Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Quickscan digitale toegankelijkheid van leerplatform.it-academieoverheid.nl


Onderzoeker
Mirjam, Swink; Kaylee, Swink
Datum
29 januari 2024
Opdrachtgever
Stichting Pleio

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website leerplatform.it-academieoverheid.nl/ voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 11 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website leerplatform.it-academieoverheid.nl is onderzocht tussen 11 en 29 januari 2024. Voor dit onderzoek is zoveel mogelijk de evaluatiemethode WCAG-EM gevolgd. Tijdens het onderzoek zijn verschillende fouten gevonden. Dit onderzoek is een quickscan en daarom kan niet worden geclaimd dat de website voldoet aan de toegankelijkheidsnorm op basis van dit onderzoek alleen. Aanvullend onderzoek is nodig.
Omdat dit onderzoek een quickscan betreft zijn succescriteria niet op 'Voldoende' gezet omdat niet met zekerheid is vastgesteld dat dit in de hele website correct werkt.

De meest opvallende bevindingen uit dit onderzoek zijn:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website leerplatform.it-academieoverheid.nl/
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op leerplatform.it-academieoverheid.nl/
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 0 3 17
2 Bedienbaar 0 4 13
3 Begrijpelijk 0 3 7
4 Robuust 0 1 2
Totaal 0 11 39

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op alle pagina's staat bovenaan een afbeelding met het logo van de Rijksoverheid. Deze afbeelding heeft als alternatieve tekst 'Overheid rijksbanner'. Deze tekst beschrijft onvoldoende dat er een logo van de Rijksoverheid op de afbeelding te zien is. Pas de tekst aan, bijvoorbeeld naar 'Logo Rijksoverheid'.

Op pagina leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/signup.php staat bij de verplichte velden een afbeelding van een rood icoon waarop een wit uitroepteken te zien is. Deze afbeelding heeft via een aria-label als alternatieve tekst 'Verplicht' gekregen. Doordat het icoon door middel van het pseudo-element :before en de content property in de CSS op de pagina is gezet, kan voor sommige bezoekers het icoon wegvallen. Bijvoorbeeld bij gebruik van een eigen CSS, of wanneer de CSS niet geladen wordt. De bezoeker weet dan niet dat het om een verplicht veld gaat. De content property is alleen geschikt voor het toevoegen van puur decoratieve content. Een oplossing kan zijn om het icoon in de html te plaatsen, bijvoorbeeld als img- of svg-element met een tekstalternatief.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina leerplatform.it-academieoverheid.nl is de kop 'Leerplatform RijksAcademie voor Digitalisering en Informatisering Overheid' samen met de tekst die daaronder staat opgemaakt binnen een lijst-item (<li>) in een lijst met één item (<ul>). Omdat het hier niet daadwerkelijk om een opsomming gaat, is het verwarrend voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader dat dit als zodanig wordt voorgelezen. Daarnaast staat binnen het lijst-item een lege lijst (<ul>), deze kan verwijderd worden. Gebruik het lijst-element alleen bij opsommingen. De kop is met het h-element opgemaakt en de tekst eronder met het p-element en dit is correct, plaatst deze elementen buiten het lijst-element en verwijder de lijst-elementen.

In de footer van alle pagina's staan drie koppen, bijvoorbeeld 'RADIO Leerplatform'. Deze zijn visueel herkenbaar (dikgedrukt) gemaakt als kop door het gebruik van het strong-element in HTML. Het strong-element is bedoeld om nadruk te geven aan één of enkele woorden, niet om een tekst als kop herkenbaar te maken. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is het belangrijk dat koppen correct (met het h-element) zijn opgemaakt, omdat zij anders niet kunnen herkennen dat het om een kop gaat en zij de kop dan niet tegenkomen bij het navigeren over de pagina via de koppenstructuur. Maak de koppen op met een h-element, en maak gebruik van de eigenschappen van CSS om de koppen te stylen.

