Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid website Meppelvoorelkaar
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
| Naam website | Meppelvoorelkaar |
|---|---|
| Datum | 1 december 2025 |
| Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
| Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Op alle pagina’s van https://www.meppelvoorelkaar.nl toont het logo bovenaan de website de volledige tekst “MEPPELvoorelkaar”, maar het tekstalternatief is “site-logo”. Blinde bezoekers die de website laten voorlezen, krijgen daarom niet dezelfde informatie als ziende bezoekers. Zorg ervoor dat het tekstalternatief in ieder geval de zichtbare tekst bevat. Zie ook succescriteria 2.4.4 en 2.5.3.
Bevinding 2: Op de homepage https://www.meppelvoorelkaar.nl staat naast de kop “helpen in de digitale wereld” een afbeelding met ingebedde tekst “DE VRIJWILLIGERS VAN WELKOM ONLINE” en twee logo’s “welkom online” en “nationaal ouderenfonds”. Maar de alt-tekst is alleen “nationaal ouderenfonds”. Deze alternatieve tekst bevat niet alle informatie. Afbeeldingen die informatie overdragen moeten een betekenisvolle alternatieve tekst hebben, waarin de belangrijke informatie uit de afbeelding wordt beschreven. Om herhaling te voorkomen mag deze alternatieve tekst niet gelijk zijn aan tekst die al op de pagina staat, bijvoorbeeld als onderschrift van de afbeelding.
Bevinding 3: Op de homepage https://www.meppelvoorelkaar.nl staan onder de kop “Uitgelicht” decoratieve afbeeldingen met alternatieve teksten. Een afbeelding heeft als alt-tekst “logo WBTR”, terwijl het geen logo is. Laat deze tekstalternatieven leeg om deze afbeeldingen te verbergen voor hulpsoftware.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/tips-en-tricks, onder de kop “TIPS VOOR MAATSCHAPPELIJKE ORGANISATIES”, met foto’s van mensen die een ontoereikende alternatieve tekst hebben, bijvoorbeeld “david” terwijl het “Roy” is.
Bevinding 4: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/ staan in de zoekresultaten decoratieve afbeeldingen met een alt-tekst, bijvoorbeeld “Afbeelding over Praatmaatjes gezocht!”. Een decoratieve afbeelding geeft geen extra informatie en moet daarom verborgen worden voor schermlezers. Dit kan op verschillende manieren. Gebruik voor afbeeldingen in een img-element een leeg alt-attribuut (alt="").
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/411092 onder “Bekijk meer van COA AZC Meppel noodopvang” en “Anderen bekeken ook”; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/inspiratie-meppel-deelt onder de kop “Hof van heden, buurttuin” met afbeeldingen van artikelen, bijvoorbeeld alt=“vervoer hulp” en andere; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-2025?_locale=nl met afbeeldingen van artikelen; en op andere pagina’s.
Bevinding 5: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/inspiratie-meppel-deelt staat boven de kop “ONDERSTEUNING BIJ HET OPZETTEN VAN JE EIGEN BUURTINITATIEF” een complexe afbeelding met als alternatieve tekst “Meppel Deelt”. Er ontbreekt een volledige beschrijving van de afbeelding. Complexe afbeeldingen zoals infographics en schema’s bevatten veel informatie die doorgaans niet binnen de alt-tekst past. Deze informatie kan toegankelijk gemaakt worden door twee tekstalternatieven te bieden: een korte en een lange beschrijving. De korte beschrijving, meestal de alternatieve tekst, moet de locatie van de lange beschrijving aangeven. De lange beschrijving kan als tekst op de pagina zelf geplaatst worden, maar deze mag ook op een andere pagina of in een downloadbaar bestand staan.
Bevinding 6: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl staan onder “zullen we samen...?” decoratieve iconen, bijvoorbeeld een wolk. De alternatieve tekst is “wolkje”. Een decoratieve afbeelding geeft geen extra informatie en moet daarom verborgen worden voor schermlezers. Dit kan op verschillende manieren. Gebruik voor afbeeldingen in een img-element een leeg alt-attribuut (alt="").
