Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website literatuurgeschiedenis.org


Onderzoeker
Mirjam en Lidewij, Swink; Kaylee, Swink
Datum
27 oktober 2023
Opdrachtgever
Koninklijke Bibliotheek

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website Literatuurgeschiedenis voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 21 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website literatuurgeschiedenis.org is onderzocht tussen 5 en 27 oktober 2023. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.

De meest opvallende bevindingen uit dit onderzoek zijn:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website Literatuurgeschiedenis
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op literatuurgeschiedenis.org
  • Alle PDF's op literatuurgeschiedenis.org
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Content van derden, zoals content wat door anderen is gemaakt maar ingesloten is op de website.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 12 8 0
2 Bedienbaar 8 9 0
3 Begrijpelijk 7 3 0
4 Robuust 2 1 0
Totaal 29 21 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de header op de homepagina (naast de tekst 'Ontdek de geschiedenis van de Nederlandstalige literatuur') staat een afbeelding die als alternatieve tekst heeft: 'Afbeelding'. Deze afbeelding kan als decoratief gezien worden, verberg deze voor hulpsoftware door de alternatieve tekst leeg te laten of gebruik te maken van een aria-label.
Een soortgelijk probleem komt ook voor op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/over-ons, www.literatuurgeschiedenis.org/teksten en www.literatuurgeschiedenis.org/19e-eeuw.

Op de homepagina staat een tijdlijn met daarin decoratieve afbeeldingen. De alternatieve tekst van deze afbeeldingen is hetzelfde als de tekst die onder de afbeeldingen staat. Hierdoor leest een screenreader twee keer dezelfde tekst voor. Dit kan verwarrend zijn voor screenreadergebruikers. Ook is het de bedoeling dat decoratieve afbeeldingen en iconen een alternatieve tekst krijgen die de afbeelding omschrijft, of geen alternatieve tekst krijgen. In dit geval is het beter om de afbeeldingen te verbergen voor hulpsoftware, door bijvoorbeeld aria-hidden op het svg-element te plaatsen.
Deze tijdlijn komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld op www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/historielied-over-graaf-floris-en-gerard-van-velsen en www.literatuurgeschiedenis.org/middeleeuwen/middelnederlands-in-10-lessen.

Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/historielied-over-graaf-floris-en-gerard-van-velsen staat een audiofragment in de alinea 'Moord'. De audio mist een goede beschrijving, waardoor gebruikers van hulpsoftware zoals een screenreader alleen het woord 'Audiofile' horen. Voeg een beschrijving toe, bijvoorbeeld een beschrijvende titel, om dit probleem op te lossen.

Op de homepagina www.literatuurgeschiedenis.org/ staat een tijdlijn onder de kop 'Duik in de literatuur van deze tijdvakken'. Bij de verschillende tijdvakken staan decoratieve iconen. Door hulpsoftware zoals een screenreader wordt de tekst van de tijdlijn goed voorgelezen, maar wordt hierbij voorgelezen dat er een afbeelding is met de tekst 'created with sketch'. Dit heeft geen toegevoegde waarde. Verberg de iconen voor hulpsoftware, bijvoorbeeld door de title- en description-element te verwijderen, of voeg een aria-label toe.
Ditzelfde geldt voor alle andere pagina's waar deze tijdlijn op te zien is, bijvoorbeeld www.literatuurgeschiedenis.org/search/content en www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/historielied-over-graaf-floris-en-gerard-van-velsen.

Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/middeleeuwen/middelnederlands-in-10-lessen hebben afbeeldingen een alternatieve tekst die hetzelfde is als het bijschrift onder de afbeelding, bijvoorbeeld bij de afbeelding 'Bij fragment 1: Willem die Madocke maecte, proloog 'Van den vos Reynaerde' - Münster ULB Cod59 102r'. Hierdoor krijgen screenreadergebruikers twee keer dezelfde tekst voorgelezen. Zorg ervoor dat de afbeeldingen een alternatieve tekst krijgen die de afbeelding echt omschrijft. Daarnaast moet het bijschrift gekoppeld worden aan de afbeelding, zie ook succescriterium 1.3.1.
Dit probleem komt voor op meerdere pagina's, bijvoorbeeld ook pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/historielied-over-graaf-floris-en-gerard-van-velsen.

