Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid Online Bibliotheek
- Onderzoeker
- Sander, Swink; Michiel, Swink
- Datum
- 7 april 2025
- Opdrachtgever
- Koninklijke Bibliotheek
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website Online Bibliotheek voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 29 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website onlinebibliotheek.nl is onderzocht tussen 24 maart en 4 april 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.
Dit zijn de opvallendste bevindingen uit het onderzoek:
- Er zijn diverse contrastproblemen gevonden. Dit maakt de website minder toegankelijk voor bijvoorbeeld kleurenblinden en slechtzienden.
- De chatfunctie bevat meerdere problemen die ervoor zorgen dat de website minder toegankelijk is voor diverse gebruikers met een functiebeperking.
- Er staan afbeeldingen van tekst op de website. Dit zorgt voor problemen voor mensen met een visuele beperking, omdat zij deze teksten niet kunnen aanpassen.
- Sommige succescriteria zijn alleen afgekeurd, omdat er problemen zijn met de onderzochte PDF's. Ook PDF's zijn webcontent die toegankelijk moeten zijn voor bezoekers met een functiebeperking.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | Online Bibliotheek |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 7 | 13 | 0 |
2 Bedienbaar | 7 | 10 | 0 |
3 Begrijpelijk | 6 | 4 | 0 |
4 Robuust | 1 | 2 | 0 |
Totaal | 21 | 29 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/titia-hoogendoorn.html staat een iframe met een video van Titia Hoogendoorn. Het tekstalternatief van deze video is "video" en dat geeft onvoldoende de inhoud weer. Vul het title-attribuut van deze iframe aan met deze informatie.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/titia-hoogendoorn.html staat onder "Wie is Titia Hoogendoorn?" een afbeelding met het tekstalternatief "Lisa Weeda". Dit tekstalternatief klopt niet, want dit is een afbeelding van Titia Hoogendoorn.
In de PDF op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/dam/Handleidingen/handleiding-e-books-op-ereader-zetten-windows-mac-2020.pdf staat op de eerste pagina een informatieve afbeelding zonder tekstalternatief. Het gaat om het logo van de online Bibliotheek. Deze afbeelding is niet puur decoratief en heeft daarom een alternatieve tekst nodig. Voeg een alternatieve tekst toe om dit probleem op te lossen.
In de PDF op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/dam/Handleidingen/handleiding-e-books-op-ereader-zetten-windows-mac-2020.pdf staan meerdere decoratieve afbeeldingen, zoals de grijze vlakken rechtsboven, het blauwe icoon boven de tekst op de eerste pagina en meer. Ook de afbeeldingen bij de stappen kunnen gezien worden als decoratief. Deze afbeeldingen hebben geen beschrijving en zijn niet als artefact aangemerkt. Decoratieve afbeeldingen moeten als artefact worden opgemaakt, zodat deze verborgen kunnen worden voor hulpsoftware.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/439366615/Avonturen-in-de-ruimte-Jack-Vance staat een audiofragment. Er is geen uitgeschreven tekst aanwezig, waardoor mensen die doof of slechthorend zijn deze informatie nu missen. Voeg een uitgeschreven tekst toe.
Dit zou eventueel gezien kunnen worden als content van derden. Als dat het geval is, kan dit als uitzondering in de toegankelijkheidsverklaring benoemd worden.
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Voldoende
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/e-books/e-reader/e-books-op-e-reader-zetten.html komt in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld het logo aan het begin en eind en "Stap 1", "Stap 2" etc. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript of maak gebruik van een (extra) audiospoor om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/titia-hoogendoorn.html komt in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 0:06 "Ontdek met Titia Hoogendoorn" en rond 2:18 "Download de app. Ontdek de collectie.". Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript of maak gebruik van een (extra) audiospoor om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/e-books/e-reader/e-books-op-e-reader-zetten.html komt in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld het logo aan het begin en eind en "Stap 1", "Stap 2" etc. Een audiodescriptie ontbreekt in deze video. Audiodescriptie is een (extra) audiospoor waarin verteld wordt wat er in beeld te zien is. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video. Zie ook succescriterium 1.2.3.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/titia-hoogendoorn.html komt in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 0:06 "Ontdek met Titia Hoogendoorn" en rond 2:18 "Download de app. Ontdek de collectie.". Een audiodescriptie ontbreekt in deze video. Audiodescriptie is een (extra) audiospoor waarin verteld wordt wat er in beeld te zien is. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video. Zie ook succescriterium 1.2.3.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/lid-worden/de-lokale-bibliotheek.html staan de h3-koppen "De voordelen" en "Hoe word ik lid?". De koppen die hieronder staan, zoals "Toegang tot de enorme collectie" en "Zoek een bibliotheek…" zijn van hetzelfde niveau (h3) en dat klopt qua structuur niet. Een bijkomend probleem is dat de eerstgenoemde kop hierdoor geen content heeft waar het een kop van kan zijn. Wijzig de onderliggende koppen naar een lager niveau (h4). Dit komt vaker voor, bijvoorbeeld op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html, vanaf "Kom je er niet uit?".
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/privacy-policy.html zijn de kopteksten "1. Wie is de KB?" tot en met "12. Vragen, opmerkingen of klachten?" niet opgemaakt als koppen, bijvoorbeeld h4.
