Rapport:
Content-audit digitale toegankelijkheid website ParkeerService Zeist
- Onderzoeker
- Julia, Swink; Sophie, Swink
- Datum
- 29 januari 2025
- Opdrachtgever
- Coöperatie ParkeerService U.A.
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website ParkeerService Zeist voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 14 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website zeist.parkeerservice.nl is onderzocht tussen 20 en 29 januari 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. De content voldoet nog niet aan alle onderzochte succescriteria. Dit rapport vormt de basis om verder te werken aan toegankelijkheid.
In dit deelonderzoek is alleen de content gecontroleerd. Dit rapport en het rapport deelonderzoek techniek ParkeerService bepalen gezamenlijk in welke mate de website voldoet. Tevens kunnen de 2 rapporten gezamenlijk gebruikt worden in de toegankelijkheidsverklaring.
- Niet alle niet-tekstuele content zoals afbeeldingen en knoppen zijn voorzien van een alternatieve tekst. Hierdoor is deze informatie niet beschikbaar voor gebruikers met voorleessoftware.
- Op dit moment wordt niet overal gebruik gemaakt van koppenstructuur (headings). Een kop dient altijd het HTML kop element te hebben.
- Het contrast is op sommige plaatsen onvoldoende, dit is vooral lastig voor mensen met een visuele beperking (zoals kleurenblindheid of slechtziendheid).
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | ParkeerService Zeist |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 10 | 10 | 0 |
2 Bedienbaar | 13 | 4 | 0 |
3 Begrijpelijk | 10 | 0 | 0 |
4 Robuust | 3 | 0 | 0 |
Totaal | 36 | 14 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de header van de website https://zeist.parkeerservice.nl/ staat een logo. De volledige tekst van het logo is "Gemeente Zeist". De alternatieve tekst is "Logo Zeist". In het tekstalternatief staat dus niet alle tekst die in het logo te zien is. Dit moet wel. Zo weten bezoekers die het plaatje niet kunnen zien, ook precies wat er staat. Voeg een alt-tekst toe die de volledige tekst van het logo bevat.
Op de homepage https://zeist.parkeerservice.nl/ onder het kopje "ParkeerService Zeist" staan links, bijvoorbeeld "Nieuw parkeerbeleid", die voorzien zijn van decoratieve pictogrammen. Deze pictogrammen zijn toegevoegd via een img-element, maar het alt-attribuut ontbreekt. Een decoratieve afbeelding geeft geen extra informatie en moet daarom verborgen worden voor schermlezers. Dit kan op verschillende manieren. Gebruik voor afbeeldingen in een img-element een leeg alt-attribuut (alt="").
In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Parkeerbeleidsnota-Zeist-2024-2028-deel-B-definitief.pdf zijn op pagina 1 decoratieve afbeeldingen opgenomen die zijn toegevoegd via een figuur-tag. Een van de afbeeldingen bevat geen beschrijving, terwijl de andere wel een beschrijving heeft: “Afbeelding met wolk, hemel, buitenshuis, wegbebakening. Automatisch gegenereerde beschrijving.” Op pagina 9 is eveneens een decoratieve afbeelding toegevoegd via een figuur-tag zonder beschrijving. De figuur-tag is bedoeld voor informatieve afbeeldingen en moet altijd een beschrijving bevatten. Markeer deze afbeeldingen als artefact om ze te verbergen voor schermlezers.
Het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Parkeerbeleidsnota-Zeist-2024-2028-deel-B-definitief.pdf bevat op pagina 1 een logo dat niet is getagd. Hierdoor is de informatie in deze afbeelding ontoegankelijk voor blinde bezoekers en gebruikers van schermlezers. Informatieve afbeeldingen dienen via een figuur-tag te worden geplaatst en voorzien te zijn van een beschrijving (alt-tekst). In hetzelfde document staan meerdere informatieve afbeeldingen zonder tekstalternatief. Op pagina 6 ontbreekt bijvoorbeeld een beschrijving. Ook op pagina 12, onder de tekst "Figuur 2. Gebiedsindeling autoparkeernormen Zeist", en op pagina 13, onder de tekst "Figuur 3. Ontwikkeling aantal personenauto's per huishouden, exclusief leaseauto's (2018-2022)", ontbreekt de noodzakelijke alt-tekst. Dit maakt de inhoud ontoegankelijk voor gebruikers van schermlezers.
