Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website Onderwijs voor Professionals - Universiteit Utrecht
- Onderzoeker
- Eva, Swink; Mirjam, Swink; Michiel, Swink
- Datum
- 23 april 2024
- Opdrachtgever
- Universiteit Utrecht
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website Onderwijs voor Professionals - Universiteit Utrecht voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 24 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website professionals.uu.nl is onderzocht tussen 26 maart 2024 en 18 april 2024. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om de vervolgstappen te bepalen om tot een toegankelijke website te komen.
De meest opvallende bevindingen uit het onderzoek zijn:
- De onderzochte video's hebben alleen een automatisch gegenereerde (onjuiste) ondertiteling en missen audiodescripties.
- Navigatie met behulp van het toetsenbord geeft problemen: Het is niet altijd te zien welk element focus heeft en er is geen mechanisme om herhalende content te omzeilen.
- Er zijn een aantal contrastissues, zowel van tekst als van niet-tekstuele content, waardoor deze informatie moeilijker waarneembaar is voor personen met een visuele beperking.
- Op een aantal plekken binnen de website is de staat (en de functie) van bijvoorbeeld menu's of accordeons (ingeklapt of uitgeklapt) niet duidelijk voor hulpsoftware.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | Onderwijs voor Professionals - Universiteit Utrecht |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 9 | 11 | 0 |
2 Bedienbaar | 11 | 6 | 0 |
3 Begrijpelijk | 4 | 6 | 0 |
4 Robuust | 2 | 1 | 0 |
Totaal | 26 | 24 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://forms.uu.nl/universiteitutrecht-rebo/Aanmeldformulier_IAMA_7_mei_2024 staat het logo van de Universiteit Utrecht met een leeg alt-attribuut. Het logo is verborgen door middel van role=”presentation none”. Deze afbeelding is niet puur decoratief en heeft daarom een alternatieve tekst nodig. Voeg een alternatieve tekst toe en verwijder role=”presentation none” om dit probleem op te lossen.
Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursus/leiderschap-in-cultuur-x-museumvereniging/algemeen staat het logo van de Museumvereniging zonder alt attribuut. Deze afbeelding is niet puur decoratief en heeft daarom zowel een alt attribuut nodig als een alternatieve tekst. Voeg een alt attribuut en een alternatieve tekst toe om dit probleem op te lossen. Overigens hebben afbeeldingen die puur illustratief zijn een leeg alt attribuut nodig om ze te verbergen voor hulpsoftware. Bij afbeeldingen zonder alt attribuut gebruikt hulpsoftware de bestandsnaam, dat kan ongewenste gevolgen hebben.
De afbeelding met het logo van Universiteit Utrecht in PDF-document https://professionals.uu.nl/download/t/algemene-voorwaarden-pdf/52e0bacd-3af0-4640-aea9-342b63c23a41.pdf is een informatieve afbeelding. Deze afbeelding heeft geen beschrijving. Voor informatieve afbeeldingen geldt dat ze een beschrijving moeten hebben van de informatie die er in staat.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursus/aanbestedingsrecht-voor-de-inkooppraktijk/algemeen wordt een video getoond. Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden, bijvoorbeeld op 0:22. Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Maak een goede ondertiteling.
