Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Mijn RDI
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Mijn RDI |
---|---|
Datum | 9 september 2024 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Het logo van de Rijksoverheid in de header heeft de toegankelijke naam "Rijksoverheid". Er mist informatie dat het hier om een logo gaat waardoor het duidelijk is dat het om een officiële pagina van de rijksoverheid gaat. Voeg het woord logo toe aan de alt tekst van de afbeelding.
Bevinding 2: Als een zaak wordt geopend, bijvoorbeeld doormiddel van een link onder "Onlangs verwerkt" in het menu, is er bij recente bijlagen een icoon te zien van het type bijlage, bijvoorbeeld een PDF icoon. De toegankelijke tekst van die afbeelding is de volledige bestandsnaam van het bijbehorende pdf document, bijvoorbeeld "3335469_6964221_V3_3_ZC_S_VRG-50906_VRG-50906.pdf". Deze tekst beschrijft de afbeelding niet, de afbeelding heeft als doel het type bestand aan te geven. Verander de alt tekst bijvoorbeeld in "PDF document".
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 3: In het linker menu staan onder "Onlangs verwerkt" een aantal klikbare elementen die focus krijgen doormiddel van het attribuut tabindex="0" waarmee recent bewerkte taken opgeroepen kunnen worden. Deze interactieve elementen zijn opgemaakt als lijst doormiddel van role="Listbox". Het gaat hier om niet om een lijst maar om één element. Gebruik lijstopmaak alleen voor lijsten met meerdere elementen.
Bevinding 4: In het linker menu staan onder "Onlangs verwerkt" een aantal klikbare elementen die focus krijgen doormiddel van het attribuut tabindex="0" waarmee recent bewerkte taken opgeroepen kunnen worden. Deze interactieve elementen hebben geen toegankelijke naam. Bezoekers die afhankelijk zijn van hulpsoftware weten niet wat deze elementen doen. Geef het element een toegankelijke naam.
Bevinding 5: In het menu staat de link "Alles weergeven". Voor ziende bezoekers is het duidelijk dat het over Onlangs verwerkte zaken gaat, blinden die met behulp van de tabtoets door de pagina navigeren missen deze informatie. Koppel het label "Onlangs verwerkt" aan deze link, bijvoorbeeld doormiddel van een aria-labelledby attribuut.
Bevinding 6: Bij het beginnen van een nieuwe aanvraag heeft meteen het eerste invoerveld focus. Als bijvoorbeeld gekozen wordt voor "Radiozendamateurs" en voor "Relais- en bakenstations" is het voor ziende gebruikers is duidelijk dat nu op de knop "Verder" geklikt moet worden. Een blinde bezoeker die met behulp van de tabtoets door de pagina navigeert is deze knop nog niet tegengekomen, het is niet duidelijk wat er nu moet gebeuren. Los dit op door bijvoorbeeld de knop onder het formulier te zetten of door de focus naar de knop te brengen. Ditzelfde komt vaker voor op[ de website, bijvoorbeeld als bij "Mijn gegevens" de "Communicatievoorkeur" is gewijzigd en op de knop "Afgerond" is geklikt dan is de focus op een element onder de knop "Afsluiten".
Bevinding 7: Op de pagina "Nieuwe zaak" is de titel van de pagina "Nieuwe zaak" niet opgemaakt als kop. Bezoekers die gebruikmaken van schermvoorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over een pagina navigeren om snel informatie te vinden. Daarom is het belangrijk om een goed lopende koppenstructuur te gebruiken. Een goede koppenstructuur begint bij een kopniveau 1 voor de titel van de pagina, kopniveau 2 voor de koppen, kopniveau 3 voor de tussenkoppen, etcetera. Hetzelfde komt op meer plaatsen in de website voor, bijvoorbeeld op de pagina die opent als in het menu op "Zaken" geklikt wordt.
Bevinding 8: Als bij "Mijn gegevens" de "Contactgegevens" bewerkt worden en bijvoorbeeld een Emailadres wordt gekozen dan heeft het invoerveld voor het emailadres geen toegankelijke naam en is het voor bezoekers die afhankelijk zijn van hulpsoftware niet altijd duidelijk wat er ingevuld moet worden. Koppel bijvoorbeeld de inhoud van het invoerveld "Type" aan dit invoerveld doormiddel van "aria-labelledby".
