Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website Kies MBO


Onderzoeker
Eva, Swink; Sophie, Swink
Datum
26 november 2024
Opdrachtgever
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website Kies MBO voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 17 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website kiesmbo.nl is onderzocht tussen 4 november 2024 en 26 november 2024. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om de vervolgstappen te bepalen om tot een toegankelijke website te komen.

De meest opvallende bevindingen uit dit onderzoek zijn:

Dit maakt het bij een aantal succescriteria (onder andere SC 1.4.3: Contrast (minimum) en SC 1.4.11: Contrast van niet-tekstuele content) lastig om contrast te testen. Dit maakt het waarschijnlijk dat er meer contrastproblemen zijn dan genoemd in dit rapport. De gemeten kleuren zijn dus slechts voorbeelden;

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website Kies MBO
Scope van de website Binnen de scope van onderzoek valt:
  • Alle pagina's op kiesmbo.nl
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 11 9 0
2 Bedienbaar 10 7 0
3 Begrijpelijk 10 0 0
4 Robuust 2 1 0
Totaal 33 17 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer je de website voor de eerste keer opent, verschijnt er onder in het scherm een cookiebalk. Deze bevat het logo van "KiesMBO", maar deze is toegevoegd als achtergrondafbeelding. Deze afbeelding heeft betekenis, voeg het daarom toe met het img-element en geef de afbeelding een alternatieve tekst, zoals bijvoorbeeld "Logo KiesMBO".

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/home (en elke pagina anders dan de homepagina) staat in de header een SVG-afbeelding van het logo van "Kies MBO". Deze afbeelding heeft betekenis maar de naam ontbreekt. Beschrijf de functie/unieke eigenschappen van deze afbeelding. Voor bezoekers die niet kunnen zien, is het belangrijk dat zij kunnen herkennen dat hier een logo te zien is. Los dit op met role=img en een title-element met een alternatieve tekst als eerste child-element toe te voegen.

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/ontdek-mbo staat een logo van "MBO STAD" met een leeg alt-attribuut. Deze afbeelding is niet puur decoratief en heeft daarom een alternatieve tekst nodig. Voeg een alternatieve tekst toe om dit probleem op te lossen.

De afbeelding van de stad op pagina https://www.kiesmbo.nl/ontdek-mbo heeft geen alternatieve tekst nodig omdat het om een decoratieve afbeelding gaat. Maar de afbeelding heeft wel een leeg alt-attribuut (alt="") nodig, zodat hulpsoftware weet dat de afbeelding genegeerd kan worden.

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/home staat een in de footer een SVG-afbeelding van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Deze afbeelding heeft betekenis maar de naam ontbreekt. Los dit op met role=img en door een title-element met een alternatieve tekst als eerste child-element toe te voegen.

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/over-kiesmbonl staan een 5-tal logo's. Het logo van "Beroepsonderwijs Bedrijfsleven" heeft geen alternatieve tekst. Deze afbeelding heeft betekenis maar de naam ontbreekt. Beschrijf de functie/unieke eigenschappen van deze afbeelding.

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/interessetest staat een afbeelding van een tekstballon die na elke paar seconden een nieuw beeld laat zien. Op de afbeeldingen is tekst te zien, bijvoorbeeld "Iets met cijfers" en "Op kantoor?" wat dit informatieve afbeeldingen maakt. Geen van de afbeeldingen heeft een alternatieve tekst. Voeg een alternatieve tekst toe om dit probleem op te lossen.

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/scholen/hout-en-meubileringscollege staan onder de adresgegevens van de school 4 SVG-afbeeldingen van social media (Instagram, YouTube, Twitter en Facebook). Deze afbeeldingen hebben betekenis maar de naam ontbreekt. Los dit op met role=img en door een title-element met een alternatieve tekst als eerste child-element toe te voegen.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de social media iconen op pagina https://www.kiesmbo.nl/scholen/hout-en-meubileringscollege/hmc-amsterdam.

