Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website Offertesysteem Oscar De Goudse
- Onderzoeker
- Michiel, Swink; Sophie Swink
- Datum
- 11 februari 2025
- Opdrachtgever
- Goudse Verzekeringen Services B.V.
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website Offertesysteem Oscar De Goudse voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 21 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website oscar-accp.mendixcloud.com is onderzocht tussen 17 januari en 11 februari 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om de vervolgstappen te bepalen om tot een toegankelijke website te komen.
Er is al veel gedaan aan toegankelijkheid op deze website, er is bijvoorbeeld gebruik gemaakt van WIA-ARIA code. Toch zijn er nog een aantal aandachtspunten waarvan de voornaamste zijn:
- Er zijn afbeeldingen zonder alternatieve tekst hoewel deze wel betekenis hebben.
- Het is niet mogelijk om de tekst op de pagina's groot in beeld te krijgen zonder dat er informatie verloren gaat.
- navigeren met behulp van het toetsenbord is lastig, Niet alle knoppen zijn bedienbaar, er ontbreekt vaak een focusrand en de focusvolgorde in niet altijd logisch.
- De PDF bestanden op de website zijn niet toegankelijk
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | Offertesysteem Oscar De Goudse |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 14 | 6 | 0 |
2 Bedienbaar | 9 | 8 | 0 |
3 Begrijpelijk | 4 | 6 | 0 |
4 Robuust | 2 | 1 | 0 |
Totaal | 29 | 21 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de header van elke pagina staat het logo van "de Goudse verzekeringen". De afbeelding wordt genegeerd door hulpsoftware. Blinden en slechtzienden missen zo belangrijke informatie. Plaats de afbeelding bijvoorbeeld als img op de pagina en geef een passende alternatieve tekst. De alternatieve tekst van een logo boven aan een pagina moet minimaal de tekst "logo" en de naam van de organisatie bevatten.
Op de pagina "Overzicht" staan onder de kop berichten een aantal berichten met een knop in de vorm van een vuilnisbak waarmee de berichten verwijderd kunnen worden. Deze afbeelding heeft geen toegankelijke alternatieve tekst terwijl de afbeelding wel informatie bevat. Bezoekers die de afbeelding niet kunnen zien weten niet wat de knop doet, zie hiervoor ook 4.1.2. Geef de afbeelding een toegankelijke naam, bijvoorbeeld door hem als img met een beschrijvende alt tekst op de pagina te plaatsen.
Als op de pagina "Overzicht" met de knop "Nieuwe offerte" en "CompleetVerzekerd Mijn personeel" een formulier geopend wordt en dan zijn er daarin bijvoorbeeld bij stap 3 "Werkgever" een aantal velden waar bij de verplichte velden een asterisk(*) wordt getoond. Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: ‘Velden met een sterretje (*) zijn verplicht'.
Als bij de pagina "Offertes" gekozen wordt voor de offerte "Offerte voor De Ring (ref. 57240)" dan opent de "Details offerte" pagina. Bij aangemaakte documenten staat de PDF "Keuzeformulier 57240-1.pdf". In deze PFD zijn de Logo's van "de Goudse verzekeringen" op elke pagina als artefact gecodeerd waardoor ze niet beschikbaar zijn voor hulpsoftware. Het logo vertelt aan de bezoeker bij welke organisatie dit document hoort. Zorg dat de eerste keer dat dit logo voorkomt, het logo een tekstalternatief krijgt, zodat het voor bezoekers die het document niet kunnen zien het ook duidelijk is wie de afzender is van het document. Hetzelfde komt in meer PDF's op de website voor, bijvoorbeeld als bij de pagina "Offertes" gekozen wordt voor de offerte "Offerte voor De Ring (ref. 57240)" dan opent de "Details offerte" pagina. Daar kan de PDF "Offerte 57240-1.pdf" gedownload worden waarin logo's genegeerd worden door hulpsoftware.
