Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid website lerenvandecoronacrisis.nl
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Lerenvandecoronacrisis.nl |
---|---|
Datum | 31 oktober 2022 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Op pagina https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/0e1d422d-4165-420a-91f8-9263a9ef7f10/programmadirectie-evaluatie-en-samenleving-covid-19 staan meerdere afbeeldingen. Deze hebben een alternatieve tekst gekregen via een aria-describedby label op <div> elementen. Wanneer aria-attributen, zoals aria-describedby, worden gebruikt op niet-interactieve elementen, zoals een <div>, kan dit problemen geven bij hulpsoftware. Koppel de alternatieve tekst daarom op een andere manier.
Overigens wordt afgeraden om alternatieve tekst te geven aan decoratieve afbeeldingen, zoals "zorg-symbool in roze vlak" bij de afbeelding boven 'Gezondheid'. Verwijder deze teksten liever.
Dit komt ook voor op pagina https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/d55a4ac7-8780-4385-a28d-9bc355758a09/themas .
Bevinding 2: Op onder andere pagina https://lerenvandecoronacrisis.nl/search?tags=werk%2Farbeidsmarkt%2Cgeld%2Feconomie kunnen bezoekers de voorgeselecteerde filters, zoals 'geld/economie' verwijderen met de x-knop. Dit is een svg-element zonder alternatieve tekst binnen het title-element. Hierdoor is er geen alternatieve tekst beschikbaar voor hulpsoftware. Zie ook succescriterium 4.1.2.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 3: Op pagina https://lerenvandecoronacrisis.nl/ staat een video. Aan het eind van deze video komen teksten in beeld te staan. Niet al deze teksten worden uitgesproken door de voiceover, bijvoorbeeld de tekst 'Deze website is een initiatief van de programmadirectie Evaluatie en Verantwoording COVID-19 van de Rijksoverheid.'. Mensen die het scherm niet kunnen zien krijgen deze informatie niet mee wanneer zij de video afspelen. Zorg ervoor dat deze informatie ook beschikbaar is op een andere manier, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een transscript. Of maak gebruik van audiodescriptie om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 4: Op pagina https://lerenvandecoronacrisis.nl/ staat een video. Aan het eind van deze video komen teksten in beeld te staan. Niet al deze teksten worden uitgesproken door de voiceover, bijvoorbeeld de tekst 'Deze website is een initiatief van de programmadirectie Evaluatie en Verantwoording COVID-19 van de Rijksoverheid.'. Deze informatie is niet beschikbaar voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien. Zorg ervoor dat teken en logo's die in beeld komen te staan worden uitgesproken door de voiceover of dat de video audiodescriptie heeft.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 5: De kop 'Wil je op de hoogte blijven van Evaluatie en Verantwoording COVID-19?' op pagina https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/20878e08-50c0-436c-bfc2-2137fd92058d/contact is deels opgemaakt met zowel het h2-element als het strong-element. Het strong-element geeft nadruk aan een woord of korte zin en mag niet puur voor opmaak gebruikt worden. Verwijder het strong-element om dit probleem op te lossen. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina:
Bevinding 6: Deze bevinding is mogelijk technisch van aard:
De combobox 'Opdrachtgever onderzoek' op pagina https://lerenvandecoronacrisis.nl/search?q=vaccinatie heeft geen toegankelijke naam omdat het aria-labelledby attribuut geen valide waarde heeft en het label niet correct gekoppeld is aan het input-element met for en id. Geef het invoerveld bij voorkeur één beschrijvende naam door het label correct te koppelen. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina:
- https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/1b42f66f-947d-46c1-b6ed-3a65dcbca994/onderzoeken-in-opdracht-van-rijksoverheid
