Issues:
Quickscan digitale toegankelijkheid van leerplatform.it-academieoverheid.nl
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | leerplatform.it-academieoverheid.nl/ |
---|---|
Datum | 29 januari 2024 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Op alle pagina's staat bovenaan een afbeelding met het logo van de Rijksoverheid. Deze afbeelding heeft als alternatieve tekst 'Overheid rijksbanner'. Deze tekst beschrijft onvoldoende dat er een logo van de Rijksoverheid op de afbeelding te zien is. Pas de tekst aan, bijvoorbeeld naar 'Logo Rijksoverheid'.
Bevinding 2: Op pagina https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/signup.php staat bij de verplichte velden een afbeelding van een rood icoon waarop een wit uitroepteken te zien is. Deze afbeelding heeft via een aria-label als alternatieve tekst 'Verplicht' gekregen. Doordat het icoon door middel van het pseudo-element :before en de content property in de CSS op de pagina is gezet, kan voor sommige bezoekers het icoon wegvallen. Bijvoorbeeld bij gebruik van een eigen CSS, of wanneer de CSS niet geladen wordt. De bezoeker weet dan niet dat het om een verplicht veld gaat. De content property is alleen geschikt voor het toevoegen van puur decoratieve content. Een oplossing kan zijn om het icoon in de html te plaatsen, bijvoorbeeld als img- of svg-element met een tekstalternatief.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 3: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 4: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 5: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 6: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 7: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 8: Op pagina https://leerplatform.it-academieoverheid.nl is de kop 'Leerplatform RijksAcademie voor Digitalisering en Informatisering Overheid' samen met de tekst die daaronder staat opgemaakt binnen een lijst-item (<li>) in een lijst met één item (<ul>). Omdat het hier niet daadwerkelijk om een opsomming gaat, is het verwarrend voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader dat dit als zodanig wordt voorgelezen. Daarnaast staat binnen het lijst-item een lege lijst (<ul>), deze kan verwijderd worden. Gebruik het lijst-element alleen bij opsommingen. De kop is met het h-element opgemaakt en de tekst eronder met het p-element en dit is correct, plaatst deze elementen buiten het lijst-element en verwijder de lijst-elementen.
Bevinding 9: In de footer van alle pagina's staan drie koppen, bijvoorbeeld 'RADIO Leerplatform'. Deze zijn visueel herkenbaar (dikgedrukt) gemaakt als kop door het gebruik van het strong-element in HTML. Het strong-element is bedoeld om nadruk te geven aan één of enkele woorden, niet om een tekst als kop herkenbaar te maken. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is het belangrijk dat koppen correct (met het h-element) zijn opgemaakt, omdat zij anders niet kunnen herkennen dat het om een kop gaat en zij de kop dan niet tegenkomen bij het navigeren over de pagina via de koppenstructuur. Maak de koppen op met een h-element, en maak gebruik van de eigenschappen van CSS om de koppen te stylen.
Bevinding 10: Op pagina https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/ zijn verschillende onderwerpen te zien, bijvoorbeeld 'Actieve openbaarmaking'. Deze zijn opgemaakt als links waarin een koptekst en een gewone tekst staan. Deze teksten zijn visueel zichtbaar op de pagina. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader zijn deze teksten niet beschikbaar, doordat op het link-element een aria-label staat. Dit aria-label overschrijft de informatie in de elementen die binnen het link-element staan. Daarnaast staan op deze elementen (<h4> en <p>) ook aria-labels. De structuur van de links en de elementen die hierin genest zijn is voor hulpsoftware niet goed te bepalen. Los dit bijvoorbeeld op door de aria-labels te verwijderen zodat de koptekst als linktekst wordt voorgelezen. Plaats eventueel de gewone tekst (<p>) buiten de link, om te voorkomen dat de toegankelijke linktekst te lang wordt.