Als een offerte niet volledig is ingevuld staan er op de "Offerte details" pagina rode uitroeptekens te staan bij niet volledig afgeronde formulieren, bijvoorbeeld achter "Algemeen (ref. xxxxxx)". Leestekens worden niet altijd voorgelezen door voorlees software. Dit kan opgelost worden door bij het uitroepteken een tekst toe te voegen, bijvoorbeeld "Nog niet volledig". Dat is ook duidelijker voor mensen die niet begrijpen wat het uitroepteken betekent.
Op de pagina "Offerte details" staan knoppen om gegevens te wijzigen. De knop om bijvoorbeeld werkgevers gegevens te wijzigen ziet er uit als een invul vakje met een potlood, de knop om provisiegegevens te wijzigen heeft een uitgeschreven tekst en een tandwieltje. Als er verschil is in functionaliteit tussen deze knoppen dan moet dat terugkomen in de toegankelijke naam om te voldoen aan 1.1.1, als het in beide gevallen om het wijzigen van gegevens gaat dan moeten de knoppen dezelfde vorm hebben om te voldoen aan 3.2.4.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina "Overzicht" staat onder "Berichten" een groep keuzerondjes (radiobuttons). Boven deze groep staat de tekst "Bekijk hieronder de berichten voor:'. Deze tekst is nu niet gekoppeld aan de groep keuzerondjes. Gebruik een combinatie van fieldset en legend of een andere vergelijkbare techniek om dit probleem op te lossen. Hetzelfde komt vaker voor in de website. Bijvoorbeeld als op dezelfde pagina met de knop "Nieuwe offerte" en "CompleetVerzekerd Mijn personeel" een formulier geopend wordt dan is daarin de tekst "Verzuimverzekering" niet correct gekoppeld aan de onderliggende keuzevakjes.
Als op de pagina "Overzicht" bij een bericht op "verder" wordt geklikt, bijvoorbeeld bij "Offerte: 56986", dan opent een pagina "Details offerte". Onder de kop "Documenten" staan een aantal selectievakjes. Visueel is duidelijk dat de selectievakjes bij de tekst in de naastliggende knop horen, maar deze tekst is niet gekoppeld aan de selectievakjes. Zet de tekst bijvoorbeeld in een label element met een for-attribuut met het id-attribuut van het selectievakje.
Op de "Overzicht" pagina wordt in het blok 'Mijn contacten' een ongeordende lijst (ol) gebruikt . Op de listitems (li) zit de role 'button', hierdoor bevat de lijst geen lijstitems maar knoppen. Een lijst mag enkel lijstitems bevatten. Hulpsoftware kan de structuur van de informatie nu niet goed bepalen en weergeven. Haal en lijst weg of laat role="button" weg. Hetzelfde komt voor op de pagina "Offertes" bij de lijst van offertes.
Als op de pagina "Offertes" bijvoorbeeld op "Offerte: 57547" wordt geklikt, dan opent een pagina "Details offerte". Als achter "Algemeen" op het vergrootglas wordt geklikt opent een modaal. Hierin komen labels voor met een for="id", bijvoorbeeld het label "Adviseursnummer". Dit id verwijst naar het id van het label zelf, in plaats van een id van het veld waarvoor het label is bedoeld. Hierdoor kan hulpsoftware niet het juiste label bij het juiste veld voorlezen. Dit probleem komt voor in elke modaal die met behulp van een vergrootglas geopend wordt op de "Details offerte" pagina.
Als op de pagina "Offertes" bijvoorbeeld op "Offerte: 57547" wordt geklikt, dan opent een pagina "Details offerte". Bij "Werknemers" zowel als bij "Verzuimverzekering" "Variant-1" bij het uitklappen van "Dekkingsdetails" kan met een vergrootglas een modaal geopend worden met alle "verzekerde deelnemers". De tabel met gegevens van de verzekerde deelnemers is niet gecodeerd als tabel met kop- en data cellen. Hierdoor kan hulpsoftware de tabel niet goed weergeven. Gebruik de correcte standaard HTML tabel code om de tabel op te maken.
PDF: Als op de pagina "Overzicht" bij een bericht op "verder" wordt geklikt, bijvoorbeeld bij "Offerte: 57547", dan opent een pagina "Details offerte". Hierop is een PDF "Aanvraaghulp" te vinden. Deze PDF is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat er de documentstructuur niet is te bepalen. Software kan daardoor bijvoorbeeld niet bepalen wat koppen zijn, de alternatieve tekst bij afbeeldingen en wat de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en ALT-teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.
