Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website kennis.hunzeenaas.nl


Onderzoeker
Lydia, Swink; Sophie, Swink
Datum
30 juni 2025
Opdrachtgever
Waterschap Hunze en Aa's

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website kennis.hunzeenaas.nl voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 25 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Hoofdpagina is onderzocht tussen 16 juni en 24 juni 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om de vervolgstappen te bepalen om tot een toegankelijke website te komen.

De website https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Hoofdpagina bevat al veel toegankelijke elementen. De navigatie heeft een consistente plaatsing en volgorde, alle elementen zijn toegankelijk middels een toetsenbord en alle pagina's hebben een skiplink. Wel zijn er nog verbeterpunten gevonden.

Dit zijn de meest opvallende punten die tijdens het onderzoek gevonden zijn:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website kennis.hunzeenaas.nl
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op kennis.hunzeenaas.nl.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar verwezen wordt.
  • Het aanmeldproces op kennis.hunzeenaas.nl.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 7 13 0
2 Bedienbaar 11 6 0
3 Begrijpelijk 5 5 0
4 Robuust 2 1 0
Totaal 25 25 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de header staat het logo van waterschap Hunze en Aa. Deze afbeelding heeft de alternatieve tekst "Het logo van Hunze en Aa's" (deze is niet compleet, waterschap ontbreekt). De link, waar het logo in staat, heeft een title "Ga naar de homepage". Voorleessoftware overschrijft normaal gesproken het title attribuut. Gebruikers van voorleessoftware horen dan alleen de alternatieve tekst van het logo. Dit zorgt voor verwarring bij gebruikers. Haal het title attribuut weg uit het <a> element en pas de alternatieve tekst aan naar bijvoorbeeld: "Logo van waterschap Hunze en Aa's. Homepage."

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-5b5597c4-497c-60f1-d2e3-f087e737ff0e staan, in de eerste tabel onder de kop "Afbeelding van", acht afbeeldingen. Deze afbeeldingen hebben allemaal een alternatieve tekst die niet toegankelijk is. Vijf afbeeldingen beginnen met de tekst "gemaal Rozema" en hebben dan "panorama" of "Dollard zijde" erbij staan. Deze teksten omschrijven niet duidelijk wat op de afbeelding te zien is. Gebruikers van voorleessoftware zullen zich afvragen hoe een gemaal eruitziet en wat verder op de afbeelding staat. Geef de afbeeldingen duidelijke alternatieve teksten mee, die omschrijven wat op de afbeelding te zien is, en die kort en bondig zijn. Bijvoorbeeld; "Uitzicht, vanuit de lucht gezien, op het gebouw van gemaal Rozema.", voor de eerste afbeelding.

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-1ca4205d-ffa5-0f82-40f3-58f935c1e146 staan, in de tabel onder de kop "Afbeelding van", twee afbeeldingen. De eerste afbeelding heeft de alternatieve tekst "Blauwalg bord foto.jpg". Dit is hetzelfde als de bestandsnaam van de afbeelding en niet toegankelijk. Blinde en slechtziende gebruikers, die voorleessoftware gebruiken, zijn afhankelijk van een duidelijke alternatieve tekst om te begrijpen wat op de afbeelding staat. Geef deze afbeelding een korte, duidelijke alternatieve tekst zoals "Waarschuwingsbord voor blauwalg op strand Lepelaar, Lauwersmeer."

De tweede afbeelding heeft de alternatieve tekst "Zwemwaterrichtlijn schema.jpg". Ook dit is hetzelfde als de bestandsnaam en niet toegankelijk. Blinde en slechtziende gebruikers, die voorleessoftware gebruiken, zijn afhankelijk van een duidelijke alternatieve tekst om te begrijpen wat op de afbeelding staat. In het geval van een schematische weergave heeft de afbeelding een uitgebreidere uitleg nodig en die past niet in de alternatieve tekst. Plaats een uitgeschreven uitleg van het schema onder of boven deze afbeelding en verwijs in de alternatieve tekst naar de uitgebreide uitleg.

Het issue met de bestandsnaam als alternatieve tekst voor afbeeldingen komt ook voor op de pagina's:

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Toegankelijkheidsverklaring staat, onder de kop "Toegankelijkheidsverklaring", een afbeelding met daarin een visuele schaalverdeling en een stukje tekst. De afbeelding staat in een link en heeft een alternatieve tekst die niet voldoet aan de toegankelijkheidseisen. De alternatieve tekst omschrijft niet wat op de afbeelding staat, qua tekst niet en qua afbeelding ook niet. Blinde en slechtziende gebruikers, die voorleessoftware gebruiken, zijn afhankelijk van een duidelijke alternatieve tekst om te begrijpen wat op de afbeelding staat. Deze gebruikers missen, bij deze afbeelding, een stuk essentiële informatie. Haal de tekst uit de afbeelding (zie succescriterium 1.4.5) en geef de afbeelding van de schaalverdeling een toegankelijke alternatieve tekst zoals; "Schaalverdeling toegankelijkheid van A t/m E. Wij scoren D. Ga naar toegankelijkheidsverklaring.nl".

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-34920fc7-ea5a-db21-0453-9a8e69e2ef1a staan, in de tabel onder de kop "Afbeelding van" twee afbeeldingen. Beiden hebben geen toegankelijke alternatieve tekst.
De eerste afbeelding is een schematische weergave van een BGT waterdeel. De alternatieve tekst geeft geen uitleg over het schema. Blinde en slechtziende gebruikers, die voorleessoftware gebruiken, zijn afhankelijk van een duidelijke alternatieve tekst om te begrijpen wat op de afbeelding staat. In het geval van een schematische weergave heeft de afbeelding een uitgebreidere uitleg nodig en die past niet in de alternatieve tekst. Plaats een uitgeschreven uitleg van het schema onder of boven deze afbeelding en verwijs in de alternatieve tekst naar de uitgebreide uitleg.
De tweede afbeelding is een foto met daarop getekende lijnen die gebieden markeren, aangegeven met letters. In de alternatieve tekst wordt niets verteld over deze gebieden en de betekenis van de letters. Blinde en slechtziende gebruikers, die voorleessoftware gebruiken, zijn afhankelijk van een duidelijke alternatieve tekst om te begrijpen wat op de afbeelding staat. In dit geval is het noodzakelijk dat de uitleg van de gemarkeerde gebieden en de betekenis van de letters uit worden gelegd in een aparte paragraaf. Plaats deze uitleg in de directe omgeving van de afbeelding en verwijs in de alternatieve tekst van de afbeelding naar deze uitleg.

