Rapport:
Content-audit digitale toegankelijkheid website KrimpenWijzer
- Onderzoeker
- Eva, Swink; Mirjam, Swink
- Datum
- 27 juni 2024
- Opdrachtgever
- Gemeente Krimpen aan den IJssel
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website KrimpenWijzer voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 9 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website krimpenwijzer.nl is onderzocht tussen 21 mei en 26 juni 2024. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. De content voldoet nog niet aan alle onderzochte succescriteria. Dit rapport vormt de basis om verder te werken aan een toegankelijke website.
Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het onderzoek:
- Een aantal afbeeldingen missen een (goede) alternatieve tekst, waardoor het voor bezoekers die afhankelijk zijn van voorleessoftware onduidelijk is wat op de afbeelding te zien is.
- De foutmeldingen in het inschrijfformulier voor de Training Sociale Vaardigheden omschrijven niet welke fout is gemaakt en in welk veld de bezoeker de fout heeft gemaakt.
- De getoetste PDF op de website mist een documenttitel en bevat niet overal de juiste tags in de codelaag, wat de inhoud van het document minder toegankelijk maakt voor bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware.
In het rapport staat een opmerking over een technisch toegankelijkheidsprobleem dat is gevonden op de website. Technische bevindingen worden niet afgekeurd bij een content-audit en zijn daarom als opmerkingen in dit rapport geplaatst. Houd er rekening mee dat bij een eventuele systeemaudit deze bevindingen ervoor kunnen zorgen dat de website wordt afgekeurd op bepaalde succescriteria.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | KrimpenWijzer |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt: • De content van alle pagina's op krimpenwijzer.nl • Alle PDF's en Word documenten op krimpenwijzer.nl Buiten de scope van het onderzoek valt: • De techniek van de pagina's op krimpenwijzer.nl. Dit vereist een apart onderzoek. • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website. • Alle externe systemen en websites waar via krimpenwijzer.nl met een link naar wordt verwezen. |
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 18 | 2 | 0 |
2 Bedienbaar | 14 | 3 | 0 |
3 Begrijpelijk | 7 | 3 | 0 |
4 Robuust | 2 | 1 | 0 |
Totaal | 41 | 9 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/ en elke pagina waar de header wordt getoond staat het logo van KrimpenWijzer. De alternatieve tekst van het logo beschrijft duidelijk bij welke organisatie deze hoort, "KrimpenWijzer". Voor bezoekers die niet kunnen zien, is het echter hiernaast ook belangrijk dat zij kunnen herkennen dat hier een logo te zien is. Voeg dit toe aan de alternatieve tekst, wijzig deze bijvoorbeeld naar "Logo KrimpenWijzer".
Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/ staat een kaart met organisaties. De paarse markers op de kaart waarmee de organisaties aangegeven worden, hebben allemaal dezelfde alternatieve tekst, namelijk "marker". De alternatieve tekst moet uniek zijn. Zijn deze afbeeldingen decoratief? Verberg ze voor hulpsoftware met lege alt-attributen. Zijn ze informatief? Beschrijf in de alternatieve tekst de unieke eigenschappen/functies van deze afbeeldingen. Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/product/153826/220224/invis2/training-sociale-vaardigheden-sova-en-weerbaarheid-voor-kinderen-8-10-jaar#inschrijfformulier bij het kaartje bij de contactinformatie. Hier worden dezelfde paarse markers gebruikt om de locatie aan te geven.
Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/nieuws?view=grid&maxNrOfLinks=16 staat bij "Internationale dag tegen ouderenmishandeling" een afbeelding met een alternatieve tekst die onvoldoende beschrijft wat op de afbeelding te zien is. Op de afbeelding is tekst te zien, zorg ervoor dat deze terugkomt in de alternatieve tekst.
Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/agenda bevatten de meeste agenda items een via CSS geplaatste standaard afbeelding. Deze is verborgen voor hulpsoftware. Er zijn echter ook agenda items te vinden waar via HTML een afbeelding bij is geplaatst, hier beschrijven de alternatieve teksten die niet goed wat op de afbeeldingen te zien is. Als de afbeeldingen als decoratief worden gezien kunnen deze voor hulpsoftware worden verborgen door het alt-attribuut leeg te laten, maar als de afbeeldingen niet decoratief zijn moeten de alternatieve teksten aangepast worden. Zorg dat niet het evenement waar de afbeelding bij hoort, maar de afbeelding zelf wordt beschreven in de alternatieve tekst. Het gaat bijvoorbeeld om "Breicafé", "Bridgeclub Alert" en "Freubelmiddag".