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/helpcentrum/artikel/360004612013 onder de tekst “Direct naar:”.
Bevinding 7: Het pdf-document op https://dyzz9obi78pm5.cloudfront.net/app/image/id/66a357aa3fb73f2756078c7c/n/zomerboek-2024-mve.pdf bevat logo’s zonder tekstalternatieven. Zie bijvoorbeeld de pagina 1 bij “MEPPEL voorelkaar”. Afbeeldingen die met de Figure-tag zijn geplaatst, moeten altijd een tekstalternatief hebben. De Figure-tag is alleen bedoeld voor informatieve afbeeldingen. Schermlezers lezen het tekstalternatief voor, zodat blinde bezoekers ook alle informatie tot zich kunnen nemen. Omdat het tekstalternatief nu ontbreekt, lezen schermlezers alleen “afbeelding” voor. Blinde bezoekers kunnen hierdoor het gevoel krijgen dat ze inhoud missen. Voeg tekstalternatieven toe aan deze informatieve afbeeldingen.
Bevinding 8: In het pdf-document op https://dyzz9obi78pm5.cloudfront.net/app/image/id/66a357aa3fb73f2756078c7c/n/zomerboek-2024-mve.pdf staan decoratieve afbeeldingen die onjuist zijn getagd als figure. De beschrijving ontbreekt. Zie bijvoorbeeld pagina 1, de afbeeldingen van golven. De Figure-tag is alleen bedoeld voor informatieve afbeeldingen en heeft altijd een beschrijving nodig. Markeer deze afbeelding als artefact, zodat deze wordt verborgen voor schermlezers.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 9: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl staat bij de kop “Het zijn de kleine dingen die het verschil maken” een video met een voice-over. Er zijn wel ondertitels aanwezig, maar deze zijn automatisch gegenereerd en zijn niet accuraat en niet volledig. Zo mist de ondertiteling een aantal keer (bijvoorbeeld rond 0:22). Rond 0:32 wordt "naar buiten gaan" ondertiteld als "blij te gaan" en zo komen er meer problemen voor. Video’s waarin gesproken wordt, moeten altijd goede ondertiteling krijgen. Zo krijgen bezoekers die de video niet (goed) kunnen horen ook alle informatie. Deze ondertiteling moet exact hetzelfde zijn als wat wordt gezegd. De automatisch gegenereerde ondertiteling voldoet hier niet aan, omdat er punctuatie ontbreekt en er fouten in zitten.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 10: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl staat bij de kop “Het zijn de kleine dingen die het verschil maken” een video. In de video verschijnen op verschillende momenten tekst en logo’s (bijvoorbeeld rond 0:05 en 0:47). Er is echter geen media-alternatief en geen audiodescriptie beschikbaar. Bezoekers die blind of slechtziend zijn, missen hierdoor informatie. Voor dit succescriterium (1.2.3) kan dit worden opgelost met een geschreven tekst (media-alternatief). Om te voldoen aan succescriterium 1.2.5 moet echter een audiobeschrijving worden toegevoegd die de visuele elementen in de video toelicht, zoals namen, functies, logo’s en teksten.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 11: De video op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl bij de kop “Het zijn de kleine dingen die het verschil maken” voldoet niet aan succescriterium 1.2.5, dat audiodescriptie voor video’s vereist. Audiodescriptie is nodig omdat er voldoende ruimte in de bestaande audiotrack aanwezig is. Een media-alternatief is hier niet meer toegestaan als oplossing. Dit is van belang voor mensen die de video’s niet (goed) kunnen zien.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 12: Op de homepage, https://www.meppelvoorelkaar.nl, wordt het strong-element gebruikt voor opmaak. Zie “Op Meppel Ontmoet vind je alle activiteiten bij jou in de buurt”. Het element strong is niet bedoeld om een hele zin mee te markeren. Het strong-element is wel geschikt om nadruk te geven aan enkele woorden of een zinsdeel.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/contact, bijvoorbeeld bij “Deel deze pagina en inspireer anderen om ook te helpen!”; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/toegankelijkheid, bijvoorbeeld bij “Uitkomst: het platform voldoet aan het Tijdelijke besluit digitale toegankelijkheid overheid WCAG 2.1 Niveau B”; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/inspiratie-meppel-deelt, bijvoorbeeld bij “Natuur en Milieufederatie Drenthe”; en op andere pagina’s.
