Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Quickscan digitale toegankelijkheid website LTP Participant Portal


Onderzoeker
Michiel, Swink; Renate, Swink
Datum
7 juli 2023
Opdrachtgever
LTP

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website LTP Participant Portal voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 21 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website ltponline.com/portal/ is onderzocht tussen 19 juni en 7 juli 2023. Voor dit onderzoek is zoveel mogelijk de evaluatiemethode WCAG-EM gevolgd. Tijdens het onderzoek zijn verschillende fouten gevonden. Dit onderzoek is een quickscan en daarom kan niet worden geclaimd dat de website voldoet aan de toegankelijkheidsnorm op basis van dit onderzoek alleen. Aanvullend onderzoek is nodig.
Omdat dit onderzoek een quickscan betreft zijn succescriteria niet op 'Voldoende' gezet omdat niet met zekerheid is vastgesteld dat dit in de hele website correct werkt.

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website LTP Participant Portal
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
- Alle pagina's op ltponline.com/portal/.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 5 9 6
2 Bedienbaar 2 7 8
3 Begrijpelijk 1 3 6
4 Robuust 0 2 1
Totaal 8 21 21

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina ltponline.com/portal/self-registration/ staat twee keer het logo van LTP. Deze afbeeldingen hebben de alternatieve tekst 'Logo'. De alternatieve tekst van een logo moet minimaal de naam van de organisatie bevatten. Dit komt op meer plaatsen in de website voor.

Op pagina ltponline.com/portal/questionnaire/drijfverenShort/ staat het logo van LPT. Deze afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De alternatieve tekst van een logo moet minimaal de naam van de organisatie bevatten.

Op pagina ltponline.com/portal/questionnaire/drijfverenShort/ stap 1 staat een afbeelding met uitleg wat de verschillende knoppen zoals 'Mee eens' betekenen. Deze afbeelding heeft geen tekst alternatief. Zorg er voor dat de tekst in de afbeelding ook als tekst op de pagina staat. Dat kan als alt tekst in de afbeelding of in een (verborgen) laag in de pagina. In dat laatste geval heeft de afbeelding een leeg alt-attribuut (alt="") nodig, zodat hulpsoftware weet dat de afbeelding genegeerd kan worden.

Op pagina ltponline.com/portal/questionnaire/drijfverenShort/ stap 2 staan achter 'Introductie' en 'voorbeeldvraag' een cirkel met een vinkje om aan te geven dat deze onderdelen doorlopen zijn. Deze afbeeldingen hebben betekenis maar de naam ontbreekt. Los dit op met role=img en door een title-element met een alternatieve tekst als eerste child-element toe te voegen.

De Abstract redeneren test ltponline.com/portal/questionnaire/mTDBHBO03R/ bevat betekenisvolle afbeeldingen die moeilijk in woorden zijn te vatten. Een alternatieve tekst die de afbeelding beschrijft zal niet voldoende zijn om deze test toegankelijk te maken voor blinden. Vooral ook omdat de ruimtelijke verdeling van de afbeelding een belangrijke rol speelt in het oplossen van de problemen. Er moet worden overwogen om een alternatieve test voor blinden aan te bieden.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagian ltponline.com/portal/questionnaire/drijfverenShort/ stap 3 staat een opsomming met tips. Deze is nu niet opgemaakt met de juiste code. Gebruik het ul- en li-element om opsommingen weer te geven.

Bij de verbaal redeneren test ltponline.com/portal/questionnaire/nTDBALL01/ stap 2 staat een voorbeeld. Visueel is duidelijk dat links en rechts een lijst met termen staan die ingevuld moeten worden. De lijst is echter niet als opsomming gecodeerd en daardoor is bijvoorbeeld voor blinden niet duidelijk wat de bedoeling is.

Bij het invullen van een test is er elke keer een groep keuzeteksten (radiobuttons). Boven deze groep staat de stelling waarop de keuzes betrekking hebben, bijvoorbeeld 'Ik reageer vaak spontaan'. Deze tekst is nu niet gekoppeld aan de groep keuzevelden. Zo weten bijvoorbeeld blinde bezoekers niet bij welke stelling de keuzes horen. Gebruik een combinatie van fieldset en legend of een andere vergelijkbare techniek om dit probleem op te lossen. Het zelfde probleem komt voor bij de vragen in de de verbaal redeneren test ltponline.com/portal/questionnaire/nTDBALL01/ stop 3 en verder en bij de keuzemogelijkheden in de test Willen ltponline.com/portal/questionnaire/willen.