Bevinding 9: Bij het invoeren van een "Toezicht - Storingsmelding" is bij stap 3 te zien aan twee groene vinkjes dat stap 1 en stap 2 afgerond zijn, en aan dikgedrukte tekst dat stap 3 de huidige stap is. Deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware. Voeg deze informatie toe, bijvoorbeeld doormiddel van een visueel verborgen tekst of "aria-current".
Bevinding 10: Als op pagina "Zaken" de lijst met zaken is gesorteerd op bijvoorbeeld "Status" dan is aan het naar bovengericht pijltje te zien dat de lijst in aflopende richting gesorteerd kan worden. De toegankelijke tekst van het pijltje is:
"Deze kolom is gesorteerd in oplopende volgorde. Enter om te sorteren. Klik hier als u wilt sorteren". Voeg "In aflopende volgorde" toe om dit duidelijk te maken.
Bevinding 11: De PDF 3335469_6964221_V1_3_ZC_S_VRG-50906_VRG-50906.pdf die gedownload is onder "Vergunningen" / "rpas" / "Inzien" / "Documenten ophalen" / "Toon documenten" is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat er de documentstructuur niet is te bepalen. Software kan daardoor bijvoorbeeld niet bepalen wat koppen zijn, de alternatieve tekst bij afbeeldingen en wat de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en ALT-teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan. Hetzelfde geldt voor andere PDF documenten die te vinden zijn op de website. Door bezoeker geplaatste PDF's hoeven niet aan dit criterium te voldoen aangezien het hierbij oom "Content van derden" gaat.
Bevinding 12:
Advies:
De tabel op de pagina onder de menuknop "Berichten" is goed opgemaakt met kopcellen en data cellen waardoor voorleessoftware de juiste kop bij de juiste cel voorleest. Echter de toegankelijke tekst van de kop "Bericht ID" die voorgelezen wordt luid "Bericht ID Klik hier als u wilt sorteren". Zorg er voor dat de tekst "Klik hier als u wilt sorteren" alleen wordt gelezen als de kopcel focus heeft en niet als een datacel focus heeft, bijvoorbeeld door de kopcel van een apart " aria-labelledby" attribuut te voorzien.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 13: Als bij "Mijn gegevens" naast de adresgegevens op "aanpassen" geklikt wordt is er een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen straatnaam en postcode kunnen invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld autocomplete="street-address" en "postal-code". Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes. Hetzelfde geldt als onder "Contactgegevens" bijvoorbeeld het veld "Emailadres" ingevuld moet worden.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 14: Op de pagina "Lopende en afgedane zaken" onder de menulink "Zaken" is te zien dat de focus bij een bepaalde aanvraag is, doordat de achtergrondkleur van de regel licht veranderd, en doordat de groene status "Open" zwart wordt. Slechtziende of kleurenblinde bezoekers kunnen deze kleurverandering mogelijk niet waarnemen. Zorg dat er nog een nadere manier is om te zien welke regel focus heeft, bijvoorbeeld doormiddel van een duidelijke focusrand.
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 15: In het menu staan onder "Onlangs verwerkt" een aantal links naar zaken. Onder elke titel van een zaak staat een code, bijvoorbeeld "VRG-92905". Wanneer bij een schermgrootte van 1280px breed ingezoomd wordt tot meer dan 100% worden deze codes licht grijs. Deze grijze codes (HEX #B3B3B3) op witte achtergrond hebben een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 2:1 terwijl dat minstens 3:1 moet zijn.
Bevinding 16: Als op de pagina "Zaken" een zaak "In behandeling" is dan staat dat er in oranje tekst (HEX #DAA520) op witte achtergrond. Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 2,2:1 terwijl dat tenminste 4,5:1 moet zijn. Als een zaak "Nieuw" is dan is de tekst lichtblauw(HEX #1E90FF) op witte achtergrond, de contrastverhouding is hier 3,2:1 terwijl dat tenminste 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 17: Als bij een schermgrootte van 1280px breed ingezoomd wordt tot 200% is het menu verborgen onder een menuknop. Als daarop geklikt wordt verschijnt het menu en wordt de website donker gemaakt. Bij navigatie met het toetsenbord blijft de website donker, ook als het menu er niet meer is. Dit levert contrastproblemen op, bijvoorbeeld in de footer heeft de witte (nu grijze) tekst (HREX #808080) op blauwe achtergrond (HEX 003E64) een te laag contrast. De contrastverhouding is 2.8:1 terwijl deze minstent 4,5:1 moet zijn. Zorg er voor dat de website weer de gewone kleuren heeft als het menu buiten beeld is.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 18: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan verdwijnt op pagina "Toezicht - Storingsmelding" een deel van de content onder de onderdelen die altijd in beeld blijven staan zoals de header, de footer en de titelbalk. Daar kun je dan ook niet meer bijkomen, waardoor het formulier niet is in te vullen. Ditzelfde komt vaker voor op de website, bijvoorbeeld als één bepaalde zaak geopend wordt onder in het menu "Onlnag verwerkt".
