Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid Mijn De Nederlandse Bank


Onderzoeker
Sophie, Swink; Lidewij, Swink
Datum
6 januari 2025
Opdrachtgever
De Nederlandse Bank

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website Mijn De Nederlandse Bank voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 21 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website mijn-pp.dnb.nl/ is onderzocht tussen 5 december 2024 en 6 januari 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.

Enkele opvallende bevindingen zijn:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website Mijn De Nederlandse Bank
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op mijn-pp.dnb.nl/
  • Alle PDF's op mijn-pp.dnb.nl/
  • Aanmelden en registreren Mijn DNB-account, wisselen van bedrijf en manier van aanmelden via login.dnb.nl.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 12 8 0
2 Bedienbaar 9 8 0
3 Begrijpelijk 7 3 0
4 Robuust 1 2 0
Totaal 29 21 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://mijn-pp.dnb.nl/aangemeld is er een pictogram aanwezig in de knop "Contactgegevens wijzigen" (Pijltje naar rechts). Dit is een SVG en deze heeft alt-tekst door het aria-label attribuut. Dit is echter een decoratieve SVG, waar geen alt-tekst voor nodig is. Markeer de SVG als decoratief door deze te verbergen voor hulpsoftware met aria-hidden="true".

Op https://mijn-pp.dnb.nl/aangemeld zijn er pictogrammen aanwezig in het blok "Gerelateerd". Deze SVG's zijn decoratief. Sommige browser-screenreader-combinaties zien de svg als afbeelding. Verberg daarom de inline SVG voor hulpsoftware; gebruik hiervoor bijvoorbeeld aria-hidden="true". Dit geldt ook voor dezelfde pijlen op https://mijn-pp.dnb.nl/mijn-gegevens, https://mijn-pp.dnb.nl/mijn-gegevens/wijzig, https://mijn-pp.dnb.nl/over-mijn-dnb-account, https://mijn-pp.dnb.nl/hulp-bij-aanmelden, https://mijn-pp.dnb.nl/over-mijn-dnb, https://mijn-pp.dnb.nl/storing-en-onderhoud en https://mijn-pp.dnb.nl/over-eherkenning

Op https://mijn-pp.dnb.nl/aangemeld zijn pijlen en pictogrammen in het meldingencentrum en gebruikersmenu op iedere pagina in het navigatiemenu. Deze SVG's zijn decoratief. Sommige browser-screenreader-combinaties zien de svg als afbeelding. Verberg daarom de inline SVG voor hulpsoftware; gebruik hiervoor bijvoorbeeld aria-hidden="true".

Op https://mijn-pp.dnb.nl/aangemeld hebben de links in het blok "Direct naar" pictogrammen. Deze hebben alt-tekst, bijvoorbeeld 'CorporateDetails'. Maar deze zijn echter decoratief. Maak het alt-attribuut van elk pictogram leeg om dit op te lossen.

Op iedere pagina op https://mijn-pp.dnb.nl/aangemeld zijn er links met een icoon dat aan ziende bezoekers aangeeft dat de link naar een externe website gaat. Deze informatie wordt niet doorgegeven aan screenreadergebruikers omdat het icoon geen alternatieve tekst heeft. Zorg ervoor dat deze bezoekers over dezelfde informatie beschikken als ziende bezoekers door het icoon een alternatieve tekst te geven. Dit kan bijvoorbeeld door een title-element te plaatsen binnen het svg-element van het icoon. Gebruik hierbij geen aria-hidden attribuut op het svg-element.

In accordions zoals op https://mijn-pp.dnb.nl/vragen wordt een pijltje gebruikt. Dit is een SVG. Deze is decoratief. Sommige browser-screenreader-combinaties zien de svg als afbeelding. Verberg daarom de inline SVG voor hulpsoftware; gebruik hiervoor bijvoorbeeld aria-hidden="true". Dit komt ook voor op https://mijn-pp.dnb.nl/mijn-gegevens/instellen-meldingen.

Afbeeldingen in de PDF https://mijn.dnb.nl/cdn/Handleiding%20Registratie%20Mijn%20DNB-account%20Desktop.pdf zijn correct getagd, maar niet voorzien van alternatieve tekst. Zorg dat elke afbeelding passende alternatieve tekst heeft die de afbeelding voldoende beschrijft.