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/scholen/hout-en-meubileringscollege staan twee achtergrondafbeeldingen van HMC Amsterdam en van HMC Rotterdam die informatie bevatten. De informatieve afbeelding is als achtergrond aan de pagina toegevoegd. Hiermee is deze afbeelding niet beschikbaar voor hulpsoftware. Een blinde gebruiker mist informatie die in deze afbeelding staat. Zorg dat de informatie via een tekstalternatief beschikbaar is.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de afbeelding van het HMC Amsterdam op pagina https://www.kiesmbo.nl/scholen/hout-en-meubileringscollege/hmc-amsterdam.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.kiesmbo.nl/voor-docenten-mentoren-en-decanen/videos wordt een video getoond "Studie in cijfers"(video 3). Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden. Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Maak een goede, kloppende ondertiteling.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.kiesmbo.nl/voor-docenten-mentoren-en-decanen/videos in de video "Ontdek MBO"(video 4). Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden. Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn.


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.kiesmbo.nl/voor-docenten-mentoren-en-decanen/videos is er in de video "Studie in cijfers" op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 00:04 en 01:34.
Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina in de video "Ontdek mbo"(video 4).
Ook in deze video ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video.


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://www.kiesmbo.nl/voor-docenten-mentoren-en-decanen/videos is er in de video "Studie in cijfers" (video 3) op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 00:04 en 01:34. Er ontbreekt een voice-over die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien niet weten wat er wordt getoond in de video. Laat de teksten in beeld uitspreken door een voice-over of maak gebruik van een audiodescriptie.

Op de pagina https://www.kiesmbo.nl/voor-docenten-mentoren-en-decanen/videos staat de video "Studie in cijfers" waar aan het begin rond 0:01 en aan het eind rond 1:30 een logo van "Kies MBO" in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van het Makkelijk Lezen Plein is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.kiesmbo.nl/voor-docenten-mentoren-en-decanen/videos in de video "Ontdek mbo" waar aan begin en het begin rond 00:01 en aan het einde rond 01:34 het logo van Kies MBO in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van "Kies MBO" is.


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.kiesmbo.nl/contact zijn koppen aanwezig die niet als koppen zijn opgemaakt maar met het strong-element, bijvoorbeeld "Scholen beheren zelf de info over scholen" en "Contact met de Servicedesk". Gebruik de juiste HTML-code om deze koppen op te maken.
Een soortgelijk probleem zien we terug op de volgende pagina's: https://www.kiesmbo.nl/voor-ouders-en-verzorgers en https://www.kiesmbo.nl/over-kiesmbonl. Ook hier wordt het strong-element gebruikt in plaatst van een kop. Het strong-element is bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Ook mogen deze elementen niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een kop (bijvoorbeeld een koptekst H2 of H3).

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/home staat de tekst "Wat zoek je?" afgewisseld met de tekst "Nieuwsgierig? Ga op zoek!" en de tekst "Wat wil je weten?". Visueel is dit een koptekst H1, maar in de code (semantisch) is dit niet als zodanig opgemaakt. Gebruik de juiste HTML-code om deze koppen op te maken.

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/?q=opleiding zijn koppen aanwezig die niet als koppen zijn opgemaakt, bijvoorbeeld "420 Gevonden opleidingen", "145 Overige zoekresultaten". Deze teksten zijn nu opgemaakt als paragraaf (met een p-element). Gebruik de juiste HTML-code om deze koppen op te maken.

Op de pagina https://www.kiesmbo.nl/over-kiesmbonl is een stuk tekst (Beginnend met "KiesMBO is dé mbo-portal voor studie- en beroepskeuze") opgemaakt met het strong-element tekst Het strong-element is bedoeld voor het benadrukken van kleine stukjes tekst. Maak gebruik van de stylesheet om een intro tekst in een vet lettertype te tonen.

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/interessetest wordt er content automatisch bijgewerkt als je keuzes maakt. Dit wordt niet opgemerkt en voorgelezen door hulpsoftware en is dus voor een deel van de bezoekers niet beschikbaar.
Markeer de kop boven de veranderende content met aria-live="polite" zodat deze opgemerkt wordt door hulpsoftware.
Een soortgelijk probleem zien we onder andere terug op de volgende pagina's: https://www.kiesmbo.nl/open-dagen, https://www.kiesmbo.nl/mbo-tour, https://www.kiesmbo.nl/opleidingen/bouwen-wonen-en-interieur/afbouw-en-onderhoud, https://www.kiesmbo.nl/open-dagen en https://www.kiesmbo.nl/doekoetest.