Het PDF document 'Informatieblad gegevensverwerking voor inwoners' bevat het logo van KrimpenWijzer en Krimpens Sociaal Team, zijn opgemaakt als artefact. Hierdoor is de informatie die wordt overgebracht niet beschikbaar voor bezoekers die hulpsoftware zoals een screenreader gebruiken. Zorg dat de afbeeldingen de juiste tag krijgen in de codelaag en daardoor als afbeelding herkenbaar zijn, en dat deze een beschrijvende alternatieve tekst krijgen waarin zowel het woord "logo" als de naam van de organisatie terugkomt.
In het Word document "Flyer_KW_jeugd_voor_professionals_2023" staat een afbeelding met kinderen met rugtassen van de achterzijde gefotografeerd. Deze afbeelding heeft als alternatieve tekst "http://www.flexusjeugdplein.nl/images/WS2.jpg". Deze tekst beschrijft de afbeelding niet. Pas de alternatieve tekst aan of maak de afbeelding eventueel decoratief door een leeg alt-attribuut toe te voegen binnen het img-element.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Voldoende
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Voldoende
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Voldoende
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Voldoende
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Voldoende
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/nieuws?view=list&maxNrOfLinks=16 kan de bezoeker de weergave van de nieuws items aanpassen bij "rasterweergave" en "lijstweergave". Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is te horen dat zich hier een lijst met drie lijst-items bevindt. Dat kan verwarrend werken. Dit komt doordat het visuele label ‘Weergave’ ook als lijst-item is opgemaakt, terwijl dit label geen onderdeel uitmaakt van de opsomming. Maak alleen gebruik van het lijst-element bij opsommingen, elementen die geen onderdeel van de opsomming zijn horen hier niet in. Plaats het label ‘Weergave’ buiten de lijst. Ditzelfde komt voor op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/trainingen-2.
Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/krimpenwijzer/compliment-of-klacht is onder "Meer in onderwerp" een lijst met één item te vinden, "KrimpenWijzer". Deze bevat een sublijst bestaande uit zes lijst-items. Alleen deze sublijst is een daadwerkelijke opsomming, de lijst met één item "KrimpenWijzer" is dat niet. Maak alleen gebruik van de opmaak als lijst bij een daadwerkelijke opsomming. Dit kan opgelost worden door "KrimpenWijzer' op andere wijze op te maken, bijvoorbeeld als een subkop op kopniveau h3, en alleen de zes items hieronder als lijst op te maken.
Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/trainingen-2 staat onder de filter-functie de tekst "Overzicht met trainingen van KrimpenWijzer". Visueel is deze tekst herkenbaar als op, en deze beschrijft de content die hierop volgt. Daarom is het belangrijk dat de tekst ook voor hulpsoftware zoals een screenreader herkend kan worden als kop. Dit kan worden opgelost door deze op te maken als kop op het juiste kopniveau, bijvoorbeeld h2. Let er hierbij op dat de hieropvolgende content dan moet worden opgemaakt op een volgend kopniveau, h3.
Het PDF document 'Informatieblad gegevensverwerking voor inwoners' bevat een codelaag waarin niet alle content de juiste tag heeft gekregen. Daardoor is het voor bezoekers die hulpsoftware zoals een screenreader gebruik niet duidelijk wat de structuur van de content is, en kunnen bijvoorbeeld koppen niet als zodanig worden herkend. Zorg dat alle elementen de juiste tag krijgen in de codelaag. Een aantal voorbeelden waar het mis gaat:
- Het document bevat visuele koppen die met een paragraaftag zijn opgemaakt.
- Er staan meerdere lege P-tags in het document.
- De container bovenaan met het logo van KrimpenWijzer en
Krimpens Sociaal Team zijn opgemaakt als artefact (zie hiervoor ook succescriterium 1.1.1).
