Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Offertesysteem Oscar De Goudse
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Offertesysteem Oscar De Goudse |
---|---|
Datum | 11 februari 2025 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: In de header van elke pagina staat het logo van "de Goudse verzekeringen". De afbeelding wordt genegeerd door hulpsoftware. Blinden en slechtzienden missen zo belangrijke informatie. Plaats de afbeelding bijvoorbeeld als img op de pagina en geef een passende alternatieve tekst. De alternatieve tekst van een logo boven aan een pagina moet minimaal de tekst "logo" en de naam van de organisatie bevatten.
Bevinding 2: Op de pagina "Overzicht" staan onder de kop berichten een aantal berichten met een knop in de vorm van een vuilnisbak waarmee de berichten verwijderd kunnen worden. Deze afbeelding heeft geen toegankelijke alternatieve tekst terwijl de afbeelding wel informatie bevat. Bezoekers die de afbeelding niet kunnen zien weten niet wat de knop doet, zie hiervoor ook 4.1.2. Geef de afbeelding een toegankelijke naam, bijvoorbeeld door hem als img met een beschrijvende alt tekst op de pagina te plaatsen.
Bevinding 3: Als op de pagina "Overzicht" met de knop "Nieuwe offerte" en "CompleetVerzekerd Mijn personeel" een formulier geopend wordt en dan zijn er daarin bijvoorbeeld bij stap 3 "Werkgever" een aantal velden waar bij de verplichte velden een asterisk(*) wordt getoond. Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: ‘Velden met een sterretje (*) zijn verplicht'.
Bevinding 4: Als bij de pagina "Offertes" gekozen wordt voor de offerte "Offerte voor De Ring (ref. 57240)" dan opent de "Details offerte" pagina. Bij aangemaakte documenten staat de PDF "Keuzeformulier 57240-1.pdf". In deze PFD zijn de Logo's van "de Goudse verzekeringen" op elke pagina als artefact gecodeerd waardoor ze niet beschikbaar zijn voor hulpsoftware. Het logo vertelt aan de bezoeker bij welke organisatie dit document hoort. Zorg dat de eerste keer dat dit logo voorkomt, het logo een tekstalternatief krijgt, zodat het voor bezoekers die het document niet kunnen zien het ook duidelijk is wie de afzender is van het document. Hetzelfde komt in meer PDF's op de website voor, bijvoorbeeld als bij de pagina "Offertes" gekozen wordt voor de offerte "Offerte voor De Ring (ref. 57240)" dan opent de "Details offerte" pagina. Daar kan de PDF "Offerte 57240-1.pdf" gedownload worden waarin logo's genegeerd worden door hulpsoftware.
Bevinding 5: Als een offerte niet volledig is ingevuld staan er op de "Offerte details" pagina rode uitroeptekens te staan bij niet volledig afgeronde formulieren, bijvoorbeeld achter "Algemeen (ref. xxxxxx)". Leestekens worden niet altijd voorgelezen door voorlees software. Dit kan opgelost worden door bij het uitroepteken een tekst toe te voegen, bijvoorbeeld "Nog niet volledig". Dat is ook duidelijker voor mensen die niet begrijpen wat het uitroepteken betekent.
Bevinding 6: Op de pagina "Offerte details" staan knoppen om gegevens te wijzigen. De knop om bijvoorbeeld werkgevers gegevens te wijzigen ziet er uit als een invul vakje met een potlood, de knop om provisiegegevens te wijzigen heeft een uitgeschreven tekst en een tandwieltje. Als er verschil is in functionaliteit tussen deze knoppen dan moet dat terugkomen in de toegankelijke naam om te voldoen aan 1.1.1, als het in beide gevallen om het wijzigen van gegevens gaat dan moeten de knoppen dezelfde vorm hebben om te voldoen aan 3.2.4.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 7: Op pagina "Overzicht" staat onder "Berichten" een groep keuzerondjes (radiobuttons). Boven deze groep staat de tekst "Bekijk hieronder de berichten voor:'. Deze tekst is nu niet gekoppeld aan de groep keuzerondjes. Gebruik een combinatie van fieldset en legend of een andere vergelijkbare techniek om dit probleem op te lossen. Hetzelfde komt vaker voor in de website. Bijvoorbeeld als op dezelfde pagina met de knop "Nieuwe offerte" en "CompleetVerzekerd Mijn personeel" een formulier geopend wordt dan is daarin de tekst "Verzuimverzekering" niet correct gekoppeld aan de onderliggende keuzevakjes.
