Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid Online Bibliotheek

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Online Bibliotheek
Datum 7 april 2025
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op onlinebibliotheek.nl.
  • Alle pagina's achter inlog op login.kb.nl en reg.kb.nl.
  • Alle PDF's op leibniz.zbkb.nl.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website, zoals jeugdbibliotheek.nl.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 101

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/titia-hoogendoorn.html staat een iframe met een video van Titia Hoogendoorn. Het tekstalternatief van deze video is "video" en dat geeft onvoldoende de inhoud weer. Vul het title-attribuut van deze iframe aan met deze informatie.

Bevinding 2: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/titia-hoogendoorn.html staat onder "Wie is Titia Hoogendoorn?" een afbeelding met het tekstalternatief "Lisa Weeda". Dit tekstalternatief klopt niet, want dit is een afbeelding van Titia Hoogendoorn.

Bevinding 3: In de PDF op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/dam/Handleidingen/handleiding-e-books-op-ereader-zetten-windows-mac-2020.pdf staat op de eerste pagina een informatieve afbeelding zonder tekstalternatief. Het gaat om het logo van de online Bibliotheek. Deze afbeelding is niet puur decoratief en heeft daarom een alternatieve tekst nodig. Voeg een alternatieve tekst toe om dit probleem op te lossen.

Bevinding 4: In de PDF op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/dam/Handleidingen/handleiding-e-books-op-ereader-zetten-windows-mac-2020.pdf staan meerdere decoratieve afbeeldingen, zoals de grijze vlakken rechtsboven, het blauwe icoon boven de tekst op de eerste pagina en meer. Ook de afbeeldingen bij de stappen kunnen gezien worden als decoratief. Deze afbeeldingen hebben geen beschrijving en zijn niet als artefact aangemerkt. Decoratieve afbeeldingen moeten als artefact worden opgemaakt, zodat deze verborgen kunnen worden voor hulpsoftware.

1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 5: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/439366615/Avonturen-in-de-ruimte-Jack-Vance staat een audiofragment. Er is geen uitgeschreven tekst aanwezig, waardoor mensen die doof of slechthorend zijn deze informatie nu missen. Voeg een uitgeschreven tekst toe.
Dit zou eventueel gezien kunnen worden als content van derden. Als dat het geval is, kan dit als uitzondering in de toegankelijkheidsverklaring benoemd worden.

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 6: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/e-books/e-reader/e-books-op-e-reader-zetten.html komt in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld het logo aan het begin en eind en "Stap 1", "Stap 2" etc. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript of maak gebruik van een (extra) audiospoor om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5.

Bevinding 7: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/titia-hoogendoorn.html komt in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 0:06 "Ontdek met Titia Hoogendoorn" en rond 2:18 "Download de app. Ontdek de collectie.". Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript of maak gebruik van een (extra) audiospoor om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5.

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 8: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/e-books/e-reader/e-books-op-e-reader-zetten.html komt in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld het logo aan het begin en eind en "Stap 1", "Stap 2" etc. Een audiodescriptie ontbreekt in deze video. Audiodescriptie is een (extra) audiospoor waarin verteld wordt wat er in beeld te zien is. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video. Zie ook succescriterium 1.2.3.

Bevinding 9: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/titia-hoogendoorn.html komt in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 0:06 "Ontdek met Titia Hoogendoorn" en rond 2:18 "Download de app. Ontdek de collectie.". Een audiodescriptie ontbreekt in deze video. Audiodescriptie is een (extra) audiospoor waarin verteld wordt wat er in beeld te zien is. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video. Zie ook succescriterium 1.2.3.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 10: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/lid-worden/de-lokale-bibliotheek.html staan de h3-koppen "De voordelen" en "Hoe word ik lid?". De koppen die hieronder staan, zoals "Toegang tot de enorme collectie" en "Zoek een bibliotheek…" zijn van hetzelfde niveau (h3) en dat klopt qua structuur niet. Een bijkomend probleem is dat de eerstgenoemde kop hierdoor geen content heeft waar het een kop van kan zijn. Wijzig de onderliggende koppen naar een lager niveau (h4). Dit komt vaker voor, bijvoorbeeld op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html, vanaf "Kom je er niet uit?".

Bevinding 11: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/privacy-policy.html zijn de kopteksten "1. Wie is de KB?" tot en met "12. Vragen, opmerkingen of klachten?" niet opgemaakt als koppen, bijvoorbeeld h4.

Bevinding 12: Op pagina's https://www.onlinebibliotheek.nl/, https://www.onlinebibliotheek.nl/tijdschriften.html en https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie.html staan logo's van de App Store en Google Play. Dit zijn ook koppen (h4), maar er is geen content waar dit koppen van kunnen zijn. Verwijder deze koppen.

Bevinding 13: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/app/veelgestelde-vragen/inleveren-verwijderen.html staat de h3-kop "Zo verwijder je een download…". De koppen daaronder, "Stap 1", "Stap 2" etc. zijn koppen van hetzelfde niveau (h3), maar moeten gewijzigd worden naar een kop van een lager niveau (bijv. h4) om de structuur op de pagina goed weer te geven. Dit komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/lid-worden.html.