Het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Verklaring-duurzaam-gebruik-Zeist-31-10-2024.pdf bevat een logo met de zichtbare tekst "ParkeerService", dat als artefact is toegevoegd. Afbeeldingen die als artefact zijn toegevoegd, zijn niet zichtbaar voor schermlezers. Hierdoor is de informatie in deze afbeeldingen ontoegankelijk voor blinde bezoekers en gebruikers van screenreaders. Informatieve afbeeldingen moeten via een figuur-tag worden geplaatst en voorzien worden van een beschrijving (alt-tekst).
Daarnaast is de informatieve afbeelding in de voettekst eveneens als artefact toegevoegd. Dit betreft de afbeelding met tekst zoals “Omdat parkeren een vak is”, “www.parkeerservice.nl” en “Coöperatie ParkeerService U.A.”. Ook deze afbeelding is ontoegankelijk voor gebruikers van schermlezers.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De video op https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ heeft ondertiteling dat deel is van het beeld (d.w.z. open captions, in tegenstelling tot closed captions). Dit type ondertitels is hier niet geschikt: het contrast tussen de witte ondertitels en de wisselende achtergrond is niet steeds voldoende (zie succescriterium 1.4.3). De ondertitels gegenereerd door YouTube zijn beschikbaar, maar hier moet de synchronisatie van de ondertiteling aangepast worden en (eventuele) verkeerd herkende of gespelde woorden. YouTube laat zijn automatisch gegenereerde ondertitels woord per woord in beeld komen, maar deze moeten per regel in beeld komen, net als ondertitels zoals we die kennen uit de wereld van tv en film.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunningen-allesoverparkstart/ staat een video. Het logo van "ParkStart" verschijnt rond 0:01 in de video. Rond 1:01 verschijnt de tekst: "Een productie van ennimate.nl in opdracht van Coöperatie Parkeerservice". Er is echter geen media-alternatief of audiobeschrijving voor deze informatie. Bezoekers die blind of slechtziend zijn, missen hierdoor informatie. Je kunt het beste een audiobeschrijving toevoegen die de visuele elementen in de video beschrijft, zoals namen, functies, logo’s en teksten. Een andere oplossing is het toevoegen van een geschreven tekst (een media-alternatief). Maar om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5 moet je sowieso een audiobeschrijving toevoegen.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunningen-allesoverparkstart/ staat een video. Het logo van "ParkStart" verschijnt rond 0:01 in de video. Rond 1:01 verschijnt de tekst: "Een productie van ennimate.nl in opdracht van Coöperatie Parkeerservice". Er is echter geen audiobeschrijving. Bij succescriterium 1.2.3 zijn video’s beschreven waar audiodescriptie of een media-alternatief ontbreekt. Dit wordt ook afgekeurd onder dit succescriterium. Voor dit succescriterium is audiodescriptie verplicht (niveau AA), waar ruimte is in het standaard audiospoor om deze informatie te geven. Er is in deze video voldoende ruimte hiervoor aanwezig. Een media-alternatief is hier niet meer toegestaan als oplossing. Dit is van belang voor mensen die de video’s niet (goed) kunnen zien.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/veelgestelde-vragen-vergunningen/ staan koppen die zijn gemarkeerd met een strong-element in plaats van een h-element, bijvoorbeeld,"Hoe vraag ik een vergunning aan?", “Ik kan niet zo goed overweg met de computer, wat moet ik nu doen?”, "Kan ik iemand anders machtigen om gebruik te maken van de bezoekersregeling?", enz. Het element strong is niet bedoeld om koppen mee te markeren. Dit moet altijd gedaan worden met een kop-element, zoals h2. Koppen zijn bedoeld om een tekst te structureren. Alleen als deze teksten als kop worden gemarkeerd met een kop-element, begrijpt hulpsoftware die betekenis. Het strong-element is wel geschikt om nadruk te geven aan enkele woorden of een zinsdeel.
Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunning-aanvragen/bewonersvergunning onder het kopje "Wat zijn de voorwaarden?" staat een lijst die in de code correct is gemarkeerd als een lijst. Onder het item "Het motorvoertuig staat op uw naam." staat echter een sublijst met twee items. De juiste opmaak ontbreekt in deze sublijst.
Tekst die eruitziet als een opsomming, moet ook zo in de code worden gemarkeerd. Meestal is hier een knop voor in de content-editor in het CMS. Voor lijsten en opsommingen worden de HTML-elementen ol (lijst met cijfers) of ul (lijst met bullets) gebruikt. Hulpsoftware weet dan hoe de tekst is gestructureerd.
