Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid website OCW in Cijfers
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | OCW in Cijfers |
---|---|
Datum | 28 februari 2025 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: De PDF op pagina https://www.ocwincijfers.nl/binaries/content/assets/ocwincijfersnieuw/infographics/ocwmonitor-v5/gelijke_kansen_in_het_onderwijs_2024.pdf bevat op bladzijde 1 een logo van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De afbeelding is correct binnen een figure tag opgemaakt, maar er mist een alt tag dat deze visuele tekst bevat. Nu wordt er slechts door schermleessoftware bekendgemaakt dat er een afbeelding aanwezig is. Zorg in de alternatieve tekst voor de wat er visueel te lezen is, en dat het een logo betreft. Indien er in PDF's identieke logo's voordoen, is het slechts noodzakelijk om de eerste als figure te taggen. De overige kunnen als artifact getagd worden, waardoor ze op correcte wijze genegeerd worden door hulpsoftware.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 2: De PDF op pagina https://www.ocwincijfers.nl/binaries/content/assets/ocwincijfersnieuw/infographics/ocwmonitor-v5/gelijke_kansen_in_het_onderwijs_2024.pdf bevat visueel koppen op verschillende niveaus, bijvoorbeeld op bladzijde 4 "Primair onderwijs" en "Gemiddelde eindtoetsscore naar opleidingsniveau van ouders". De koppen zijn niet middels h tags, maar middels p tags opgemaakt. Bezoekers die de koppenstructuur opvragen om efficient door content te navigeren, kunnen dit in deze PDF niet doen. Zorg dat de juiste tags gebruikt worden, alsmede logische indeling van kopniveaus.
Bevinding 3: De PDF op pagina https://www.ocwincijfers.nl/documenten/rapporten/2024/12/1/arbeidsmarktramingen-vo-2024---regio-utrecht bevat op bladzijde 1 tekst dat in een tabellenstructuur is geplaatst. Indien hiervoor gekozen wordt, dient men wel de correcte indeling te gebruiken, zodat de inhoud goed aan gebruikers van schermleessoftware wordt overgebracht. Bij de opsomming van "Datum" en "Auteurs" zijn alle teksten opgemaakt in tabelkoptags (th). Zorg dat de corresponderende informatie is opgemaakt in dataceltags (td).
Bevinding 4: De PDF op pagina https://www.ocwincijfers.nl/documenten/rapporten/2024/12/1/arbeidsmarktramingen-vo-2024---regio-utrecht maakt veelvuldig gebruik van cijfermatige voetnoten, bijvoorbeeld op bladzijde 4. Waar cijfers deel uit maken van de platte tekst in paragraph tags (p) is dit verwarrend voor gebruikers van schermleessoftware. Er zijn diverse wijzen om dit op te lossen: de voetnoot direct voor te laten lezen of bij dat punt te verwijzen naar een item elders. Het laatstgenoemde doet men door het cijfer op te nemen in een voetnoottag (reference), genest in een paragraph tag met de rest van de omringende tekst. Binnen de eigenschappen (object properties) van deze tag plaatst men een verwijzing die voorgelezen wordt in het veld "Actual text", bijvoorbeeld "superscript 1: verwijst naar note 1". De voetnoottekst plaatst men dan in een notitietag (note). Zorg er tevens voor dat de tagvolgorde kloppend is.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 5: De PDF op pagina https://www.ocwincijfers.nl/binaries/content/assets/ocwincijfersnieuw/infographics/ocwmonitor-v5/gelijke_kansen_in_het_onderwijs_2024.pdf bevat op bladzijde 3 een inhoudsopgave. In de volgorde van de toegankelijkheidstags komt dit echter als laatste voor. Zorg dat de section met de inhoudsopgave in de visuele volgorde staat.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 6: Op pagina https://www.ocwincijfers.nl/sectoren/wetenschap/ruimte-aan-divers-talent/kansen-en-ruimte-voor-ontwikkeling-op-kerntaken wordt verwezen naar een Excel bestand "onderaan deze pagina of via deze link te downloaden". In tegenstelling tot de tekst is er geen link beschikbaar, en de visuele verwijzing naar een plaats "onderaan" is niet behulpzaam voor blinde bezoekers.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 7: Advies: Op de website staan veel interactieve grafieken met gekleurde lijnen, die op de juiste wijze toegankelijk zijn gemaakt middels verschillende onderscheidbare vormen. Bijvoorbeeld op pagina https://www.ocwincijfers.nl/sectoren/cultuur-en-media/cultuur/overheidsuitgaven-aan-cultuur onder de visuele kop "Ontwikkeling bruto rijksuitgaven aan cultuur 2012-2021 exclusief Coronasteunmaatregelen in 2020 en 2021". Let bij de creatie van dergelijke grafieken op het contrast tussen soortgelijke combinaties. In dit geval zijn beide blauwe lijnen van de cirkelvormen voorzien, een betere keus zouden twee uiterste contrastkleuren zijn.