Advies: Op alle pagina's staat het logo van 'Literatuurgeschiedenis'. Deze afbeelding heeft een goede alternatieve tekst, maar hierin wordt niet aangegeven dat het gaat om een logo en staat het linkdoel van de afbeelding ook niet in. De toegankelijke naam is nu 'Literatuurgeschiedenis'. Voeg eraan toe dat het om een logo gaat en voeg het linkdoel toe. Hetzelfde probleem komt voor in de footer bij de logo's van de samenwerkingspartijen.

Advies. Op meerdere pagina's zijn de alternatieve teksten bij de afbeeldingen te lang. Een alt-tekst is bij voorkeur niet langer dan twee regels. Plaats alleen een beknopte beschrijving van de afbeelding in de toegankelijke naam. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor. Een voorbeeld van een te lange alt-tekst: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/historielied-over-graaf-floris-en-gerard-van-velsen staat een afbeelding met alt-tekst: 'Het wapen van Jan III van Brabant aan het einde van Boendales Korte kroniek van Brabant, opgenomen in het Haagse handschrift van heraut Beyeren. Op het volgende blad staan onder meer opsommingen van de Karolingische en Trojaanse heersers. In dit handschrift verzamelde de heraut nog veel meer geschiedkundige teksten, zoals kronieken van Holland en Vlaanderen, een stuk over de Engelse koningen en zelfs de stamboom van Noach. Hs. Den Haag, Koninklijke Bibliotheek, 131 G 37, f. 18v-19r.'.

Advies: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/toegankelijkheidsverklaring heeft de afbeelding de alternatieve tekst 'Status toegankelijkheidslabel van Literatuurgeschiedenis. Volg de link voor de volledige toegankelijkheidsverklaring'. In deze alternatieve tekst wordt niet aangegeven wat de status is van de toegankelijkheidsverklaring, deze informatie is wel te zien op de afbeelding. De status van de verklaring is wel te vinden als bezoekers de link volgen, daarom is dit niet af te keuren. Het zou beter zijn als de status van de toegankelijkheidsverklaring wordt vermeld in de alternatieve tekst.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Advies: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/reize-door-het-aapenland staan podcasts. Deze vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de KB want het gaat om content van derden. Voor de toegankelijkheid zou er wel een transcript van de podcast aanwezig moeten zijn.


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Advies: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/historielied-over-graaf-floris-en-gerard-van-velsen staat een video met als titel 'SchoolTV: Floris V vermoord...'. In de video komt gesproken woord voor, maar de ondertiteling ontbreekt. Zorg ervoor dat mensen met een auditieve beperking ook weten welke informatie in het audiospoor voorkomt door een ondertiteling aan de video toe te voegen.
Ditzelfde geldt voor de andere twee video's op deze pagina, en voor de video met titel 'Dichter draagt voor: ..' op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/20e-eeuw/historische-avant-garde-literatuur.
Omdat het hier gaat om content van derden wordt niet afgekeurd op dit toegankelijkheidsprobleem.

Advies: De video op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/20e-eeuw/historische-avant-garde-literatuur, 'Klassiekersindeklas.nl:...', heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden. Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Maak een goede ondertiteling.
Dit geldt ook voor de video op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/middeleeuwen/middelnederlands-in-10-lessen.
Omdat het hier gaat om content van derden wordt niet afgekeurd op dit toegankelijkheidsprobleem.


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/20e-eeuw/historische-avant-garde-literatuur is er in de video 'Dichter draagt voor: Van Ostaijen' op verschillende plaatsen tekst in beeld, tijdens de eerste seconden wordt bijvoorbeeld getoond wie de video heeft gemaakt en vanaf tijdpunt 1:33 komt de aftiteling in beeld. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een screenreader niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.
Dit geldt voor alle video's op deze pagina en op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/historielied-over-graaf-floris-en-gerard-van-velsen en www.literatuurgeschiedenis.org/middeleeuwen/middelnederlands-in-10-lessen.
Omdat het hier gaat om content van derden wordt niet afgekeurd op dit toegankelijkheidsprobleem.


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Op de pagina www.literatuurgeschiedenis.org/middeleeuwen/middelnederlands-in-10-lessen is er in de video 'Oud- en Middelnederlands' op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld de kaart rond 0:26. Er ontbreekt een voiceover die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien niet weten wat er wordt getoond in de video. Laat de teksten in beeld uitspreken door een voiceover of maak gebruik van een audiodescriptie. Hetzelfde probleem komt voor bij de overige twee video's op de pagina, waar enkel een afbeelding met tekst in beeld staat gedurende het afspelen van de audio. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/historielied-over-graaf-floris-en-gerard-van-velsen.
Omdat het hier gaat om content van derden wordt niet afgekeurd op dit toegankelijkheidsprobleem.