In stap 3 en "Het aanmeldscherm" zijn er afbeeldingen in de PDF https://mijn.dnb.nl/cdn/Handleiding%20Registratie%20Mijn%20DNB-account%20Desktop.pdf. Deze zijn correct getagd, maar zijn voorzien van een algemene automatische beschrijving. Corrigeer deze naar een tekst die de afbeelding beter beschrijft.

Op de pagina's in de omgeving login-pp.dnb.nl staat in de header een afbeelding met het logo van "De Nederlandsche Bank Eurosysteem". Deze tekst is belangrijke informatie voor een bezoeker die het scherm niet of slecht kan zien. Zorg voor een beschrijvende alternatieve tekst voor het logo.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In het gebruikersmenu op elke pagina op https://mijn-pp.dnb.nl/aangemeld is er een <li class="util-nav__item util-nav__item-sessionexpiring"> aanwezig. Deze staat echter niet in een ul of ol-element. Dit is verplicht volgens de HTML5 standaard. Zet het li-element in een ul-element om dit op te lossen.

Op pagina https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/oauth2/authresp (als je wisselt van bedrijf en je moet nog info opgeven voor je ingelogd bent en gewisseld van bedrijf) staan lijsten <ul>, bijvoorbeeld onder de h1 kop "Contactgegevens", waar er geen opsomming voorkomt op de pagina. Zorg voor een andere opmaak.

Op pagina https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid+offline_access+profile&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942b96-6e85-737a-b211-08b6851ff10c&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=z9wZVO1IiI9QaAvzv9MEL8q3G_OmGGSQxRwYSaByiPo&code_challenge_method=S256&nonce=01942b96-6e86-7783-9e8d-3f8b8703e3c8&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYjk2LTZlODYtN2RlNy1iNGZkLThmYjJmYmJhMTc5ZSIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&ui_locales=nl&idps=local&option=signUp staat een opsomming bij stap 3 van het registreren van een MijnDNB account. Deze lijst (1 t/m 3) is niet als zodanig opgemaakt (<ol>), maar als labels. Dit is semantisch niet correct. Zorg voor een correcte opmaak van de lijst.

Advies: Op pagina https://mijn-pp.dnb.nl/aangemeld mist een h1 kop. Gebruik kopniveaus op een correcte volgorde. Bezoekers die gebruikmaken van voorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over een pagina navigeren om snel informatie te vinden. Daarom is het belangrijk om een goed lopende koppenstructuur te gebruiken. Een goede koppenstructuur begint bij een kopniveau 1 voor de titel van de pagina, kopniveau 2 voor de koppen, kopniveau 3 voor de tussenkoppen, etcetera.
Dit probleem komt ook voor op login-pp.dnb.nl.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Voldoende


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de PDF https://mijn.dnb.nl/cdn/Handleiding%20Registratie%20Mijn%20DNB-account%20Desktop.pdf staat onder "Het aanmeldscherm" een instructie met de tekst 'Klik op het tabblad "Registreren" of op de link onderaan "nu registreren" om een nieuw Mijn DNB-account aan te maken.'. Deze tekst maakt gebruik van orientatie met het woord 'onderaan'. Deze instructie is niet behulpzaam voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien. Zorg ervoor dat de instructie voor alle bezoekers duidelijk is. Dit probleem komt op meerdere plekken voor in de PDF, bijvoorbeeld bij "Taal instellen" bij de teksten "rechtsboven" en "linksonder". Let ook op teksten zoals "het onderste account".
Een vergelijkbaar probleem komt voor op de pagina om te registreren voor een MijnDNB-account https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid+offline_access+profile&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942b96-6e85-737a-b211-08b6851ff10c&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=z9wZVO1IiI9QaAvzv9MEL8q3G_OmGGSQxRwYSaByiPo&code_challenge_method=S256&nonce=01942b96-6e86-7783-9e8d-3f8b8703e3c8&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYjk2LTZlODYtN2RlNy1iNGZkLThmYjJmYmJhMTc5ZSIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&ui_locales=nl&idps=local&option=signUp bij stap 3 bij de tekst "Doorloop onderstaande stappen en voer onderaan de pagina de 6-cijferige authenticator code in die zichtbaar is in de authenticator app."