Bevinding 8: Als op de pagina "Overzicht" bij een bericht op "verder" wordt geklikt, bijvoorbeeld bij "Offerte: 56986", dan opent een pagina "Details offerte". Onder de kop "Documenten" staan een aantal selectievakjes. Visueel is duidelijk dat de selectievakjes bij de tekst in de naastliggende knop horen, maar deze tekst is niet gekoppeld aan de selectievakjes. Zet de tekst bijvoorbeeld in een label element met een for-attribuut met het id-attribuut van het selectievakje.
Bevinding 9: Op de "Overzicht" pagina wordt in het blok 'Mijn contacten' een ongeordende lijst (ol) gebruikt . Op de listitems (li) zit de role 'button', hierdoor bevat de lijst geen lijstitems maar knoppen. Een lijst mag enkel lijstitems bevatten. Hulpsoftware kan de structuur van de informatie nu niet goed bepalen en weergeven. Haal en lijst weg of laat role="button" weg. Hetzelfde komt voor op de pagina "Offertes" bij de lijst van offertes.
Bevinding 10: Als op de pagina "Offertes" bijvoorbeeld op "Offerte: 57547" wordt geklikt, dan opent een pagina "Details offerte". Als achter "Algemeen" op het vergrootglas wordt geklikt opent een modaal. Hierin komen labels voor met een for="id", bijvoorbeeld het label "Adviseursnummer". Dit id verwijst naar het id van het label zelf, in plaats van een id van het veld waarvoor het label is bedoeld. Hierdoor kan hulpsoftware niet het juiste label bij het juiste veld voorlezen. Dit probleem komt voor in elke modaal die met behulp van een vergrootglas geopend wordt op de "Details offerte" pagina.
Bevinding 11: Als op de pagina "Offertes" bijvoorbeeld op "Offerte: 57547" wordt geklikt, dan opent een pagina "Details offerte". Bij "Werknemers" zowel als bij "Verzuimverzekering" "Variant-1" bij het uitklappen van "Dekkingsdetails" kan met een vergrootglas een modaal geopend worden met alle "verzekerde deelnemers". De tabel met gegevens van de verzekerde deelnemers is niet gecodeerd als tabel met kop- en data cellen. Hierdoor kan hulpsoftware de tabel niet goed weergeven. Gebruik de correcte standaard HTML tabel code om de tabel op te maken.
Bevinding 12: PDF: Als op de pagina "Overzicht" bij een bericht op "verder" wordt geklikt, bijvoorbeeld bij "Offerte: 57547", dan opent een pagina "Details offerte". Hierop is een PDF "Aanvraaghulp" te vinden. Deze PDF is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat er de documentstructuur niet is te bepalen. Software kan daardoor bijvoorbeeld niet bepalen wat koppen zijn, de alternatieve tekst bij afbeeldingen en wat de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en ALT-teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.
Bevinding 13: PDF: Als bij de pagina "Offertes" gekozen wordt voor de offerte "Offerte voor De Ring (ref. 57240)" dan opent de "Details offerte" pagina. Daar kan de PDF "Offerte 57240-1.pdf" gedownload worden. Deze PDF is voorzien van een codelaag maar daarin komen een aantal problemen voor.
- Titels van de pagina's in staan een tabel in een kopcel. Een tabel mag je gebruiken voor opmaak, maar het th-element mag daar niet in voorkomen. Verwijder de tabelkoppen en gebruik role=presentation om dit probleem op te lossen of laat de tabel weg. Dit geld voor veel tabellen in dit document.
