Rapport:
Content-audit digitale toegankelijkheid website Meppelvoorelkaar
- Onderzoeker
- Julia, Swink en Sander, Swink
- Datum
- 1 december 2025
- Opdrachtgever
- Gemeente Meppel
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website Meppelvoorelkaar voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 14 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website meppelvoorelkaar.nl is onderzocht tussen 26 november en 1 december 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. De content voldoet nog niet aan alle onderzochte succescriteria. Een aantal van de gevonden problemen zijn mogelijk van technische aard. Dit rapport vormt de basis om verder te werken aan toegankelijkheid. Voor dit deelonderzoek is alleen de content gecontroleerd. Dit rapport en het rapport deelonderzoek techniek bepalen gezamenlijk in welke mate de website voldoet. Tevens kunnen de twee rapporten gezamenlijk gebruikt worden in de toegankelijkheidsverklaring.
De website is al deels toegankelijk. Toch moeten er nog enkele veranderingen plaatsvinden om de website toegankelijk te maken. Dit zijn de belangrijkste conclusies:
- Onvoldoende contrastverhoudingen: Er zijn veel gevallen van lage contrastverhoudingen tussen tekst- en achtergrondkleuren op de website en in de gelinkte PDF-documenten. Dit maakt de tekst moeilijk leesbaar en voldoet niet aan de minimale eisen voor digitale toegankelijkheid.
- Verkeerd gebruik van semantische en structurele opmaak: Veel HTML-elementen, zoals de strong- en em-elementen, worden gebruikt voor louter visuele opmaak (zoals vetgedrukt of cursief) in plaats van voor hun semantische betekenis. Ook ontbreken op diverse plaatsen de juiste structurele markeringen voor koppen en lijsten, wat de navigatie en het begrip van de paginastructuur door hulpsoftware (zoals schermlezers) belemmert.
- Inconsistente of ontbrekende tekstalternatieven voor afbeeldingen: Er zijn veel problemen met de alternatieve teksten (alt-teksten) van afbeeldingen. Dit varieert van onvolledige of onjuiste beschrijvingen voor informatieve afbeeldingen (zoals logo's en afbeeldingen met ingebedde tekst) tot het onterecht toekennen van alt-tekst aan puur decoratieve afbeeldingen, waardoor schermlezergebruikers onnodige of verwarrende informatie krijgen.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
| Naam website | Meppelvoorelkaar |
|---|---|
| Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
| Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
| Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpapparatuur. |
Overzicht toetsresultaat
| Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
|---|---|---|---|
| 1 Waarneembaar | 11 | 9 | 0 |
| 2 Bedienbaar | 14 | 3 | 0 |
| 3 Begrijpelijk | 9 | 1 | 0 |
| 4 Robuust | 2 | 1 | 0 |
| Totaal | 36 | 14 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina’s van https://www.meppelvoorelkaar.nl toont het logo bovenaan de website de volledige tekst “MEPPELvoorelkaar”, maar het tekstalternatief is “site-logo”. Blinde bezoekers die de website laten voorlezen, krijgen daarom niet dezelfde informatie als ziende bezoekers. Zorg ervoor dat het tekstalternatief in ieder geval de zichtbare tekst bevat. Zie ook succescriteria 2.4.4 en 2.5.3.
Op de homepage https://www.meppelvoorelkaar.nl staat naast de kop “helpen in de digitale wereld” een afbeelding met ingebedde tekst “DE VRIJWILLIGERS VAN WELKOM ONLINE” en twee logo’s “welkom online” en “nationaal ouderenfonds”. Maar de alt-tekst is alleen “nationaal ouderenfonds”. Deze alternatieve tekst bevat niet alle informatie. Afbeeldingen die informatie overdragen moeten een betekenisvolle alternatieve tekst hebben, waarin de belangrijke informatie uit de afbeelding wordt beschreven. Om herhaling te voorkomen mag deze alternatieve tekst niet gelijk zijn aan tekst die al op de pagina staat, bijvoorbeeld als onderschrift van de afbeelding.