Op de afbeelding https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-9d5ba594-d5df-1ea2-e9f6-3abc10103e73 staat, in de tabel onder de kop "Afbeelding van", een afbeelding van een overzichtskaart van Friesche Veen. Op de afbeelding staat een kaart van het gebied Friesche Veen en deze afbeelding heeft geen toegankelijke alternatieve tekst of een toegankelijk alternatief. Blinde en slechtziende gebruikers, die voorleessoftware gebruiken, zijn afhankelijk van een duidelijke alternatieve tekst om te begrijpen wat op de afbeelding staat.
Voor een kaart geldt dat een toegankelijk alternatief geboden moet worden. Dit mag op de website zelf of op een aparte pagina. Zet de verwijzing naar dit toegankelijke alternatief in de alternatieve tekst.

Advies: Let bij het schrijven van een alternatieve tekst, voor een afbeelding, op de lengte van de tekst en de inhoud. Een toegankelijke alternatieve tekst is:

  • duidelijk en begrijpelijk
  • omschrijft wat op de afbeelding te zien is
  • in het geval van een link, geeft het ook aan waar de link naartoe gaat
  • kort en bondig (best practice; niet langer dan 150 karakters)

1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-5b5597c4-497c-60f1-d2e3-f087e737ff0e staat, in de tabel onder de kop "Video van", een YouTube-video. De video heeft geen vaste ondertiteling (open caption) en ook niet de mogelijkheid om een ondertiteling aan of uit te zetten (closed caption). Ondanks dat de video alleen muziek laat horen en geen gesproken woord, dient deze mogelijkheid toch aanwezig te zijn. De ondertiteling geeft dan weer dat muziek wordt afgespeeld. Gebruikers die doof zijn krijgen nu het gevoel dat ze informatie missen. Zorg voor een keuzeoptie voor de ondertiteling die aangeeft dat er muziek speelt onder de videobeelden.

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-c0eccd03-9465-4996-8ded-897477ccdaff staan, in de tabel onder de kop "Video van", drie YouTube-video's. Alle video's hebben de mogelijkheid om ondertiteling aan en uit te zetten (closed caption). Bij de eerste en derde video is dit een AI-gegenereerde ondertiteling die niet compleet is en sommige woorden niet goed vertaald van spraak naar tekst. Bij de tweede video is het een zelf geschreven ondertiteling, maar ook deze is niet helemaal compleet. Voor alle video's geldt dat geluiden ontbreken in de ondertiteling. Gebruikers die doof zijn en afhankelijk zijn van de ondertiteling om de video te kunnen begrijpen, missen nu informatie. Maak geen gebruik van AI-gegenereerde ondertiteling, schrijf de ondertiteling zelf en zorg ervoor dat de ondertiteling alle belangrijke informatie bevat zoals; aankondiging spreker, belangrijke geluiden, etc.


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-5b5597c4-497c-60f1-d2e3-f087e737ff0e staat, in de tabel onder de kop "Video van", een YouTube-video. De video bestaat uit beeld en muziek en heeft geen gesproken of geschreven tekst. Gebruikers die blind zijn hebben geen idee wat te zien is in de video, omdat dat niet verteld wordt. Zij horen alleen muziek spelen. Gebruikers die doof en blind zijn weten ook niet wat te zien is en zij horen ook geen muziek spelen. De video heeft geen enkel media-alternatief. Plaats voor doof/blinde gebruikers een transcript waarin uitgeschreven staat wat te zien is op de beelden, meldt ook dat op de achtergrond muziek speelt. Voor blinde gebruikers is een ander media-alternatief, zoals een audiodescriptie, voldoende. Maak deze alternatieven wel toegankelijk.
Het ontbreken van audiodescriptie en een transcript geldt ook voor de video's op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-c0eccd03-9465-4996-8ded-897477ccdaff


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-c0eccd03-9465-4996-8ded-897477ccdaff staan drie YouTube-video's. Geen van de video's beschikt over een audiodescriptie of een apart spoor voor de audiodescriptie. Gebruikers die blind of slechtziend zijn, zijn afhankelijk van een compleet geluidsspoor onder de video of een audiodescriptie (in de video of apart). In alle video's zijn bijgeluiden te horen, zoals plopjes en kinderen, die een bepaald beeld suggereren, maar dit komt niet helemaal overeen met het beeldmateriaal. Plaats een audiodescriptie bij de video's die compleet en toegankelijk is.


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php?title=Speciaal:SmartSearch&keyword=Watermolen wordt er bij de zoekresultaten een label gebruikt om de woorden "breder" en "synoniem" op te maken. Dit is niet toegestaan en semantisch niet correct. Labels dienen te worden gebruikt in combinatie met invoervelden, checkboxen, radiobuttons, niet voor opmaak. Gebruik CSS om deze woorden op te maken.

Op https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Categorie:Begrippen is de index met letters bovenaan in de pagina onder de kop "Van A tot Z" opgemaakt als een dl-lijst. Dit is semantisch niet correct, omdat er geen termen en definities aanwezig zijn in de lijst. En daarnaast wordt binnen de dl-lijst geen gebruik gemaakt van dt-elementen, maar enkel dd-elementen. Dit is volgens de HTML-standaard niet toegestaan. Maak er gewoon een ongeordende lijst van.