Bevinding 14: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/titia-hoogendoorn.html staat de koptekst ""Hou je van verhalende podcasts? Dan hou je…". Dit is echter geen kop, maar een quote. Maak dit op als een blockquote-element.

Bevinding 15: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/ staan in het uitklapbare onderdeel "De abonnementen uitgelegd" meerdere opsommingen die niet als opsommingslijsten zijn opgemaakt. Maak dit op met ul- en li-elementen.

Bevinding 16: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/privacy-policy.html zijn de opsommingen onder "3. Welke gegevens verzamelen…" en "5. Voor welke doeleinden…" niet opgemaakt als opsommingslijsten (ul- en li-elementen).

Bevinding 17: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/luisterboeken/fantasy-sciencefiction.html is het huidige onderdeel in het hoofdmenu visueel gemarkeerd. Deze informatie is echter niet programmatisch te bepalen. Voeg dit toe als onzichtbare tekst of via aria-current. Dit kan vaker voorkomen, maar op sommige pagina's is een alternatief aanwezig in de koptekst of paginatitel.

Bevinding 18: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/luisterboeken/fantasy-sciencefiction.html kan de weergave gewijzigd worden. De actuele weergave ("Lijst" of "Afbeeldingen") is niet programmatisch te bepalen. Voeg deze informatie toe als onzichtbare tekst of via aria-current.

Bevinding 19: Op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens staan meerdere labels en invoervelden. Deze labels en invoervelden zijn niet met elkaar geassocieerd, waardoor de relaties niet bepaald kunnen worden. Voeg aan elk label-element een for-attribuut toe dat verwijst naar de id van het bijbehorende invoerveld. Zie ook succescriteria 2.5.3 en 4.1.2.

Bevinding 20: De PDF op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/dam/Handleidingen/handleiding-e-books-op-ereader-zetten-windows-mac-2020.pdf is voorzien van tags, maar hier zijn problemen mee. Zo zijn kopteksten niet opgemaakt als koppen, bijvoorbeeld "Inleiding" op de tweede pagina en "Stap 1…" op de derde pagina. Ook is sommige content onterecht in één tag opgemaakt (bijvoorbeeld "Stap 2…" en "Nu je het e-book…" op de vierde pagina), terwijl andere content juist onterecht gesplitst is in meerdere tags (bijvoorbeeld de tekst op de eerste pagina). Verder is de content op de laatste twee pagina's niet getagd.

Bevinding 21: De PDF op pagina https://leibniz.zbkb.nl/assets/id/PPN%3A443920583?aid=kb-online-bibliotheek&sid=14&dts=1742830743644&sig=930970dc0aa3eb9dcb26684a1fb38110bf2bdff63da3875c2e34071bd7209e40&type=preview&fileType=pdf is voorzien van tags, maar hier zijn problemen mee. Zo is niet alle content getagd. Bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) een groot deel van de achtste pagina. De content die wel getagd is, is alleen getagd als alinea (P-tag), terwijl bijvoorbeeld kopteksten en de inhoudsopgave getagd moeten zijn als kop (H1 t/m H6) en inhoudsopgave (TOC en TOCI). Ook zijn de iconen van magneten niet getagd. Verder komen de zichtbare paginanummers niet overeen met de pagina's van het document.

Bevinding 22: Advies: op pagina's https://www.onlinebibliotheek.nl/, https://www.onlinebibliotheek.nl/tijdschriften.html en https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/titia-hoogendoorn.html komen lege koppen voor. Lege koppen zijn verwarrend voor sommige bezoekers. Laat lege koppen weg.

Bevinding 23: Advies: op pagina https://reg.kb.nl/lidworden?type=proef staat de koptekst "Heb je al een inlogaccount bij ons?" en twee knoppen "Ja" en "Nee". Om meteen duidelijk te maken waarvoor de knoppen zijn, zou het goed zijn om de namen van de knoppen te wijzigen in "Ja, ik heb al een inlogaccount" en "Nee, ik heb nog geen inlogaccount". Dit mag deels onzichtbaar zijn, zodat visueel niets hoeft te wijzigen. Andere manieren zijn ook mogelijk. Let op dat de zichtbare tekst wel onderdeel van de naam moet blijven.

Bevinding 24: Advies: als de website https://www.onlinebibliotheek.nl/ voor het eerst wordt bezocht, staat bovenaan een cookiebanner. Hierin staan de knoppen "Akkoord" en "Niet akkoord". Om meteen duidelijk te maken waarvoor de knoppen zijn, zou het goed zijn om de namen van de knoppen te wijzigen in "Ik ga akkoord met cookies op deze website" en "Ik ga niet akkoord met cookies op deze website" of iets dergelijks. Dit mag deels onzichtbaar zijn, zodat visueel niets hoeft te wijzigen. Andere manieren zijn ook mogelijk. Let op dat de zichtbare tekst wel onderdeel van de naam moet blijven.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 25: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat onder "Chat met een medewerker" de instructie "Start een chat door rechtsonderin op het chat-icoon te klikken.". Deze instructie is afhankelijk van de visuele weergave en kan daarom gemist worden door blinde en slechtziende gebruikers. Voeg een instructie toe die niet alleen afhankelijk is van zintuiglijke eigenschappen. Bijvoorbeeld de naam van de knop.

