Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid Musidesk

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Musidesk
Datum 18 februari 2025
Scope van de website Binnen de scope van onderzoek valt:
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 49

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op pagina https://www.musidesk.nl/ (en elke pagina anders dan de homepagina) waar de header wordt getoond staat het logo van Musidesk. Deze afbeelding heeft wel een alt-attribuut maar geen alternatieve tekst. Deze afbeelding is niet puur decoratief en heeft daarom een alternatieve tekst nodig. Het image element is genest in een link element met het aria-label "Terug naar home".
Beschrijf de functie/unieke eigenschappen van deze afbeelding. Voor bezoekers die niet kunnen zien, is het belangrijk dat zij kunnen herkennen dat hier een logo te zien is. Daarnaast moet een afbeelding, als het ook een link is, een duidelijk linkdoel bevatten. Wijzig deze bijvoorbeeld naar "Logo Musidesk - Ga naar de homepage" en verwijder her aria-label het link element waarin de afbeelding genest is.

Bevinding 2: Op pagina https://www.musidesk.nl/ (en elke pagina anders dan de homepagina) waar de footer wordt getoond staan drie Social Media iconen (Facebook, YouTube en Instagram). Hier wordt gebruikgemaakt van afbeeldingen van het SVG-formaat. Geef informatieve afbeeldingen met dit formaat het attribuut role="img" mee. Browsers begrijpen dan dat het om een afbeelding gaat. Omdat de afbeeldingen informatief zijn moet er een tekstalternatief aangeboden worden. Dat is dan mogelijk door het een title-element met een alternatieve tekst als eerste child-element toe te voegen.

1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 3: Op pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk wordt een video getoond "e-Musidesk demonstratiefilm". Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden, bijvoorbeeld rond 0:03 staat er "emissie desk". Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Maak een goede, kloppende ondertiteling.
Een soortgelijk probleem zien we bij (dezelfde) video op pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk-english.

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 4: Op de pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk staat de video "e-Musidesk demonstratiefilm" waar aan het begin rond 0:01, 01:15 en aan aan het eind rond 3:40 een logo van "e-Musidesk Rijnbrink" in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van e-Musidesk is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt.
Een soortgelijk probleem zien we bij (dezelfde) video op pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk-english.

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 5: Op pagina https://www.musidesk.nl/e-musideskis er in de video "e-Musidesk demonstratiefilm" op meerdere momenten tekst in beeld. Er ontbreekt een voice-over die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien, niet weten wat er wordt getoond in de video. Laat de teksten in beeld uitspreken door een voice-over of maak gebruik van een audiodescriptie.
Een soortgelijk probleem zien we bij (dezelfde) video op pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk-english.

Bevinding 6: Op de pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk staat de video "e-Musidesk demonstratiefilm" waar aan het begin rond 0:01, 01:15 en aan aan het eind rond 3:40 een logo van "e-Musidesk Rijnbrink" in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van bovengenoemde organisatie is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt.
Een soortgelijk probleem zien we bij (dezelfde) video op pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk-english.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 7: Op pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/detail/wise/2296823?offset=0&qs=&search_in=iets&state=search staat een balk met 5 tabs waaronder: "Exemplaren", "Meer info", "Recensies" etc. Deze tabs zitten in een li element (list item) welke weer genest is in een ul element (unordered list). Op het li element zit een role="button". Deze rol is niet toegestaan op een list item. Gebruik het ul- en li-element om opsommingen op te maken.

Bevinding 8: Op pagina https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/partners staat onder de koptekst Partners een stuk tekst "Musidesk heeft vaste samenwerkingspartners. etc" dikgedrukt. Hier is het strong-element gebruikt om een heel stuk tekst nadruk te geven, dat is niet de bedoeling. Het em- en strong-element zijn bedoeld voor het benadrukken van kleine stukjes tekst. Maak gebruik van de stylesheet om een intro tekst in een vet lettertype te tonen.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.musidesk.nl/colofon, hier worden kopteksten opgemaakt met het strong-element. Het strong- en em-element zijn bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Ook mogen deze elementen niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3).
We zien dit ook nog terugkomen op de volgende pagina's: https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/jeugdinspiratie/jeugdrepertoire/physics-in-play, https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/jeugdinspiratie/jeugdrepertoire, https://www.musidesk.nl/e-musidesk-english, https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/webinars, https://www.musidesk.nl/e-musidesk.

