Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Makkelijk Lezen Plein
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Makkelijk Lezen Plein |
---|---|
Datum | 11 november 2024 |
Scope van de website |
Binnen de scope van onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en elke pagina anders dan de homepagina) waar de header wordt getoond staat het logo van het Makkelijk Lezen Plein. De alternatieve tekst van het logo is "Makkelijk Lezen Plein". Dit beschrijft niet de functie/unieke eigenschappen van deze afbeelding. Voor bezoekers die niet kunnen zien, is het belangrijk dat zij kunnen herkennen dat hier een logo te zien is. Daarnaast moet een afbeelding, als het ook een link is, een duidelijk linkdoel bevatten. Wijzig deze bijvoorbeeld naar "Logo Makkelijk Lezen Plein - Ga naar de homepage".
Bevinding 2: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en elke pagina anders dan de homepagina) waar de footer wordt getoond staat het logo van de Bibliotheek met de alternatieve tekst "Makkelijk Lezen Plein". Deze tekst beschrijft de afbeelding niet. Pas de alternatieve tekst aan naar bijvoorbeeld "Logo de Bibliotheek".
Bevinding 3: Advies: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/vijfvingertest/ staat een verwijzing naar de afbeelding "vijfvingertest-foto.png".
De URL naar de afbeelding klopt niet, waardoor er een gebroken afbeelding link staat. De afbeelding is te bereiken via https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2023/11/vijfvingertest-foto.png. Wanneer de afbeelding zichtbaar is, heeft deze ook een alternatieve tekst nodig, i.p.v. alleen het lege alt-attribuut.
Bevinding 4: Alle afbeeldingen van de kaft van de boeken in PDF-document https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2024/09/Probiblio-TIP25-2425.pdf zijn informatieve afbeeldingen. Deze afbeeldingen hebben geen beschrijving en zijn niet als artefact aangemerkt. Voor informatieve afbeeldingen geldt dat ze een beschrijving moeten hebben van de informatie die er in staat. De decoratieve afbeeldingen moeten als artefact worden getagd.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de logo's in het document, bijvoorbeeld die van "Makkelijk lezen tip25", "Bontekoe", "leesLETTERS" en het "Makkelijk Lezen Plein".
Een soortgelijk probleem zien we terug in het PDF-document https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2023/11/Overzicht-materialen-voor-kinderen-met-leesproblemen_aug22.pdf. Hier heeft het logo van de Koninklijke Bibliotheek bijvoorbeeld geen alternatieve tekst, terwijl dit wel een informatieve afbeelding betreft. Ook het logo van het Makkelijk Lezen Plein heeft geen alternatieve tekst. Verder zien we in de tabellen op de volgende pagina's ook informatieve afbeeldingen (kaften van boeken en logo's) die een alternatieve tekst nodig hebben omdat ze informatief zijn.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 5: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ wordt een video getoond "Dit is het Makkelijk Lezen Plein". Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden. Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://makkelijklezenplein.nl/tips/ in beide video's (Makkelijk Lezen Plein: Gamebawz geeft een boekentip! (1) en Makkelijk Lezen Plein: Gamebawz geeft een boekentip! (2)). Deze video's hebben een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden. Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn.
Maak een goede, kloppende ondertiteling.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 6: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ is er in de video "Dit is het Makkelijk Lezen Plein" op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 00:27, 00:55 en 1:17. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 7: Op de pagina https://makkelijklezenplein.nl/ staat de video "Dit is het Makkelijk Lezen Plein" waar aan het begin rond 0:01 een logo van het Makkelijk Lezen Plein in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van het Makkelijk Lezen Plein is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://makkelijklezenplein.nl/tips/ in beide video's (Makkelijk Lezen Plein: Gamebawz geeft een boekentip! (1) en Makkelijk Lezen Plein: Gamebawz geeft een boekentip! (2)). Hier staat het logo van de Bibliotheek gedurende de hele video linksboven in beeld. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van de Bibliotheek is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt.