Bevinding 26: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/app/veelgestelde-vragen/inleveren-verwijderen.html staat onder "Stap 1" de instructie "Druk op de drie puntjes naast het boek.". Deze instructie is afhankelijk van de visuele weergave en kan daarom gemist worden door blinde en slechtziende gebruikers. Voeg een instructie toe die niet alleen afhankelijk is van zintuiglijke eigenschappen. Bijvoorbeeld de naam van de knop.

Bevinding 27: Advies: in de PDF op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/dam/Handleidingen/handleiding-e-books-op-ereader-zetten-windows-mac-2020.pdf staat op de vijfde pagina, onder "Stap 3: Zet het e-book op je e-reader" de tekst "10. Je e-reader wordt aangemeld in de linkerkolom van Adobe Digital Editions". Dit is een verwijzing naar een locatie op het scherm en dit is niet voor iedereen waarneembaar. De aanname is echter dat deze locatie niet direct relevant is voor de handleiding en daarom is dit nu niet afgekeurd. Als deze locatie (de linkerkolom) wel belangrijk is, moet er ook een andere instructie zijn, bijvoorbeeld door te verwijzen naar een kop die er mogelijk boven staat.

1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 28: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/contact/inloggen.html staat een formulier waar de bezoeker onder andere zijn eigen naam, gebruikersnaam en e-mailadres kan invullen. Het doel van deze velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat deze velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email". Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut staat op de pagina: https://www.w3.org/Translations/WCAG21-nl/#input-purposes.

Bevinding 29: Op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens staan invoervelden waar bezoekers eigen gegevens moeten invoeren. HTML5-invoervelden die informatie over de gebruiker vragen, zoals naam, postcode en e-mailadres, moeten een juist autocomplete-attribuut hebben. Op pagina https://www.w3.org/Translations/WCAG21-nl/#input-purposes staat meer informatie over welke velden een autocomplete-attribuut nodig hebben en welke dat moet zijn.

Bevinding 30: Op pagina https://login.kb.nl/si/login/ is het autocomplete-attribuut aanwezig in beide invoervelden. Bij het invoerveld "Wachtwoord" is de waarde "password" echter niet correct. Dit moet "current-password" zijn.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 31: Als de pagina's op het domein https://www.onlinebibliotheek.nl/ worden bekeken op een klein of ingezoomd scherm, staat onder in beeld een menu met de onderdelen "Home", "Menu" en "Zoeken". Als deze onderdelen de toetsenbordfocus krijgen, is dat alleen zichtbaar doordat ze een andere kleur krijgen (oranje in plaats van wit). Kleur mag niet als enige worden gebruikt om informatie, bijvoorbeeld over toetsenbordfocus, door te geven. Gebruik nog minimaal één andere manier, bijvoorbeeld een goed zichtbare focusrand.

Bevinding 32: Als op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/contact/inloggen.html de select-elementen bij "Waar gaat je vraag of opmerking over?" en "Ben je al lid?" en de knop bij "Wil je een bijlage meesturen?" de toetsenbordfocus krijgen, is dit alleen zichtbaar door een lichtoranje achtergrondkleur (HEX #FDE5D0) in plaats van wit. De contrastratio is hier 1,2:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn om zichtbaar te zijn. Dit is ook het geval bij de overige invoervelden, maar daar is ook een cursor zichtbaar en die heeft wel voldoende contrast.

Bevinding 33: Als op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens het selectievakje bij "Ik ben 16 jaar…" de toetsenbordfocus krijgt, is dit alleen zichtbaar door een lichtoranje achtergrondkleur (HEX #FDE5D0) in plaats van wit. De contrastratio is hier 1,2:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn om zichtbaar te zijn.

Bevinding 34: Als op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/profiel de link "< terug" de toetsenbordfocus krijgt, is dit alleen zichtbaar door een grijze achtergrondkleur (HEX #EDEDED) in plaats van wit. De contrastratio is hier 1,2:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn om zichtbaar te zijn.

Bevinding 35: Als op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens de link "Terug naar je profiel" de toetsenbordfocus krijgt, is dit alleen zichtbaar door een grijze achtergrondkleur (HEX #EDEDED) in plaats van wit. De contrastratio is hier 1,2:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn om zichtbaar te zijn.

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 36: Op pagina's https://www.onlinebibliotheek.nl/zoekresultaten.website.html?q=boek en https://www.onlinebibliotheek.nl/zoekresultaten.catalogus.html?onderwerpVolwassenen=19.0 staan onder "Verfijnen op resultaten" meerdere opties met daarachter een grijze cijfer (HEX #757575) op een lichtgrijze achtergrond (HEX #EDEDED). De contrastratio is hier 3,9:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 37: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/zoekresultaten.website.html?q=boek kunnen naast de zoekresultaten groene afbeeldingen (HEX #02B8B6) staan met witte tekst erin, zoals "e-books", "e-reader" etc. De contrastratio is hier 2,5:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Soms is een alternatief aanwezig in de tekst ernaast, maar dat is niet altijd zo.

