Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website Makkelijk Lezen Plein
- Onderzoeker
- Eva, Swink; Sophie, Swink
- Datum
- 11 november 2024
- Opdrachtgever
- Probiblio
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website Makkelijk Lezen Plein voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 19 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website makkelijklezenplein.nl is onderzocht tussen 28 oktober 2024 en 11 november 2024. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om de vervolgstappen te bepalen om tot een toegankelijke website te komen.
De meest opvallende bevindingen uit dit onderzoek zijn:
- Er zijn meerdere problemen gevonden met betrekking tot semantische HTML, zoals het verkeerd gebruik van kopteksten en het strong-element.
- Er zijn meerdere problemen gevonden met betrekking tot de focusvolgorde op de website, met als gevolg dat de website nu vermindert toegankelijk is voor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord.
- Er zijn meerdere teksten gevonden die te weinig contrast hebben. Hierdoor zijn deze teksten mogelijk moeilijk te zien voor mensen die slecht zicht hebben of kleurenblind zijn.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | Makkelijk Lezen Plein |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 11 | 9 | 0 |
2 Bedienbaar | 11 | 6 | 0 |
3 Begrijpelijk | 7 | 3 | 0 |
4 Robuust | 2 | 1 | 0 |
Totaal | 31 | 19 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en elke pagina anders dan de homepagina) waar de header wordt getoond staat het logo van het Makkelijk Lezen Plein. De alternatieve tekst van het logo is "Makkelijk Lezen Plein". Dit beschrijft niet de functie/unieke eigenschappen van deze afbeelding. Voor bezoekers die niet kunnen zien, is het belangrijk dat zij kunnen herkennen dat hier een logo te zien is. Daarnaast moet een afbeelding, als het ook een link is, een duidelijk linkdoel bevatten. Wijzig deze bijvoorbeeld naar "Logo Makkelijk Lezen Plein - Ga naar de homepage".
Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en elke pagina anders dan de homepagina) waar de footer wordt getoond staat het logo van de Bibliotheek met de alternatieve tekst "Makkelijk Lezen Plein". Deze tekst beschrijft de afbeelding niet. Pas de alternatieve tekst aan naar bijvoorbeeld "Logo de Bibliotheek".
Advies: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/vijfvingertest/ staat een verwijzing naar de afbeelding "vijfvingertest-foto.png".
De URL naar de afbeelding klopt niet, waardoor er een gebroken afbeelding link staat. De afbeelding is te bereiken via https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2023/11/vijfvingertest-foto.png. Wanneer de afbeelding zichtbaar is, heeft deze ook een alternatieve tekst nodig, i.p.v. alleen het lege alt-attribuut.
Alle afbeeldingen van de kaft van de boeken in PDF-document https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2024/09/Probiblio-TIP25-2425.pdf zijn informatieve afbeeldingen. Deze afbeeldingen hebben geen beschrijving en zijn niet als artefact aangemerkt. Voor informatieve afbeeldingen geldt dat ze een beschrijving moeten hebben van de informatie die er in staat. De decoratieve afbeeldingen moeten als artefact worden getagd.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de logo's in het document, bijvoorbeeld die van "Makkelijk lezen tip25", "Bontekoe", "leesLETTERS" en het "Makkelijk Lezen Plein".
Een soortgelijk probleem zien we terug in het PDF-document https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2023/11/Overzicht-materialen-voor-kinderen-met-leesproblemen_aug22.pdf. Hier heeft het logo van de Koninklijke Bibliotheek bijvoorbeeld geen alternatieve tekst, terwijl dit wel een informatieve afbeelding betreft. Ook het logo van het Makkelijk Lezen Plein heeft geen alternatieve tekst. Verder zien we in de tabellen op de volgende pagina's ook informatieve afbeeldingen (kaften van boeken en logo's) die een alternatieve tekst nodig hebben omdat ze informatief zijn.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ wordt een video getoond "Dit is het Makkelijk Lezen Plein". Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden. Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://makkelijklezenplein.nl/tips/ in beide video's (Makkelijk Lezen Plein: Gamebawz geeft een boekentip! (1) en Makkelijk Lezen Plein: Gamebawz geeft een boekentip! (2)). Deze video's hebben een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden. Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn.
