Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid website KrimpenWijzer
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | KrimpenWijzer |
---|---|
Datum | 27 juni 2024 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt: • De content van alle pagina's op krimpenwijzer.nl • Alle PDF's en Word documenten op krimpenwijzer.nl Buiten de scope van het onderzoek valt: • De techniek van de pagina's op krimpenwijzer.nl. Dit vereist een apart onderzoek. • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website. • Alle externe systemen en websites waar via krimpenwijzer.nl met een link naar wordt verwezen. |
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/ en elke pagina waar de header wordt getoond staat het logo van KrimpenWijzer. De alternatieve tekst van het logo beschrijft duidelijk bij welke organisatie deze hoort, "KrimpenWijzer". Voor bezoekers die niet kunnen zien, is het echter hiernaast ook belangrijk dat zij kunnen herkennen dat hier een logo te zien is. Voeg dit toe aan de alternatieve tekst, wijzig deze bijvoorbeeld naar "Logo KrimpenWijzer".
Bevinding 2: Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/ staat een kaart met organisaties. De paarse markers op de kaart waarmee de organisaties aangegeven worden, hebben allemaal dezelfde alternatieve tekst, namelijk "marker". De alternatieve tekst moet uniek zijn. Zijn deze afbeeldingen decoratief? Verberg ze voor hulpsoftware met lege alt-attributen. Zijn ze informatief? Beschrijf in de alternatieve tekst de unieke eigenschappen/functies van deze afbeeldingen. Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/product/153826/220224/invis2/training-sociale-vaardigheden-sova-en-weerbaarheid-voor-kinderen-8-10-jaar#inschrijfformulier bij het kaartje bij de contactinformatie. Hier worden dezelfde paarse markers gebruikt om de locatie aan te geven.
Bevinding 3: Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/nieuws?view=grid&maxNrOfLinks=16 staat bij "Internationale dag tegen ouderenmishandeling" een afbeelding met een alternatieve tekst die onvoldoende beschrijft wat op de afbeelding te zien is. Op de afbeelding is tekst te zien, zorg ervoor dat deze terugkomt in de alternatieve tekst.
Bevinding 4: Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/agenda bevatten de meeste agenda items een via CSS geplaatste standaard afbeelding. Deze is verborgen voor hulpsoftware. Er zijn echter ook agenda items te vinden waar via HTML een afbeelding bij is geplaatst, hier beschrijven de alternatieve teksten die niet goed wat op de afbeeldingen te zien is. Als de afbeeldingen als decoratief worden gezien kunnen deze voor hulpsoftware worden verborgen door het alt-attribuut leeg te laten, maar als de afbeeldingen niet decoratief zijn moeten de alternatieve teksten aangepast worden. Zorg dat niet het evenement waar de afbeelding bij hoort, maar de afbeelding zelf wordt beschreven in de alternatieve tekst. Het gaat bijvoorbeeld om "Breicafé", "Bridgeclub Alert" en "Freubelmiddag".
Bevinding 5: Het PDF document 'Informatieblad gegevensverwerking voor inwoners' bevat het logo van KrimpenWijzer en Krimpens Sociaal Team, zijn opgemaakt als artefact. Hierdoor is de informatie die wordt overgebracht niet beschikbaar voor bezoekers die hulpsoftware zoals een screenreader gebruiken. Zorg dat de afbeeldingen de juiste tag krijgen in de codelaag en daardoor als afbeelding herkenbaar zijn, en dat deze een beschrijvende alternatieve tekst krijgen waarin zowel het woord "logo" als de naam van de organisatie terugkomt.