Advies: Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Hoofdpagina staat geen <h1> kop. Best practice is om op iedere webpagina een <h1> element te plaatsen voordat de hoofdinhoud start. Gebruikers van voorleessoftware kunnen via de koppenstructuur door een pagina navigeren en gebruiken shortcuts om, middels de <h1>, direct naar de hoofdinhoud te navigeren. Het ontbreken van de <h1> zorgt ervoor dat gebruikers van voorleessoftware eerst door de inhoud heen moeten voor ze weten waar het over gaat. Dit kost extra tijd en het kan ook frustrerend zijn voor deze groep gebruikers. Plaats op de pagina een <h1> element met een korte beschrijvende titel. Gebruik niet meer dan één <h1> element per pagina.

Advies: Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Hoofdpagina staan vier blokjes met de hoofdonderwerpen van de pagina (beginnend met "Begrippen"). Direct boven de tekst, van het blokje, staat een symbool. Dit symbool is middels ::before in CSS styles toegevoegd. Dit symbool staat in een <i> element. Het <i> element wordt normaliter gebruikt om tekst schuingedrukt weer te geven en niet voor symbolen. Best practice is om de symbolen in een <span> element te plaatsen in de HTML-code. Dit maakt de HTML-code beter leesbaar en begrijpelijker.

Advies: Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Hoofdpagina staat, in de HTML-code, de hoofdinhoud van de pagina in een <section> element. Een <section> element wordt niet gezien als een landmark. Gebruikers van voorleessoftware kunnen aan de hand van landmarks navigeren door een pagina. Omdat hier het <section> element wordt gebruikt kan een gebruiker van voorleessoftware niet middels landmarks navigeren door de pagina. Plaats de hoofdinhoud, van een pagina, ten alle tijde in een <main> element. Dit is wel een landmark en maakt het voor gebruikers van voorleessoftware makkelijker om door de pagina te navigeren. Dit geldt voor iedere pagina met dezelfde indeling in HTML.

Advies: Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-5b5597c4-497c-60f1-d2e3-f087e737ff0e staan, in de tekst op de pagina, een groot aantal woorden onderstreept met een blauw stippellijntje. Dit stippellijntje geeft aan dat het woord een tooltip heeft wanneer het woord focus krijgt (toetsenbord en muishover). In de tooltip staat een uitleg over het woord/de term en een link naar de pagina van dat woord/die term. Het is begrijpelijk dat tooltips gebruikt worden voor de uitleg en verwijzing naar de pagina van het woord. Alleen in de tekst die op de pagina staat zijn het wel heel veel tooltips. Het is niet nodig om het woord, bijvoorbeeld "gemaal", elf maal een tooltip te geven met exact dezelfde uitleg en link. Eén of twee maal is voldoende. Gebruikers van voorleessoftware krijgen nu de informatie, die in een tooltip staat, zo vaak te horen. Dit kan heel frustrerend zijn voor deze groep gebruikers.
Aanvullend: denk goed na over het nut van deze tooltips. Gezien het woord zelf al een link is naar de pagina met de definitie, is het dan noodzakelijk om de definitie ook nog in een tooltip te plaatsen.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De cookiemelding staat in de HTML-code onder de code van de footer. Dit zorgt ervoor dat de cookiemelding door hulpsoftware als laatste wordt gezien, de focus krijgt met toetsenbordnavigatie (zie succescriterium 2.4.3) en wordt voorgelezen door voorleessoftware. Voor blinde en slechtziende gebruikers en voor gebruikers die alleen toetsenbordnavigatie gebruiken is het verwarrend en frustrerend dat de cookiemelding als laatste genoemd wordt/focus krijgt. Plaats de cookiemelding boven de skiplink in de HTML-code zodat hulpsoftware deze als eerste ziet.
Dit geldt ook voor de modal waarin je als gebruiker aangeeft of je de cookies accepteert of afwijst.


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-34920fc7-ea5a-db21-0453-9a8e69e2ef1a staat, in de tabel onder "Definitie", een stuk tekst. De laatste paragraaf, van deze tekst, begint met de zin "Hier geldt onderstaand stroomdiagram.". Dit is een verwijzing naar een afbeelding die twee rijen lager staat in deze tabel. Gebruikers met een cognitieve beperking hebben moeite met het leggen van het verband tussen deze tekst en de afbeelding twee rijen lager. Maak de tekst, van de verwijzing, concreet. Dit kan zijn: "Hier geldt het stroomdiagram met de naam "Schema BGT waterdeel". Deze staat in dezelfde tabel onder de kop "Afbeelding van". "

Advies: Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Categorie:Gebieden staat, onder de kop "Categorie: Gebieden", de zin "Klik op de button om een nieuw element van dit elementtype te maken:". De verwijzing naar de button, die direct onder de zin staat, is niet heel duidelijk. Gebruikers met een cognitieve beperking kunnen moeite hebben met het leggen van het verband tussen de verwijzing en de button zelf. Pas de verwijzing in tekst aan naar bijvoorbeeld: "Klik op de button 'maak gebied' om een nieuw element van dit elementtype te maken.".


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Voldoende


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Voldoende


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Niet aanwezig


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de cookiemelding staat een knop met de naam "Set your privacy". De tekst in de knop is wit en de knop zelf heeft een blauwe achtergrondkleur (HEX #2775F2). Deze combinatie heeft een contrastwaarde van 4,3:1. Gebruikers met slechtzicht of die kleurenblind zijn ondervinden hinder van een te lage contrastwaarde en hebben moeite met het lezen van de tekst. Pas de achtergrondkleur van de knop aan zodat deze voldoet aan een contrastwaarde van minimaal 4,5:1.
Dit geldt ook voor de knoppen "Accept" en "Decline" in de modal waarin je als gebruiker aangeeft of je de cookies accepteert of afwijst.