Op de homepage https://www.meppelvoorelkaar.nl staan onder de kop “Uitgelicht” decoratieve afbeeldingen met alternatieve teksten. Een afbeelding heeft als alt-tekst “logo WBTR”, terwijl het geen logo is. Laat deze tekstalternatieven leeg om deze afbeeldingen te verbergen voor hulpsoftware.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/tips-en-tricks, onder de kop “TIPS VOOR MAATSCHAPPELIJKE ORGANISATIES”, met foto’s van mensen die een ontoereikende alternatieve tekst hebben, bijvoorbeeld “david” terwijl het “Roy” is.
Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/ staan in de zoekresultaten decoratieve afbeeldingen met een alt-tekst, bijvoorbeeld “Afbeelding over Praatmaatjes gezocht!”. Een decoratieve afbeelding geeft geen extra informatie en moet daarom verborgen worden voor schermlezers. Dit kan op verschillende manieren. Gebruik voor afbeeldingen in een img-element een leeg alt-attribuut (alt="").
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/411092 onder “Bekijk meer van COA AZC Meppel noodopvang” en “Anderen bekeken ook”; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/inspiratie-meppel-deelt onder de kop “Hof van heden, buurttuin” met afbeeldingen van artikelen, bijvoorbeeld alt=“vervoer hulp” en andere; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-2025?_locale=nl met afbeeldingen van artikelen; en op andere pagina’s.
Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/inspiratie-meppel-deelt staat boven de kop “ONDERSTEUNING BIJ HET OPZETTEN VAN JE EIGEN BUURTINITATIEF” een complexe afbeelding met als alternatieve tekst “Meppel Deelt”. Er ontbreekt een volledige beschrijving van de afbeelding. Complexe afbeeldingen zoals infographics en schema’s bevatten veel informatie die doorgaans niet binnen de alt-tekst past. Deze informatie kan toegankelijk gemaakt worden door twee tekstalternatieven te bieden: een korte en een lange beschrijving. De korte beschrijving, meestal de alternatieve tekst, moet de locatie van de lange beschrijving aangeven. De lange beschrijving kan als tekst op de pagina zelf geplaatst worden, maar deze mag ook op een andere pagina of in een downloadbaar bestand staan.
Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl staan onder “zullen we samen...?” decoratieve iconen, bijvoorbeeld een wolk. De alternatieve tekst is “wolkje”. Een decoratieve afbeelding geeft geen extra informatie en moet daarom verborgen worden voor schermlezers. Dit kan op verschillende manieren. Gebruik voor afbeeldingen in een img-element een leeg alt-attribuut (alt="").
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/helpcentrum/artikel/360004612013 onder de tekst “Direct naar:”.
Het pdf-document op https://dyzz9obi78pm5.cloudfront.net/app/image/id/66a357aa3fb73f2756078c7c/n/zomerboek-2024-mve.pdf bevat logo’s zonder tekstalternatieven. Zie bijvoorbeeld de pagina 1 bij “MEPPEL voorelkaar”. Afbeeldingen die met de Figure-tag zijn geplaatst, moeten altijd een tekstalternatief hebben. De Figure-tag is alleen bedoeld voor informatieve afbeeldingen. Schermlezers lezen het tekstalternatief voor, zodat blinde bezoekers ook alle informatie tot zich kunnen nemen. Omdat het tekstalternatief nu ontbreekt, lezen schermlezers alleen “afbeelding” voor. Blinde bezoekers kunnen hierdoor het gevoel krijgen dat ze inhoud missen. Voeg tekstalternatieven toe aan deze informatieve afbeeldingen.