Het is op pagina https://www.kiesmbo.nl/voor-docenten-mentoren-en-decanen/videos beter om de deellinks in een modal te openen. Hulpsoftware weet op de manier waarop het nu is gedaan niet dat er deellinks zijn verschenen.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Voldoende


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Voldoende


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Voldoende


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Voldoende


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Voldoende


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.kiesmbo.nl/home staat onder de koptekst H2 "Scholen" een kaart van Nederland. Wanneer je de cookies nog niet geaccepteerd hebt, staat hier een wit blok met de gele (HEX #FDAF2C) tekst "Accepteer cookies om de scholen op de kaart te bekijken".
Deze tekst biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 1.8:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

! Let er bij dit succescriterium op dat wanneer je de pagina vernieuwd, de kleurenset/het thema wijzigt. De gemeten kleuren zijn dus eigenlijk een momentopname. Dit houdt in dat het op meerdere pagina's/kleurensets kan voorkomen!

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/open-dagen staat in de kolom van de open dagen bij Online gehouden open dagen een blokje "Online" met erachter een adres van de locatie, bijvoorbeeld "Jan Ligthartstraat". Dit adres van de locatie is grijsblauw (HEX #899A9F) op een donkerblauwe (HEX #13353E) achtergrond. Deze tekst biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 4.4:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/vergelijken staat in de menublokken een link naar de pagina "Bladeren". In één van de kleurensets zit een roze (HEX #C46754) achtergrondkleur van het menublok. De witte tekst biedt te weinig contrast op deze achtergrond. De contrastverhouding is hier 3.8:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/opleidingen staan verschillende kleuren grijze blokken (bijvoorbeeld HEX #A3A3A3) met daarop met witte tekst de opleidingscategorieën (Koptekst H2). Bij al deze grijze blokken in combinatie met de witte tekst is het contrast te laag. De contrastverhouding is hier 2.5:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.kiesmbo.nl/voor-ouders-en-verzorgers staat een afbeelding met tekst "Zoek, vind, vergelijk en kies samen.". Slechtzienden kunnen deze tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen. De tekst op de afbeelding komt verder niet voor op de pagina. Plaats deze tekst daarom als HTML-tekst op de pagina.


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 200% dan verdwijnt op pagina https://www.kiesmbo.nl/home een gedeelte van het logo onder het menu. De tekst van het logo wordt hierdoor minder goed leesbaar. Zorg ervoor dat content ook beschikbaar blijft wanneer je inzoomt.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina's met een wit blok als header, onder andere pagina https://www.kiesmbo.nl/contact, https://www.kiesmbo.nl/404 en https://www.kiesmbo.nl/?q=opleiding bij inzoomen tot 200%. Wanneer je verder inzoomt, bv. naar 400%, wordt het logo helemaal onleesbaar.

Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt van 175% naar 200% dan verdwijnt op pagina https://www.kiesmbo.nl/contact de paginacontent onder het menu. Er zijn ook geen scrollbalken om de tekst te kunnen bekijken. Vermijd overigens de scrollbalk in de leesrichting (horizontaal).
Een soortgelijk probleem zien we onder andere terug op pagina https://www.kiesmbo.nl/404, https://www.kiesmbo.nl/scholen, https://www.kiesmbo.nl/open-dagen, https://www.kiesmbo.nl/voor-docenten-mentoren-en-decanen. Er zijn nog meer pagina's met ditzelfde probleem.

Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 150%, 175% en 200% dan verschijnt op pagina https://www.kiesmbo.nl/home een scrollbalk in horizontale richting. Zorg dat de tekst binnen het beeld blijft. Uitgezonderd zijn bijvoorbeeld tabellen, betekenisvolle afbeeldingen en kaarten. Die moeten leesbaar blijven.

Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt van 175% naar 200% dan verdwijnt op pagina https://www.kiesmbo.nl/home de zoekfunctionaliteit. Zorg ervoor dat de zoekfunctionaliteit ook op lage resolutie blijft werken.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.kiesmbo.nl/home is de focusrand wanneer je met het toetsenbord door de pagina navigeert niet altijd goed zichtbaar.
De focusrand is zwart, in combinatie met de donkergroene (HEX #0E5841) achtergrondkleur biedt deze combinatie te weinig contrast.
De contrastverhouding is hier 2.4:1 waar dit minimaal 3:1 moet zijn. Ook op de donkerblauwe achtergrondkleur (HEX #200467) biedt deze combinatie te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 1.2:1 waar dit minimaal 3:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

! Let er bij dit succescriterium op dat wanneer je de pagina vernieuwd, de kleurenset/het thema wijzigt. De gemeten kleuren zijn dus eigenlijk een momentopname. Dit houdt in dat het op meerdere pagina's/kleurensets kan voorkomen!

Wanneer de mobiele menu knop op pagina https://www.kiesmbo.nl/contact toetsenbordfocus heeft, is dat zichtbaar door een zwarte focusrand. De contrastverhouding tussen de focusrand en de donkergroene (HEX #046713) achtergrond is 2.6:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/home komt wanneer je inzoomt naar 400%
een fluor gele pijl (HEX #B9F443) tevoorschijn op een gele achtergrond (HEX #FCBA23) waarmee je naar beneden kunt scrollen. De contrastverhouding tussen de focusrand en de donkergroene (HEX #046713) achtergrond is 1.3:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Voldoende


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.kiesmbo.nl/?q=opleiding staat een 'X' afbeelding om het zoekscherm te sluiten. Bezoekers die met het toetsenbord navigeren, bijvoorbeeld met de tabtoets, kunnen deze functie niet gebruiken omdat je er niet bij komt met het toetsenbord. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen bereikbaar en bedienbaar zijn met het toetsenbord.

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/opleidingen/bouwen-wonen-en-interieur/afbouw-en-onderhoud/dekvloerenlegger komen tooltips (de i in een cirkeltje) voor. De tooltips kun je niet openen of sluiten met het toetsenbord.
Zorg ervoor dat alle interactieve elementen bereikbaar en bedienbaar zijn met het toetsenbord.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Voldoende


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Voldoende


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.kiesmbo.nl/home staat naast het blok "Scholen"/ boven het blok "Open dagen" een blok met afbeeldingen die na elke paar seconden een nieuw beeld laat zien. Dit blok met afbeeldingen kan niet gestopt, gepauzeerd of verborgen worden. Bij sommige mensen kan de beweging misselijkheid veroorzaken. Voor mensen met bijvoorbeeld een cognitieve beperking kan het lastig zijn omdat zij zich tijdens het lezen niet kunnen concentreren op de tekst door de beweging op het scherm. Zorg dat bezoekers het blok met afbeeldingen kunnen stoppen of pauzeren, of verwijder het in zijn geheel.

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/interessetest staat een afbeelding van een tekstballon die na elke paar seconden een nieuw beeld laat zien. Deze afbeelding kan niet gestopt, gepauzeerd of verborgen worden. Bij sommige mensen kan de beweging misselijkheid veroorzaken. Voor mensen met bijvoorbeeld een cognitieve beperking kan het lastig zijn omdat zij zich tijdens het lezen niet kunnen concentreren op de tekst, door de beweging op het scherm. Zorg dat bezoekers de afbeelding kunnen stoppen of pauzeren, of verwijder de carrousel in zijn geheel.


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.kiesmbo.nl/home (en elke pagina anders dan de homepagina) staat in de header een SVG-afbeelding van het logo van "Kies MBO". Wanneer je met je muis erover hovert, begint deze te knipperen en toont het meerdere verschillende logo's in een andere kleur en lettertype.
Dit is content die méér dan drie keer per seconde flitst. Flitsende content kan epileptische aanvallen veroorzaken bij sommige bezoekers. Pas de content aan of verwijder het om dit probleem op te lossen.


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op elke pagina ontbreekt een mechanisme om de herhalende content over te slaan. Bezoekers die de website met toetsenbord bedienen en/of hulpsoftware moeten op elke pagina langs dezelfde onderdelen gaan voordat ze bij de inhoud van de pagina zijn. Dit kan je oplossen door een link op de pagina te plaatsen (skiplink) die de focus verplaatst naar de eerste unieke inhoud van de pagina. Deze link moet de eerste link van de pagina zijn. Deze link mag standaard verborgen zijn voor bezoekers, maar moet zichtbaar worden als de focus er op komt wanneer met het toetsenbord wordt genavigeerd.