In de PDF https://mijn.dnb.nl/cdn/Handleiding%20Registratie%20Mijn%20DNB-account%20Desktop.pdf staat op pagina 10 de tekst 'In de blauwe balk is te zien om welk account het gaat'. Deze instructie is gebaseerd op kleur en is niet behulpzaam voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien. Zorg ervoor dat de instructie voor alle bezoekers duidelijk is.


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://mijn-pp.dnb.nl/mijn-gegevens/wijzig is een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen telefoonnummer kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes.
Dit probleem komt ook voor bij de invoervelden bij op login-pp.dnb.nl bijvoorbeeld bij het aanmelden en registreren.


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer een bezoeker bij de meldingen-knop (naast de aanmelden-knop) de knop 'Ter informatie' activeert op https://mijn-pp.dnb.nl/aangemeld dan staat er een lijst met meldingen. Wanneer er meldingen als gelezen of ongelezen staan, dan is dit enkel zichtbaar door een kleurverschil blauw voor ongelezen, wit voor gelezen. Het contrast tussen de kleuren is ook te laag. Voor kleurenblinden en slechtzienden is dit onderscheid niet duidelijk, voeg daarom nog een manier toe om dit onderscheid duidelijk te maken.

Op inlogpagina (eHerkenning en MijnDNB) https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid%20profile%20offline_access&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942c02-4eb4-77ed-b9de-abeb04cf09f8&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=q5tn1pi_kMo9wbLKbHLGwAbhSZFdkTn49bMa8vwEMbc&code_challenge_method=S256&nonce=01942c02-4eb4-72a4-93f8-ee4c1c3ec81c&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYzAyLTRlYjQtNzU5My1iYmFjLTNiY2JjN2ViNDg5MiIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&idps=local,eherkenning&ui_locales=nl staan links zoals "Lees hier meer over de verschillende methodes van aanmelden" die veranderen naar een rode kleur bij hover of focus. De contrastverhouding tussen beide kleuren is lager dan 3:1. Zorg voor nog een manier om duidelijk te maken dat het hier om links gaat, bijvoorbeeld door ze te onderstrepen. Op de inlogpagina voor MijnDNB account https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid+offline_access+profile&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942b96-6e85-737a-b211-08b6851ff10c&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=z9wZVO1IiI9QaAvzv9MEL8q3G_OmGGSQxRwYSaByiPo&code_challenge_method=S256&nonce=01942b96-6e86-7783-9e8d-3f8b8703e3c8&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYjk2LTZlODYtN2RlNy1iNGZkLThmYjJmYmJhMTc5ZSIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&ui_locales=nl&idps=local zijn de links zoals 'Nu registreren' wel onderstreept bij hover of focus, maar voor ziende bezoekers is het niet meteen duidelijk dat hier links staan. Dit is echter niet af te keuren, het advies is hier om de links te onderstrepen. Een vergelijkbaar probleem komt ook voor bij de link 'Terug naar home' op pagina https://mijn-pp.dnb.nl/home/404. Een vergelijkbaar probleem komt voor wanneer een bezoeker zich wil registreren, bij stap 3 staat een link waarop geklikt kan worden wanneer een bezoeker de code niet kan scannen, deze link is niet als zodanig herkenbaar. Pas bij hover of focus wordt duidelijk dat het hier om een link gaat.


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Voldoende


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Niet aanwezig


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels ingezoomd wordt vanaf 150% (in Chrome) bijvoorbeeld op pagina https://mijn-pp.dnb.nl/aangemeld dan veranderd het hoofdmenu in een "hamburgermenu". Wanneer nu het submenu "Mijn diensten" wordt geopend, dan vallen de links onder dit menu zoals 'Toezicht aanvragen' over de content van de pagina heen (zonder witte achtergrond). Daardoor zijn deze links niet meer leesbaar. Zorg ervoor dat alle content, leesbaar, bereikbaar en bedienblaar blijft na het aanpassen van de schermgrootte.