Bij de Numerieke inzicht test ltponline.com/portal/questionnaire/nTDBALL02 stap 2 staat een tabel. De koppen in deze tabel zijn opgemaakt met het strong-element, in plaats van met het th-element. Daardoor is de relatie tussen de koppen en datacellen voor screenreadergebruikers niet duidelijk. Zorg ervoor dat tabellen goed zijn opgemaakt en gebruik voor tabelkoppen altijd het th-element. Overigens zullen bezoekers die afhankelijk zijn van voorleessoftware moeite hebben met deze opgave omdat er veel gegevens tegelijk onthouden moeten worden om het goede antwoord te vinden. Hierdoor heeft deze test voor bezoekers met een visuele beperking een hogere moeilijkheidsgraad. De tijdslimiet versterkt dit verschil in moeilijkheidsgraad.

Advies: Op pagina ltponline.com/portal/self-registration/ is bij alle invoervelden het bijbehorende label niet expliciet geassocieerd. Het is toegankelijker tekstlabels te koppelen aan invoervelden door gebruik te maken van het for-attribuut bij het label-element die verwijst naar een id-attribuut bij het invoerveld. Zo krijgt een bezoeker die gebruik maakt van een screenreader direct te horen om welk veld het gaat als direct naar het invoerveld wordt gesprongen. Hetzelfde komt bij alle invoervelden in de applicatie voor, bijvoorbeeld op de pagina ltponline.com/portal/amend_details/66311.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onbekend


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Bij de Abstract redeneren test ltponline.com/portal/questionnaire/mTDBHBO03R/ zijn er vragen die alleen door her herkenen van vorm, kleur, omvang, visuele locatie en of oriëntatie beantwoord kunnen worden. Blinden kunnen deze test niet doen.


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Onbekend


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina ltponline.com/portal/self-registration/ is een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en de voornaam kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Bij de Abstract redeneren test ltponline.com/portal/questionnaire/mTDBHBO03R/ zijn er vragen die alleen door onderscheid van kleur opgelost kunnen worden. Zorg dat in dit geval de contrastverhouding tussen de gebruikte kleuren groter is dan 3:1.


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Onbekend


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina ltponline.com/portal/self-registration/ is een roze tekst 'privacy statement' (HEX #E35E54) op een witte achtergrond. Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrast-verhouding is 3,5:1 waar dit minstens 4,5:1 moet zijn. Dezelfde te lage contrast-verhouding geldt voor de witte tekst 'Maak een account aan' op de zelfde kleur roze achtergrond. Deze kleurencombinatie komt op meer plaatsen in de website voor, bijvoorbeeld op pagina ltponline.com/portal/amend_details/66174 bij de tekst 'Naar programma'

Als op pagina ltponline.com/portal/self-registration/ een verplicht veld niet is ingevuld verschijnt er een fout melding in rode tekst (HEX #FF0000) op witte achtergrond. Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrast-verhouding is 4:1 waar dit minstens 4,5:1 moet zijn. Deze kleur foutmeldingen komen op meer plaatsen in de website voor, bijvoorbeeld op pagina ltponline.com/portal/amend_details/66174

Als een gender is gekozen op pagina ltponline.com/portal/self-registration/ dan heeft de witte tekst op lichtblauwe achtergrond (HEX #90C2DD) niet genoeg contrast. De contrast-verhouding is 1,9:1 waar dit minstens 4,5:1 moet zijn.

Op pagina ltponline.com/portal/amend_details/66311 hebben de witte teksten 'Persoonlijk profiel' en 'Log out' op lichtblauwe achtergrond (HEX #BBDBEC) niet genoeg contrast. De contrast-verhouding is 1,5:1 waar dit minstens 4,5:1 moet zijn.

Als bij het doorlopen van een test op de knop naar de volgende vraag wordt geklikt voor een vraag is beantwoord verschijnt in witte tekst op oranje achtergrond (HEX #FFA000 ) de tekst : 'LET OP: De vraag is niet beantwoord. Je kunt pas naar de volgende pagina indien je de vraag beantwoord hebt.' Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrast-verhouding is 2:1 waar dit minstens 4,5:1 moet zijn.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Onbekend


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina ltponline.com/portal/questionnaire/drijfverenShort/ stap 1 staat een afbeelding met uitleg wat de verschillende knoppen zoals 'Mee eens' betekenen. Slechtzienden kunnen deze tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen. De tekst op de afbeelding komt verder niet voor op de pagina. Plaats deze tekst daarom als HTML-tekst op de pagina.