PDF: Als bij de pagina "Offertes" gekozen wordt voor de offerte "Offerte voor De Ring (ref. 57240)" dan opent de "Details offerte" pagina. Daar kan de PDF "Offerte 57240-1.pdf" gedownload worden. Deze PDF is voorzien van een codelaag maar daarin komen een aantal problemen voor.
- Titels van de pagina's in staan een tabel in een kopcel. Een tabel mag je gebruiken voor opmaak, maar het th-element mag daar niet in voorkomen. Verwijder de tabelkoppen en gebruik role=presentation om dit probleem op te lossen of laat de tabel weg. Dit geld voor veel tabellen in dit document.
- Koppen zijn niet opgemaakt met de kop tags, bijvoorbeeld op pagina 4 de kop "Wat is verzekerd?"
- Er zijn lijsten die niet opgemaakt zijn als lijsten, bijvoorbeeld op pagina 5.
- Er zijn afbeeldingen zonder alternatieve tekst, bijvoorbeeld de handtekening op pagina 2
Hierdoor is de PDF niet toegankelijk.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Voldoende
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Voldoende
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als bij de pagina "Offertes" gekozen wordt voor de offerte "Offerte voor De Ring (ref. 57240)" dan opent de "Details offerte" pagina. Bij aangemaakte documenten staat de PDF "Keuzeformulier 57240-1.pdf". De lichtblauwe tekst in deze PDF, bijvoorbeeld "Werknemersgegevens" (HEX #008FC3) heeft een te laag contrast met de witte achtergrond. De contrastverhouding is hier 3,7:1 terwijl dit minimaal 4,5:1 moet zijn.
Als bij de pagina "Offertes" gekozen wordt voor de offerte "Offerte voor De Ring (ref. 57240)" dan opent de "Details offerte" pagina. Daar kan de PDF "Offerte 57240-1.pdf" gedownload worden. Hierin heeft bijvoorbeeld de tekst "Wij zijn ..." lichtblauw (HEX #0099CC) op witte achtergrond een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 3,3:1 terwijl dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hetzelfde komt voor in andere PDF's op de website, bijvoorbeeld bij de PDF "Keuzeformulier 57240-1.pdf".
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 200% verdwijnen de menulinks "Overzicht", "Offerte" en "Instellingen". Er is geen alternatieve methode om deze links te bereiken. De link "menu" werkt niet. Zorg ervoor dat alle content bereikbaar is in elke resolutie van het scherm.
Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 200% verdwijnt een gedeelte van de content buiten beeld en deze kan ook niet met behulp van een scrollbar in beeld gebracht worden. Bijvoorbeeld op de pagina "Overzicht" onder de kop "Berichten" verdwijnt de tekst van de berichten. Zorg ervoor dat alle content bereikbaar is in elke resolutie van het scherm.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% verdwijnt een gedeelte van de content buiten beeld en deze kan ook niet met behulp van een scrollbar in beeld gebracht worden. Bijvoorbeeld op de pagina "Overzicht" onder de kop "Berichten" verdwijnt de tekst van de berichten. Zorg ervoor dat alle content bereikbaar is in elke resolutie van het scherm.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer op de pagina "Overzicht" de knoppen "Chat" en "Nieuwe offerte" focus hebben is dat te zien aan een blauwe focusrand (HEX #0099CC). Het contrast van die rand met de lichtblauwe achtergrond (HEX #ECF1F3) is te laag. De contrastverhouding is 2,9:1 terwijl dat minstens 3:1 moet zijn. Hetzelfde probleem komt op meer plaatsen in de website voor, bijvoorbeeld in het formulier "Nieuwe Offerte" bij stap 4 "Werknemers" bij de knop "Importeren" of "Werknemer toevoegen"
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Voldoende
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Voldoende
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de header staat de gebruikersnaam die klikbaar is en waarmee de links "Mijn gegevens" en "uitloggen" getoond worden. Dit interactieve element krijgt geen toetsenbordfocus en is daardoor niet te bedienen met behulp van het toetsenbord. Bezoekers die de website enkel met behulp van het toetsenbord kunnen navigeren kunnen nu deze links "Mijn gegevens" en "uitloggen" niet gebruiken. Zorg dat de gebruikersnaam focus krijgt.