Wanneer bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels ingezoomd wordt op 400% op de inlogpagina (voor eHerkenning en MijnDNB) https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid%20profile%20offline_access&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942c02-4eb4-77ed-b9de-abeb04cf09f8&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=q5tn1pi_kMo9wbLKbHLGwAbhSZFdkTn49bMa8vwEMbc&code_challenge_method=S256&nonce=01942c02-4eb4-72a4-93f8-ee4c1c3ec81c&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYzAyLTRlYjQtNzU5My1iYmFjLTNiY2JjN2ViNDg5MiIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&idps=local,eherkenning&ui_locales=nl dan valt een deel van de tekst op de tweede knop om aan te melden buiten beeld.

Advies: Wanneer bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels ingezoomd wordt vanaf 250% dan komen op pagina https://mijn-pp.dnb.nl/hulp-bij-aanmelden delen van de content over elkaar heen te staan, namelijk de grijze pijl in de tabel over de tekst. De tekst wordt daardoor minder goed leesbaar. Ook valt hier wanneer er wordt ingezoomd vanaf 150% het deel 'Op deze pagina' buiten beeld.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De focusrand om de knop 'Aanmelden' op de inlogpagina voor een MijnDNB account https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid+offline_access+profile&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942b96-6e85-737a-b211-08b6851ff10c&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=z9wZVO1IiI9QaAvzv9MEL8q3G_OmGGSQxRwYSaByiPo&code_challenge_method=S256&nonce=01942b96-6e86-7783-9e8d-3f8b8703e3c8&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYjk2LTZlODYtN2RlNy1iNGZkLThmYjJmYmJhMTc5ZSIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&ui_locales=nl&idps=local heeft dezelfde blauwe (HEX #1226AA) kleur als de achtergrond. De contrastverhouding is te laag, zorg ervoor dat dit minimaal 3:1 is. Dit probleem komt meerdere keren voor bij login-pp.dnb.nl/, bijvoorbeeld bij de knop 'Doorgaan'.

Op de inlogpagina voor een MijnDNB account https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid+offline_access+profile&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942b96-6e85-737a-b211-08b6851ff10c&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=z9wZVO1IiI9QaAvzv9MEL8q3G_OmGGSQxRwYSaByiPo&code_challenge_method=S256&nonce=01942b96-6e86-7783-9e8d-3f8b8703e3c8&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYjk2LTZlODYtN2RlNy1iNGZkLThmYjJmYmJhMTc5ZSIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&ui_locales=nl&idps=local heeft de rand van het invoerveld "authenticator code" bij stap 2 een grijze (HEX #979797) kleur op witte achtergrond met contrastverhouding 2,9:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn.

Advies: Op de registratiepagina voor een MijnDNB account https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid+offline_access+profile&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942b96-6e85-737a-b211-08b6851ff10c&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=z9wZVO1IiI9QaAvzv9MEL8q3G_OmGGSQxRwYSaByiPo&code_challenge_method=S256&nonce=01942b96-6e86-7783-9e8d-3f8b8703e3c8&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYjk2LTZlODYtN2RlNy1iNGZkLThmYjJmYmJhMTc5ZSIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&ui_locales=nl&idps=local&option=signUp staat een knop "Verificatiecode verzenden". De knop heeft een lichtgrijze kleur die een erg lage contrastverhouding heeft met de witte achtergrond. Bijvoorbeeld bezoekers met een cognitieve beperking herkennen een knop eerder wanneer deze herkenbaar is als knop. Dit probleem komt op meerdere plekken voor, bijvoorbeeld bij de knop en link om in te loggen op pagina https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid%20profile%20offline_access&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942c02-4eb4-77ed-b9de-abeb04cf09f8&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=q5tn1pi_kMo9wbLKbHLGwAbhSZFdkTn49bMa8vwEMbc&code_challenge_method=S256&nonce=01942c02-4eb4-72a4-93f8-ee4c1c3ec81c&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYzAyLTRlYjQtNzU5My1iYmFjLTNiY2JjN2ViNDg5MiIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&idps=local,eherkenning&ui_locales=nl.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Voldoende


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://mijn-pp.dnb.nl/mijn-gegevens/instellen-meldingen is in de sectie dataloop "Pas per meldingscategorie aan" niet bedienbaar met het toetsenbord. Dit komt doordat er geen interactief element is gebruikt, wat impact heeft op screenreaders en spraaktechnologie. Gebruik een button-element om dit op te lossen. Zie verder ook SC 4.1.2. Dit probleem komt ook in de andere secties op die pagina voor.

