Rapport:
Content-audit digitale toegankelijkheid Kennisbank Sociale Innovatie
- Onderzoeker
- Kaylee, Swink; Yulia, Swink
- Datum
- 18 januari 2022
- Opdrachtgever
- TNO
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website Kennisbank Sociale Innovatie voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 13 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/ is onderzocht tussen 28 en 30 december 2021. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om de vervolgstappen te bepalen om tot een toegankelijke website te komen.
Deze audit betreft een deelonderzoek op content. Er wordt slechts een selectie van succescriteria onderzocht. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van dezelfde techniek als op monitorarbeid.tno.nl. Dit rapport en het rapport Audit Monitor Arbeid TNO bepalen daarom samen de mate van conformiteit.
Het is te zien dat er veel is gedaan om de website https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/ zo toegankelijke mogelijk te maken voor verschillende bezoekers. Toch zijn er een aantal toegankelijkheidsproblemen naar voren gekomen tijdens het onderzoek. De meest opvallende problemen daarvan zijn:
- De taalaanduiding van de Nederlandse website is niet correct aangegeven.
- Verschillende kleurencombinaties op de website hebben een te laag contrast. Dit maakt het voor mensen met slecht zicht of in het algemeen bij invallend zonlicht lastig om de content goed te lezen.
- De ondertiteling van video's is niet voldoende, doordat gebruik wordt gemaakt van automatische ondertiteling. Hierdoor kunnen dove of slechthorende bezoekers de informatie minder goed meekrijgen.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | Kennisbank Sociale Innovatie |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van dit onderzoek vallen:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 13 | 7 | 0 |
2 Bedienbaar | 13 | 4 | 0 |
3 Begrijpelijk | 9 | 1 | 0 |
4 Robuust | 2 | 1 | 0 |
Totaal | 37 | 13 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het logo in de header op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/ heeft geen alternatieve tekst. Doordat het logo geen alternatieve tekst heeft weten screenreadergebruikers niet wat er op de afbeelding staat. Geef de afbeelding een tekstalternatief waarin alle tekst van het logo in staat.
Deze afbeelding staat op elke pagina in de header, bijvoorbeeld op https://www.workplaceinnovation.org/.
Op de pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/ staat in de HTML-code voor de footer een afbeelding. Deze afbeelding heeft op het img-element geen alt-attribuut staan. Zonder leeg alt-attribuut weten screenreader niet dat ze deze afbeelding kunnen negeren. Plaats daarom een leeg alt-attribuut op het img-element van de afbeelding.
Dezelfde afbeelding staat ook op andere pagina's bijvoorbeeld op https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/over-ons/ en op https://www.workplaceinnovation.org/.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/kennis/sociale-innovatie-bij-advies-en-ingenieursbureau-movares/ staat een video die een automatisch gegenereerde ondertiteling heeft. De ondertiteling komt niet overal overeen met de audio, bijvoorbeeld rond 0:48 waar 'Alles relatie' staat maar 'Arbeidsrelatie' wordt gezegd. Daarnaast heeft de automatisch gegenereerde ondertiteling geen hoofdletters en punterpunctie waardoor de tekst moeilijk is te lezen. Los dit op door een eigen ondertiteling toe te voegen aan de video.
De video op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/kennis/sociale-innovatie-bij-villeroy-boch/ heeft geen ondertiteling. Hierdoor kunnen mensen die slechthorend of doof zijn niet de informatie in de video tot zich nemen. Zorg ervoor dat een ondertiteling wordt toegevoegd aan de video.
Advies:
Op de pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/kennis/sociale-innovatie-bij-advies-en-ingenieursbureau-movares/ staat een video die een automatisch gegenereerde ondertiteling heeft. Het vlak waar de video in wordt getoond is klein en de mogelijkheid om de video in fullscreen te bekijken staat uit. Hierdoor is de ondertiteling erg klein en amper leesbaar.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de video op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/kennis/sociale-innovatie-bij-advies-en-ingenieursbureau-movares/ komen meerdere keren teksten in beeld te staan, bijvoorbeeld rond 1:32 en 1:44. Ook komen er aan het begin en eind van de video logo's in beeld te staan. Deze teksten en logo's staan niet in een platte tekst buiten de video en worden ook niet uitgesproken door een voiceover. Mensen die afhankelijk zijn van bijvoorbeeld screenreaders weten niet wat er in beeld staat als de teksten en logo's worden getoond. Voeg daarom een transcript toe aan de pagina waarin alle informatie en geschreven teksten uit de video in staan. Of maak gebruik van een audiodescriptie om ook te voldoen aan SC 1.2.5 Audiodescriptie.
