Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website mo-online.nl
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | mo-online.nl |
---|---|
Datum | 3 april 2025 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: De cookiemelding bevat een luidsprekericoon naast het woord "Cookies". Het betreft een SVG dat genest is in een span element. Dit laatstgenoemde element bevat een aria-label ("Voorleesknop"). Aria-labels kunnen slechts op interactieve elementen geplaatst worden, een span element heeft geen semantische waarde waardoor het mogelijk door hulpsoftware niet wordt voorgelezen. Dit probleem doet zich ook voor op hetzelfde icoon in de knop "Oke". Plaats de alternatieve tekst in het SVG element middels een title attribuut. De voorleesknoppen functioneren overigens niet, en vallen buiten de toetsenbordfocus. Zie voor het laatstgenoemde tevens SC 2.1.1 en SC 2.4.3.
Bevinding 2: Het logo in header van iedere pagina bevat het linkdoel als alternatieve tekst. Indien een afbeelding tevens een link betreft, dient het deze informative ook te bevatten, echter dient een alt attribuut primair de visueel overgebrachte informatie te bevatten. Een goede alternatieve tekst zou in casu zijn: "logo Mo-online. Een plek voor jou online. Ga naar de startpagina."
Bevinding 3: In de footer van iedere pagina, bijvoorbeeld op https://www.mo-online.nl/privacyverklaring, staan een drietal social media links van Facebook, YouTube en Instagram. Deze elementen bevatten geen tekst alternatief waardoor er door hulp software slechts link en eventueel de URL wordt voorgelezen. Zorg dat voor een goede beschrijving, zoals visueel aan het icoon is op te merken. Zie tevens SC 2.4.4. voor linkdoel.
Bevinding 4: Op pagina https://www.mo-online.nl/prikbord staan diverse cards met evenementen. Een pijlicoon opgemaakt als SVG dient als link naar de activiteit.
Bevinding 5: Op pagina https://www.mo-online.nl/activiteiten/let-it-beat staan bij "Alles op een rijtje" een reeks iconen die corresponderen met een tijd, datum en specifieke activiteit. De iconen zijn direct met de tekst in een paragraph (p) tag geplaatst. Hulpsoftware kan niet altijd de iconen correct voorlezen. Zorg omdat ze inhoudelijke betekenis hebben, dat de iconen als afbeelding in een eigen element geplaatst zijn en tevens met alternatieve tekst voorzien.
Bevinding 6: Op pagina https://www.mo-online.nl/leren/verkiezingen staat een afbeelding dat tevens een link is naar een video. De afbeelding bevat een alt attribuut met de toegankelijke tekst "Live uitzending Europese verkiezingen in begrijpelijke taal 00 16 11 08 Still001". Zorg voor correcte omschrijvingen en laat bestandsnamen achterwege.
Bevinding 7: Op pagina https://www.mo-online.nl/live staat een decoratieve banner. De afbeelding is van een alternatieve tekst in een alt attribuut voorzien, te weten "banner live uitzending". Dit is overbodig gezien het geen informatie toevoegt en ruis veroorzaakt. Zorg dat de afbeelding wordt genegeerd door hulpsoftware door het alt attribuut leeg te laten. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld https://www.mo-online.nl/privacyverklaring.
Bevinding 8: Op pagina https://www.mo-online.nl/zoekresultaten staan meerdere cards. De cards met "Disco 't Trefpunt" bevatten een afbeelding met de alt tekst "Shutterstock 29379685" wat het niet omschrijft. Indien de afbeeldingen decoratief bedoeld zijn, dienen ze een leeg alt attribuut te bevatten zodat schermleessoftware ze kan negeren. Dit probleem doet zich voor op verschillende pagina's waar cards met dergelijke afbeeldingen gebruikt worden, bijvoorbeeld op pagina https://www.mo-online.nl/leren waar mogelijkerwijs de alt tekst bestaat uit bestandnamen zoals "Eu banner blok 1jpg" bij de card "Verkiezingen".
Bevinding 9: Op pagina https://www.mo-online.nl/mijn-wegwijzer staan afbeeldingen die van tekst voorzien zijn. De tekst is het primaire doel van de afbeeldingen en komt verder niet op de pagina voor. Er zijn alt attributen aanwezig, echter bevatten ze niet de visuele tekst. Er zijn tevens voorleesknoppen geplaatst, echter zijn deze niet met het toetsenbord bedienbaar en zelf ook niet van een correcte alternatieve tekst voorzien. Hierdoor zijn de voorleesknoppen ook geen toegankelijk alternatief. Zorg dat de de informatie die visueel beschikbaar is ook in de alt attributen staat.