- Koppen zijn niet opgemaakt met de kop tags, bijvoorbeeld op pagina 4 de kop "Wat is verzekerd?"
- Er zijn lijsten die niet opgemaakt zijn als lijsten, bijvoorbeeld op pagina 5.
- Er zijn afbeeldingen zonder alternatieve tekst, bijvoorbeeld de handtekening op pagina 2
Hierdoor is de PDF niet toegankelijk.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 14: Als bij de pagina "Offertes" gekozen wordt voor de offerte "Offerte voor De Ring (ref. 57240)" dan opent de "Details offerte" pagina. Bij aangemaakte documenten staat de PDF "Keuzeformulier 57240-1.pdf". De lichtblauwe tekst in deze PDF, bijvoorbeeld "Werknemersgegevens" (HEX #008FC3) heeft een te laag contrast met de witte achtergrond. De contrastverhouding is hier 3,7:1 terwijl dit minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 15: Als bij de pagina "Offertes" gekozen wordt voor de offerte "Offerte voor De Ring (ref. 57240)" dan opent de "Details offerte" pagina. Daar kan de PDF "Offerte 57240-1.pdf" gedownload worden. Hierin heeft bijvoorbeeld de tekst "Wij zijn ..." lichtblauw (HEX #0099CC) op witte achtergrond een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 3,3:1 terwijl dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hetzelfde komt voor in andere PDF's op de website, bijvoorbeeld bij de PDF "Keuzeformulier 57240-1.pdf".
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 16: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 200% verdwijnen de menulinks "Overzicht", "Offerte" en "Instellingen". Er is geen alternatieve methode om deze links te bereiken. De link "menu" werkt niet. Zorg ervoor dat alle content bereikbaar is in elke resolutie van het scherm.
Bevinding 17: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 200% verdwijnt een gedeelte van de content buiten beeld en deze kan ook niet met behulp van een scrollbar in beeld gebracht worden. Bijvoorbeeld op de pagina "Overzicht" onder de kop "Berichten" verdwijnt de tekst van de berichten. Zorg ervoor dat alle content bereikbaar is in elke resolutie van het scherm.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 18: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% verdwijnt een gedeelte van de content buiten beeld en deze kan ook niet met behulp van een scrollbar in beeld gebracht worden. Bijvoorbeeld op de pagina "Overzicht" onder de kop "Berichten" verdwijnt de tekst van de berichten. Zorg ervoor dat alle content bereikbaar is in elke resolutie van het scherm.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 19: Wanneer op de pagina "Overzicht" de knoppen "Chat" en "Nieuwe offerte" focus hebben is dat te zien aan een blauwe focusrand (HEX #0099CC). Het contrast van die rand met de lichtblauwe achtergrond (HEX #ECF1F3) is te laag. De contrastverhouding is 2,9:1 terwijl dat minstens 3:1 moet zijn. Hetzelfde probleem komt op meer plaatsen in de website voor, bijvoorbeeld in het formulier "Nieuwe Offerte" bij stap 4 "Werknemers" bij de knop "Importeren" of "Werknemer toevoegen"
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 20: In de header staat de gebruikersnaam die klikbaar is en waarmee de links "Mijn gegevens" en "uitloggen" getoond worden. Dit interactieve element krijgt geen toetsenbordfocus en is daardoor niet te bedienen met behulp van het toetsenbord. Bezoekers die de website enkel met behulp van het toetsenbord kunnen navigeren kunnen nu deze links "Mijn gegevens" en "uitloggen" niet gebruiken. Zorg dat de gebruikersnaam focus krijgt.