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepagina staan blokken content onder de kop 'Populaire pagina's'. In elke van deze blokken is de screenreader only tekst 'Image' geplaatst. Deze tekst heeft geen toegevoegde waarde, hulpsoftware geeft altijd zelf aan waar een afbeelding staat. Ook staat de tekst niet bij een afbeelding maar voor de kop 'Nieuw' en is de tekst is een andere taal dan de hoofdtaal van de pagina. Dit allemaal zorgt ervoor dat de tekst verwarrend is. Verwijder overal van de pagina de screenreader only tekst 'Image'.

Op de pagina www.literatuurgeschiedenis.org/over-ons staat onder de header een stuk tekst vetgedrukt. Hier is het strong-element gebruikt om een heel stuk tekst nadruk te geven, dat is niet de bedoeling. Het em- en strong-element zijn bedoeld voor het benadrukken van kleine stukjes tekst. Dit is op te lossen door de styling van de tekst in CSS te doen in plaats van in HTML. Dit geldt voor meer zinnen op de website, bijvoorbeeld:

Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/middeleeuwen/middelnederlands-in-10-lessen staan tabellen. Bijvoorbeeld de tabel met de titel 'Sterk'. Hierin zijn de headers van de kolommen in HTML op correcte wijze verbonden aan de datacellen, waardoor gebruikers van hulpsoftware zoals een screenreader kunnen horen onder welke header de informatie in de betreffende cel hoort. Echter is de informatie uit de eerste kolom, bijvoorbeeld 'Nom. ev:' niet verbonden aan de datacellen. Zorg ervoor dat in HTML de cellen programmatisch aan elkaar verbonden zijn door het scope-attribuut toe te voegen, zodat hulpsoftware dit op de juiste manier kan interpreteren. Vergeet niet om de kopcellen in de meest linkerkolom op te maken met een th-element.
Ook bevat de eerste cel van de tabel geen informatie. Zorg dat elke kopcel een naam heeft die de bijbehorende cellen beschrijft, als dit de eerste kolom betreft, of zorg dat hier geen kop (th) wordt gebruikt maar een cel (td).

Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/middeleeuwen/middelnederlands-in-10-lessen staat onder Fragment 5 een citaat met een opsomming. Gebruik het ol- en li-element om opsommingen op te maken.

Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/middeleeuwen/middelnederlands-in-10-lessen staan koppen die niet als kop zijn opgemaakt, bijvoorbeeld de kop 'Sterk' en 'Sterke en zwakke verbuigingen'. Zorg ervoor dat koppen altijd zijn opgemaakt met een kop-element zodat hulpsoftware kan aangeven waar een kop staat.

Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/middeleeuwen/middelnederlands-in-10-lessen staan bijschriften onder afbeeldingen. Deze bijschriften zijn niet als zo aangegeven in de HTML en hebben daardoor geen relatie met de afbeeldingen. Zorg ervoor dat bijschriften correct worden opgemaakt, bijvoorbeeld door het bijschrift in een figcaption-element te plaatsen en deze samen met het img-element te nesten in een figure-element.
Dit probleem komt voor op meerdere pagina's, bijvoorbeeld op www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/historielied-over-graaf-floris-en-gerard-van-velsen.

De PDF www.literatuurgeschiedenis.org/sites/default/files/2021-03/… is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat de documentstructuur niet is te bepalen. Er kan daardoor bijvoorbeeld niet worden bepaald wat koppen zijn, de alternatieve tekst bij afbeeldingen en wat de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriterium met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en alt teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.

De PDF op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/sites/default/files/2023-10/Les%201-discriminatie%20en%20racisme.pdf heeft geen Document-tag als bron-tag. Dit kan problemen opleveren voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat er in de codelaag een Document-tag staat en alle andere tags hierin zijn genest.

In de codelaag van de PDF op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/sites/default/files/2023-10/Les%201-discriminatie%20en%20racisme.pdf heeft een Figure-tag waarin geen afbeelding is genest. Verwijder deze lege tag.