- https://lerenvandecoronacrisis.nl/user/20256df2-bdcd-4ea2-90cb-b459f6d78fc9/settings
Bevinding 7: Deze bevinding is mogelijk technisch van aard:
De selectievakjes onder de verschillende comboboxen (filteropties) op pagina https://lerenvandecoronacrisis.nl/search?q=vaccinatie hebben geen toegankelijke naam omdat er geen label aanwezig is, maar de bijstaande tekst is toegevoegd binnen een div-element. Hierdoor weten bezoekers die gebruik maken van voorleesssoftware niet wat zij aanvinken. Geef de selectievakjes een label en koppel het met for en id aan de input-elementen. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina:
- https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/1b42f66f-947d-46c1-b6ed-3a65dcbca994/onderzoeken-in-opdracht-van-rijksoverheid
- https://lerenvandecoronacrisis.nl/user/20256df2-bdcd-4ea2-90cb-b459f6d78fc9/settings
Bevinding 8: Deze bevinding is mogelijk technisch van aard:
Op pagina https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/38879b37-6b52-481a-8b3b-90e752942ebf/toegankelijkheid krijgt de link 'Toegankelijkheid' in het secundaire navigatiemenu focus met het toetsenbord, terwijl deze link inactief is en dus niet te bedienen is met de muis of het toetsenbord. Dit is mogelijk verwarrend voor bezoekers die met het toetsenbord over de pagina navigeren, omdat het voor hen lijkt alsof het wel een interactief element is. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina:
- https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/1cfd9f85-33b9-4b55-b2e8-4457b22faf4d/onderzoek-aanmelden
- https://lerenvandecoronacrisis.nl/wiki/view/f3100a8a-ec55-46cb-9d7a-ea0f14255dd9/covid-19-het-gebruik-van-proefdieren-en-proefdiervrije-methoden-in-de-dynamiek-van-een-pandemie
- https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/5fbda46e-d1b3-497d-add5-90b17c0b7621/kwetsbaarheid-melden
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 9: Op pagina https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/1b42f66f-947d-46c1-b6ed-3a65dcbca994/onderzoeken-in-opdracht-van-rijksoverheid wordt verwezen naar vormen en locaties, bijvoorbeeld in de tekst '(klik hiervoor eerst eenmalig op 'toon filters'- rechtsboven de filters; klik daarna op het vergrootglaasje (rechtsboven) '. Alle instructies om content te kunnen begrijpen of te bedienen, moeten ook tekstueel en/of semantisch aanwezig zijn zodat de instructies ook te begrijpen zijn voor mensen die het beeld niet zien. Denk hierbij aan vorm, omvang, locatie, geluid en oriëntatie van de content, die ook tekstueel beschreven moet zijn op dezelfde pagina.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 10: De link 'account.pleio.nl' op pagina https://lerenvandecoronacrisis.nl/user/20256df2-bdcd-4ea2-90cb-b459f6d78fc9/settings is alleen herkenbaar van de omringende tekst door een kleurwijziging. Kleur mag niet als enige visuele middel gebruikt worden om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 11: Op pagina https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/d55a4ac7-8780-4385-a28d-9bc355758a09/themas staan witte teksten op een lichtroze achtergrond (HEX #EA9EBF), bijvoorbeeld bij 'Werken en ondernemen'. De contrastratio tussen de tekst en de achtergrond is 2:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn.
2. Bedienbaar
2.4 Navigeerbaar
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 12: Op pagina https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/20878e08-50c0-436c-bfc2-2137fd92058d/contact staat een afbeelding. Deze afbeelding is ook een link naar de pagina 'Onderzoek aanmelden'. Het linkdoel van deze link is gelijk aan de alternatieve tekst, namelijk 'cirkels op plein 1,5 meter afstand markeren'. Dit is geen beschrijvend linkdoel. Aangezien de link 'Meld een onderzoek aan' naar dezelfde pagina verwijst kan de link op de afbeelding verwijderd worden om dit probleem op te lossen.