Op pagina leerplatform.it-academieoverheid.nl/ zijn verschillende onderwerpen te zien, bijvoorbeeld 'Actieve openbaarmaking'. Deze zijn opgemaakt als links waarin een koptekst en een gewone tekst staan. Deze teksten zijn visueel zichtbaar op de pagina. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader zijn deze teksten niet beschikbaar, doordat op het link-element een aria-label staat. Dit aria-label overschrijft de informatie in de elementen die binnen het link-element staan. Daarnaast staan op deze elementen (<h4> en <p>) ook aria-labels. De structuur van de links en de elementen die hierin genest zijn is voor hulpsoftware niet goed te bepalen. Los dit bijvoorbeeld op door de aria-labels te verwijderen zodat de koptekst als linktekst wordt voorgelezen. Plaats eventueel de gewone tekst (<p>) buiten de link, om te voorkomen dat de toegankelijke linktekst te lang wordt.

Advies: Op verschillende pagina's wordt niet op de juiste manier gebruik gemaakt van een koppenstructuur. Op pagina leerplatform.it-academieoverheid.nl/ komt bijvoorbeeld geen kop op kopniveau h1 voor, en wordt een kop op kopniveau h3 overgeslagen. Ditzelfde komt voor op onder andere pagina leerplatform.it-academieoverheid.nl/course/index.php. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is een kopstructuur belangrijk, omdat een lijst van koppen opgevraagd kan worden en op die manier genavigeerd kan worden. Zorg voor een goede koppenstructuur, die begint bij een kopniveau h1 voor de titel van de pagina, kopniveau h2 voor de koppen, kopniveau h3 voor de tussenkoppen, etcetera. Sla hierbij geen kopniveaus over.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onbekend


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina leerplatform.it-academieoverheid.nl/ staat in het menu de link 'Inloggen', deze is alleen zichtbaar als de focus of muisaanwijzer hier naartoe wordt gebracht. Dit komt doordat de voor de link een blauw (HEX #01689b) lettertype gebruikt is en deze kleur overeenkomt met de achtergrondkleur waar deze op staat. De contrastverhouding is 1:1 en dit maakt de link onzichtbaar zolang de focus of muisaanwijzer hier niet op staat. Zorg ervoor dat de contrastverhouding minimaal 4.5:1 is.

In de footer van alle pagina's staan de links 'Neem contact op met onze leverancier' en 'Bekijk de website'. Als via het toetsenbord de focus naar deze link gebracht wordt, krijgt deze een lichtblauwe (HEX #9DDEFE) achtergrond. Het contrast met de witte tekst is dan te laag. De contrastverhouding is 1.4:1 waar deze minimaal 4.5:1 moet zijn.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Als op pagina leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/index.php wordt ingezoomd vanaf 200% bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels, verschijnt op het dialoogvenster dat via de knop 'Cookieverklaring' geopend kan worden een scrollbalk. Via het toetsenbord is het niet mogelijk deze scrollbalk te bedienen, waardoor een deel van de tekst niet beschikbaar is voor bezoekers die wel kunnen zien en afhankelijk zijn van navigatie via het toetsenbord. Zorg ervoor dat alle content voor toetsenbordgebruikers beschikbaar blijft bij inzoomen.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De paginatitel van leerplatform.it-academieoverheid.nl/course/index.php is 'RADIO Leerplatform: Alle cursussen | RADIO Leerplatform'. Deze titel beschrijft de unieke pagina onvoldoende. Daarnaast komt er dubbele informatie in voor. Bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader horen als eerste de paginatitel, daarom is het belangrijk dat deze de pagina goed beschrijft. Pas de paginatitel aan zodat eerst de naam van de unieke pagina en daarna de naam van de organisatie wordt genoemd. Ditzelfde komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld leerplatform.it-academieoverheid.nl/course/index.php.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/index.php staat een link met het aria-label 'Create new account'. Deze link is visueel onzichtbaar op de pagina, maar wordt wel voorgelezen door hulpsoftware zoals een screenreader. Ook kan de focus hier via het toetsenbord naartoe gebracht worden. Voor bezoekers die wel kunnen zien maar afhankelijk zijn van navigatie via het toetsenbord, kan dit verwarrend zijn. Zorg ervoor dat de focus alleen gebracht kan worden naar elementen die op de pagina zichtbaar zijn. Een andere mogelijke oplossing is het verwijderen van deze link (niet alleen uit de focusvolgorde, maar helemaal), omdat een link met hetzelfde doel elders op de pagina staat ('Leerplatform-account maken').