In de PDF op www.literatuurgeschiedenis.org/sites/default/files/2023-10/Les%201-discriminatie%20en%20racisme.pdf staan opsommingen die in de codelaag alleen zijn opgemaakt met een P-tag. Opsommingen moeten zijn opgemaakt met een L-tag en elke lijstitem moet zijn genest in een eigen LI-tag (die weer genest zijn in een L-tag). Zorg ervoor dat opsommingen in het bestand correct zijn opgemaakt.

In de codelaag van de PDF op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/sites/default/files/2023-10/Les%201-discriminatie%20en%20racisme.pdf staat een lege Table-tag. Verwijder deze tag.

De tabellen in de PDF op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/sites/default/files/2023-10/Les%201-discriminatie%20en%20racisme.pdf zijn niet correct opgemaakt. Content wat op één tabelrij staat is opgedeeld in twee tabelrijen (tabel pagina 3) en de leeg cellen van de tabel zijn niet meegenomen in de codelaag (tabel pagina 2). Zorg ervoor dat de tabellen correct zijn opgemaakt. Het liefst geef je het bereik van de kopcellen ook aan.

Advies: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/search/content is geen gebruik gemaakt van een correcte koppen-volgorde in HTML. Omdat gebruikers van hulpsoftware zoals een screenreader op de pagina kunnen navigeren door bijvoorbeeld een lijst van koppen op te vragen, is het belangrijk een goede koppenvolgorde aan te houden. Hierbij worden geen koppen overgeslagen. Een goede koppenstructuur begint bij een kopniveau 1 voor de titel van de pagina, kopniveau 2 voor de koppen, kopniveau 3 voor de tussenkoppen, et cetera.
Dit komt ook voor op bijvoorbeeld pagina www.literatuurgeschiedenis.org/fout.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De volgorde van de tags in de codelaag van de PDF op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/sites/default/files/2023-10/Les%201-discriminatie%20en%20racisme.pdf is niet correct. Tags van bronnen staan bijvoorbeeld tussen andere content en bijschrift van afbeeldingen volgen na de verkeerdere afbeelding. Zorg ervoor dat de volgorde van tags in de codelaag de leesvolgorde aanhoudt.


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Voldoende


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Voldoende


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Voldoende


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Niet aanwezig


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/historielied-over-graaf-floris-en-gerard-van-velsen staan aan de rechterkant van de pagina teksten in blauwe vlakken onder afbeeldingen. In sommige van deze teksten staan links, zoals bijvoorbeeld in het eerste tekstvak bij de link 'Leiden University Library Digital Collections'. De blauwe kleur van de tekst van de link (HEX#337AB7) heeft onvoldoende contrast met de blauwe achtergrond (HEX#B1DCDE). Het contrast is 3:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

In het zoekveld (op alle pagina's) staat als placeholder het woord 'Zoeken...' (HEX #A9ABA9). Het contrast van deze placeholdertekst is te laag op de witte achtergrond. De contrastverhouding is hier 2,3:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Het contrast van de witte tekst 'Toepassen' op de blauwe (HEX #31B0D5) achtergrond op pagina de www.literatuurgeschiedenis.org/search/content is te laag als deze tekst de focus krijgt. De contrastverhouding is hier 2,5:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Gebruik een andere kleur voor de focus op die plekken waar het contrast te laag is.

Onder de kop 'Ontdek de literatuur van een ander tijdperk' op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/reize-door-het-aapenland staan teksten die, als bezoekers er met de muisaanwijzer overheen gaan, te weinig contrast hebben. De blauwe (HEX #467DBF) tekst op de lichtgrijze (HEX #CCCCCC) achtergrond heeft een contrastverhouding van 2,8:1 waar dit minimaal 3:1 moet zijn.

In de PDF op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/sites/default/files/2023-10/Les%201-discriminatie%20en%20racisme.pdf zijn koppen opgemaakt met een gele kleur (HEX #DF9F40) op een witte achtergrond. Deze kleurencombinatie heeft te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 2,2:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de footer op alle pagina's valt de tekst van de link 'Toegankelijkheidsverklaring' gedeeltelijk weg bij inzoomen van de pagina naar 150%.

Advies: In de footer op alle pagina's bij inzoomen van de pagina naar 150% is de layout anders, waardoor niet meteen duidelijk is dat het logo van de 'Nationale Bibliotheek' en 'Taal:unie' bij elkaar in één zin horen.

Advies: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/historielied-over-graaf-floris-en-gerard-van-velsen staan aan de rechterkant van de pagina afbeeldingen met daarop een vergroot-knop. Wanneer op deze knop geklikt wordt komt de afbeelding groter in beeld. Bij het inzoomen van de pagina wordt deze afbeelding echter steeds kleiner in plaats van groter.