Op pagina's https://www.onlinebibliotheek.nl/, https://www.onlinebibliotheek.nl/tijdschriften.html en https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie.html staan logo's van de App Store en Google Play. Dit zijn ook koppen (h4), maar er is geen content waar dit koppen van kunnen zijn. Verwijder deze koppen.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/app/veelgestelde-vragen/inleveren-verwijderen.html staat de h3-kop "Zo verwijder je een download…". De koppen daaronder, "Stap 1", "Stap 2" etc. zijn koppen van hetzelfde niveau (h3), maar moeten gewijzigd worden naar een kop van een lager niveau (bijv. h4) om de structuur op de pagina goed weer te geven. Dit komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/lid-worden.html.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/titia-hoogendoorn.html staat de koptekst ""Hou je van verhalende podcasts? Dan hou je…". Dit is echter geen kop, maar een quote. Maak dit op als een blockquote-element.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/ staan in het uitklapbare onderdeel "De abonnementen uitgelegd" meerdere opsommingen die niet als opsommingslijsten zijn opgemaakt. Maak dit op met ul- en li-elementen.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/privacy-policy.html zijn de opsommingen onder "3. Welke gegevens verzamelen…" en "5. Voor welke doeleinden…" niet opgemaakt als opsommingslijsten (ul- en li-elementen).
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/luisterboeken/fantasy-sciencefiction.html is het huidige onderdeel in het hoofdmenu visueel gemarkeerd. Deze informatie is echter niet programmatisch te bepalen. Voeg dit toe als onzichtbare tekst of via aria-current. Dit kan vaker voorkomen, maar op sommige pagina's is een alternatief aanwezig in de koptekst of paginatitel.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/luisterboeken/fantasy-sciencefiction.html kan de weergave gewijzigd worden. De actuele weergave ("Lijst" of "Afbeeldingen") is niet programmatisch te bepalen. Voeg deze informatie toe als onzichtbare tekst of via aria-current.
Op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens staan meerdere labels en invoervelden. Deze labels en invoervelden zijn niet met elkaar geassocieerd, waardoor de relaties niet bepaald kunnen worden. Voeg aan elk label-element een for-attribuut toe dat verwijst naar de id van het bijbehorende invoerveld. Zie ook succescriteria 2.5.3 en 4.1.2.
De PDF op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/dam/Handleidingen/handleiding-e-books-op-ereader-zetten-windows-mac-2020.pdf is voorzien van tags, maar hier zijn problemen mee. Zo zijn kopteksten niet opgemaakt als koppen, bijvoorbeeld "Inleiding" op de tweede pagina en "Stap 1…" op de derde pagina. Ook is sommige content onterecht in één tag opgemaakt (bijvoorbeeld "Stap 2…" en "Nu je het e-book…" op de vierde pagina), terwijl andere content juist onterecht gesplitst is in meerdere tags (bijvoorbeeld de tekst op de eerste pagina). Verder is de content op de laatste twee pagina's niet getagd.
De PDF op pagina https://leibniz.zbkb.nl/assets/id/PPN%3A443920583?aid=kb-online-bibliotheek&sid=14&dts=1742830743644&sig=930970dc0aa3eb9dcb26684a1fb38110bf2bdff63da3875c2e34071bd7209e40&type=preview&fileType=pdf is voorzien van tags, maar hier zijn problemen mee. Zo is niet alle content getagd. Bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) een groot deel van de achtste pagina. De content die wel getagd is, is alleen getagd als alinea (P-tag), terwijl bijvoorbeeld kopteksten en de inhoudsopgave getagd moeten zijn als kop (H1 t/m H6) en inhoudsopgave (TOC en TOCI). Ook zijn de iconen van magneten niet getagd. Verder komen de zichtbare paginanummers niet overeen met de pagina's van het document.
Advies: op pagina's https://www.onlinebibliotheek.nl/, https://www.onlinebibliotheek.nl/tijdschriften.html en https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/titia-hoogendoorn.html komen lege koppen voor. Lege koppen zijn verwarrend voor sommige bezoekers. Laat lege koppen weg.
Advies: op pagina https://reg.kb.nl/lidworden?type=proef staat de koptekst "Heb je al een inlogaccount bij ons?" en twee knoppen "Ja" en "Nee". Om meteen duidelijk te maken waarvoor de knoppen zijn, zou het goed zijn om de namen van de knoppen te wijzigen in "Ja, ik heb al een inlogaccount" en "Nee, ik heb nog geen inlogaccount". Dit mag deels onzichtbaar zijn, zodat visueel niets hoeft te wijzigen. Andere manieren zijn ook mogelijk. Let op dat de zichtbare tekst wel onderdeel van de naam moet blijven.
