Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid Mijn De Nederlandse Bank

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Mijn De Nederlandse Bank
Datum 15 april 2025
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op mijn.dnb.nl/
  • Alle PDF's op mijn.dnb.nl/
  • Aanmelden en registreren Mijn DNB-account, wisselen van bedrijf en manier van aanmelden via login.dnb.nl.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 27

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Nieuwe bevinding als gevolg van het oplossen van een bevinding uit een eerdere audit: op https://mijn.dnb.nl/aangemeld zijn pijlen en pictogrammen in het meldingencentrum en gebruikersmenu op iedere pagina in het navigatiemenu. Deze SVG's zijn decoratief. Sommige browser-screenreader-combinaties zien de svg als afbeelding. Verberg daarom de inline SVG voor hulpsoftware; gebruik hiervoor bijvoorbeeld aria-hidden="true". Bij de pictogrammen voor de knoppen van het gebruikersmenu en meldingencentrum zelf is dit nog niet opgelost.

Bevinding 2: Nieuwe bevinding als gevolg van het oplossen van een bevinding uit een eerdere audit: op https://mijn.dnb.nl/aangemeld hebben de links in het blok "Direct naar" pictogrammen. Deze hebben alt-tekst, bijvoorbeeld 'CorporateDetails'. Maar deze zijn echter decoratief. Nu worden ze verborgen met aria-hidden, maar het is beter om ook het alt-attribuut leeg te maken bij deze pictogrammen.

Bevinding 3: Op iedere pagina op https://mijn.dnb.nl/ zijn er links met een icoon dat aan ziende bezoekers aangeeft dat de link naar een externe website gaat. Deze informatie wordt niet doorgegeven aan screenreadergebruikers omdat het icoon geen alternatieve tekst heeft. Zorg ervoor dat deze bezoekers over dezelfde informatie beschikken als ziende bezoekers door het icoon een alternatieve tekst te geven. Dit kan bijvoorbeeld door een title-element te plaatsen binnen het svg-element van het icoon. Gebruik hierbij geen aria-hidden attribuut op het svg-element.

Bevinding 4: Op de pagina's in de omgeving login.dnb.nl staat in de header een afbeelding met het logo van "De Nederlandsche Bank Eurosysteem". Deze tekst is belangrijke informatie voor een bezoeker die het scherm niet of slecht kan zien. Zorg voor een beschrijvende alternatieve tekst voor het logo.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 5: Op pagina https://login.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/oauth2/authresp (als je wisselt van bedrijf en je moet nog info opgeven voor je ingelogd bent en gewisseld van bedrijf) staan lijsten <ul>, bijvoorbeeld onder de h1 kop "Contactgegevens", waar er geen opsomming voorkomt op de pagina. Zorg voor een andere opmaak.

Bevinding 6: Nieuw advies naar aanleiding van het oplossen van een bevinding uit een eerdere audit: Op pagina https://login.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid+offline_access+profile&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942b96-6e85-737a-b211-08b6851ff10c&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=z9wZVO1IiI9QaAvzv9MEL8q3G_OmGGSQxRwYSaByiPo&code_challenge_method=S256&nonce=01942b96-6e86-7783-9e8d-3f8b8703e3c8&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYjk2LTZlODYtN2RlNy1iNGZkLThmYjJmYmJhMTc5ZSIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&ui_locales=nl&idps=local&option=signUp staat een opsomming bij stap 3 van het registreren van een MijnDNB account. Deze lijst (1 t/m 3) is als een <ul> opgemaakt. Dit is semantisch niet correct. Maak deze lijst op als een genummerde lijst (<ol>).

1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 7: Nieuwe bevinding als gevolg van het oplossen van een bevinding uit een eerdere audit: op login.dnb.nl bijvoorbeeld bij het aanmelden en registreren is een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen telefoonnummer kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 8: Bij hover op de links onder "Acties" op pagina https://mijn-pp.dnb.nl/mijn-gegevens/wijzig veranderd de tekst naar een rode (HEX #D7425F) kleur. Met de lichtblauwe (HEX #FAFAFC) achtergrond is de contrastverhouding 4,1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn voor kleine tekst.