Op https://mijn-pp.dnb.nl/mijn-gegevens/instellen-meldingen zijn in de sectie dataloop "Pas per meldingscategorie aan" twee checkboxen aanwezig. Ze zijn met het toetsenbord bedienbaar. Maar als je ze uitschakelt verdwijnt de focus, wat verwarrend is en niet het normale gedrag van een checkbox. Zorg dat de focus op de checkbox blijft na het uitschakelen, zodat deze door de bezoeker weer terug ingeschakeld kunnen worden. Dit probleem komt ook in de andere secties op die pagina voor.

Op https://mijn-pp.dnb.nl/mijn-gegevens/wijzig zijn de tooltips niet bedienbaar met het toetsenbord. Dit komt doordat het links zijn, maar het href-attribuut ontbreekt. Dit heeft impact op screenreaders en spraaktechnologie. Voeg het href-attribuut toe om dit op te lossen.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Niet aanwezig


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Na een tijd wordt men uitgelogd op de website. Dit gebeurt zonder melding en mogelijkheid om de sessie te verlengen. Zorg ervoor dat bezoekers een melding krijgen en hun sessie kunnen verlengen.


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Voldoende


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Voldoende


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepagina wanneer de bezoeker is aangemeld is enkel de organisatienaam beschreven, maar mist een beschrijving van het doel van de pagina, bijvoorbeeld "home" of "aangemeld". Dit probleem komt ook voor op de anderstalige pagina https://mijn-pp.dnb.nl/signed-in en op de 404-pagina https://mijn-pp.dnb.nl/home/404.

De pagina's op login-pp.dnb.nl hebben wel een paginatitel, bijvoorbeeld "Aanmelden", maar de organisatienaam (bijvoorbeeld login-pp DNB) mist. Voeg deze informatie toe aan de paginatitel.

De pagina "Manier van aanmelden" (aanmelden met eHerkenning of Mijn DNB account) heeft als paginatitel "Aanmelden" evenals de pagina "Aanmelden" waar een bezoeker zich kan aanmelden met het Mijn DNB account. Zorg dat paginatitels uniek zijn en dat het doel van de pagina voldoende wordt beschreven. Pagina manier van aanmelden: https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid%20profile%20offline_access&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942c02-4eb4-77ed-b9de-abeb04cf09f8&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=q5tn1pi_kMo9wbLKbHLGwAbhSZFdkTn49bMa8vwEMbc&code_challenge_method=S256&nonce=01942c02-4eb4-72a4-93f8-ee4c1c3ec81c&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYzAyLTRlYjQtNzU5My1iYmFjLTNiY2JjN2ViNDg5MiIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&idps=local,eherkenning&ui_locales=nl.
Pagina aanmelden Mijn DNB account: https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid+offline_access+profile&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942b96-6e85-737a-b211-08b6851ff10c&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=z9wZVO1IiI9QaAvzv9MEL8q3G_OmGGSQxRwYSaByiPo&code_challenge_method=S256&nonce=01942b96-6e86-7783-9e8d-3f8b8703e3c8&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYjk2LTZlODYtN2RlNy1iNGZkLThmYjJmYmJhMTc5ZSIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&ui_locales=nl&idps=local.

Advies: Elke pagina op de site heeft een unieke naam. Het is wel in de vorm "Sitenaam - Paginanaam", waar het beter is om "Paginanaam - Sitenaam" te gebruiken. Draai de volgorde om.

Advies: wanneer een bezoeker wil wisselen van bedrijf, moet er eerst via pagina https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/oauth2/authresp een e-mailadres geverifieerd worden. De titel van de pagina is 'Contact details'. Deze titel beschrijft het doel van de pagina, maar dit zou duidelijker kunnen door het verifiëren te benoemen.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://mijn-pp.dnb.nl/aangemeld is het menu met het toetsenbord bedienbaar, maar "Support & contact" blijft geopend als men het menu verlaat en verder door de website navigeert met de tab-toets. Dit kan verwarrend zijn voor bezoekers. Zorg ervoor dat het menu automatisch sluit als het menu verlaten wordt met het toetsenbord. Dit probleem komt ook voor bij het "hamburgermenu" die verschijnt wanneer de schermgrootte wordt aangepast zoals voor succescriterium 1.4.10 en er ingezoomd wordt vanaf 150%, hier wordt in de focus volgorde de sluitknop van het menu overgeslagen en de bezoeker kan verder navigeren over de pagina terwijl het menu nog open staat.