Advies: als de website https://www.onlinebibliotheek.nl/ voor het eerst wordt bezocht, staat bovenaan een cookiebanner. Hierin staan de knoppen "Akkoord" en "Niet akkoord". Om meteen duidelijk te maken waarvoor de knoppen zijn, zou het goed zijn om de namen van de knoppen te wijzigen in "Ik ga akkoord met cookies op deze website" en "Ik ga niet akkoord met cookies op deze website" of iets dergelijks. Dit mag deels onzichtbaar zijn, zodat visueel niets hoeft te wijzigen. Andere manieren zijn ook mogelijk. Let op dat de zichtbare tekst wel onderdeel van de naam moet blijven.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Voldoende
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat onder "Chat met een medewerker" de instructie "Start een chat door rechtsonderin op het chat-icoon te klikken.". Deze instructie is afhankelijk van de visuele weergave en kan daarom gemist worden door blinde en slechtziende gebruikers. Voeg een instructie toe die niet alleen afhankelijk is van zintuiglijke eigenschappen. Bijvoorbeeld de naam van de knop.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/app/veelgestelde-vragen/inleveren-verwijderen.html staat onder "Stap 1" de instructie "Druk op de drie puntjes naast het boek.". Deze instructie is afhankelijk van de visuele weergave en kan daarom gemist worden door blinde en slechtziende gebruikers. Voeg een instructie toe die niet alleen afhankelijk is van zintuiglijke eigenschappen. Bijvoorbeeld de naam van de knop.
Advies: in de PDF op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/dam/Handleidingen/handleiding-e-books-op-ereader-zetten-windows-mac-2020.pdf staat op de vijfde pagina, onder "Stap 3: Zet het e-book op je e-reader" de tekst "10. Je e-reader wordt aangemeld in de linkerkolom van Adobe Digital Editions". Dit is een verwijzing naar een locatie op het scherm en dit is niet voor iedereen waarneembaar. De aanname is echter dat deze locatie niet direct relevant is voor de handleiding en daarom is dit nu niet afgekeurd. Als deze locatie (de linkerkolom) wel belangrijk is, moet er ook een andere instructie zijn, bijvoorbeeld door te verwijzen naar een kop die er mogelijk boven staat.
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/contact/inloggen.html staat een formulier waar de bezoeker onder andere zijn eigen naam, gebruikersnaam en e-mailadres kan invullen. Het doel van deze velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat deze velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email". Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut staat op de pagina: https://www.w3.org/Translations/WCAG21-nl/#input-purposes.
Op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens staan invoervelden waar bezoekers eigen gegevens moeten invoeren. HTML5-invoervelden die informatie over de gebruiker vragen, zoals naam, postcode en e-mailadres, moeten een juist autocomplete-attribuut hebben. Op pagina https://www.w3.org/Translations/WCAG21-nl/#input-purposes staat meer informatie over welke velden een autocomplete-attribuut nodig hebben en welke dat moet zijn.
Op pagina https://login.kb.nl/si/login/ is het autocomplete-attribuut aanwezig in beide invoervelden. Bij het invoerveld "Wachtwoord" is de waarde "password" echter niet correct. Dit moet "current-password" zijn.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als de pagina's op het domein https://www.onlinebibliotheek.nl/ worden bekeken op een klein of ingezoomd scherm, staat onder in beeld een menu met de onderdelen "Home", "Menu" en "Zoeken". Als deze onderdelen de toetsenbordfocus krijgen, is dat alleen zichtbaar doordat ze een andere kleur krijgen (oranje in plaats van wit). Kleur mag niet als enige worden gebruikt om informatie, bijvoorbeeld over toetsenbordfocus, door te geven. Gebruik nog minimaal één andere manier, bijvoorbeeld een goed zichtbare focusrand.
Als op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/contact/inloggen.html de select-elementen bij "Waar gaat je vraag of opmerking over?" en "Ben je al lid?" en de knop bij "Wil je een bijlage meesturen?" de toetsenbordfocus krijgen, is dit alleen zichtbaar door een lichtoranje achtergrondkleur (HEX #FDE5D0) in plaats van wit. De contrastratio is hier 1,2:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn om zichtbaar te zijn. Dit is ook het geval bij de overige invoervelden, maar daar is ook een cursor zichtbaar en die heeft wel voldoende contrast.
Als op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens het selectievakje bij "Ik ben 16 jaar…" de toetsenbordfocus krijgt, is dit alleen zichtbaar door een lichtoranje achtergrondkleur (HEX #FDE5D0) in plaats van wit. De contrastratio is hier 1,2:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn om zichtbaar te zijn.
Als op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/profiel de link "< terug" de toetsenbordfocus krijgt, is dit alleen zichtbaar door een grijze achtergrondkleur (HEX #EDEDED) in plaats van wit. De contrastratio is hier 1,2:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn om zichtbaar te zijn.
Als op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens de link "Terug naar je profiel" de toetsenbordfocus krijgt, is dit alleen zichtbaar door een grijze achtergrondkleur (HEX #EDEDED) in plaats van wit. De contrastratio is hier 1,2:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn om zichtbaar te zijn.
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Voldoende
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina's https://www.onlinebibliotheek.nl/zoekresultaten.website.html?q=boek en https://www.onlinebibliotheek.nl/zoekresultaten.catalogus.html?onderwerpVolwassenen=19.0 staan onder "Verfijnen op resultaten" meerdere opties met daarachter een grijze cijfer (HEX #757575) op een lichtgrijze achtergrond (HEX #EDEDED). De contrastratio is hier 3,9:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/zoekresultaten.website.html?q=boek kunnen naast de zoekresultaten groene afbeeldingen (HEX #02B8B6) staan met witte tekst erin, zoals "e-books", "e-reader" etc. De contrastratio is hier 2,5:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Soms is een alternatief aanwezig in de tekst ernaast, maar dat is niet altijd zo.
