Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid Musidesk
- Onderzoeker
- Eva, Swink; Ralph, Swink
- Datum
- 18 februari 2025
- Opdrachtgever
- Rijnbrink
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website Musidesk voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 19 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website https://www.musidesk.nl is onderzocht tussen 30 januari 2025 en 18 februari 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om de vervolgstappen te bepalen om tot een toegankelijke website te komen.
De meest opvallende bevindingen uit dit onderzoek zijn:
- Er zijn meerdere bevindingen gevonden met betrekking tot het (onjuist) gebruik van semantische HTML, zoals koppen en het strong-element.
- Er zijn meerdere bevindingen gevonden met betrekking tot een te laag kleurcontrast tussen tekst en achtergrond, en iconen en achtergrond.
- Meerdere elementen zoals links en knoppen hebben geen (goede) toegankelijke naam. Screenreadergebruikers weten hierdoor vaak niet waar een link naar verwijst of wat een knop doet.
- Voor bezoekers die hulpsoftware zoals een screenreader gebruiken is het bij verschillende onderdelen van de website onduidelijk wat de functie en inhoud is. Dit komt doordat de rol en staat van deze onderdelen niet goed geïnterpreteerd kan worden door hulpsoftware, of doordat deze Engelstalige aria-labels hebben.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | Musidesk |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 10 | 10 | 0 |
2 Bedienbaar | 14 | 3 | 0 |
3 Begrijpelijk | 5 | 5 | 0 |
4 Robuust | 2 | 1 | 0 |
Totaal | 31 | 19 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.musidesk.nl/ (en elke pagina anders dan de homepagina) waar de header wordt getoond staat het logo van Musidesk. Deze afbeelding heeft wel een alt-attribuut maar geen alternatieve tekst. Deze afbeelding is niet puur decoratief en heeft daarom een alternatieve tekst nodig. Het image element is genest in een link element met het aria-label "Terug naar home".
Beschrijf de functie/unieke eigenschappen van deze afbeelding. Voor bezoekers die niet kunnen zien, is het belangrijk dat zij kunnen herkennen dat hier een logo te zien is. Daarnaast moet een afbeelding, als het ook een link is, een duidelijk linkdoel bevatten. Wijzig deze bijvoorbeeld naar "Logo Musidesk - Ga naar de homepage" en verwijder her aria-label het link element waarin de afbeelding genest is.
Op pagina https://www.musidesk.nl/ (en elke pagina anders dan de homepagina) waar de footer wordt getoond staan drie Social Media iconen (Facebook, YouTube en Instagram). Hier wordt gebruikgemaakt van afbeeldingen van het SVG-formaat. Geef informatieve afbeeldingen met dit formaat het attribuut role="img" mee. Browsers begrijpen dan dat het om een afbeelding gaat. Omdat de afbeeldingen informatief zijn moet er een tekstalternatief aangeboden worden. Dat is dan mogelijk door het een title-element met een alternatieve tekst als eerste child-element toe te voegen.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk wordt een video getoond "e-Musidesk demonstratiefilm". Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden, bijvoorbeeld rond 0:03 staat er "emissie desk". Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Maak een goede, kloppende ondertiteling.
Een soortgelijk probleem zien we bij (dezelfde) video op pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk-english.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk staat de video "e-Musidesk demonstratiefilm" waar aan het begin rond 0:01, 01:15 en aan aan het eind rond 3:40 een logo van "e-Musidesk Rijnbrink" in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van e-Musidesk is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt.
Een soortgelijk probleem zien we bij (dezelfde) video op pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk-english.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.musidesk.nl/e-musideskis er in de video "e-Musidesk demonstratiefilm" op meerdere momenten tekst in beeld. Er ontbreekt een voice-over die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien, niet weten wat er wordt getoond in de video. Laat de teksten in beeld uitspreken door een voice-over of maak gebruik van een audiodescriptie.