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Voldoende
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/Contactformulier-Krimpenwijzer staat in de alinea onder de koptekst 'Contactinformatie' de volgende zin: "U kunt ook onderstaand contactformulier invullen.". Omdat na deze zin eerst nog andere tekst volgt, kan het voor bezoekers die niet kunnen zien lastig zijn om deze instructie op te volgen. Na de tekst volgt het formulier wel meteen, daarom is in de praktijk niet te verwachten dat in dit geval het formulier daadwerkelijk niet gevonden kan worden. Om deze reden wordt dit niet afgekeurd. Toch is het beter om instructies zoals een verwijzing naar een formulier nooit alleen geleverd worden door zintuigelijke eigenschappen (zoals locatie) te beschrijven.
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Voldoende
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Voldoende
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Voldoende
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Voldoende
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Voldoende
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
Het volgende viel op: Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/ staat een afbeelding van een plattegrond met markers/vlaggetjes om de locatie van organisaties aan te geven. Bezoekers die met het toetsenbord navigeren, bijvoorbeeld met de tabtoets, kunnen deze kaart niet gebruiken. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen bereikbaar en bedienbaar zijn met het toetsenbord.. Omdat dit succescriterium buiten de scope van een contentonderzoek valt, is dit succescriterium niet getoetst en op dit toegankelijkheidsprobleem niet afgekeurd.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Voldoende
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Voldoende
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De PDF "Informatieblad gegevensverwerking voor inwoners" heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.
Advies: De paginatitel op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/product/153825/220224/invis2/spreekuur-krimpenwijzer is "Spreekuur KrimpenWijzer - KrimpenWijzer | KrimpenWijzer". Om het gelijk te trekken aan de andere paginatitels zou het duidelijker zijn om de middelste van de drie KrimpenWijzer's weg te laten.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/nieuws?view=list&maxNrOfLinks=16 de nieuws-items worden weergegeven in ‘lijstweergave’, is bijvoorbeeld een nieuws-item met de kop (en link) ‘Adviesraad Sociaal Domein zoekt nieuwe leden’ te zien. Deze tekst wordt door hulpsoftware zoals een screenreader niet volledig voorgelezen, omdat er in deze kop een link staat die via een aria-label de tekst ‘Adviesraad Sociaal Domein zoekt nieuwe…’ heeft gekregen. Het aria-label bevat maar een deel van de koptekst. Hierdoor wordt ook het linkdoel niet duidelijk genoeg beschreven. Dit kan bijvoorbeeld worden opgelost door de tekst van het aria-label aan te passen zodat deze overeen komt met de koptekst. De linktekst van de tweede link wordt hiermee ook gelijk aangepast, omdat deze met het aria-labelledby attribuut hieraan gekoppeld is. Een soortgelijk probleem doet zich op meerdere plekken voor, ook bij bijvoorbeeld ‘Week van de Opvoeding: in gesprek met je kind’.
Advies:
Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/professionals-3 komen sommige links in de content dubbel of driedubbel voor. Bijvoorbeeld ‘Ondersteuning in Krimpen’. Bij deze links is het linkdoel wel duidelijk, daarom wordt dit niet op toegankelijkheid afgekeurd. Toch kan het meerdere keren voorkomen van dezelfde link efficiënte navigatie via het toetsenbord in de weg staan. Ook kan het verwarring scheppen over het linkdoel als de linkteksten niet exact overeenkomen (‘Ondersteuning in Krimpen’ en ‘Ondersteuning in Krimpen aan den IJssel’). Een mogelijke oplossing is het verwijderen van dubbele links en het vergroten van het klikbare gebied van de link via CSS of JavaScript. Een soortgelijk probleem komt voor op meerdere pagina’s, bijvoorbeeld https://www.krimpenwijzer.nl/is/krimpenwijzer en https://www.krimpenwijzer.nl/is/trainingen-2.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Voldoende
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/ en elke pagina waar de header op staat, staat een zoekveld met daarin een placeholdertekst "Ik zoek...". De naam van het veld luidt "Zoeken naar" en komt niet overeen met wat er op het scherm zichtbaar is. Voor bezoekers die gebruik maken van spraaksoftware, kan het daardoor lastig zijn om dit element aan te spreken en te bedienen. Zorg ervoor dat de visuele naam in de toegankelijke naam aanwezig is, liefst vooraan. Een soortgelijk probleem zien we terug op de homepagina bij het zoekveld in de header onder de kop "KrimpenWijzer".