Bevinding 21: Als bij de pagina "Offertes" gekozen wordt voor de offerte "Offerte voor De Ring (ref. 57240)" dan opent de "Details offerte" pagina. Bij aangemaakte documenten staat de PDF "Keuzeformulier 57240-1.pdf". De keuzevakjes in dit document kunnen niet met behulp van het toetsenbord bedient worden want ze zijn niet als keuzevakjes gecodeerd. Met name blinde bezoekers kunnen dit formulier niet gebruiken. Maak de in te vullen elementen in de PDF op met behulp van de Formulier functionaliteit. Zorg daarbij dat de labels goed gekoppeld zijn aan de invoervelden.
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 22: Op elke pagina ontbreekt een mechanisme om de herhalende content over te slaan. Bezoekers die de website met toetsenbord bedienen en/of hulpsoftware moeten op elke pagina langs dezelfde onderdelen gaan voordat ze bij de inhoud van de pagina zijn. Dit kan je oplossen door een link op de pagina te plaatsen (skiplink) die de focus verplaatst naar de eerste unieke inhoud van de pagina. Deze link moet de eerste link van de pagina zijn. Deze link mag standaard verborgen zijn voor bezoekers, maar moet zichtbaar worden als de focus er op komt wanneer met het toetsenbord wordt genavigeerd.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 23: Als bij de pagina "Offertes" gekozen wordt voor de offerte "Offerte voor De Ring (ref. 57240)" dan opent de "Details offerte" pagina. Daar kan de PDF "Offerte 57240-1.pdf" gedownload worden. Deze PDF heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond zoals nu staat ingesteld.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 24: Boven aan de inhoud van elke pagina boven de kop van niveau 1 staan 3 div elementen met een tabindex="0" waardoor ze focus krijgen. Deze elementen hebben geen naam en zijn niet interactief. Dit is verwarrend voor bezoekers die met behulp van het toetsenbord de website navigeren. Haal de tabindex="0" weg. Hetzelfde probleem komt vaker voor in de website, bijvoorbeeld bij de div onder de knop "Chat".
Bevinding 25: Wanneer bij een schermgrootte van 1280px breed ingezoomd wordt tot 200% verdwijnen de menulinks "Overzicht", "Offerte" en "Instellingen" en verschijnt er een hamburger afbeelding en de tekst "Menu". Dit element krijgt focus maar doet niets. Niet interactieve elementen moeten geen toetsenbord focus krijgen. Maak er een interactieve knop van of zorg er voor dat het element geen focus krijgt. Let op dat een werkend hamburgermenu nieuwe problemen met de focusvolgorde kan veroorzaken.
Bevinding 26: Als in het formulier "Offerte aanvragen" bij stap 3 een verplicht veld niet is ingevuld en op de knop "Volgende" wordt geklikt dan verschijnt er een foutmelding bij de niet ingevulde velden. Bezoekers die met het toetsenbord navigeren moeten met de tabtoets direct bij dit veld uitkomen, dat is nu niet het geval. Dit probleem komt op meer plaatsen in de website voor, bijvoorbeeld bij het formulier "Relatie toegang geven" op de pagina "Details offerte".
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 27: Er is maar één manier om alle pagina's binnen deze website te vinden en dat is via de tabbladen boven aan de pagina en knoppen en links in de pagina's. Zorg dat er nog een manier is om elke pagina te kunnen bereiken, bijvoorbeeld door middel van een sitemap.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 28: Als in het formulier "Offerte aanvragen" informatie is ingevuld en de knop "Sluiten" wordt geklikt dan verschijnt er een modaal "Bevestiging" met de vraag "Weet u zeker dat u dit scherm wilt sluiten?". Daaronder staan twee knoppen met de teksten "Annuleren" en "Doorgaan". Het is niet duidelijk of het "Sluiten" wordt geannuleerd of de "Offerte aanvraag". Zorg er voor dat labels duidelijk en ondubbelzinnige zijn.
