Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website alphenaandenrijn.parkeerservice.nl
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | ParkeerService Alphen aan de Rijn |
---|---|
Datum | 24 oktober 2024 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt: - Alle pagina’s op alphenaandenrijn.parkeerservice.nl - Alle PDF’s op alphenaandenrijn.parkeerservice.nl Buiten de scope van het onderzoek valt: - Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website. - Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen. |
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Nieuwe bevinding als gevolg van het oplossen van een bevinding uit een eerdere audit: Op de website, bijvoorbeeld op de startpagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/, staat een zijkolom. Er zijn twee logo’s. Deze hebben via het alt-attribuut een alternatieve tekst gekregen waaruit duidelijk wordt welke tekst op het logo te zien is, en dat is goed. Maar omdat visueel herkenbaar is dat het hier om logo's gaat, is het belangrijk dat dit ook herkenbaar is voor bezoekers die hulpsoftware gebruiken. Voeg daarom het woord 'logo' toe aan de tekst bij het alt-attribuut.
Bevinding 2: Nieuwe bevinding als gevolg van het oplossen van een bevinding uit een eerdere audit: Op onder andere pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/ staan links met iconen (bijvoorbeeld bij 'Vergunning aanvragen'. Deze iconen zijn decoratief, maar niet op de juiste wijze verborgen voor hulpsoftware. Daardoor komen bezoekers die hulpsoftware gebruiken deze img-elementen wel tegen, maar weten zij niet om wat voor afbeeldingen het hier gaat. Om de afbeelding te verbergen voor hulpsoftware kan een leeg alt-attribuut worden toegevoegd.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 3: Op de pagina
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ staat een video. Op de eerste en laatste slide van de video komt tekst in beeld die toegankelijk moet worden gemaakt. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 4: Op de pagina
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ staat een video. Op de eerste en laatste slide van de video komt tekst in beeld die toegankelijk moet worden gemaakt. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Om te voldoen aan dit succescriterium, is het noodzakelijk om de audiodescriptie toe te voegen.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 5: Op de pagina "Mobiel parkeren" https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/mobiel-parkeren-/, onder de kop "Hoe werkt mobiel parkeren?", binnen de genummerde lijst, staat een geneste lijst (die begint met "Vertrekt u vanaf een parkeerplaats op straat?") die niet als lijst is opgemaakt. Ook in tabellen op de website komen opsommingen voor die niet als lijsten zijn opgemaakt. Zie pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/.
Bevinding 6: In de PDF-documenten https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/assets/alphen-aan-den-rijn/media/Q-en-A-over-GPK-Gemeente-Alphen-aan-den-Rijn-002.pdf ("Meest gestelde vragen", koptekst "GPK app") en https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/assets/alphen-aan-den-rijn/downloads/Huurovereenkomst-parkeren-vrachtwagens-Alphen-aan-den-Rijn.pdf ("Huurovereenkomst parkeren vrachtwagens Alphen aan den Rijn.") zijn niet alle koppen opgemaakt met de kop-tags, maar als platte tekst (met een p-tag). Hierdoor kan een gebruiker van hulpsoftware niet de structuur en relaties van de inhoud bepalen.
Bevinding 7: In de tekst van het PDF-document https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/assets/alphen-aan-den-rijn/media/Q-en-A-over-GPK-Gemeente-Alphen-aan-den-Rijn-002.pdf vanaf de tekst onder de "GPK-app", staan verschillende alinea's die zijn samengevoegd in één p-tag. Zoals “Zijn er kosten verbonden aan…” onder “Vergunning” en onder “GPK app”; het stuk “Kan ik met elke telecomprovider…” tot en met “over de komst van nieuwe gemeenten.” en meer.
Bevinding 8: In de tekst van het PDF-document https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/assets/alphen-aan-den-rijn/downloads/Huurovereenkomst-parkeren-vrachtwagens-Alphen-aan-den-Rijn.pdf staat een opsommingslijst met eerst 17 genummerde items en daarna 5 ongenummerde items. Hier zijn meerdere problemen mee. In de tags is dit namelijk een lijst met 15 items, 3 alinea’s en een lijst met 9 items. De 3 alinea’s moeten onderdeel worden van het 15e item. Na het eerste ongenummerde item, komen de sub-items “a.” en “b.”. Deze moeten onderdeel worden van het bovenliggende item.