Een soortgelijk probleem zien we bij (dezelfde) video op pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk-english.
Op de pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk staat de video "e-Musidesk demonstratiefilm" waar aan het begin rond 0:01, 01:15 en aan aan het eind rond 3:40 een logo van "e-Musidesk Rijnbrink" in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van bovengenoemde organisatie is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt.
Een soortgelijk probleem zien we bij (dezelfde) video op pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk-english.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/detail/wise/2296823?offset=0&qs=&search_in=iets&state=search staat een balk met 5 tabs waaronder: "Exemplaren", "Meer info", "Recensies" etc. Deze tabs zitten in een li element (list item) welke weer genest is in een ul element (unordered list). Op het li element zit een role="button". Deze rol is niet toegestaan op een list item. Gebruik het ul- en li-element om opsommingen op te maken.
Op pagina https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/partners staat onder de koptekst Partners een stuk tekst "Musidesk heeft vaste samenwerkingspartners. etc" dikgedrukt. Hier is het strong-element gebruikt om een heel stuk tekst nadruk te geven, dat is niet de bedoeling. Het em- en strong-element zijn bedoeld voor het benadrukken van kleine stukjes tekst. Maak gebruik van de stylesheet om een intro tekst in een vet lettertype te tonen.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.musidesk.nl/colofon, hier worden kopteksten opgemaakt met het strong-element. Het strong- en em-element zijn bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Ook mogen deze elementen niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3).
We zien dit ook nog terugkomen op de volgende pagina's: https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/jeugdinspiratie/jeugdrepertoire/physics-in-play, https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/jeugdinspiratie/jeugdrepertoire, https://www.musidesk.nl/e-musidesk-english, https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/webinars, https://www.musidesk.nl/e-musidesk.
Op pagina https://www.musidesk.nl/nieuws/compositie-opdracht-voor-vrijheidsconcerten staat onder de afbeelding met de tekst "80 jaar vrijheid" een visuele kop "Dit jaar vieren wij 80 jaar vrijheid. Een belangrijke mijlpaal in een bijzondere tijd.". Maak dit op als subkop, bijvoorbeeld op niveau H2, en pas deze indeling consequent toe op alle soortgelijke nieuwspagina’s.
De PDF "Physics in Play - Instructies.pdf" op pagina https://www.musidesk.nl/component/phocadownload/category/1-repertoire-jeugd?download=23:physics-in-play-instructions&Itemid=101 is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat de documentstructuur niet te bepalen is. Software kan daardoor bijvoorbeeld niet bepalen wat koppen zijn, geen alternatieve teksten bij afbeeldingen tonen en bepalen wat de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en alt-teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat er bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Voldoende
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-musidesk?form%5Blidmaatschap_type%5D=persoonlijk is een formulier aanwezig waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en adresgegevens kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voeggd, bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email". Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij het formulier op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-e-musidesk. Bij dit formulier is ook het autocomplete-attribuut niet aan de invoervelden toegevoegd, bij bijvoorbeeld het veld "e-mailadres" zou dat autocomplete="email" worden.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Voldoende
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Voldoende
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer je de website https://www.musidesk.nl/ voor de eerste keer opent en je de cookies nog niet geaccepteerd hebt, komt er een cookiemelding in beeld. De oranje link (HEX #FF6600) om de cookies te accepteren biedt in combinatie met de bruine achtergrondkleur (HEX #7D521C) te weinig contrast.