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 8: De PDF op pagina https://www.ocwincijfers.nl/documenten/rapporten/2024/12/1/arbeidsmarktramingen-vo-2024---regio-utrecht bevat op bladzijde 6 een visuele procesomschrijving onder het bijschrift "Figuur 1: Toelichting kernvariabelen". Er is witte tekst aanwezig op een pastelblauwe achtergrond (HEX #768DB7) met te weinig contrast. Het betreft hier 3,3:1 waar het minimaal 4,5:1 behoort te zijn. Kies voor dergelijke teksten kleurcombinaties die aan het contrastminimum voldoen.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 9: De PDF op pagina https://www.ocwincijfers.nl/documenten/rapporten/2024/12/1/arbeidsmarktramingen-vo-2024---regio-utrecht maakt veelvuldig gebruik van grafieken, bijvoorbeeld op bladzijde 11 onder het bijschrift "Figuur 5: Vervangingsvraag leraren als percentage van de werkgelegenheid". Diverse lijnen hebben hier te lage contrasten met de lichtblauwe achtergrond (HEX #EBF2FF): onder meer de gele lijn (HEX #FFBF00) met 1,4:1, de oranje lijn (HEX #EA670F) met 2,9:1, en de grijze lijn (HEX #9B9B9B) met 2,4:1 contrast. Zorg ervoor dat alle informatievoorziening in grafische objecten aan een 3:1 contrastminimum voldoet.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 10: De PDF op pagina https://www.ocwincijfers.nl/binaries/content/assets/ocwincijfersnieuw/infographics/ocwmonitor-v5/gelijke_kansen_in_het_onderwijs_2024.pdf heeft de Brits-Engelse taalinstelling in de documenteigenschappen. Als consequentie is het mogelijk dat schermleessoftware de Nederlandstalige content in de toegankelijkheidstags verkeerd voorleest. Zorg dat de taalinstelling overeenkomt met de content.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 11: Bevinding vergt mogelijk een technische oplossing: Op de website staan veel interactieve grafieken met gekleurde lijnen, die op de juiste wijze toegankelijk zijn gemaakt middels verschillende onderscheidbare vormen. Bijvoorbeeld op pagina https://www.ocwincijfers.nl/sectoren/cultuur-en-media/cultuur/overheidsuitgaven-aan-cultuur onder de visuele kop "Ontwikkeling bruto rijksuitgaven aan cultuur 2012-2021 exclusief Coronasteunmaatregelen in 2020 en 2021". Deze grafieken bevatten Engelstalige platte tekst en aria-labels: bijvoorbeeld in dit geval de informatie "Line chart with 8 lines. [...] The chart has 1 X axis displaying categories. The chart has 1 Y axis displaying values. Data ranges from 42 to 164." en meermalig de aankondiging "Interactive chart". Zorg dat dit Nederlands is, zoals de taal van de pagina, zodat schermleessoftware de informatie correct aan haar gebruikers kan weerleggen.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- hoofdpagina:
https://www.ocwincijfers.nl/ - sitemap:
https://www.ocwincijfers.nl/sitemap - contact / formulier:
https://www.ocwincijfers.nl/contact - 404:
https://www.ocwincijfers.nl/oepsie - pdfpagina #1:
https://www.ocwincijfers.nl/documenten/rapporten/2024/12/1/arbeidsmarktramingen-vo-2024---regio-utrecht - pdf #1:
https://www.ocwincijfers.nl/binaries/ocwincijfersnieuw/documenten/rapporten/2024/12/1/arbeidsmarktramingen-vo-2024---regio-utrecht/arbeidsmarktramingen+vo+2024+-+regio+Utrecht.pdf - kerngetallen cultuur / tabellen:
https://www.ocwincijfers.nl/sectoren/cultuur-en-media/cultuur/overheidsuitgaven-aan-cultuur - pdfpagina #2 / dashboard:
https://www.ocwincijfers.nl/themas/kansengelijkheid/dashboard/gelijke-kansen-landelijk - pdf #2:
https://www.ocwincijfers.nl/binaries/content/assets/ocwincijfersnieuw/infographics/ocwmonitor-v5/gelijke_kansen_in_het_onderwijs_2024.pdf - toegankelijkheid:
https://www.ocwincijfers.nl/toegankelijkheid - nieuwsbrief / formulier:
https://www.ocwincijfers.nl/abonneren/abonnementen?context=inschrijven%2Denkele%2Dnieuwsbrief&titel=nieuwsbrief%2Docw%2Din%2Dcijfers&nieuwsbrief%2Did=6d82d0ae%2D8722%2D43d4%2Dbc46%2D49bbb7c4e76a - ontwikkeling op kerntaken:
https://www.ocwincijfers.nl/sectoren/wetenschap/ruimte-aan-divers-talent/kansen-en-ruimte-voor-ontwikkeling-op-kerntaken - archief:
https://www.ocwincijfers.nl/archief - open data:
https://www.ocwincijfers.nl/open-data
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.