Bevinding 13: Op de homepage, https://www.meppelvoorelkaar.nl, staat de kop “DUURSAMEN”. In deze kop worden zowel het heading-element als het strong-element gebruikt. Het strong-element heeft een semantische waarde: het geeft een bepaalde betekenis aan de tekst die erin staat, namelijk dat de tekst extra nadruk moet krijgen. Om die reden mag het element niet gebruikt worden om alleen een visueel effect te bereiken (vetgedrukt). Gebruik hiervoor CSS.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/toegankelijkheid, bijvoorbeeld bij “Laatste onderzoek”; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl, bijvoorbeeld bij “Samen iets leuks doen gun ik iedereen”; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/helpcentrum/artikel/360004612013, bijvoorbeeld bij “Inhoudsopgave”; en op andere pagina’s.
Bevinding 14: Op de homepage, https://www.meppelvoorelkaar.nl, is de volgende tekst niet als kop gemarkeerd: “Vergroot je Wereld”. Bezoekers die hulpsoftware gebruiken hebben niets aan een (tussen)kop die er wel uitziet als kop, maar niet als kop is gemarkeerd. Via de koppen op een pagina kunnen gebruikers van hulpsoftware de inhoud scannen of snel naar een bepaalde sectie navigeren. Maar dat kan alleen als de kop ook echt in de code staat. Als koppen alleen visueel als kop zijn vormgegeven (bijvoorbeeld vetgedrukt), ontstaat bovendien nog een ander probleem: de structuur van de informatie in de code wijkt dan af van de visuele structuur. Dit kan voorkomen worden door koppen altijd te markeren met het juiste HTML-element, op het juiste kopniveau: h1, h2, h3, h4, h5 of h6. Meestal is dit niveau instelbaar via de content-editor in het CMS. De HTML-code voor de kop wordt dan automatisch toegepast.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/contact, bijvoorbeeld bij “Contact”; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/411092, bijvoorbeeld bij “Delen:”, “Tijd”, “Locatie”; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/inspiratie-meppel-deelt, bijvoorbeeld bij “DEEL DEZE PAGINA EN INSPIREER ANDEREN OM OOK TE HELPEN!”; en op andere pagina’s.
Bevinding 15: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/contact wordt onder de tekst “Lianne Dolstra” het em-element misbruikt voor opmaakdoeleinden, bijvoorbeeld bij “Lokale projectleider Meppelvoorelkaar”. Het em-element heeft een semantische waarde: het geeft een bepaalde betekenis aan de tekst die erin staat. Dit element geeft aan dat de tekst extra nadruk moet krijgen. Om die reden mag dit element niet gebruikt worden om alleen een visueel effect te bereiken (cursieve tekst). Gebruik hiervoor CSS.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/toegankelijkheid, bij “Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van alle aangesloten platformen in ons netwerk”; op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-2025?_locale=nl, bij “*Of download de PDf versie hier”; op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-24?_locale=nl, bij “*Of download de PDf versie hier”; en op andere pagina’s.