Bevinding 38: Op pagina's https://www.onlinebibliotheek.nl/zoekresultaten.website.html?q=boek en https://www.onlinebibliotheek.nl/zoekresultaten.catalogus.html?onderwerpVolwassenen=19.0 staan onder "Verfijnen op resultaten" de categorieën "Type", "Trefwoorden" etc. op een witte achtergrond. Als deze de toetsenbordfocus krijgen, worden deze teksten oranje (HEX #FF7320). De contrastratio is hier 2,7:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 39: Op pagina's https://www.onlinebibliotheek.nl/ en https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice.html staan onder "Meer informatie over de online Bibliotheek" en "Veelgestelde vragen" kopteksten die in- en uitgeklapt kunnen worden op een witte achtergrond. Als deze de toetsenbordfocus krijgen, worden deze teksten oranje (HEX #FF7320). De contrastratio is hier 2,7:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/438465466/schwung-wilfried-de-jong, https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/443920583/feel-good-productiviteit-ali-abdaal en https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/439366615/Avonturen-in-de-ruimte-Jack-Vance.

Bevinding 40: Op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens kunnen rode foutmeldingen verschijnen (HEX #FF0000) op een witte achtergrond De contrastratio is hier 3,9:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 41: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. In het geopende chatvenster staat de witte tekst "start" op een oranje achtergrond (HEX #EF7F3D)- De contrastratio is hier 2,7:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 42: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Als een conversatie is gestart, staat hier een afbeelding met de groene tekst "stop chat" (HEX #00CDDD). De contrastratio is hier 1,9:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Zie ook succescriterium 1.4.5.

Bevinding 43: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Als een conversatie is beëindigd, verschijnt een knop met de witte tekst "download" op een lichtgroene achtergrond (HEX #33E1BC). De contrastratio is hier 1,7:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 44: In de PDF op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/dam/Handleidingen/handleiding-e-books-op-ereader-zetten-windows-mac-2020.pdf staan meerdere groene teksten (HEX #00BAB5) op een witte achtergrond. De contrastratio is hier 2,4:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn voor normale tekst en minimaal 3,0:1 voor grote tekst.

1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 45: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/zoekresultaten.website.html?q=boek staan soms naast de zoekresultaten afbeeldingen met tekst erin, zoals "e-books", "e-reader" etc. Voor bezoekers met een visuele beperking is het belangrijk dat tekst als HTML wordt geplaatst en niet in een afbeelding. Zij kunnen tekst in HTML namelijk met een eigen stylesheet naar hun wensen opmaken, terwijl tekst in een afbeelding niet aanpasbaar is. Plaats de tekst indien mogelijk als platte tekst of voeg een toegankelijk alternatief toe. Let op: het toevoegen van een alternatieve tekst zoals beschreven in succescriterium 1.1.1 is niet voldoende om te voldoen aan dit succescriterium.

Bevinding 46: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie.html staan vanaf "Lees met liefde" tot en met "Verhalen in de sneeuw" afbeeldingen van tekst. Slechtzienden kunnen deze tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen. De tekst op de afbeeldingen komt niet helemaal voor op de pagina. Plaats de volledige tekst daarom als HTML-tekst op de pagina.

Bevinding 47: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Als een conversatie is gestart, staat hier een afbeelding met de groene tekst "stop chat". Slechtzienden kunnen deze tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen. De tekst op de afbeeldingen komt niet helemaal voor op de pagina. Plaats de volledige tekst daarom als HTML-tekst op de pagina.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 48: Op het domein https://www.onlinebibliotheek.nl/ is een zogenaamde 'skiplink' aanwezig die in beeld komt als met de Tab-toets wordt genavigeerd. Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024 pixels ingezoomd wordt tot 400%, valt de inhoud van deze skiplink deels buiten beeld en moet horizontaal gescrold worden om de tekst te kunnen lezen. Dit is echter niet toegestaan. Zorg ervoor dat alle tekst in het scherm staat.

Bevinding 49: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024 pixels ingezoomd wordt tot 400%, valt op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/profiel een deel van het e-mailadres buiten beeld. Nu moet horizontaal gescrold worden om het hele e-mailadres te kunnen lezen en dat is niet toegestaan. Zorg ervoor dat lange woorden worden afgebroken en op de volgende regel doorgaan. Andere oplossingen zijn ook mogelijk.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 50: In het hoofdmenu op het domein https://www.onlinebibliotheek.nl/ staan de onderdelen "e-books" t/m "meer". Als deze de toetsenbordfocus krijgen, verschijnt een oranje kader (HEX #FF7320) op een witte achtergrond. De contrastratio is hier 2,7:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn. Dit komt vaker voor.

Bevinding 51: Als het domein https://www.onlinebibliotheek.nl/ op een klein of ingezoomd scherm wordt bekeken, kan in het menu de zoekfunctie worden geopend. Als daarin de zoekknop de focus krijgt, wordt dit icoon oranje (HEX #FF7320) op een lichtoranje achtergrond (HEX #FDE5D0). De contrastratio is hier 2,2:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn.

