982166, staan koppen die niet als kop zijn gemarkeerd. Zie op pagina 1 "Werkagenda gemeenten, JONG doet mee! en de Oudersraad Haaglanden 2024-2025", "Inleiding", "Een notitie vooraf", en de koppen op andere pagina's. Daarnaast zijn de volgende teksten ten onrechte voorzien van `L`- en `Li`-tags in plaats van de juiste H-tags: "1. Liefdevolle jeugdhulp", "2. Aanpak wachttijden" en "3. Toekomstgericht werken/Niet stoppen voordat de Big 5 op orde is".
In het PDF-document op https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=2905536 staat op pagina 5 - 6 een lijst met 3 items, maar elk item is onjuist getagd als een aparte lijst met behulp van de L-tag. Hierdoor ontstaan drie lijsten met één item in plaats van één enkele lijst. Als gevolg hiervan kondigen schermlezers elk item aan als een op zichzelf staande lijst, wat verwarrend kan zijn en niet de bedoelde structuur weergeeft. Om dit probleem op te lossen, moeten alle lijstitems in een enkele L-tag worden opgenomen, waarbij elk item in zijn eigen LI-tag wordt geplaatst om de juiste structuur weer te geven.
In het PDF-document op https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=2982166 staat op pagina 1 - 2 een lijst van 4 items die is gemarkeerd als twee aparte lijsten met twee L-tags. Hetzelfde probleem wordt waargenomen bij de lijst met 2 items onder "Monitoring werkagenda" op pagina 3.
In het PDF-document op https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=2905536 staat op pagina "11" een lijst met "10" items. De juiste opmaak ontbreekt. Inhoud die eruitziet als een lijst, moet ook in de tags zo zijn gemarkeerd. Zo krijgen blinde bezoekers dezelfde informatiestructuur door als ziende bezoekers. Een ander voordeel van het markeren van een lijst is dat schermlezers het aantal items dan aankondigen voordat ze gaan voorlezen. Markeer de lijst met een `L`- en `Li`-tags.
In het PDF-document op https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=2905536 staat op pagina 7 - 8 een gegevenstabel. De juiste opmaak ontbreekt. De kolomkopcel met tekst "Toelichting" boven het tweede deel van de tabel is onjuist gemarkeerd met TD-tag. De cellen in de kolom onder "Afwegingen in het gedwongen kader" zijn onjuist gemarkeerd met TH-tag. Zie bijvoorbeeld de cel met tekst die begint met "1. Is er een veiligheidsrisico voor de jeugdige ...". Bij een datatabel moeten speciale tags toegevoegd worden voor de tabelkoppen. Dan begrijpen schermlezers de relatie tussen de kop en onderliggende datacellen. Markeer de cellen in de koprij van de tabel met `TH`-tags en de datacellen met `TD`-tags. Bovendien is deze tabel gemarkeerd als twee aparte tabellen met twee `Table`-tags. Een enkele `Table`-tag moet worden gebruikt voor deze tabel om de juiste structuur weer te geven.
Het PDF-document op https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=2905536 bevat tekst die is toegevoegd als artefact. Dit is de tekst met paginanummers, bijvoorbeeld "Pagina 2 van 11". Hierdoor wordt deze informatie verborgen voor gebruikers van schermlezers.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Voldoende
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Voldoende
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/search_search.aspx?search=jeu onder de carrousel in de tekst die begint met "Wil je specifiek zoeken op ... " staat een link: "tag-lijst". Deze link is alleen in kleur anders dan omringende gewone tekst, en het kleurcontrast tussen deze kleuren is onvoldoende. Dit kan een probleem zijn voor kleurenblinde of slechtziende gebruikers. Zij kunnen de kleuren mogelijk niet onderscheiden, en zien dan niet dat er een link in de tekst staat. U kunt dit probleem oplossen door het contrast te verhogen tot ten minste 3,0:1 en een andere visuele aanwijzing toe te voegen bij hoveren, zoals onderstrepen. Hetzelfde probleem doet zich voor op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/Beheer/Registraties/1807910.aspx met de link "Gebruikersvoorwaarden" onder het kopje "Gebruikersvoorwaarden".
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina's van de website https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/default.aspx heeft de de placeholder-tekst in de zoekbalk in het bovenste menu onvoldoende kleurcontrast. De grijze (HEX #858C97) placeholder-tekst tegen de witte achtergrond heeft een contrastratio van 3,4:1, wat lager is dan de vereiste 4,5:1 voor standaardtekst.