Een soortgelijk probleem zien we terug op de pagina's https://professionals.uu.nl/nl/cursus/aanbestedingsrecht-voor-de-inkooppraktijk/docenten bijvoorbeeld op 0:09 en https://professionals.uu.nl/nl/cursus/aanbestedingsrecht-voor-de-inkooppraktijk/ervaringen op 0:05.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://professionals.uu.nl/nl/p/microcredentialshttps://professionals.uu.nl/nl/p/microcredentials staat een video waar het logo van de Universiteit Utrecht aan het begin en aan het eind in beeld komt. Dit geldt ook voor de naam en functie van de beide sprekers in video https://professionals.uu.nl/nl/cursus/aanbestedingsrecht-voor-de-inkooppraktijk/algemeen. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van Universiteit Utrecht is en mis je daarnaast hoe de beide sprekers gelinkt zijn aan deze video. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de video's op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursus/aanbestedingsrecht-voor-de-inkooppraktijk/algemeen, waar aan het einde een logo van de Universiteit Utrecht wordt getoond en op pagina's https://professionals.uu.nl/nl/cursus/aanbestedingsrecht-voor-de-inkooppraktijk/ervaringen en https://professionals.uu.nl/nl/cursus/aanbestedingsrecht-voor-de-inkooppraktijk/docenten waar aan het begin en aan het eind het logo van de Universiteit Utrecht in beeld komt.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina's https://professionals.uu.nl/nl/p/microcredentials en https://professionals.uu.nl/nl/cursus/aanbestedingsrecht-voor-de-inkooppraktijk/algemeen komt een video voor voor die niet van audiodescriptie is voorzien. De informatie in de video die alleen zichtbaar is, zoals logo’s, teksten, namen en functie van de sprekers, animaties en belangrijke acties, is daardoor niet beschikbaar voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien. Voeg daarom audiodescriptie toe aan de video.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de video's op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursus/aanbestedingsrecht-voor-de-inkooppraktijk/algemeen, https://professionals.uu.nl/nl/cursus/aanbestedingsrecht-voor-de-inkooppraktijk/docenten en https://professionals.uu.nl/nl/cursus/aanbestedingsrecht-voor-de-inkooppraktijk/ervaringen.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het zoekveld op pagina https://professionals.uu.nl/ heeft geen label, waardoor bezoekers niet weten wat zij hier in moeten vullen. Een placeholder staat niet gelijk aan een label, omdat deze verdwijnt zodra je gaat typen in het veld.
Zorg ervoor dat het voor alle bezoekers altijd duidelijk is welke input gevraagd wordt. Voeg een visueel label toe buiten het zoekveld. Zorg dat dit label gekoppeld is aan het zoekveld door bijvoorbeeld een legend-element toe te voegen binnen het fieldset-element, of door gebruik te maken van het for- en id-attribuut. Een soortgelijk probleem zien we o.a. terug op de Engelse homepage https://professionals.uu.nl/en de zoekresultatenpagina https://professionals.uu.nl/nl/search/toegankelijk.
Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursus/aanbestedingsrecht-voor-de-inkooppraktijk/programma is een tabel met daarin kopcellen. Er is een kopcel waarin niks staat. Hulpsoftware gebruikt de kopcellenom de bij bijbehorende datacellen te beschrijven, een kopcel mag niet leeg zijn. Zorg dat elke kopcel een naam heeft die de bijbehorende cellen beschrijft of maak van de lege kopcel een datacel.
Het label van formulierveld E-mailadres op pagina https://mailings.uu.nl/hp/GhE6BU334a0OSBiyAF5Z0Q/inschrijven_nieuwsbrieven_onderwijsadvies_training is niet geassocieerd met het bijbehorende invoerveld. Tekstlabels moeten gekoppeld worden aan invoervelden door gebruik te maken van het for-attribuut bij het label-element die verwijst naar een id-attribuut bij het invoerveld. Zo krijgt een bezoeker die gebruik maakt van een screenreader direct te horen om welk veld het gaat als direct naar het invoerveld wordt gesprongen.
Op de tabellen staat het role=”presentation” attribuut, maar dit kan door hulpsoftware niet goed geïnterpreteerd worden. Dit komt doordat het aria-hidden=”false” attribuut ook aan de tabellen is toegevoegd en daarnaast in verschillende datacellen focusbare elementen te vinden zijn. Hierdoor krijgen bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware, zoals een screenreader, informatie voorgelezen over kolom- en rijnummer, wat de structuur van de informatie op de pagina onduidelijk maakt. Los dit bijvoorbeeld op door geen tabellen te gebruiken voor de opmaak van deze pagina.