In het pdf-document op https://dyzz9obi78pm5.cloudfront.net/app/image/id/66a357aa3fb73f2756078c7c/n/zomerboek-2024-mve.pdf staan decoratieve afbeeldingen die onjuist zijn getagd als figure. De beschrijving ontbreekt. Zie bijvoorbeeld pagina 1, de afbeeldingen van golven. De Figure-tag is alleen bedoeld voor informatieve afbeeldingen en heeft altijd een beschrijving nodig. Markeer deze afbeelding als artefact, zodat deze wordt verborgen voor schermlezers.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl staat bij de kop “Het zijn de kleine dingen die het verschil maken” een video met een voice-over. Er zijn wel ondertitels aanwezig, maar deze zijn automatisch gegenereerd en zijn niet accuraat en niet volledig. Zo mist de ondertiteling een aantal keer (bijvoorbeeld rond 0:22). Rond 0:32 wordt "naar buiten gaan" ondertiteld als "blij te gaan" en zo komen er meer problemen voor. Video’s waarin gesproken wordt, moeten altijd goede ondertiteling krijgen. Zo krijgen bezoekers die de video niet (goed) kunnen horen ook alle informatie. Deze ondertiteling moet exact hetzelfde zijn als wat wordt gezegd. De automatisch gegenereerde ondertiteling voldoet hier niet aan, omdat er punctuatie ontbreekt en er fouten in zitten.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl staat bij de kop “Het zijn de kleine dingen die het verschil maken” een video. In de video verschijnen op verschillende momenten tekst en logo’s (bijvoorbeeld rond 0:05 en 0:47). Er is echter geen media-alternatief en geen audiodescriptie beschikbaar. Bezoekers die blind of slechtziend zijn, missen hierdoor informatie. Voor dit succescriterium (1.2.3) kan dit worden opgelost met een geschreven tekst (media-alternatief). Om te voldoen aan succescriterium 1.2.5 moet echter een audiobeschrijving worden toegevoegd die de visuele elementen in de video toelicht, zoals namen, functies, logo’s en teksten.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De video op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl bij de kop “Het zijn de kleine dingen die het verschil maken” voldoet niet aan succescriterium 1.2.5, dat audiodescriptie voor video’s vereist. Audiodescriptie is nodig omdat er voldoende ruimte in de bestaande audiotrack aanwezig is. Een media-alternatief is hier niet meer toegestaan als oplossing. Dit is van belang voor mensen die de video’s niet (goed) kunnen zien.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de homepage, https://www.meppelvoorelkaar.nl, wordt het strong-element gebruikt voor opmaak. Zie “Op Meppel Ontmoet vind je alle activiteiten bij jou in de buurt”. Het element strong is niet bedoeld om een hele zin mee te markeren. Het strong-element is wel geschikt om nadruk te geven aan enkele woorden of een zinsdeel.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/contact, bijvoorbeeld bij “Deel deze pagina en inspireer anderen om ook te helpen!”; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/toegankelijkheid, bijvoorbeeld bij “Uitkomst: het platform voldoet aan het Tijdelijke besluit digitale toegankelijkheid overheid WCAG 2.1 Niveau B”; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/inspiratie-meppel-deelt, bijvoorbeeld bij “Natuur en Milieufederatie Drenthe”; en op andere pagina’s.
Op de homepage, https://www.meppelvoorelkaar.nl, staat de kop “DUURSAMEN”. In deze kop worden zowel het heading-element als het strong-element gebruikt. Het strong-element heeft een semantische waarde: het geeft een bepaalde betekenis aan de tekst die erin staat, namelijk dat de tekst extra nadruk moet krijgen. Om die reden mag het element niet gebruikt worden om alleen een visueel effect te bereiken (vetgedrukt). Gebruik hiervoor CSS.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/toegankelijkheid, bijvoorbeeld bij “Laatste onderzoek”; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl, bijvoorbeeld bij “Samen iets leuks doen gun ik iedereen”; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/helpcentrum/artikel/360004612013, bijvoorbeeld bij “Inhoudsopgave”; en op andere pagina’s.