Bevinding 9: Op pagina https://www.musidesk.nl/nieuws/compositie-opdracht-voor-vrijheidsconcerten staat onder de afbeelding met de tekst "80 jaar vrijheid" een visuele kop "Dit jaar vieren wij 80 jaar vrijheid. Een belangrijke mijlpaal in een bijzondere tijd.". Maak dit op als subkop, bijvoorbeeld op niveau H2, en pas deze indeling consequent toe op alle soortgelijke nieuwspagina’s.

Bevinding 10: De PDF "Physics in Play - Instructies.pdf" op pagina https://www.musidesk.nl/component/phocadownload/category/1-repertoire-jeugd?download=23:physics-in-play-instructions&Itemid=101 is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat de documentstructuur niet te bepalen is. Software kan daardoor bijvoorbeeld niet bepalen wat koppen zijn, geen alternatieve teksten bij afbeeldingen tonen en bepalen wat de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en alt-teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat er bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.

1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 11: Op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-musidesk?form%5Blidmaatschap_type%5D=persoonlijk is een formulier aanwezig waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en adresgegevens kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voeggd, bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email". Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij het formulier op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-e-musidesk. Bij dit formulier is ook het autocomplete-attribuut niet aan de invoervelden toegevoegd, bij bijvoorbeeld het veld "e-mailadres" zou dat autocomplete="email" worden.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 12: Wanneer je de website https://www.musidesk.nl/ voor de eerste keer opent en je de cookies nog niet geaccepteerd hebt, komt er een cookiemelding in beeld. De oranje link (HEX #FF6600) om de cookies te accepteren biedt in combinatie met de bruine achtergrondkleur (HEX #7D521C) te weinig contrast.
De contrastverhouding is hier 2.3:1 waar dit minimaal 4.5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

Bevinding 13: Op pagina https://www.musidesk.nl/ staat onder de h1 koptekst "Op elke muziekvraag een klinkend antwoord!" een zoekbalk met een oranje knop (HEX #F26524) met de witte tekst "Vind". Deze kleurencombinatie biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3.1:1 waar dit minimaal 4.5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

Bevinding 14: Op pagina https://www.musidesk.nl/ staat onder de h2 koptekst "Ontdek" 4 gele blokken met een afbeelding eronder (Repertoire, Festivals, LDB en Jeugd). Op de afbeeldingen zit een oranje knop (HEX #F26524) met witte tekst. Deze kleurencombinatie biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3.1:1 waar dit minimaal 4.5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de oranje knop (HEX #F26524) met een wit 'volgende' icoon naast de h2 koptekst "Ontdek". Wanneer je hier op klikt kun je (wanneer deze er zijn) de volgende blokken bekijken die nog niet in beeld zijn. Deze kleurencombinatie biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3.1:1 waar dit minimaal 4.5:1 moet zijn. Ook de oranje knop waarmee je dan weer terug kunt gaan maakt gebruik van deze zelfde kleurencombinatie.

Bevinding 15: Op onder andere pagina https://www.musidesk.nl/word-lid staat in de navigatiebalk bovenaan de pagina een menu met de items "Catalogus", "Word lid", "e-Musidesk", "Wat wij doen" en "Agenda". Omdat dit de actieve pagina is, heeft de link "Word lid" een oranje tekstkleur (HEX #F26524) op een witte achtergrond. Deze kleurencombinatie biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3.1:1 waar dit minimaal 4.5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Dit komt voor op meerdere pagina's, waaronder: https://www.musidesk.nl/e-musidesk, https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/webinars, https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/jeugdinspiratie/jeugdrepertoire, https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/jeugdinspiratie/jeugdrepertoire/physics-in-play, https://www.musidesk.nl/agenda/ en https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/partners.