Op pagina https://professionals.uu.nl/nl worden de visuele kop ‘Interessegebied’ en de keuze-opties hieronder als lijst met twee items voorgelezen door hulpsoftware zoals een screenreader. Dit komt doordat voor de opmaak het de definitielijst elementen dl-, dt- en dd zijn gebruikt. Dit geeft verwarring over de structuur van de informatie. Omdat het hier niet om een daadwerkelijke opsomming gaat, mag dit niet als lijst opgemaakt zijn. Los dit bijvoorbeeld op de tekst ‘Interessegebied’ als kop (h2) op te maken, en de keuze-opties als lijst met het ul- en li-element.
Op pagina https://professionals.uu.nl/en/p/about-us zijn de tekst "Quality of education and research", "Multidisciplinarity" etc. niet als kop opgemaakt, maar hebben in plaats daarvan een <strong>-element. Strong heeft een semantische waarde en mag alleen gebruikt worden om in een tekst de nadruk op een woord of enkele woorden te leggen. Gebruik de juiste HTML-code om deze koppen op te maken.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://forms.uu.nl/universiteitutrecht-rebo/Aanmeldformulier_IAMA_7_mei_2024 bij de tekst "Aanvullende informatie".
Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursusaanbod
onder ‘Filter op:’ zijn de selectievakjes niet op juiste manier opgemaakt, waardoor per onderwerp (bijvoorbeeld ‘Interessegebied’) wordt voorgelezen dat hier een lijst met 2 items staat.
Ook: Label is niet op juiste manier verbonden aan selectievakjes, zie ook SC 3.2.2. Hetzelfde zien we terug op pagina https://professionals.uu.nl/nl/search onder ‘Verfijn zoekopdracht’.
Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursus/impact-assessment-mensenrechten-en-algoritmes-iama/algemeen is visueel aan de kleur af te leiden welk tabblad actief is (‘Algemeen’), maar voor gebruikers van hulpsoftware zoals een screenreader is dit verschil niet te horen. Zorg ervoor dat visuele informatie ook door hulpsoftware kan worden overgebracht, bijvoorbeeld door gebruik te maken van aria-selected op de huidige tab. Ditzelfde komt voor op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursus/aanbestedingsrecht-voor-de-inkooppraktijk en https://professionals.uu.nl/en/programme/guiding-decision-making/. Zie ook succescriterium 2.1.1.
Op pagina https://professionals.uu.nl/en/programme/guiding-decision-making/enrollment staat een koptekst H2 met de tekst "NOTE: Registration as an employee or as a (former) student". Dit is een lege kop omdat deze geen content bevat en gelijk wordt opgevolgd door een kop op hetzelfde kopniveau.
Voeg content toe aan deze kop of pas de kopstructuur aan.
Advies: Er worden op meerdere pagina's kopniveaus overgeslagen. Dit is niet afkeurbaar. Mensen die gebruik maken van een screenreader kunnen vaak met de software de koppenstructuur opvragen om zo overzicht van de inhoud te krijgen. Tevens kunnen ze eenvoudig door de koppen heen navigeren. Bijvoorbeeld door alle koppen met niveau 2. Als niveau 2 ontbreekt is de kans aanwezig dat de bezoeker niet verder kijkt naar volgende niveaus.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://professionals.uu.nl/ staan onder de koptekst 'Start binnenkort' blokken met een afbeelding, een kop en tekst. Als de blokken achter elkaar worden voorgelezen is het niet duidelijk bij welke h3 kop de subkop (H5) met de datum en de link horen. de afbeelding hoort. Zet de H3 kop vooraan in de HTML-code en zet hierachter de overige elementen. Visueel mag deze indeling wel aangehouden worden.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://forms.uu.nl/universiteitutrecht-rebo/Aanmeldformulier_IAMA_7_mei_2024 is een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en gegevens kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
Op pagina https://mailings.uu.nl/hp/GhE6BU334a0OSBiyAF5Z0Q/inschrijven_nieuwsbrieven_onderwijsadvies_training is een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Voldoende
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Voldoende
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://professionals.uu.nl/ heeft de koptekst "Onderwijs voor professionals" en de onderliggende paragraaf tekst een witte kleur. Bij inzoomen heeft de tekst in combinatie met de achtergrondafbeelding niet voldoende contrast. Bijvoorbeeld op het glas van de deur (HEX #BACCCD) is het contrast 1.6:1 waar deze minimaal 3:1 moet zijn. Zorg ervoor dat tekst altijd leesbaar blijft.