Op de homepage, https://www.meppelvoorelkaar.nl, is de volgende tekst niet als kop gemarkeerd: “Vergroot je Wereld”. Bezoekers die hulpsoftware gebruiken hebben niets aan een (tussen)kop die er wel uitziet als kop, maar niet als kop is gemarkeerd. Via de koppen op een pagina kunnen gebruikers van hulpsoftware de inhoud scannen of snel naar een bepaalde sectie navigeren. Maar dat kan alleen als de kop ook echt in de code staat. Als koppen alleen visueel als kop zijn vormgegeven (bijvoorbeeld vetgedrukt), ontstaat bovendien nog een ander probleem: de structuur van de informatie in de code wijkt dan af van de visuele structuur. Dit kan voorkomen worden door koppen altijd te markeren met het juiste HTML-element, op het juiste kopniveau: h1, h2, h3, h4, h5 of h6. Meestal is dit niveau instelbaar via de content-editor in het CMS. De HTML-code voor de kop wordt dan automatisch toegepast.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/contact, bijvoorbeeld bij “Contact”; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/411092, bijvoorbeeld bij “Delen:”, “Tijd”, “Locatie”; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/inspiratie-meppel-deelt, bijvoorbeeld bij “DEEL DEZE PAGINA EN INSPIREER ANDEREN OM OOK TE HELPEN!”; en op andere pagina’s.
Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/contact wordt onder de tekst “Lianne Dolstra” het em-element misbruikt voor opmaakdoeleinden, bijvoorbeeld bij “Lokale projectleider Meppelvoorelkaar”. Het em-element heeft een semantische waarde: het geeft een bepaalde betekenis aan de tekst die erin staat. Dit element geeft aan dat de tekst extra nadruk moet krijgen. Om die reden mag dit element niet gebruikt worden om alleen een visueel effect te bereiken (cursieve tekst). Gebruik hiervoor CSS.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/toegankelijkheid, bij “Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van alle aangesloten platformen in ons netwerk”; op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-2025?_locale=nl, bij “*Of download de PDf versie hier”; op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-24?_locale=nl, bij “*Of download de PDf versie hier”; en op andere pagina’s.
Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/toegankelijkheid staat onder de kop “Inhoud buiten de werkingssfeer van de uitkomst” een lijst met 8 items, maar de juiste opmaak ontbreekt. Tekst die eruitziet als een opsomming, moet ook zo in de code worden gemarkeerd. Meestal is hier een knop voor in de content-editor in het CMS. Voor lijsten en opsommingen worden de HTML-elementen ol (lijst met cijfers) of ul (lijst met bullets) gebruikt. Hulpsoftware weet dan hoe de tekst is gestructureerd. Bovendien kondigen schermlezers dan het aantal items in de lijst aan, voordat ze die gaan voorlezen. Zo weet een blinde bezoeker hoeveel informatie er nog komt.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/411092 onder “Beschrijving”; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/tips-en-tricks in de sectie met verborgen inhoud “3. MAAK VEILIG KENNIS”.
Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/411092 staat onder “Beschrijving” een tekstblok met meerdere alinea’s dat onjuist is opgemaakt als één div-element. Visueel lijkt deze tekst uit meerdere alinea’s te bestaan: blokjes tekst met witruimtes ertussen. Deze structuur moet ook in de code staan. Zorg dat elke alinea in een eigen p-element is geplaatst. Het aantal alinea’s dat visueel te zien is, moet dus gelijk zijn aan het aantal p-elementen in de code.
Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl staat een zijkolom met filters. De teksten die groepslabels zijn, zijn niet als dusdanig gekoppeld aan de keuzevakjes die eronder staan. Hulpsoftware kan niet vertellen wat de relatie is tussen deze teksten en groepen keuzevakjes. Dit kan worden opgelost door deze groepen in een fieldset op te nemen met het groepslabel in een legende-element.
Het pdf-document op https://www.welzijnmw.nl/wp-content/uploads/2025/07/ZOMERBOEK-2025-Meppelvoorelkaar-pdf.pdf mist structurele codes, waardoor de inhoud niet toegankelijk is voor schermlezers. Bovendien kunnen wij de pdf hierdoor niet volledig onderzoeken. Het gaat om alle succescriteria die met de pdf-codelaag te maken hebben, zoals semantische koppen en alternatieve teksten bij afbeeldingen. Als dit wordt opgelost, is het dus mogelijk dat er nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan die nu nog niet aan het licht zijn gekomen.
In het PDF-document https://dyzz9obi78pm5.cloudfront.net/app/image/id/66a357aa3fb73f2756078c7c/n/zomerboek-2024-mve.pdf staat op pagina 1 de kop “DOE GOED zomer boek”, maar deze is getagd als 4 afzonderlijke koppen. Dit verstoort de semantiek van het PDF-document, breekt de structuur en kan schermlezergebruikers in verwarring brengen.
