Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Systeemaudit digitale toegankelijkheid intranet Harmonics kenniscafe.net

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Kenniscafe.net
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle techniek van het systeem Harmonics op het testplatform swinktest.kenniscafe.net/.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • PDF's.
  • Widgets van derden.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Externe websites waar door middel van links op het platform naar wordt verwezen.
De content op het testplatform is beoordeeld in zoverre die content in alle waarschijnlijk standaard is en voorkomt op alle platforms die op Harmonics draaien.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 39

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op pagina swinktest.kenniscafe.net/admin/statistics komen svg-elementen voor zonder alternatieve tekst. Er is wel met role=img aangegeven dat het om een afbeelding gaat, maar het title-element is niet het eerste child element. Hierdoor is er voor het svg-element geen alternatieve tekst beschikbaar en wordt de afbeelding genegeerd door hulpsoftware.

1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 2: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's of geluidsfragmenten van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.

1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 3: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 4: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.

1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 5: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevinding 6: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de inhoud van de video's van de individuele afnemers moet apart onderzocht worden in een content-audit.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 7: De tekst 'Ik wilde voorkomen in plaats van genezen' op pagina swinktest.kenniscafe.net/groups/7-p-o/welcome is visueel een kop voor de onderstaande content, maar is niet opgemaakt met een kop-element. In de code is wel een heading5 CSS class meegegeven, maar zonder de semantische waarde van het h-element wordt de tekst niet gezien als kop door hulpsoftware.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 8: De informatie in de datavisualisaties op pagina swinktest.kenniscafe.net/admin/statistics is enkel onderscheidend door kleur, bijvoorbeeld in de datavisualisatie 'Participation and interaction changes per month'. Kleur mag niet het enige visuele middel zijn om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden. Maak de kleurvelden onderscheidender door bijvoorbeeld vormen toe te voegen, of voeg toegankelijke tabellen met dezelfde informatie toe aan de pagina.

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 9: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de contrastratio's van tekstuele content is afhankelijk van de gekozen kleuren van de afnemer en moet apart onderzocht worden in een content-audit.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 10: Wanneer bezoekers met viewport 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% op pagina swinktest.kenniscafe.net/users/19-renate-roke/edit zijn de placeholders in de invoervelden niet meer leesbaar. Zie ook succescriterium 3.3.2.

Bevinding 11: Wanneer bezoekers op pagina 'Tijdlijn' kiezen voor 'Bijdrage' opent url swinktest.kenniscafe.net/thoughts/create_free_thought. Dit is visueel een dialoogvenster. Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 400%, is de inhoud van het dialoogvenster praktisch onleesbaar omdat er maar een hele smalle reep ruimte over tussen de header en de footer van het dialoogvenster. Overweeg het aanmaken van een bijdrage op een aparte pagina te organiseren, of zorg ervoor dat de inhoud van het dialoogvenster leesbaar blijft bij inzoomen.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 12: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, de contrastratio's van niet-tekstuele content is afhankelijk van de gekozen kleuren van de afnemer en moet apart onderzocht worden in een content-audit.

1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 13: Op pagina swinktest.kenniscafe.net/admin/statistics staan datavisualisaties. Wanneer bezoekers met de muis over de visualisaties hoveren verschijnt er extra informatie. Het is niet mogelijk om de extra informatie te verwijderen zonder de muisaanwijzer te verplaatsen. Zorg ervoor dat er een mechanisme aanwezig is waarmee bezoekers de aanvullende content kunnen verwijderen zonder de muisaanwijzer te verplaatsen, bijvoorbeeld met de escape-toets.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 14: Op pagina swinktest.kenniscafe.net/users/19-renate-roke/edit kunnen bezoekers expertises invullen. De knoppen om een expertise in het invoerveld te wijzigen zijn niet bedienbaar met het toetsenbord. Zorg ervoor dat interactieve elementen met zowel de muis als het toetsenbord te bedienen zijn

Bevinding 15: Wanneer er meerdere documenten in een evenement zijn toegevoegd, bijvoorbeeld op pagina swinktest.kenniscafe.net/calendar_events/35, kunnen bezoekers met een drag and drop functie de volgorde van documenten aanpassen. Deze functie is niet bereikbaar en bedienbaar met het toetsenbord.
Dit komt ook voor op pagina swinktest.kenniscafe.net/users/table, bij het wijzigen van widgets.