Bevinding 9: Op de registratiepagina voor een MijnDNB-account https://login.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid+offline_access+profile&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942b96-6e85-737a-b211-08b6851ff10c&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=z9wZVO1IiI9QaAvzv9MEL8q3G_OmGGSQxRwYSaByiPo&code_challenge_method=S256&nonce=01942b96-6e86-7783-9e8d-3f8b8703e3c8&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYjk2LTZlODYtN2RlNy1iNGZkLThmYjJmYmJhMTc5ZSIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&ui_locales=nl&idps=local&option=signUp staat een lichtpaarse tekst (HEX #C4CEE1) op een witte achtergrond met een contrastverhouding van 1,5:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 10: Wanneer bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels ingezoomd wordt vanaf 150% (in Chrome) bijvoorbeeld op pagina https://mijn-pp.dnb.nl/aangemeld dan verandert het hoofdmenu in een "hamburgermenu". Wanneer nu het submenu "Mijn diensten" wordt geopend, dan vallen de links onder dit menu zoals 'Toezicht aanvragen' over de content van de pagina heen (zonder witte achtergrond). Daardoor zijn deze links niet meer leesbaar. Zorg ervoor dat alle content, leesbaar, bereikbaar en bedienbaar blijft na het aanpassen van de schermgrootte.

Bevinding 11: Wanneer bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels ingezoomd wordt op 400% op de inlogpagina (voor eHerkenning en MijnDNB) https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid%20profile%20offline_access&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942c02-4eb4-77ed-b9de-abeb04cf09f8&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=q5tn1pi_kMo9wbLKbHLGwAbhSZFdkTn49bMa8vwEMbc&code_challenge_method=S256&nonce=01942c02-4eb4-72a4-93f8-ee4c1c3ec81c&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYzAyLTRlYjQtNzU5My1iYmFjLTNiY2JjN2ViNDg5MiIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&idps=local,eherkenning&ui_locales=nl dan valt een deel van de tekst op de tweede knop om aan te melden buiten beeld.

Bevinding 12: Advies: Wanneer bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels ingezoomd wordt vanaf 250% dan komen op pagina https://mijn-pp.dnb.nl/hulp-bij-aanmelden delen van de content over elkaar heen te staan, namelijk de grijze pijl in de tabel over de tekst. De tekst wordt daardoor minder goed leesbaar. Ook valt hier wanneer er wordt ingezoomd vanaf 150% het deel 'Op deze pagina' buiten beeld.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 13: De focusrand om de knop 'Aanmelden' op de inlogpagina voor een MijnDNB account https://login.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid+offline_access+profile&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942b96-6e85-737a-b211-08b6851ff10c&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=z9wZVO1IiI9QaAvzv9MEL8q3G_OmGGSQxRwYSaByiPo&code_challenge_method=S256&nonce=01942b96-6e86-7783-9e8d-3f8b8703e3c8&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYjk2LTZlODYtN2RlNy1iNGZkLThmYjJmYmJhMTc5ZSIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&ui_locales=nl&idps=local heeft dezelfde blauwe (HEX #1226AA) kleur als de achtergrond. De contrastverhouding is te laag, zorg ervoor dat dit minimaal 3:1 is. Dit probleem komt meerdere keren voor bij login-pp.dnb.nl/, bijvoorbeeld bij de knop 'Doorgaan'.

Bevinding 14: Op de inlogpagina voor een MijnDNB account https://login.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid+offline_access+profile&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942b96-6e85-737a-b211-08b6851ff10c&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=z9wZVO1IiI9QaAvzv9MEL8q3G_OmGGSQxRwYSaByiPo&code_challenge_method=S256&nonce=01942b96-6e86-7783-9e8d-3f8b8703e3c8&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYjk2LTZlODYtN2RlNy1iNGZkLThmYjJmYmJhMTc5ZSIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&ui_locales=nl&idps=local heeft de rand van het invoerveld "authenticator code" bij stap 2 een grijze (HEX #979797) kleur op witte achtergrond met contrastverhouding 2,9:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn.