Bevinding 9: Het volgende wordt niet afgekeurd, maar kan de pagina toegankelijker maken. De koppenstructuur op de homepagina kan verbeterd worden. Op de homepagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/, onder de kop “Contact”, staan twee lege koppen op H4-niveau. Wanneer 200% wordt ingezoomd, verschijnt een tweede h1 element op de pagina.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 10: Op pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ staat de instructie “Bekijk de animatie hieronder”. Dit is een instructie die afhankelijk is van zintuiglijke eigenschappen. Niet iedereen ziet een animatie hieronder. Dit kan alleen goedgekeurd worden als de animatie direct onder deze tekst staat en als duidelijk is dat het om een animatie gaat. Dat is hier niet het geval: er staat nog tekst tussen de instructie en de animatie. Ook is uit het tekstalternatief van de iframe met daarin de video niet duidelijk dat het om een animatie gaat.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 11: Op de pagina “Contactverzoek Alphen aan den Rijn” https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-alphen-aan-den-rijn/ staat een formulier waarin persoonlijke gegevens moeten worden ingevuld, zoals naam en e-mailadres. Voor goede ondersteuning door browsers en hulpsoftware, is het noodzakelijk om het autocomplete-attribuut toe te voegen aan de relevante input-elementen van deze invoervelden. Bijvoorbeeld, voor het invoerveld voor een e-mailadres moet het attribuut autocomplete="email" worden toegevoegd. Dit geeft aan dat het veld bedoeld is voor het invullen van e-mailadressen en helpt browsers en hulpsoftware om relevante suggesties te bieden. Dit geldt ook voor andere plaatsen waar om persoonlijke gegevens gevraagd wordt. Zie https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/formulier-abonnementen-alphenadrijn/.
Lees pagina https://www.w3.org/Translations/WCAG21-nl/#input-purposes voor alle benodigde waardes.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 12: Nieuwe bevinding naar aanleiding van het oplossen van een bevinding uit een eerdere audit: Op de pagina "Parkeergarage Castellum" (https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/parkeergarages-en-terreinen/parkeergarage-castellum/) staat een tabel. Wanneer er wordt ingezoomd tot 400% bij een resolutie van 1280px, verdwijnt een deel van de tabel uit beeld. Hetzelfde geldt voor de tabellen op de Tarieven-pagina (https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/tarieven/). Los dit bijvoorbeeld op door een horizontale scrollbalk (in de leesrichting) toe te voegen aan de tabel (niet op de hele pagina maar alleen op de tabel).
Bevinding 13: Op de pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/formulier-abonnementen-alphenadrijn/ staat bij de bijlageknoppen de tekst “Geen bestand gekozen”. Om deze tekst te kunnen lezen, moet horizontaal gescrold worden en dat is niet toegestaan. Dit kan ook in andere formulieren voorkomen, bijvoorbeeld op pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-en-formulieren-sospes/kentekenwijziging-bewoner-alphen-aan-den-rijn/.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 14: Op pagina “Alles over parkstart” https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ staat een video.
Binnen deze videospeler is het mogelijk om sneltoetsen van één karakter te gebruiken voor de bediening. Bij de Youtube video’s kan bijvoorbeeld de ‘f’ gebruikt worden om de video full screen af te spelen en de ’m’ om het geluid uit te zetten. Deze sneltoetsen mogen alleen actief zijn als de focus op de betreffende knop staat. Het probleem is hier dat deze sneltoetsen ook actief zijn als de toetsenbordfocus op een ander element binnen de video staat. Dit kan problemen opleveren voor mensen die met spraakbediening werken en waarbij deze letters kunnen voorkomen in de woorden die uitgesproken worden. Ook kan dit problemen opleveren voor mensen die per ongeluk een toets op het toetsenbord indrukken. Bij de YouTube videospeler kan dit eventueel opgelost worden door de parameter disablekb=1 toe te voegen aan de URI van de video in de HTML code. Zie ook de Engelstalige pagina https://developers.google.com/youtube/player_parameters#disablekb .
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 15: Op de pagina "Contactverzoek Alphen aan den Rijn" https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-alphen-aan-den-rijn/ staat een formulier. Als het formulier wordt ingediend met lege verplichte velden (bijv. het veld Voorletters), verschijnt de standaard HTML-validatiemelding. In sommige browsers kan deze na verloop van tijd verdwijnen. Dit probleem doet zich voor bij de formulieren op andere pagina's (bijv. op de pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-en-formulieren-sospes/beeindiging-parkeerproduct-bewoner-alphen-aan-den-rijn/). Er is een tijdslimiet aanwezig op deze meldingen. De beste oplossing is het aanbieden van zelfgemaakte foutmeldingen die blijven staan totdat de bezoeker ze wegklikt.