2.2 Genoeg tijd

2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 16: Pagina swinktest.kenniscafe.net/groups/7-p-o/welcome bevat bewegende content. Bewegende, knipperende, scrollende of automatisch updatende content kan bezoekers afleiden bij het gebruik van de rest van de pagina. Daarom moet er altijd een mogelijkheid zijn om de beweging te stoppen of te pauzeren.

2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 17: De website beschikt over een manier om blokken herhalende content over te slaan, echter verschijnt die pas de tweede keer dat bezoekers langs de adresbalk komen. Zorg ervoor dat bezoekers de eerste keer dat ze een pagina bezoeken ook de herhalende content kunnen overslaan.

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 18: Wanneer bezoekers inzoomen verandert het navigatiemenu in de header van de pagina (iedere pagina) naar een aangepast menu met hamburgermenu onderaan pagina. Dit menu krijgt pas focus nadat alle andere items op de pagina focus hebben gehad, waardoor bezoekers die met het toetsenbord navigeren op iedere pagina eerst langs alle inhoud van de pagina moeten navigeren voordat zij het menu bereiken. Zorg ervoor dat een hoofdnavigatiemenu vrij vooraan in de focusvolgorde staat om dit probleem op te lossen.

Bevinding 19: Wanneer bezoekers inzoomen verandert het navigatiemenu in de header van de pagina (iedere pagina) naar een aangepast menu met hamburgermenu onderaan pagina. Wanneer bezoekers het menu openen gaat de focus vervolgens verder in de adresbalk en begint vervolgens weer bovenaan de pagina, omdat de knop om het menu te openen als laatste voorkomt in de focusvolgorde op de pagina. Het menu wordt nu daardoor overgeslagen. Zorg ervoor dat de menu items in het samengevouwen menu ook focus krijgen.

Bevinding 20: Wanneer een bezoeker op pagina swinktest.kenniscafe.net/welcome/timeline een bijdrage waardeert, of een waardering verwijderd, gaat de focus terug naar een eerder interactief element in plaats van op de waardeer-optie te blijven. Dit is verwarrend voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien. Zorg ervoor dat de focus verder gaat vanaf een logische plek, in dit geval de link 'Waardeer dit'.

Bevinding 21: Wanneer een bezoeker toetsenbordfocus heeft op de profielfoto van een andere bezoeker, bijvoorbeeld op pagina swinktest.kenniscafe.net/welcome/timeline, opent automatisch een dialoogvenster (zie ook succescriterium 3.2.1). De toetsenbordfocus is ongeveer seconde lang op het dialoogvenster in het algemeen maar verplaatst daarna direct naar het invoerveld om een chatbericht te versturen. Daarna sluit het venster weer en kunnen bezoekers niet verder navigeren met de tabtoets. Zij moeten nu eerst met de escapetoets het onzichtbare scherm sluiten voor zij verder kunnen navigeren. Dit probleem komt op alle pagina's met deze functionaliteit voor.

Bevinding 22: Op pagina swinktest.kenniscafe.net/groups/7-p-o/welcome krijgen items in de slider toetsenbordfocus, ook als het betreffende item momenteel niet in beeld is. Omdat deze items verder verborgen zijn voor hulpsoftware wordt er niets voorgelezen. Dit is erg verwarrend. Zorg ervoor dat inactieve items ook geen focus kunnen krijgen.

Bevinding 23: Wanneer bezoekers op pagina swinktest.kenniscafe.net/users/table in 'Mijn to do lijst' een item hebben staan, gaat de focusvolgorde eerst naar de naam van het item, vervolgens naar het selectievakje en vervolgens naar het wijzig-icoon. Het door de bezoeker ingevulde item lijkt niet gekoppeld te zijn aan het selectievakje. Dit geldt ook voor de focusvolgorde bij 'Mijn links'.