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan verdwijnt op pagina ltponline.com/portal/self-registration/ een deel van de content onder de onderdelen die altijd in beeld blijven staan zoals de header en de footer. Daar kun je dan ook niet meer bijkomen.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Bij het doorlopen van een test wordt de voortgang in beeld gebracht door een voortgangsbalk onderin de pagina. De blauwe balk (HEX #7BBCD9) op witte achtergrond heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 2,1:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Onbekend


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onbekend


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina ltponline.com/portal/self-registration/ staat de link 'Direct inloggen'. Bezoekers die met het toetsenbord navigeren, bijvoorbeeld met de tabtoets, kunnen deze link niet gebruiken omdat hij geen focus krijgt. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen bereikbaar en bedienbaar zijn met het toetsenbord. Hetzelfde komt vaker voor in de website, bijvoorbeeld op dezelfde pagina bij de radioknoppen om het geslacht te kiezen en op pagina ltponline.com/portal/login de link 'Forgot password?' en in de hele applicatie bijvoorbeeld op pagina ltponline.com/portal/amend_details/66311 zijn de knoppen onder 'Welke competenties zou je willen meten? (min. 1)' niet te bedienen.
Op pagina ltponline.com/portal/questionnaires/ is het enige element dat met behulp van het toetsenbord is te bedienen de taalinstelling rechts bovenin de pagina.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Onbekend


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onbekend


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Advies: Bij de Abstract redeneren test ltponline.com/portal/questionnaire/mTDBHBO03R/ is er een timer die naar 0 aftelt. Normaliter moet de bezoeker die kunnen uitzetten, aanpassen of verlengen. In het geval van een test geld een uitzondering, maar gebruik het alleen wanneer het echt essentieel is. Hetzelfde geldt voor de Verbaal redeneren test ltponline.com/portal/questionnaire/nTDBALL01/


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Onbekend


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Onbekend


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op elke pagina ontbreekt een mechanisme om de herhalende content over te slaan. Dit kan opgelost worden door een link op de pagina te plaatsen (skiplink) die de focus verplaatst naar de eerste unieke inhoud van de pagina. Deze link moet de eerste link van de pagina zijn. Deze link mag standaard verborgen zijn voor bezoekers, maar moet zichtbaar worden als de focus er op komt wanneer met het toetsenbord wordt genavigeerd.


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Als bij de Talent Fit demo een van de componenten wordt gekozen hebben de pagina's met de betreffende test allemaal de paginatitel 'Vragenlijst'. Deze titel beschrijft de inhoud van de pagina onvoldoende, geef ten minste aan om welke component het gaat.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Opmerking: Er zijn maar weinig elementen op de pagina's die focus krijgen, (dat is afgekeurd onder 2.1.1) daarom is de volgorde niet goed te beoordelen.

Als op pagina ltponline.com/portal/questionnaire/drijfverenShort stap 3 op de knop 'GA VERDER' geklikt wordt staat op de volgende pagina de focus op de knop 'GA VERDER' rechts onderaan de pagina. Logisch zou zijn dat de focus op het eerste interactieve element in de pagina staat.

Als bij het invoeren van de vragen in bijvoorbeeld de pagina ltponline.com/portal/questionnaire/drijfverenShort/ naar een volgende pagina wordt gegaan voordat een keuze is gemaakt verschijnt er een foutmelding (wit op oranje achtergrond). Als je nu met de tabtoets verder navigeert moet de toetsenbordfocus direct in het dialoogvenster komen en moet je met de tabtoets binnen dit dialoog blijven. Dat gaat nu niet goed.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Niet aanwezig


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina ltponline.com/portal/questionnaire/drijfverenShort/ bijvoorbeeld bij de stelling 'Ik hecht veel waarde aan persoonlijke relaties op het werk.' heeft de lijst met mogelijkheden het aria-label 'iDV0033af01-answers'. Schermlezers lezen deze tekst voor, dit is geen goede beschrijving van de lijst items. Laat het aria-label weg.