Op pagina's https://www.onlinebibliotheek.nl/zoekresultaten.website.html?q=boek en https://www.onlinebibliotheek.nl/zoekresultaten.catalogus.html?onderwerpVolwassenen=19.0 staan onder "Verfijnen op resultaten" de categorieën "Type", "Trefwoorden" etc. op een witte achtergrond. Als deze de toetsenbordfocus krijgen, worden deze teksten oranje (HEX #FF7320). De contrastratio is hier 2,7:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Op pagina's https://www.onlinebibliotheek.nl/ en https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice.html staan onder "Meer informatie over de online Bibliotheek" en "Veelgestelde vragen" kopteksten die in- en uitgeklapt kunnen worden op een witte achtergrond. Als deze de toetsenbordfocus krijgen, worden deze teksten oranje (HEX #FF7320). De contrastratio is hier 2,7:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/438465466/schwung-wilfried-de-jong, https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/443920583/feel-good-productiviteit-ali-abdaal en https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/439366615/Avonturen-in-de-ruimte-Jack-Vance.
Op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens kunnen rode foutmeldingen verschijnen (HEX #FF0000) op een witte achtergrond De contrastratio is hier 3,9:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. In het geopende chatvenster staat de witte tekst "start" op een oranje achtergrond (HEX #EF7F3D)- De contrastratio is hier 2,7:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Als een conversatie is gestart, staat hier een afbeelding met de groene tekst "stop chat" (HEX #00CDDD). De contrastratio is hier 1,9:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Zie ook succescriterium 1.4.5.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Als een conversatie is beëindigd, verschijnt een knop met de witte tekst "download" op een lichtgroene achtergrond (HEX #33E1BC). De contrastratio is hier 1,7:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
In de PDF op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/dam/Handleidingen/handleiding-e-books-op-ereader-zetten-windows-mac-2020.pdf staan meerdere groene teksten (HEX #00BAB5) op een witte achtergrond. De contrastratio is hier 2,4:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn voor normale tekst en minimaal 3,0:1 voor grote tekst.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/zoekresultaten.website.html?q=boek staan soms naast de zoekresultaten afbeeldingen met tekst erin, zoals "e-books", "e-reader" etc. Voor bezoekers met een visuele beperking is het belangrijk dat tekst als HTML wordt geplaatst en niet in een afbeelding. Zij kunnen tekst in HTML namelijk met een eigen stylesheet naar hun wensen opmaken, terwijl tekst in een afbeelding niet aanpasbaar is. Plaats de tekst indien mogelijk als platte tekst of voeg een toegankelijk alternatief toe. Let op: het toevoegen van een alternatieve tekst zoals beschreven in succescriterium 1.1.1 is niet voldoende om te voldoen aan dit succescriterium.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie.html staan vanaf "Lees met liefde" tot en met "Verhalen in de sneeuw" afbeeldingen van tekst. Slechtzienden kunnen deze tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen. De tekst op de afbeeldingen komt niet helemaal voor op de pagina. Plaats de volledige tekst daarom als HTML-tekst op de pagina.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Als een conversatie is gestart, staat hier een afbeelding met de groene tekst "stop chat". Slechtzienden kunnen deze tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen. De tekst op de afbeeldingen komt niet helemaal voor op de pagina. Plaats de volledige tekst daarom als HTML-tekst op de pagina.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op het domein https://www.onlinebibliotheek.nl/ is een zogenaamde 'skiplink' aanwezig die in beeld komt als met de Tab-toets wordt genavigeerd. Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024 pixels ingezoomd wordt tot 400%, valt de inhoud van deze skiplink deels buiten beeld en moet horizontaal gescrold worden om de tekst te kunnen lezen. Dit is echter niet toegestaan. Zorg ervoor dat alle tekst in het scherm staat.
Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024 pixels ingezoomd wordt tot 400%, valt op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/profiel een deel van het e-mailadres buiten beeld. Nu moet horizontaal gescrold worden om het hele e-mailadres te kunnen lezen en dat is niet toegestaan. Zorg ervoor dat lange woorden worden afgebroken en op de volgende regel doorgaan. Andere oplossingen zijn ook mogelijk.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In het hoofdmenu op het domein https://www.onlinebibliotheek.nl/ staan de onderdelen "e-books" t/m "meer". Als deze de toetsenbordfocus krijgen, verschijnt een oranje kader (HEX #FF7320) op een witte achtergrond. De contrastratio is hier 2,7:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn. Dit komt vaker voor.
Als het domein https://www.onlinebibliotheek.nl/ op een klein of ingezoomd scherm wordt bekeken, kan in het menu de zoekfunctie worden geopend. Als daarin de zoekknop de focus krijgt, wordt dit icoon oranje (HEX #FF7320) op een lichtoranje achtergrond (HEX #FDE5D0). De contrastratio is hier 2,2:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn.
Als op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/lid-worden/de-lokale-bibliotheek.html de link "Terug naar keuze lidmaatschap" de focus krijgt, verschijnt een oranje focusindicator (HEX #FF7320) op een lichtoranje achtergrond (HEX #FDE5D0). De contrastratio is hier 2,2:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn. Dit probleem komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/e-books/e-reader/e-books-op-e-reader-zetten.html en https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/titia-hoogendoorn.html.