Bevinding 11: Advies: Op verschillende pagina's wordt niet op de juiste manier gebruik gemaakt van een koppenstructuur. Op pagina https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/ komt bijvoorbeeld geen kop op kopniveau h1 voor, en wordt een kop op kopniveau h3 overgeslagen. Ditzelfde komt voor op onder andere pagina https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/course/index.php?categoryid=12. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is een kopstructuur belangrijk, omdat een lijst van koppen opgevraagd kan worden en op die manier genavigeerd kan worden. Zorg voor een goede koppenstructuur, die begint bij een kopniveau h1 voor de titel van de pagina, kopniveau h2 voor de koppen, kopniveau h3 voor de tussenkoppen, etcetera. Sla hierbij geen kopniveaus over.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 12: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 13: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 14: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 15: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 16: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 17: Op pagina https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/ staat in het menu de link 'Inloggen', deze is alleen zichtbaar als de focus of muisaanwijzer hier naartoe wordt gebracht. Dit komt doordat de voor de link een blauw (HEX #01689b) lettertype gebruikt is en deze kleur overeenkomt met de achtergrondkleur waar deze op staat. De contrastverhouding is 1:1 en dit maakt de link onzichtbaar zolang de focus of muisaanwijzer hier niet op staat. Zorg ervoor dat de contrastverhouding minimaal 4.5:1 is.
Bevinding 18: In de footer van alle pagina's staan de links 'Neem contact op met onze leverancier' en 'Bekijk de website'. Als via het toetsenbord de focus naar deze link gebracht wordt, krijgt deze een lichtblauwe (HEX #9DDEFE) achtergrond. Het contrast met de witte tekst is dan te laag. De contrastverhouding is 1.4:1 waar deze minimaal 4.5:1 moet zijn.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 19: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 20: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 21: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 22: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 23: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 24: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 25: Als op pagina https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/index.php wordt ingezoomd vanaf 200% bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels, verschijnt op het dialoogvenster dat via de knop 'Cookieverklaring' geopend kan worden een scrollbalk. Via het toetsenbord is het niet mogelijk deze scrollbalk te bedienen, waardoor een deel van de tekst niet beschikbaar is voor bezoekers die wel kunnen zien en afhankelijk zijn van navigatie via het toetsenbord. Zorg ervoor dat alle content voor toetsenbordgebruikers beschikbaar blijft bij inzoomen.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 26: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 27: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 28: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 29: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 30: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 31: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 32: De paginatitel van https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/course/index.php?categoryid=12 is 'RADIO Leerplatform: Alle cursussen | RADIO Leerplatform'. Deze titel beschrijft de unieke pagina onvoldoende. Daarnaast komt er dubbele informatie in voor. Bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader horen als eerste de paginatitel, daarom is het belangrijk dat deze de pagina goed beschrijft. Pas de paginatitel aan zodat eerst de naam van de unieke pagina en daarna de naam van de organisatie wordt genoemd. Ditzelfde komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/course/index.php?categoryid=1.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 33: Op pagina https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/index.php staat een link met het aria-label 'Create new account'. Deze link is visueel onzichtbaar op de pagina, maar wordt wel voorgelezen door hulpsoftware zoals een screenreader. Ook kan de focus hier via het toetsenbord naartoe gebracht worden. Voor bezoekers die wel kunnen zien maar afhankelijk zijn van navigatie via het toetsenbord, kan dit verwarrend zijn. Zorg ervoor dat de focus alleen gebracht kan worden naar elementen die op de pagina zichtbaar zijn. Een andere mogelijke oplossing is het verwijderen van deze link (niet alleen uit de focusvolgorde, maar helemaal), omdat een link met hetzelfde doel elders op de pagina staat ('Leerplatform-account maken').