2. Bedienbaar

2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 15: Na een tijd wordt men uitgelogd op de website. Dit gebeurt zonder melding en mogelijkheid om de sessie te verlengen. Zorg ervoor dat bezoekers een melding krijgen en hun sessie kunnen verlengen.

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 16: Op de homepagina wanneer de bezoeker is aangemeld is enkel de organisatienaam beschreven, maar mist een beschrijving van het doel van de pagina, bijvoorbeeld "home" of "aangemeld". Dit probleem komt ook voor op de anderstalige pagina https://mijn-pp.dnb.nl/signed-in en op de 404-pagina https://mijn-pp.dnb.nl/home/404.

Bevinding 17: De pagina "Manier van aanmelden" (aanmelden met eHerkenning of Mijn DNB account) heeft als paginatitel "Aanmelden" evenals de pagina "Aanmelden" waar een bezoeker zich kan aanmelden met het Mijn DNB account. Zorg dat paginatitels uniek zijn en dat het doel van de pagina voldoende wordt beschreven. Pagina manier van aanmelden: https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid%20profile%20offline_access&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942c02-4eb4-77ed-b9de-abeb04cf09f8&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=q5tn1pi_kMo9wbLKbHLGwAbhSZFdkTn49bMa8vwEMbc&code_challenge_method=S256&nonce=01942c02-4eb4-72a4-93f8-ee4c1c3ec81c&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYzAyLTRlYjQtNzU5My1iYmFjLTNiY2JjN2ViNDg5MiIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&idps=local,eherkenning&ui_locales=nl.
Pagina aanmelden Mijn DNB account: https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid+offline_access+profile&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942b96-6e85-737a-b211-08b6851ff10c&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=z9wZVO1IiI9QaAvzv9MEL8q3G_OmGGSQxRwYSaByiPo&code_challenge_method=S256&nonce=01942b96-6e86-7783-9e8d-3f8b8703e3c8&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYjk2LTZlODYtN2RlNy1iNGZkLThmYjJmYmJhMTc5ZSIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&ui_locales=nl&idps=local.

Bevinding 18: Advies: Elke pagina op de site heeft een unieke naam. Het is wel in de vorm "Sitenaam - Paginanaam", waar het beter is om "Paginanaam - Sitenaam" te gebruiken. Draai de volgorde om.

Bevinding 19: Advies: wanneer een bezoeker wil wisselen van bedrijf, moet er eerst via pagina https://login.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/oauth2/authresp een e-mailadres geverifieerd worden. De titel van de pagina is 'Contact details'. Deze titel beschrijft het doel van de pagina, maar dit zou duidelijker kunnen door het verifiëren te benoemen.

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 20: Op pagina https://login.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/oauth2/authresp (als men wisselt van bedrijf) kun je met de tabtoets door de pagina navigeren. Er wordt in de HTML-code meerdere keren gebruikgemaakt van het attribuut tabindex=0 bijvoorbeeld onder de kop "Contactgegevens". Daardoor ontstaat er bij een onlogische focusvolgorde. Zorg dat de focusvolgorde door webpagina's logisch is, wanneer men met het toetsenbord navigeert. Plaats geen tabindex="0" op elementen die geen focus horen te krijgen. Dit probleem komt ook voor op de pagina waar de bezoeker kan registreren en aanmelden, bijvoorbeeld pagina https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid+offline_access+profile&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942b96-6e85-737a-b211-08b6851ff10c&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=z9wZVO1IiI9QaAvzv9MEL8q3G_OmGGSQxRwYSaByiPo&code_challenge_method=S256&nonce=01942b96-6e86-7783-9e8d-3f8b8703e3c8&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYjk2LTZlODYtN2RlNy1iNGZkLThmYjJmYmJhMTc5ZSIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&ui_locales=nl&idps=local&option=signUp.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 21: Op de registratiepagina voor een MijnDNB account https://login.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid+offline_access+profile&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942b96-6e85-737a-b211-08b6851ff10c&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=z9wZVO1IiI9QaAvzv9MEL8q3G_OmGGSQxRwYSaByiPo&code_challenge_method=S256&nonce=01942b96-6e86-7783-9e8d-3f8b8703e3c8&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYjk2LTZlODYtN2RlNy1iNGZkLThmYjJmYmJhMTc5ZSIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&ui_locales=nl&idps=local&option=signUp is er geen focusrand wanneer de tabbladen "Aanmelden" en "Registreren" de focus krijgen. De achtergrond veranderd, maar dit is niet voldoende. Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk element de focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen.