De contrastverhouding is hier 2.3:1 waar dit minimaal 4.5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Op pagina https://www.musidesk.nl/ staat onder de h1 koptekst "Op elke muziekvraag een klinkend antwoord!" een zoekbalk met een oranje knop (HEX #F26524) met de witte tekst "Vind". Deze kleurencombinatie biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3.1:1 waar dit minimaal 4.5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Op pagina https://www.musidesk.nl/ staat onder de h2 koptekst "Ontdek" 4 gele blokken met een afbeelding eronder (Repertoire, Festivals, LDB en Jeugd). Op de afbeeldingen zit een oranje knop (HEX #F26524) met witte tekst. Deze kleurencombinatie biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3.1:1 waar dit minimaal 4.5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de oranje knop (HEX #F26524) met een wit 'volgende' icoon naast de h2 koptekst "Ontdek". Wanneer je hier op klikt kun je (wanneer deze er zijn) de volgende blokken bekijken die nog niet in beeld zijn. Deze kleurencombinatie biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3.1:1 waar dit minimaal 4.5:1 moet zijn. Ook de oranje knop waarmee je dan weer terug kunt gaan maakt gebruik van deze zelfde kleurencombinatie.
Op onder andere pagina https://www.musidesk.nl/word-lid staat in de navigatiebalk bovenaan de pagina een menu met de items "Catalogus", "Word lid", "e-Musidesk", "Wat wij doen" en "Agenda". Omdat dit de actieve pagina is, heeft de link "Word lid" een oranje tekstkleur (HEX #F26524) op een witte achtergrond. Deze kleurencombinatie biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3.1:1 waar dit minimaal 4.5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Dit komt voor op meerdere pagina's, waaronder: https://www.musidesk.nl/e-musidesk, https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/webinars, https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/jeugdinspiratie/jeugdrepertoire, https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/jeugdinspiratie/jeugdrepertoire/physics-in-play, https://www.musidesk.nl/agenda/ en https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/partners.
Wanneer je op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-e-musidesk en pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-musidesk?form%5Blidmaatschap_type%5D=persoonlijk de verplichte velden niet invult en op verzenden klikt, verschijnt er bovenaan de pagina de melding "Alle verplichte velden moeten worden ingevuld!" of "Please complete all required fields!". Deze rode tekst (HEX #FF0000) biedt te weinig contrast op de witte achtergrond. De contrastverhouding is hier 4:1 waar dit minimaal 4.5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Op pagina https://www.musidesk.nl/nieuws staan de nieuwsberichten in een paars blok (HEX #AFBDE1) met witte tekst. De contrastverhouding is hier 1.8:1 waar dit minimaal 4.5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Op onder andere pagina https://www.musidesk.nl/word-lid staat in de navigatiebalk bovenaan de pagina een menu dat bij 250% inzoomen wijzigt in hamburger menu met de grijze tekst (HEX #7B8095) MENU ervoor. Deze tekst biedt op de witte achtergrond te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3.9:1 waar dit minimaal 4.5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer je de website https://www.musidesk.nl/ voor de eerste keer opent en je de cookies nog niet geaccepteerd hebt, komt er een cookiemelding in beeld. Dit element komt dit echter pas na de footer in de tabvolgorde voor. Indien men de website op een verhoogde weergave bezoekt, bijvoorbeeld bij een schermgrootte van 1280x1024px met 150% zoom, staat de cookiemelding over content heen. Zorg dat de cookiemelding als eerste focus ontvangt, zodat het weggeklikt kan worden.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer er op pagina https://www.musidesk.nl/ bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400%, verdwijnt in de zoekbalk onder de slogan "Op elke muziekvraag een klinkend antwoord!" een gedeelte van de placeholder "Zoeken door onze catalogus". Zorg ervoor dat tekst altijd leesbaar blijft. In dit geval is het extra belangrijk omdat er twee zoekfunctionaliteiten op de website aanwezig zijn: het zoeken door de website en het zoeken door de catalogus.
Een soortgelijk probleem doet zich voor op pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/search/iets/ en pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/detail/wise/2296823?offset=0&qs=&search_in=iets&state=search en pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/code/1709609528?src=6, waar dezelfde zoekbalk staat. Zorg ervoor dat tekst altijd leesbaar blijft.