Bevinding 52: Als op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/lid-worden/de-lokale-bibliotheek.html de link "Terug naar keuze lidmaatschap" de focus krijgt, verschijnt een oranje focusindicator (HEX #FF7320) op een lichtoranje achtergrond (HEX #FDE5D0). De contrastratio is hier 2,2:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn. Dit probleem komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/e-books/e-reader/e-books-op-e-reader-zetten.html en https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/titia-hoogendoorn.html.

Bevinding 53: Op pagina https://login.kb.nl/si/login/ staat een grijs icoon (HEX #D9D8DA) voor het tonen van het wachtwoord op een witte achtergrond. De contrastratio is hier 1,4:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn. Als het wachtwoord getoond is, wordt dit icoon oranje (HEX #FE731F). De contrastratio is hier 2,7:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn.

Bevinding 54: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Dit is een wit icoon op een oranje achtergrond (HEX #EF7F3D). De contrastratio is hier 2,7:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn. Dit geldt ook voor de knoppen waarmee het venster gesloten kan worden.

1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 55: In het hoofdmenu op het domein https://www.onlinebibliotheek.nl staat het onderdeel "meer". Als de gebruiker hier overheen hovert met de muisaanwijzer, verschijnt aanvullende content. De bezoeker kan deze content niet weghalen zonder de muis te bewegen. Een bezoeker moet dit bijvoorbeeld met de Escape-toets kunnen doen.

Bevinding 56: Op pagina https://login.kb.nl/si/login/ staat in het wachtwoordveld een icoon voor het tonen of verbergen van het wachtwoord. Als de muis hierover wordt bewogen, verschijnt een tooltip met de tekst "Wachtwoord laten zien" of "Wachtwoord verbergen". Deze content voldoet niet aan de voorwaarde 'aanwijsbaar', omdat hier niet met de muis over de tekst bewogen kan worden.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 57: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Deze knop kan niet met het toetsenbord bereikt en bediend worden. Dit geldt ook voor de knoppen waarmee het venster gesloten kan worden. Zie ook succescriterium 4.1.2.

Bevinding 58: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Als een conversatie is gestart, staan hierin knoppen voor het invoegen van een bijlage en een emoticon, voor het bedienen van het geluid en voor het stoppen van de chat. Deze knoppen kunnen niet met het toetsenbord bediend worden. Zie ook succescriterium 4.1.2.

2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 59: Pagina's https://www.onlinebibliotheek.nl/account/boekenplank.html, https://reg.kb.nl/wijzigen/profiel, https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens en https://reg.kb.nl/lidworden?type=proef zijn alleen te bereiken als de gebruiker ingelogd is. Er is een tijdslimiet aanwezig van enige uur, waarna de gebruiker automatisch wordt uitgelogd. Tijdens de audit is geen manier gevonden om deze tijdslimiet uit te zetten, aan te passen of te verlengen. Geef gebruikers de mogelijkheid om ingelogd te blijven, bijvoorbeeld door een waarschuwing te tonen voordat automatisch wordt uitgelogd.

2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 60: De pagina's op het domein https://www.onlinebibliotheek.nl/ bevatten wel een skiplink (een mechanisme om naar de unieke inhoud van de pagina te springen), maar deze skiplink is niet het eerste dat focus krijgt. Dat is namelijk het logo. Zorg ervoor dat de skiplink naar de hoofdinhoud als eerste op de website focus krijgt om dit probleem op te lossen. De cookiemelding mag hier eventueel wel vóór blijven.

Bevinding 61: Advies: het gebruik van zogenaamde landmarks kan blinde toetsenbordgebruikers ook helpen om naar de unieke inhoud van de pagina te gaan. De pagina's bevatten momenteel geen main-landmark voor de hoofdinhoud. Dit kan nog toegevoegd worden. Let op: dit is geen voldoende oplossing voor ziende toetsenbordgebruikers die geen schermlezersoftware gebruiken.

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 62: De pagina's https://www.onlinebibliotheek.nl/zoekresultaten.website.html?q=boek en https://www.onlinebibliotheek.nl/zoekresultaten.catalogus.html?onderwerpVolwassenen=19.0 hebben allebei de paginatitel "Zoekresultaten". Deze titel geeft wel het onderwerp of doel aan, maar is niet uniek. Geef deze pagina's een unieke titel die beknopt het onderwerp of doel aangeeft, bijvoorbeeld "Zoekresultaten in de catalogus" en "Zoekresultaten op de website" of iets dergelijks.

Bevinding 63: De pagina's https://reg.kb.nl/wijzigen/profiel, https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens en https://reg.kb.nl/lidworden?type=proef hebben allemaal de paginatitel "Welkom bij de online Bibliotheek". Deze titel geeft niet het onderwerp of doel aan en is niet uniek. Geef deze pagina's een unieke titel die beknopt het onderwerp of doel aangeeft, bijvoorbeeld "Profiel wijzigen | online Bibliotheek" etc.