Bovendien kondigen schermlezers dan het aantal items in de lijst aan, voordat ze die gaan voorlezen. Zo weet een blinde bezoeker hoeveel informatie er nog komt.
Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunning-aanvragen/bewonersvergunning/ wordt het em-element gebruikt voor de opmaak van tekst onder het kopje “Wachtlijst + andere parkeeropties”. Zie de tekst die begint met “Op dit moment is er een wachtlijst voor …”. Het em-element heeft een semantische waarde: het geeft een bepaalde betekenis aan de tekst die erin staat. Dit element geeft aan dat de tekst extra nadruk moet krijgen. Om die reden mag dit element niet gebruikt worden om alleen een visueel effect te bereiken (cursieve tekst). Gebruik hiervoor CSS.
In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Parkeerbeleidsnota-Zeist-2024-2028-deel-B-definitief.pdf zijn koppen niet gemarkeerd als koppen. Zie pagina 1 bij de teksten: “Parkeerbeleidsnota deel B”, “Nota Parkeernormen” en “Auto- en fietsparkeren bij bouwontwikkelingen”. Op pagina 13 zijn teksten zoals “Onderbouwing Zeister autoparkeernormen”, “Autobezit in Zeist” en “Verschillen in autobezit per huishouden” ook niet als koppen gemarkeerd. Verder staat op pagina 15 de tekst “Bezoekersparkeernorm bij woonfuncties voor de auto” en op pagina 34 de teksten “Wonen”, “Werken” en “Winkelen en boodschappen doen”, die eveneens niet correct zijn gemarkeerd. Door koppen niet als zodanig te markeren met h-tags (heading-tags) en in plaats daarvan p-tags (paragraaftags) te gebruiken, verschilt de visuele informatiestructuur van het document van de structuur zoals die in de tags is opgenomen. Dit maakt het document minder toegankelijk voor gebruikers van schermlezers. Vervang de p-tags door h-tags om de structuur in de tags overeen te laten komen met de visuele structuur van het document.
In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Parkeerbeleidsnota-Zeist-2024-2028-deel-B-definitief.pdf staat op pagina 8 een gegevenstabel waarvan de juiste opmaak ontbreekt. De cellen met getallen zijn gegevenscellen, maar zijn ten onrechte gemarkeerd als kolomkop (th-tags). Ditzelfde probleem doet zich ook op andere pagina's in het document voor. Een gegevenstabel heeft speciale tags nodig om ervoor te zorgen dat een schermlezer correct begrijpt dat er tabelkoppen aanwezig zijn en dat deze tabelkoppen een relatie hebben met de onderliggende gegevenscellen. Cellen in de rij met tabelkoppen moeten correct worden gemarkeerd met th-tags, terwijl de gegevenscellen gemarkeerd moeten worden met td-tags. Op pagina 34 zijn er ook tabellen waarin kopcellen onjuist zijn gemarkeerd als td-tags. Een voorbeeld hiervan zijn de cellen met de tekst “Bewoners” en “Bezoekers” in de tabel onder de kop “Wonen”. Dit veroorzaakt verwarring voor gebruikers van schermlezers en belemmert de toegankelijkheid. Zorg ervoor dat kopcellen consistent worden gemarkeerd met th-tags en dat de relatie met de bijbehorende gegevenscellen correct wordt aangegeven.
In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Parkeerbeleidsnota-Zeist-2024-2028-deel-B-definitief.pdf op pagina 14 staat een lijst met 4 items. Elk item is echter gemarkeerd als een aparte lijst.
In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Verklaring-duurzaam-gebruik-Zeist-31-10-2024.pdf zijn de volgende koppen niet gemarkeerd als koppen: “Verklaring duurzaam gebruik Zeist”, “Gegevens kentekenhouder”, “Gegevens bestuurder” and “Reden hiervoor”.
Op deze manier verschilt de visuele informatiestructuur van de structuur van het document in de tags. Vervang de p-tag door de h-tag om de structuur van het document in de tags te laten overeenkomen met wat te zien is in het document.