Bevinding 16: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/toegankelijkheid staat onder de kop “Inhoud buiten de werkingssfeer van de uitkomst” een lijst met 8 items, maar de juiste opmaak ontbreekt. Tekst die eruitziet als een opsomming, moet ook zo in de code worden gemarkeerd. Meestal is hier een knop voor in de content-editor in het CMS. Voor lijsten en opsommingen worden de HTML-elementen ol (lijst met cijfers) of ul (lijst met bullets) gebruikt. Hulpsoftware weet dan hoe de tekst is gestructureerd. Bovendien kondigen schermlezers dan het aantal items in de lijst aan, voordat ze die gaan voorlezen. Zo weet een blinde bezoeker hoeveel informatie er nog komt.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/411092 onder “Beschrijving”; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/tips-en-tricks in de sectie met verborgen inhoud “3. MAAK VEILIG KENNIS”.
Bevinding 17: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/411092 staat onder “Beschrijving” een tekstblok met meerdere alinea’s dat onjuist is opgemaakt als één div-element. Visueel lijkt deze tekst uit meerdere alinea’s te bestaan: blokjes tekst met witruimtes ertussen. Deze structuur moet ook in de code staan. Zorg dat elke alinea in een eigen p-element is geplaatst. Het aantal alinea’s dat visueel te zien is, moet dus gelijk zijn aan het aantal p-elementen in de code.
Bevinding 18: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl staat een zijkolom met filters. De teksten die groepslabels zijn, zijn niet als dusdanig gekoppeld aan de keuzevakjes die eronder staan. Hulpsoftware kan niet vertellen wat de relatie is tussen deze teksten en groepen keuzevakjes. Dit kan worden opgelost door deze groepen in een fieldset op te nemen met het groepslabel in een legende-element.
Bevinding 19: Het pdf-document op https://www.welzijnmw.nl/wp-content/uploads/2025/07/ZOMERBOEK-2025-Meppelvoorelkaar-pdf.pdf mist structurele codes, waardoor de inhoud niet toegankelijk is voor schermlezers. Bovendien kunnen wij de pdf hierdoor niet volledig onderzoeken. Het gaat om alle succescriteria die met de pdf-codelaag te maken hebben, zoals semantische koppen en alternatieve teksten bij afbeeldingen. Als dit wordt opgelost, is het dus mogelijk dat er nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan die nu nog niet aan het licht zijn gekomen.
Bevinding 20: In het PDF-document https://dyzz9obi78pm5.cloudfront.net/app/image/id/66a357aa3fb73f2756078c7c/n/zomerboek-2024-mve.pdf staat op pagina 1 de kop “DOE GOED zomer boek”, maar deze is getagd als 4 afzonderlijke koppen. Dit verstoort de semantiek van het PDF-document, breekt de structuur en kan schermlezergebruikers in verwarring brengen.
Hetzelfde probleem komt ook op andere pagina’s voor.
Bevinding 21: In het pdf-document op https://dyzz9obi78pm5.cloudfront.net/app/image/id/66a357aa3fb73f2756078c7c/n/zomerboek-2024-mve.pdf worden koppen gebruikt om gewone tekst visueel groter weer te geven. Op pagina 2 wordt bijvoorbeeld de tekst die begint met “als één van de miljoenen blijmakers van Nederland. Want als jij dit … zomerboek vol inspiratie” opgemaakt alsof het een kop is, terwijl het geen kop is.
Hetzelfde probleem komt ook op andere pagina’s voor.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 22: Op de homepage, https://www.meppelvoorelkaar.nl, onder de kop “Uitgelicht” is de volgorde van HTML-elementen binnen de artikelen niet logisch: de afbeeldingen staan boven de koppen. De huidige volgorde is afbeelding, kop, tekst. Als deze artikelen van boven naar beneden worden voorlezen door een schermlezer, is niet duidelijk welke afbeeldingen en datums bij welk artikel horen. Dat komt doordat de koppen niet bovenaan staan in de code van elk artikel. Dit kan verwarrend zijn voor bezoekers die een schermlezer gebruiken. Dit kan worden opgelost door alle inhoud (afbeeldingen en tekst) die bij een bepaalde kop hoort, in de code onder die kop te plaatsen. Dit zorgt voor een logische structuur. De visuele vormgeving mag wel afwijken. Een alternatieve oplossing is om alle afbeeldingen bij de artikelen als decoratief te markeren. Laat hiervoor de alt-tekst leeg (alt="" op het img-element). Dan wordt de afbeelding onzichtbaar voor de schermlezer. De leesvolgorde wordt dan: koptekst - inhoud.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/ in de zoekresultaten; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/411092 onder “Bekijk meer van COA AZC Meppel noodopvang” en “Anderen bekeken ook”; op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/inspiratie-meppel-deelt onder de kop “Hof van heden, buurttuin” bij de artikelen; en op andere pagina’s.