Bevinding 10: Advies: op pagina https://www.mo-online.nl/over-mo staan de makers van MO Online. Iedere afbeelding heeft als alternatieve tekst de naam van de persoon. Er zijn twee personen zonder foto waar visueel generische avatars voor in de plaats zijn gezet deze hebben de alt tekst "man avatar" en "man avatar2". Deze informatie is correct maar voegt niets toe. Een alt tekst als "Marco, profielfoto niet beschikbaar" zou logischer zijn.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 11: Op pagina https://www.mo-online.nl/programma/de-bijzonder-normale-podcast staan podcasts. Dit zijn louter-geluid opnames waar geen media-alternatief voor is. Zorg voor een transcript op de pagina. Notabene: er is een link naar een YouTube pagina beschikbaar, echter is de transcriptie hier automatisch gegenereerd dus ook geen goed alternatief. Mocht hier wel een kloppende tekst toegevoegd worden, dient het op de pagina bij de link ook duidelijk te zijn dat dit op een externe pagina aanwezig is.
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 12: Op pagina https://www.mo-online.nl/leren/verkiezingen staat een afbeelding dat tevens een link is naar een video. De video bevat met uitzondering van enkele gemonteerde clips zoals die van Hugo de Jonge rond 02:01, geen ondertitels. Zorg dat al het gesproken woord tevens van dit toegankelijke alternatief is voorzien ten behoeve van onder andere dove bezoekers.
Bevinding 13: Advies: Op pagina https://www.mo-online.nl/leren/verkiezingen staat een afbeelding dat tevens een link is naar een video. Rond 02:01 is komt Hugo de Jong in beeld. Er zijn ondertitels beschikbaar voor dit deel van de video, echter vallen ze ten dele onder de menubalk van de videospeler. Omdat het met verticaal scrollen door de pagina te verbergen is, wordt dit niet afgekeurd. Het is echter wel aan te raden om ervoor te zorgen dat er geen extra handelingen gedaan hoeven te worden om dergelijke navigatieelementen te sluiten.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 14: Op pagina https://www.mo-online.nl/leren/verkiezingen staat een afbeelding dat tevens een link is naar een video. De video bevat een tickerbalk met de tekst "Vragen over de Europese Verkiezingen? Stel ze direct in de chat of whatsapp naar 06 25 67 95 45". Deze informatie wordt niet als zodanig aangekondigd. Rond 03:13 wordt er wel gerefereerd naar het "telefoonnummer hieronder". Zorg dat er een audiodescriptie middels een extra geluidsspoor of media-descriptie middels uitgeschreven tekst beschikbaar is voor bijvoorbeeld blinde bezoekers. Zie tevens SC 1.2.5.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevinding 15: Advies: Er is een pagina aanwezig voor livestream video, echter was er ten tijde van dit onderzoek geen live-sessie om te beoordelen. Zorg dat deze media tevens van goede ondertiteling voorzien is.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 16: Op pagina https://www.mo-online.nl/leren/verkiezingen staat een afbeelding dat tevens een link is naar een video. De video bevat een tickerbalk met de tekst "Vragen over de Europese Verkiezingen? Stel ze direct in de chat of whatsapp naar 06 25 67 95 45". Deze informatie wordt niet als zodanig aangekondigd. Rond 03:13 wordt er wel gerefereerd naar het "telefoonnummer hieronder". Zorg dat er een audiodescriptie middels een extra geluidsspoor voor bijvoorbeeld blinde bezoekers. Zie tevens SC 1.2.3.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 17: Op pagina https://www.mo-online.nl/over-mo staat visueel een lijst, die niet als zodanig is opgemaakt. De platte tekst staat in een enkel paragraph element (p) en de opsomming is opgedeeld door linebreaks (br). De streepjes worden als "min" vorogelezen door schermleessoftware. Maak het op als ongeordende lijst (ol) met individuele lijstitems (li). Hierdoor wordt de bezoeker door hulpsoftware tevens op de hoogte gesteld van de lijstomvang. Er staan elders op de website soortgelijke visuele lijsten, bijvoorbeeld op pagina https://www.mo-online.nl/privacyverklaring.
Bevinding 18: Op pagina https://www.mo-online.nl/privacyverklaring wordt er veelvuldig gebruikgemaakt van linebreaks (br) om witruimte te creëren, een enkele linebreak wordt door de meeste hulpsoftware genegeerd, echter is het gebruik van meerdere achterelkaar af te raden. Hulpsoftware kan hier meermaals "leeg" voorlezen wat storend is. Gebruik CSS styling om witruimte te creëren.