In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Verklaring-duurzaam-gebruik-Zeist-31-10-2024.pdf is het tekstveld onder de kop "Reden hiervoor" onterecht gemarkeerd als een gegevenstabel met th-tags. Dit tekstveld is een opmaaktabel, waarvoor th-tags niet geschikt zijn. De aanwezigheid van th-tags in een opmaaktabel kan blinde bezoekers in verwarring brengen, omdat een schermlezer hierdoor ten onrechte aangeeft dat er tabelkoppen aanwezig zijn. Verwijder de th-tags uit deze opmaaktabel om ervoor te zorgen dat de inhoud correct en duidelijk wordt weergegeven voor gebruikers van schermlezers.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Parkeerbeleidsnota-Zeist-2024-2028-deel-B-definitief.pdf is de volgorde van de tags niet logisch. Op pagina 5 zijn de koppen "1 Inleiding", "1.1 Aanleiding", "1.2 Parkeernormen als belangrijk sturingsinstrument" en "1.3 Van parkeernorm naar parkeereis" getagd als een lijst. De bijbehorende paragrafen die onder deze koppen horen, zijn echter buiten deze lijst geplaatst, wat voor een onjuiste structuur zorgt.
Daarnaast zijn de koppen "2.3 Hardheidsclausule" en "2.4 Overgangsregeling" onjuist gemarkeerd als subitems van de lijst onder het kopje "2.2 Nota parkeernormen als toetsingskader". Dit creëert een foutieve hiërarchie binnen de documentstructuur.
Op pagina 11 zijn de koppen "3.1.1 Stedelijkheidsgraad als basis voor parkeernormen" en "3.1.2 Vertaling naar gebiedsgerichte parkeernormen" geplaatst in de voetnoot. Dit is onlogisch en niet in overeenstemming met de inhoudelijke structuur van het document. Door deze onjuiste taggingstructuur is het niet duidelijk welke paragrafen bij welke koppen horen. Dit leidt tot verwarring, met name voor bezoekers die afhankelijk zijn van hulptechnologieën zoals schermlezers om door het document te navigeren. Een schermlezer leest een PDF-document in de volgorde van de tags die in de codelaag van het document staan. Wanneer deze tags niet in een logische volgorde staan, wordt de leesvolgorde onduidelijk en wordt het voor blinde bezoekers moeilijk om de inhoud van het document te begrijpen. Dit probleem doet zich niet alleen op de genoemde pagina’s voor, maar ook op andere pagina’s in het document.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op https://zeist.parkeerservice.nl/nieuws/nieuwe-versie-parkstart/ wordt er naar de locatie verwezen voor de menuknop. Dit soort verwijzingen is niet toegestaan, omdat deze enkel voor zienden zijn. Verwijder "3 streepjes rechtsboven) uit de tekst.
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Parkeerbeleidsnota-Zeist-2024-2028-deel-B-definitief.pdf staat op pagina 12 een afbeelding van een kaart waarin kleur wordt gebruikt om informatie te geven over de verschillende gebieden. Ditzelfde probleem doet zich voor op pagina 13, waar in een grafiek kleur wordt gebruikt om informatie over categorieën te communiceren. Wanneer kleur als enige middel wordt gebruikt om gebieden of categorieën aan te geven, kan dit problematisch zijn voor mensen met kleurenblindheid of andere visuele beperkingen. Zij kunnen de kleuren mogelijk niet onderscheiden, waardoor de informatie ontoegankelijk wordt. Om dit te voorkomen, moeten aanvullende visuele indicatoren worden gebruikt naast kleur. Dit kan bijvoorbeeld door datalabels toe te voegen of door patronen en vormen te gebruiken die de legenda koppelen aan de bijbehorende balken, gebieden of categorieën. Op deze manier wordt de informatie niet uitsluitend via kleur overgebracht en wordt de toegankelijkheid voor een breder publiek verbeterd.
Op https://zeist.parkeerservice.nl/plattegrond/ wordt enkel kleur gebruikt om de zones op de plattegrond aan te duiden. Dit heeft impact op kleurenblinden en slechtzienden. Gebruik arcering of andere patronen om meer onderscheid te krijgen tussen de gebieden naast kleur.
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina's van de website wordt de oranje kleur (HEX #EB6D00) gebruikt. In combinatie met witte tekst is de kleurcontrastverhouding te laag, namelijk 3,1:1. Dit voldoet niet aan de minimale vereiste contrastverhouding van 4,5:1. Een voorbeeld hiervan is het navigatiemenu aan de zijkant, waar links zoals "Home" zichtbaar zijn. Dit is te zien op verschillende pagina’s van de website, zoals de homepage https://zeist.parkeerservice.nl/.
Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-zeist/ bevindt zich onder het formulier een knop met de witte tekst "Verzenden" op een oranje achtergrond, wat hetzelfde probleem met kleurcontrast veroorzaakt. Daarnaast is er op de pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunning-aanvragen/bewonersvergunning/ een link met de oranje tekst "Vergunning aanvragen" op een witte achtergrond. Ook hier is het contrast niet voldoende.
Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunningen-allesoverparkstart/ staat de link "ParkStart Login" die eveneens de oranje kleur gebruikt. Bovendien verschijnt bij het eerste bezoek aan de website een cookiebanner met ontoereikend kleurcontrast. Deze cookiebanner bevat de link "Laat me kiezen" in oranje tekst en een knop met witte tekst "Dat is oké" op een oranje achtergrond. Wanneer er op de link "Laat me kiezen" wordt geklikt, opent een dialoogvenster "Maak hier uw keuze" waarin opnieuw links en knoppen met dezelfde ontoereikende kleurencombinatie te vinden zijn. Het probleem met het onvoldoende kleurcontrast doet zich voor op meerdere pagina’s van de website en kan de leesbaarheid en toegankelijkheid aanzienlijk beperken, met name voor bezoekers met visuele beperkingen. Om dit te verbeteren, moet het contrast tussen de tekst en de achtergrond worden verhoogd, zodat de verhouding ten minste 4,5:1 is. Dit kan worden bereikt door de kleuren aan te passen of door extra visuele indicatoren toe te voegen.
Het contrast van de "ingebakken" ondertitels van de video op https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ hebben onvoldoende contrast. De witte tekst valt onvoldoende op tegen bijvoorbeeld de grijze (HEX #7A7A7A) en de oranje (HEX #CF8200) achtergronden in de video. Voeg een zwarte achtergrond bij de ondertitels toe om deze beter te laten opvallen. De contrastverhouding moet minimaal 4,5:1 zijn.
In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Parkeerbeleidsnota-Zeist-2024-2028-deel-B-definitief.pdf heeft de blauwe tekst (HEX #01A2CA) op een witte achtergrond (HEX #FFFFFF) onvoldoende contrast. De kleurcontrastverhouding is 3,0:1, terwijl deze minimaal 4,5:1 moet zijn. Een voorbeeld hiervan is de tekst "1 Inleiding" op pagina 3 en "1.1 Aanleiding" op pagina 5.
In de tabellen, bijvoorbeeld op pagina 11, wordt witte tekst (HEX #FFFFFF) gebruikt op een donkerblauwe achtergrond (HEX #31849B). Hier is het kleurcontrast 4,3:1, wat net onder de vereiste minimale verhouding van 4,5:1 ligt. Dit moet worden aangepast om de leesbaarheid te verbeteren.
In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Verklaring-duurzaam-gebruik-Zeist-31-10-2024.pdf wordt op de eerste pagina oranje tekst (HEX #ED7D31) gebruikt voor de titel "Verklaring duurzaam gebruik Zeist" op een witte achtergrond (HEX #FFFFFF). Het kleurcontrast is hier 2,8:1, terwijl het minimaal 3,0:1 moet zijn om voldoende toegankelijkheid te garanderen.
In hetzelfde document staat in de voettekst de tekst "www.parkeerservice.nl" in oranje (HEX #E49434) op een witte achtergrond (HEX #FFFFFF). Het kleurcontrast van deze combinatie is 2,4:1, wat lager is dan de vereiste minimumwaarde van 3,0:1. Dit moet worden verbeterd om de tekst beter leesbaar te maken.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina's van de website verschijnt een cookiebanner wanneer een bezoeker de website voor het eerst bezoekt. Als er op de link "Laat me kiezen" wordt geklikt, wordt het dialoogvenster "Maak hier uw keuze" geopend. Wanneer een van de schakelknoppen, zoals "Analytisch", wordt geactiveerd, heeft de grijze cirkel (HEX #E6E6E6) op een oranje achtergrond (HEX #EB6D00) een te laag kleurcontrast van 2,5:1. Dit voldoet niet aan de minimale contrastvereiste van 3,0:1. Dit moet worden verbeterd om de knop toegankelijker te maken.