Dit probleem komt ook voor bij de video op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/kennis/sociale-innovatie-bij-villeroy-boch/.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de video op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/kennis/sociale-innovatie-bij-advies-en-ingenieursbureau-movares/ komen teksten en logo's in beeld te staan, bijvoorbeeld rond 0:04 en 2:16. De teksten en logo's worden niet uitgesproken door een voiceover. Mensen die het beeld niet kunnen zien missen hierdoor belangrijke informatie, zoals wie er aan het woord is en welke organisatie de video heeft gemaakt. Los dit probleem op door de teksten en logo's in de video uit te laten spreken door een voiceover of voeg een extra audiospoor aan de video toe.
Dit probleem komt ook voor bij de video op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/kennis/sociale-innovatie-bij-villeroy-boch/.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De kop 'TNO' op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/contact/ is opgemaakt met het strong-element. Het strong-element is niet bedoeld om teksten dikgedrukt mee te maken, omdat het element aan hulpsoftware aangeeft dat daar een belangrijke tekst staat. Daarnaast heeft het strong-element niet dezelfde betekenis als een kopelement (h1, h2, h3, etc.). Los dit probleem op door het strong-element te verwijderen en de kop in een kopelement te plaatsen.
Koppen die zijn opgemaakt met het strong-element komen ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/kennis/jonge-honden/.
Op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/?s=%20innovatie staan visueel verborgen koppen. Deze koppen zijn hetzelfde als de visuele koppen op de pagina. Hierdoor wordt bijvoorbeeld de tekst 'Spillover effects of workplace innovation on social innovation' twee keer voorgelezen door screenreaders. Dit is verwarrend voor screenreadergebruikers. Verwijder de visueel verborgen koppen of zorg ervoor dat deze koppen ook verborgen zijn voor screenreaders.
In de lopende tekst op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/kennis/anders-inclusie-ondernemen/ staan koppen die alleen zijn opgemaakt met het em-element, bijvoorbeeld de kop 'Onderzoeksvragen'. Het em-elementen is niet bedoeld om teksten schuingedrukt te maken. Het elementen geeft aan hulpsoftware aan dat de tekst binnen het element belangrijk is. Ook heeft het em-element niet dezelfde betekenis als een kopelement (H1, H2, etc). Los dit probleem op door de koppen op deze pagina in een kopelement te plaatsen en het em-element te verwijderen. Het i-element mag wel worden gebruikt om teksten schuingedrukt te maken.
Dit probleem komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op https://www.workplaceinnovation.org/kennis/moneypenny-shaping-the-future-of-work/.
De PDF "Anders inclusief ondernemen" is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat er de documentstructuur niet is te bepalen. Er kan daardoor bijvoorbeeld niet worden bepaald wat koppen zijn, de alternatieve tekst bij afbeeldingen en wat de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriterium met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en alt teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.
De koppen in de PDF "Jonge Honden" zijn niet geplaatst in tags voor koppen maar in p-tags, bijvoorbeeld de kop 'Sociale innovatie'. Zorg ervoor dat koppen in een tag voor koppen (<H1>, <H2>, etc.) staan.
In de PDF "Jonge Honden" staat de referentie '... kantoor*'. De referentie is niet opgemaakt in een Reference-tag, ook is de voetnoot waar de referentie niet naar verwijst niet opgemaakt in een Note-tag. Zorg ervoor dat deze elementen zijn opgemaakt in de juiste tags.
Advies:
Op pagina https://www.workplaceinnovation.org/kennis/shaping-industry-4-0/ ontbreekt een kop 1 (H1-element). Het is geen eis om een h1-element op een pagina te hebben maar het helpt verschillende mensen met navigeren en geeft aan wat het onderwerp van de pagina is. Voeg daarom een H1-element toe met daarin het onderwerp van de pagina, gebruik bijvoorbeeld de paginatitel.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Voldoende
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Voldoende
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het contrast van de witte tekst op de groene achtergrond (#a9efdf) op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/ is te laag. De contrastverhouding is hier 1,3:1, waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.
