Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid website Leer- en Ontwikkelplein
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Leer- en Ontwikkelplein OCW, SZW, VWS |
---|---|
Datum | 25 maart 2024 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: In de PDF op pagina https://www.leerenontwikkelplein.nl/binaries/leerenontwikkelplein/documenten/publicaties/2023/11/13/folder-ontwikkel-je-wijzer/Ontwikkel+je+Wijzer_+folder.pdf staat op de voorpagina het logo van Leer- en Ontwikkelplein en het logo van de Rijksoverheid. Beide logo's zijn opgemaakt als artefact; één met een artefact-tag in de codelaag en andere in de inhoudslaag. Beide logo's brengen visueel informatie over en hebben daarom een alternatieve tekst nodig. Plaats beide logo's via een Figure-tag in de codelaag en geef de logo's ook een goede alternatieve tekst.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 2: Op pagina https://www.leerenontwikkelplein.nl/actueel/nieuws/2023/11/15/de-pandemie-van-2025-hadden-we-kunnen-voorkomen zijn citaties middels het strong-element geplaatst, bijvoorbeeld "Mensen met obesitas zijn de nieuwe norm geworden". Het strong-element is bedoeld om intonatie te geven aan enkele woorden, niet hele zinnen. Maar hier gebruik van andere daartoe bestemde elementen, bijvoorbeeld blockquote of q.
Bevinding 3: Op pagina https://www.leerenontwikkelplein.nl/rijksbreed-aanbod staat een tabel. De kopcellen, bijvoorbeeld ‘Rijksbrede aanbieders’ zijn niet als kopcellen opgemaakt. De teksten in de linkerkolom zijn opgemaakt met het strong-element, bijvoorbeeld ‘Netwerkacademie Programma Grenzeloos Samenwerken’. Het strong-element is bedoeld om intonatie te geven aan enkele woorden, niet hele zinnen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld stylingopties die CSS biedt. Gebruikers van schermleessoftware kunnen zo hierdoor de visuele verbintenis tussen kop- en datacellen niet goed leggen. Zorg ervoor dat tabellen goed zijn opgemaakt en gebruik voor tabelkoppen altijd het th-element.
Bevinding 4: De PDF op pagina https://www.leerenontwikkelplein.nl/binaries/leerenontwikkelplein/documenten/publicaties/2023/11/15/de-toekomstkrant-leren-van-de-toekomst-2033/Toekomstkrant-2033.pdf is niet van toegankelijkheidstags voorzien. Zonder deze tags is de content niet toegankelijk voor gebruikers van schermleessoftware, daar deze de inhoud niet kunnen voorlezen. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden. Voeg dergelijke toegankelijkheidstags toe. Let wel dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.
Bevinding 5: De PDF op pagina https://www.leerenontwikkelplein.nl/binaries/leerenontwikkelplein/documenten/publicaties/2023/11/13/folder-ontwikkel-je-wijzer/Ontwikkel+je+Wijzer_+folder.pdf bevat visueel (sub)koppen die niet als zodanig zijn getagd, bijvoorbeeld de kop 'Rijksbrede leeractiviteiten' op pagina 3. Zorg ervoor dat visuele koppen altijd zijn opgemaakt met een kop-tag.
Ook staan teksten in het bestand die zijn opgemaakt met een H1-tag terwijl dit geen kop is, zie de voetnoot op bijvoorbeeld pagina 2. Zorg ervoor dat de voetnoten worden opgemaakt met een Note-tag.
Bevinding 6: In de PDF op pagina https://www.leerenontwikkelplein.nl/binaries/leerenontwikkelplein/documenten/publicaties/2023/11/13/folder-ontwikkel-je-wijzer/Ontwikkel+je+Wijzer_+folder.pdf staat in de lopende tekst verwijzingen naar voetnoten, bijvoorbeeld de verwijzing '1' op pagina 2. Deze verwijzing is niet opgemaakt met de daarvoor bestemde tag. Maak verwijzingen naar voetnoten in de lopende tekst altijd op met een Reference-tag.
Bevinding 7: Advies: Op pagina https://www.leerenontwikkelplein.nl/actueel/nieuws/2023/11/15/de-pandemie-van-2025-hadden-we-kunnen-voorkomen zijn de naam en functie van Erik Scherder onderaan het artikel opgemaakt in een tabel bestaande uit een enkele cel. Voeg role=presentation aan het element toe, zodat schermleessoftware geen extra onnodige informatie over de tabelomvang voorleest.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 8: In de codelaag van de PDF op pagina https://www.leerenontwikkelplein.nl/binaries/leerenontwikkelplein/documenten/publicaties/2023/11/13/folder-ontwikkel-je-wijzer/Ontwikkel+je+Wijzer_+folder.pdf staat voetnoten. Deze voetnoten staan niet op een correcte plek in de codelaag. Zij zijn geplaatst na de content op alle bladzijde en voor de content op de laatste bladzijdes. Hierdoor kan hulpsoftware de voetnoten niet op het correcte moment aangegeven en gaat de relatie tussen de verwijzing in de lopende tekst en de voetnoot verloren. Zorg ervoor dat voetnoten direct ná de verwijzing in de codelaag worden geplaatst.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 9: Op pagina https://www.leerenontwikkelplein.nl/ staat witte tekst, bijvoorbeeld "Deel je mening over deze website!" op een oranje achtergrond (HEX #E17000). Het contrastratio van 3,2:1 voldoet niet aan de eisen, dit moet minimaal 4,5:1 zijn. Pas de kleurencombinatie aan om aan dit criterium te voldoen, of verander het tekstformaat naar een toelaatbare grootte. Dit probleem doet zich ook voor bij teksten in de algemene footer, en op andere pagina's van de website.