Bevinding 16: Wanneer je op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-e-musidesk en pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-musidesk?form%5Blidmaatschap_type%5D=persoonlijk de verplichte velden niet invult en op verzenden klikt, verschijnt er bovenaan de pagina de melding "Alle verplichte velden moeten worden ingevuld!" of "Please complete all required fields!". Deze rode tekst (HEX #FF0000) biedt te weinig contrast op de witte achtergrond. De contrastverhouding is hier 4:1 waar dit minimaal 4.5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

Bevinding 17: Op pagina https://www.musidesk.nl/nieuws staan de nieuwsberichten in een paars blok (HEX #AFBDE1) met witte tekst. De contrastverhouding is hier 1.8:1 waar dit minimaal 4.5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

Bevinding 18: Op onder andere pagina https://www.musidesk.nl/word-lid staat in de navigatiebalk bovenaan de pagina een menu dat bij 250% inzoomen wijzigt in hamburger menu met de grijze tekst (HEX #7B8095) MENU ervoor. Deze tekst biedt op de witte achtergrond te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3.9:1 waar dit minimaal 4.5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 19: Wanneer je de website https://www.musidesk.nl/ voor de eerste keer opent en je de cookies nog niet geaccepteerd hebt, komt er een cookiemelding in beeld. Dit element komt dit echter pas na de footer in de tabvolgorde voor. Indien men de website op een verhoogde weergave bezoekt, bijvoorbeeld bij een schermgrootte van 1280x1024px met 150% zoom, staat de cookiemelding over content heen. Zorg dat de cookiemelding als eerste focus ontvangt, zodat het weggeklikt kan worden.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 20: Wanneer er op pagina https://www.musidesk.nl/ bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400%, verdwijnt in de zoekbalk onder de slogan "Op elke muziekvraag een klinkend antwoord!" een gedeelte van de placeholder "Zoeken door onze catalogus". Zorg ervoor dat tekst altijd leesbaar blijft. In dit geval is het extra belangrijk omdat er twee zoekfunctionaliteiten op de website aanwezig zijn: het zoeken door de website en het zoeken door de catalogus.
Een soortgelijk probleem doet zich voor op pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/search/iets/ en pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/detail/wise/2296823?offset=0&qs=&search_in=iets&state=search en pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/code/1709609528?src=6, waar dezelfde zoekbalk staat. Zorg ervoor dat tekst altijd leesbaar blijft.

Bevinding 21: Op pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/search/iets/ staat onder de tekst "Resultaten: 1 - 10 (van 114210)" een blauwe knop met de tekst "Filter resultaten". Wanneer er bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400%, verdwijnt een gedeelte van de tekst op de knop buiten de knop en dan staat er witte tekst op een witte achtergrond. Zorg ervoor dat tekst altijd leesbaar blijft.
Een soortgelijk probleem doet zich voor op pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/code/1709609528?src=6, waar dezelfde knop staat. Zorg ervoor dat tekst altijd leesbaar blijft.

Bevinding 22: Op pagina https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/webinars staan onder de koptekst "Handouts" een aantal links naar PDF documenten. Wanneer er bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400%, komen een aantal van deze linkteksten over elkaar heen te staan, bijvoorbeeld "Hand-out Webinar Programmeren en presenteren" en "Hand-out Webinar Ritmiek voor Blazers". De tekst wordt daardoor slecht of niet leesbaar.

Bevinding 23: Wanneer je de website https://www.musidesk.nl/ voor de eerste keer opent en je de cookies nog niet geaccepteerd hebt, komt er een cookiemelding in beeld. Dit element komt dit echter pas na de footer in de tabvolgorde voor. Indien men de website op een verhoogde weergave bezoekt, bijvoorbeeld bij een schermgrootte van 1280x1024px met 400% zoom, staat de cookiemelding over content heen. Zorg dat de cookiemelding als eerste focus ontvangt, zodat het weggeklikt kan worden.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 24: Op pagina https://www.musidesk.nl/nieuws staat onder de nieuwsartikelen een pagineringselement. Het contrast van deze witte cijfers op de grijze (HEX #C7C8D1) achtergrond is te laag. De contrastverhouding is hier 1.6:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast. Ook wanneer je met je muis over de volgende items in het pagineringselement hovert, krijgt het dezelfde grijze achtergrondkleur. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