Bevinding 29: De knop "Chat" op de pagina's "Overzicht" en "Offertes" opent geen chatvenster maar een modaal met daarin een overzicht van berichten. Op een "Offerte details" pagina opent dezelfde knop een modaal waarmee een bericht naar een relatiebeheerder gestuurd kan worden. Dit is verwarrend. Zorg voor labels die goed beschrijven wat een knop doet.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 30: Wanneer op de pagina "Overzicht" onder de kop "Mijn contacten" een contact focus heeft, bijvoorbeeld "Waarneming Sandra Meulenbelt" dan is dat niet te zien. Zorg voor een duidelijk zichtbare focusrand. Hetzelfde komt vaker voor in de website, bijvoorbeeld op de zelfde pagina bij de links onder de kop "Recent geopend", bijvoorbeeld de link "Boels Amsterdam-Duivendrecht".
Bevinding 31: Als een document onder de kop "Aangemaakte documenten" focus krijgt is dat niet te zien. Zorg voor een duidelijk zichtbare focusrand. Hetzelfde geldt voor de knop "Klik hier om deze instellingen te wijzigen" onder de kop "Relatie toegang geven" op dezelfde pagina.
2.5 Input modaliteiten
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 32: In de footer van elke pagina staat het logo van "de Goudse verzekeringen". Dit is een knop die er voor zorgt dat de overzicht pagina getoond wordt. De knop heeft geen toegankelijke naam. Daardoor komt de naam op het logo "de Goudse verzekering" niet voor in de naam. Bezoekers die met behulp van spraak commando's de website navigeren kunnen deze knop niet gebruiken.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 33: Als bij de pagina "Offertes" gekozen wordt voor de offerte "Offerte voor De Ring (ref. 57240)" dan opent de "Details offerte" pagina. Daar kan de PDF "Offerte 57240-1.pdf" gedownload worden. In de eigenschappen van deze PDF is de taal niet goed ingevuld. Deze staat op Engels in plaats van Nederlands. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 34: Als op de pagina "Overzicht" bij een bericht op "verder" wordt geklikt, bijvoorbeeld bij "Offerte: 57547", dan opent een pagina "Details offerte". Hier staan meerdere pagineringselementen onder de documenten. Hier staat bijvoorbeeld "1 to 8 of 8", de aria-labels van de grijze knoppen luiden "Currently showing 1 (één) to 8 (acht) of 8 (eight)", "Go to previous page" enz. Deze teksten zijn in het Engels. Hiervoor moet in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door de omliggende html-code een lang="en" toe te voegen.
3.2 Voorspelbaar
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 35: Op de pagina "Offerte details" staan knoppen om gegevens te wijzigen. De knop om bijvoorbeeld werkgevers gegevens te wijzigen ziet er uit als een invulvakje met een potlood, de knop om provisiegegevens te wijzigen heeft een uitgeschreven tekst en een tandwieltje. Als er verschil is in functionaliteit tussen deze knoppen dan moet dat terugkomen in de toegankelijke naam om te voldoen aan 1.1.1, als het in beide gevallen om het wijzigen van gegevens gaat dan moeten de knoppen dezelfde vorm hebben om te voldoen aan 3.2.4.
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 36: Als op de pagina "Overzicht" met de knop "Nieuwe offerte" en "CompleetVerzekerd Mijn personeel" een formulier geopend wordt en als dan is daarin bij 3. Werkgever geen of foutieve invoer is ingevuld dan verschijnen er bij "Volgende" een foutmeldingen op de pagina. Bijvoorbeeld bij KVK-nummer 'Dit is een verplicht veld' Een goede foutidentificatie vermeld welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld 'Het veld KVK-nummer is niet ingevuld’. Dat een veld verplicht is, is een foutsuggestie zoals omschreven bij succescriterium 3.3.3.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 37: Als op de pagina "Overzicht" met de knop "Nieuwe offerte" en "CompleetVerzekerd Mijn personeel" een formulier geopend wordt en dan zijn er daarin bijvoorbeeld bij stap 3 "Werkgever" een aantal velden waar bij de verplichte velden een asterisk(*) wordt getoond. Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: ‘Velden met een sterretje (*) zijn verplicht'.