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-c0eccd03-9465-4996-8ded-897477ccdaff staan, in de tabel onder de kop "Video van", drie YouTube-video's. De eerste video heeft een vaste ondertiteling (open caption). De ondertiteling geeft, gedurende de video, op meerdere plaatsen een contrastissue met het beeldmateriaal (bijvoorbeeld op 0,11 minuten, contrastwaarde van 2,4:1 met de tekstkleur HEX #9CCBCB en de achtergrondkleur HEX #098B7E). Gebruikers met slechtzicht en gebruikers die kleurenblind zijn kunnen hinder ondervinden van een te lage contrastwaarde en de tekst minder goed lezen. Plaats een balk achter de ondertiteling met een kleur die een contrastwaarde geeft van minimaal 4,5:1.
Dit geldt ook voor de eerste video, op dezelfde plek in de tabel, op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-c0eccd03-9465-4996-8ded-897477ccdaff#main

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Hoofdpagina staan vier gekleurde blokken met daarin een symbool en een tekst, beginnend met "Begrippen". De blokken "Gebieden" en "Werkinstructies" hebben een lichtblauwe achtergrond (HEX #00A5D9) met een witte tekst. De contrastwaarde van deze combinatie is 2,8:1. Gebruikers met slechtzicht of die kleurenblind zijn ondervinden hinder van een te lage contrastwaarde. Het onderscheid tussen tekst/symbool en achtergrond is te klein waardoor zij de tekst niet goed kunnen lezen. Hierdoor missen zij informatie. Pas de kleur van de achtergrond aan zodat de combinatie voldoet aan een contrastwaarde van minimaal 4,5:1.

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Speciaal:GegevensBewerken/Element?Element%5Belementtype%5D=Symbool staat, bij de drie eerste invoervelden van het formulier, een " * ". Het symbool heeft een rode kleur (HEX #FF0000) en de achtergrond is wit. Deze combinatie geeft een contrastwaarde van 4:1. Gebruikers met slechtzicht of die kleurenblind zijn ondervinden hinder van een te lage contrastwaarde. Het onderscheid tussen tekst en achtergrond is te klein waardoor zij de tekst niet goed kunnen lezen. Hierdoor missen zij informatie. Pas de kleur van het symbool aan zodat deze voldoet aan een contrastwaarde van minimaal 4,5:1.

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Speciaal:GegevensBewerken/Element?Element%5Belementtype%5D=Symbool staat, naast alle labels van de invoervelden, een vraagtekentje. Dit vraagtekentje is wit en staat in een bolletje met een lichtblauwe (HEX #42C0FB) achtergrondkleur. Deze combinatie geeft een contrastwaarde van 2,1:1. Gebruikers met slechtzicht of die kleurenblind zijn ondervinden hinder van een te lage contrastwaarde. Het onderscheid tussen tekst en achtergrond is te klein waardoor zij de tekst niet goed kunnen lezen. Hierdoor missen zij informatie. Pas de achtergrondkleur van het bolletje aan zodat deze combinatie voldoet aan een contrastwaarde van minimaal 4,5:1.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de website staat een knop, aan de rechterkant van de pagina naast de scrollbalk, om de content te kunnen vergroten. De vergrotingsknop moet de inhoud met 200% kunnen vergroten. De vergrotingsknop op deze website komt niet aan een vergroting van 200%. Gebruikers met slechtzicht, die gebruik maken van deze vergrotingsknop, hebben moeite om de inhoud van de pagina te bekijken, omdat de inhoud niet groot genoeg is. Zorg ervoor dat de vergrotingsknop naar 200% vergroot of haal de knop weg en laat het aan de gebruiker zelf over om dit, met eigen software of de zoommogelijkheid van de browser, op te lossen.

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php?title=Speciaal:SmartSearch&keyword=Watermolen staat, onder de kop "Breder", de link naar vergunning/recht/overeenkomst. De tekst van deze link loopt over de tekst heen die onder de kop "natuurlijke waterloop" staat. Dit gebeurt bij een vergroting vanaf 125% tot 175% op een scherm van 1280 X 1024. Gebruikers die software gebruiken die het scherm vergroot kunnen deze tekst niet goed lezen en missen hierdoor informatie.


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Toegankelijkheidsverklaring staat, onder de kop "Toegankelijkheidsverklaring", een afbeelding met daarin een visuele schaalverdeling en een stukje tekst. Een afbeelding van een tekst kan onscherp worden wanneer de afbeelding vergroot/herschaald wordt. Hierdoor wordt de tekst onduidelijk en hebben gebruikers van een schermvergroter moeite met het lezen van deze tekst. Haal de tekst uit de afbeelding en plaats deze in een <p> element- direct boven of onder de afbeelding van de schaalverdeling. Geef de afbeelding van de schaalverdeling een toegankelijke alternatieve tekst (zie succescriterium 1.1.1).

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-34920fc7-ea5a-db21-0453-9a8e69e2ef1a staat, onder de kop "Andere collecties", een SVG-afbeelding met allemaal uitgeschreven termen. De termen zijn ook linkjes naar andere pagina's. Gebruikers die normaliter tekst aanpassen aan hun behoefte (denk aan het aanpassen van kleur, grootte, lettertype, lijnhoogte, etc) vanwege een beperking, moeten dit ten alle tijden kunnen doen. Dit is niet mogelijk bij tekst in een afbeelding. Haal deze afbeelding weg en plaats de termen in een lijst. Zorg ervoor dat de lijst wel toegankelijk is.
Dit geldt voor alle pagina's waar eenzelfde soort afbeelding staat. Dit is o.a. op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-6aedd544-c387-6495-4db1-e7363daa773e

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-6aedd544-c387-6495-4db1-e7363daa773e#main staat, onder de kop "Afvoergebied aanvoergebied", een afbeelding met daarin de tekst "werkinstructie". Gebruikers die normaliter tekst aanpassen aan hun behoefte (denk aan het aanpassen van kleur, grootte, lettertype, lijnhoogte, etc) vanwege een beperking, moeten dit ten alle tijden kunnen doen. Dit is niet mogelijk bij tekst in een afbeelding. Vervang de afbeelding door tekst en maak deze op met CSS styling.


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-7b130a67-9eb7-f4a3-64d8-45a06a808413 staat, in de tabel "Eigenschappen" onder de kop "Afbeeldingen van", een afbeelding van een vispassage symbool. Dit symbool zweeft aan de linkerkant van de tabel over de rest van de content heen. Dit gebeurt vanaf een vergrotingspercentage van 150% (op een schermgrootte van 1280px X 1024px). Gebruikers die vergrotingssoftware gebruiken ondervinden hinder van dit issue. Het kan verwarrend werken omdat niet duidelijk is waar dit symbool behoort te staan. Pas de CSS-styling aan zodat het symbool op de juiste plaats in de tabel blijft staan.