Bevinding 25: Op onder andere pagina https://www.musidesk.nl/word-lid staat in de navigatiebalk bovenaan de pagina een menu dat bij 250% inzoomen wijzigt in hamburger menu met de tekst MENU ervoor. Wanneer je hovert over het hamburgermenu krijgt het icoon een lichtgrijze (#C7C8D1) kleur. In combinatie met de witte achtergrond biedt deze kleurencombinatie te weinig contrast.
De contrastverhouding is hier 1.6:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Een soortgelijk probleem zien we terug wanneer je klinkt op dit lichtgrijze hamburgermenu. Het icoon verandert dan in een lichtgrijs kruis.
De contrastverhouding is hier 1.6:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

2. Bedienbaar

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 26: Alle pagina’s met uitzondering van de homepage, bijvoorbeeld https://www.musidesk.nl/word-lid, bevatten wel de specifieke naam van de pagina als paginatitel, maar het domein ontbreekt. Een goede aanvulling zou zijn om hier ook "- Musidesk" aan toe te voegen zodat bezoekers altijd weten op welke website zij zich bevinden. Dit komt vooral bezoekers ten goede die middels hulpsoftware tussen verschillende tabs navigeren.

Bevinding 27: Er zijn twee pagina's met dezelfde paginatitel. Zorg dat elke pagina uniek identificeerbaar is. Het gaat om de pagina's met de titel "Home", pagina https://www.musidesk.nl/ (homepagina) en pagina https://www.musidesk.nl/component/finder/search?Itemid=101&q=repetities&Search= (Zoekresultaten website).
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de zoekresultaten binnen Catalogus op pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/search/iets/ en de pagina waarop één van de items binnen die Catalogus wordt getoond op pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/detail/wise/2296823?offset=0&qs=&search_in=iets&state=search. Ook deze twee pagina's hebben dezelfde paginatitel namelijk "Musidesk". Geef de pagina's een uniek identificeerbare paginatitel.

Bevinding 28: De PDF "Physics in Play - Instructies.pdf" op pagina https://www.musidesk.nl/component/phocadownload/category/1-repertoire-jeugd?download=23:physics-in-play-instructions&Itemid=101 heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de PDF "Hand-out Webinar Celebrating Sousa deel 1.pdf" op pagina https://www.musidesk.nl/component/phocadownload/category/3-documenten?download=39:hand-out-webinar-celebrating-sousa-deel-1&Itemid=101. Bij deze PDF staat er ook geen documenttitel ingesteld. Wanneer deze correct is ingesteld, wordt wel de Documenttitel getoond in plaats van de bestandsnaam.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 29: Op pagina https://www.musidesk.nl/ staat onder de h2 koptekst "Ontdek" 4 gele blokken met een afbeelding eronder (Repertoire, Festivals, LDB en Jeugd). De afbeeldingen zijn allen genest in een link, deze link heeft geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de afbeeldingen onder de koptekst h2 "Nieuws". De afbeeldingen zijn allen genest in een link, deze link heeft geen toegankelijke naam. Zie ook SC 4.1.2.

Bevinding 30: Op pagina https://www.musidesk.nl/ staan onder de koptekst h2 "Nieuws" drie lichtpaarse kaders om de afbeeldingen heen. Hierin staat een groen bolletje met een chevron (>) icoon. Dit icoon zit genest in een link, deze link heeft geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen. Zie ook SC 4.1.2.

Bevinding 31: In de footer op pagina https://www.musidesk.nl/ (en elke pagina anders dan de homepagina) staan een Facebook logo, YouTube logo en een Instagram logo met link zonder toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen. Zie ook SC 4.1.2.

Bevinding 32: Op pagina https://www.musidesk.nl/nieuws is onder de nieuwsberichten een navigatie om tussen de nieuwsberichten te kunnen navigeren. De naam van de links luiden nu '1', '2', '3', etc. Voor ziende bezoekers is het duidelijk dat het hier gaat om paginanummers, maar bezoekers die het scherm niet kunnen zien, weten niet dat deze links naar volgende nieuwsberichten verwijzen. Vul de toegankelijke naam van deze links daarom aan met het woord 'pagina ' zodat het linkdoel voor screenreadergebruikers duidelijk is.
Eem soortgelijk probleem zien we terug onderaan pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/search/iets/. Hier staat ook een pagineringselement om door de resultaten te navigeren.