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 19: In het linker menu onder "Onlangs verwerkt" staan een aantal elementen die focus krijgen door tabindex="0". Als zo'n element focus heeft is dat te zien aan een lichtblauwe focusrand op witte achtergrond, deze rand heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 2,4:1 terwijl dat tenminste 3:1 moet zijn.
Bevinding 20: Als bij "Mijn gegevens" de adresgegevens aangepast worden is er een formulier. De randen van de invoervelden, bijvoorbeeld van het veld "Locatie omschrijving" zijn licht blauw (HEX #B2D7EE) op een witte achtergrond. Deze randen hebben een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 1,5:1 terwijl dat tenminste 3:1 moet zijn.
2. Bedienbaar
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 21: Na enige tijd wordt een bezoeker uitgelogd of is het niet meer mogelijk nieuwe informatie op te vragen. Na een bepaalde tijd ingelogd te zijn is er wel een popupvenster "Waarschuwing voor time-out bij afmelden Timeout will occur in 0:18" met de mogelijkheid om de inlogperiode te verlengen zoals aangegeven in dit criterium, maar het verlengen werkt niet altijd. Als niet binnen de aangegeven tijd op een link in de pagina geklikt wordt verschijnt bijvoorbeeld als op de link "Registraties" in het menu geklikt wordt een foutmelding: "The requested URL was rejected. Please consult with your administrator." Alleen na opnieuw inloggen is de foutmelding verdwenen.
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 22: De pagina bevat wel een skiplink (een mechanisme om naar een ander deel van de pagina te springen), maar de skiplink is niet het eerste dat focus krijgt. Als de pagina voor de eerste keer opgevraagd wordt is het eerste element dat focus heeft het eerste interactieve element van de hoofdinhoud. Het is de bedoeling van dit criterium dat een bezoeker zelf kan bepalen of een blok content die op meerdere webpagina's worden herhaald wordt omzeild of niet. Zorg ervoor dat de skiplink als eerste op de website focus krijgt om dit probleem op te lossen, ook om te voldoen aan 2.4.3.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 23: De PDF 3335469_6964221_V1_3_ZC_S_VRG-50906_VRG-50906.pdf die gedownload is onder "Vergunningen" / "rpas" / "Inzien" / "Documenten ophalen" / "Toon documenten" heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond. Hetzelfde geldt voor andere PDF documenten die te vinden zijn op de website. Door bezoeker geplaatste PDF's hoeven niet aan dit criterium te voldoen aangezien het hierbij oom "Content van derden" gaat.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 24: Op de pagina "Zaken" krijgen de tabelkoppen en elke zaak focus terwijl het niet om interactieve elementen gaat. Er wordt in de HTML gebruikgemaakt van het attribuut tabindex=0. Daardoor ontstaat er een onlogische focusvolgorde. Zorg dat de focusvolgorde door webpagina's logisch is, wanneer men met het toetsenbord navigeert. Plaats geen tabindex="0" op elementen die geen focus horen te krijgen. Hetzelfde komt vaker voor in de website, bijvoorbeeld op de pagina "Vergunningen".
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 25: In de footer van elke pagina staat een link "Toegankelijkheid". De link gaat naar de toegankelijkheidsverklaring van rdi.nl en niet naar die van mijnrdi.nl. Verander het linkdoel of voeg "rdi.nl" toe aan de linktekst.
Bevinding 26: De tweede link die focus krijgt bij navigatie met behulp van het toetsenbord is de skiplink "ga naar de bar te zoeken". Deze link werkt niet, er is geen zoekbalk, laat de link weg.