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Speciaal:GegevensBewerken/Element?Element%5Belementtype%5D=Symbool staat een formulier voor het aanmaken van een nieuwe pagina. Bij een vergrotingspercentage van 400% (op een scherm van 1280px X 1024px) zijn de invoervelden niet meer in te vullen en volledig vervormd. Het formulier is niet meer te gebruiken voor gebruikers van vergrotingssoftware. Zij kunnen geen nieuwe pagina aanmaken. Zorg ervoor dat het formulier ten alle tijde bruikbaar is, ook wanneer een gebruiker inzoomt.

Op alle pagina's staan aan de rechterkant van het scherm, naast de scrollbalk, twee knoppen. Het gaat om de Hoog contrast knop en de Vergrotingsknop. Bij een vergrotingspercentage van 400% (op een scherm van 1280px X 1024px) verdwijnen deze knoppen van het scherm en komen ook niet op een andere zichtbare plek terug. Voor gebruikers met een cognitieve beperking en voor gebruikers die slechtzicht hebben of die kleurenblind zijn is dit verwarrend. Plaats de knoppen bovenaan de pagina zodat ze zichtbaar blijven bij het vergroten van het scherm.
De knoppen zijn wel zichtbaar wanneer toetsenbordnavigatie wordt gebruikt, dan staan ze na de skiplinks, maar dit is niet voldoende.

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php?title=Speciaal:SmartSearch&keyword=Watermolen staat, onder de kop "Zoekresultaten voor 'watermolen'. ", een zoekveld. Bij een vergrotingspercentage van 400% (op een scherm van 1280px X 1024px) verkleint dit zoekveld waardoor alleen de eerste letter leesbaar is. Het zoekveld wordt hierdoor praktisch onbruikbaar omdat niet duidelijk is wat de gebruiker ingeeft. Gebruikers met slechtzicht kunnen geen gebruik maken van dit zoekveld. Zorg ervoor dat het zoekveld op de juiste wijze meeschaalt met het vergroten.

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-5b5597c4-497c-60f1-d2e3-f087e737ff0e staan, onder de kop "Afbeeldingen van", een aantal afbeeldingen en onder de kop "Video van" staat een YouTube-video. Deze content zorgt voor een horizontale scrollbar omdat de afbeeldingen en video een vaste breedte in CSS pixels hebben. Gebruikers met een cognitieve beperking en gebruikers met slechtzicht ondervinden hier hinder van. Zij kunnen de afbeeldingen en video niet bekijken zonder te moeten scrollen. Geef de afbeeldingen en video een relatieve waarde mee voor de breedte van de afbeelding en video (zoals; rem, em of %).
Dit issue komt voor op alle pagina's, die getest zijn, waar afbeeldingen op staan.

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-1ca4205d-ffa5-0f82-40f3-58f935c1e146 staan meerdere tabellen. De tabellen, onder de koppen "Relaties" en "Afgeleide relaties", bestaan uit drie kolommen en meerdere rijen. Bij een vergrotingspercentage van 400% (op een scherm van 1280px X 1024px) worden de tabellen opgebroken en staan de cellen per rij onder elkaar. Hierdoor is de relatie tussen de rijen en kolommen onduidelijk geworden. Slechtziende gebruikers en ook gebruikers met een cognitieve beperking hebben moeite met het lezen van deze tabellen. Zorg ervoor dat de relatie tussen de rijen en kolommen altijd duidelijk aanwezig is, ook bij het gebruik van vergrotingssoftware of wanneer gebruikers inzoomen in de browser.
Dit issue komt voor op alle geteste pagina's met dezelfde tabelsoort.

Pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Categorie:Begrippen krijgt bij een vergrotingspercentage van 400% (op een scherm van 1280px X 1024px) een horizontale scrollbar. Gebruikers van vergrotingssoftware ondervinden hinder van het twee dimensionaal scrollen en hebben meer moeite met het lezen van de content op deze pagina. Zorg ervoor dat een pagina geen horizontale scrollbar krijgt bij inzoomen/vergroten.
Dit gebeurt ook op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Categorie:Begrippen

Pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Bestand:Plas_foto2.jpg krijgt, bij een vergrotingspercentage van 400% (op een scherm van 1280px X 1024px), een horizontale scrollbar. Dit wordt veroorzaakt door de absolute waarde, van de breedte, van de tabel onder de kop "Metadata". Gebruikers van vergrotingssoftware ondervinden hinder van het twee dimensionaal scrollen en hebben meer moeite met het lezen van de content op deze pagina. Pas de absolute waarde, van de tabel, aan naar een relatieve waarde (zoals; rem, em of %).


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-34920fc7-ea5a-db21-0453-9a8e69e2ef1a staat, onder de kop "Andere collecties", een SVG-afbeelding met daarin allemaal geschreven tekst. Deze woorden zijn linkjes naar andere pagina's en hebben verschillende kleuren. Een aantal van deze kleuren voldoet niet aan de contrastwaarde. Bijvoorbeeld het woord "Ecologie": deze heeft een licht groene kleur (HEX #CEDB9C). Op een witte achtergrond geeft deze kleurcombinatie een contrastwaarde van 1,5:1. Gebruikers met slechtzicht of die kleurenblind zijn ondervinden hinder van een te lage contrastwaarde. Het onderscheid tussen tekst en achtergrond is te klein waardoor zij de tekst niet goed kunnen lezen. Hierdoor missen zij informatie. Zie succescriterium 1.4.5 voor de oplossing van dit issue.
Dit issue komt ook voor op pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-6aedd544-c387-6495-4db1-e7363daa773e


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php?title=Speciaal:SmartSearch&keyword=Watermolen staat, onder de kop "Breder", de link naar vergunning/recht/overeenkomst. De tekst van deze link loopt over de tekst heen die onder de kop "natuurlijke waterloop" staat. Voor gebruikers die hun tekst aanpassen omdat ze, bijvoorbeeld, dyslectisch zijn wordt de tekst onleesbaar. Zorg ervoor dat de tekst binnen het gebied blijft wanneer de tekst wordt aangepast door gebruikers.