Op alle pagina's van de website https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/default.aspx heeft de tekst op de knop "Mijn platform" onvoldoende kleurcontrast. De donkerpaarse (HEX #3F316D) tekst tegen de groene (HEX #329678) achtergrond heeft een contrastratio van 3,1:1, wat onder het vereiste minimum van 4,5:1 voor standaardtekst ligt. Deze knop heeft ook onvoldoende contrast wanneer deze toetsenbordfocus krijgt. De huidige contrastratio is 3,6:1 tussen witte tekst en de groene (HEX #329678) achtergrond.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/default.aspx staan meerdere links met een onvoldoende kleurcontrast van groen (HEX #329678) wanneer de muisaanwijzer over de witte achtergrond wordt bewogen. De contrastratio is 3,6:1, wat lager is dan het vereiste minimum van 4,5:1 voor normale tekst. Zie bijvoorbeeld de links "mijn platform" en "Meld je nu aan." binnen de tekst "Werk je in onze jeugdhulpregio...", de link "Bekijk alle verhalen" onder het kopje "Actueel", de links onder het kopje "Agenda", en andere. Interactieve elementen moeten in alle toestanden voldoende contrast hebben, dus ook als de muis erover beweegt (hover). Hetzelfde probleem wordt waargenomen in de cookiemelding bij de knop "Anuuleren" en selectievakjes, op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/sendcontactmessage.aspx bij de linktekst "Gebruik de toegankelijke versie van hCaptcha" en de knop "Versturen", op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/search_search.aspx?search=jeu bij links in de zoekresultaten. Zie ook andere pagina's. Deze teksten zijn kleiner dan 19px, daarom moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/Users_ShowProfile.aspx#tab=updatesTab staat, als de bezoeker is ingelogd, lichtgrijze (HEX #79828F) tekst onder de naam van de bezoeker op een witte achtergrond. De kleurcontrastratio is te laag: 3,9:1. Deze tekst is kleiner dan 19px, daarom moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn. Hetzelfde probleem doet zich voor op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/updates/default.aspx#tab=updatesTab op het tabblad "Updates" wanneer het selectievakje "Alleen updates tonen van items die je volgt" niet is ingeschakeld met bijvoorbeeld de tekst "2 dagen geleden - Ontwikkeltafel op thema".
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/default.aspx staat een zoekveld onder "Handige documenten". Als het zoekveld toetsenbordfocus krijgt, wordt de tekst "Zoeken in pagina" grijs (HEX #888888). Het contrastratio met de witte achtergrond is 3,5:1. Dit moet minstens 4,5:1 zijn.
In het PDF-document op https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=2905536 wordt de combinatie van oranje en witte kleuren gebruikt. Het kleurcontrast is te laag. Bijvoorbeeld, op pagina 1 staat аn oranje (HEX #ED7D32) tekst "Regionaal afwegingskader schadelijk wachten op jeugdhulp" op een witte achtergrond. De kleurcontrastratio is 2,8:1. Zorg dat het contrast minimaal 3,0:1 is. Op pagina 1 heeft de tekst "05-12-2023" een oranje kleur (HEX #C45911) tekst op een witte achtergrond. Het contrast is 4,4:1. Dit moet minstens 4,5:1 zijn. Op pagina 2 heeft de oranje (HEX #ED7D32) linktekst "https://www.nji.nl/publicaties/afwegingen-bij-de-inzet-van-schaarse-jeugdhulp" op een witte achtergrond een contrast van 2,8:1. Zorg dat het contrast minimaal 4,5:1 is. Op pagina 7 - 8 staat een tabel met а witte tekst op oranje (HEX #DD752E) achtergrond. De kleurcontrastratio is te laag: 3,2:1. Zorg dat het contrast minimaal 4,5:1 is.
In het PDF-document op https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=2905536 op pagina 5 en 7 heeft het woord "rode" een rode kleur (HEX #FF0000) op de witte achtergrond. Het kleurcontrast is te laag: 4,0:1. Dit moet minstens 4,5:1 zijn.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer de pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/default.aspx wordt ingezoomd op 200%, is de link met de tekst "Aanbieders" onder het hoofdmenu niet zichtbaar.Als een bezoeker inzoomt, moet alles nog werken. Hetzelfde probleem wordt waargenomen op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/ouders-jongeren/default.aspx met de link "Ik wil meepraten".