Bevinding 33: Op pagina https://www.musidesk.nl/nieuws/compositie-opdracht-voor-vrijheidsconcerten komt een links voor met de linktekst '//www.musidesk.nl/.../0725/detail/wise/2287689...'. Geef de link een duidelijke linktekst, bijvoorbeeld door het te vervangen/aan te vullen met de titel van het bericht of pagina waarnaar gelinkt wordt. Overigens leidt deze pagina naar een 404 (pagina niet gevonden) pagina.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 34: Het is voor bezoekers die met het toetsenbord navigeren niet altijd zichtbaar waar de focus zich bevindt op pagina https://www.musidesk.nl/. Er is een focusrand aanwezig met zwarte stippenlijn. Wanneer je bijvoorbeeld door de afbeelding onder de gele blokken navigeert, kom je langs een aantal oranje knoppen (Bekijk repertoire, Bekijk festivals, Bekijk LDB en Bekijk jeugd) waar de focus moeilijk zichtbaar is door de donkere achtergrondafbeelding. Zorg ervoor dat de focus(rand) altijd (helemaal) zichtbaar is. Gebruik de tips die in WCAG 2.2 staan bij: https://www.w3.org/WAI/WCAG22/Understanding/focus-appearance-minimum.html.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 35: In de eigenschappen van PDF "Physics in Play - Instructies.pdf" op pagina https://www.musidesk.nl/component/phocadownload/category/1-repertoire-jeugd?download=23:physics-in-play-instructions&Itemid=101 is de taal niet ingevuld. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.

Bevinding 36: In de eigenschappen van PDF "Hand-out Webinar Celebrating Sousa deel 1.pdf" op pagina https://www.musidesk.nl/component/phocadownload/category/3-documenten?download=39:hand-out-webinar-celebrating-sousa-deel-1&Itemid=101 is de taal niet goed ingevuld. Deze staat op Engels in plaats van Nederlands. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.

Bevinding 37: Op pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk-english is de taalaanduiding van de hele pagina "nl". De pagina is echter in het Engels. Zorg voor de juiste taalcodering in de HTML zodat hulpsoftware de tekst op correcte wijze voorleest.
Het "lang-attribuut" wordt dan lang="en" in plaats van lang="nl-nl". De Nederlandse websiteonderdelen, zoals bijvoorbeeld de header en de footer, hebben een taalwissel nodig. Dit kan door de omliggende HTML-code een lang="nl" toe te voegen.

3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 38: Er is op elke pagina een mechanisme om de herhalende content over te slaan, maar deze is in het Engels namelijk: "Skip to main content". Deze teksten zijn in het Engels. Vertaal deze tekst naar het Nederlands of voeg in de code een taalwisseling toe. Dit kan door de omliggende HTML-code een lang="en" toe te voegen.

Bevinding 39: Wanneer bezoekers op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-e-musidesk geen of foutieve invoer invullen, verschijnt de melding "Please complete all required fields!" bovenaan de pagina. Deze tekst is in het Engels. Vertaal deze tekst naar het Nederlands of voeg in de code een taalwisseling toe. Dit kan door de omliggende HTML-code een lang="en" toe te voegen.

Bevinding 40: Op pagina https://www.musidesk.nl/ staat onder de h2 koptekst "Ontdek" 4 gele blokken met een afbeelding eronder (Repertoire, Festivals, LDB en Jeugd). Door middel van het oranje blokje met het ">" icoon erin kun je door de gele blokken navigeren. Het aria-label op dit blok luidt "Next slide". Wanneer je er op klikt verschijnt een zelfde blokje maar dan met het "<" icoon, hier luidt het aria-label "Previous slide". Deze teksten zijn in het Engels. Vertaal deze tekst naar het Nederlands.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij het aria-label op de gele blokken zelf: "1 of 4", "2 of 4" enzovoorts. Deze teksten zijn in het Engels. Vertaal deze tekst naar het Nederlands.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 41: Wanneer bezoekers op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-musidesk?form%5Blidmaatschap_type%5D=persoonlijk geen of foutieve invoer invullen, verschijnen er foutmeldingen onder het invoerveld. Bijvoorbeeld 'Geef een Naam op'. Een goede foutidentificatie vermeld welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld 'Het veld Voornaam is niet ingevuld’. Dat een veld verplicht is, is een foutsuggestie zoals omschreven bij succescriterium 3.3.3.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-e-musidesk waar ook een formulier staat.
Ook bij dit formulier verschijnen er foutmeldingen onder het invoerveld. Bijvoorbeeld 'Geef een Naam op'. Een goede foutidentificatie vermeld welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt.

