Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid website Loket Aa en Hunze
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Loket Aa en Hunze |
---|---|
Datum | 28 augustus 2025 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Indien men de website op een mobiel formaat bekijkt, bijvoorbeeld op https://loket.aaenhunze.nl/, worden de algemene navigatiebalken ondergebracht in een hamburgermenu. Dit hamburgermenu bevat een aria-expanded attribuut, dat op correcte wijze de gebruiker informeert over de staat van het menu. Een extra title attribuut bevat de tekst "Menu is ingeklapt. Klap menu uit." of "Menu is uitgeklapt. Klap menu in". Dit is dubbel en veroorzaakt alleen maar extra ruis. Maak gebruik van een enkele methode. Dit komt op verschillende wijzen voor op interactieve elementen, zie bijvoorbeeld tevens het advies over de inlogknop onder dit criterium.
Bevinding 2: Op pagina staan cards die bezoekers zaken online laat regelen. Ze bestaan uit een kop genest in een link naar de betreffende inlogpagina, en een knop naar dezelfde pagina met online formulier. De hoeveelheid alternatieve tekst maakt het zeer verwarrend om het verschil tussen de twee pagina's te onderscheiden: "Aangifteformulier Toeristenbelasting Aa en Hunze kop niveau 3 link Lees meer over Aangifteformulier Toeristenbelasting Aa en Hunze" gevolgd door "Aangifteformulier toeristenbelasting Aa en Hunze link Direct regelen Aangifteformulier Toeristenbelasting Aa en Hunze". Ga spaarzaam om met de toegankelijke alternatieven. Alle extra "lees meer" teksten zijn onnodig, advies zou ook zijn om de chevrons geheel te verbergen voor hulpsoftware.
Bevinding 3: Op pagina https://loket.aaenhunze.nl/ staan in de footer de openingstijden. Dit is opgemaakt als platte tekst met line breaks. Plaats dergelijke verwante informatie in een lijst (ul) met lijstitems (li) zonder hulpsoftware de omvang aan haar gebruikers kan overdragen.
Bevinding 4: Op pagina https://loket.aaenhunze.nl/aanvraag?schema=aangifteformuliertoeristenbelastingaaenhunze&productsleutel=TOER_AAENHUNZE wordt een hele alinea (de vetgedrukte tekst) opgemaakt als kop middels een aria rol en level. Gebruik dit niet ten behoeve van styling, omdat de gehele tekst nu terugkomt in de koppenstructuur. Dit is niet bevorderlijk voor iemand zie middels deze structuur efficient door pagina's wil navigeren.
Bevinding 5: Op diverse pagina's, bijvoorbeeld https://loket.aaenhunze.nl/aanvraag?schema=aanvraagtrouwambteanaarbenoemdbeedigd&productsleutel=BENOEMDBEEDIGD, staan functies om een digitale handtekening te plaatsen. Dit is slechts met de muis bedienbaar. Zorg voor een toegankelijk alternatief, bijvoorbeeld door een eigen digitale handtekening te uploaden. Zorg dan tevens dat het duidelijk is waar deze velden voor dienen. Visueel is dat duidelijk maar er wordt hier slechts "handtekening" voorgelezen door hulpsoftware.
Bevinding 6: Advies: op pagina https://loket.aaenhunze.nl/ staat de "Inloggen knop" in een nav element met een aria label, genest in een lijst. Hulpsoftware leest hierdoor voor een enkele knop heel veel informatie voor: "Kop van de site banner oriëntatiepunt Secundair menu navigatie oriëntatiepunt lijst met 1 item Inloggen link". Gezien alle individuele nav elementen een aria label hebben, zou men dit van de header weg kunnen laten (de bezoeker wordt immers als geïnformeerd dat dit de banner betreft). Tevens zou men geen lijsten met een enkel menu item op moeten maken.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 7: Op pagina https://loket.aaenhunze.nl/aanvraag?schema=aanvragenprincipeverzoek&productsleutel=PRINCIPEVERZOEK. staat een link dat alleen als zodanig door blauwe kleur wordt onderscheiden. Dit is een probleem voor onder andere kleurenblinden. Zorg dat de link tevens op een andere manier kan worden onderscheiden, bijvoorbeeld door het te onderstrepen. Bij hover verandert het naar turquoise, echter is het contrastverschil onderling slechts 1,2:1. Zorg tevens dat deze verandering minimaal 3:1 betreft.
2. Bedienbaar
2.5 Input modaliteiten
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 8: Op pagina staat bij de vraag "Kopie legitimatiebewijs partner 1" een invoerveld waar men een bestand kan toevoegen. De toegankelijke tekst voor hulpsoftware is echter "Bestand toevoegen: Geen bestand gekozen". Iemand die spraaksoftware gebruikt om een veld te activeren, kan dit niet openen omdat de tekst niet overeenkomt. Een extra omschrijving is niet erg, maar zorg wel dat tenminste de visuele tekst in het toegankelijke label voorkomt.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 9: Op pagina https://loket.aaenhunze.nl/aanvraag?schema=aangifteformuliertoeristenbelastingaaenhunze&productsleutel=TOER_AAENHUNZE staat bij de vraag "Om wat voor soort accommodatie gaat het?" een uitklapmenu, dat als variant van een combobox is opgemaakt. Het tekstuele label heeft een id maar is niet goed gekoppeld aan de opties. Het is aan te raden dit middels het select element met geneste option elementen te plaatsen, waardoor het label per item in het uitklapmenu wel duidelijk is voor hulpsoftware.
Bevinding 10: Op pagina https://loket.aaenhunze.nl/aanvraag?schema=aanvraagtrouwambteanaarbenoemdbeedigd&productsleutel=BENOEMDBEEDIGD worden de verschillende componenten van het formulier ondergebracht in een reeks fieldsets. Een fieldset moet altijd gekoppeld zijn aan een legend om correct door hulpsoftware geïdentificeerd te worden. Dit is ook voor de meesten het geval, behalve de eerste fieldset. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld op https://loket.aaenhunze.nl/aanvraag?schema=aanvragenprincipeverzoek&productsleutel=PRINCIPEVERZOEK.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- hoofdpagina:
https://loket.aaenhunze.nl/ - formulier toeristenbelasting aa en hunze:
https://loket.aaenhunze.nl/aanvraag?schema=aangifteformuliertoeristenbelastingaaenhunze&productsleutel=TOER_AAENHUNZE - 404:
https://loket.aaenhunze.nl/404 - dossiers:
https://loket.aaenhunze.nl/dossiers - trouwambtenaar:
https://loket.aaenhunze.nl/aanvraag?schema=aanvraagtrouwambteanaarbenoemdbeedigd&productsleutel=BENOEMDBEEDIGD - principeverzoek:
https://loket.aaenhunze.nl/aanvraag?schema=aanvragenprincipeverzoek&productsleutel=PRINCIPEVERZOEK - bezwaar leges:
https://loket.aaenhunze.nl/aanvraag?schema=bezwaartegenleges&productsleutel=BLEGES - grofvuil:
https://loket.aaenhunze.nl/aanvraag?schema=grofvuilophalen&productsleutel=GROFVUIL
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.