Een soortgelijk probleem komt voor op de Engelse versie van deze pagina: https://professionals.uu.nl/en.
Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/search/toegankelijk staan aan de linkerkant van de pagina filters om de zoekresultaten te verfijnen.
Wanneer je een zoekterm in het zoekveld invoert, worden er opties lichtgrijs (HEX #CCCCCC) op een witte achtergrond. Het contrast is hier 1.6:1 waar deze minimaal 4.5:1 moet zijn. Zorg ervoor dat tekst altijd leesbaar blijft. Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://professionals.uu.nl/nl/search.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/search verdwijnt content als bij een scherm-resolutie van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 175% of meer. Het gaat om alle keuze-opties onder ‘Verfijn zoekopdracht’. Waardoor bezoekers die de pagina in ingezoomde weergave bekijken de zoekresultaten niet kunnen filteren. Zorg dat alle functionaliteit beschikbaar blijft bij inzoomen.
Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursus/impact-assessment-mensenrechten-en-algoritmes-iama/algemeen verdwijnt content uit beeld als bij een scherm-resolutie van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 175% of meer. Het gaat om de laatste tabbladen. Dit zien we ook terug op https://professionals.uu.nl/nl/cursus/impact-assessment-mensenrechten-en-algoritmes-iama/ervaringen.
Op pagina https://forms.uu.nl/universiteitutrecht-rebo/Aanmeldformulier_IAMA_7_mei_2024 verdwijnt bij inzoomen content aan de rechterkant van de pagina. Zorg ervoor dat teksten in beeld blijven staan zonder een scrollbalk in de leesrichting (horizontaal) te krijgen. Dit zien we ook terug op https://mailings.uu.nl/hp/GhE6BU334a0OSBiyAF5Z0Q/inschrijven_nieuwsbrieven_onderwijsadvies_training.
Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursus/leiderschap-in-cultuur-x-museumvereniging/data-locatie verdwijnt een deel van de tabel uit beeld bij inzoomen. Dit mag opgelost worden met een scrollbalk op de tabel (niet op de hele pagina).
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://mailings.uu.nl/hp/GhE6BU334a0OSBiyAF5Z0Q/inschrijven_nieuwsbrieven_onderwijsadvies_training staat een invoerveld en een aantal selectievakjes. De grijze kleur (HEX #CCCCCC) op de witte achtergrond heeft te weinig contrast, nl. 1.6:1 waar deze minimaal 3:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Advies: Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/search/toegankelijk staan aan de linkerkant van de pagina filters om de zoekresultaten te verfijnen.
Wanneer je een zoekterm in het zoekveld invoert, worden er selectievakjes lichtgrijs (HEX #CCCCCC) op een witte achtergrond. Het contrast is hier 1.6:1 waar deze minimaal 3:1 moet zijn om ook voor bezoekers met een visuele beperking zichtbaar te zijn. Interactieve elementen die niet actief zijn vormen een uitzondering op dit criterium, maar het valt te beargumenteren dat deze elementen toch informatie over brengen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast. Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://professionals.uu.nl/nl/search.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina https://professionals.uu.nl/ de regelhoogte, alinea- en tekstafstand wijzigen naar de waarden zoals beschreven voor dit succescriterium, is paragraaf tekst onder de koptekst "Onderwijs voor professionals" niet meer (goed) leesbaar omdat het gele blok met zoekbalk over de tekst komt te staan. Zorg ervoor dat informatie beschikbaar en leesbaar blijft, ook wanneer bezoekers een eigen tekstopmaak toepassen.