Bevinding 23: In het pdf-document op https://dyzz9obi78pm5.cloudfront.net/app/image/id/66a357aa3fb73f2756078c7c/n/zomerboek-2024-mve.pdf is de leesvolgorde niet logisch. Op pagina 8 volgt de kop “Mooie herinneringen” bijvoorbeeld pas na de tekst die er visueel onder staat.
Hetzelfde probleem komt ook op andere pagina’s voor. Schermlezers lezen een pdf-document in de volgorde van de tags die in de codelaag staan. Als die niet logisch is, is de leesvolgorde dat dus ook niet en wordt het voor een blinde bezoeker moeilijk om de inhoud van het document te begrijpen. Zorg dus dat de volgorde van de tags logisch is.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 24: Op de homepage, https://www.meppelvoorelkaar.nl, staat witte tekst (HEX#F8F3EA) op een lichtpaarse achtergrond (HEX #B28DBA), bijvoorbeeld: “In een handomdraai een pakkende vraag schrijven? Een creatieve titel die opvalt? Of jouw tekst verbeteren? AI kan je helpen”. De contrastratio is te laag: 2,8:1. Deze tekst is kleiner dan 24px en niet vetgedrukt, daarom moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn.
Hetzelfde probleem doet zich voor bij de grote tekst “AI Schrijfhulp”. Deze tekst is groter dan 24px, daarom moet het contrast minimaal 3,0:1 zijn.
Bevinding 25: Op de homepage, https://www.meppelvoorelkaar.nl, staat een lichtgroene kop (HEX #41A85F) op een lichtpaarse achtergrond (HEX #D1BAD5). De contrastratio is te laag: 1,7:1. Deze tekst is groter dan 24px, daarom moet het contrast minimaal 3,0:1 zijn.
Bevinding 26: Op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/ staat in de zoekresultaten grijze tekst (HEX #8F8F8F) op een witte achtergrond, bijvoorbeeld “Wekelijks · 1 tot 16 uur”. De contrastratio is te laag: 3,2:1. Deze tekst is kleiner dan 19px, daarom moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn.
Hetzelfde probleem doet zich voor op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/41109, bijvoorbeeld bij “Wekelijks · 1 tot 16 uur” en andere teksten; op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-2025?_locale=nl, bijvoorbeeld bij “Maandelijks · 16 tot 16 uur”, in het label bij het zoekveld en de cijfers die artikelen in elke categorie; op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-24?_locale=nl, bijvoorbeeld bij “Wekelijks · 1 tot 16 uur”; en op andere pagina’s.
Bevinding 27: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/411092 staat een knop “Nodig nog iemand uit” die een dialoogvenster opent waarin de knop “VERSTUUR” staat. De knoptekst is wit op een lichtpaarse achtergrond (HEX #B28DBA). De contrastratio is te laag: 2,8:1. Deze tekst is kleiner dan 24px en niet vetgedrukt, daarom moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn.
Bevinding 28: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/inspiratie-meppel-deelt staan onder de kop “doe je mee?” donkeroranje links (HEX #A04C0E) op een paarse achtergrond (HEX #854991), bijvoorbeeld “m.zeevaart@nmfdrenthe.nl”. De contrastratio is te laag: 1,1:1. Deze tekst is kleiner dan 24px en niet vetgedrukt, daarom moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn.