Als een schakelknop, bijvoorbeeld "Analytisch", is geactiveerd terwijl een andere, zoals "Marketing", niet geactiveerd is, heeft de schakelknop "Alle diensten in- of uitschakelen" een grijze cirkel (HEX #EFEFEF) op een oranje achtergrond (HEX #F2A765). Het kleurcontrast van deze combinatie is slechts 1,7:1, wat ver onder de vereiste minimumwaarde van 3,0:1 ligt. Zie bijvoorbeeld https://zeist.parkeerservice.nl/.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunningen-allesoverparkstart/ staat een video. Binnen deze videospeler is het mogelijk om sneltoetsen met één teken te gebruiken. De Youtube-video’s gebruiken sneltoetsen, zoals de ‘k' om de video te starten of stoppen en de 'm' om het geluid uit te zetten. Deze sneltoetsen botsen met schermlezers. Ze zijn namelijk ook actief als de toetsenbordfocus op een ander element in de videospeler staat. Dit kan problemen geven voor mensen die met spraakbediening werken, omdat deze letters soms in de uitgesproken woorden zitten. Ook voor mensen die per ongeluk een toets op het toetsenbord indrukken is het onhandig. Dit kan opgelost worden door de parameter disablekb=1 toe te voegen aan de URI van de video in de HTML-code. Hiermee worden de sneltoetsen uitgeschakeld, terwijl toetsenbordbediening mogelijk blijft. Bekijk voor meer informatie https://developers.google.com/youtube/player_parameters#disablekb (Engels).
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Parkeerbeleidsnota-Zeist-2024-2028-deel-B-definitief.pdf is geen documenttitel ingesteld in de bestandseigenschappen.
Een PDF-document moet een titel bevatten die duidelijk het onderwerp of het doel van het document beschrijft. Daarnaast dient deze titel in de titelbalk te worden getoond in plaats van de bestandsnaam. Dit is belangrijk voor gebruikers met verschillende beperkingen omdat het hen in staat stelt snel en gemakkelijk vast te stellen of de informatie in het document relevant is voor hen. Dit kan worden opgelost door dit aan te passen in de bestandseigenschappen van het bronbestand of van het PDF-document.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de header van de website staat een link met het logo "Coöperatie ParkeerService". De toegankelijke naam van de link is "Logo Coöperatie ParkeerService". Deze link leidt echter naar de homepage "ParkeerService Zeist". De tekst beschrijft niet duidelijk het doel van de link. Om de toegankelijkheid te verbeteren, moet de linktekst duidelijk maken waar de link naartoe leidt. Bijvoorbeeld, de tekst "Coöperatie ParkeerService" kan worden aangevuld met informatie over de bestemming, zoals "Coöperatie ParkeerService – Homepage ParkeerService Zeist". Dit helpt gebruikers van hulptechnologieën, zoals schermlezers, om beter te begrijpen wat zij kunnen verwachten als zij op de link klikken.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunningen-allesoverparkstart/ staat een iframe met een video. De titel van het iframe geeft echter geen duidelijke beschrijving van het type inhoud dat erin wordt weergegeven. Het woord "video" ontbreekt in het titelattribuut van het iframe. Iframes moeten een goede beschrijving hebben. Die komt meestal in het title-attribuut van het iframe. Er moet in staan welk type inhoud het is (bijvoorbeeld een podcast of video), en waar het inhoudelijk over gaat. Deze beschrijving van de inhoud moet uniek en betekenisvol zijn. Door de beschrijving kunnen blinde bezoekers beslissen of het de moeite waard is om de inhoud van het iframe te verkennen.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Voldoende
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Voldoende
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Voldoende
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Voldoende
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Voldoende
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Voldoende
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://zeist.parkeerservice.nl/
- https://zeist.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-zeist/
- https://zeist.parkeerservice.nl/service/sitemap/
- https://zeist.parkeerservice.nl/service/sitemap/SearchForm/?Search=werk&action_results=Zoeken
- https://zeist.parkeerservice.nl/nieuws/
- https://zeist.parkeerservice.nl/nieuws/nieuwe-versie-parkstart/
- https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunning-aanvragen/bewonersvergunning/
- https://zeist.parkeerservice.nl/plattegrond/
- https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunningen-allesoverparkstart/
- https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/parkeergarages/
- https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunning-aanvragen/vergunningrayons-en-parkeerplaatsen-2025/
- https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/veelgestelde-vragen-vergunningen/
- https://zeist.parkeerservice.nl/parkeerbeleid/
- https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Parkeerbeleidsnota-Zeist-2024-2028-deel-B-definitief.pdf
- https://zeist.parkeerservice.nl/test
- https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Verklaring-duurzaam-gebruik-Zeist-31-10-2024.pdf
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:Google Chrome, versie 131 (primair)
Mozilla Firefox, versie 130
Apple Safari, versie 17.1
PAC 2021, software om pdf’s te testen
NVDA in combinatie met Mozilla Firefox
VoiceOver in combinatie met Apple Safari
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.