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Er is een paginatitel op pagina https://www.kiesmbo.nl/home maar deze beschrijft de inhoud van de pagina onvoldoende. Een goede aanvulling zou zijn om hier ook de paginatitel "Home" toe te voegen.

De pagina https://www.kiesmbo.nl/?q=opleiding heeft als paginatitel "Home - KiesMBO", terwijl dit de zoekresultatenpagina betreft. Zorg dat er een beknopte titel aanwezig is die de inhoud van de pagina op dat moment beschrijft.

De pagina https://www.kiesmbo.nl/opleidingen/bouwen-wonen-en-interieur/afbouw-en-onderhoud/dekvloerenlegger heeft wel de titel "Dekvloerenlegger", maar het domein "- KiesMBO" ontbreekt hier. Een goede aanvulling zou zijn om hier ook KiesMBO aan toe te voegen zodat bezoekers altijd weten op welke website zij zich bevinden.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.kiesmbo.nl/?q=opleiding begint, wanneer je met het toetsenbord door de pagina navigeert, de focus niet bovenaan bij het KiesMBO logo. De focus begint bij de zoekbalk of bij het eerste zoekresultaat van de gevonden opleidingen. Hierdoor is de focusvolgorde niet logisch.
Wanneer je teruggaat met de tabtoets, kom je wel langs het logo en de menublokken. Zorg dat de focusvolgorde door webpagina's logisch is, wanneer men met het toetsenbord navigeert.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Voldoende


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Voldoende


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.kiesmbo.nl/home krijgt een element toetsenbordfocus, maar het element zit onder een knop "Bekijk scholen bij jou in de buurt" waardoor er niet duidelijk is waar de focus op terecht komt. Dit betreft het link element in de kaart dat verwijst naar de sneltoetsen. De knop "Bekijk scholen bij jou in de buurt" is hier overheen geplaatst. Zorg ervoor dat de focus(rand) altijd (helemaal) zichtbaar is.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Voldoende


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Voldoende


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Voldoende


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Voldoende


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Voldoende


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Voldoende


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Voldoende


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.kiesmbo.nl/scholen staat een kaart dat via een iframe is geplaatst. Hier ontbreekt het title-attribuut. Plaats het title-attribuut in dit iframe met een goede omschrijving van de inhoud van het iframe, bijvoorbeeld "Kaart met locaties van scholen".

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/scholen staat een verzameling video's dat via een iframe is geplaatst. Het title attribuut voor elke video is gevuld met "YouTube video player" en heeft dus geen unieke naam.
Vul deze met een goede omschrijving van de inhoud van het iframe, voor de getoetste video's (video 3 en 4) zou dat bv "Video Studie in cijfers - Kies MBO" en "Ontdek MBO - Kies MBO" kunnen zijn.

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/opleidingen/bouwen-wonen-en-interieur/afbouw-en-onderhoud/dekvloerenlegger staat een knop met een hartje erin. Deze knop heeft geen toegankelijke naam. Het is voor screenreadergebruikers nu niet duidelijk wat de knop doet. Geef de knop een toegankelijke naam die zichtbaar is voor hulpsoftware.

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/voor-docenten-mentoren-en-decanen/videos hebben de deellinks op de video's een <a> element zonder href en heeft het een tabindex=0 attribuut. Dit is verwarrend voor alle bezoekers, maar met name voor screenreadergebruikers. Een screenreader leest wel voor dat er een link is, maar er gebeurt niets als op de link geklikt wordt. Voeg een linkadres toe om dit probleem op te lossen.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij het afspeelicoon en bij het hartje op de video's.

Op pagina https://www.kiesmbo.nl/voor-docenten-mentoren-en-decanen/videos hebben de links om te delen op WhatsApp en andere social media geen linktekst/geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Voldoende

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/kiesmbo.nl/audit/
Geprint: 2024-12-26 23:59:39 v2.4-011