Als bij de pagina "Offertes" gekozen wordt voor de offerte "Offerte voor De Ring (ref. 57240)" dan opent de "Details offerte" pagina. Bij aangemaakte documenten staat de PDF "Keuzeformulier 57240-1.pdf". De keuzevakjes in dit document kunnen niet met behulp van het toetsenbord bedient worden want ze zijn niet als keuzevakjes gecodeerd. Met name blinde bezoekers kunnen dit formulier niet gebruiken. Maak de in te vullen elementen in de PDF op met behulp van de Formulier functionaliteit. Zorg daarbij dat de labels goed gekoppeld zijn aan de invoervelden.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Voldoende
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Voldoende
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Voldoende
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op elke pagina ontbreekt een mechanisme om de herhalende content over te slaan. Bezoekers die de website met toetsenbord bedienen en/of hulpsoftware moeten op elke pagina langs dezelfde onderdelen gaan voordat ze bij de inhoud van de pagina zijn. Dit kan je oplossen door een link op de pagina te plaatsen (skiplink) die de focus verplaatst naar de eerste unieke inhoud van de pagina. Deze link moet de eerste link van de pagina zijn. Deze link mag standaard verborgen zijn voor bezoekers, maar moet zichtbaar worden als de focus er op komt wanneer met het toetsenbord wordt genavigeerd.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als bij de pagina "Offertes" gekozen wordt voor de offerte "Offerte voor De Ring (ref. 57240)" dan opent de "Details offerte" pagina. Daar kan de PDF "Offerte 57240-1.pdf" gedownload worden. Deze PDF heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond zoals nu staat ingesteld.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Boven aan de inhoud van elke pagina boven de kop van niveau 1 staan 3 div elementen met een tabindex="0" waardoor ze focus krijgen. Deze elementen hebben geen naam en zijn niet interactief. Dit is verwarrend voor bezoekers die met behulp van het toetsenbord de website navigeren. Haal de tabindex="0" weg. Hetzelfde probleem komt vaker voor in de website, bijvoorbeeld bij de div onder de knop "Chat".
Wanneer bij een schermgrootte van 1280px breed ingezoomd wordt tot 200% verdwijnen de menulinks "Overzicht", "Offerte" en "Instellingen" en verschijnt er een hamburger afbeelding en de tekst "Menu". Dit element krijgt focus maar doet niets. Niet interactieve elementen moeten geen toetsenbord focus krijgen. Maak er een interactieve knop van of zorg er voor dat het element geen focus krijgt. Let op dat een werkend hamburgermenu nieuwe problemen met de focusvolgorde kan veroorzaken.
Als in het formulier "Offerte aanvragen" bij stap 3 een verplicht veld niet is ingevuld en op de knop "Volgende" wordt geklikt dan verschijnt er een foutmelding bij de niet ingevulde velden. Bezoekers die met het toetsenbord navigeren moeten met de tabtoets direct bij dit veld uitkomen, dat is nu niet het geval. Dit probleem komt op meer plaatsen in de website voor, bijvoorbeeld bij het formulier "Relatie toegang geven" op de pagina "Details offerte".
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Voldoende
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Er is maar één manier om alle pagina's binnen deze website te vinden en dat is via de tabbladen boven aan de pagina en knoppen en links in de pagina's. Zorg dat er nog een manier is om elke pagina te kunnen bereiken, bijvoorbeeld door middel van een sitemap.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als in het formulier "Offerte aanvragen" informatie is ingevuld en de knop "Sluiten" wordt geklikt dan verschijnt er een modaal "Bevestiging" met de vraag "Weet u zeker dat u dit scherm wilt sluiten?". Daaronder staan twee knoppen met de teksten "Annuleren" en "Doorgaan". Het is niet duidelijk of het "Sluiten" wordt geannuleerd of de "Offerte aanvraag". Zorg er voor dat labels duidelijk en ondubbelzinnige zijn.
