Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid website Leer- en Ontwikkelplein
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Leer- en Ontwikkelplein OCW, SZW, VWS |
---|---|
Datum | 9 juli 2024 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 1: Advies: Op pagina https://www.leerenontwikkelplein.nl/actueel/nieuws/2023/11/15/de-pandemie-van-2025-hadden-we-kunnen-voorkomen zijn de naam en functie van Erik Scherder onderaan het artikel opgemaakt in een tabel bestaande uit een enkele cel. Voeg role=presentation aan het element toe, zodat schermleessoftware geen extra onnodige informatie over de tabelomvang voorleest.
Bevinding 2: Opmerking: De twee onderzochte PDF's (https://www.leerenontwikkelplein.nl/binaries/leerenontwikkelplein/documenten/publicaties/2023/11/15/de-toekomstkrant-leren-van-de-toekomst-2033/Toekomstkrant-2033.pdf en https://www.leerenontwikkelplein.nl/binaries/leerenontwikkelplein/documenten/publicaties/2023/11/13/folder-ontwikkel-je-wijzer/Ontwikkel+je+Wijzer_+folder.pdf) zijn niet toegankelijk. Wel wordt er een volledig, toegankelijk alternatief aangeboden voor de PDF's op de webpagina's waar deze PDF's gedownload kunnen worden. Hiermee wordt voldaan aan de eisen van de WCAG. Ook wordt duidelijk vermeld op de pagina's dat de PDF's zelf niet toegankelijk zijn. Voor de volledigheid kan dit ook worden vermeld in de toegankelijkheidsverklaring.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 3: Advies: op pagina https://www.leerenontwikkelplein.nl/documenten/publicaties/2023/11/13/folder-ontwikkel-je-wijzer is een taalwissel (lang="nl") gemaakt voor de tekst "download in Nederlands". De taal van de pagina is echter reeds Nederlands (lang="nl-NL") en een dergelijke taalwissel is hierdoor overbodig. Advies is om het te verwijderen. Het doet zicht op meerdere pagina's met PDF's voor.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- hoofdpagina:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/ - contact:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/contact - sitemap:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/sitemap - privacy:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/privacy - toegankelijkheid:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/toegankelijkheid - pdfpagina #1:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/documenten/publicaties/2023/11/15/de-toekomstkrant-leren-van-de-toekomst-2033 - pdf #1:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/binaries/leerenontwikkelplein/documenten/publicaties/2023/11/15/de-toekomstkrant-leren-van-de-toekomst-2033/Toekomstkrant-2033.pdf - nieuwspagina:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/actueel/nieuws - nieuwsitem:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/actueel/nieuws/2023/11/15/de-pandemie-van-2025-hadden-we-kunnen-voorkomen - zoeken:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/zoeken?trefwoord=nieuws&startdatum=&einddatum=&onderdeel=Alle+onderdelen&type=Alle+documenten - actueel:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/actueel - tabel:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/rijksbreed-aanbod - uitklapmenu:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/aanbod-opleidingspaspoort-ocw-szw-vws - kwetsbaarheden melden:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/kwetsbaarheid-melden - 404:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/404 - serviceberichten:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/actueel/serviceberichten - weblog artikel:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/actueel/praktijkverhalen/weblogs/2024/praktijkgerichte-aanpak-in-beleid - pdfpagina #2:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/documenten/publicaties/2023/11/13/folder-ontwikkel-je-wijzer - pdf #2:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/binaries/leerenontwikkelplein/documenten/publicaties/2023/11/13/folder-ontwikkel-je-wijzer/Ontwikkel+je+Wijzer_+folder.pdf
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.