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php?title=Speciaal:Aanmelden&returnto=Hoofdpagina staat, onder de kop "Gebruikersnaam", een invoerveld. Het laatste deel van de placeholdertekst verdwijnt wanneer de tekst wordt aangepast naar de vereiste testinstellingen. Voor gebruikers met een cognitieve beperking kan het invullen van gegevens nu lastig worden, omdat ze niet de gehele zin kunnen lezen. Maak het invoerveld iets groter in formaat zodat de hele placeholdertekst in het veld past en zet deze tekst ook in het label van het invoerveld.


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Voldoende


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Voldoende


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Voldoende


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Voldoende


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-6672d8b6-9d11-4781-83b9-ff20b8805543 staat, in de tabel onder de kop "Afbeelding van URL", een afbeelding die wisselt tussen een vóór en na foto. De gebruiker kan dit niet pauzeren of stoppen. Gebruikers met een cognitieve beperking of aandachtsstoornissen kunnen hinder ondervinden en moeite hebben met concentreren. Plaats de vóór en na foto naast elkaar, zonder dat ze bewegen, of zorg voor een stop/pauze knop zodat de beweging gestopt kan worden door gebruikers zelf.


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Voldoende


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Hoofdpagina heeft als paginatitel "Hunze en Aa's". Deze titel is niet beschrijvend, duidelijk genoeg. Gebruikers die slechtziend of blind zijn navigeren, aan de hand van de paginatitel, door tabbladen heen wanneer ze meerdere pagina's open hebben staan. Een titel die niet duidelijk genoeg is veroorzaakt verwarring, want dan weet de gebruiker niet meer om welke pagina het gaat. Geef de pagina een duidelijke, omschrijvende titel. Voor deze pagina kan dat zijn: "Homepagina kennisbank | Waterschap Hunze en Aa's".
Dit geldt ook voor de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php?title=Id-e73d59ee-b5e6-ae3e-00c0-656faa879b9e

Advies: Voor alle pagina's uit de sample geldt dat het tweede gedeelte van de paginatitel niet compleet is. Dit is normaal gesproken de naam van de organisatie. In het geval van deze pagina's wordt maar een deel van de naam, van de organisatie, gebruikt. Namelijk "Hunze en Aa's". Met het gebruik van deze naam is niet duidelijk welk onderdeel van Hunze en Aa's bedoeld wordt. Maak de naam van de organisatie compleet op alle pagina's: "Waterschap Hunze en Aa's".


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De cookiemelding is bereikbaar middels het toetsenbord, maar krijgt pas als laatste element de focus. Het eerste wat een gebruiker wil is de cookiemelding verwerken, zodat deze uit de weg is. Gebruikers die alleen middels een toetsenbord door een pagina navigeren moeten eerst door de inhoud van de pagina voordat ze bij de cookiemelding aankomen en deze kunnen verwerken. Dit is vervelend en kan voor mensen met een cognitieve beperking zelfs verwarrend zijn. Geef de cookiemelding als eerste de focus, direct gevolgd door de skiplinks.
Dit geldt ook voor de modal waarin je als gebruiker aangeeft of je de cookies accepteert of afwijst.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-34920fc7-ea5a-db21-0453-9a8e69e2ef1a staat, onder de kop "ondersteunend waterdeel" een afbeelding van tekst (zie succescriterium 1.4.5 voor het advies hierover). Deze afbeelding staat in een link. De link heeft een title attribuut met de tekst "werkinstructie". Het doel van de link is vrij lastig te bepalen. Voor gebruikers met een cognitieve beperking en voor gebruikers van voorleessoftware is het gissen waar ze naartoe gaan wanneer ze op de link klikken. Geef de link een duidelijke linktekst mee.

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Categorie:Begrippen staat, onder de kop "Pagina's in de categorie 'Begrippen' ", een begrippenlijst. Ieder begrip staat in een <a> element en is een link naar de pagina van dat begrip. Het <a> element heeft een title attribuut en een description met daarin het id-nummer van het begrip. Gebruikers van voorleessoftware krijgen bij naast het begrip ook het id-nummer te horen, maar niet waar de link naartoe gaat. Het id-nummer is dusdanig lang dat het beluisteren hiervan frustrerend kan zijn voor deze groep gebruikers. Haal het id-nummer weg en geef het <a> element een duidelijke omschrijving van waar de link naartoe gaat.


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Begrippenoverzicht staat een tabel met het begrippenoverzicht. De tabel heeft twee kolommen en beide kolommen hebben in de eerste rij een <th> element met een aria-label. Het <th> element, dat hoort bij de eerste kolom, heeft geen inhoud. Wat in de kolom staat is onduidelijk. Ook het aria-label geeft daar geen duidelijkheid over. Daar staat alleen dat de kolom oplopend te sorteren is. Gebruikers die blind zijn of die slechtzicht hebben, en voorleessoftware gebruiken, weten niet wat ze aan informatie kunnen verwachten in de eerste kolom van deze tabel. Wat voor verwarring kan zorgen. Geef het <th> element een toegankelijke kop zodat duidelijk is wat in de eerste kolom staat.

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php?title=Id-e73d59ee-b5e6-ae3e-00c0-656faa879b9e staat een <h1> met de tekst "Id-e73d59ee-b5e6-ae3e-00c0-656faa879b9e". Deze kop omschrijft niet wat op de pagina staat. Gebruikers met een cognitieve beperking hebben moeite om te begrijpen welke inhoud ze op de pagina kunnen verwachten. Dit geldt ook voor blinde/slechtziende gebruikers. Pas de tekst van het <h1> element aan zodat deze een duidelijke omschrijving geeft van de inhoud van de pagina. Bijvoorbeeld: "Pagina niet gevonden".