3. Begrijpelijk

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 22: Het formulierveld Telefoonnummer in het formulier op pagina https://mijn.dnb.nl/mijn-gegevens/wijzig vraagt om een geldig telefoonnummer, maar het is niet duidelijk in welk formaat het telefoonnummer ingevuld moet worden. Zorg dat het voor bezoekers duidelijk is hoe ze dit formulierveld moeten invullen. Dit probleem komt ook voor op pagina https://login.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/oauth2/authresp wanneer er geen of een foutief e-mailadres wordt ingevoerd. Zorg dat het voor bezoekers duidelijk is hoe ze dit formulierveld moeten invullen, bijvoorbeeld met naam@domein.nl.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 23: Nieuwe bevinding als gevolg van het oplossen van een bevinding uit een eerdere audit: op https://mijn.dnb.nl/mijn-gegevens/wijzig zijn de tooltips nu bedienbaar met het toetsenbord, maar wordt de status van uitgeklapte informatie niet gecommuniceerd naar screenreaders. Voeg het attribuut aria-expanded toe om dit op te lossen.

Bevinding 24: Op login.dnb.nl waar een bezoeker zich kan aanmelden of registeren voor een DNB-account, staan twee tabs die niet als zodanig zijn opgemaakt. Zorg voor een juiste opmaak van de tabbladen en dat duidelijk is welk tabblad actief is. Hiervoor zal ARIA gebruikt moeten worden.

Bevinding 25: Wanneer een bezoeker bij de meldingen-knop (naast de aanmelden-knop) de knop 'Ter informatie' activeert dan staat er een lijst met meldingen. De toegankelijke naam van de knop met drie punten achter elke melding is '...' met in de titel 'Melding submenu'. Het is zo niet duidelijk wat de functie is van de knop. Zorg voor een toegankelijke naam voor de knop die zijn functie beschrijft.

Bevinding 26: Nieuwe bevinding als gevolg van het oplossen van een bevinding uit een eerdere audit: de tooltips bij de invoervelden op https://mijn.dnb.nl/mijn-gegevens/wijzig hebben nu een label gekregen, maar dat label wordt meegenomen in het label van het invoerveld. Hierdoor ontstaat er een toegankelijke naam als "Vraagteken Toelichting". Dit werkt verwarrend. Zorg ervoor dat de labels wel apart zijn.

4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 27: Op https://mijn.dnb.nl/mijn-gegevens/wijzig verschijnt er een melding dat de wijzingen zijn opgeslagen, na het aanpassen van gegevens. Met deze melding zijn er enkele problemen: hij wordt niet aangekondigd door screenreaders en verdwijnt na een aantal seconden. Daarna wordt de pagina https://mijn.dnb.nl/mijn-gegevens geladen. Dit kan verwarrend zijn voor bezoekers met hulpsoftware. Laat de melding in beeld (zonder dat deze verdwijnt) en gebruik een live region om deze te communiceren naar hulpsoftware.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2025-07-05 16:32:36 v2.4-011