Bevinding 29: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/ staat in de filters lichtgrijze tekst (HEX #DBDBDB) met cijfers op een witte achtergrond, bijvoorbeeld “21”. De contrastratio is te laag: 1,4:1. Deze tekst is kleiner dan 24px en niet vetgedrukt, daarom moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn.
Hetzelfde probleem doet zich voor op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-2025?_locale=nl; op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-24?_locale=nl; op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl; en op andere pagina’s.
Bevinding 30: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-24?_locale=nl staat de witte tekst “Cadeautje: zomerboek” op de afbeelding. Het grootste deel van de achtergrond van de afbeelding is licht, bijvoorbeeld lichtgrijs (HEX #D9D6D7). De contrastratio is te laag: 1,4:1. Deze tekst is groter dan 24px, daarom moet het contrast minimaal 3,0:1 zijn.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/tips-en-tricks, met witte tekst “TIPS”, “TIPS VOOR HULPVRAGERS” en andere op een grijze achtergrond (HEX #C3C5C2). De contrastratio is te laag: 1,7:1.
Bevinding 31: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl staat de oranje tekst “Oproep” (HEX #F37934) op een lichtgrijze achtergrond (HEX #F6F6F6). De hoogcontrastfunctie werkt niet op deze tekst. De contrastratio is te laag: 2,6:1. Deze tekst is groter dan 19px maar kleiner dan 24px en vetgedrukt, daarom moet het contrast minimaal 3,0:1 zijn.
Bevinding 32: In het pdf-document https://www.welzijnmw.nl/wp-content/uploads/2025/07/ZOMERBOEK-2025-Meppelvoorelkaar-pdf.pdf staat witte tekst “gratis mee neem lekker” op een grijze achtergrond (HEX #D0C9F8). De contrastratio is te laag: 1,6:1. Zorg dat het contrast minimaal 4,5:1 is.
Hetzelfde probleem doet zich voor bij witte tekst op een lichtblauwe achtergrond (HEX #D0CAF8), bijvoorbeeld op pagina 5 bij de tekst “Gratis lezen&luisteren met”. De contrastratio is te laag: 1,6:1. Omdat het hier om grote tekst gaat, moet de contrastverhouding minimaal 3,0:1 zijn.
Hetzelfde probleem komt voor bij witte tekst op een oranje achtergrond (HEX #F7941E) of andersom, bijvoorbeeld op pagina 8 bij de tekst “impact inspiratie”. De contrastratio is te laag: 2,3:1. Omdat het hier om grote tekst gaat, moet de contrastverhouding minimaal 3,0:1 zijn.
Hetzelfde probleem doet zich ook voor in het pdf-document https://dyzz9obi78pm5.cloudfront.net/app/image/id/66a357aa3fb73f2756078c7c/n/zomerboek-2024-mve.pdf, bijvoorbeeld bij “gratis mee neem lekker”.
Bevinding 33: In het pdf-document https://www.welzijnmw.nl/wp-content/uploads/2025/07/ZOMERBOEK-2025-Meppelvoorelkaar-pdf.pdf staat de witte tekst “DOE GOED zomer boek” op een afbeelding. De achtergrondkleur varieert, bijvoorbeeld lichtroze (HEX #ECC7BB). De contrastratio is te laag: 1,6:1. Omdat het hier om grote tekst gaat, moet de contrastverhouding minimaal 3,0:1 zijn.
Bevinding 34: In het pdf-document https://dyzz9obi78pm5.cloudfront.net/app/image/id/66a357aa3fb73f2756078c7c/n/zomerboek-2024-mve.pdf staat witte tekst op verschillende paarse tinten. Op pagina 4 staat bijvoorbeeld de tekst “4 | ZOMERDOEBOEK | 2024” op een lichtpaarse achtergrond (HEX #E4D2F7). De contrastratio is te laag: 1,4:1. Voor kleine tekst moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn en voor grote tekst minimaal 3,0:1.