Bevinding 19: Op pagina https://www.mo-online.nl/privacyverklaring staan visuele subkoppen, bijvoorbeeld "Wat is privacy?" Deze teksten zijn niet met een kopelement (H) opgemaakt, maar middels het strong element. Strong en emphasis (em) hebben semantische waarde en kunnen door hulpsoftware luider of trager voorgelezen worden. Gebruik strong slechts om de nadruk te leggen op enkele woorden. Maak in dit geval de subkoppen ook als zodanig op, bijvoorbeeld op kopniveau 3, zodat gebruikers van hulpsoftware die de koppenstructuur opvragen efficient door de pagina kunnen navigeren.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 20: Op pagina https://www.mo-online.nl/live worden live uitzendingen gepresenteerd. Er staat een videospeler met een achtergrondafbeelding dat de tekst van de te uitzenden aflevering bevat. Ten tijde van deze audit betrof dit de tekst "Live-uitzending Kinderwens Wat doe je als je een kind wilt of niet? Informatie | vragen stellen | verhalen | 26 maart | 18:30-19:30 | www.mo-online.nl/live". Bezoekers van deze pagina die afhankelijk zijn van hulpsoftware kunnen deze vitale informatie niet tot zich nemen. Zorg dat het tevens als op de pagina geplaatst wordt, gezien het te veel content is voor een alt tekst in de videospeler zelf.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 21: Bij een schermstand van 1280x1024px en 400% zoom staat de algemene navigatiebalk vrijwel over de gehele pagina heen. Hierdoor is het niet mogelijk om de onderliggende content te zien. Zorg dat deze navigatiebalk qua formaat mee verandert of op een andere wijze verborgen kan worden zodat men op een vergrote schermweergave ook goed gebruik kan maken van de site.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 22: Op pagina https://www.mo-online.nl/live staat een voorleesknop naast de datum en tekst "Live-uitzending". Indien men over de knop hovert, ontstaat een lichtgroene focusrand (HEX #9EC094). Het contrast tussen de rance en de perzikoranje achtergrond (HEX #FDF1E7) betreft 1,8:1 waar dit minimaal 3:1 behoort te zijn. Deze focusrand doet zich bij knoppen op meerdere pagina's voor, met verschillende contrastratio's afhankelijk van de achtergrond. Pas de kleur van de focusrand aan ten behoeve van onder andere kleurenblinden en slechtzienden.
Bevinding 23: Op pagina https://www.mo-online.nl/leren staat een witte pijl naast de tekst "ga terug" dat tevens een link is naar de hoofdpagina. De pijl staat op een lichtgele achtergrond (HEX #FDE17F) dat tezamen een contrast van 1,2:1 oplevert waar dit minimaal 3:1 behoort te zijn. Gezien dezelfde witte pijl op verschillende pagina's gebruikt wordt, is het aan te raden om in dit geval de bannerkleur aan te passen.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 24: De cookiemelding ontvangt geen focus, waardoor bezoekers die middels het toetsenbord navigeren de interactieve elementen niet kunnen besturen. Indien men op normale schermleergave de website bezoekt, kan men de onderste links in de footer niet zien, wat problematisch is voor toetsenbordgebruikers die verder geen andere vormen van schermleessoftware gebruiken. Indien men op een vergrote schermweergave de website bezoekt is dit onhandig, omdat het over meer content heen staat. Zorg dat het als eerste de focus ontvangt inden men de website bezoekt, en de focus binnen de banner blijft zodat de focus niet op de onderliggende pagina verschuift zonder dat de bezoeker eerst de banner sluit.
Bevinding 25: Meerdere pagina bevatten voorleesknoppen voor visuele tekst. Een pagina waar dit veelvuldig voorkomt is bijvoorbeeld https://www.mo-online.nl/over-mo. Deze voorleesknoppen krijgen geen focus, waardoor het niet mogelijk is middels het toetsenbord naar deze elementen te navigeren. Zorg dat op iedere pagina deze hulpmiddelen ook daadwerkelijk toetsenbordtoegankelijk zijn, en in de juiste tabvolgorde voorkomen.
Bevinding 26: Op pagina https://www.mo-online.nl/zoekresultaten ontvangt de "Volgende" knop geen focus, waardoor toetsenbordgebruikers niet naar de volgende pagina met zoekresultaten kan navigeren. Zorg dat dergelijke interactieve elementen altijd goed met het toetsenbord bedienbaar zijn.