Bevinding 24: Wanneer een bezoeker op pagina swinktest.kenniscafe.net/welcome/search de zoekresultaten filtert, bijvoorbeeld met één van de radiobuttons, ververst de pagina en verschuift de focus weer naar de bovenkant van de pagina. Zorg ervoor dat de focus verder gaat waar de bezoeker was gebleven, zodat bezoekers niet terug moeten navigeren naar de zoekresultaten.

2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 25: In het secundaire navigatiemenu van onder andere pagina swinktest.kenniscafe.net/calendar_events/46 staat de link 'Tijdlijn'. De toegankelijke naam van deze link is 'Tijdlijn of de groep'. Dit lijkt een vertaalde Engelse zin te zijn, die verwarrend is in het Nederlands omdat het nu lijkt dat de link naar of de tijdlijn, of de groep verwijst. Zorg ervoor dat de toegankelijke naam duidelijk is, bijvoorbeeld door de naam aan te passen naar 'Tijdlijn van de groep/*de naam van de groep*'

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 26: Wanneer het notificatie-icoon in de header van iedere pagina toetsenbordfocus heeft, is dat niet zichtbaar. Zorg ervoor dat bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de pagina te navigeren en het scherm wél kunnen zien, weten waar zij zich op de pagina bevinden door een zichtbare focusrand toe te voegen. Dit geldt ook voor de knoppen waarmee bezoekers de notificaties als gelezen kunnen markeren, of de notificaties kunnen verwijderen in het zelfde menu.

Bevinding 27: Wanneer bezoekers inzoomen verandert het navigatiemenu in de header van de pagina (iedere pagina) naar een aangepast menu met hamburgermenu onderaan pagina. Wanneer de knop om het menu te openen focus heeft, is dat niet zichtbaar. Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk interactief element focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen. Dit geldt ook voor de menu-items in het hamburgermenu.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 28: Op pagina swinktest.kenniscafe.net/calendar_events/new kunnen bezoekers aangeven hoelang een evenement duurt. De toegankelijke naam van de combobox '0 uur' onder 'Hoe lang duurt dit evenement?' is 'duration hours'. Hetzelfde geldt voor 'duration minutes'. Biedt interactieve elementen aan in de hoofdtaal van de pagina of geef een taalwissel aan.

Bevinding 29: Op onder andere pagina swinktest.kenniscafe.net/users/19-renate-roke/edit kunnen bezoekers via een tekstbewerker een reactie achterlaten. De toegankelijke naam van het iframe is 'Rich text gebied Ervaring'. Zorg ervoor dat interactieve elementen (geheel) worden aangeboden in de hoofdtaal van de pagina.

3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 30: Wanneer de profielfoto van een andere bezoeker focus heeft, bijvoorbeeld onder 'Durf te delen: Estafette blog' op de Entree pagina, opent zonder verdere input van de bezoeker een dialoogvenster waarbij de focus direct op het invoerveld om te chatten wordt geplaatst. Vervolgens sluit het venster weer, maar alleen visueel Bezoekers moeten nog met de escapetoets het nu onzichtbare scherm sluiten voor zij verder kunnen navigeren met het toetsenbord. Er mogen geen contextwijzigingen plaatsvinden als een onderdeel van de interface, zoals een link of een knop, toetsenbord focus heeft (maar er nog niet op wordt geklikt).

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 31: Wanneer bezoekers op pagina swinktest.kenniscafe.net/thoughts/create_free_thought een verplicht veld niet invullen en op de knop 'Publiceer' klikken met het toetsenbord, verschijnen HTML5 foutmeldingen. De bezoeker moet een foutmelding krijgen wanneer een invoerveld niet goed is ingevuld of het formulier niet goed verzonden kan worden. De foutmelding moet beschrijven welke fout is gemaakt en wáár die is gemaakt en de foutmelding moet zichtbaar blijven tot de fout is opgelost. Dit is niet het geval bij HTML5 foutmeldingen. Voeg daarom eigen foutmeldingen toe om dit probleem op te lossen.