Dit probleem komt ook voor op pagina's https://www.workplaceinnovation.org/.
Het contrast van de placeholdertekst (#9e9e9e) in het zoekveld op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/ is te laag. De contrastverhouding is hier 2,6:1, waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.
Dit probleem komt ook voor op pagina https://www.workplaceinnovation.org/.
Het contrast van de witte tekst op de bruine achtergrond (#ce7c57) in de footer op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/ is te laag. De contrastverhouding is hier 3,1:1, waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.
Dit contrastprobleem komt voor op alle geteste pagina's, bijvoorbeeld op https://www.workplaceinnovation.org/.
Het contrast van de links in de footer (#8eefd6) op de bruine achtergrond (#ce7c57) op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/ is te laag als je er met je muis overheen gaat (hover). De contrastverhouding is hier 2,3:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn.
Dit contrastprobleem komt voor op alle geteste pagina's, bijvoorbeeld op https://www.workplaceinnovation.org/.
Het contrast van de oranje tekst '1' (#ff9213) op de witte achtergrond op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/?s=%20innovatie is te laag. De contrastverhouding is 2,2:1, waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.
Dit contrastprobleem komt ook voor op pagina https://www.workplaceinnovation.org/?s=%20&post_type%5B0%5D=kennis.
Het contrast van de witte tekst 'Download paper' op de blauwe achtergrond (#576ef7) op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/kennis/anders-inclusie-ondernemen/ is te laag. De contrastverhouding is hier 4,2:1, waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.
Dit contrastprobleem komt voor op meerdere pagina’s, bijvoorbeeld op https://www.workplaceinnovation.org/kennis/shaping-industry-4-0/ en op https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/kennis/sociale-innovatie-bij-advies-en-ingenieursbureau-movares/.
Het contrast van de blauwe koppen (#576ef7) op de witte achtergrond op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/?s=%20innovatie is te laag. De contrastverhouding is hier 4,2:1, waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Sommige links op deze pagina krijgen ook dezelfde blauwe kleur wanneer je met de muis erover heen gaat, deze links hebben dan ook een te laag contrast.
Dit contrastprobleem komt ook voor op andere pagina's, zoals op https://www.workplaceinnovation.org/?s=%20&post_type%5B0%5D=kennis.
In de PDF "Anders inclusief ondernemen" staat witte tekst op een blauwe achtergrond (#0094ab) en blauwe tekst op een witte achtergrond. Het contrast van de kleurencombinatie is te laag. De contrastverhouding is hier 3,6:1, waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.
In de PDF komen meer kleurencombinaties met een te laag contrast voor:
- Witte tekst op een rode achtergrond (#e9423b) met een contrastverhouding van 3,9:1.
- Witte tekst op een oranje achtergrond (#f09e02) met een contrastverhouding van 2,1:1.
- Grijze tekst (#898888) op een witte achtergrond met een contrastverhouding van 3,5:1.
- Grijze tekst (#898888) op een lichtgrijze achtergrond (#dad8d8) met een contrastverhouding van 2,4:1.
- Oranje tekst (#f09e02) op een lichtoranje achtergrond (#fcf3e4) met een contrastverhouding van 1,9:1.
- Blauwe tekst (#0094ab) op een lichtblauwe achtergrond (#e1edf1) met een contrastverhouding van 3:1.
- Rode tekst (#fbede8) op een lichtrode achtergrond (#dc3f38) met een contrastverhouding van 3,8:1.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het contrast van witte pijltjes op de lichtblauwe achtergrond (#d9ebf9) in de paginering op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/?s=%20innovatie is te laag. De contrastverhouding is 1,2:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn.
Dezelfde links staan ook op pagina https://www.workplaceinnovation.org/?s=%20&post_type%5B0%5D=kennis.
Het contrast van de selectievakjes wanneer deze zijn aangevinkt (#e28966) op de witte achtergrond op pagina https://www.workplaceinnovation.org/?s=%20&post_type%5B0%5D=kennis is te laag. De contrastverhouding is hier 2,5:1, waar het minimaal 3:1 moet zijn.
Dit contrastprobleem komt ook voor op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/?s=%20innovatie.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/kennis/sociale-innovatie-bij-advies-en-ingenieursbureau-movares/ wordt gebruik gemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de YouTube video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. De eigenschap die toegevoegd moet worden aan de embedcode is 'disablekb=1'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium.