Op pagina https://login.kb.nl/si/login/ staat een grijs icoon (HEX #D9D8DA) voor het tonen van het wachtwoord op een witte achtergrond. De contrastratio is hier 1,4:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn. Als het wachtwoord getoond is, wordt dit icoon oranje (HEX #FE731F). De contrastratio is hier 2,7:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Dit is een wit icoon op een oranje achtergrond (HEX #EF7F3D). De contrastratio is hier 2,7:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn. Dit geldt ook voor de knoppen waarmee het venster gesloten kan worden.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Voldoende
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In het hoofdmenu op het domein https://www.onlinebibliotheek.nl staat het onderdeel "meer". Als de gebruiker hier overheen hovert met de muisaanwijzer, verschijnt aanvullende content. De bezoeker kan deze content niet weghalen zonder de muis te bewegen. Een bezoeker moet dit bijvoorbeeld met de Escape-toets kunnen doen.
Op pagina https://login.kb.nl/si/login/ staat in het wachtwoordveld een icoon voor het tonen of verbergen van het wachtwoord. Als de muis hierover wordt bewogen, verschijnt een tooltip met de tekst "Wachtwoord laten zien" of "Wachtwoord verbergen". Deze content voldoet niet aan de voorwaarde 'aanwijsbaar', omdat hier niet met de muis over de tekst bewogen kan worden.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Deze knop kan niet met het toetsenbord bereikt en bediend worden. Dit geldt ook voor de knoppen waarmee het venster gesloten kan worden. Zie ook succescriterium 4.1.2.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Als een conversatie is gestart, staan hierin knoppen voor het invoegen van een bijlage en een emoticon, voor het bedienen van het geluid en voor het stoppen van de chat. Deze knoppen kunnen niet met het toetsenbord bediend worden. Zie ook succescriterium 4.1.2.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Voldoende
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Pagina's https://www.onlinebibliotheek.nl/account/boekenplank.html, https://reg.kb.nl/wijzigen/profiel, https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens en https://reg.kb.nl/lidworden?type=proef zijn alleen te bereiken als de gebruiker ingelogd is. Er is een tijdslimiet aanwezig van enige uur, waarna de gebruiker automatisch wordt uitgelogd. Tijdens de audit is geen manier gevonden om deze tijdslimiet uit te zetten, aan te passen of te verlengen. Geef gebruikers de mogelijkheid om ingelogd te blijven, bijvoorbeeld door een waarschuwing te tonen voordat automatisch wordt uitgelogd.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Voldoende
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De pagina's op het domein https://www.onlinebibliotheek.nl/ bevatten wel een skiplink (een mechanisme om naar de unieke inhoud van de pagina te springen), maar deze skiplink is niet het eerste dat focus krijgt. Dat is namelijk het logo. Zorg ervoor dat de skiplink naar de hoofdinhoud als eerste op de website focus krijgt om dit probleem op te lossen. De cookiemelding mag hier eventueel wel vóór blijven.
Advies: het gebruik van zogenaamde landmarks kan blinde toetsenbordgebruikers ook helpen om naar de unieke inhoud van de pagina te gaan. De pagina's bevatten momenteel geen main-landmark voor de hoofdinhoud. Dit kan nog toegevoegd worden. Let op: dit is geen voldoende oplossing voor ziende toetsenbordgebruikers die geen schermlezersoftware gebruiken.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De pagina's https://www.onlinebibliotheek.nl/zoekresultaten.website.html?q=boek en https://www.onlinebibliotheek.nl/zoekresultaten.catalogus.html?onderwerpVolwassenen=19.0 hebben allebei de paginatitel "Zoekresultaten". Deze titel geeft wel het onderwerp of doel aan, maar is niet uniek. Geef deze pagina's een unieke titel die beknopt het onderwerp of doel aangeeft, bijvoorbeeld "Zoekresultaten in de catalogus" en "Zoekresultaten op de website" of iets dergelijks.
De pagina's https://reg.kb.nl/wijzigen/profiel, https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens en https://reg.kb.nl/lidworden?type=proef hebben allemaal de paginatitel "Welkom bij de online Bibliotheek". Deze titel geeft niet het onderwerp of doel aan en is niet uniek. Geef deze pagina's een unieke titel die beknopt het onderwerp of doel aangeeft, bijvoorbeeld "Profiel wijzigen | online Bibliotheek" etc.
De PDF op pagina URL heeft een titel, namelijk "Feel-good productiviteit_voor Crius.indd". Dit omschrijft wel het onderwerp of doel van het document, maar is niet goed leesbaar vanwege de underscore en de toevoeging ".indd". Verder is niet duidelijk wat "voor Crius" betekent. Wijzig dit naar bijvoorbeeld "Fragment Feel-good productiviteit" of iets dergelijks.