Wanneer de pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/default.aspx wordt bekeken met een schermresolutie van 1280 bij 1024 en ingezoomd tot 200%, overlapt het vergrootglaspictogram de placeholdertekst "Zoeken in pagina". Als een bezoeker inzoomt, moet alles nog leesbaar zijn.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Voldoende
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/sendcontactmessage.aspx wordt een carrousel weergegeven met afbeeldingen en knoppen om tussen de slides te navigeren. Deze knoppen zijn transparante witte stippen die over de afbeeldingen zijn geplaatst. De contrastratio tussen de kleur van de inactieve knop en de (dynamisch veranderende) achtergrond van de carrousel is op sommige punten minder dan 3,0:1.Zorg dat het contrast tussen de knoppen en de achtergrondkleur(en) minimaal 3,0:1 is. Hetzelfde probleem wordt bijvoorbeeld waargenomen op pagina's met een carrousel, https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/search_search.aspx?search=jeu, https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/Beheer/Toegankelijkheidsverklaring/default.aspx, https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/404.aspx , en anderen.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/uit+de+regio/2906036.aspx staat onder de header een carrousel met afbeeldingen en knoppen om tussen de dia's te schakelen. De actieve knop wordt aangegeven door de blauwe (HEX #00AFEA) rand op de witte achtergrond. Het kleurcontrast is 2,5:1. Dit moet minstens 3,0:1 zijn.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Voldoende
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Niet aanwezig
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/sendcontactmessage.aspx staat een formulier met een hCaptcha. Daarbij verschijnt een extra venster met de instructie: "Klik, houd vast en sleep het element aan de rechterkant naar de vorm die er het meest op lijkt." Het is echter niet mogelijk om dit object met het toetsenbord te selecteren, waardoor de captcha niet toegankelijk is voor mensen die geen muis kunnen gebruiken. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen volledig met het toetsenbord te bedienen zijn. Hetzelfde probleem doet zich ook voor op de pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/Beheer/Registraties/1807910.aspx.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Niet aanwezig
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Voldoende
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/sendcontactmessage.aspx onder de header staat een carrousel die na elke paar seconden een nieuwe afbeelding weergeeft. Deze carrousel kan niet worden gestopt, gepauzeerd of verborgen.
Bewegende content kan storend zijn voor mensen met een cognitieve beperking. De bewegende inhoud zorgt voortdurend voor afleiding terwijl ze de tekst op de pagina proberen te lezen. Daarom moet er een manier zijn waarmee bezoekers beweging kunnen stoppen, pauzeren of verbergen. Dit geldt voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende content die tegelijk met andere informatie wordt getoond, automatisch start en langer dan 5 seconden speelt.
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/default.aspx verwijst de link "Direct naar pagina inhoud" naar de sectie onder "Delen" en slaat unieke inhoud boven dit doel over. De skiplink moet verwijzen naar de unieke inhoud op de pagina. Zorg dat de skiplink naar de juiste plek verwijst. Een soortgelijk probleem wordt waargenomen op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/netwerksamenwerking/default.aspx. De link "Direct naar pagina inhoud" verwijst naar de sectie onder "Ga naar", maar er is meer unieke inhoud boven dit doel en dit zijn de links: "Routekaart naar Veiligheid", "Intensief Casemanagement" en "Bibliotheek". Een soortgelijk probleem wordt waargenomen op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/Users_ShowProfile.aspx#tab=updatesTab. De link "Direct naar pagina inhoud" slaat twee knoppen over: met een potloodpictogram en een slotpictogram.
De pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/sendcontactmessage.aspx is een skiplink aanwezig maar deze is niet functioneel. Er moet een manier zijn om herhalende content die op elke pagina staat over te slaan, zoals het navigatiemenu en andere elementen die op meerdere pagina’s terugkomen. Hiervoor wordt een skiplink gebruikt. Daarmee kunnen bezoekers vaste blokken met herhalende inhoud overslaan. Een skiplink moet de eerste link op de pagina zijn. Deze link mag verborgen zijn, maar moet zichtbaar worden zodra hij toetsenbordfocus krijgt. Zorg dat de skiplink werkt zoals hierboven is beschreven. Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina's https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/404.aspx en https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/cookiestatement.aspx.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het PDF-document https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=2905536 heeft geen titel ingesteld in de bestandseigenschappen. Zelfs als er een titel op de eerste pagina staat, moet ook in de PDF-instellingen een documenttitel ingesteld worden. Als een PDF geopend wordt in een PDF-lezer (zoals Adobe Acrobat of een browser), staat de bestandsnaam meestal bovenaan in de titelbalk, bijvoorbeeld document123.pdf. Maar als een documenttitel in de PDF-metadata is ingesteld, dan wordt die titel in plaats van de bestandsnaam getoond. Dit maakt het document toegankelijker voor bezoekers met verschillende beperkingen. Zij kunnen dan snel en gemakkelijk zien of het document relevant is. Dit kan aangepast worden in de bestandseigenschappen van het bronbestand of van het PDF-document. Hetzelfde probleem wordt waargenomen met de PDF https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=2982166.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Voldoende
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het logo bovenaan de website https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/default.aspx werkt als een link naar de homepage. Deze bestemming is niet duidelijk omdat de toegankelijke naam van de link gewoon "Jeugdhulp Haaglanden logo" is. Geef deze link meer inhoud om duidelijk te maken dat deze link naar de homepagina verwijst.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/default.aspx staan onder "Aanbieders", "Gemeenten" en "Ouders/jongeren" pijlpictogrammen die werken als links, maar hun alt-attributen zijn leeg (alt=""), waardoor ze verborgen zijn voor schermlezers. Daardoor heeft deze link geen inhoud en is het onduidelijk naar welke bestemming de link verwijst. Dit probleem is gerelateerd aan succescriterium 4.1.2, want de link heeft hierdoor ook geen toegankelijke naam. Dit kan worden opgelost door een alt-tekst aan de afbeelding toe te voegen. Andere oplossingen zijn mogelijk.
Hetzelfde probleem wordt waargenomen met links als pijlpictogrammen op pagina's https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/ouders-jongeren/default.aspx en https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/netwerksamenwerking/default.aspx.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/default.aspx staan onder het kopje "Gemeenten" links met afbeeldingen van getallen. Zie bijvoorbeeld de link met de afbeelding van "2" voor de link "Gemeente Den Haag". De toegankelijke namen van de links maken de bestemming van deze links onduidelijk, waardoor onduidelijkheid ontstaat, vooral voor gebruikers met cognitieve beperkingen of gebruikers die afhankelijk zijn van schermlezers. Bijvoorbeeld "opsommingscijfer 2 Gemeente Den Haag". De kaart waar deze nummers naar verwijzen is verborgen voor hulpsoftware. De cijfers voegen geen extra informatie en dienen te worden verborgen voor het alt-attribuut leeg te laten.
Hetzelfde geldt voor pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/ouders-jongeren/default.aspx.
Advies. Sommige links op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/uit+de+regio/2906036.aspx hebben een title-attribuut dat de linktekst dupliceert. Zie de links “Ervaringskennis van ouders; het verhaal van Marleen” en “Op weg naar gelijkwaardigheid, het verhaal van Alexandra” te vinden onder de kop “Afbeeldingen”. Deze herhaling zorgt ervoor dat gebruikers van schermlezers dezelfde tekst twee keer achter elkaar te horen krijgen. Voegt een title-attribuut geen nieuwe informatie toe aan de linktekst? Dan kan dit beter achterwege worden gelaten. Hierdoor vermindert het aantal herhalingen voor bezoekers met een schermlezer.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Voldoende
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/default.aspx staan secties met verborgen inhoud onder "Handige documenten". In deze secties staan links die dialoogvensters openen, bijvoorbeeld de link "Werkagenda 2024-2025 gemeenten oudersraad en Jong Doet Mee!.pdf" in de gelijknamige sectie. Alle dialoogvensters hebben de toegankelijke naam: "Download link", die de inhoud van het dialoogvenster niet voldoende beschrijft. Schermlezers kunnen hierdoor niet doorgeven welke inhoud het dialoogvenster heeft. Dit kan opgelost worden door een aria-label aan het dialoogvenster toe te voegen met een duidelijke beschrijving van de inhoud.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/uit+de+regio/2906036.aspx staat onder het kopje "Afbeeldingen" een carrousel met afbeeldingen. In de rechterbovenhoek bevindt zich een knop waarmee afbeeldingen op volledig scherm kunnen worden weergegeven. De toegankelijke naam van deze knop is "Afbeelding fullscreen tonen", afkomstig van het aria-label-attribuut. Wanneer op deze knop wordt geklikt en de afbeelding in volledig scherm wordt geopend, verandert het pictogram op de knop en wijzigt de functie: de knop sluit dan de volledig scherm-modus af. Ondanks deze functiewijziging blijft de toegankelijke naam ongewijzigd: "Afbeelding fullscreen tonen". Dit is niet correct. De toegankelijke naam van de knop moet overeenkomen met de actuele functie ervan. Zodra de functie verandert, moet ook de toegankelijke naam worden aangepast, zodat schermlezers en andere assistieve technologieën de juiste informatie overbrengen. Zorg ervoor dat de toegankelijke naam van de knop dynamisch mee verandert met de functie.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Voldoende