Dit probleem komt ook voor bij de video op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/kennis/sociale-innovatie-bij-villeroy-boch/.
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/ staat naast 'Recent toegevoegd' bewegende content. Door de bewegende content, hebben sommige bezoekers moeite met het lezen en bekijken van de stilstaande content. Zorg ervoor dat bezoekers de bewegende content kunnen stoppen of pauzeren, of verwijder de bewegende content.
Dit komt ook voor op pagina https://www.workplaceinnovation.org/ .
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De PDF "Anders inclusief ondernemen" heeft geen titel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.
De PDF "Jonge Honden" heeft geen titel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Onderstaande bevindingen zijn waarschijnlijk technisch van aard, maar hebben invloed op hoe sommige bezoekers de content van de website ervaren:
Op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/kennis/anders-inclusie-ondernemen/ staan drie social media iconen die als links dienen. Visueel is het linkdoel van deze links duidelijk maar de links hebben geen toegankelijke naam met linkdoel. Hierdoor weten screenreadergebruikers niet waar de links naar verwijzen. Zorg dat de links een toegankelijke naam met linkdoel krijgen.
Advies: Op de pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/?s=%20innovatie zijn zowel de afbeelding, kop en tekst van elke zoekresultaat opgemaakt in a-element. Hierdoor is de toegankelijke naam van deze link moeilijk te begrijpen voor screenreadergebruikers. Wij raden aan om het a-element alleen op de kop te plaatsen en het klikgebied met Javascript te vergroten. Zo krijgt de link een goede toegankelijke naam die het linkdoel duidelijk aangeeft.
Dit probleem komt ook voor op pagina https://www.workplaceinnovation.org/?s=%20&post_type%5B0%5D=kennis.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Voldoende
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Voldoende
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/ is de taalaanduiding van de hele pagina Engels. De pagina is echter in het Nederlands. Zorg voor de juiste taalcodering in de HTML. Wanneer de taalkaanduiding van de pagina is aanpast hebben de Engelse teksten op de pagina een Engelse taalaanduiding nodig en moeten de alternatieve teksten van elementen worden vertaalt naar het Nederlands.
Dit probleem komt voor op alle geteste pagina's van de URL https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/.
In de eigenschappen van PDF "Anders inclusief ondernemen" is de taal niet goed ingevuld. Deze staat op Engels in plaats van Nederlands. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Voldoende
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Onderstaande bevinding zijn waarschijnlijk technisch van aard, maar hebben invloed op hoe sommige bezoekers de content van de website ervaren:
Op pagina https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/?s=%20innovatie staan meerdere knoppen met het label 'Toon meer'. Deze knoppen zijn niet opgemaakt als knop maar staan in een p-element. Hierdoor lezen screenreaders dit als platte tekst voor en weten screenreadergebruikers niet dat hier een knop staat. Los dit probleem op door bijvoorbeeld native HTML te gebruiken bij het opmaken van deze knop of gebruik het role-attribuut.
Dit probleem komt ook voor op pagina https://www.workplaceinnovation.org/?s=%20&post_type%5B0%5D=kennis.
Deze bevinding is waarschijnlijk technisch van aard maar heeft invloed op hoe sommige bezoekers de content van de website ervaren.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/
- https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/contact/
- https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/?s=%20innovatie
- https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/over-ons/
- https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/kennis/anders-inclusie-ondernemen/
- https://wp.kennisbanksocialeinnovatie.nl/wp-content/uploads/2021/12/Anders-inclusief-ondernemen-2021.pdf
- https://wp.kennisbanksocialeinnovatie.nl/wp-content/uploads/2021/05/JongeHonden2021_versie2.pdf
- https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/kennis/jonge-honden/
- https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/kennis/sociale-innovatie-bij-advies-en-ingenieursbureau-movares/
- https://www.workplaceinnovation.org/
- https://www.workplaceinnovation.org/?s=%20&post_type%5B0%5D=kennis
- https://www.workplaceinnovation.org/kennis/moneypenny-shaping-the-future-of-work/
- https://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/kennis/sociale-innovatie-bij-villeroy-boch/
- https://www.workplaceinnovation.org/kennis/shaping-industry-4-0/
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Chrome, versie 96
- Firefox, versie 95
- Acrobat PRO DC
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.