Op pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/search/iets/ staat onder de tekst "Resultaten: 1 - 10 (van 114210)" een blauwe knop met de tekst "Filter resultaten". Wanneer er bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400%, verdwijnt een gedeelte van de tekst op de knop buiten de knop en dan staat er witte tekst op een witte achtergrond. Zorg ervoor dat tekst altijd leesbaar blijft.
Een soortgelijk probleem doet zich voor op pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/code/1709609528?src=6, waar dezelfde knop staat. Zorg ervoor dat tekst altijd leesbaar blijft.
Op pagina https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/webinars staan onder de koptekst "Handouts" een aantal links naar PDF documenten. Wanneer er bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400%, komen een aantal van deze linkteksten over elkaar heen te staan, bijvoorbeeld "Hand-out Webinar Programmeren en presenteren" en "Hand-out Webinar Ritmiek voor Blazers". De tekst wordt daardoor slecht of niet leesbaar.
Wanneer je de website https://www.musidesk.nl/ voor de eerste keer opent en je de cookies nog niet geaccepteerd hebt, komt er een cookiemelding in beeld. Dit element komt dit echter pas na de footer in de tabvolgorde voor. Indien men de website op een verhoogde weergave bezoekt, bijvoorbeeld bij een schermgrootte van 1280x1024px met 400% zoom, staat de cookiemelding over content heen. Zorg dat de cookiemelding als eerste focus ontvangt, zodat het weggeklikt kan worden.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.musidesk.nl/nieuws staat onder de nieuwsartikelen een pagineringselement. Het contrast van deze witte cijfers op de grijze (HEX #C7C8D1) achtergrond is te laag. De contrastverhouding is hier 1.6:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast. Ook wanneer je met je muis over de volgende items in het pagineringselement hovert, krijgt het dezelfde grijze achtergrondkleur. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Op onder andere pagina https://www.musidesk.nl/word-lid staat in de navigatiebalk bovenaan de pagina een menu dat bij 250% inzoomen wijzigt in hamburger menu met de tekst MENU ervoor. Wanneer je hovert over het hamburgermenu krijgt het icoon een lichtgrijze (#C7C8D1) kleur. In combinatie met de witte achtergrond biedt deze kleurencombinatie te weinig contrast.
De contrastverhouding is hier 1.6:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Een soortgelijk probleem zien we terug wanneer je klinkt op dit lichtgrijze hamburgermenu. Het icoon verandert dan in een lichtgrijs kruis.
De contrastverhouding is hier 1.6:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Voldoende
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Voldoende
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Voldoende
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Voldoende
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Voldoende
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Voldoende
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Voldoende
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Alle pagina’s met uitzondering van de homepage, bijvoorbeeld https://www.musidesk.nl/word-lid, bevatten wel de specifieke naam van de pagina als paginatitel, maar het domein ontbreekt. Een goede aanvulling zou zijn om hier ook "- Musidesk" aan toe te voegen zodat bezoekers altijd weten op welke website zij zich bevinden. Dit komt vooral bezoekers ten goede die middels hulpsoftware tussen verschillende tabs navigeren.
Er zijn twee pagina's met dezelfde paginatitel. Zorg dat elke pagina uniek identificeerbaar is. Het gaat om de pagina's met de titel "Home", pagina https://www.musidesk.nl/ (homepagina) en pagina https://www.musidesk.nl/component/finder/search?Itemid=101&q=repetities&Search= (Zoekresultaten website).
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de zoekresultaten binnen Catalogus op pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/search/iets/ en de pagina waarop één van de items binnen die Catalogus wordt getoond op pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/detail/wise/2296823?offset=0&qs=&search_in=iets&state=search. Ook deze twee pagina's hebben dezelfde paginatitel namelijk "Musidesk". Geef de pagina's een uniek identificeerbare paginatitel.