Bevinding 35: In het pdf-document https://dyzz9obi78pm5.cloudfront.net/app/image/id/66a357aa3fb73f2756078c7c/n/zomerboek-2024-mve.pdf staat oranje tekst (HEX #E56C14) op een witte achtergrond, bijvoorbeeld op pagina 14 bij “Geef jezelf, een ander of je team duurzaam cadeautje: abonnement op Happy Times Magazine! Boordevol positief nieuws over impactmake(n)(rs)”. De contrastratio is te laag: 3,2:1. Deze tekst is kleiner dan 24px en niet vetgedrukt, daarom moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 36: Op de homepage https://www.meppelvoorelkaar.nl, bij de kop “helpen in de digitale wereld”, staat een afbeelding met ingebedde tekst “DE VRIJWILLIGERS VAN WELKOM ONLINE”. Als tekst als afbeelding wordt geplaatst, kunnen veel bezoekers er niets meer mee. Dit komt doordat ze de tekst in de afbeelding niet kunnen vergroten of aanpassen. Het is beter om deze tekst gewoon als normale tekst op de pagina te plaatsen. Op die manier kunnen mensen de grootte, kleur of het lettertype aanpassen zodat het voor hen leesbaarder wordt. Als de tekst in de afbeelding staat, kunnen ze dit niet doen.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 37: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/411092 staat onder de kop “Anderen bekeken ook” een carrousel met dia’s. Onder deze carrousel staan knoppen met grijze stip-iconen (HEX #D1D5DB) op een lichtgrijze achtergrond (HEX #F2F2F2). De contrastratio is 1,3:1. Zorg dat het contrast tussen de knoppen en de achtergrondkleur(en) minimaal 3,0:1 is.
Bevinding 38: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl staan keuzevakjes in de zijkolom. De rand van een keuzevakje is grijs, de contrastratio is 1,4:1. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 39: De video op https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl is opgenomen in een YouTube-videospeler die toetsenbordsneltoetsen met één teken gebruikt. De 'k' toets kan gebruikt worden om de video te starten of stoppen en de 'm' om het geluid uit te zetten. Deze sneltoetsen botsen met hulpsoftware. Ze zijn namelijk ook actief als de toetsenbordfocus op een ander element in de videospeler staat. Dit kan problemen geven voor mensen die met spraakbediening werken, omdat deze letters soms in de uitgesproken woorden zitten. Ook voor mensen die per ongeluk een toets op het toetsenbord indrukken is het onhandig. Dit kan opgelost worden door de parameter disablekb=1 toe te voegen aan de URI van de video in de HTML-code. Hiermee worden de sneltoetsen uitgeschakeld, terwijl toetsenbordbediening mogelijk blijft. Bekijk voor meer informatie https://developers.google.com/youtube/player_parameters#disablekb (Engels).
2.4 Navigeerbaar
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 40: Op alle pagina’s van https://www.meppelvoorelkaar.nl toont het logo bovenaan de website de volledige tekst “MEPPELvoorelkaar”, maar het tekstalternatief is “site-logo”. Dit logo is ook een link en dit tekstalternatief is het enige dat het linkdoel aangeeft. Dit betekent dat nu niet duidelijk is waar de link naartoe gaat. Zorg ervoor dat het tekstalternatief in ieder geval de zichtbare tekst bevat. Zie ook succescriteria 1.1.1 en 2.5.3.
Bevinding 41: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/411092 staat een link met de vage tekst “Lees meer”. Deze tekst beschrijft de bestemming van de link niet voldoende en zorgt voor onduidelijkheid, vooral voor bezoekers met cognitieve beperkingen of gebruikers van schermlezers. Linkteksten die meerdere keren op een pagina voorkomen of nietszeggend zijn (zoals “lees meer”) geven de bezoeker geen duidelijke aanwijzing over hun bestemming. Zorg dat duidelijk is waar een link naartoe leidt, bijvoorbeeld door een tekst als “lees meer” aan te vullen met de paginatitel.