De knop "Chat" op de pagina's "Overzicht" en "Offertes" opent geen chatvenster maar een modaal met daarin een overzicht van berichten. Op een "Offerte details" pagina opent dezelfde knop een modaal waarmee een bericht naar een relatiebeheerder gestuurd kan worden. Dit is verwarrend. Zorg voor labels die goed beschrijven wat een knop doet.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer op de pagina "Overzicht" onder de kop "Mijn contacten" een contact focus heeft, bijvoorbeeld "Waarneming Sandra Meulenbelt" dan is dat niet te zien. Zorg voor een duidelijk zichtbare focusrand. Hetzelfde komt vaker voor in de website, bijvoorbeeld op de zelfde pagina bij de links onder de kop "Recent geopend", bijvoorbeeld de link "Boels Amsterdam-Duivendrecht".
Als een document onder de kop "Aangemaakte documenten" focus krijgt is dat niet te zien. Zorg voor een duidelijk zichtbare focusrand. Hetzelfde geldt voor de knop "Klik hier om deze instellingen te wijzigen" onder de kop "Relatie toegang geven" op dezelfde pagina.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Voldoende
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Voldoende
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de footer van elke pagina staat het logo van "de Goudse verzekeringen". Dit is een knop die er voor zorgt dat de overzicht pagina getoond wordt. De knop heeft geen toegankelijke naam. Daardoor komt de naam op het logo "de Goudse verzekering" niet voor in de naam. Bezoekers die met behulp van spraak commando's de website navigeren kunnen deze knop niet gebruiken.
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Voldoende
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als bij de pagina "Offertes" gekozen wordt voor de offerte "Offerte voor De Ring (ref. 57240)" dan opent de "Details offerte" pagina. Daar kan de PDF "Offerte 57240-1.pdf" gedownload worden. In de eigenschappen van deze PDF is de taal niet goed ingevuld. Deze staat op Engels in plaats van Nederlands. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als op de pagina "Overzicht" bij een bericht op "verder" wordt geklikt, bijvoorbeeld bij "Offerte: 57547", dan opent een pagina "Details offerte". Hier staan meerdere pagineringselementen onder de documenten. Hier staat bijvoorbeeld "1 to 8 of 8", de aria-labels van de grijze knoppen luiden "Currently showing 1 (één) to 8 (acht) of 8 (eight)", "Go to previous page" enz. Deze teksten zijn in het Engels. Hiervoor moet in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door de omliggende html-code een lang="en" toe te voegen.
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Voldoende
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Voldoende
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina "Offerte details" staan knoppen om gegevens te wijzigen. De knop om bijvoorbeeld werkgevers gegevens te wijzigen ziet er uit als een invulvakje met een potlood, de knop om provisiegegevens te wijzigen heeft een uitgeschreven tekst en een tandwieltje. Als er verschil is in functionaliteit tussen deze knoppen dan moet dat terugkomen in de toegankelijke naam om te voldoen aan 1.1.1, als het in beide gevallen om het wijzigen van gegevens gaat dan moeten de knoppen dezelfde vorm hebben om te voldoen aan 3.2.4.
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als op de pagina "Overzicht" met de knop "Nieuwe offerte" en "CompleetVerzekerd Mijn personeel" een formulier geopend wordt en als dan is daarin bij 3. Werkgever geen of foutieve invoer is ingevuld dan verschijnen er bij "Volgende" een foutmeldingen op de pagina. Bijvoorbeeld bij KVK-nummer 'Dit is een verplicht veld' Een goede foutidentificatie vermeld welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld 'Het veld KVK-nummer is niet ingevuld’. Dat een veld verplicht is, is een foutsuggestie zoals omschreven bij succescriterium 3.3.3.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als op de pagina "Overzicht" met de knop "Nieuwe offerte" en "CompleetVerzekerd Mijn personeel" een formulier geopend wordt en dan zijn er daarin bijvoorbeeld bij stap 3 "Werkgever" een aantal velden waar bij de verplichte velden een asterisk(*) wordt getoond. Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: ‘Velden met een sterretje (*) zijn verplicht'.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Voldoende
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Voor dat een offerte goedgekeurd wordt is er een pagina met een overzicht van alle gegevens. De gegevens worden gepresenteerd in de vorm van ontoegankelijke PDF documenten, bijvoorbeeld het document "Offerte 57240-1.pdf".