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 38: Voor dat een offerte goedgekeurd wordt is er een pagina met een overzicht van alle gegevens. De gegevens worden gepresenteerd in de vorm van ontoegankelijke PDF documenten, bijvoorbeeld het document "Offerte 57240-1.pdf".
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 39: In het hoofdmenu in de header van elke pagina zijn de aria rollen "menu" en "menuitem" gebruikt. Deze rollen mogen hier niet gebruikt worden, ze zijn bedoeld om een menu zoals van een desktop applicatie te emuleren. Maak het menu correct op bijvoorbeeld door het "menu" element te gebruiken en laat deze aria rollen weg.
Bevinding 40: In de footer van elke pagina staat het logo van "de Goudse verzekeringen". Dit is een knop die er voor zorgt dat de overzicht pagina getoond wordt. De knop heeft geen toegankelijke naam. Voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de knop voor dient. Voeg een beschrijvende tekst toe, bijvoorbeeld in de alt tekst van de afbeelding.
Bevinding 41: Op de pagina "Overzicht" staat de knop "Van nieuw naar oud". Voor ziende bezoekers geeft het icoon ernaast aan dat de volgorde omgekeerd kan worden. Ziende bezoekers kunne ook snel zien dat de huidige sortering van nieuw naar oud is. Zorg er voor dat ook blinde bezoekers weten wat de huidige volgorde is en dat de knop de volgorde omkeert. Dat kan bijvoorbeeld door een aria-label toe te voegen dat de huidige knoptekst vervangt met bijvoorbeeld "Huidige sortering van nieuw naar oud omkeren".
Bevinding 42: Op de pagina "Overzicht" staan onder de kop berichten een aantal berichten met een knop in de vorm van een vuilnisbak waarmee de berichten verwijderd kunnen worden. Deze knop heeft geen naam. Bezoekers die de afbeelding niet kunnen zien, weten niet wat de knop doet (zie hiervoor ook 4.1.2). Geef de knop een toegankelijke naam. Let daarbij op dat ook duidelijk wordt welk bericht verwijderd gaat worden bij het activeren van de knop. Dit probleem komt vaker in de website voor. Bijvoorbeeld bij het formulier "Nieuwe Offerte" bij stap 4. Werknemers is er naast de tekst "Heeft u alle werknemers doorgegeven?" een i in een cirkel waarmee aanvullende informatie geopend wordt. Dit interactieve element heeft geen toegankelijke naam en dit geldt voor elke i in een cirkel (tooltip) op de website.
Bevinding 43: Op de pagina "Overzicht" staan onder de kop berichten een aantal berichten met een knop "Verder" met de toegankelijke naam "Verder". Bezoekers die de pagina niet kunnen zien weten nu niet waarover de verdere informatie gaat die met de knop ontsloten wordt. Voeg bijvoorbeeld de bovenliggende berichttekst aan de naam toe.
Bevinding 44: Op de pagina "Overzicht" staan onder de kop "Mijn contacten" een aantal namen waarvan er één geselecteerd is herkenbaar aan een blauwe achtergrond en daarnaast staat contactinformatie over deze persoon. Voor hulpsoftware is niet te bepalen welke naam geselecteerd is, en als een andere naam geselecteerd wordt krijgt een blinde gebruiker geen bericht dat er iets op de pagina veranderd is. Geef aan welke keuze geselecteerd is, bijvoorbeeld door middel van role="option" en aria-selected.
Bevinding 45: Als op de pagina "Overzicht" bij een bericht op "verder" wordt geklikt, bijvoorbeeld bij "Offerte: 57547", dan opent een pagina "Details offerte". Hier staat een knop "Opties" waarmee een aantal opties worden getoond. De knop verandert niet van naam of status wanneer bezoekers er op klikken. Zorg ervoor dat de visuele verandering ook doorgegeven wordt aan screenreadergebruikers, bijvoorbeeld doormiddel van aria-expanded.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Eén pagina website:
https://oscar-accp.mendixcloud.com/
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.