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers inzoomen tot 400% bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels, valt op elke pagina de link 'Toegankelijkheidsverklaring' in de footer buiten de schermweergave. Een horizontale scrollbalk verschijnt op de pagina waarmee de link zichtbaar kan worden gemaakt, maar dat mag niet bij dit succescriterium. Zorg ervoor dat teksten binnen de schermweergave blijven staan.

Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/over-ons valt het emailadres in het blauwe vlak 'Vragen en opmerkingen kun je sturen naar:' gedeeltelijk uit beeld bij 400% inzoomen bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels. Om het hele emailadres te kunnen lezen moet de gebruiker van links naar rechts scrollen, dat is voor sommige gebruikers met een fysieke beperking lastig. Zorg ervoor dat er niet horizontaal gescrold hoeft te worden om de volledige informatie te kunnen lezen.

Wanneer bezoekers op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/middeleeuwen/middelnederlands-in-10-lessen inzoomen tot 400% bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels, vallen tabellen buiten de schermweergave. Er is een horizontale scrollbalk aanwezig waarmee bezoekers de tabel zichtbaar kunnen maken, maar deze mag alleen óp de tabellen worden geplaatst, niet op de hele pagina. Los dit probleem op door een horizontale scrollbalk op de tabellen te plaatsen.

Wanneer bezoekers op onder andere de homepage inzoomen tot 175% bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels, valt de tekst die verschijnt bij muishover op het zoekveld deel buiten de schermweergave. Er is wel een horizontale scrollbalk waarmee bezoekers de content zichtbaar kunnen maken, maar dat mag niet bij dit succescriterium. Zorg ervoor dat de tekst binnen de schermweergave blijft staan.

Wanneer op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/20e-eeuw/historische-avant-garde-literatuur wordt ingezoomd tot 400% bij een schermbreedte 1280 bij 1024 pixels valt de link ' KlassiekersindeKlas_Lesbrief_RijmendeRobot.pdf' buiten de schermweergave. Zorg ervoor dat deze tekst in beeld blijft staan.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Het contrast van de randen van het zoekveld boven aan elke pagina is te laag. De lichtgrijze rand (HEX #EAEAEA) op de witte achtergrond heeft een contrastverhouding van 1,2:1.
Dit zoekveld komt ook voor op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/search/content.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/historielied-over-graaf-floris-en-gerard-van-velsen staat in de alinea 'Liedbundels' een icoon achter het woord 'schutblad'. Wanneer met de muis hier overheen bewogen wordt verschijnt uitleg over de betekenis van dit woord. De tekst die verschijnt is niet af te sluiten (bijvoorbeeld door middel van de escape-toets), ook is het niet mogelijk om met de muisaanwijzer over de verschenen tekst te bewegen.

Dit komt op meerdere plekken op de website voor, zoals bijvoorbeeld:


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Met de muisaanwijzer kunnen bezoekers op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/historielied-over-graaf-floris-en-gerard-van-velsen aanvullende content zichtbaar maken door over de tekst 'schutblad' (onder de kop 'Liedbundels') te hoveren. Toetsenbordgebruikers kunnen deze aanvullende content niet zichtbaar maken. Het moet mogelijk zijn om focus te kunnen plaatsen op de tekst 'schutblad' met het toetsenbord en via de entertoets de aanvullende content zichtbaar te maken.
Dit probleem komt voor op meerdere pagina's, bijvoorbeeld www.literatuurgeschiedenis.org/middeleeuwen/middelnederlands-in-10-lessen.

Advies: Op elke pagina staan menu-items die je met het toetsenbord en de muisaanwijzer kan uitklappen, bijvoorbeeld 'Tijdvakken'. Het is niet mogelijk om het uitgeklapte menu-item weer in te klappen zonder dat je wordt verwezen naar een andere pagina. Dit is een probleem voor alle bezoekers, niet alleen bezoekers met een beperking. Zorg ervoor dat het mogelijk is om het submenu in te klappen, bijvoorbeeld door een aparte knop in het menu te maken waarmee je de menu-items kan in- en uitklappen.