De PDF "Physics in Play - Instructies.pdf" op pagina https://www.musidesk.nl/component/phocadownload/category/1-repertoire-jeugd?download=23:physics-in-play-instructions&Itemid=101 heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de PDF "Hand-out Webinar Celebrating Sousa deel 1.pdf" op pagina https://www.musidesk.nl/component/phocadownload/category/3-documenten?download=39:hand-out-webinar-celebrating-sousa-deel-1&Itemid=101. Bij deze PDF staat er ook geen documenttitel ingesteld. Wanneer deze correct is ingesteld, wordt wel de Documenttitel getoond in plaats van de bestandsnaam.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Voldoende
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.musidesk.nl/ staat onder de h2 koptekst "Ontdek" 4 gele blokken met een afbeelding eronder (Repertoire, Festivals, LDB en Jeugd). De afbeeldingen zijn allen genest in een link, deze link heeft geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de afbeeldingen onder de koptekst h2 "Nieuws". De afbeeldingen zijn allen genest in een link, deze link heeft geen toegankelijke naam. Zie ook SC 4.1.2.
Op pagina https://www.musidesk.nl/ staan onder de koptekst h2 "Nieuws" drie lichtpaarse kaders om de afbeeldingen heen. Hierin staat een groen bolletje met een chevron (>) icoon. Dit icoon zit genest in een link, deze link heeft geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen. Zie ook SC 4.1.2.
In de footer op pagina https://www.musidesk.nl/ (en elke pagina anders dan de homepagina) staan een Facebook logo, YouTube logo en een Instagram logo met link zonder toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen. Zie ook SC 4.1.2.
Op pagina https://www.musidesk.nl/nieuws is onder de nieuwsberichten een navigatie om tussen de nieuwsberichten te kunnen navigeren. De naam van de links luiden nu '1', '2', '3', etc. Voor ziende bezoekers is het duidelijk dat het hier gaat om paginanummers, maar bezoekers die het scherm niet kunnen zien, weten niet dat deze links naar volgende nieuwsberichten verwijzen. Vul de toegankelijke naam van deze links daarom aan met het woord 'pagina ' zodat het linkdoel voor screenreadergebruikers duidelijk is.
Eem soortgelijk probleem zien we terug onderaan pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/search/iets/. Hier staat ook een pagineringselement om door de resultaten te navigeren.
Op pagina https://www.musidesk.nl/nieuws/compositie-opdracht-voor-vrijheidsconcerten komt een links voor met de linktekst '//www.musidesk.nl/.../0725/detail/wise/2287689...'. Geef de link een duidelijke linktekst, bijvoorbeeld door het te vervangen/aan te vullen met de titel van het bericht of pagina waarnaar gelinkt wordt. Overigens leidt deze pagina naar een 404 (pagina niet gevonden) pagina.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Voldoende
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Voldoende
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het is voor bezoekers die met het toetsenbord navigeren niet altijd zichtbaar waar de focus zich bevindt op pagina https://www.musidesk.nl/. Er is een focusrand aanwezig met zwarte stippenlijn. Wanneer je bijvoorbeeld door de afbeelding onder de gele blokken navigeert, kom je langs een aantal oranje knoppen (Bekijk repertoire, Bekijk festivals, Bekijk LDB en Bekijk jeugd) waar de focus moeilijk zichtbaar is door de donkere achtergrondafbeelding. Zorg ervoor dat de focus(rand) altijd (helemaal) zichtbaar is. Gebruik de tips die in WCAG 2.2 staan bij: https://www.w3.org/WAI/WCAG22/Understanding/focus-appearance-minimum.html.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Voldoende
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Voldoende
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Voldoende
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Voldoende
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de eigenschappen van PDF "Physics in Play - Instructies.pdf" op pagina https://www.musidesk.nl/component/phocadownload/category/1-repertoire-jeugd?download=23:physics-in-play-instructions&Itemid=101 is de taal niet ingevuld. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.