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Voldoende
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op onder andere pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/footer/contact-opnemen staat een broodkruimelpad, 'Home > Contact'. Het broodkruimelpad is in een nav-element geplaatst, dat via een aria-label de naam ‘breadcrumb’ heeft gekregen. Deze Engelstalige term wordt niet met de juiste uitspraak voorgelezen omdat de taal van de pagina op Nederlands is ingesteld. Daarnaast is de term voor sommige bezoekers mogelijk niet te begrijpen. Vertaal de tekst van het aria-label om dit op te lossen.
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/product/153826/220224/invis2/training-sociale-vaardigheden-sova-en-weerbaarheid-voor-kinderen-8-10-jaar geen of foutieve invoer invullen, verschijnen er foutmeldingen. Bijvoorbeeld 'Dit is een verplicht veld.' Een goede foutidentificatie vermeld welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld 'Het veld Voor- en achternaam is niet ingevuld’. Dat een veld verplicht is, is een foutsuggestie zoals omschreven bij succescriterium 3.3.3.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Voldoende
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het formulierveld 'Geboortedatum' in het formulier op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/product/153826/220224/invis2/training-sociale-vaardigheden-sova-en-weerbaarheid-voor-kinderen-8-10-jaar vraagt om een geboortedatum, maar het is niet duidelijk welk formaat de datumnotering moet volgen (bijvoorbeeld dd-mm-jjjj). Zorg dat het voor bezoekers duidelijk is hoe zij dit formulierveld moeten invullen.
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/een-vraag-over-2/zorg-en-ondersteuning is de kop 'Veelgebruikte zorg' te vinden. Op het div-element waarin deze staat, is een aria-expanded attribuut geplaatst. Deze hoort echter te staan op de link ‘Toon alles’. Doordat deze nu op het div-element staat, kan de informatie over de staat van de uitvouwbare link niet worden geïnterpreteerd door hulpsofware. Verplaats het aria-expanded attribuut om dit op te lossen.
Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/trainingen-2 staat bij de verschillende trainingen (bijvoorbeeld ‘Omgaan met pubers’) de knop ‘Zet in vergelijker’. De toegankelijke naam (via een aria-label) is ‘Zet Omgaan met pubers van KrimpenWijzer in vergelijker’. Visueel is af te leiden of de training aan ‘vergelijker’ is toegevoegd, doordat er dan een vinkje te zien is. Deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat de toegankelijke naam wordt aangepast zodra de bezoeker op de knop heeft gedrukt.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://www.krimpenwijzer.nl/
- https://www.krimpenwijzer.nl/is/footer/contact-opnemen
- https://www.krimpenwijzer.nl/Contactformulier-Krimpenwijzer
- https://www.krimpenwijzer.nl/404
- https://www.krimpenwijzer.nl/is/een-vraag-over-2
- https://www.krimpenwijzer.nl/is/een-vraag-over-2/zorg-en-ondersteuning
- https://www.krimpenwijzer.nl/is/zoeken-2?q=toegankelijkheid
- https://www.krimpenwijzer.nl/is/nieuws
- https://www.krimpenwijzer.nl/is/nieuws/70876/doe-je-mee-met-meidenwerk
- https://www.krimpenwijzer.nl/is/agenda
- https://www.krimpenwijzer.nl/is/product/153825/220224/invis2/spreekuur-krimpenwijzer
- https://www.krimpenwijzer.nl/is/professionals-3
- https://informatieservice.info/media/Flyer_KW_jeugd_voor_professionals_2023.docx
- https://www.krimpenwijzer.nl/is/footer/toegankelijkheid
- https://www.krimpenwijzer.nl/is/krimpenwijzer
- https://www.krimpenwijzer.nl/is/krimpenwijzer/privacy
- https://informatieservice.info/media/informatieblad-gegevensverwerking-voor-inwoners.pdf
- https://www.krimpenwijzer.nl/is/trainingen-2
- https://www.krimpenwijzer.nl/is/product/153826/220224/invis2/training-sociale-vaardigheden-sova-en-weerbaarheid-voor-kinderen-8-10-jaar
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:Google Chrome Versie 125
Firefox, versie 126
Microsoft Edge, versie 125
Acrobat PRO DC
NVDA 2024.1
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.