Hetzelfde probleem komt ook op andere pagina’s voor.
In het pdf-document op https://dyzz9obi78pm5.cloudfront.net/app/image/id/66a357aa3fb73f2756078c7c/n/zomerboek-2024-mve.pdf worden koppen gebruikt om gewone tekst visueel groter weer te geven. Op pagina 2 wordt bijvoorbeeld de tekst die begint met “als één van de miljoenen blijmakers van Nederland. Want als jij dit … zomerboek vol inspiratie” opgemaakt alsof het een kop is, terwijl het geen kop is.
Hetzelfde probleem komt ook op andere pagina’s voor.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de homepage, https://www.meppelvoorelkaar.nl, onder de kop “Uitgelicht” is de volgorde van HTML-elementen binnen de artikelen niet logisch: de afbeeldingen staan boven de koppen. De huidige volgorde is afbeelding, kop, tekst. Als deze artikelen van boven naar beneden worden voorlezen door een schermlezer, is niet duidelijk welke afbeeldingen en datums bij welk artikel horen. Dat komt doordat de koppen niet bovenaan staan in de code van elk artikel. Dit kan verwarrend zijn voor bezoekers die een schermlezer gebruiken. Dit kan worden opgelost door alle inhoud (afbeeldingen en tekst) die bij een bepaalde kop hoort, in de code onder die kop te plaatsen. Dit zorgt voor een logische structuur. De visuele vormgeving mag wel afwijken. Een alternatieve oplossing is om alle afbeeldingen bij de artikelen als decoratief te markeren. Laat hiervoor de alt-tekst leeg (alt="" op het img-element). Dan wordt de afbeelding onzichtbaar voor de schermlezer. De leesvolgorde wordt dan: koptekst - inhoud.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/ in de zoekresultaten; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/411092 onder “Bekijk meer van COA AZC Meppel noodopvang” en “Anderen bekeken ook”; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/inspiratie-meppel-deelt onder de kop “Hof van heden, buurttuin” bij de artikelen; en op andere pagina’s.
In het pdf-document op https://dyzz9obi78pm5.cloudfront.net/app/image/id/66a357aa3fb73f2756078c7c/n/zomerboek-2024-mve.pdf is de leesvolgorde niet logisch. Op pagina 8 volgt de kop “Mooie herinneringen” bijvoorbeeld pas na de tekst die er visueel onder staat.
Hetzelfde probleem komt ook op andere pagina’s voor. Schermlezers lezen een pdf-document in de volgorde van de tags die in de codelaag staan. Als die niet logisch is, is de leesvolgorde dat dus ook niet en wordt het voor een blinde bezoeker moeilijk om de inhoud van het document te begrijpen. Zorg dus dat de volgorde van de tags logisch is.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Voldoende
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de homepage, https://www.meppelvoorelkaar.nl, staat witte tekst (HEX#F8F3EA) op een lichtpaarse achtergrond (HEX #B28DBA), bijvoorbeeld: “In een handomdraai een pakkende vraag schrijven? Een creatieve titel die opvalt? Of jouw tekst verbeteren? AI kan je helpen”. De contrastratio is te laag: 2,8:1. Deze tekst is kleiner dan 24px en niet vetgedrukt, daarom moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn.
Hetzelfde probleem doet zich voor bij de grote tekst “AI Schrijfhulp”. Deze tekst is groter dan 24px, daarom moet het contrast minimaal 3,0:1 zijn.
Op de homepage, https://www.meppelvoorelkaar.nl, staat een lichtgroene kop (HEX #41A85F) op een lichtpaarse achtergrond (HEX #D1BAD5). De contrastratio is te laag: 1,7:1. Deze tekst is groter dan 24px, daarom moet het contrast minimaal 3,0:1 zijn.