Op pagina https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/oauth2/authresp (als men wisselt van bedrijf) kun je met de tabtoets door de pagina navigeren. Er wordt in de HTML-code meerdere keren gebruikgemaakt van het attribuut tabindex=0 bijvoorbeeld onder de kop "Contactgegevens". Daardoor ontstaat er bij een onlogische focusvolgorde. Zorg dat de focusvolgorde door webpagina's logisch is, wanneer men met het toetsenbord navigeert. Plaats geen tabindex="0" op elementen die geen focus horen te krijgen. Dit probleem komt ook voor op de pagina waar de bezoeker kan registreren en aanmelden, bijvoorbeeld pagina https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid+offline_access+profile&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942b96-6e85-737a-b211-08b6851ff10c&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=z9wZVO1IiI9QaAvzv9MEL8q3G_OmGGSQxRwYSaByiPo&code_challenge_method=S256&nonce=01942b96-6e86-7783-9e8d-3f8b8703e3c8&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYjk2LTZlODYtN2RlNy1iNGZkLThmYjJmYmJhMTc5ZSIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&ui_locales=nl&idps=local&option=signUp.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://mijn-pp.dnb.nl/aangemeld hebben de links in het blok "Direct naar" verwarrende linkteksten. De linktekst wordt in iedere link opgebouwd door drie zaken: door de alt-tekst van het pictogram, de eigenlijke linktekst en de inhoud van een label-element. Maak het alt-attribuut van elk pictogram leeg, zorg dat de tekst in het label-element in een paragraaf gezet wordt en verwijder daarna het label-element om dit op te lossen.

Op https://mijn-pp.dnb.nl/mijn-gegevens/wijzig zijn er tooltips aanwezig. Dit zijn links en de linktekst is "vraagteken". Voor bezoekers met hulpsoftware is dit een onduidelijke linktekst. Gebruik een duidelijkere linktekst als "waarom vragen we dit?" om dit op te lossen.

Op https://mijn-pp.dnb.nl/hulp-bij-aanmelden is er in de sectie "Manieren van aanmelden" een dubbele link aanwezig die geen linktekst heeft. Dit zorgt voor een onzichtbare tabstop bij gebruik van een toetsenbord. Dit kan verwarrend zijn voor bezoekers met hulptechnologie. Verwijder de dubbele lege link <a href="</a>" target="_blank" class="urlBreak" rel="nofollow">https://mijn.dnb.nl/over-mijn-dnb-account"></a> om dit op te lossen.

Advies: Op iedere pagina is er een melding dat het een pre-productieomgeving betreft. De sluitknop heeft als label de volledige tekst van de melding. Dit is verwarrend voor bezoekers en overweldigen met teveel informatie. Verwijder het aria-describedby attribuut en geef de button een label van "Sluit melding".


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet aanwezig


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Er is een knop aanwezig om te wisselen tussen de talen Nederlands en Engels op https://mijn-pp.dnb.nl/home. Visueel is op de knop de tekst 'EN' of 'NL' te zien. Voor een bezoeker die gebruikmaakt van spraakgestuurde bediening moet deze tekst voorkomen in de toegankelijke naam van de knop, het liefst vooraan. Een andere optie is om de tekst op de knop te veranderen naar "English" en "Nederlands".

De knop ‘Aanmelden’ op https://mijn-pp.dnb.nl/home veranderd van functie wanneer deze wordt aangeklikt. Visueel is nu een sluitknop te zien door middel van een SVG-afbeelding van een kruisje, maar de toegankelijke naam van de knop is nog steeds ‘Aanmelden’. Zorg ervoor dat de toegankelijke naam van de knop mee veranderd met de functie van de knop, zodat deze ook te bedienen is voor bezoekers die gebruikmaken van spraakgestuurde bediening. Zie ook succescriterium 4.1.2.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Voldoende


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Voldoende


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Advies: Wanneer een bezoeker aangemeld is op de homepagina, maar bijvoorbeeld via "Support & contact" naar een andere pagina navigeert, dan lijkt het alsof de bezoeker niet meer is aangemeld of opnieuw moet aanmelden. Zorg ervoor dat het op elke pagina duidelijk is dat een bezoeker is aangemeld.