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Voldoende
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Voldoende
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Voldoende
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/uit+de+regio/default.aspx staat een artikel met de tekst in een andere taal zonder taalcode. Zie het artikel met de kop "Orange the World" en de tekst onder deze kop "Orange the World”. Deze tekst wordt nu voorgelezen volgens de uitspraakregels van de primaire taal van de pagina. Die is ingesteld in het lang-attribuut op het html-element, in dit geval op “nl”. De schermlezer moet hier echter op de taal van deze zin overschakelen. Geef deze anderstalige inhoud daarom een lokaal lang-attribuut met de juiste waarde. Voeg een lang-attribuut met de juiste taalcode toe aan het HTML-element dat de tekst in een andere taal bevat. Als de tekst in het Engels is, voeg je lang="en" toe aan het element.
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Voldoende
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Voldoende
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/sendcontactmessage.aspx wordt in het formulier bij de "Anti spam controle" de volgende foutmelding weergegeven: "Om spam tegen te gaan vragen we je om voor het versturen de optie 'Ik ben een mens' aan te vinken." Dit is eigenlijk geen foutmelding, maar een instructie. Een goede foutmelding maakt duidelijk dat er iets mis is gegaan en waar het probleem zich bevindt. Vaak bevat een foutmelding een ontkenning, zoals: "Het veld is niet (goed) ingevuld." De huidige melding geeft niet aan dat er een fout is opgetreden en kan daardoor verwarrend zijn voor bezoekers. Dit is vooral lastig voor mensen die gebruikmaken van schermlezers of andere ondersteunende technologie. De melding moet dus worden aangepast zodat deze duidelijk aangeeft dat er een fout is en wat de gebruiker kan doen om deze te herstellen. Hetzelfde probleem komt ook voor op de pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/Beheer/Registraties/1807910.aspx.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Voldoende
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Voldoende
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Voldoende
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina's van de website https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/default.aspx onderaan, opent de knop "Cookie-instellingen" een dialoogvenster, maar deze functionaliteit wordt niet aangegeven in de code. Om dit op te lossen, kan het attribuut aria-haspopup="dialog" worden toegevoegd aan de knop. Dit attribuut geeft aan dat het klikken op de knop een dialoogvenster opent. De status van het dialoogvenster, open of gesloten, kan worden aangegeven met het aria-expanded-attribuut, dat de waarde true of false moet krijgen. Een soortgelijk probleem wordt waargenomen op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/default.aspx. Er zijn secties met verborgen inhoud onder "Handige documenten". In deze secties staan links die dialoogvensters openen, bijvoorbeeld de link "Werkagenda 2024-2025 gemeenten oudersraad en Jong Doet Mee!.pdf" in de sectie met dezelfde naam.
Op alle pagina’s van de website https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/default.aspx geeft de zoekbalk in het bovenste menu tijdens het typen suggesties weer in een vervolgkeuzelijst. Deze functie werkt feitelijk als een combobox. De bijbehorende ARIA-rol ontbreekt echter, waardoor hulpsoftware deze functionaliteit mogelijk niet correct kan interpreteren. Om deze zoekbalk toegankelijk te maken als combobox, voeg je de role="combobox" toe aan het invoerveld om aan te geven dat het een combobox is. Het element dat de suggestielijst bevat moet een role="listbox" hebben. Het aria-expanded attribuut moet worden toegevoegd aan het invoerveld om de status van de suggestielijst aan te geven. Stel aria-expanded="true" in als de lijst zichtbaar is en aria-expanded="false" als hij verborgen is. Voor het combobox-element moet aria-controls worden ingesteld op een waarde die verwijst naar het element dat dienst doet als keuzelijst. Deze attributen helpen hulptechnologieën om de zoekbalk correct te herkennen en te gebruiken als combobox. Raadpleeg voor meer informatie de pagina https://www.w3.org/WAI/ARIA/apg/patterns/combobox/.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/default.aspx staat onder het kopje "Aanbieders" een link met een pijlpictogram. De toegankelijke naam van deze link ontbreekt, waardoor de link niet wordt herkend door schermlezers. Hetzelfde probleem doet zich voor onder de kopjes "Gemeenten" en "Ouders/jongeren" op dezelfde pagina. Geef deze link een toegankelijke naam die het doel van de link beschrijft.