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.

Advies: Op pagina leerplatform.it-academieoverheid.nl/course/index.php# staan links naar verschillende cursussen, bijvoorbeeld 'Actieve openbaarmaking voor medewerkers'. In het link-element (<a>) van deze links staan verschillende elementen die tekst bevatten, zoals de kop en de introtekst die eronder staat. Deze teksten worden geheel voorgelezen en vormen samen een lange linktekst. Uit deze linktekst wordt wel duidelijk waar de bezoeker terecht komt bij het volgen van de link, maar door de lengte van de tekst kan het toch lastig zijn om (snel) te navigeren. Kort de linktekst in, bijvoorbeeld door alleen de koptekst op te maken met het a-element. Dit komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld op pagina leerplatform.it-academieoverheid.nl/course/index.php bij 'Introductie'.


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/index.php staat een link met de visueel zichtbare tekst 'Leerplatform-account maken'. Doordat op de link een aria-label is gezet, is de toegankelijke naam 'Schrijf je in bij RADIO leerplatform'. Voor bezoekers die gebruik maken van spraaksoftware, kan het hierdoor moeilijk zijn om de link aan te spreken. Zorg ervoor dat de tekst van het aria-label minimaal dezelfde tekst bevat als de visueel zichtbare tekst, zet deze vooraan.

Opmerking: Op pagina leerplatform.it-academieoverheid.nl/ zijn verschillende onderwerpen te zien, bijvoorbeeld 'Actieve openbaarmaking'. Deze zijn opgemaakt als links waarin een koptekst en een gewone tekst staan. Visueel is bijvoorbeeld de tekst 'Actieve openbaarmaking' de linktekst, maar de toegankelijke naam van de link is 'Go to category Actieve openbaarmaking' dat het via een aria-label krijgt. De visuele linktekst komt voor in de toegankelijke naam, daarom is het niet af te keuren. Toch zou het beter zijn voor wanneer bezoekers gebruikmaken van spraakgestuurde bediening dat de visuele linktekst en toegankelijke naam volledig overeen komen. Een oplossing hiervoor is het verwijderen van alle aria-labels van deze links.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/index.php staat een link met het aria-label 'Create new account'. Deze link is visueel onzichtbaar op de pagina, maar wordt wel voorgelezen door hulpsoftware zoals een screenreader. De tekst van het aria-label beschrijft wel het linkdoel, maar is Engelstalig en daardoor mogelijk niet voor alle bezoekers begrijpelijk. Pas om dit op te lossen de tekst van het aria-label aan zodat deze Nederlandstalig is. Ook kan ervoor gekozen worden de link te verwijderen omdat deze elders op de pagina ook voorkomt. Zie succescriterium 2.4.3.

Op de homepagina leerplatform.it-academieoverheid.nl/ hebben de links naar de onderwerpen (bijvoorbeeld 'Actieve openbaarmaking') via een aria-label een naam gekregen die bestaat uit de tekst 'Go to category' plus de naam van het onderwerp. Voor bezoekers die geen Engels spreken is deze Engelstalige tekst mogelijk niet te begrijpen, waardoor voor hen het doel van de link onduidelijk is. Wijzig de tekst van het aria-label, zodat deze Nederlandstalig is, of verwijder idealiter het aria-label van deze elementen.


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Als op pagina leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/index.php onder 'Inloggen' fouten worden gemaakt in de invoervelden en vervolgens op de knop 'Log in' wordt gedrukt, verschijnt de foutmelding 'Ongeldige login, probeer nog eens'. Deze melding staat boven het formulier, het is niet te zien welk veld de foutmelding betreft. Zorg ervoor dat visueel herkenbaar is om welk veld het gaat, en dat dit ook door hulpsoftware zoals een screenreader wordt voorgelezen.