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php?title=Speciaal:SmartSearch&keyword=Watermolen staat, onder de kop "Zoekresultaten voor 'Watermolen' ", een invoerveld om te zoeken. Dit invoerveld heeft een label gekregen met de tekst "Voer in met minimaal 2 karakters". Gebruikers met een cognitieve beperking hebben moeite met dit label. Hij is te onduidelijk en laat teveel ruimte voor interpretatie. Pas de tekst van het label aan. Bijvoorbeeld: "Voer een zoekterm in met minimaal twee karakters".


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de cookiemelding staan twee knoppen, een knop met een " X " en de knop met de tekst "Set your privacy". Bij beide knoppen is de focusrand niet zichtbaar wanneer de knoppen focus krijgen. Gebruikers die door een pagina navigeren middels een toetsenbord weten niet waar de focus op ligt en dit is verwarrend. Geef de knoppen in de cookiemelding een focusrand wanneer ze de focus krijgen. Let wel op dat deze voldoet aan de eis voor contrastwaarde van niet-tekstuele content (succescriterium 1.4.11). Dit is 3:1. En dat de rand overal deze waarde behoudt.
Dit geldt ook voor alle knoppen in de modal waarin je als gebruiker aangeeft of je de cookies accepteert of afwijst.

Op alle pagina's, uit de sample, staan vier skiplinks. Wanneer je de skiplink voor "zoeken", "navigatie" en "toegankelijkheid" gebruikt (met enter activeren) gaat de focusrand niet mee naar het bijbehorende element. Deze is in zijn geheel niet meer zichtbaar. Pas wanneer je de tab-toets gebruikt wordt de focusrand weer zichtbaar, maar dan wel op het volgende element. Gebruikers die door een pagina navigeren met een toetsenbord ondervinden hinder van dit issue. Het is verwarrend omdat de focusrand niet meer zichtbaar is. Zorg ervoor dat, wanneer de skiplink gebruikt wordt, de focusrand zichtbaar is om het desbetreffende element.

Op iedere pagina bevinden zich, aan de rechterkant van het scherm naast de scrollbar, twee knoppen. Het gaat om een knop voor hoog contrast en een knop voor schermvergroting. Beide knoppen krijgen wel de focus, met toetsenbordnavigatie, maar deze is niet zichtbaar rond de contrastknop. Gebruikers die door een pagina navigeren middels een toetsenbord weten niet waar de focus op ligt en dit is verwarrend. Geef de knop een andere kleur of pas de kleur van de focusrand aan zodat de contrastwaarde voldoet aan de eis van minimaal 3:1. Let bij het aanpassen van de kleur van de focusrand wel op dat deze nergens anders onzichtbaar is of contrastissues geeft.

Op iedere pagina staat, in de header, een zoekbalk. Wanneer je door de pagina navigeert met het toetsenbord krijgt de zoekbalk geen focusrand. Wanneer je verder navigeert, krijgt de knop naast het invoerveld wel een focusrand. Gebruikers die door een pagina navigeren middels een toetsenbord weten niet waar de focus op ligt en dit is verwarrend. Geef ook het invoerveld een zichtbare focusrand wanneer deze in focus is.

De skiplinks hebben geen zichtbare focusrand wanneer ze, middels toetsenbordbediening, de focus krijgen. Slechtziende gebruikers, die navigeren met een toetsenbord, weten niet waar de focus gebleven is en dit veroorzaakt verwarring. Pas de achtergrondkleur van de skiplinks aan zodat de focusrand wel zichtbaar is. Houd daarbij wel rekening met een contrastwaarde van minimaal 3:1.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Voldoende


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Voldoende


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Voldoende


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Voldoende


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De cookiemelding heeft geen lang attribuut. De tekst die in de cookiemelding staat is in het Engels. De taal van de homepagina is Nederlands. Voorleessoftware leest de Engelse tekst voor op z'n Nederlands. Voor gebruikers van voorleessoftware is dit onduidelijk en kan het onbegrijpelijk en verwarrend zijn. Geef de cookiemelding een lang attribuut met de juiste taalinstelling, in dit geval Engels.
Dit geldt ook voor de tekst in de modal waarin je als gebruiker aangeeft of je de cookies accepteert of afwijst.

Op iedere pagina staan, aan de rechterkant van het scherm naast de scrollbar, twee knoppen. Eén voor hoog contrast en één voor schermvergroting. Beide knoppen hebben een title attribuut geschreven in de Engelse taal. Voorleessoftware leest de Engelse tekst voor op z'n Nederlands. Voor gebruikers van voorleessoftware is dit onduidelijk en kan het onbegrijpelijk en verwarrend zijn. Geef de knoppen een Nederlandstalige titel mee in plaats van een Engelstalige titel.

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Begrippenoverzicht staat een tabel met het begrippenoverzicht. Deze tabel heeft twee kolommen met <th> elementen voor een kop boven de kolommen. Deze <th> elementen hebben een aria-label meegekregen. Deze aria-labels zijn in het Engels in plaats van in het Nederlands (voorbeeld: activate to sort column ascending). Voorleessoftware zal dit voorlezen op z'n Nederlands. Dit is niet begrijpelijk voor gebruikers van voorleessoftware. Geef de aria-labels een Nederlandse tekst.


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Categorie:Begrippen staat, aan de rechterkant van het scherm ter hoogte van de kop "Begrippenoverzicht", een link voor het genereren van een RDF. De afbeelding, in de link, heeft een alt-attribuut met de tekst "Concepten". Op pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-9d5ba594-d5df-1ea2-e9f6-3abc10103e73 staat zo'n zelfde link, voor het genereren van een RDF, maar dan voor deze pagina. Hier heeft de afbeelding, in de link, een alt-attribuut met de tekst "RDF.jpg". Voor gebruikers die voorleessoftware gebruiken kan dit verwarrend zijn omdat hetzelfde element een andere identificatie krijgt op verschillende pagina's. Geef elementen, van dezelfde aard, dezelfde identificatie mee, in dit geval dezelfde tekst in het alt-attribuut en dezelfde tekst in het title attribuut van de link.
Deze afbeelding in link combinatie staat o.a. ook op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-1eedaac3-eda0-f21f-1d1c-82aa89aad84d


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php?title=Speciaal:Aanmelden&returnto=Hoofdpagina wordt er gebruik gemaakt van HTML5-validatie. Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. De melding is soms kortaf, onvolledig of blijft te kort staan. Ook kan je de tekstgrootte niet aanpassen, zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutmeldingen toe aan het formulier om dit probleem op te lossen.