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina https://mijn-pp.dnb.nl/mijn-gegevens/wijzig geen of foutieve invoer invullen, verschijnen er foutmeldingen onder de invoervelden. Bijvoorbeeld bij geen invoer voor het telefoonnummer de melding 'Voer een geldig telefoonnummer in.' Een goede foutidentificatie vermeld welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld 'Het veld Telefoonnummer is niet ingevuld’. Dat een veld verplicht is, is een foutsuggestie zoals omschreven bij succescriterium 3.3.3.
Dit probleem komt ook voor op login-pp.dnb.nl, bijvoorbeeld op pagina https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/oauth2/authresp (wisselen van bedrijf) wanneer er geen of een foutief e-mailadres wordt ingevoerd en op de pagina waar de bezoeker kan registreren voor een Mijn DNB account bij stap 4, wanneer er geen weergavenaam wordt ingevuld staat er enkel dat het veld vereist is en niet dat het niet ingevuld is.


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De formuliervelden "E-mailadres" en "Wachtwoord" op de inlogpagina voor MijnDNB account https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid+offline_access+profile&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942b96-6e85-737a-b211-08b6851ff10c&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=z9wZVO1IiI9QaAvzv9MEL8q3G_OmGGSQxRwYSaByiPo&code_challenge_method=S256&nonce=01942b96-6e86-7783-9e8d-3f8b8703e3c8&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYjk2LTZlODYtN2RlNy1iNGZkLThmYjJmYmJhMTc5ZSIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&ui_locales=nl&idps=local hebben geen zichtbaar label maar wel een placeholder-tekst. De placeholder-tekst is niet voldoende, want die verdwijnt zodra de bezoeker begint met typen. Voor sommige mensen kan het moeilijk zijn om te onthouden wat ze moeten invullen als dat er niet duidelijk bij staat. Voeg een label toe dat altijd zichtbaar blijft om dit probleem op te lossen. Dit probleem komt ook voor bij het invoerveld voor de verificatiecode op de registratiepagina voor een MijnDNB account https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/b2c_1a_mijndnb/oauth2/v2.0/authorize?client_id=de64da68-95b3-40de-b45a-9ad5fdd1aed5&scope=openid+offline_access+profile&redirect_uri=https%3A%2F%2Fmijn-pp.dnb.nl%2F&client-request-id=01942b96-6e85-737a-b211-08b6851ff10c&response_mode=fragment&response_type=code&x-client-SKU=msal.js.browser&x-client-VER=3.28.0&client_info=1&code_challenge=z9wZVO1IiI9QaAvzv9MEL8q3G_OmGGSQxRwYSaByiPo&code_challenge_method=S256&nonce=01942b96-6e86-7783-9e8d-3f8b8703e3c8&state=eyJpZCI6IjAxOTQyYjk2LTZlODYtN2RlNy1iNGZkLThmYjJmYmJhMTc5ZSIsIm1ldGEiOnsiaW50ZXJhY3Rpb25UeXBlIjoicmVkaXJlY3QifX0%3D&ui_locales=nl&idps=local&option=signUp.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Het formulierveld Telefoonnummer in het formulier op pagina https://mijn-pp.dnb.nl/mijn-gegevens/wijzig vraagt om een geldig telefoonnummer, maar het is niet duidelijk in welk formaat het telefoonnummer ingevuld moet worden. Zorg dat het voor bezoekers duidelijk is hoe ze dit formulierveld moeten invullen. Dit probleem komt ook voor op pagina https://login-pp.dnb.nl/9cf58b5d-0cf5-49e9-b7ee-3d0db962aefe/oauth2/authresp wanneer er geen of een foutief e-mailadres wordt ingevoerd. Zorg dat het voor bezoekers duidelijk is hoe ze dit formulierveld moeten invullen, bijvoorbeeld met naam@domein.nl.