Maak een goede, kloppende ondertiteling.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ is er in de video "Dit is het Makkelijk Lezen Plein" op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 00:27, 00:55 en 1:17. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://makkelijklezenplein.nl/ staat de video "Dit is het Makkelijk Lezen Plein" waar aan het begin rond 0:01 een logo van het Makkelijk Lezen Plein in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van het Makkelijk Lezen Plein is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://makkelijklezenplein.nl/tips/ in beide video's (Makkelijk Lezen Plein: Gamebawz geeft een boekentip! (1) en Makkelijk Lezen Plein: Gamebawz geeft een boekentip! (2)). Hier staat het logo van de Bibliotheek gedurende de hele video linksboven in beeld. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van de Bibliotheek is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt.
Op de pagina https://makkelijklezenplein.nl/ is er in de video "Dit is het Makkelijk Lezen Plein" op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 00:27, 00:55 en 1:17. Er ontbreekt een voice-over die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien, niet weten wat er wordt getoond in de video. Laat de teksten in beeld uitspreken door een voice-over of maak gebruik van een audiodescriptie.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en daarnaast op alle andere pagina's binnen de website) staat, wanneer je de pagina voor de eerste keer opent, een cookiemelding onderaan de pagina. Hier kun je akkoord gaan door op de knop met de tekst "Ik ga akkoord" te klikken. De knop is opgemaakt als knop, maar is in de code een link. Een link is bedoeld om ergens naar toe te navigeren en een knop is bedoeld om een actie te bevestigen. Gebruik hier de juiste elementen.
Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ zijn visuele koppen opgemaakt met het strong-element, bijvoorbeeld "Wat is MLP?" en "Bezoek het MLP in jouw lokale bibliotheek". Gebruik voor deze visuele koppen een kop-element, zoals een h2 of h3 element. Dit omdat het strong-element niet dezelfde betekenis heeft als een kop-element.
Een soortgelijk probleem zien we ook terug op andere pagina's binnen de website, namelijk: https://makkelijklezenplein.nl/toegankelijkheid.
Het PDF-document op https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2023/11/Overzicht-materialen-voor-kinderen-met-leesproblemen_aug22.pdf heeft visueel koppen, maar in de codelaag zijn het paragrafen. Gebruik voor deze visuele koppen een kop-element, zoals een h2 of h3 element.
Advies: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/tips/ worden meerdere koptekst h1 elementen gebruikt. Gebruik kopniveaus op een correcte volgorde. Bezoekers die gebruikmaken van schermvoorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over een pagina navigeren om snel informatie te vinden. Daarom is het belangrijk om een goed lopende koppenstructuur te gebruiken. Een goede koppenstructuur begint bij een kopniveau 1 voor de titel van de pagina, kopniveau 2 voor de koppen, kopniveau 3 voor de tussenkoppen, enzovoorts.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de PDF https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2024/09/Probiblio-TIP25-2425.pdf staan een aantal van de afbeeldingen niet in de juiste volgorde in de codelaag. Deze staan nu helemaal onderaan in de codelaag en worden als laatste voorgelezen, niet in de volgorde van hoe ze in de PDF staan.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Voldoende
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en daarnaast op alle andere pagina's binnen de website) staat, wanneer je de pagina voor de eerste keer opent, een cookiemelding onderaan de pagina. De donkergrijze tekst (HEX #8A8A8A) op de donkergrijze achtergrond (HEX #F1F1F1) biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3.0:1, waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.
Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ staat onder de vetgedrukte tekst "Volg je ons al op social media?" een blauwe (HEX #12AEE0) link naar de "Facebook groep Makkelijklezen". Deze kleurencombinatie biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is 2,5:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.
Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en daarnaast op alle andere pagina's binnen de website) staat, wanneer je de pagina voor de eerste keer opent, een cookiemelding onderaan de pagina. Hier kun je akkoord gaan door op de blauwe knop (HEX #008BD0) met de witte tekst "Ik ga akkoord" te klikken. Deze kleurencombinatie biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is 3.7:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en daarnaast op alle andere pagina's binnen de website) staat in de footer de tekst "Copyright © 2023 Probiblio" met direct eronder een link naar de pagina "Toegankelijkheid". De lichtgrijze tekst (HEX #D0D3DC) op het grijze kleurverloop (gradiënt) heeft hier te weinig contrast, de contrastverhouding is 2.1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn."