Bevinding 64: De PDF op pagina URL heeft een titel, namelijk "Feel-good productiviteit_voor Crius.indd". Dit omschrijft wel het onderwerp of doel van het document, maar is niet goed leesbaar vanwege de underscore en de toevoeging ".indd". Verder is niet duidelijk wat "voor Crius" betekent. Wijzig dit naar bijvoorbeeld "Fragment Feel-good productiviteit" of iets dergelijks.

Bevinding 65: De PDF's op pagina's https://leibniz.zbkb.nl/assets/id/PPN%3A443920583?aid=kb-online-bibliotheek&sid=14&dts=1742830743644&sig=930970dc0aa3eb9dcb26684a1fb38110bf2bdff63da3875c2e34071bd7209e40&type=preview&fileType=pdf en https://www.onlinebibliotheek.nl/dam/Handleidingen/handleiding-e-books-op-ereader-zetten-windows-mac-2020.pdf hebben een documenttitel in de eigenschappen, maar in de eigenschappen staat ingesteld dat de bestandsnaam wordt getoond. Zorg dat niet de bestandsnaam, maar de documenttitel wordt getoond.

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 66: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/443920583/feel-good-productiviteit-ali-abdaal staat een deel van een introductietekst met daarna de knop "Lees meer". Het activeren van deze knop zorgt ervoor dat erboven meer tekst verschijnt. De focus blijft staan, maar moet naar de nieuw verschenen content gaan, want anders kunnen gebruikers missen dat nieuwe content is verschenen en moeten ze in tegengestelde richting navigeren. Het is ook te overwegen om deze knop weg te halen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 67: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/ staan onder "Onze lees- en luistertips" de links "Bekijk dit e-book" en "Bekijk dit luisterboek". Deze links hebben geen context met de tekst erboven en daarom kan deze tekst niet gebruikt worden om het linkdoel te bepalen. Daarom is niet duidelijk waar de link naartoe gaat. Voeg deze informatie toe aan de linkteksten of via bijvoorbeeld de title van de links.

Bevinding 68: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat onder "Organisatiegegevens" een link met de linktekst "Lees meer". Vermijd linkteksten als ‘Lees meer’ en ‘Klik hier’, want zulke teksten beschrijven het linkdoel niet. Zorg dat linkteksten duidelijk beschrijven waar de link naartoe gaat, bijvoorbeeld door de tekst aan te vullen met de titel van het bericht of pagina waarnaar gelinkt wordt. Als visueel duidelijk is waar de link bij hoort hoeft deze aanvullende tekst niet visueel zichtbaar te zijn.

Bevinding 69: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie.html staan meerdere afbeeldingen die ook links zijn. De afbeelding met de tekst "Twintig boekenseries die je laten doorlezen" is een link met de naam "Ontdek poëzie". De link gaat echter niet naar een pagina over poëzie (die link staat namelijk verderop), maar naar een andere pagina. Het linkdoel is hierdoor niet duidelijk. De link bij de afbeelding met de tekst "Bakbijbels en kookboeken…" heeft de naam "vrouw keuken aan het koken met ipad". Het doel van deze link is hierdoor niet duidelijk. Dit komt vaker voor. Het is te overwegen om de links bij de afbeeldingen te verwijderen, omdat er ook al een link onder de afbeeldingen staat. Zie ook succescriterium 2.5.3.

Bevinding 70: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/lid-worden.html staan onder "Je kunt lid worden van:" twee links met de linktekst "Bekijk alle voordelen". Deze linkteksten geven niet duidelijk aan wat het doel van de links is en zijn niet uniek. Geef deze links een duidelijk linkdoel, bijvoorbeeld door de linkteksten aan te passen of door extra informatie in het title-attribuut te zetten. Andere oplossingen zijn ook mogelijk.

2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 71: Naast het volgen van links moet er nog minstens één andere manier zijn om pagina's op de website te vinden. Er is een zoekmachine aanwezig, maar hiermee kunnen niet alle pagina's gevonden worden. Het gaat bijvoorbeeld om https://www.onlinebibliotheek.nl/tijdschriften.html, https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/boekenseries.html, https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/lid-worden/de-lokale-bibliotheek.html en https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/privacy-policy.html.

2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 72: Op pagina https://login.kb.nl/si/login/ staat bovenin een knop voor het wisselen van de taal. De naam van deze knop is "common.header.languageSelectorLabel" en dat is geen duidelijke naam. Wijzig dit naar bijvoorbeeld "Taalkeuze, huidige taal NL". Zie ook succescriterium 2.5.3.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 73: Als de website https://www.onlinebibliotheek.nl/ voor het eerst wordt bezocht, staat bovenaan een cookiebanner. Hierin staat ook een icoon van een kruis. Als deze knop de toetsenbordfocus ontvangt, is dat niet zichtbaar.

Bevinding 74: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie.html staan vanaf "Lees met liefde" meerdere afbeeldingen van tekst (zie ook succescriterium 1.4.5). Dit zijn ook links die focus kunnen ontvangen. Deze focus is echter niet zichtbaar op deze afbeeldingen.