Als op pagina leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/signup.php in het invoerveld 'Wachtwoord' een wachtwoord wordt ingevoerd dat niet aan de vereisten voldoet, verschijnt een foutmelding waarvan de tekst begint met 'Wachtwoorden moeten minstens 1 cijfer hebben...'. Deze tekst is een foutsuggestie zoals omschreven bij het succescriterium 3.3.3, maar het is geen correcte foutidentificatie. Een goede foutidentificatie vermeld welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Voeg een tekst zoals bijvoorbeeld 'Het veld Wachtwoord is niet correct ingevuld’ toe.


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/index.php staat een formulier met daarin de velden 'E-mailadres' en 'Wachtwoord'. Deze invoervelden bevatten een placeholdertekst waaruit duidelijk wordt welke invoer van de bezoeker verwacht wordt. De placeholdertekst verdwijnt wanneer bezoekers iets invoeren bij het veld, wat het voor sommige bezoekers lastig maakt het veld correct in te vullen. De placeholder is niet geschikt om informatie in te plaatsen omdat deze verdwijnt bij invoer. Zorg ervoor dat de informatie in de placeholdertekst op een andere manier op de pagina wordt geplaatst, bijvoorbeeld door een label dat altijd zichtbaar blijft buiten het invoerveld te plaatsten.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina leerplatform.it-academieoverheid.nl/ zijn links te vinden naar verschillende onderwerpen, bijvoorbeeld 'Actieve openbaarmaking'. Binnen de links staan verschillende elementen waarbij op onjuiste manier gebruik is gemaakt van aria-labels. Hierdoor kunnen in sommige browsers bij gebruik van verschillende soorten hulpsoftware verschillende problemen ontstaan. In de browser Chrome leest schermvoorleessoftware het aria-label van de kop 'Actieve openbaarmaking' en het aria-label van de beschrijvende tekst die hieronder staat niet voor. Dit komt doordat op het a-element waarin deze staan ook een aria-label staat, waaraan door hulpsoftware prioriteit wordt gegeven. Daarnaast staan de kop (h4) en de tekst (p) in een div-element staan waar geen rol (role=" ") aan is gegeven, maar wel een aria-label. Hierdoor zou dit aria-label ook niet voorgelezen worden als het aria-label van het a-element verwijderd wordt. Omdat een div-element geen semantische betekenis heeft, wordt het aria-label en de inhoud van het div-element genegeerd als hieraan geen rol is toegekend. Een oplossing voor dit probleem is het verwijderen van de aria-labels.

In de header van de pagina's is het aria-label 'Top banner containing logo and description' toegevoegd aan een div-element. Dit aria-label wordt niet door alle hulpsoftware in alle browsers goed voorgelezen (in Chrome en Firefox wordt het niet voorgelezen door NVDA), omdat aan het div-element geen rol is toegekend. Als het niet wordt voorgelezen levert dit geen toegankelijkheidsprobleem op omdat de header goed te begrijpen is zonder de tekst van het aria-label. Als het wel wordt voorgelezen kan het verstorend of verwarrend werken omdat het aria-label informatie biedt die voor de bezoeker niet van belang is. Een aria-label is niet geschikt voor informatie die bedoeld is voor de webdeveloper, als het aria-label met dit doel toegevoegd is is het beter om het te verwijderen en de informatie als opmerking in HTML te plaatsten. Als het de bedoeling is om via dit aria-label informatie over te brengen aan bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware, voeg dan een role-attribuut toe en wijzig de tekst van het aria-label zodat deze volledig Nederlandstalig is. Op pagina leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/signup.php komt ditzelfde probleem voor bij het aria-label 'A fake navbar element to maintain consistency'.

Op meerdere pagina's staat onderaan een knop met het aria-label 'Toon voettekst'. Via de knop kan een dialoogvenster uitgevouwen worden. Visueel is te zien of het dialoogvenster uitgevouwen of ingevouwen is, maar voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is dit niet duidelijk. Maak gebruik van aria-expanded of een vergelijkbare techniek om dit op te lossen. Ditzelfde geldt voor de menuknop (hamburgermenu) die in de header te zien is als bezoekers inzoomen vanaf 175% bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/leerplatform.it-academieoverheid.nl/audit/
Geprint: 2024-05-20 14:29:17 v2.4-011