Ook de tekst/URL "Toegankelijkheid" (zwart/grijze tekst HEX #302E30) heeft te weinig contrast, de contrastverhouding is 4,0:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/404 staat onder de tekst "Oeps... we hebben deze pagina niet kunnen vinden." een blauwe (HEX #12AEE0) knop met witte tekst. Deze kleurencombinatie biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is 2,5:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer je je schermgrootte aanpast naar 1280x1024px dan verdwijnt op pagina https://makkelijklezenplein.nl/404 een deel van de menubalk buiten beeld. Er zijn ook geen scrollbalken om de tekst te kunnen bekijken. Zorg ervoor dat tekst altijd leesbaar blijft.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://makkelijklezenplein.nl/?s=toegankelijkheid, ook hier valt een deel van de menubalk weg.
Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 200% dan verdwijnt op pagina https://makkelijklezenplein.nl/404 nog meer van de content buiten beeld, zoals de tekst "Oeps... we hebben deze pagina niet kunnen vinden" en de knop met de tekst "Homepage". Ook de menubalk is niet volledig meer zichtbaar bij aanpassen van de schermgrootte.
Ook op pagina https://makkelijklezenplein.nl/?s=toegankelijkheid valt een deel van de menubalk weg bij et aanpassen van de schermgrootte.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ komt wanneer je bij een schermgrootte van 1280x1024px inzoomt tot 125% de content in de header over elkaar heen te staan: bijvoorbeeld het vergrootglas komt over het logo heen te staan. Ook is de navigatiebalk niet meer volledig zichtbaar, de "Home" link valt half weg. Wanneer je dan verder inzoomt tot 150%, dan valt het witte blok met de tekst "De makkelijkste weg naar het leukste boek" over de menubalk heen. Wanneer je naar 200% zoomt lijkt het wel weer goed te gaan, omdat er dan naar de mobiele versie van de website geschakeld wordt.
Wanneer je bij een schermgrootte van 1280x1024px inzoomt tot 175% dan verdwijnt op pagina https://makkelijklezenplein.nl/404 een deel van de content onder de onderdelen die altijd in beeld blijven staan zoals de sticky header. Je ziet hier bijvoorbeeld dat de tekst "404" deels niet meer zichtbaar is en de tekst wordt daardoor slecht of niet leesbaar.
Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/tips/ komt wanneer je bij een schermgrootte van 1280x1024px inzoomt tot 300% de URL "Makkelijk lezen TiP25" over de afbeelding met het groene poppetje en het oranje bordje "25" te staan. De tekst wordt daardoor slecht of niet leesbaar.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Voldoende
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Voldoende
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Voldoende
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en alle andere pagina's binnen deze website) komt de toetsenbordfocus een aantal keer op onzichtbare elementen. Het gaat hier bijvoorbeeld om een link-element met het id "footer_skip_link_anchor" en een link-element met het id "
content_skip_link_anchor". Dit zorgt voor een onnodige extra focus met het toetsenbord. Hulpsoftware leest hier de naam van de pagina voor, dit kan desoriënterend werken voor de bezoeker die hiervan afhankelijk is.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van hulpsoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met hulpsoftware hun computer te bedienen.
Op dit moment werkt de oplossing die we normaalgesproken zouden adviseren ('disablekb=1' toevoegen aan de URL) niet goed. De normale bediening gaat bij deze oplossing goed, maar zodra je instellingen wil aanpassen (zoals afspeelsnelheid) werkt dit niet via het toetsenbord. Daarom is een YouTube-videospeler (momenteel) niet goed toetsenbordtoegankelijk. Daarom adviseren we, tot dit probleem is opgelost, om andere videospeler te gebruiken.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij allebei de video's op pagina https://makkelijklezenplein.nl/tips/ (Makkelijk Lezen Plein: Gamebawz geeft een boekentip! (1) en Makkelijk Lezen Plein: Gamebawz geeft een boekentip! (2)). Deze videospelers maken ook gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen.
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Voldoende
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Voldoende
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Voldoende
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De PDF "Overzicht-materialen-voor-kinderen-met-leesproblemen_aug22" op pagina https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2023/11/Overzicht-materialen-voor-kinderen-met-leesproblemen_aug22.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.
De PDF "Probiblio-TIP25-2425" op pagina https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2024/09/Probiblio-TIP25-2425.pdf heeft een documenttitel in de eigenschappen, maar deze beschrijft de inhoud van het document niet. Er staat nu "Opmaak 1", zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer je op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en alle andere pagina's binnen de website) met de tabtoets door de pagina navigeert, kom je na het menu op een element terecht waar de toetsenbordfocus niet zichtbaar is. Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk element de focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen. In dit geval lijkt het te gaan om de sluitknop van het mobiele menu en het is de vraag of deze überhaupt focusbaar moet zijn in deze versie van de site.