Advies: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten staan onder de header twee manieren om de pagina te sorteren. De eerste is een dropdown-menu met de tekst 'Filter op tijdvak'. De tweede bestaat uit een lijst met links met alle letters van het alfabet. Om bij de inhoud van de pagina te komen, moet bij navigatie via het toetsenbord door al deze links heen getabt worden. Het zou gebruiksvriendelijker zijn als deze lijst met links net als 'Filter op tijdvak' in een dropdown-menu ingevouwen zou worden.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/historielied-over-graaf-floris-en-gerard-van-velsen wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Bijvoorbeeld voor de video 'History Liedt van Graef Floris ende Geraert van Velsen'. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Zorg ervoor dat dit commando uitgeschakeld is of uit te schakelen is.
Op meerdere pagina's wordt gebruik gemaakt van een YouTube videospeler.


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Niet aanwezig


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Voldoende


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/over-ons is een skiplink aanwezig waarmee content die op elke pagina herhaald wordt overgeslagen kan worden. Bij gebruik hiervan wordt een blok tekst 'Over ons' waarin twee links staan, overgeslagen. Dit is content die niet op elke pagina herhaald wordt, zorg ervoor dat dit deel van de pagina niet overgeslagen wordt met de skiplink.

Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/reize-door-het-aapenland staan podcasts, in de afspeler van de eerste podcast (met titel 'De Reis door het Aapenland') staat een skiplink waarmee naar de hoofdinhoud gesprongen kan worden (volgens de linktekst). Deze link heeft op deze plaats geen nut en kan verwarrend werken voor gebruikers van hulpsoftware. De link verwijst naar zichzelf. Zorg ervoor dat deze link verwijderd wordt.


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De PDF 'Lesbrief bij de animatie De Rijmende Robot' op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/sites/default/files/2021-03/… heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond. Ook staat in de eigenschappen ingesteld dat de bestandsnaam wordt getoond. Zorg dat niet de bestandsnaam maar de documenttitel wordt getoond bij openen.

Advies: De PDF op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/sites/default/files/2023-10/Les%201-discriminatie%20en%20racisme.pdf heeft de documenttitel 'Documenttitel: De reis van de lege flessen – Les 1 Discriminatie en racisme' waarin het woord Documenttitel staat. Dit is overbodig. Verwijd 'Documenttitel' uit de documenttitel.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers op onder andere de homepagina inzoomen tot 175% bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels, verdwijnt het navigatiemenu achter een knop en komt het zoekveld onder deze knop te staan. Hier gaat iets mis in de focusvolgorde. Nadat toetsenbordgebruikers de menuknop hebben uitgeklapt en daarna met de tabtoets verder navigeren, wordt focus niet geplaatst op het eerste zichtbare menu-item maar op het zoekveld. De verwachting is dat nadat een menuknop is uitgeklapt focus in het verschenen menu verschijnt. Los dit bijvoorbeeld op door het zoekveld boven de menuknop te plaatsen.

Wanneer bezoekers op onder andere de homepagina inzoomen tot 175% bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels, verdwijnt het navigatiemenu achter een knop. Als dit menu is geopend staat het voor andere content. Toetsenbordgebruikers kunnen focus plaatsen op de content op de achterliggende pagina terwijl dit menu openstaat. Dit is vervelend voor ziende toetsenbordgebruikers. Zorg ervoor dat focus in het navigatiemenu blijft tot de bezoeker deze afsluit via de menuknop, of zorg ervoor dat menu automatisch inklapt als focus wordt gehaald uit het menu.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/reize-door-het-aapenland staat een podcast met de titel 'De Reis door het Aapenland'. Op de afspeler van de podcast staat een Spotify-icoon, dit is een link naar Spotify. Deze link heeft geen linktekst waaruit het doel van de link duidelijk wordt. Dit is op te lossen door bijvoorbeeld een title-attribuut of aria-label toe te voegen waaruit het doel van de link duidelijk wordt.

Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/middeleeuwen/middelnederlands-in-10-lessen staan onder 'Les 10: Verdere studie' twee links '1. Klankleer' en '2. Vormleer'. Deze links zijn omgewisseld. De link 'Klankleer' verwijst naar een pagina over vormleer en de link 'Vormleer' verwijst naar een pagina over klankleer. Zorg ervoor dat deze links naar de correcte pagina's verwijzen.