De PDF's op pagina's https://leibniz.zbkb.nl/assets/id/PPN%3A443920583?aid=kb-online-bibliotheek&sid=14&dts=1742830743644&sig=930970dc0aa3eb9dcb26684a1fb38110bf2bdff63da3875c2e34071bd7209e40&type=preview&fileType=pdf en https://www.onlinebibliotheek.nl/dam/Handleidingen/handleiding-e-books-op-ereader-zetten-windows-mac-2020.pdf hebben een documenttitel in de eigenschappen, maar in de eigenschappen staat ingesteld dat de bestandsnaam wordt getoond. Zorg dat niet de bestandsnaam, maar de documenttitel wordt getoond.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/443920583/feel-good-productiviteit-ali-abdaal staat een deel van een introductietekst met daarna de knop "Lees meer". Het activeren van deze knop zorgt ervoor dat erboven meer tekst verschijnt. De focus blijft staan, maar moet naar de nieuw verschenen content gaan, want anders kunnen gebruikers missen dat nieuwe content is verschenen en moeten ze in tegengestelde richting navigeren. Het is ook te overwegen om deze knop weg te halen.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/ staan onder "Onze lees- en luistertips" de links "Bekijk dit e-book" en "Bekijk dit luisterboek". Deze links hebben geen context met de tekst erboven en daarom kan deze tekst niet gebruikt worden om het linkdoel te bepalen. Daarom is niet duidelijk waar de link naartoe gaat. Voeg deze informatie toe aan de linkteksten of via bijvoorbeeld de title van de links.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat onder "Organisatiegegevens" een link met de linktekst "Lees meer". Vermijd linkteksten als ‘Lees meer’ en ‘Klik hier’, want zulke teksten beschrijven het linkdoel niet. Zorg dat linkteksten duidelijk beschrijven waar de link naartoe gaat, bijvoorbeeld door de tekst aan te vullen met de titel van het bericht of pagina waarnaar gelinkt wordt. Als visueel duidelijk is waar de link bij hoort hoeft deze aanvullende tekst niet visueel zichtbaar te zijn.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie.html staan meerdere afbeeldingen die ook links zijn. De afbeelding met de tekst "Twintig boekenseries die je laten doorlezen" is een link met de naam "Ontdek poëzie". De link gaat echter niet naar een pagina over poëzie (die link staat namelijk verderop), maar naar een andere pagina. Het linkdoel is hierdoor niet duidelijk. De link bij de afbeelding met de tekst "Bakbijbels en kookboeken…" heeft de naam "vrouw keuken aan het koken met ipad". Het doel van deze link is hierdoor niet duidelijk. Dit komt vaker voor. Het is te overwegen om de links bij de afbeeldingen te verwijderen, omdat er ook al een link onder de afbeeldingen staat. Zie ook succescriterium 2.5.3.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/lid-worden.html staan onder "Je kunt lid worden van:" twee links met de linktekst "Bekijk alle voordelen". Deze linkteksten geven niet duidelijk aan wat het doel van de links is en zijn niet uniek. Geef deze links een duidelijk linkdoel, bijvoorbeeld door de linkteksten aan te passen of door extra informatie in het title-attribuut te zetten. Andere oplossingen zijn ook mogelijk.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Naast het volgen van links moet er nog minstens één andere manier zijn om pagina's op de website te vinden. Er is een zoekmachine aanwezig, maar hiermee kunnen niet alle pagina's gevonden worden. Het gaat bijvoorbeeld om https://www.onlinebibliotheek.nl/tijdschriften.html, https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/boekenseries.html, https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/lid-worden/de-lokale-bibliotheek.html en https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/privacy-policy.html.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://login.kb.nl/si/login/ staat bovenin een knop voor het wisselen van de taal. De naam van deze knop is "common.header.languageSelectorLabel" en dat is geen duidelijke naam. Wijzig dit naar bijvoorbeeld "Taalkeuze, huidige taal NL". Zie ook succescriterium 2.5.3.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als de website https://www.onlinebibliotheek.nl/ voor het eerst wordt bezocht, staat bovenaan een cookiebanner. Hierin staat ook een icoon van een kruis. Als deze knop de toetsenbordfocus ontvangt, is dat niet zichtbaar.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie.html staan vanaf "Lees met liefde" meerdere afbeeldingen van tekst (zie ook succescriterium 1.4.5). Dit zijn ook links die focus kunnen ontvangen. Deze focus is echter niet zichtbaar op deze afbeeldingen.
Op pagina ttps://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/titia-hoogendoorn.html staan onder de video drie afbeeldingen van boeken. Dit zijn ook links die focus kunnen ontvangen. Deze focus is echter niet zichtbaar op deze afbeeldingen.
Op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/profiel is de toetsenbordfocus niet zichtbaar op de knoppen "Pas je gegevens aan" en "pas je abonnement aan".
Op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens staat de knop "Gegevens wijzigen". Nadat deze knop eenmaal de focus heeft ontvangen, verandert de achtergrond van zwart naar wit en de tekst van wit naar zwart. Als deze knop later weer de focus ontvangt, is dat niet meer zichtbaar.
Op pagina https://login.kb.nl/si/login/ staat bovenin een knop voor het wisselen van de taal. De focus is niet zichtbaar op deze knop en op de onderdelen die getoond kunnen worden met deze knop.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Voldoende
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie.html staan meerdere afbeeldingen die ook links zijn. Voor dit succescriterium is het nodig dat de zichtbare tekst onderdeel is van de naam van een link, zodat deze met spraakbedieningssoftware bediend kan worden. Dit is niet overal het geval, bijvoorbeeld bij de afbeelding met de tekst "Twintig boekenseries die je laten doorlezen". De naam van deze link is "Ontdek poëzie". De link bij de afbeelding met de tekst "Bakbijbels en kookboeken…" heeft de naam "vrouw keuken aan het koken met ipad" en hier geldt dus hetzelfde probleem. Dit komt vaker voor. Zie ook succescriterium 2.4.4.