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Voldoende
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursus/impact-assessment-mensenrechten-en-algoritmes-iama/algemeen zijn verschillende tabbladen te vinden, bijvoorbeeld ‘Algemeen’. Voor bezoekers die navigeren via het toetsenbord zonder gebruik te maken van hulpsoftware zijn de tabbladen niet te bereiken en bedienen. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen bereikbaar en bedienbaar zijn met het toetsenbord. De tabbladen zijn niet op de juiste manier opgemaakt en daardoor niet focusbaar. Los dit bijvoorbeeld op door de tabbladen op te maken als tabs, zodat deze focusbaar zijn en via de pijltjestoetsen tussen de tabbladen genavigeerd kan worden. Ditzelfde komt voor op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursus/aanbestedingsrecht-voor-de-inkooppraktijk en https://professionals.uu.nl/en/programme/guiding-decision-making/. Zie succescriterium 1.3.1.
Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/p/microcredentials
staat een Accordeon. Hiervan zijn de knoppen niet focusbaar en dus niet te bereiken via toetsenbord. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen bereikbaar en bedienbaar zijn met het toetsenbord.
Op alle pagina's is het hamburgermenu bij inzoomen niet te bereiken en te bedienen met het toetsenbord. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen bereikbaar en bedienbaar zijn met het toetsenbord.
Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursusaanbod verschijnt bij inzoomen vanaf 175% de knop ‘Filter op’. Deze is niet goed opgemaakt; waardoor deze o.a. niet focusbaar is. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen bereikbaar en bedienbaar zijn met het toetsenbord. Maak deze knop bijvoorbeeld op met het button-element.
Als op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursusaanbod wordt ingezoomd vanaf 175% is na het klikken op de knop ‘Filter op’ een afsluitknop (X) te zien. Deze is niet focusbaar en via toetsenbord lastig te bereiken en bedienen. Hetzelfde geldt voor de knop onderaan de pagina, ‘Toon resultaten’. Zie ook 4.1.2.
De Uitvouwbare knoppen onder ‘Filter op:’ op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursusaanbod zijn niet goed opgemaakt en daardoor niet te bereiken en bedienen met toetsenbord. Los dit bijvoorbeeld op door ze op te maken als knoppen. Hetzelfde zien we terug op pagina https://professionals.uu.nl/nl/search onder ‘Verfijn zoekopdracht’. Zie ook 4.1.2.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://professionals.uu.nl/nl/p/microcredentials wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de YouTube video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. Voeg de volgende eigenschap aan de embedcode toe: 'disablekb=1'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium.
Een soortgelijk probleem zien we terug op de pagina's https://professionals.uu.nl/nl/cursus/aanbestedingsrecht-voor-de-inkooppraktijk,
pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursus/aanbestedingsrecht-voor-de-inkooppraktijk/docenten en https://professionals.uu.nl/nl/cursus/aanbestedingsrecht-voor-de-inkooppraktijk/ervaringen waar ook gebruikgemaakt wordt van de YouTube videospeler.
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Voldoende
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Voldoende
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op elke pagina ontbreekt een mechanisme om de herhalende content over te slaan. Bezoekers die de website met toetsenbord bedienen en/of hulpsoftware moeten op elke pagina langs dezelfde onderdelen gaan voordat ze bij de inhoud van de pagina zijn. Dit kan je oplossen door een link op de pagina te plaatsen (skiplink) die de focus verplaatst naar de eerste unieke inhoud van de pagina. Deze link moet de eerste link van de pagina zijn. Deze link mag standaard verborgen zijn voor bezoekers, maar moet zichtbaar worden als de focus er op komt wanneer met het toetsenbord wordt genavigeerd.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De paginatitel van https://professionals.uu.nl/nl/404 is niet beschrijvend genoeg en komt precies overeen met die van de homepagina, dus niet uniek.