In de eigenschappen van PDF "Hand-out Webinar Celebrating Sousa deel 1.pdf" op pagina https://www.musidesk.nl/component/phocadownload/category/3-documenten?download=39:hand-out-webinar-celebrating-sousa-deel-1&Itemid=101 is de taal niet goed ingevuld. Deze staat op Engels in plaats van Nederlands. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.
Op pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk-english is de taalaanduiding van de hele pagina "nl". De pagina is echter in het Engels. Zorg voor de juiste taalcodering in de HTML zodat hulpsoftware de tekst op correcte wijze voorleest.
Het "lang-attribuut" wordt dan lang="en" in plaats van lang="nl-nl". De Nederlandse websiteonderdelen, zoals bijvoorbeeld de header en de footer, hebben een taalwissel nodig. Dit kan door de omliggende HTML-code een lang="nl" toe te voegen.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Er is op elke pagina een mechanisme om de herhalende content over te slaan, maar deze is in het Engels namelijk: "Skip to main content". Deze teksten zijn in het Engels. Vertaal deze tekst naar het Nederlands of voeg in de code een taalwisseling toe. Dit kan door de omliggende HTML-code een lang="en" toe te voegen.
Wanneer bezoekers op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-e-musidesk geen of foutieve invoer invullen, verschijnt de melding "Please complete all required fields!" bovenaan de pagina. Deze tekst is in het Engels. Vertaal deze tekst naar het Nederlands of voeg in de code een taalwisseling toe. Dit kan door de omliggende HTML-code een lang="en" toe te voegen.
Op pagina https://www.musidesk.nl/ staat onder de h2 koptekst "Ontdek" 4 gele blokken met een afbeelding eronder (Repertoire, Festivals, LDB en Jeugd). Door middel van het oranje blokje met het ">" icoon erin kun je door de gele blokken navigeren. Het aria-label op dit blok luidt "Next slide". Wanneer je er op klikt verschijnt een zelfde blokje maar dan met het "<" icoon, hier luidt het aria-label "Previous slide". Deze teksten zijn in het Engels. Vertaal deze tekst naar het Nederlands.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij het aria-label op de gele blokken zelf: "1 of 4", "2 of 4" enzovoorts. Deze teksten zijn in het Engels. Vertaal deze tekst naar het Nederlands.
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Voldoende
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Voldoende
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-musidesk?form%5Blidmaatschap_type%5D=persoonlijk geen of foutieve invoer invullen, verschijnen er foutmeldingen onder het invoerveld. Bijvoorbeeld 'Geef een Naam op'. Een goede foutidentificatie vermeld welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld 'Het veld Voornaam is niet ingevuld’. Dat een veld verplicht is, is een foutsuggestie zoals omschreven bij succescriterium 3.3.3.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-e-musidesk waar ook een formulier staat.
Ook bij dit formulier verschijnen er foutmeldingen onder het invoerveld. Bijvoorbeeld 'Geef een Naam op'. Een goede foutidentificatie vermeld welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-musidesk?form%5Blidmaatschap_type%5D=persoonlijk is een formulier waar bij de verplichte velden een * wordt getoond. Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: ‘Velden met een sterretje (*) zijn verplicht'.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-e-musidesk waar ook een formulier staat. Ook hier staat nergens binnen het formulier vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In het formulier op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-musidesk?form%5Blidmaatschap_type%5D=persoonlijk wordt gevraagd om een e-mailadres, maar het is niet duidelijk in welk formaat dit ingevuld met worden. Zorg dat het voor bezoekers duidelijk is hoe zij dit formulierveld moeten invullen. Dit geldt ook voor het veld "Telefoon" in hetzelfde formulier.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij het formulier op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-e-musidesk. Hier wordt gevraagd om een e-mailadres, geef een voorbeeld hoe dit ingevuld dient te worden.
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.musidesk.nl/ staat onder de h2 koptekst "Ontdek" 4 gele blokken met een afbeelding eronder (Repertoire, Festivals, LDB en Jeugd). De afbeeldingen zijn allen genest in een link, deze link heeft geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de afbeeldingen onder de koptekst h2 "Nieuws". De afbeeldingen zijn allen genest in een link, deze link heeft geen toegankelijke naam. Zie ook SC 2.4.4.