Bevinding 75: Op pagina ttps://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie/titia-hoogendoorn.html staan onder de video drie afbeeldingen van boeken. Dit zijn ook links die focus kunnen ontvangen. Deze focus is echter niet zichtbaar op deze afbeeldingen.

Bevinding 76: Op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/profiel is de toetsenbordfocus niet zichtbaar op de knoppen "Pas je gegevens aan" en "pas je abonnement aan".

Bevinding 77: Op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens staat de knop "Gegevens wijzigen". Nadat deze knop eenmaal de focus heeft ontvangen, verandert de achtergrond van zwart naar wit en de tekst van wit naar zwart. Als deze knop later weer de focus ontvangt, is dat niet meer zichtbaar.

Bevinding 78: Op pagina https://login.kb.nl/si/login/ staat bovenin een knop voor het wisselen van de taal. De focus is niet zichtbaar op deze knop en op de onderdelen die getoond kunnen worden met deze knop.

2.5 Input modaliteiten

2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 79: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie.html staan meerdere afbeeldingen die ook links zijn. Voor dit succescriterium is het nodig dat de zichtbare tekst onderdeel is van de naam van een link, zodat deze met spraakbedieningssoftware bediend kan worden. Dit is niet overal het geval, bijvoorbeeld bij de afbeelding met de tekst "Twintig boekenseries die je laten doorlezen". De naam van deze link is "Ontdek poëzie". De link bij de afbeelding met de tekst "Bakbijbels en kookboeken…" heeft de naam "vrouw keuken aan het koken met ipad" en hier geldt dus hetzelfde probleem. Dit komt vaker voor. Zie ook succescriterium 2.4.4.

Bevinding 80: Op pagina's https://www.onlinebibliotheek.nl/, https://www.onlinebibliotheek.nl/tijdschriften.html en https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie.html staat een icoon van Google Play. De toegankelijke naam is "Download in Google Play Store" en bevat niet de tekst die visueel zichtbaar is: "Ontdek het op Google Play". Zorg ervoor dat de visuele naam in de toegankelijke naam aanwezig is, liefst vooraan.

Bevinding 81: Op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens staan meerdere labels en invoervelden. Deze labels en invoervelden zijn niet met elkaar geassocieerd, waardoor de zichtbare labelteksten niet gebruikt kunnen worden om de invoervelden te bedienen. Zie ook succescriteria 1.3.1 en 4.1.2.

Bevinding 82: Op pagina https://login.kb.nl/si/login/ staat bovenin een knop voor het wisselen van de taal. De naam van deze knop is "common.header.languageSelectorLabel" en dat betekent dat de visueel zichtbare tekst niet gebruikt kan worden om deze knop te bedienen. Wijzig dit naar bijvoorbeeld "Taalkeuze, huidige taal NL". Zie ook succescriterium 2.4.6.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 83: In de eigenschappen van PDF https://leibniz.zbkb.nl/assets/id/PPN%3A443920583?aid=kb-online-bibliotheek&sid=14&dts=1742830743644&sig=930970dc0aa3eb9dcb26684a1fb38110bf2bdff63da3875c2e34071bd7209e40&type=preview&fileType=pdf is de taal niet goed ingevuld. Deze staat op "en-GB" in plaats van "nl", "nl-NL" of "Nederlands". Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.

3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 84: Op meerdere pagina's - waaronder https://www.onlinebibliotheek.nl/, https://www.onlinebibliotheek.nl/e-books.html en https://www.onlinebibliotheek.nl/meer/inspiratie.html - staan diverse titels van boeken, e-books, luisterboeken etc. Deze titels kunnen ook in een andere taal zijn. Wel zou het goed zijn om deze titels in een andere taal een taalwisseling te geven, bijvoorbeeld lang="en" voor Engelstalige titels. Dan kan hulpsoftware deze titels ook in de juiste taal presenteren aan de gebruiker.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 85: Het formulier op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/contact/inloggen.html maakt alleen gebruik van HTML5-veldcontroles. Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware goed ondersteund. De melding is soms kortaf, onvolledig of blijft te kort staan. Ook kun je de tekstgrootte niet aanpassen, zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutmeldingen toe aan het formulier om dit probleem op te lossen.

Bevinding 86: Wanneer bezoekers op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens geen of foutieve invoer invullen, verschijnen meldingen bovenaan de pagina. Bijvoorbeeld "Voornaam is verplicht". Een goede foutidentificatie vermeldt welke fout is gemaakt en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld "Het veld Voornaam is niet ingevuld".

Bevinding 87: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Als hier geen of een foutief e-mailadres wordt ingevuld, verschijnt alleen een rode lijn en geen foutmelding. Voeg een foutmelding toe dat duidelijk aangeeft wat er fout is gegaan.

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 88: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/contact/inloggen.html staat een formulier waar bij de verplichte velden een asterisk "*" wordt getoond. Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: "Velden met een sterretje (*) zijn verplicht".

Bevinding 89: Op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens zijn de velden "Voornaam", "familienaam" en "Postcode" verplicht. Dit is niet vooraf aangegeven. Zorg ervoor dat duidelijk is dat deze velden verplicht ingevuld moeten worden.