Bevinding 10: De PDF op pagina https://www.leerenontwikkelplein.nl/binaries/leerenontwikkelplein/documenten/publicaties/2023/11/13/folder-ontwikkel-je-wijzer/Ontwikkel+je+Wijzer_+folder.pdf bevat oranje tekst (HEX #F08100) dat onvoldoende contrast heeft met het witte achtergrond. Bijvoorbeeld op de voorpagina. Het ratio dient minimaal 3:1 te zijn waar dit 2,7:1 is.
Bevinding 11: De PDF op pagina https://www.leerenontwikkelplein.nl/binaries/leerenontwikkelplein/documenten/publicaties/2023/11/15/de-toekomstkrant-leren-van-de-toekomst-2033/Toekomstkrant-2033.pdf bevat oranje tekst (HEX #ED6B06) op een witte achtergrond, bijvoorbeeld de subkoppen 'Stip' en '2033' op de voorpagina. Het ratio dient minimaal 4,5:1 te zijn waar dit 3,1:1 is.
Bevinding 12: De PDF op pagina https://www.leerenontwikkelplein.nl/binaries/leerenontwikkelplein/documenten/publicaties/2023/11/15/de-toekomstkrant-leren-van-de-toekomst-2033/Toekomstkrant-2033.pdf bevat oranje tekst (HEX #ED6B06) op een lichtblauwe achtergrond (HEX #BCE4FA), bijvoorbeeld "Zo woont Marthijn". Het heeft een contrastratio van 2,7:1 waar zit minimaal 4,5:1 dient te zijn. Pas de kleurcombinatie aan.
Bevinding 13: De PDF op pagina https://www.leerenontwikkelplein.nl/binaries/leerenontwikkelplein/documenten/publicaties/2023/11/15/de-toekomstkrant-leren-van-de-toekomst-2033/Toekomstkrant-2033.pdf bevat de tekst "Welkom 2033!" op de voorpagina. Op plaatsen heeft de witte tekst een ratio van slechts 1,1:1 met delen van de achtergrondfoto (HEX #F4EFE5). Dit is een te licht contrast voor onder andere kleurenblinden, waar dit criterium minimaal 3:1 voorschrijft.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 14: Advies: op pagina https://www.leerenontwikkelplein.nl/documenten/publicaties/2023/11/13/folder-ontwikkel-je-wijzer is een taalwissel (lang="nl") gemaakt voor de tekst "download in Nederlands". De taal van de pagina is echter reeds Nederlands (lang="nl-NL") en een dergelijke taalwissel is hierdoor overbodig. Advies is om het te verwijderen. Het doet zicht op meerdere pagina's met PDF's voor.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- hoofdpagina:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/ - contact:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/contact - sitemap:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/sitemap - privacy:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/privacy - toegankelijkheid:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/toegankelijkheid - pdfpagina #1:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/documenten/publicaties/2023/11/15/de-toekomstkrant-leren-van-de-toekomst-2033 - pdf #1:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/binaries/leerenontwikkelplein/documenten/publicaties/2023/11/15/de-toekomstkrant-leren-van-de-toekomst-2033/Toekomstkrant-2033.pdf - nieuwspagina:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/actueel/nieuws - nieuwsitem:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/actueel/nieuws/2023/11/15/de-pandemie-van-2025-hadden-we-kunnen-voorkomen - zoeken:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/zoeken?trefwoord=nieuws&startdatum=&einddatum=&onderdeel=Alle+onderdelen&type=Alle+documenten - actueel:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/actueel - tabel:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/rijksbreed-aanbod - uitklapmenu:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/aanbod-opleidingspaspoort-ocw-szw-vws - kwetsbaarheden melden:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/kwetsbaarheid-melden - 404:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/404 - serviceberichten:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/actueel/serviceberichten - weblog artikel:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/actueel/praktijkverhalen/weblogs/2024/praktijkgerichte-aanpak-in-beleid - pdfpagina #2:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/documenten/publicaties/2023/11/13/folder-ontwikkel-je-wijzer - pdf #2:
https://www.leerenontwikkelplein.nl/binaries/leerenontwikkelplein/documenten/publicaties/2023/11/13/folder-ontwikkel-je-wijzer/Ontwikkel+je+Wijzer_+folder.pdf
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.