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 34: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
Bevinding 35: Advies: Op pagina https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/course/index.php?categoryid=12# staan links naar verschillende cursussen, bijvoorbeeld 'Actieve openbaarmaking voor medewerkers'. In het link-element (<a>) van deze links staan verschillende elementen die tekst bevatten, zoals de kop en de introtekst die eronder staat. Deze teksten worden geheel voorgelezen en vormen samen een lange linktekst. Uit deze linktekst wordt wel duidelijk waar de bezoeker terecht komt bij het volgen van de link, maar door de lengte van de tekst kan het toch lastig zijn om (snel) te navigeren. Kort de linktekst in, bijvoorbeeld door alleen de koptekst op te maken met het a-element. Dit komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld op pagina https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/course/index.php?categoryid=1 bij 'Introductie'.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 36: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 37: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 38: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 39: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 40: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 41: Op pagina https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/index.php staat een link met de visueel zichtbare tekst 'Leerplatform-account maken'. Doordat op de link een aria-label is gezet, is de toegankelijke naam 'Schrijf je in bij RADIO leerplatform'. Voor bezoekers die gebruik maken van spraaksoftware, kan het hierdoor moeilijk zijn om de link aan te spreken. Zorg ervoor dat de tekst van het aria-label minimaal dezelfde tekst bevat als de visueel zichtbare tekst, zet deze vooraan.
Bevinding 42: Opmerking: Op pagina https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/ zijn verschillende onderwerpen te zien, bijvoorbeeld 'Actieve openbaarmaking'. Deze zijn opgemaakt als links waarin een koptekst en een gewone tekst staan. Visueel is bijvoorbeeld de tekst 'Actieve openbaarmaking' de linktekst, maar de toegankelijke naam van de link is 'Go to category Actieve openbaarmaking' dat het via een aria-label krijgt. De visuele linktekst komt voor in de toegankelijke naam, daarom is het niet af te keuren. Toch zou het beter zijn voor wanneer bezoekers gebruikmaken van spraakgestuurde bediening dat de visuele linktekst en toegankelijke naam volledig overeen komen. Een oplossing hiervoor is het verwijderen van alle aria-labels van deze links.
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 43: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 44: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 45: Op pagina https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/index.php staat een link met het aria-label 'Create new account'. Deze link is visueel onzichtbaar op de pagina, maar wordt wel voorgelezen door hulpsoftware zoals een screenreader. De tekst van het aria-label beschrijft wel het linkdoel, maar is Engelstalig en daardoor mogelijk niet voor alle bezoekers begrijpelijk. Pas om dit op te lossen de tekst van het aria-label aan zodat deze Nederlandstalig is. Ook kan ervoor gekozen worden de link te verwijderen omdat deze elders op de pagina ook voorkomt. Zie succescriterium 2.4.3.
Bevinding 46: Op de homepagina https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/ hebben de links naar de onderwerpen (bijvoorbeeld 'Actieve openbaarmaking') via een aria-label een naam gekregen die bestaat uit de tekst 'Go to category' plus de naam van het onderwerp. Voor bezoekers die geen Engels spreken is deze Engelstalige tekst mogelijk niet te begrijpen, waardoor voor hen het doel van de link onduidelijk is. Wijzig de tekst van het aria-label, zodat deze Nederlandstalig is, of verwijder idealiter het aria-label van deze elementen.
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 47: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 48: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 49: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 50: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 51: Als op pagina https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/index.php onder 'Inloggen' fouten worden gemaakt in de invoervelden en vervolgens op de knop 'Log in' wordt gedrukt, verschijnt de foutmelding 'Ongeldige login, probeer nog eens'. Deze melding staat boven het formulier, het is niet te zien welk veld de foutmelding betreft. Zorg ervoor dat visueel herkenbaar is om welk veld het gaat, en dat dit ook door hulpsoftware zoals een screenreader wordt voorgelezen.