Advies: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/historielied-over-graaf-floris-en-gerard-van-velsen, www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/reize-door-het-aapenland en www.literatuurgeschiedenis.org/20e-eeuw/historische-avant-garde-literatuur staat bovenaan de pagina een download-icoon met daarnaast de tekst 'Download'. Dit is ook de tekst die wordt voorgelezen aan een screenreader. Hieruit kan de gebruiker niet opmaken wat de inhoud is van het document dat gedownload wordt. Als dit probleem alleen ervaren zou worden door gebruikers van hulpsoftware zou dit afgekeurd worden onder dit succes criterium, maar omdat dit door alle bezoekers van de website als verwarrend kan worden ervaren is het een advies om dit aan te passen.

Advies: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/over-ons staat de link 'Literatuurgeschiedenis.org jaarverslag 2022'. Bij het volgen van de link is het linkdoel een pdf met als titelpagina 'Jaarverslag 2023'. Dit is verwarrend.


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/ staan acht koppen met de tekst 'Nieuw'. Gebruikers van een screenreader kunnen navigeren op de pagina door een lijst van koppen op te roepen, voor hen is het belangrijk dat een kop iets zegt over het artikel dat bij de kop hoort. Om dit op te lossen zou bijvoorbeeld de titel van het artikel gebruikt kunnen worden als kop.

Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/historielied-over-graaf-floris-en-gerard-van-velsen staat een video met de titel 'Floris V vermoord'. Deze is geplaatst in een iframe. Dit iframe heeft een title-attribuut die de inhoud niet beschrijft. Zorg ervoor dat deze titel vervangen wordt door een titel die de inhoud beschrijft. Dit geldt voor alle iframes op deze pagina.


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/historielied-over-graaf-floris-en-gerard-van-velsen staat een video 'SchoolTV: Floris V vermoord...'. Wanneer de focus op deze video en de bedieningsknoppen valt, is deze onzichtbaar. Zorg ervoor dat focus altijd wordt aangegeven met een visuele indicator zodat ziende toetsenbordgebruikers weten welk element focus heeft. Los dit probleem op door een focusrand toe te voegen.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet aanwezig


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten staat een combobox met het visuele label 'Filter op tijdvak', maar de toegankelijke naam van het element is 'Facet Tekstenoverzicht: periode' (gekregen via het onzichtbare label-element). Doordat de toegankelijke naam en de visuele naam van het element niet overeenkomen is het moeilijk te bedienen met spraakgestuurde bediening. Zorg ervoor dat het visuele label van de combobox voorkomt in de toegankelijke naam, het liefst vooraan.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Voldoende


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten staat een link met een Franstalige tekst 'La Légende et les aventures héroïques, joyeuses et glorieuses d’Ulenspiegel et de Lamme Goedzak au pays de Flandres et ailleurs (Frans)''. Hulpsoftware zoals een screenreader zal deze tekst met een Nederlandse uitspraak voorlezen, wat verwarrend kan werken.
Voeg een taalcode in HTML toe bij dit stukje tekst, zodat deze op de juiste manier voorgelezen kan worden.

Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/historielied-over-graaf-floris-en-gerard-van-velsen staan aan de rechterkant een aantal afbeeldingen met daarop een knop waarmee de afbeelding uitvergroot kan worden. Deze knoppen hebben als naam 'Magnify'. Omdat de tekst van de pagina in het Nederlands is, kan hier beter voor een Nederlandstalige toegankelijke naam gekozen worden.
Dit komt voor op meerdere pagina's, bijvoorbeeld www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/reize-door-het-aapenland.

De Spotify spelers op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/reize-door-het-aapenland hebben een Engelse taal instelling terwijl de teksten in de speler in het Nederlands zijn. Deze teksten worden niet correct uitgesproken door voorleessoftware. De bedienbare elementen in deze videospeler hebben een Engelse toegankelijke naam, daarvoor is de taalinstelling wel goed. Een mogelijk oplossing voor dit probleem is om de taalinstelling van de spelers te wijzigen naar Nederlands en de toegankelijke namen te wijzigen naar Nederlands, of de teksten in de speler te wijzigen naar Nederland.


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten kunnen bezoekers filteren op tijdvak. Zodra een keuze is gemaakt, ververst de pagina direct en komt de focus bovenaan de pagina. Dit is verwarrend en mogelijk desoriënterend voor sommige bezoekers. Maak gebruik van een knop waarmee bezoekers zelf het filteren controleren of gebruik asynchrone JavaScript-functionaliteit die de selectie aanpast. Gebruik bij dit laatste ook een "live-region" waar je aan de bezoeker duidelijk maakt dat er iets is gewijzigd (via hulpsoftware).
Ditzelfde is aan de hand op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/search/content wanneer een keuzevakje wordt geselecteerd om de zoekresultaten te filteren.