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://mijn-pp.dnb.nl/over-mijn-dnb heeft de navgatiecontainer in het blok "Op deze pagina" het attribuut aria-expanded. Dit is niet toegestaan volgens de ARIA-standaard. Verwijder het attribuut om dit te op te lossen. Dit komt ook voor op https://mijn-pp.dnb.nl/hulp-bij-aanmelden, https://mijn-pp.dnb.nl/gebruikersfeedback, https://mijn-pp.dnb.nl/storing-en-onderhoud en https://mijn-pp.dnb.nl/over-eherkenning

Op https://mijn-pp.dnb.nl/mijn-gegevens/instellen-meldingen wordt in de sectie dataloop de status van "Pas per meldingscategorie aan" niet gecommuniceerd naar hulptechnologie. Gebruik het aria-expanded attribuut om dit op te lossen.Dit komt ook voor in de andere secties op die pagina.

Op login-pp.dnb.nl waar een bezoeker zich kan aanmelden of registeren voor een DNB-account, staan twee tabs die niet als zodanig zijn opgemaakt. Zorg voor een juiste opmaak van de tabbladen en dat duidelijk is welk tabblad actief is.

Op pagina https://mijn-pp.dnb.nl/home staat de knop ‘Aanmelden’ (in de header met een SVG afbeelding van een persoon) die veranderd van functie wanneer hij wordt aangeklikt. Visueel is nu een sluitknop te zien door middel van een SVG-afbeelding van een kruisje, maar de toegankelijke naam van de knop is nog steeds ‘Aanmelden’. Zorg ervoor dat de toegankelijke naam van de knop mee veranderd met de functie van de knop.

Op pagina https://mijn-pp.dnb.nl/mijn-gegevens/instellen-meldingen staan checkboxen. De status wordt niet goed gecommuniceerd wanneer deze in- of uitgeschakeld is. Zorg ervoor dat de visuele verandering ook doorgegeven wordt aan screenreadergebruikers. Een vergelijkbaar probleem komt voor bij de schuifregelaar om notificaties aan of uit te zetten.

Wanneer een bezoeker bij de meldingen-knop (naast de aanmelden-knop) de knop 'Ter informatie' activeert dan staat er een lijst met meldingen. De toegankelijke naam van de knop met drie punten achter elke melding is '...' met in de titel 'Melding submenu'. Het is zo niet duidelijk wat de functie is van de knop. Zorg voor een toegankelijke naam voor de knop die zijn functie beschrijft.

Advies: Op pagina https://mijn-pp.dnb.nl/mijn-gegevens/wijzig staan invoervelden met toegankelijke naam zoals 'Naam Vraagteken'. De tekst vraagteken hoeft niet in de toegankelijke naam van het invoerveld terug te komen, dit werkt eerder verwarrend.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://mijn-pp.dnb.nl/mijn-gegevens/wijzig verschijnt er een melding dat de wijzingen zijn opgeslagen, na het aanpassen van gegevens. Met deze melding zijn er enkele problemen: hij wordt niet aangekondigd door screenreaders en verdwijnt na een aantal seconden. Daarna wordt de pagina https://mijn-pp.dnb.nl/mijn-gegevens geladen. Dit kan verwarrend zijn voor bezoekers met hulpsoftware. Laat de melding in beeld en gebruik een live region om deze te communiceren naar hulpsoftware.

Advies: Na het aanmelden of registreren via login-pp.dnb.nl komt de bezoeker op de homepagina van Mijn DNB terecht, maar het is niet duidelijk of het aanmelden of registreren gelukt is. Ook staat de bezoeker niet op "aangemeld". Pas wanneer de knop "Aanmelden" wordt aangeklikt komt de bezoeker in de omgeving terecht waar hij is aangemeld. Dit werkt verwarrend. Zorg ervoor dat er na het aanmelden of registreren eerst een melding verschijnt die aangeeft of het gelukt is en zorg ervoor dat dit ook wordt gecommuniceerd aan bezoekers die gebruikmaken van hulpsoftware.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/mijndnb.nl/audit/
Geprint: 2025-07-01 20:42:47 v2.4-011