Bevinding 52: Als op pagina https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/signup.php in het invoerveld 'Wachtwoord' een wachtwoord wordt ingevoerd dat niet aan de vereisten voldoet, verschijnt een foutmelding waarvan de tekst begint met 'Wachtwoorden moeten minstens 1 cijfer hebben...'. Deze tekst is een foutsuggestie zoals omschreven bij het succescriterium 3.3.3, maar het is geen correcte foutidentificatie. Een goede foutidentificatie vermeld welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Voeg een tekst zoals bijvoorbeeld 'Het veld Wachtwoord is niet correct ingevuld’ toe.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 53: Op pagina https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/index.php staat een formulier met daarin de velden 'E-mailadres' en 'Wachtwoord'. Deze invoervelden bevatten een placeholdertekst waaruit duidelijk wordt welke invoer van de bezoeker verwacht wordt. De placeholdertekst verdwijnt wanneer bezoekers iets invoeren bij het veld, wat het voor sommige bezoekers lastig maakt het veld correct in te vullen. De placeholder is niet geschikt om informatie in te plaatsen omdat deze verdwijnt bij invoer. Zorg ervoor dat de informatie in de placeholdertekst op een andere manier op de pagina wordt geplaatst, bijvoorbeeld door een label dat altijd zichtbaar blijft buiten het invoerveld te plaatsten.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 54: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 55: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 56: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 57: Op pagina https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/ zijn links te vinden naar verschillende onderwerpen, bijvoorbeeld 'Actieve openbaarmaking'. Binnen de links staan verschillende elementen waarbij op onjuiste manier gebruik is gemaakt van aria-labels. Hierdoor kunnen in sommige browsers bij gebruik van verschillende soorten hulpsoftware verschillende problemen ontstaan. In de browser Chrome leest schermvoorleessoftware het aria-label van de kop 'Actieve openbaarmaking' en het aria-label van de beschrijvende tekst die hieronder staat niet voor. Dit komt doordat op het a-element waarin deze staan ook een aria-label staat, waaraan door hulpsoftware prioriteit wordt gegeven. Daarnaast staan de kop (h4) en de tekst (p) in een div-element staan waar geen rol (role=" ") aan is gegeven, maar wel een aria-label. Hierdoor zou dit aria-label ook niet voorgelezen worden als het aria-label van het a-element verwijderd wordt. Omdat een div-element geen semantische betekenis heeft, wordt het aria-label en de inhoud van het div-element genegeerd als hieraan geen rol is toegekend. Een oplossing voor dit probleem is het verwijderen van de aria-labels.
Bevinding 58: In de header van de pagina's is het aria-label 'Top banner containing logo and description' toegevoegd aan een div-element. Dit aria-label wordt niet door alle hulpsoftware in alle browsers goed voorgelezen (in Chrome en Firefox wordt het niet voorgelezen door NVDA), omdat aan het div-element geen rol is toegekend. Als het niet wordt voorgelezen levert dit geen toegankelijkheidsprobleem op omdat de header goed te begrijpen is zonder de tekst van het aria-label. Als het wel wordt voorgelezen kan het verstorend of verwarrend werken omdat het aria-label informatie biedt die voor de bezoeker niet van belang is. Een aria-label is niet geschikt voor informatie die bedoeld is voor de webdeveloper, als het aria-label met dit doel toegevoegd is is het beter om het te verwijderen en de informatie als opmerking in HTML te plaatsten. Als het de bedoeling is om via dit aria-label informatie over te brengen aan bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware, voeg dan een role-attribuut toe en wijzig de tekst van het aria-label zodat deze volledig Nederlandstalig is. Op pagina https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/signup.php komt ditzelfde probleem voor bij het aria-label 'A fake navbar element to maintain consistency'.
Bevinding 59: Op meerdere pagina's staat onderaan een knop met het aria-label 'Toon voettekst'. Via de knop kan een dialoogvenster uitgevouwen worden. Visueel is te zien of het dialoogvenster uitgevouwen of ingevouwen is, maar voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is dit niet duidelijk. Maak gebruik van aria-expanded of een vergelijkbare techniek om dit op te lossen. Ditzelfde geldt voor de menuknop (hamburgermenu) die in de header te zien is als bezoekers inzoomen vanaf 175% bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Onbekend
Bevinding 60: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Homepagina:
https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/ - Actieve openbaarmaking:
https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/course/index.php?categoryid=12 - Inlogpagina:
https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/index.php - Digitalisering:
https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/course/index.php?categoryid=1 - Gegevensretentie:
https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/admin/tool/dataprivacy/summary.php - Nieuw account:
https://leerplatform.it-academieoverheid.nl/login/signup.php
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.