De PDF Betalings%20en%20annuleringsvoorwaarden_O%26T_EN_2022.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond. Daarnaast staat in de eigenschappen ingesteld dat de Bestandsnaam wordt getoond. Zorg dat niet de bestandsnaam maar de Documenttitel wordt getoond. Hetzelfde geldt voor de PDF https://professionals.uu.nl/download/t/algemene-voorwaarden-pdf/52e0bacd-3af0-4640-aea9-342b63c23a41.pdf.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursusaanbod kan je met de tabtoets door de pagina navigeren. Als je met de tabtoets navigeert ontstaat er een onlogische focusvolgorde nadat je het broodkruimelpad voorbij bent.
Je gaat hier direct naar de lijst met cursussen aan de linkerkant van het scherm, in plaats van naar de selectievakjes aan de rechterkant om een filter in te stellen. Het gevolg is dat je eerst door de lijst met cursussen heen moet navigeren voor je een filter kunt instellen. Zorg ervoor dat de bezoeker een filter kan instellen voordat hij door de lijst met cursussen heen gaat. Dit zien we ook terug op de zoekpagina https://professionals.uu.nl/nl/search.
Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursusaanbod onder ‘Filter op:’
komt er ook focus op items onder knoppen die op dat moment ingevouwen zijn. Hetzelfde zien we terug op pagina https://professionals.uu.nl/nl/search onder ‘Verfijn zoekopdracht’.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursusaanbod is een navigatie om tussen de pagina's te kunnen navigeren. De naam van de links luiden nu '1', '2', '3', etc. Voor ziende bezoekers is het duidelijk dat het hier gaat om paginanummers, maar bezoekers die het scherm niet kunnen zien, weten niet dat deze links naar volgende pagina's verwijzen. Vul de toegankelijke naam van deze links daarom aan met het woord 'pagina ' zodat het linkdoel voor screenreadergebruikers duidelijk is. Een soortgelijk probleem zien we terug op de zoekpagina https://professionals.uu.nl/nl/search en zoekresultatenpagina https://professionals.uu.nl/nl/search/toegankelijk(mits er voldoende resultaten zijn).
Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/p/incompany staan links met de linktekst Bekijk Profiel. Vermijd linkteksten als deze, zulke teksten beschrijven het linkdoel niet. Zorg dat linkteksten duidelijk beschrijven waar de link naartoe gaat, bijvoorbeeld door de tekst aan te vullen met de naam van het profiel waarnaar gelinkt wordt. Als visueel duidelijk is waar de link bij hoort hoeft deze aanvullende tekst niet visueel zichtbaar te zijn.
Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursus/impact-assessment-mensenrechten-en-algoritmes-iama/contact hebben de social-media links geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam toe waarin het linkdoel is omschreven om dit probleem op te lossen. Zie ook 4.1.2.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Voldoende
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Voldoende
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Voldoende
Bevindingen: Advies: Wanneer de interessegebieden op pagina https://professionals.uu.nl/ focus hebben, is dat zichtbaar door een dunne focusrand die moeilijk te zien. Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk element de focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen. Dit komt op meerdere plaatsen binnen de website voor, zoals de zoekbalk op dezelfde pagina waarin de focus alleen te zien is aan een dunne knipperende tekstcursor.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Voldoende
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Voldoende
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Voldoende
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de eigenschappen van PDF Betalings%20en%20annuleringsvoorwaarden_O%26T_EN_2022.pdf is de taal niet ingevuld. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF (in dit geval Engels).
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://professionals.uu.nl/nl/404 staat een koptekst "Our apologies!
Unfortunately, this page is not available." met een tekst eronder. Deze tekst is in een andere taal. Hiervoor moet in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door de omliggende HTML-code een lang="en" toe te voegen.
Deze pagina wordt geladen wanneer binnen de Nederlandse website wordt genavigeerd. Het zou logischer zijn dat er een Nederlandse foutpagina geladen wordt.