Dit probleem zien we nog een aantal keer terugkomen binnen de website, bijvoorbeeld op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en alle andere pagina's binnen de website) waar de focus op het element met id "footer_skip_link_anchor" komt. Ook hier is de vraag of dit element focusbaar moet zijn.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en elke pagina anders dan de homepagina) waar de header wordt getoond staat het logo van het Makkelijk Lezen Plein. De alternatieve tekst van het logo is "Makkelijk Lezen Plein". Dit beschrijft niet de functie/unieke eigenschappen van deze afbeelding. Voor bezoekers die niet kunnen zien, is het belangrijk dat zij kunnen herkennen dat hier een logo te zien is. Daarnaast moet een afbeelding, als het ook een link is, een duidelijk linkdoel bevatten. Wijzig deze bijvoorbeeld naar "Logo Makkelijk Lezen Plein - Ga naar de homepage".
De link in het icoon naar Facebook bovenaan op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en elke pagina anders dan de homepagina) heeft geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen.
De links op pagina https://makkelijklezenplein.nl/tips/ die verwijzen naar De tip25 en het bijbehorende jaar hebben geen toegankelijke naam. Dit zijn de links onder de koptekst H1 Makkelijk Lezen TiP25 met een duimpje voor de tekst. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen. Een soortgelijk probleem zien we terug op dezelfde pagina bij de links naar de documenten onder de koptekst H1 "Overzicht materialen".
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Voldoende
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Voldoende
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het is voor bezoekers die met het toetsenbord navigeren niet altijd zichtbaar waar de focus zich bevindt op pagina https://makkelijklezenplein.nl/. De focusrand is nu een zwartachtige (HEX #39373A) stippellijn die om de elementen wordt getoond.
In combinatie met het grijze kleurverloop in de footer van de pagina wordt de focusrand daardoor slecht of niet zichtbaar. Zorg ervoor dat de focus(rand) altijd (helemaal) zichtbaar is.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Voldoende
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Voldoende
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Voldoende
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Voldoende
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de eigenschappen van PDF "Probiblio-TIP25-2425" op pagina https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2024/09/Probiblio-TIP25-2425.pdf is de taal niet goed ingevuld. Deze staat op Engels in plaats van Nederlands. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op https://makkelijklezenplein.nl/ (en elke andere pagina binnen de website) kun je door middel van de tabtoets de skiplink gebruiken om blokken te omzeilen. Er verschijnt dan "Skip to content" en Skip to footer" bovenaan de pagina. Deze teksten zijn in het Engels, terwijl de rest van de website in het Nederlands is. Vertaal deze teksten naar het Nederlands, zodat er "Ga naar de inhoud" en "Ga naar de footer" komt te staan.
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Voldoende
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Voldoende
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het zoekformulier op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en alle andere pagina's binnen deze website) heeft geen zichtbaar label maar wel een placeholder-tekst. De placeholder-tekst is niet voldoende, want deze verdwijnt zodra de bezoeker begint met typen. Voor sommige mensen kan het moeilijk zijn om deze instructies te onthouden als dat er niet duidelijk bij staat. Voeg een label toe dat altijd zichtbaar blijft om dit probleem op te lossen.
De placeholder-tekst luidt "Typ hier en klik op enter". Dat kan verwarrend zijn voor sommige bezoekers. Overweeg deze tekst duidelijker te maken.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Voldoende
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De links op pagina https://makkelijklezenplein.nl/tips/ die verwijzen naar De tip25 en het bijbehorende jaar hebben geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen.
Een soortgelijk probleem zien we terug op dezelfde pagina bij de links naar de documenten onder de koptekst H1 "Overzicht materialen".
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Voldoende
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://makkelijklezenplein.nl/
- https://makkelijklezenplein.nl/contact/
- https://makkelijklezenplein.nl/404
- https://makkelijklezenplein.nl/?s=toegankelijkheid
- https://makkelijklezenplein.nl/tips/
- https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2023/11/Overzicht-materialen-voor-kinderen-met-leesproblemen_aug22.pdf
- https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2024/09/Probiblio-TIP25-2425.pdf
- https://makkelijklezenplein.nl/toegankelijkheid/
- https://makkelijklezenplein.nl/vijfvingertest/
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Firefox, versie 132
- Google Chrome Versie 130
- Microsoft Edge, versie 130
- Acrobat PRO DC
- NVDA 2024.4
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.