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de header staat een zoekbalk met een invoerveld. Dit invoerveld heeft alleen een placeholdertekst, geen label. Gebruikers met bepaalde cognitieve beperkingen hebben moeite om dingen te onthouden. Voor deze groep kan het lastig en verwarrend zijn dat het invoerveld geen label heeft. Geef de zoekbalk een label dat permanent zichtbaar en toegankelijk is.

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Speciaal:GegevensBewerken/Element?Element%5Belementtype%5D=Symbool staat, onder de kop "Aanmaken nieuwe pagina", een formulier. De invoervelden hebben geen label. De tekst die boven de invoervelden staat is nu niet gekoppeld aan het bijbehorende invoerveld. Dat maakt de invoervelden ontoegankelijk voor gebruikers van spraakbesturing en voor gebruikers van voorleessoftware. Plaats de tekst, die bij het invoerveld hoort, in een <label> element en koppel dit door middel van de id en for attributen aan het invoerveld.

Op pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php?title=Speciaal:Aanmelden&returnto=Hoofdpagina#main staat een formulier met twee invoervelden. Beide invoervelden zijn verplicht om in te vullen. Dit staat nergens aangegeven. Dit is voor o.a. slechtzienden een issue. Plaats in het label de tekst “(verplicht)”.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php?title=Speciaal:Aanmelden&returnto=Hoofdpagina wordt er gebruik gemaakt van HTML5-validatie. Deze foutsuggesties worden niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. De melding is soms kortaf, onvolledig of blijft te kort staan. Ook kan je de tekstgrootte niet aanpassen, zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutsuggesties toe aan het formulier om dit probleem op te lossen.


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Niet te controleren.


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de cookiemelding staat een knop met de afbeelding van een kruisje. Deze knop heeft geen naam waardoor voorleessoftware alleen de rol (knop) voorleest. Hierdoor weten blinde en slechtziende gebruikers, die voorleessoftware gebruiken, niet waar de knop voor dient. Geef de knop een toegankelijke naam mee, zoals; "sluit cookiemelding".
Dit geldt ook voor dezelfde knop in de modal waarin je als gebruiker aangeeft of je de cookies accepteert of afwijst.

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-5b5597c4-497c-60f1-d2e3-f087e737ff0e staat, in de zesde rij van de eerste tabel onder de kop "Video van", een YouTube-video in een <iframe> element. Dit <iframe> element heeft geen title attribuut waardoor voorleessoftware niet kan aangeven wat de inhoud van het <iframe> element is. Het is voor gebruikers van voorleessoftware onduidelijk wat de inhoud van het <iframe> element is en maakt navigeren en zoeken lastiger. Geef het <iframe> element een title attribuut met daarin de titel van de video.
Dit geldt ook voor de video's op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Id-c0eccd03-9465-4996-8ded-897477ccdaff

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Categorie:Gebieden staat, onder de kop "Categorie: Gebieden", een knop met de tekst "Maak gebied". Het woord "gebied" staat in een <a> element waardoor het woord een link is. Het nesten van een link in een <button> element komt de toegankelijkheid niet ten goede en is daarom niet toegestaan. Voor gebruikers met een cognitieve beperking kan dit verwarrend zijn, omdat ze niet verwachten dat een knop een link bevat waardoor ze op een andere pagina terecht komen dan waar de knop eigenlijk naartoe verwijst. Gebruikers met een motorische beperking hebben moeite met deze knop omdat het aanwijsgebied beperkt wordt door de link. Verwijder het <a> element uit het <button> element.

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Begrippenoverzicht staat, onder de kop "Begrippenoverzicht", een tabel. Deze tabel heeft de mogelijkheid om de resultaten te sorteren. Dit is mogelijk gemaakt door middel van JavaScript waardoor er geen interactieve rol aanwezig is en de sorteringsmogelijkheid ontoegankelijk maakt voor gebruikers van spraakbesturing. Maak de sortering mogelijk door het gebruik van een <button> element in de cel waar het <th> element staat. Geef het <button> element wel een toegankelijke naam en zorg dat de naam die op het scherm te zien is, overeenkomt met de naam in de HTML-code.

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Speciaal:GegevensBewerken/Element?Element%5Belementtype%5D=Symbool staat, onder de kop "Aanmaken nieuwe pagina", een formulier. De invoervelden hebben geen label. De tekst die boven de invoervelden staat is nu niet gekoppeld aan het bijbehorende invoerveld. Dat maakt de invoervelden ontoegankelijk voor gebruikers van spraakbesturing en voor gebruikers van voorleessoftware. Plaats de tekst, die bij het invoerveld hoort, in een <label> element en koppel dit door middel van de id en for attributen aan het invoerveld. Zie ook succescriterium 3.3.2.

Op de pagina https://kennis.hunzeenaas.nl/index.php/Bestand:Plas_foto2.jpg#main staat, onder de kop "Metadata", een tabel met gegevens. In de onderste rij van deze tabel staat een link met de tekst "Uitgebreide gegevens bekijken". Wanneer je hierop klikt, klapt de tabel verder open en laat meer gegevens zien. Voorleessoftware geeft niet aan dat deze verandering heeft plaatsgevonden. Gebruikers van voorleessoftware weten niet of de extra gegevens zichtbaar zijn. Zorg ervoor dat het uitklappen van de tabel ook door voorleessoftware wordt aangegeven aan de gebruiker door het toevoegen van het attribuut aria-expanded.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Voldoende

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/kennis.hunzeenaas.nl/audit/
Geprint: 2025-07-07 07:25:11 v2.4-011