Op pagina's https://www.onlinebibliotheek.nl/, https://www.onlinebibliotheek.nl/tijdschriften.html en https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie.html staat een icoon van Google Play. De toegankelijke naam is "Download in Google Play Store" en bevat niet de tekst die visueel zichtbaar is: "Ontdek het op Google Play". Zorg ervoor dat de visuele naam in de toegankelijke naam aanwezig is, liefst vooraan.
Op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens staan meerdere labels en invoervelden. Deze labels en invoervelden zijn niet met elkaar geassocieerd, waardoor de zichtbare labelteksten niet gebruikt kunnen worden om de invoervelden te bedienen. Zie ook succescriteria 1.3.1 en 4.1.2.
Op pagina https://login.kb.nl/si/login/ staat bovenin een knop voor het wisselen van de taal. De naam van deze knop is "common.header.languageSelectorLabel" en dat betekent dat de visueel zichtbare tekst niet gebruikt kan worden om deze knop te bedienen. Wijzig dit naar bijvoorbeeld "Taalkeuze, huidige taal NL". Zie ook succescriterium 2.4.6.
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de eigenschappen van PDF https://leibniz.zbkb.nl/assets/id/PPN%3A443920583?aid=kb-online-bibliotheek&sid=14&dts=1742830743644&sig=930970dc0aa3eb9dcb26684a1fb38110bf2bdff63da3875c2e34071bd7209e40&type=preview&fileType=pdf is de taal niet goed ingevuld. Deze staat op "en-GB" in plaats van "nl", "nl-NL" of "Nederlands". Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op meerdere pagina's - waaronder https://www.onlinebibliotheek.nl/, https://www.onlinebibliotheek.nl/e-books.html en https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie.html - staan diverse titels van boeken, e-books, luisterboeken etc. Deze titels kunnen ook in een andere taal zijn. Wel zou het goed zijn om deze titels in een andere taal een taalwisseling te geven, bijvoorbeeld lang="en" voor Engelstalige titels. Dan kan hulpsoftware deze titels ook in de juiste taal presenteren aan de gebruiker.
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Voldoende
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Voldoende
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het formulier op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/contact/inloggen.html maakt alleen gebruik van HTML5-veldcontroles. Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware goed ondersteund. De melding is soms kortaf, onvolledig of blijft te kort staan. Ook kun je de tekstgrootte niet aanpassen, zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutmeldingen toe aan het formulier om dit probleem op te lossen.
Wanneer bezoekers op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens geen of foutieve invoer invullen, verschijnen meldingen bovenaan de pagina. Bijvoorbeeld "Voornaam is verplicht". Een goede foutidentificatie vermeldt welke fout is gemaakt en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld "Het veld Voornaam is niet ingevuld".
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Als hier geen of een foutief e-mailadres wordt ingevuld, verschijnt alleen een rode lijn en geen foutmelding. Voeg een foutmelding toe dat duidelijk aangeeft wat er fout is gegaan.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/contact/inloggen.html staat een formulier waar bij de verplichte velden een asterisk "*" wordt getoond. Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: "Velden met een sterretje (*) zijn verplicht".
Op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens zijn de velden "Voornaam", "familienaam" en "Postcode" verplicht. Dit is niet vooraf aangegeven. Zorg ervoor dat duidelijk is dat deze velden verplicht ingevuld moeten worden.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. De invoervelden voor het e-mailadres, de naam en een stap verder het bericht hebben geen visueel label, maar alleen een placeholdertekst. De placeholdertekst is niet voldoende, want die verdwijnt zodra de bezoeker begint met typen. Voor sommige mensen kan het moeilijk zijn om te onthouden wat ze moeten invullen als dat er niet duidelijk bij staat. Voeg een label toe dat altijd zichtbaar blijft om dit probleem op te lossen.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Het veld voor het e-mailadres is verplicht, maar deze vereiste is niet vooraf bekendgemaakt. Voeg een instructie toe dat dit een verplicht veld is.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Het veld voor de naam heeft een maximaal aantal karakters van 15 karakters. Dit is niet vooraf bekendgemaakt.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Voldoende
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Voldoende
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op elke pagina van het domein https://www.onlinebibliotheek.nl/ staat in het hoofdmenu een link "meer". Deze kan een submenu tonen. De status van de link (in- of uitgeklapt) is niet programmatisch te bepalen. Los dit op door bijvoorbeeld het toevoegen van het attribuut aria-expanded.
Op elke pagina van het domein https://www.onlinebibliotheek.nl/ staat bovenaan een zoekveld met daarnaast een knop om te zoeken. Deze knop heeft geen naam. Er is wel een span-element in de knop aanwezig met de tekst "Vind", maar deze is verborgen via display:none; en daardoor ook niet beschikbaar voor hulpsoftware. Verberg deze tekst op een andere manier, bijvoorbeeld door deze buiten beeld te plaatsen.