Op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/ staat in de zoekresultaten grijze tekst (HEX #8F8F8F) op een witte achtergrond, bijvoorbeeld “Wekelijks · 1 tot 16 uur”. De contrastratio is te laag: 3,2:1. Deze tekst is kleiner dan 19px, daarom moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn.
Hetzelfde probleem doet zich voor op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/41109, bijvoorbeeld bij “Wekelijks · 1 tot 16 uur” en andere teksten; op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-2025?_locale=nl, bijvoorbeeld bij “Maandelijks · 16 tot 16 uur”, in het label bij het zoekveld en de cijfers die artikelen in elke categorie; op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-24?_locale=nl, bijvoorbeeld bij “Wekelijks · 1 tot 16 uur”; en op andere pagina’s.
Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/411092 staat een knop “Nodig nog iemand uit” die een dialoogvenster opent waarin de knop “VERSTUUR” staat. De knoptekst is wit op een lichtpaarse achtergrond (HEX #B28DBA). De contrastratio is te laag: 2,8:1. Deze tekst is kleiner dan 24px en niet vetgedrukt, daarom moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn.
Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/inspiratie-meppel-deelt staan onder de kop “doe je mee?” donkeroranje links (HEX #A04C0E) op een paarse achtergrond (HEX #854991), bijvoorbeeld “m.zeevaart@nmfdrenthe.nl”. De contrastratio is te laag: 1,1:1. Deze tekst is kleiner dan 24px en niet vetgedrukt, daarom moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn.
Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/ staat in de filters lichtgrijze tekst (HEX #DBDBDB) met cijfers op een witte achtergrond, bijvoorbeeld “21”. De contrastratio is te laag: 1,4:1. Deze tekst is kleiner dan 24px en niet vetgedrukt, daarom moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn.
Hetzelfde probleem doet zich voor op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-2025?_locale=nl; op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-24?_locale=nl; op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl; en op andere pagina’s.
Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-24?_locale=nl staat de witte tekst “Cadeautje: zomerboek” op de afbeelding. Het grootste deel van de achtergrond van de afbeelding is licht, bijvoorbeeld lichtgrijs (HEX #D9D6D7). De contrastratio is te laag: 1,4:1. Deze tekst is groter dan 24px, daarom moet het contrast minimaal 3,0:1 zijn.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/tips-en-tricks, met witte tekst “TIPS”, “TIPS VOOR HULPVRAGERS” en andere op een grijze achtergrond (HEX #C3C5C2). De contrastratio is te laag: 1,7:1.
Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl staat de oranje tekst “Oproep” (HEX #F37934) op een lichtgrijze achtergrond (HEX #F6F6F6). De hoogcontrastfunctie werkt niet op deze tekst. De contrastratio is te laag: 2,6:1. Deze tekst is groter dan 19px maar kleiner dan 24px en vetgedrukt, daarom moet het contrast minimaal 3,0:1 zijn.
In het pdf-document https://www.welzijnmw.nl/wp-content/uploads/2025/07/ZOMERBOEK-2025-Meppelvoorelkaar-pdf.pdf staat witte tekst “gratis mee neem lekker” op een grijze achtergrond (HEX #D0C9F8). De contrastratio is te laag: 1,6:1. Zorg dat het contrast minimaal 4,5:1 is.
Hetzelfde probleem doet zich voor bij witte tekst op een lichtblauwe achtergrond (HEX #D0CAF8), bijvoorbeeld op pagina 5 bij de tekst “Gratis lezen&luisteren met”. De contrastratio is te laag: 1,6:1. Omdat het hier om grote tekst gaat, moet de contrastverhouding minimaal 3,0:1 zijn.
Hetzelfde probleem komt voor bij witte tekst op een oranje achtergrond (HEX #F7941E) of andersom, bijvoorbeeld op pagina 8 bij de tekst “impact inspiratie”. De contrastratio is te laag: 2,3:1. Omdat het hier om grote tekst gaat, moet de contrastverhouding minimaal 3,0:1 zijn.
Hetzelfde probleem doet zich ook voor in het pdf-document https://dyzz9obi78pm5.cloudfront.net/app/image/id/66a357aa3fb73f2756078c7c/n/zomerboek-2024-mve.pdf, bijvoorbeeld bij “gratis mee neem lekker”.