Bevinding 6: In het Word document "Flyer_KW_jeugd_voor_professionals_2023" staat een afbeelding met kinderen met rugtassen van de achterzijde gefotografeerd. Deze afbeelding heeft als alternatieve tekst "http://www.flexusjeugdplein.nl/images/WS2.jpg". Deze tekst beschrijft de afbeelding niet. Pas de alternatieve tekst aan of maak de afbeelding eventueel decoratief door een leeg alt-attribuut toe te voegen binnen het img-element.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 7: Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/nieuws?view=list&maxNrOfLinks=16 kan de bezoeker de weergave van de nieuws items aanpassen bij "rasterweergave" en "lijstweergave". Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is te horen dat zich hier een lijst met drie lijst-items bevindt. Dat kan verwarrend werken. Dit komt doordat het visuele label ‘Weergave’ ook als lijst-item is opgemaakt, terwijl dit label geen onderdeel uitmaakt van de opsomming. Maak alleen gebruik van het lijst-element bij opsommingen, elementen die geen onderdeel van de opsomming zijn horen hier niet in. Plaats het label ‘Weergave’ buiten de lijst. Ditzelfde komt voor op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/trainingen-2.
Bevinding 8: Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/krimpenwijzer/compliment-of-klacht is onder "Meer in onderwerp" een lijst met één item te vinden, "KrimpenWijzer". Deze bevat een sublijst bestaande uit zes lijst-items. Alleen deze sublijst is een daadwerkelijke opsomming, de lijst met één item "KrimpenWijzer" is dat niet. Maak alleen gebruik van de opmaak als lijst bij een daadwerkelijke opsomming. Dit kan opgelost worden door "KrimpenWijzer' op andere wijze op te maken, bijvoorbeeld als een subkop op kopniveau h3, en alleen de zes items hieronder als lijst op te maken.
Bevinding 9: Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/trainingen-2 staat onder de filter-functie de tekst "Overzicht met trainingen van KrimpenWijzer". Visueel is deze tekst herkenbaar als op, en deze beschrijft de content die hierop volgt. Daarom is het belangrijk dat de tekst ook voor hulpsoftware zoals een screenreader herkend kan worden als kop. Dit kan worden opgelost door deze op te maken als kop op het juiste kopniveau, bijvoorbeeld h2. Let er hierbij op dat de hieropvolgende content dan moet worden opgemaakt op een volgend kopniveau, h3.
Bevinding 10: Het PDF document 'Informatieblad gegevensverwerking voor inwoners' bevat een codelaag waarin niet alle content de juiste tag heeft gekregen. Daardoor is het voor bezoekers die hulpsoftware zoals een screenreader gebruik niet duidelijk wat de structuur van de content is, en kunnen bijvoorbeeld koppen niet als zodanig worden herkend. Zorg dat alle elementen de juiste tag krijgen in de codelaag. Een aantal voorbeelden waar het mis gaat:
- Het document bevat visuele koppen die met een paragraaftag zijn opgemaakt.
- Er staan meerdere lege P-tags in het document.
- De container bovenaan met het logo van KrimpenWijzer en
Krimpens Sociaal Team zijn opgemaakt als artefact (zie hiervoor ook succescriterium 1.1.1).
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 11: Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/Contactformulier-Krimpenwijzer staat in de alinea onder de koptekst 'Contactinformatie' de volgende zin: "U kunt ook onderstaand contactformulier invullen.". Omdat na deze zin eerst nog andere tekst volgt, kan het voor bezoekers die niet kunnen zien lastig zijn om deze instructie op te volgen. Na de tekst volgt het formulier wel meteen, daarom is in de praktijk niet te verwachten dat in dit geval het formulier daadwerkelijk niet gevonden kan worden. Om deze reden wordt dit niet afgekeurd. Toch is het beter om instructies zoals een verwijzing naar een formulier nooit alleen geleverd worden door zintuigelijke eigenschappen (zoals locatie) te beschrijven.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevinding 12: Het volgende viel op: Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/ staat een afbeelding van een plattegrond met markers/vlaggetjes om de locatie van organisaties aan te geven. Bezoekers die met het toetsenbord navigeren, bijvoorbeeld met de tabtoets, kunnen deze kaart niet gebruiken. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen bereikbaar en bedienbaar zijn met het toetsenbord.. Omdat dit succescriterium buiten de scope van een contentonderzoek valt, is dit succescriterium niet getoetst en op dit toegankelijkheidsprobleem niet afgekeurd.