2.4 Navigeerbaar
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 16: In de metadata van de pdf-documenten https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/assets/alphen-aan-den-rijn/media/Q-en-A-over-GPK-Gemeente-Alphen-aan-den-Rijn-002.pdf en https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/assets/alphen-aan-den-rijn/downloads/Huurovereenkomst-parkeren-vrachtwagens-Alphen-aan-den-Rijn.pdf is de titel niet ingesteld. De titel dient een korte beschrijving van de inhoud van het bestand te zijn. Voor gebruikers van hulpsoftware is het voor de navigatie tussen documenten belangrijk dat de titel duidelijk maakt waar ze zijn. Dit kan worden ingesteld via de bestandseigenschappen. Hier moet ook worden ingesteld dat de titel wordt getoond in de titelbalk en niet de bestandsnaam, zoals nu het geval is.
Voor gebruikers van hulpsoftware is het voor de navigatie tussen documenten belangrijk dat de titel duidelijk maakt waar ze zijn. Wanneer een pdf geen titel heeft wordt de bestandsnaam getoond, deze is niet altijd even duidelijk.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 17: Op de pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-en-formulieren-sospes/beeindiging-parkeerproduct-bewoner-alphen-aan-den-rijn/ staat een formulier. Hierin is bij het invoerveld onder “Beëindigingsdatum” een taalwisseling naar het Engels aangegeven (lang=”en-US”). Dit hoort echter niet, want het is gewoon Nederlands. Dit kan vaker voorkomen.
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 18: Op vele formulieren is een standaard HTML validatie gebruikt. Het probleem met deze validatie is dat elke browser deze validatie verschillend toont. Hierdoor is niet te testen of te weten of deze wel altijd toegankelijk getoond wordt. Soms blijft een melding bijvoorbeeld maar heel kort in beeld (succescriterium 2.2.1). Onder dit succescriterium valt de kwaliteit van de tekst van een foutmelding. Bij deze validatie lijken de foutmeldingen in meerdere browsers op instructies en vertellen niet wat er fout is gegaan met de invoer. De foutmelding luidt nu “Vul dit veld in”. Een bijkomend probleem is dat telkens slechts één melding getoond wordt. Zorg zelf voor een goede en toegankelijk clientvalidatie met goede teksten over wat er fout gaat. Let er daarbij ook op dat de foutmeldingen ook gepresenteerd worden aan gebruikers van hulpsoftware, bijvoorbeeld door een goede focusverplaatsing of via ARIA-technieken zoals aria-live. Zie
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-alphen-aan-den-rijn/ en https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-en-formulieren-sospes/beeindiging-parkeerproduct-bewoner-alphen-aan-den-rijn/.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 19: Advies: Op de pagina "Contactverzoek Alphen aan den Rijn" https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-alphen-aan-den-rijn/ staat een formulier. Het formulier begint met de groep keuzerondjes (Onderwerp). Deze is niet gemarkeerd als verplicht, terwijl ze verplicht zijn. Het is beter om dit wel aan te geven.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Homepagina:
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/ - Contactverzoek:
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-alphen-aan-den-rijn/ - Sitemap:
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/service/sitemap/ - Zoekresultaten:
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/home/SearchForm/?Search=alphenaandenrijn&action_results=Zoeken - Klachtenformulier:
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/klachten/klachtenformulier/ - Mobiel parkeren:
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/mobiel-parkeren-/ - Parkeergarage Castellum:
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/parkeergarages-en-terreinen/parkeergarage-castellum/ - Aanvraagformulier abonnementen:
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/formulier-abonnementen-alphenadrijn/ - Tarieven:
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/tarieven/ - Nieuwe digitale gpk:
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/nieuws/nieuwe-digitale-gpk-vergunning/ - Alles over parkstart:
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ - Abonnementen:
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/ - Kentekenwijziging:
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-en-formulieren-sospes/kentekenwijziging-bewoner-alphen-aan-den-rijn/ - PDF 1:
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/assets/alphen-aan-den-rijn/media/Q-en-A-over-GPK-Gemeente-Alphen-aan-den-Rijn-002.pdf - 404:
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/fout/ - Beeindiging parkeerproduct:
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-en-formulieren-sospes/beeindiging-parkeerproduct-bewoner-alphen-aan-den-rijn/ - PDF 2:
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/assets/alphen-aan-den-rijn/downloads/Huurovereenkomst-parkeren-vrachtwagens-Alphen-aan-den-Rijn.pdf
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.