Bevinding 90: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. De invoervelden voor het e-mailadres, de naam en een stap verder het bericht hebben geen visueel label, maar alleen een placeholdertekst. De placeholdertekst is niet voldoende, want die verdwijnt zodra de bezoeker begint met typen. Voor sommige mensen kan het moeilijk zijn om te onthouden wat ze moeten invullen als dat er niet duidelijk bij staat. Voeg een label toe dat altijd zichtbaar blijft om dit probleem op te lossen.

Bevinding 91: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Het veld voor het e-mailadres is verplicht, maar deze vereiste is niet vooraf bekendgemaakt. Voeg een instructie toe dat dit een verplicht veld is.

Bevinding 92: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Het veld voor de naam heeft een maximaal aantal karakters van 15 karakters. Dit is niet vooraf bekendgemaakt.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 93: Op elke pagina van het domein https://www.onlinebibliotheek.nl/ staat in het hoofdmenu een link "meer". Deze kan een submenu tonen. De status van de link (in- of uitgeklapt) is niet programmatisch te bepalen. Los dit op door bijvoorbeeld het toevoegen van het attribuut aria-expanded.

Bevinding 94: Op elke pagina van het domein https://www.onlinebibliotheek.nl/ staat bovenaan een zoekveld met daarnaast een knop om te zoeken. Deze knop heeft geen naam. Er is wel een span-element in de knop aanwezig met de tekst "Vind", maar deze is verborgen via display:none; en daardoor ook niet beschikbaar voor hulpsoftware. Verberg deze tekst op een andere manier, bijvoorbeeld door deze buiten beeld te plaatsen.

Bevinding 95: Op pagina https://reg.kb.nl/wijzigen/gegevens staan meerdere labels en invoervelden. Deze labels en invoervelden zijn niet met elkaar geassocieerd, waardoor de invoervelden geen naam hebben. Zie ook succescriteria 1.3.1 en 2.5.3.

Bevinding 96: Op pagina https://login.kb.nl/si/login/ staat in het wachtwoordveld een knop voor het tonen of verbergen van het wachtwoord. Deze knop heeft wel een naam, maar zodra deze knop de toetsenbordfocus krijgt of als de muisaanwijzer hierover beweegt, verdwijnt de naam van de knop. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de pop-up. Zorg dat de knop een naam houdt bij focus en hover.

Bevinding 97: Op pagina https://login.kb.nl/si/login/ is bij het invoerveld "Gebruikersnaam" een div-element met het attribuut aria-required="true" en dat klopt niet voor dit element. Verplaats dit attribuut naar het input-element.

Bevinding 98: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Deze knop heeft geen naam, geen rol en geen waarde. Dit is een div-element dat alleen voor muisgebruik interactief is gemaakt. Maak hier een button-element van, geef het een naam (bijvoorbeeld via een aria-label) en geef aan of het geopend of gesloten is (bijvoorbeeld door dit in het aria-label te verwerken of door gebruik te maken van aria-expanded). Dit geldt ook voor de knoppen waarmee het venster gesloten kan worden. Zie ook succescriterium 2.1.1.

Bevinding 99: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Als een conversatie is gestart, staan hierin knoppen voor het invoegen van een bijlage en een emoticon, voor het bedienen van het geluid en voor het stoppen van de chat. Deze knoppen hebben geen naam, geen rol en geen waarde. Maak hier button-elementen van en geef ze een naam, bijvoorbeeld via een aria-label. Zie ook succescriterium 2.1.1.

4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 100: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/lid-worden/de-lokale-bibliotheek.html kan worden gezocht op een bibliotheek in de buurt. Vervolgens kan in de knop "Zoek Bibliotheek" een wachtanimatie zichtbaar zijn. Dat de resultaten geladen wordt, wordt nu niet gecommuniceerd. Dit geldt ook voor als de resultaten beschikbaar zijn of als de melding "Geen bibliotheek gevonden…" verschijnt. Dit zijn statusberichten die ook aan gebruikers van hulpsoftware gecommuniceerd moeten worden. Los dit op door bijvoorbeeld gebruik te maken van aria-live="polite". Het element en dit attribuut moeten al aanwezig zijn in de DOM als de pagina is geladen, want daarmee kan hulpsoftware achterhalen dat er nieuwe content kan verschijnen.

Bevinding 101: Op pagina https://www.onlinebibliotheek.nl/contact.html staat rechtsonder een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Als een conversatie is gestart, kan nieuwe content verschijnen, zoals "Medewerker aan het typen…" en het bericht van de medewerker. Deze nieuwe content wordt nu niet gecommuniceerd aan hulpsoftware. Los dit op door bijvoorbeeld gebruik te maken van aria-live="polite". Het element en dit attribuut moeten al aanwezig zijn in de DOM als de pagina is geladen, want daarmee kan hulpsoftware achterhalen dat er nieuwe content kan verschijnen. Andere oplossingen zijn ook mogelijk.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2025-05-01 23:07:36 v2.4-011