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Voldoende
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://professionals.uu.nl/ staan onder de koptekst "Interessegebied" 11 interessegebieden die je kunt kiezen. Bij deze set aan keuzes is gebruik gemaakt van selectievakjes.
Het doel van een selectievakje is niet om een bezoeker naar een andere pagina te laten navigeren, maar om een keuze te maken. Wanneer je op de spatiebalk toets drukt, navigeer je naar een pagina met het cursusaanbod van dat interessegebied. Als bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware, zoals een screenreader, krijgen voorgelezen dat hier selectievakjes staan, verwachten zij de functionaliteit die hierbij hoort. Wanneer er vervolgens een andere pagina opent als zij een selectievakje willen aanvinken, kan dit verwarring veroorzaken. De selectievakjes hebben een functionaliteit gekregen die hoort bij een link, daarom is het beter om deze als daadwerkelijke links op te maken. Zie ook succescriterium 1.3.1.
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In het formulier op pagina https://forms.uu.nl/universiteitutrecht-rebo/Aanmeldformulier_IAMA_7_mei_2024 verschijnen foutmeldingen bij foutieve invoer, maar deze moeten uit beeld geklikt worden om door te gaan. Zorg dat foutmeldingen blijven staan, niet elke bezoeker kan onthouden wat er stond.
Wanneer bezoekers op pagina https://mailings.uu.nl/hp/GhE6BU334a0OSBiyAF5Z0Q/inschrijven_nieuwsbrieven_onderwijsadvies_training geen of foutieve invoer invullen, verschijnen er foutmeldingen onder het veld. Bijvoorbeeld 'Dit veld is verplicht'. Een goede foutidentificatie vermeld welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld 'Het veld E-mailadres is niet ingevuld’. Dat een veld verplicht is, is een foutsuggestie zoals omschreven bij SC 3.3.3.
Wanneer bezoekers op pagina https://mailings.uu.nl/hp/GhE6BU334a0OSBiyAF5Z0Q/inschrijven_nieuwsbrieven_onderwijsadvies_training wel een e-mailadres invullen maar geen nieuwsbrief aanvinken verschijnt er in een nieuwe pagina de tekst: "SUBSCRIPTION
Error while saving subscription preferences." Geef een goede omschrijving van welke fout is gemaakt bij welk invoerveld in de taal van de pagina.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het zoekveld op pagina https://professionals.uu.nl/ met het label “Vind een cursus die bij je past” heeft de extra instructie “Zoel op trefwoord …”” De placeholder-tekst is niet voldoende, want die verdwijnt zodra de bezoeker begint met typen. Voor sommige mensen kan het moeilijk zijn om te onthouden wat ze moeten invullen als dat er niet duidelijk bij staat. Voeg een instructie toe die altijd zichtbaar blijft om dit probleem op te lossen. Zorg dat deze gekoppeld is aan het zoekveld door bijvoorbeeld een legend-element toe te voegen binnen het fieldset-element, of door gebruik te maken van het for- en id-attribuut. Een soortgelijk probleem zien we o.a. terug op de Engelse homepage https://professionals.uu.nl/en.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als het formulier op pagina https://forms.uu.nl/universiteitutrecht-rebo/Aanmeldformulier_IAMA_7_mei_2024 niet volledig of incorrect is ingevuld verschijnen er foutmeldingen, maar geen foutsuggesties. Voeg bijvoorbeeld bij een verplicht veld aan de tekst “De verplichte vraag is niet beantwoord” de suggestie “vul het veld in” toe. Bij een veld met een verplicht format zoals het e-mailadres kan bijvoorbeeld de suggestie “controleer of het e-mailadres het volgende formaat heeft: naam@domein.nl” gegeven worden.
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://professionals.uu.nl/ staat de knop OK in het zoekformulier. Deze knop heeft geen (goede) toegankelijke naam. Het is voor screenreadergebruikers nu niet duidelijk wat de knop doet.