2.4 Navigeerbaar
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 13: De PDF "Informatieblad gegevensverwerking voor inwoners" heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.
Bevinding 14: Advies: De paginatitel op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/product/153825/220224/invis2/spreekuur-krimpenwijzer is "Spreekuur KrimpenWijzer - KrimpenWijzer | KrimpenWijzer". Om het gelijk te trekken aan de andere paginatitels zou het duidelijker zijn om de middelste van de drie KrimpenWijzer's weg te laten.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 15: Als op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/nieuws?view=list&maxNrOfLinks=16 de nieuws-items worden weergegeven in ‘lijstweergave’, is bijvoorbeeld een nieuws-item met de kop (en link) ‘Adviesraad Sociaal Domein zoekt nieuwe leden’ te zien. Deze tekst wordt door hulpsoftware zoals een screenreader niet volledig voorgelezen, omdat er in deze kop een link staat die via een aria-label de tekst ‘Adviesraad Sociaal Domein zoekt nieuwe…’ heeft gekregen. Het aria-label bevat maar een deel van de koptekst. Hierdoor wordt ook het linkdoel niet duidelijk genoeg beschreven. Dit kan bijvoorbeeld worden opgelost door de tekst van het aria-label aan te passen zodat deze overeen komt met de koptekst. De linktekst van de tweede link wordt hiermee ook gelijk aangepast, omdat deze met het aria-labelledby attribuut hieraan gekoppeld is. Een soortgelijk probleem doet zich op meerdere plekken voor, ook bij bijvoorbeeld ‘Week van de Opvoeding: in gesprek met je kind’.
Bevinding 16: Advies:
Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/professionals-3 komen sommige links in de content dubbel of driedubbel voor. Bijvoorbeeld ‘Ondersteuning in Krimpen’. Bij deze links is het linkdoel wel duidelijk, daarom wordt dit niet op toegankelijkheid afgekeurd. Toch kan het meerdere keren voorkomen van dezelfde link efficiënte navigatie via het toetsenbord in de weg staan. Ook kan het verwarring scheppen over het linkdoel als de linkteksten niet exact overeenkomen (‘Ondersteuning in Krimpen’ en ‘Ondersteuning in Krimpen aan den IJssel’). Een mogelijke oplossing is het verwijderen van dubbele links en het vergroten van het klikbare gebied van de link via CSS of JavaScript. Een soortgelijk probleem komt voor op meerdere pagina’s, bijvoorbeeld https://www.krimpenwijzer.nl/is/krimpenwijzer en https://www.krimpenwijzer.nl/is/trainingen-2.
2.5 Input modaliteiten
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 17: Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/ en elke pagina waar de header op staat, staat een zoekveld met daarin een placeholdertekst "Ik zoek...". De naam van het veld luidt "Zoeken naar" en komt niet overeen met wat er op het scherm zichtbaar is. Voor bezoekers die gebruik maken van spraaksoftware, kan het daardoor lastig zijn om dit element aan te spreken en te bedienen. Zorg ervoor dat de visuele naam in de toegankelijke naam aanwezig is, liefst vooraan. Een soortgelijk probleem zien we terug op de homepagina bij het zoekveld in de header onder de kop "KrimpenWijzer".
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 18: Op onder andere pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/footer/contact-opnemen staat een broodkruimelpad, 'Home > Contact'. Het broodkruimelpad is in een nav-element geplaatst, dat via een aria-label de naam ‘breadcrumb’ heeft gekregen. Deze Engelstalige term wordt niet met de juiste uitspraak voorgelezen omdat de taal van de pagina op Nederlands is ingesteld. Daarnaast is de term voor sommige bezoekers mogelijk niet te begrijpen. Vertaal de tekst van het aria-label om dit op te lossen.