Dit probleem komt vaker voor, bijvoorbeeld op de homepage https://www.meppelvoorelkaar.nl/, met diverse links zoals "Lees hier verder", "Kijk hier voor meer informatie" etc.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/tips-en-tricks, met links “+”. Dit is ook te zien op de pagina in de zijkolom met filters. Daar staan “Meer tonen” links met dezelfde tekst die verschillende secties open maken.
2.5 Input modaliteiten
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 42: Op alle pagina’s van https://www.meppelvoorelkaar.nl toont het logo bovenaan de website de volledige tekst “MEPPELvoorelkaar”, maar het tekstalternatief is “site-logo”. Dit logo is ook een link en dit tekstalternatief is het enige dat deze link een naam geeft. Dit betekent dat de zichtbare tekst nu niet gebruikt kan worden om de link te bedienen met spraakbedieningssoftware. Zorg ervoor dat het tekstalternatief in ieder geval de zichtbare tekst bevat. Zie ook succescriteria 1.1.1 en 2.4.4.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 43: In de metadata van het pdf-bestand op https://www.welzijnmw.nl/wp-content/uploads/2025/07/ZOMERBOEK-2025-Meppelvoorelkaar-pdf.pdf is de taal niet ingesteld. Het is belangrijk om de taal in te stellen. Dan kan hulpsoftware de informatie uit het bestand met de juiste uitspraakregels voorlezen. Dit kan worden ingesteld via de bestandseigenschappen.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 44: Op pagina https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl staat bij de kop “Het zijn de kleine dingen die het verschil maken” een iframe met een video zonder beschrijving die zichtbaar is voor schermlezers. Het title-attribuut ontbreekt. Iframes moeten een goede beschrijving hebben, meestal via het title-attribuut. Daarin moet worden aangegeven welk type inhoud wordt weergegeven (bijvoorbeeld een podcast of video) en waar die inhoud over gaat. De beschrijving moet uniek en betekenisvol zijn. Door de beschrijving kunnen bezoekers met hulpsoftware bepalen of het de moeite waard is om de inhoud van het iframe te verkennen.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Home:
https://www.meppelvoorelkaar.nl - Contact:
https://www.meppelvoorelkaar.nl/contact - Toegankelijkheidsverklaring:
https://www.meppelvoorelkaar.nl/toegankelijkheid - 404 Error:
https://www.meppelvoorelkaar.nl/404 - Ontdek het nieuwste vrijwilligerswerk in je buurt:
https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/ - Praatmaatjes gezocht!:
https://www.meppelvoorelkaar.nl/hulpvragen/411092 - Inspiratie:
https://www.meppelvoorelkaar.nl/inspiratie-meppel-deelt - Cadeautje: zomerboek-25:
https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-2025?_locale=nl - Cadeautje: zomerboek-24:
https://www.meppelvoorelkaar.nl/zomerboek-24?_locale=nl - Zullen we samen...?:
https://www.meppelvoorelkaar.nl/zullen-we-samen?_locale=nl - Hoe het werkt:
https://www.meppelvoorelkaar.nl/how-it-works-2 - Privacyverklaring:
https://www.meppelvoorelkaar.nl/helpcentrum/artikel/360004612013 - 2025 ZOMERBOEK 2024:
https://dyzz9obi78pm5.cloudfront.net/app/image/id/66a357aa3fb73f2756078c7c/n/zomerboek-2024-mve.pdf - Tips:
https://www.meppelvoorelkaar.nl/tips-en-tricks - PDF ZOMERBOEK 2025:
https://www.welzijnmw.nl/wp-content/uploads/2025/07/ZOMERBOEK-2025-Meppelvoorelkaar-pdf.pdf
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.