Hetzelfde probleem wordt waargenomen op pagina's https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/ouders-jongeren/default.aspx, https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/netwerksamenwerking/default.aspx.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/Beheer/Registraties/1807910.aspx wordt hCaptcha gebruikt. Binnen de CAPTCHA staat een menu met drie punten. Als bezoekers "Toegankelijkheid" kiezen, verschijnt er een dialoogvenster. Dit dialoogvenster heeft geen toegankelijke naam, waardoor screenreaders de inhoud niet aan gebruikers kunnen overbrengen. Schermlezers kunnen hierdoor niet doorgeven welke inhoud het dialoogvenster heeft. Dit kan opgelost worden door een aria-label aan het dialoogvenster toe te voegen met een duidelijke beschrijving van de inhoud.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/Users_ShowProfile.aspx#tab=updatesTab staat, als de bezoeker is ingelogd, een knop om een foto toe te voegen. Deze knop heeft geen toegankelijke naam. Knoppen moeten altijd een toegankelijke naam hebben die hun functie beschrijft. Toegankelijke namen mogen nooit leeg zijn, want zonder deze naam weet een blinde bezoeker niet wat de knop doet. Zorg dus dat deze knop een toegankelijke naam krijgt die beschrijft wat de functie is.
Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/uit+de+regio/default.aspx staan in de artikelen links met een hartpictogram. Deze links hebben meerdere toestanden (bijvoorbeeld ingedrukt, niet ingedrukt), maar er ontbreekt een programmatische aanduiding van hun huidige toestand. Hierdoor kan hulpsoftware deze informatie niet doorgeven. Blinde bezoekers weten daardoor niet wat de toestand is van de knop. Zorg dat de toestand van de link ook in de code wordt weergegeven.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/default.aspx staat een zoekveld onder "Handige documenten". Wanneer de bezoeker een zoekopdracht uitvoert, wordt er een wachtanimatie weergegeven in het zoekveld. Deze animatie, die dient als statusbericht, is niet toegankelijk voor blinde bezoekers. Hoewel de role="status" wordt gebruikt, werkt deze niet. Dit soort berichten moet de juiste rol krijgen, zodat schermlezers de boodschap kunnen doorgeven aan een blinde bezoeker zodra het icoon verschijnt. Meer informatie over role="status" is te vinden op de pagina https://www.w3.org/WAI/WCAG21/Techniques/aria/ARIA22.
Een soortgelijk probleem wordt waargenomen bij berichten als "23 resultaten voor "werk"", "Geen resultaten gevonden" die verschijnen zonder dat de pagina opnieuw wordt geladen. Dit bericht, dat een statusbericht is, wordt echter niet aangekondigd door schermlezers.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/default.aspx
- https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/sendcontactmessage.aspx
- https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/search_search.aspx?search=jeu
- https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/Beheer/Toegankelijkheidsverklaring/default.aspx
- https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/uit+de+regio/default.aspx
- https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/uit+de+regio/2906036.aspx
- https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/404.aspx
- https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/Beheer/Registraties/1807910.aspx
- https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/ouders-jongeren/default.aspx
- https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/default.aspx
- https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/routekaart+naar+veiligheid/default.aspx
- https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/Users_ShowProfile.aspx#tab=updatesTab
- https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/Shortcuts/Users_EditProfile.aspx#tab=accountTab
- https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/updates/default.aspx#tab=updatesTab
- https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/shortcuts/cookiestatement.aspx
- https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/uit+de+regio/2885783.aspx
- https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=2905536
- https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/netwerksamenwerking/default.aspx
- https://www.jeugdhulphaaglanden.nl/regionale+bibliotheek/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=2982166
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Chrome, versie 134
- Firefox, versie 131
- Safari, versie 16.2 in combinatie met VoiceOver
- PAC om pdf's te onderzoeken
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.