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 19: Wanneer bezoekers op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/product/153826/220224/invis2/training-sociale-vaardigheden-sova-en-weerbaarheid-voor-kinderen-8-10-jaar geen of foutieve invoer invullen, verschijnen er foutmeldingen. Bijvoorbeeld 'Dit is een verplicht veld.' Een goede foutidentificatie vermeld welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld 'Het veld Voor- en achternaam is niet ingevuld’. Dat een veld verplicht is, is een foutsuggestie zoals omschreven bij succescriterium 3.3.3.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 20: Het formulierveld 'Geboortedatum' in het formulier op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/product/153826/220224/invis2/training-sociale-vaardigheden-sova-en-weerbaarheid-voor-kinderen-8-10-jaar vraagt om een geboortedatum, maar het is niet duidelijk welk formaat de datumnotering moet volgen (bijvoorbeeld dd-mm-jjjj). Zorg dat het voor bezoekers duidelijk is hoe zij dit formulierveld moeten invullen.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 21: Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/een-vraag-over-2/zorg-en-ondersteuning is de kop 'Veelgebruikte zorg' te vinden. Op het div-element waarin deze staat, is een aria-expanded attribuut geplaatst. Deze hoort echter te staan op de link ‘Toon alles’. Doordat deze nu op het div-element staat, kan de informatie over de staat van de uitvouwbare link niet worden geïnterpreteerd door hulpsofware. Verplaats het aria-expanded attribuut om dit op te lossen.
Bevinding 22: Op pagina https://www.krimpenwijzer.nl/is/trainingen-2 staat bij de verschillende trainingen (bijvoorbeeld ‘Omgaan met pubers’) de knop ‘Zet in vergelijker’. De toegankelijke naam (via een aria-label) is ‘Zet Omgaan met pubers van KrimpenWijzer in vergelijker’. Visueel is af te leiden of de training aan ‘vergelijker’ is toegevoegd, doordat er dan een vinkje te zien is. Deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat de toegankelijke naam wordt aangepast zodra de bezoeker op de knop heeft gedrukt.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Home:
https://www.krimpenwijzer.nl/ - Contact:
https://www.krimpenwijzer.nl/is/footer/contact-opnemen - Formulier:
https://www.krimpenwijzer.nl/Contactformulier-Krimpenwijzer - 404:
https://www.krimpenwijzer.nl/404 - Onderwerpen:
https://www.krimpenwijzer.nl/is/een-vraag-over-2 - Onderwerpen > Zorg en Ondersteuning:
https://www.krimpenwijzer.nl/is/een-vraag-over-2/zorg-en-ondersteuning - Zoekresultaten:
https://www.krimpenwijzer.nl/is/zoeken-2?q=toegankelijkheid - Nieuws:
https://www.krimpenwijzer.nl/is/nieuws - Nieuwsbericht:
https://www.krimpenwijzer.nl/is/nieuws/70876/doe-je-mee-met-meidenwerk - Agenda/Activiteiten:
https://www.krimpenwijzer.nl/is/agenda - Activiteit:
https://www.krimpenwijzer.nl/is/product/153825/220224/invis2/spreekuur-krimpenwijzer - Professionals:
https://www.krimpenwijzer.nl/is/professionals-3 - Krimpenwijzer .Docx Flyer:
https://informatieservice.info/media/Flyer_KW_jeugd_voor_professionals_2023.docx - Toegankelijkheid:
https://www.krimpenwijzer.nl/is/footer/toegankelijkheid - Krimpenwijzer:
https://www.krimpenwijzer.nl/is/krimpenwijzer - Privacy:
https://www.krimpenwijzer.nl/is/krimpenwijzer/privacy - PDF #1:
https://informatieservice.info/media/informatieblad-gegevensverwerking-voor-inwoners.pdf - Trainingen:
https://www.krimpenwijzer.nl/is/trainingen-2 - Training + Inschrijfformulier:
https://www.krimpenwijzer.nl/is/product/153826/220224/invis2/training-sociale-vaardigheden-sova-en-weerbaarheid-voor-kinderen-8-10-jaar
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.