Bevinding 8: Op de pagina https://makkelijklezenplein.nl/ is er in de video "Dit is het Makkelijk Lezen Plein" op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 00:27, 00:55 en 1:17. Er ontbreekt een voice-over die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien, niet weten wat er wordt getoond in de video. Laat de teksten in beeld uitspreken door een voice-over of maak gebruik van een audiodescriptie.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 9: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en daarnaast op alle andere pagina's binnen de website) staat, wanneer je de pagina voor de eerste keer opent, een cookiemelding onderaan de pagina. Hier kun je akkoord gaan door op de knop met de tekst "Ik ga akkoord" te klikken. De knop is opgemaakt als knop, maar is in de code een link. Een link is bedoeld om ergens naar toe te navigeren en een knop is bedoeld om een actie te bevestigen. Gebruik hier de juiste elementen.
Bevinding 10: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ zijn visuele koppen opgemaakt met het strong-element, bijvoorbeeld "Wat is MLP?" en "Bezoek het MLP in jouw lokale bibliotheek". Gebruik voor deze visuele koppen een kop-element, zoals een h2 of h3 element. Dit omdat het strong-element niet dezelfde betekenis heeft als een kop-element.
Een soortgelijk probleem zien we ook terug op andere pagina's binnen de website, namelijk: https://makkelijklezenplein.nl/toegankelijkheid.
Bevinding 11: Het PDF-document op https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2023/11/Overzicht-materialen-voor-kinderen-met-leesproblemen_aug22.pdf heeft visueel koppen, maar in de codelaag zijn het paragrafen. Gebruik voor deze visuele koppen een kop-element, zoals een h2 of h3 element.
Bevinding 12: Advies: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/tips/ worden meerdere koptekst h1 elementen gebruikt. Gebruik kopniveaus op een correcte volgorde. Bezoekers die gebruikmaken van schermvoorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over een pagina navigeren om snel informatie te vinden. Daarom is het belangrijk om een goed lopende koppenstructuur te gebruiken. Een goede koppenstructuur begint bij een kopniveau 1 voor de titel van de pagina, kopniveau 2 voor de koppen, kopniveau 3 voor de tussenkoppen, enzovoorts.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 13: In de PDF https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2024/09/Probiblio-TIP25-2425.pdf staan een aantal van de afbeeldingen niet in de juiste volgorde in de codelaag. Deze staan nu helemaal onderaan in de codelaag en worden als laatste voorgelezen, niet in de volgorde van hoe ze in de PDF staan.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 14: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en daarnaast op alle andere pagina's binnen de website) staat, wanneer je de pagina voor de eerste keer opent, een cookiemelding onderaan de pagina. De donkergrijze tekst (HEX #8A8A8A) op de donkergrijze achtergrond (HEX #F1F1F1) biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3.0:1, waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.
Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Bevinding 15: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ staat onder de vetgedrukte tekst "Volg je ons al op social media?" een blauwe (HEX #12AEE0) link naar de "Facebook groep Makkelijklezen". Deze kleurencombinatie biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is 2,5:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.
Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Bevinding 16: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en daarnaast op alle andere pagina's binnen de website) staat, wanneer je de pagina voor de eerste keer opent, een cookiemelding onderaan de pagina. Hier kun je akkoord gaan door op de blauwe knop (HEX #008BD0) met de witte tekst "Ik ga akkoord" te klikken. Deze kleurencombinatie biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is 3.7:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Bevinding 17: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en daarnaast op alle andere pagina's binnen de website) staat in de footer de tekst "Copyright © 2023 Probiblio" met direct eronder een link naar de pagina "Toegankelijkheid". De lichtgrijze tekst (HEX #D0D3DC) op het grijze kleurverloop (gradiënt) heeft hier te weinig contrast, de contrastverhouding is 2.1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn."
Ook de tekst/URL "Toegankelijkheid" (zwart/grijze tekst HEX #302E30) heeft te weinig contrast, de contrastverhouding is 4,0:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Bevinding 18: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/404 staat onder de tekst "Oeps... we hebben deze pagina niet kunnen vinden." een blauwe (HEX #12AEE0) knop met witte tekst. Deze kleurencombinatie biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is 2,5:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 19: Wanneer je je schermgrootte aanpast naar 1280x1024px dan verdwijnt op pagina https://makkelijklezenplein.nl/404 een deel van de menubalk buiten beeld. Er zijn ook geen scrollbalken om de tekst te kunnen bekijken. Zorg ervoor dat tekst altijd leesbaar blijft.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://makkelijklezenplein.nl/?s=toegankelijkheid, ook hier valt een deel van de menubalk weg.