Bevinding 13: Op pagina https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/20878e08-50c0-436c-bfc2-2137fd92058d/contact is de kop 'Mis je een onderzoek?' ook een linktekst. Dit is geen beschrijvend linkdoel. Aangezien de link 'Meld een onderzoek aan' naar dezelfde pagina verwijst kan de link op de koptekst verwijderd worden om dit probleem op te lossen. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina:
2.5 Input modaliteiten
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 14: Op pagina https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/d55a4ac7-8780-4385-a28d-9bc355758a09/themas komen meerdere visuele 'Lees meer' linkteksten voor. Deze teksten komen niet voor in toegankelijke linknamen. Hierdoor zijn de links moeilijk of niet bedienbaar voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie. Verwijder de teksten, of verwerk ze in de toegankelijke linknamen om dit probleem op te lossen,
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 15: Op onder andere pagina https://lerenvandecoronacrisis.nl/search?tags=werk%2Farbeidsmarkt%2Cgeld%2Feconomie kunnen bezoekers de voorgeselecteerde filters, zoals 'geld/economie' verwijderen met de x-knop. Deze knop heeft geen toegankelijke naam. Bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware weten niet waar deze knop voor dient. Zie ook succescriterium 1.1.1.
Bevinding 16: Deze bevinding is mogelijk technisch van aard:
De combobox 'Opdrachtgever onderzoek' op pagina https://lerenvandecoronacrisis.nl/search?q=vaccinatie heeft geen toegankelijke naam. Dit komt omdat het element niet goed gekoppeld is aan het visuele label, zie succescriterium 1.3.1. Zonder toegankelijke naam is de combobox moeilijk te bedienen voor bezoekers die hulpsoftware gebruiken. Geef de combobox daarom een toegankelijke naam.
Comboboxen zonder toegankelijke naam komen voor op meerdere pagina's:
Bevinding 17: Deze bevinding is mogelijk technisch van aard:
De selectievakjes onder de verschillende comboboxen (filteropties) op pagina https://lerenvandecoronacrisis.nl/search?q=vaccinatie hebben geen toegankelijke naam. De tekst die bij de selectievakjes staat is niet gekoppeld aan het element, zie succescriterium 1.3.1. Zorg ervoor dat de selectievakjes een toegankelijke naam krijgen zodat deze ook te gebruiken zijn door mensen die hulpsoftware gebruiken.
Selectievakjes zonder toegankelijke naam komen op meerdere pagina's voor, waaronder pagina:
- https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/1b42f66f-947d-46c1-b6ed-3a65dcbca994/onderzoeken-in-opdracht-van-rijksoverheid
- https://lerenvandecoronacrisis.nl/user/20256df2-bdcd-4ea2-90cb-b459f6d78fc9/settings
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Home:
https://lerenvandecoronacrisis.nl/ - Contact:
https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/20878e08-50c0-436c-bfc2-2137fd92058d/contact - Toegankelijkheid:
https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/38879b37-6b52-481a-8b3b-90e752942ebf/toegankelijkheid - Zoekfunctie:
https://lerenvandecoronacrisis.nl/search?q=vaccinatie - 404:
https://lerenvandecoronacrisis.nl/bestaatniet - Over de website:
https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/0e1d422d-4165-420a-91f8-9263a9ef7f10/programmadirectie-evaluatie-en-samenleving-covid-19 - Onderzoek aanmelden:
https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/1cfd9f85-33b9-4b55-b2e8-4457b22faf4d/onderzoek-aanmelden - Thema overzicht:
https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/d55a4ac7-8780-4385-a28d-9bc355758a09/themas - Thema werken en ondernemen:
https://lerenvandecoronacrisis.nl/search?tags=werk%2Farbeidsmarkt%2Cgeld%2Feconomie - Onderzoeken:
https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/1b42f66f-947d-46c1-b6ed-3a65dcbca994/onderzoeken-in-opdracht-van-rijksoverheid - Onderzoek:
https://lerenvandecoronacrisis.nl/wiki/view/f3100a8a-ec55-46cb-9d7a-ea0f14255dd9/covid-19-het-gebruik-van-proefdieren-en-proefdiervrije-methoden-in-de-dynamiek-van-een-pandemie - Instellingen:
https://lerenvandecoronacrisis.nl/user/20256df2-bdcd-4ea2-90cb-b459f6d78fc9/settings - Kwetsbaarheid melden:
https://lerenvandecoronacrisis.nl/cms/view/5fbda46e-d1b3-497d-add5-90b17c0b7621/kwetsbaarheid-melden - Onderzoek 2:
https://lerenvandecoronacrisis.nl/wiki/view/ca893d02-7276-4740-93a5-c32cb26758af/samenleven-is-meer-dan-overleven
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.