2.4 Navigeerbaar
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 27: In de hoofdnavigatie op iedere pagina, bijvoorbeeld https://www.mo-online.nl/, staat een zoekfunctie. Door op de knop 'Zoeken' te klikken opent een zoekveld. Voor bezoekers die navigeren via het toetsenbord is het mogelijk om de focus naar dit zoekveld te brengen op het moment dat deze niet zichtbaar is op de pagina. Ziende bezoekers die navigeren via het toetsenbord weten daardoor niet waar zij zich op dat moment bevinden. Zorg ervoor dat de focus alleen naar elementen gebracht kan worden die zichtbaar zijn op de pagina.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 28: In de footer van iedere pagina, bijvoorbeeld op https://www.mo-online.nl/privacyverklaring, staan een drietal social media links van Facebook, YouTube en Instagram. Deze elementen bevatten geen tekst alternatief waardoor er door hulp software slechts link en eventueel de URL wordt voorgelezen. Zorg dat een goede beschrijving het linkdoel bevat, bijvoorbeeld middels een alternatieve tekst zoals "ga naar de Mo-Online pagina op Instagram". Zie tevens SC 1.1.1 voor alternatieve teksten in het algemeen.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 29: Indien men met de tabstoets het hamburgermenu opent, kan men door de verschillende opties navigeren, waarna de focus door gaat op de onderliggende pagina. Doordat deze pagina geblurred wordt, is het niet duidelijk waar de focus zich bevindt. Zorg dat de focusindicatie in het menu blijft, zodat men het eerst kan sluiten.
3. Begrijpelijk
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 30: Indien men op pagina https://www.mo-online.nl/mijn-wegwijzer bepaalde velden niet invult, ontstaan foutmeldingen. Bij "e-mailadres" en "bericht" komt de melding "Dit veld is verplicht" alsmede de tekst "Er gaat iets mis. Nog niet alle vakjes zijn goed ingevuld" aan het begin van het formulier. Zorg dat bij ieder veld tenminste het specifieke probleem wordt geïdentificeerd, bijvoorbeeld "er is geen bericht getypt". Zie tevens SC 3.3.3 voor de foutsuggestie.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 31: Indien men op pagina https://www.mo-online.nl/mijn-wegwijzer bepaalde velden niet invult, ontstaan foutmeldingen, waaronder "Er gaat iets mis. Nog niet alle vakjes zijn goed ingevuld" aan het begin van het formulier. Zorg dat bij ieder veld tenminste de correcte oplossing wordt aangedragen, bijvoorbeeld een tekst zoals "typ hier je vraag aan de ervaringsdeskundigen van Mijn Wegwijzer" bij het veld "bericht". Zie tevens SC 3.3.1 voor de foutidentificatie.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 32: Meerdere pagina bevatten voorleesknoppen voor tekst. Een pagina waar dit veelvuldig voorkomt is bijvoorbeeld https://www.mo-online.nl/over-mo. Deze voorleesknoppen staan in een span element dat van een aria-label is voorzien. De alternatieve tekst in de aria-labels wat aankondigt dat dit een voorleesknop betreft kan op dit element niet goed voorgelezen worden door hulpsoftware. Los dit bijvoorbeeld op door dit op de maken als knop met het button-element, en deze te voorzien van een beschrijvende naam.
Bevinding 33: Op pagina https://www.mo-online.nl/ kan de bezoeker zich inschrijven voor de nieuwsbrief. De vraag "Woon je bij Philadelphia?" wordt opgevolgd door twee keuzerondjes. Hierbij mist functionaliteit die wel hoort bij keuzerondjes, zoals focusbaarheid en voorspelbare bediening via het toetsenbord. Los dit bijvoorbeeld op door de elementen op te maken als checkboxes. Zorg er daarnaast voor dat de keuzerondjes worden gegroepeerd onder het bijbehorende label "Woon je bij Philadelphia?", maak hierbij bijvoorbeeld gebruik van fieldset en legend.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- hoofdpagina:
https://www.mo-online.nl/ - over ons:
https://www.mo-online.nl/over-mo - privacyverklaring:
https://www.mo-online.nl/privacyverklaring - zoekresultaten (""):
https://www.mo-online.nl/zoekresultaten - 404:
https://www.mo-online.nl/oeps - thema's:
https://www.mo-online.nl/leren - thema verkiezingen (video):
https://www.mo-online.nl/leren/verkiezingen - thema ontmoeten:
https://www.mo-online.nl/ontmoeten - mijn wegwijzer (formulier):
https://www.mo-online.nl/mijn-wegwijzer - live uitzendingen:
https://www.mo-online.nl/live - thema prikbord / agenda:
https://www.mo-online.nl/prikbord - agendaitem:
https://www.mo-online.nl/activiteiten/let-it-beat - podcasts:
https://www.mo-online.nl/programma/de-bijzonder-normale-podcast - agendaitem:
https://www.mo-online.nl/activiteiten/live-uitzending-kinderwens - thema fit & gezond:
https://www.mo-online.nl/leren/fit-gezond-2
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.