Bevinding 20: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 200% dan verdwijnt op pagina https://makkelijklezenplein.nl/404 nog meer van de content buiten beeld, zoals de tekst "Oeps... we hebben deze pagina niet kunnen vinden" en de knop met de tekst "Homepage". Ook de menubalk is niet volledig meer zichtbaar bij aanpassen van de schermgrootte.
Ook op pagina https://makkelijklezenplein.nl/?s=toegankelijkheid valt een deel van de menubalk weg bij et aanpassen van de schermgrootte.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 21: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ komt wanneer je bij een schermgrootte van 1280x1024px inzoomt tot 125% de content in de header over elkaar heen te staan: bijvoorbeeld het vergrootglas komt over het logo heen te staan. Ook is de navigatiebalk niet meer volledig zichtbaar, de "Home" link valt half weg. Wanneer je dan verder inzoomt tot 150%, dan valt het witte blok met de tekst "De makkelijkste weg naar het leukste boek" over de menubalk heen. Wanneer je naar 200% zoomt lijkt het wel weer goed te gaan, omdat er dan naar de mobiele versie van de website geschakeld wordt.
Bevinding 22: Wanneer je bij een schermgrootte van 1280x1024px inzoomt tot 175% dan verdwijnt op pagina https://makkelijklezenplein.nl/404 een deel van de content onder de onderdelen die altijd in beeld blijven staan zoals de sticky header. Je ziet hier bijvoorbeeld dat de tekst "404" deels niet meer zichtbaar is en de tekst wordt daardoor slecht of niet leesbaar.
Bevinding 23: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/tips/ komt wanneer je bij een schermgrootte van 1280x1024px inzoomt tot 300% de URL "Makkelijk lezen TiP25" over de afbeelding met het groene poppetje en het oranje bordje "25" te staan. De tekst wordt daardoor slecht of niet leesbaar.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 24: Op de pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en alle andere pagina's binnen deze website) komt de toetsenbordfocus een aantal keer op onzichtbare elementen. Het gaat hier bijvoorbeeld om een link-element met het id "footer_skip_link_anchor" en een link-element met het id "
content_skip_link_anchor". Dit zorgt voor een onnodige extra focus met het toetsenbord. Hulpsoftware leest hier de naam van de pagina voor, dit kan desoriënterend werken voor de bezoeker die hiervan afhankelijk is.
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 25: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van hulpsoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met hulpsoftware hun computer te bedienen.
Op dit moment werkt de oplossing die we normaalgesproken zouden adviseren ('disablekb=1' toevoegen aan de URL) niet goed. De normale bediening gaat bij deze oplossing goed, maar zodra je instellingen wil aanpassen (zoals afspeelsnelheid) werkt dit niet via het toetsenbord. Daarom is een YouTube-videospeler (momenteel) niet goed toetsenbordtoegankelijk. Daarom adviseren we, tot dit probleem is opgelost, om andere videospeler te gebruiken.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij allebei de video's op pagina https://makkelijklezenplein.nl/tips/ (Makkelijk Lezen Plein: Gamebawz geeft een boekentip! (1) en Makkelijk Lezen Plein: Gamebawz geeft een boekentip! (2)). Deze videospelers maken ook gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen.
2.4 Navigeerbaar
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 26: De PDF "Overzicht-materialen-voor-kinderen-met-leesproblemen_aug22" op pagina https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2023/11/Overzicht-materialen-voor-kinderen-met-leesproblemen_aug22.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.
Bevinding 27: De PDF "Probiblio-TIP25-2425" op pagina https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2024/09/Probiblio-TIP25-2425.pdf heeft een documenttitel in de eigenschappen, maar deze beschrijft de inhoud van het document niet. Er staat nu "Opmaak 1", zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 28: Wanneer je op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en alle andere pagina's binnen de website) met de tabtoets door de pagina navigeert, kom je na het menu op een element terecht waar de toetsenbordfocus niet zichtbaar is. Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk element de focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen. In dit geval lijkt het te gaan om de sluitknop van het mobiele menu en het is de vraag of deze überhaupt focusbaar moet zijn in deze versie van de site.