Bevinding 27: Als in het menu op "Mijn gegevens" wordt geklikt verschijnt er onder andere "Adresgegevens". Bij navigatie met het toetsenbord krijgt daar een verborgen link focus met de toegankelijke linktekst "!TABTHREAD0 pyActivity=%40base..." naar dezelfde pagina. Deze tekst beschrijft het linkdoel niet. Haal de link weg.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 28: Er is maar één manier om alle pagina's binnen deze website te vinden en dat is via het menu. Zorg dat er nog een manier is om elke pagina te kunnen bereiken, bijvoorbeeld doormiddel van een sitemap of een zoekfunctie.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 29: Bijvoorbeeld bij "Nieuwe zaak" is het niet zichtbaar dat de focus op de knop "Verversen" of een accordion-knop staat. Bijvoorbeeld als de knop "Melding frequentiegebruik maritiem" focus heeft is dat niet zichtbaar. Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk element de focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen. Dit komt op meer plaatsen in de website voor, bijvoorbeeld op de pagina "Lopende en afgedane zaken" onder de menulink "Zaken" bij de knoppen "Verversen", "Openen", "Intrekken" en "Inzien" en de accordeon-knoppen.
Bevinding 30: Als in het menu op "Mijn gegevens" wordt geklikt verschijnt er onder andere "Adresgegevens". Bij navigatie met het toetsenbord krijgt daar een verborgen link focus met de toegankelijke linktekst "!TABTHREAD0 pyActivity=%40base..." . Het nu niet te zien welk element focus heeft. Geef geen elementen focus die niet zichtbaar zijn.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 31: In het formulier "Toezicht - Storingsmelding" zijn bijvoorbeeld bij stap 3 een groot aantal van de instructies in het Engels. Bijvoorbeeld "Arrow down to open. Start typing to search" of "Reached the beginning of the list". Hiervoor is een taalwissel in de code nodig, of beter nog, deze teksten moeten naar het Nederlands vertaald worden. Dit probleem komt op meer plaatsen in het formulier voor, bijvoorbeeld ook bij stap 2 bij het veld "Welke storing ondervindt u?".
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 32: Onder andere op pagina "Nieuwe zaak" / "Verzoekpersoonsgegevens" is een formulier waar bij een verplichte velden een * wordt getoond. Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: ‘Velden met een sterretje (*) zijn verplicht'.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 33: Als bij "Mijn gegevens" de "Contactgegevens" bewerkt worden en een Emailadres wordt gekozen en er wordt geen geldig emailadres ingevuld, dan is er een foutmelding "De waarde bevat ongeldige tekens." Het is niet duidelijk in welk formaat het emailadres ingevuld met worden. Zorg dat het voor bezoekers duidelijk is hoe zij dit formulierveld moeten invullen, bijvoorbeeld door "naam@domein.nl" als voorbeeld te geven.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 34: Opmerking: Er zijn meerdere fouten gevonden bij HTML validatie. Maar omdat dit geen problemen geeft bij de meeste browser/hulpsoftware combinaties wordt dit niet onvoldoende gerekend.
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 35: In het menu onder "Onlangs verwerkt" staan een aantal links. Elke link staat in een div met role="listbox". Listbox wordt gebruikt voor een lijst van items waaruit een gebruiker een keuze kan maken. Daarvan is hier geen sprake, er is maar één item. Dit kan problemen opleveren met hulpsoftware. Laat role="listbox" weg.
Bevinding 36: Bij een " bij stap 2 - Storingsmelding" staat een invoerveld "Welke storing ondervindt u?". Dit is een input van het type text met role="combobox" en het "aria-multiselectable" attribuut. Het attribuut aria-multiselectable hoort bij het listbox element, niet bij het combobox element. Verder mist dit element een verplicht aria-controls attribuut. Dit kan problemen geven met hulpsoftware, zorg voor juiste ariacode.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 37: Als in het menu op "Zaken" of "Vergunningen" wordt geklikt verschijnt er nieuwe content zonder dat bezoekers die afhankelijk zijn van hulpsoftware daarvan op de hoogte worden gesteld. Maak bijvoorbeeld gebruik van role="status" of zet de focus in het eerste interactieve element van de nieuwe content zoals dat bij de andere menuitems, bijvoorbeeld "Berichten" gebeurt.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Één pagina applicatie:
https://mijn-acc.rdi.nl/prweb/PRAuth/app/MijnAT/3NYqpo8CxesfRrqEK_nYkQ*/!STANDARD - PDF 1:
https://mijn-acc.rdi.nl/prweb/PRAuth/app/MijnAT/3NYqpo8CxesfRrqEK_nYkQ*/!STANDARD
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.