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 42: Op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-musidesk?form%5Blidmaatschap_type%5D=persoonlijk is een formulier waar bij de verplichte velden een * wordt getoond. Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: ‘Velden met een sterretje (*) zijn verplicht'.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-e-musidesk waar ook een formulier staat. Ook hier staat nergens binnen het formulier vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier.

3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 43: In het formulier op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-musidesk?form%5Blidmaatschap_type%5D=persoonlijk wordt gevraagd om een e-mailadres, maar het is niet duidelijk in welk formaat dit ingevuld met worden. Zorg dat het voor bezoekers duidelijk is hoe zij dit formulierveld moeten invullen. Dit geldt ook voor het veld "Telefoon" in hetzelfde formulier.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij het formulier op pagina https://www.musidesk.nl/aanmelden-e-musidesk. Hier wordt gevraagd om een e-mailadres, geef een voorbeeld hoe dit ingevuld dient te worden.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 44: Op pagina https://www.musidesk.nl/ staat onder de h2 koptekst "Ontdek" 4 gele blokken met een afbeelding eronder (Repertoire, Festivals, LDB en Jeugd). De afbeeldingen zijn allen genest in een link, deze link heeft geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de afbeeldingen onder de koptekst h2 "Nieuws". De afbeeldingen zijn allen genest in een link, deze link heeft geen toegankelijke naam. Zie ook SC 2.4.4.

Bevinding 45: Op pagina https://www.musidesk.nl/ staan onder de koptekst h2 "Nieuws" drie lichtpaarse kaders om de afbeeldingen heen. Hierin staat een groen bolletje met een chevron (>) icoon. Dit icoon zit genest in een link, deze link heeft geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen. Zie ook SC 2.4.4.

Bevinding 46: In de footer op pagina https://www.musidesk.nl/ (en elke pagina anders dan de homepagina) staan een Facebook logo, YouTube logo en een Instagram logo met link zonder toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen. Zie ook SC 2.4.4.

Bevinding 47: Op pagina https://www.musidesk.nl/ staat onder de h1 koptekst "Op elke muziekvraag een klinkend antwoord!" een zoekbalk. Dit input element heeft een aria-attribuut aria-expanded="false". Dit attribuut is niet toegestaan op dit element, omdat het wordt gebruikt wanneer een element in- en uit te klappen is. Dat is hier niet het geval, verwijder daarom dit attribuut van het input element.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/search/iets/ en https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/detail/wise/2296823?offset=0&qs=&search_in=iets&state=search, hier staat ook dezelfde zoekbalk waarmee je door de catalogus kunt zoeken.

Bevinding 48: Op pagina https://www.musidesk.nl/wise-apps/catalog/0725/detail/wise/2296823?offset=0&qs=&search_in=iets&state=search staat een balk met 5 tabs waaronder: "Exemplaren", "Meer info", "Recensies" etc. Deze tabs zitten in een li element (list item) welke weer genest is in een ul element (unordered list). In alle gevallen zit er in het list item een link (interactief element) genest. Dit zorgt mogelijk voor een onnodige extra focus met het toetsenbord. Verwijder de link.

Bevinding 49: Op pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk staat een video dat via een iframe is geplaatst. Hier ontbreekt het title-attribuut. Plaats het title-attribuut in dit iframe met een goede omschrijving van de inhoud van het iframe, bijvoorbeeld "e-Musidesk demonstratiefilm".
Een soortgelijk probleem zien we bij (dezelfde) video op pagina https://www.musidesk.nl/e-musidesk-english. Ook op pagina https://www.musidesk.nl/wat-wij-doen/webinars staan negen video's via een iframe in de pagina geplaatst. Plaats het title-attribuut in dit iframe met een goede omschrijving van de inhoud van het iframe.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2025-03-09 22:30:14 v2.4-011