Op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens staan meerdere labels en invoervelden. Deze labels en invoervelden zijn niet met elkaar geassocieerd, waardoor de invoervelden geen naam hebben. Zie ook succescriteria 1.3.1 en 2.5.3.
Op pagina https://login.kb.nl/si/login/ staat in het wachtwoordveld een knop voor het tonen of verbergen van het wachtwoord. Deze knop heeft wel een naam, maar zodra deze knop de toetsenbordfocus krijgt of als de muisaanwijzer hierover beweegt, verdwijnt de naam van de knop. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de pop-up. Zorg dat de knop een naam houdt bij focus en hover.
Op pagina https://login.kb.nl/si/login/ is bij het invoerveld "Gebruikersnaam" een div-element met het attribuut aria-required="true" en dat klopt niet voor dit element. Verplaats dit attribuut naar het input-element.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Deze knop heeft geen naam, geen rol en geen waarde. Dit is een div-element dat alleen voor muisgebruik interactief is gemaakt. Maak hier een button-element van, geef het een naam (bijvoorbeeld via een aria-label) en geef aan of het geopend of gesloten is (bijvoorbeeld door dit in het aria-label te verwerken of door gebruik te maken van aria-expanded). Dit geldt ook voor de knoppen waarmee het venster gesloten kan worden. Zie ook succescriterium 2.1.1.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Als een conversatie is gestart, staan hierin knoppen voor het invoegen van een bijlage en een emoticon, voor het bedienen van het geluid en voor het stoppen van de chat. Deze knoppen hebben geen naam, geen rol en geen waarde. Maak hier button-elementen van en geef ze een naam, bijvoorbeeld via een aria-label. Zie ook succescriterium 2.1.1.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/lid-worden/de-lokale-bibliotheek.html kan worden gezocht op een bibliotheek in de buurt. Vervolgens kan in de knop "Zoek Bibliotheek" een wachtanimatie zichtbaar zijn. Dat de resultaten geladen wordt, wordt nu niet gecommuniceerd. Dit geldt ook voor als de resultaten beschikbaar zijn of als de melding "Geen bibliotheek gevonden…" verschijnt. Dit zijn statusberichten die ook aan gebruikers van hulpsoftware gecommuniceerd moeten worden. Los dit op door bijvoorbeeld gebruik te maken van aria-live="polite". Het element en dit attribuut moeten al aanwezig zijn in de DOM als de pagina is geladen, want daarmee kan hulpsoftware achterhalen dat er nieuwe content kan verschijnen.
Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Als een conversatie is gestart, kan nieuwe content verschijnen, zoals "Medewerker aan het typen…" en het bericht van de medewerker. Deze nieuwe content wordt nu niet gecommuniceerd aan hulpsoftware. Los dit op door bijvoorbeeld gebruik te maken van aria-live="polite". Het element en dit attribuut moeten al aanwezig zijn in de DOM als de pagina is geladen, want daarmee kan hulpsoftware achterhalen dat er nieuwe content kan verschijnen. Andere oplossingen zijn ook mogelijk.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://www.onlinebibliotheek.nl/
- https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html
- https://www.onlinebibliotheek.nl/zoekresultaten.website.html?q=boek
- https://www.onlinebibliotheek.nl/404.html
- https://www.onlinebibliotheek.nl/e-books.html
- https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/443920583/feel-good-productiviteit-ali-abdaal
- https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/439366615/Avonturen-in-de-ruimte-Jack-Vance
- https://www.onlinebibliotheek.nl/luisterboeken/nieuw-in-de-collectie.html
- https://www.onlinebibliotheek.nl/luisterboeken/fantasy-sciencefiction.html
- https://www.onlinebibliotheek.nl/tijdschriften.html
- https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie.html
- https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/boekenseries.html
- https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/titia-hoogendoorn.html
- https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/app/veelgestelde-vragen/inleveren-verwijderen.html
- https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/lid-worden/de-lokale-bibliotheek.html
- https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/e-books/e-reader/e-books-op-e-reader-zetten.html
- https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/contact/inloggen.html
- https://www.onlinebibliotheek.nl/account/boekenplank.html
- https://reg.kb.nl/wijzigen/profiel
- https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens
- https://reg.kb.nl/lidworden?type=proef
- https://login.kb.nl/si/login/
- https://www.onlinebibliotheek.nl/dam/Handleidingen/handleiding-e-books-op-ereader-zetten-windows-mac-2020.pdf
- https://leibniz.zbkb.nl/assets/id/PPN%3A443920583?aid=kb-online-bibliotheek&sid=14&dts=1742830743644&sig=930970dc0aa3eb9dcb26684a1fb38110bf2bdff63da3875c2e34071bd7209e40&type=preview&fileType=pdf
- https://www.onlinebibliotheek.nl/zoekresultaten.catalogus.html?onderwerpVolwassenen=19.0
- https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/438465466/schwung-wilfried-de-jong
- https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice.html
- https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/privacy-policy.html
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Edge, versie 134 (standaard)
- Firefox, versie 136
- NVDA 2024.1 in combinatie met Firefox
- VoiceOver 10 in combinatie met Safari 18.3
- Polypane 23.1
- Adobe Acrobat Pro DC
- PAC PDF Accessibility Checker 2024
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.