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In het hoofdmenu in de header van elke pagina zijn de aria rollen "menu" en "menuitem" gebruikt. Deze rollen mogen hier niet gebruikt worden, ze zijn bedoeld om een menu zoals van een desktop applicatie te emuleren. Maak het menu correct op bijvoorbeeld door het "menu" element te gebruiken en laat deze aria rollen weg.
In de footer van elke pagina staat het logo van "de Goudse verzekeringen". Dit is een knop die er voor zorgt dat de overzicht pagina getoond wordt. De knop heeft geen toegankelijke naam. Voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de knop voor dient. Voeg een beschrijvende tekst toe, bijvoorbeeld in de alt tekst van de afbeelding.
Op de pagina "Overzicht" staat de knop "Van nieuw naar oud". Voor ziende bezoekers geeft het icoon ernaast aan dat de volgorde omgekeerd kan worden. Ziende bezoekers kunne ook snel zien dat de huidige sortering van nieuw naar oud is. Zorg er voor dat ook blinde bezoekers weten wat de huidige volgorde is en dat de knop de volgorde omkeert. Dat kan bijvoorbeeld door een aria-label toe te voegen dat de huidige knoptekst vervangt met bijvoorbeeld "Huidige sortering van nieuw naar oud omkeren".
Op de pagina "Overzicht" staan onder de kop berichten een aantal berichten met een knop in de vorm van een vuilnisbak waarmee de berichten verwijderd kunnen worden. Deze knop heeft geen naam. Bezoekers die de afbeelding niet kunnen zien, weten niet wat de knop doet (zie hiervoor ook 4.1.2). Geef de knop een toegankelijke naam. Let daarbij op dat ook duidelijk wordt welk bericht verwijderd gaat worden bij het activeren van de knop. Dit probleem komt vaker in de website voor. Bijvoorbeeld bij het formulier "Nieuwe Offerte" bij stap 4. Werknemers is er naast de tekst "Heeft u alle werknemers doorgegeven?" een i in een cirkel waarmee aanvullende informatie geopend wordt. Dit interactieve element heeft geen toegankelijke naam en dit geldt voor elke i in een cirkel (tooltip) op de website.
Op de pagina "Overzicht" staan onder de kop berichten een aantal berichten met een knop "Verder" met de toegankelijke naam "Verder". Bezoekers die de pagina niet kunnen zien weten nu niet waarover de verdere informatie gaat die met de knop ontsloten wordt. Voeg bijvoorbeeld de bovenliggende berichttekst aan de naam toe.
Op de pagina "Overzicht" staan onder de kop "Mijn contacten" een aantal namen waarvan er één geselecteerd is herkenbaar aan een blauwe achtergrond en daarnaast staat contactinformatie over deze persoon. Voor hulpsoftware is niet te bepalen welke naam geselecteerd is, en als een andere naam geselecteerd wordt krijgt een blinde gebruiker geen bericht dat er iets op de pagina veranderd is. Geef aan welke keuze geselecteerd is, bijvoorbeeld door middel van role="option" en aria-selected.
Als op de pagina "Overzicht" bij een bericht op "verder" wordt geklikt, bijvoorbeeld bij "Offerte: 57547", dan opent een pagina "Details offerte". Hier staat een knop "Opties" waarmee een aantal opties worden getoond. De knop verandert niet van naam of status wanneer bezoekers er op klikken. Zorg ervoor dat de visuele verandering ook doorgegeven wordt aan screenreadergebruikers, bijvoorbeeld doormiddel van aria-expanded.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Voldoende
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://oscar-accp.mendixcloud.com/
- Chrome, versie 131
- Colour Contrast Analyser
- Acrobat PRO DC
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.