Bevinding 32: Wanneer bezoekers op pagina swinktest.kenniscafe.net/users/table iets willen toevoegen aan bijvoorbeeld de Leesstapel, maar niet alle invoervelden in het dialoogvenster (correct) invullen, verschijnt er alleen een HTML5 browsermelding. De bezoeker moet een foutmelding krijgen wanneer een invoerveld niet goed is ingevuld of het formulier niet goed verzonden kan worden. De foutmelding moet beschrijven welke fout is gemaakt en wáár die is gemaakt en de foutmelding moet zichtbaar blijven tot de fout is opgelost. Dit is niet het geval bij HTML5 foutmeldingen. Voeg daarom eigen foutmeldingen toe om dit probleem op te lossen.

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 33: Op pagina swinktest.kenniscafe.net/users/19-renate-roke/edit staat aanvullende informatie in de placeholders, bijvoorbeeld bij het invoerveld 'gerelateerde trefwoorden'. Deze informatie verdwijnt zodra bezoekers beginnen met typen. Zorg ervoor dat aanvullende informatie en instructies permanent zichtbaar zijn, zodat het voor alle bezoekers duidelijk is wat er ingevuld moet worden.

Bevinding 34: Op pagina swinktest.kenniscafe.net/calendar_events/35 kunnen bezoekers documenten toevoegen, selecteren, en verwijderen of downloaden. De selectievakjes hebben geen zichtbare labels. Invoervelden moeten duidelijke instructies en/of labels hebben, zodat het voor alle bezoekers duidelijk is wat er ingevuld moet worden.

Bevinding 35: Het select-element in de footer op elke pagina heeft als visueel label 'Ga naar een groep'. Dit label is één van de opties van het select-element en verdwijnt wanneer bezoekers een andere optie kiezen. Invoervelden moeten duidelijke instructies en/of labels hebben die niet verdwijnen wanneer bezoekers iets invoeren, zodat het voor alle bezoekers duidelijk blijft wat er ingevuld moet worden. Los dit probleem op door de optie 'Ga naar een groep' uit het select-element te halen en als label bij het element te plaatsen.

3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 36: Wanneer bezoekers op pagina swinktest.kenniscafe.net/thoughts/create_free_thought een verplicht veld niet invullen en op de knop 'Publiceer' klikken met het toetsenbord, verschijnen HTML5 foutmeldingen. De bezoeker moet een foutmelding krijgen wanneer een invoerveld niet goed is ingevuld of het formulier niet goed verzonden kan worden. De foutmelding moet beschrijven welke fout is gemaakt en wáár die is gemaakt en de foutmelding moet zichtbaar blijven tot de fout is opgelost. Dit is niet het geval bij HTML5 foutmeldingen. Voeg daarom eigen foutmeldingen toe om dit probleem op te lossen.

Bevinding 37: Wanneer bezoekers op pagina swinktest.kenniscafe.net/users/table iets willen toevoegen aan bijvoorbeeld de Leesstapel, maar niet alle invoervelden in het dialoogvenster (correct) invullen, verschijnt er alleen een HTML5 browsermelding. De bezoeker moet een foutmelding krijgen wanneer een invoerveld niet goed is ingevuld of het formulier niet goed verzonden kan worden. De foutmelding moet beschrijven welke fout is gemaakt en wáár die is gemaakt en de foutmelding moet zichtbaar blijven tot de fout is opgelost. Dit is niet het geval bij HTML5 foutmeldingen. Voeg daarom eigen foutmeldingen toe om dit probleem op te lossen.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 38: Op pagina swinktest.kenniscafe.net/groups/7-p-o/welcome komt het id 'search_keyword' meerdere keren voor. Dit veroorzaakt mogelijk toegankelijkheidsproblemen. Zorg ervoor dat ieder id uniek is.

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 39: Op pagina swinktest.kenniscafe.net/calendar_events staat de knop 'Voeg nieuw evenement toe'. Dit element fungeert echter als link en verwijst de bezoeker naar swinktest.kenniscafe.net/calendar_events/new. Een link en een knop zijn niet semantisch hetzelfde, een link verplaatst de focus naar een andere plek of pagina en een knop wijzigt iets in de staat van een element of content of verstuurt iets. De rol knop op een link is daardoor verwarrend voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien, net als het expanded attribuut.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2024-05-08 14:34:24 v2.3-011