In het pdf-document https://www.welzijnmw.nl/wp-content/uploads/2025/07/ZOMERBOEK-2025-Meppelvoorelkaar-pdf.pdf staat de witte tekst “DOE GOED zomer boek” op een afbeelding. De achtergrondkleur varieert, bijvoorbeeld lichtroze (HEX #ECC7BB). De contrastratio is te laag: 1,6:1. Omdat het hier om grote tekst gaat, moet de contrastverhouding minimaal 3,0:1 zijn.
In het pdf-document https://dyzz9obi78pm5.cloudfront.net/app/image/id/66a357aa3fb73f2756078c7c/n/zomerboek-2024-mve.pdf staat witte tekst op verschillende paarse tinten. Op pagina 4 staat bijvoorbeeld de tekst “4 | ZOMERDOEBOEK | 2024” op een lichtpaarse achtergrond (HEX #E4D2F7). De contrastratio is te laag: 1,4:1. Voor kleine tekst moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn en voor grote tekst minimaal 3,0:1.
In het pdf-document https://dyzz9obi78pm5.cloudfront.net/app/image/id/66a357aa3fb73f2756078c7c/n/zomerboek-2024-mve.pdf staat oranje tekst (HEX #E56C14) op een witte achtergrond, bijvoorbeeld op pagina 14 bij “Geef jezelf, een ander of je team duurzaam cadeautje: abonnement op Happy Times Magazine! Boordevol positief nieuws over impactmake(n)(rs)”. De contrastratio is te laag: 3,2:1. Deze tekst is kleiner dan 24px en niet vetgedrukt, daarom moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de homepage https://www.meppelvoorelkaar.nl, bij de kop “helpen in de digitale wereld”, staat een afbeelding met ingebedde tekst “DE VRIJWILLIGERS VAN WELKOM ONLINE”. Als tekst als afbeelding wordt geplaatst, kunnen veel bezoekers er niets meer mee. Dit komt doordat ze de tekst in de afbeelding niet kunnen vergroten of aanpassen. Het is beter om deze tekst gewoon als normale tekst op de pagina te plaatsen. Op die manier kunnen mensen de grootte, kleur of het lettertype aanpassen zodat het voor hen leesbaarder wordt. Als de tekst in de afbeelding staat, kunnen ze dit niet doen.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/411092 staat onder de kop “Anderen bekeken ook” een carrousel met dia’s. Onder deze carrousel staan knoppen met grijze stip-iconen (HEX #D1D5DB) op een lichtgrijze achtergrond (HEX #F2F2F2). De contrastratio is 1,3:1. Zorg dat het contrast tussen de knoppen en de achtergrondkleur(en) minimaal 3,0:1 is.
Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl staan keuzevakjes in de zijkolom. De rand van een keuzevakje is grijs, de contrastratio is 1,4:1. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De video op https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl is opgenomen in een YouTube-videospeler die toetsenbordsneltoetsen met één teken gebruikt. De 'k' toets kan gebruikt worden om de video te starten of stoppen en de 'm' om het geluid uit te zetten. Deze sneltoetsen botsen met hulpsoftware. Ze zijn namelijk ook actief als de toetsenbordfocus op een ander element in de videospeler staat. Dit kan problemen geven voor mensen die met spraakbediening werken, omdat deze letters soms in de uitgesproken woorden zitten. Ook voor mensen die per ongeluk een toets op het toetsenbord indrukken is het onhandig. Dit kan opgelost worden door de parameter disablekb=1 toe te voegen aan de URI van de video in de HTML-code. Hiermee worden de sneltoetsen uitgeschakeld, terwijl toetsenbordbediening mogelijk blijft. Bekijk voor meer informatie https://developers.google.com/youtube/player_parameters#disablekb (Engels).
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Voldoende
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Voldoende
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina’s van https://www.meppelvoorelkaar.nl toont het logo bovenaan de website de volledige tekst “MEPPELvoorelkaar”, maar het tekstalternatief is “site-logo”. Dit logo is ook een link en dit tekstalternatief is het enige dat het linkdoel aangeeft. Dit betekent dat nu niet duidelijk is waar de link naartoe gaat. Zorg ervoor dat het tekstalternatief in ieder geval de zichtbare tekst bevat. Zie ook succescriteria 1.1.1 en 2.5.3.
Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/411092 staat een link met de vage tekst “Lees meer”. Deze tekst beschrijft de bestemming van de link niet voldoende en zorgt voor onduidelijkheid, vooral voor bezoekers met cognitieve beperkingen of gebruikers van schermlezers. Linkteksten die meerdere keren op een pagina voorkomen of nietszeggend zijn (zoals “lees meer”) geven de bezoeker geen duidelijke aanwijzing over hun bestemming. Zorg dat duidelijk is waar een link naartoe leidt, bijvoorbeeld door een tekst als “lees meer” aan te vullen met de paginatitel.
Dit probleem komt vaker voor, bijvoorbeeld op de homepage https://www.meppelvoorelkaar.nl/, met diverse links zoals "Lees hier verder", "Kijk hier voor meer informatie" etc.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/tips-en-tricks, met links “+”. Dit is ook te zien op de pagina in de zijkolom met filters. Daar staan “Meer tonen” links met dezelfde tekst die verschillende secties open maken.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Voldoende
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina’s van https://www.meppelvoorelkaar.nl toont het logo bovenaan de website de volledige tekst “MEPPELvoorelkaar”, maar het tekstalternatief is “site-logo”. Dit logo is ook een link en dit tekstalternatief is het enige dat deze link een naam geeft. Dit betekent dat de zichtbare tekst nu niet gebruikt kan worden om de link te bedienen met spraakbedieningssoftware. Zorg ervoor dat het tekstalternatief in ieder geval de zichtbare tekst bevat. Zie ook succescriteria 1.1.1 en 2.4.4.
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de metadata van het pdf-bestand op https://www.welzijnmw.nl/wp-content/uploads/2025/07/ZOMERBOEK-2025-Meppelvoorelkaar-pdf.pdf is de taal niet ingesteld. Het is belangrijk om de taal in te stellen. Dan kan hulpsoftware de informatie uit het bestand met de juiste uitspraakregels voorlezen. Dit kan worden ingesteld via de bestandseigenschappen.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Voldoende
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Voldoende
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Voldoende
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl staat bij de kop “Het zijn de kleine dingen die het verschil maken” een iframe met een video zonder beschrijving die zichtbaar is voor schermlezers. Het title-attribuut ontbreekt. Iframes moeten een goede beschrijving hebben, meestal via het title-attribuut. Daarin moet worden aangegeven welk type inhoud wordt weergegeven (bijvoorbeeld een podcast of video) en waar die inhoud over gaat. De beschrijving moet uniek en betekenisvol zijn. Door de beschrijving kunnen bezoekers met hulpsoftware bepalen of het de moeite waard is om de inhoud van het iframe te verkennen.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://www.meppelvoorelkaar.nl
- https://www.meppelvoorelkaar.nl/contact
- https://www.meppelvoorelkaar.nl/toegankelijkheid
- https://www.meppelvoorelkaar.nl/404
- https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/
- https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/411092
- https://www.meppelvoorelkaar.nl/inspiratie-meppel-deelt
- https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-2025?_locale=nl
- https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-24?_locale=nl
- https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl
- https://www.meppelvoorelkaar.nl/how-it-works-2
- https://www.meppelvoorelkaar.nl/helpcentrum/artikel/360004612013
- https://dyzz9obi78pm5.cloudfront.net/app/image/id/66a357aa3fb73f2756078c7c/n/zomerboek-2024-mve.pdf
- https://www.meppelvoorelkaar.nl/tips-en-tricks
- https://www.welzijnmw.nl/wp-content/uploads/2025/07/ZOMERBOEK-2025-Meppelvoorelkaar-pdf.pdf
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Chrome, versie 142
- Firefox, versie 142
- Safari, versie 18 in combinatie met VoiceOver
- NVDA in combinatie met Firefox
- PAC om pdf's te onderzoeken
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.