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Advies: Op de pagina met zoekresultaten, www.literatuurgeschiedenis.org/search/content, staat boven de zoekresultaten een veld waar een zoekopdracht kan worden ingevuld. De knop achter dit veld heeft als naam 'Toepassen', terwijl de knop die bij het zoekveld hoort op andere plekken een vergrootglas-icoon heeft met als tekstlabel 'zoeken'. Omdat deze knoppen dezelfde functionaliteit hebben zou het duidelijker zijn als deze op dezelfde manier aangeduid worden. Ook heeft het label de naam 'Zoeken in volledige tekst. Pas de tekst op de knop 'Toepassen' aan.


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Niet aanwezig


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten staat een combobox met het visuele label 'Filter op tijdvak'. Het visuele label van de combobox is één de opties. Hierdoor verdwijnt het visuele label als bezoekers een andere optie selecteren bij de combobox. Dit maakt het bedienen van de combobox lastig voor bezoekers met bepaalde cognitieve beperkingen. Elementen die invoer vereisen hebben een visueel label nodig dat altijd bij het element blijft staat, ook bij invoer. Los dit probleem op door een label op de pagina te plaatsen bij de combobox. Vergeet niet het label en het select-element aan elkaar te koppelen.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Niet aanwezig


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In het menu (op alle pagina's) zijn sommige menu-items uit te vouwen. Bij gebruik van hulpsoftware zoals een screenreader wordt de staat van het menu-item niet voorgelezen, waardoor een gebruiker van hulpsoftware niet kan weten welke menu-items een lijst met items bevatten.
Wanneer het menu is uitgevouwen wordt dit wel voorgelezen door een screenreader. Echter blijft de status op 'uitgevouwen' staan en blijft dit voorgelezen worden op het moment dat de lijst weer ingevouwen is.
Zorg ervoor dat aan hulpsoftware correct wordt doorgegeven wat de staat van het element is (uitgevouwen of ingevouwen) op het moment dat de focus hierop valt.

Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/reize-door-het-aapenland staat een podcast met als titel 'De Reis door het Aapenland'. Deze staat in een iframe in HTML. Dit iframe heeft geen titel, waardoor het voor gebruikers van hulpsoftware niet duidelijk is wat de inhoud is, hulpsoftware leest alleen de bedieningsknoppen van de afspeler voor. Voeg een beschrijvende titel toe via het title-attribuut.
Ditzelfde geldt ook voor de overige podcasts op deze pagina.
Ook komt dit voor in het iframe bij de video 'Oud- en Middelnederlands' op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/middeleeuwen/middelnederlands-in-10-lessen.

Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/reize-door-het-aapenland staan podcasts, bijvoorbeeld de podcast met titel 'Reize door het Aapenland'. Op de afspeler van de podcast is een balk te zien waarop af te lezen is hoe ver de podcast is met afspelen. In HTML is aan deze balk de rol 'Progressbar' toegevoegd. Voor een element met als rol 'Progressbar' is het verplicht om een toegankelijke naam te hebben, anders is het voor gebruikers van een screenreader niet duidelijk wat de functie is van dit element is. Maak bijvoorbeeld gebruik van een aria-label om dit element een toegankelijke naam te geven.

Bij inzoomen vanaf 150% bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels op de website, wordt het menu ingevouwen in een 'hamburgermenu-knop', een zwart icoon met witte strepen rechts bovenaan in beeld met daarbij het woord 'menu'. Wanneer de focus hierop valt bij navigatie via het toetsenbord, is de staat van deze knop (ingevouwen of uitgevouwen) niet te horen. Daardoor is het voor gebruikers van hulpsoftware niet meteen duidelijk dat het menu hier uitgevouwen kan worden. Zorg ervoor dat aan hulpsoftware correct wordt doorgegeven wat de staat van het element is (uitgevouwen of ingevouwen) op het moment dat de focus hierop valt.

Advies: Op pagina www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/reize-door-het-aapenland zijn twee landmarks in HTML te vinden met als naam 'main'. Sommige gebruikers van hulpsoftware navigeren over de pagina door middel van landmarks, hiervoor is het belangrijk dat deze een unieke naam hebben. Zorg dat elke landmark maar 1 keer voor komt op een pagina.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Voldoende

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/literatuurgeschiedenis/audit/
Geprint: 2024-05-10 17:20:37 v2.4-011