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer de links 'Privacy statement' en 'Need help?' of de talen keuzeknop op pagina ltponline.com/portal/self-registration/ focus hebben, is dat niet zichtbaar. Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk element de focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen. Hetzelfde komt vaker voor op de website, bijvoorbeeld op pagina ltponline.com/portal/login bij de knop 'Login'.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Onbekend


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Onbekend


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In het formulier op pagina ltponline.com/portal/self-registration/ hebben de velden geen toegankleijke naam.
Doordat daardoor het visuele label en de toegankelijke naam van deze knop niet overeenkomen, is de knop niet of moeilijk te bedienen door bezoekers die afhankelijk zijn van spraaksoftware. Zorg ervoor dat het visuele label van deze knop in de toegankelijke naam voorkomt, het liefst vooraan.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Onbekend


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Als op elke pagina in de website de taal Nederlands is gekozen is de taalaanduiding van de hele pagina Engelstalig. De pagina is echter in het Nederlands. Zorg voor de juiste taalcodering in de HTML zodat hulpsoftware de tekst op correcte wijze voorleest.


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Als bijvoorbeeld op pagina ltponline.com/portal/self-registration/ wordt gekozen voor Duits als taal dan zijn een aantal teksten Duitstalig maar de taalaanduiding van de hele pagina is Engels. Hiervoor moet voor elke tekst in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door de omliggende html-code een lang="nl" toe te voegen. Als wordt gekozen voor Frans dan moet uiteraard alleen voor de Franstalig teksten een taalwisseling aangegeven worden, lang="fr".

Als bijvoorbeeld op de overzichtspagina ltponline.com/portal/questionnaires/ gekozen is voor de Nederlandse taal, dan is de Titel en inleiding in het Engels. Hiervoor moet voor elke tekst in de code een taalwisseling aangegeven worden door aan de omliggende html-code een lang="nl" toe te voegen, of beter nog, deze tekst moet vertaald worden.


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Onbekend


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Onbekend


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Onbekend


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Onbekend


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina ltponline.com/portal/self-registration/ geen of foutieve invoer invullen, verschijnen er foutmeldingen bij de invoervelden. Bijvoorbeeld 'dit veld is verplicht.' Een goede foutidentificatie vermeld waar de fout is gemaakt en welke fout is gemaakt. Bijvoorbeeld 'Dit veld is niet ingevuld’. Dat een veld verplicht is, is een foutsuggestie zoals omschreven bij succescriterium 3.3.3.


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Advies: Op pagina ltponline.com/portal/self-registration/ is een formulier waarin verplichte velden staan. Nergens binnen het formulier staat vermeld welke velden verplicht zijn tot dat een verplicht veld oningevuld verlaten wordt. Plaats een melding binnen het formulier, bijvoorbeeld: ‘Dit veld is verplicht'.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onbekend


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Onbekend


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina ltponline.com/portal/self-registration/ is bij alle invoervelden het bijbehorende label niet expliciet geassocieerd waardoor de invoervelden geen naam hebben. Tekstlabels moeten gekoppeld worden aan invoervelden door gebruik te maken van het for-attribuut bij het label-element die verwijst naar een id-attribuut bij het invoerveld. Zo krijgt een bezoeker die gebruik maakt van een screenreader direct te horen om welk veld het gaat als direct naar het invoerveld wordt gesprongen.

Op pagina ltponline.com/portal/questionnaires/ staan knoppen om onderdelen van een assessment kiezen. De knoppen, bijvoorbeeld 'beïnvloedingsstijlen' hebben geen toegankelijke naam. Het is voor screenreadergebruikers nu niet duidelijk wat de knop doet. Het zelfde geldt voor de knoppen om naar een vorige / volgende pagina te gaan in de vragenlijst.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Bij het doorlopen van een test is er onder in beeld een voortgangsbalk. De voortgang, bijvoorbeeld in percentages is niet beschikbaar voor bezoekers die afhankelijk zijn van hulpsoftware.

Als bijvoorbeeld op pagina ltponline.com/portal/questionnaire/drijfverenShort bij een stelling een keuze gemaakt wordt verspring de pagina meteen naar een volgende stelling. Blinden en slechtzienden die met een screenreader werken krijgen geen signaal dat er iets is gewijzigd en dat de volgende vraag op het scherm staat.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/ltp-participant-portal/audit/
Geprint: 2024-05-20 06:30:29 v2.4-011