Op pagina https://www.musidesk.nl/ staan onder de koptekst h2 "Nieuws" drie lichtpaarse kaders om de afbeeldingen heen. Hierin staat een groen bolletje met een chevron (>) icoon. Dit icoon zit genest in een link, deze link heeft geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen. Zie ook SC 2.4.4.
In de footer op pagina https://www.musidesk.nl/ (en elke pagina anders dan de homepagina) staan een Facebook logo, YouTube logo en een Instagram logo met link zonder toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen. Zie ook SC 2.4.4.
Op pagina https://www.musidesk.nl/ staat onder de h1 koptekst "Op elke muziekvraag een klinkend antwoord!" een zoekbalk. Dit input element heeft een aria-attribuut aria-expanded="false". Dit attribuut is niet toegestaan op dit element, omdat het wordt gebruikt wanneer een element in- en uit te klappen is. Dat is hier niet het geval, verwijder daarom dit attribuut van het input element.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/search/iets/ en https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/detail/wise/2296823?offset=0&qs=&search_in=iets&state=search, hier staat ook dezelfde zoekbalk waarmee je door de catalogus kunt zoeken.
Op pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/detail/wise/2296823?offset=0&qs=&search_in=iets&state=search staat een balk met 5 tabs waaronder: "Exemplaren", "Meer info", "Recensies" etc. Deze tabs zitten in een li element (list item) welke weer genest is in een ul element (unordered list). In alle gevallen zit er in het list item een link (interactief element) genest. Dit zorgt mogelijk voor een onnodige extra focus met het toetsenbord. Verwijder de link.
Op pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk staat een video dat via een iframe is geplaatst. Hier ontbreekt het title-attribuut. Plaats het title-attribuut in dit iframe met een goede omschrijving van de inhoud van het iframe, bijvoorbeeld "e-Musidesk demonstratiefilm".
Een soortgelijk probleem zien we bij (dezelfde) video op pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk-english. Ook op pagina https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/webinars staan negen video's via een iframe in de pagina geplaatst. Plaats het title-attribuut in dit iframe met een goede omschrijving van de inhoud van het iframe.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Voldoende
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://www.musidesk.nl/
- https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/search/iets/
- https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/detail/wise/2296823?offset=0&qs=&search_in=iets&state=search
- https://www.musidesk.nl/404
- https://www.musidesk.nl/component/finder/search?Itemid=101&q=repetities&Search=
- https://www.musidesk.nl/word-lid
- https://www.musidesk.nl/e-musidesk
- https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/webinars
- https://www.musidesk.nl/component/phocadownload/category/3-documenten?download=39:hand-out-webinar-celebrating-sousa-deel-1&Itemid=101
- https://www.musidesk.nl/e-musidesk-english
- https://www.musidesk.nl/aanmelden-musidesk?form%5Blidmaatschap_type%5D=persoonlijk
- https://www.musidesk.nl/aanmelden-e-musidesk
- https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/jeugdinspiratie/jeugdrepertoire
- https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/jeugdinspiratie/jeugdrepertoire/physics-in-play
- https://www.musidesk.nl/component/phocadownload/category/1-repertoire-jeugd?download=23:physics-in-play-instructions&Itemid=101
- https://www.musidesk.nl/nieuws
- https://www.musidesk.nl/nieuws/compositie-opdracht-voor-vrijheidsconcerten
- https://www.musidesk.nl/agenda/
- https://www.musidesk.nl/festivals/midi-ators/midi-ators-wierden
- https://www.musidesk.nl/colofon
- https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/partners
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Firefox, versie 135
- Google Chrome Versie 132
- Microsoft Edge, versie 132
- Acrobat PRO DC
- NVDA 2024.4
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.