Deze bevinding is gelinkt aan de bevindingen bij 1.3.1 en 3.3.2 betreft het ontbrekende label bij het zoekveld. Wanneer dit wordt opgelost, dan is 'OK' waarschijnlijk ook beter te begrijpen. Dit zien we ook terug op de zoekpagina https://professionals.uu.nl/nl/search.
Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/p/microcredentials staan 3 accordions.
Hier is de staat (in- of uitgevouwen) niet te bepalen voor hulpsoftware. Los dit op met aria-expanded of een vergelijkbare techniek, zie SC 2.1.1. Hetzelfde probleem komt vaker voor in de website, bijvoorbeeld bij de knop "Cursusaanbod" in het menu op alle pagina's.
De uitvouwbare knoppen onder ‘Filter op:’ op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursusaanbod: Voor hulpsoftware is deze niet herkenbaar als knop, en er mist functionaliteit.
De staat van uitvouwbare knoppen is niet duidelijk voor hulpsoftware; los dit op met aria-expanded of een vergelijkbare techniek. Hetzelfde zien we terug op pagina https://professionals.uu.nl/nl/search onder ‘Verfijn zoekopdracht’. Zie SC 2.1.1.
Op alle pagina's is het hamburgermenu bij inzoomen lastig te bereiken en te bedienen met het toetsenbord. Het heeft geen toegankelijke naam Zie ook SC 2.1.1. Voeg ook aria-expanded toe, waarmee wordt aangegeven of het menu in- of uitgeklapt is.
Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursusaanbod een filter is geselecteerd, verschijnen twee knoppen boven de zoekresultaten, één met de naam van het filter met een x en één met de tekst "Filters verwijderen". Deze missen functionaliteit doordat deze niet op de juiste manier zijn opgemaakt waardoor ze niet de juiste rol hebben. Los dit bijvoorbeeld op door deze als knop op te maken met het button-element.
Op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursus/impact-assessment-mensenrechten-en-algoritmes-iama/contact hebben de social-media links geen toegankelijke naam. Zie ook SC 2.4.4.
Als op pagina https://professionals.uu.nl/nl/cursusaanbod bij een resolutie van 1280 x 1024 px wordt ingezoomd vanaf 175% is na het klikken op de knop ‘Filter op’ een afsluitknop (X) te zien. Deze heeft niet de juiste rol en geen toegankelijke naam. Zie ook SC 2.1.1.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Voldoende
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://professionals.uu.nl/
- https://professionals.uu.nl/nl/cursusaanbod
- https://professionals.uu.nl/nl/p/incompany
- https://professionals.uu.nl/nl/p/microcredentials
- https://professionals.uu.nl/nl/p/contact
- https://professionals.uu.nl/nl/cursus/impact-assessment-mensenrechten-en-algoritmes-iama/
- https://forms.uu.nl/universiteitutrecht-rebo/Aanmeldformulier_IAMA_7_mei_2024
- https://professionals.uu.nl/download/t/algemene-voorwaarden-pdf/52e0bacd-3af0-4640-aea9-342b63c23a41.pdf
- https://professionals.uu.nl/nl/404
- https://professionals.uu.nl/nl/search
- https://professionals.uu.nl/en/programme/guiding-decision-making/
- https://professionals.uu.nl/en/p/faq
- https://professionals.uu.nl/en/p/about-us
- https://professionals.uu.nl/en
- https://professionals.uu.nl/nl/cursus/leiderschap-in-cultuur-x-museumvereniging/
- https://mailings.uu.nl/hp/GhE6BU334a0OSBiyAF5Z0Q/inschrijven_nieuwsbrieven_onderwijsadvies_training
- https://www.uu.nl/sites/default/files/Betalings%20en%20annuleringsvoorwaarden_O%26T_EN_2022.pdf
- https://professionals.uu.nl/nl/cursus/aanbestedingsrecht-voor-de-inkooppraktijk
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:Google Chrome Versie 123
Firefox, versie 124
Microsoft Edge, versie 123
Acrobat PRO DC
NVDA 2024.1
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.