Dit probleem zien we nog een aantal keer terugkomen binnen de website, bijvoorbeeld op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en alle andere pagina's binnen de website) waar de focus op het element met id "footer_skip_link_anchor" komt. Ook hier is de vraag of dit element focusbaar moet zijn.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 29: Op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en elke pagina anders dan de homepagina) waar de header wordt getoond staat het logo van het Makkelijk Lezen Plein. De alternatieve tekst van het logo is "Makkelijk Lezen Plein". Dit beschrijft niet de functie/unieke eigenschappen van deze afbeelding. Voor bezoekers die niet kunnen zien, is het belangrijk dat zij kunnen herkennen dat hier een logo te zien is. Daarnaast moet een afbeelding, als het ook een link is, een duidelijk linkdoel bevatten. Wijzig deze bijvoorbeeld naar "Logo Makkelijk Lezen Plein - Ga naar de homepage".
Bevinding 30: De link in het icoon naar Facebook bovenaan op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en elke pagina anders dan de homepagina) heeft geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen.
Bevinding 31: De links op pagina https://makkelijklezenplein.nl/tips/ die verwijzen naar De tip25 en het bijbehorende jaar hebben geen toegankelijke naam. Dit zijn de links onder de koptekst H1 Makkelijk Lezen TiP25 met een duimpje voor de tekst. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen. Een soortgelijk probleem zien we terug op dezelfde pagina bij de links naar de documenten onder de koptekst H1 "Overzicht materialen".
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 32: Het is voor bezoekers die met het toetsenbord navigeren niet altijd zichtbaar waar de focus zich bevindt op pagina https://makkelijklezenplein.nl/. De focusrand is nu een zwartachtige (HEX #39373A) stippellijn die om de elementen wordt getoond.
In combinatie met het grijze kleurverloop in de footer van de pagina wordt de focusrand daardoor slecht of niet zichtbaar. Zorg ervoor dat de focus(rand) altijd (helemaal) zichtbaar is.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 33: In de eigenschappen van PDF "Probiblio-TIP25-2425" op pagina https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2024/09/Probiblio-TIP25-2425.pdf is de taal niet goed ingevuld. Deze staat op Engels in plaats van Nederlands. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 34: Op https://makkelijklezenplein.nl/ (en elke andere pagina binnen de website) kun je door middel van de tabtoets de skiplink gebruiken om blokken te omzeilen. Er verschijnt dan "Skip to content" en Skip to footer" bovenaan de pagina. Deze teksten zijn in het Engels, terwijl de rest van de website in het Nederlands is. Vertaal deze teksten naar het Nederlands, zodat er "Ga naar de inhoud" en "Ga naar de footer" komt te staan.
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 35: Het zoekformulier op pagina https://makkelijklezenplein.nl/ (en alle andere pagina's binnen deze website) heeft geen zichtbaar label maar wel een placeholder-tekst. De placeholder-tekst is niet voldoende, want deze verdwijnt zodra de bezoeker begint met typen. Voor sommige mensen kan het moeilijk zijn om deze instructies te onthouden als dat er niet duidelijk bij staat. Voeg een label toe dat altijd zichtbaar blijft om dit probleem op te lossen.
De placeholder-tekst luidt "Typ hier en klik op enter". Dat kan verwarrend zijn voor sommige bezoekers. Overweeg deze tekst duidelijker te maken.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 36: De links op pagina https://makkelijklezenplein.nl/tips/ die verwijzen naar De tip25 en het bijbehorende jaar hebben geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen.
Een soortgelijk probleem zien we terug op dezelfde pagina bij de links naar de documenten onder de koptekst H1 "Overzicht materialen".
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Home (Video):
https://makkelijklezenplein.nl/ - Contact:
https://makkelijklezenplein.nl/contact/ - Pagina niet gevonden:
https://makkelijklezenplein.nl/404 - Zoekresultaten:
https://makkelijklezenplein.nl/?s=toegankelijkheid - Tips (Video/PDF bronpagina):
https://makkelijklezenplein.nl/tips/ - PDF Overzicht materialen aug '22:
https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2023/11/Overzicht-materialen-voor-kinderen-met-leesproblemen_aug22.pdf - PDF Tip25 2024 lijst:
https://makkelijklezenplein.nl/wp-content/uploads/2024/09/Probiblio-TIP25-2425.pdf - Toegankelijkheid:
https://makkelijklezenplein.nl/toegankelijkheid/ - Willekeurige sample:
https://makkelijklezenplein.nl/vijfvingertest/
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.