Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid website ParkeerService Zeist

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website ParkeerService Zeist
Datum 29 januari 2025
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • De content van alle pagina's op zeist.parkeerservice.nl.
  • Alle PDF's op zeist.parkeerservice.nl.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
  • De techniek van alle pagina's op zeist.parkeerservice.nl. Dit is onderzocht bij het onderzoek https://toegankelijkheidsrapport.swink.nl/parkeerservice-alphen-aan-de-rijn-hercontrole/.
  • Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

    Uitgebreide toetsresultaten

    Aantal bevindingen: 31

    1. Waarneembaar

    1.1 Tekstalternatieven

    1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 1: In de header van de website https://zeist.parkeerservice.nl/ staat een logo. De volledige tekst van het logo is "Gemeente Zeist". De alternatieve tekst is "Logo Zeist". In het tekstalternatief staat dus niet alle tekst die in het logo te zien is. Dit moet wel. Zo weten bezoekers die het plaatje niet kunnen zien, ook precies wat er staat. Voeg een alt-tekst toe die de volledige tekst van het logo bevat.

    Bevinding 2: Op de homepage https://zeist.parkeerservice.nl/ onder het kopje "ParkeerService Zeist" staan links, bijvoorbeeld "Nieuw parkeerbeleid", die voorzien zijn van decoratieve pictogrammen. Deze pictogrammen zijn toegevoegd via een img-element, maar het alt-attribuut ontbreekt. Een decoratieve afbeelding geeft geen extra informatie en moet daarom verborgen worden voor schermlezers. Dit kan op verschillende manieren. Gebruik voor afbeeldingen in een img-element een leeg alt-attribuut (alt="").

    Bevinding 3: In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Parkeerbeleidsnota-Zeist-2024-2028-deel-B-definitief.pdf zijn op pagina 1 decoratieve afbeeldingen opgenomen die zijn toegevoegd via een figuur-tag. Een van de afbeeldingen bevat geen beschrijving, terwijl de andere wel een beschrijving heeft: “Afbeelding met wolk, hemel, buitenshuis, wegbebakening. Automatisch gegenereerde beschrijving.” Op pagina 9 is eveneens een decoratieve afbeelding toegevoegd via een figuur-tag zonder beschrijving. De figuur-tag is bedoeld voor informatieve afbeeldingen en moet altijd een beschrijving bevatten. Markeer deze afbeeldingen als artefact om ze te verbergen voor schermlezers.

    Bevinding 4: Het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Parkeerbeleidsnota-Zeist-2024-2028-deel-B-definitief.pdf bevat op pagina 1 een logo dat niet is getagd. Hierdoor is de informatie in deze afbeelding ontoegankelijk voor blinde bezoekers en gebruikers van schermlezers. Informatieve afbeeldingen dienen via een figuur-tag te worden geplaatst en voorzien te zijn van een beschrijving (alt-tekst). In hetzelfde document staan meerdere informatieve afbeeldingen zonder tekstalternatief. Op pagina 6 ontbreekt bijvoorbeeld een beschrijving. Ook op pagina 12, onder de tekst "Figuur 2. Gebiedsindeling autoparkeernormen Zeist", en op pagina 13, onder de tekst "Figuur 3. Ontwikkeling aantal personenauto's per huishouden, exclusief leaseauto's (2018-2022)", ontbreekt de noodzakelijke alt-tekst. Dit maakt de inhoud ontoegankelijk voor gebruikers van schermlezers.

    Bevinding 5: Het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Verklaring-duurzaam-gebruik-Zeist-31-10-2024.pdf bevat een logo met de zichtbare tekst "ParkeerService", dat als artefact is toegevoegd. Afbeeldingen die als artefact zijn toegevoegd, zijn niet zichtbaar voor schermlezers. Hierdoor is de informatie in deze afbeeldingen ontoegankelijk voor blinde bezoekers en gebruikers van screenreaders. Informatieve afbeeldingen moeten via een figuur-tag worden geplaatst en voorzien worden van een beschrijving (alt-tekst).
    Daarnaast is de informatieve afbeelding in de voettekst eveneens als artefact toegevoegd. Dit betreft de afbeelding met tekst zoals “Omdat parkeren een vak is”, “www.parkeerservice.nl” en “Coöperatie ParkeerService U.A.”. Ook deze afbeelding is ontoegankelijk voor gebruikers van schermlezers.

    1.2 Op tijd gebaseerde media

    1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 6: De video op https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ heeft ondertiteling dat deel is van het beeld (d.w.z. open captions, in tegenstelling tot closed captions). Dit type ondertitels is hier niet geschikt: het contrast tussen de witte ondertitels en de wisselende achtergrond is niet steeds voldoende (zie succescriterium 1.4.3). De ondertitels gegenereerd door YouTube zijn beschikbaar, maar hier moet de synchronisatie van de ondertiteling aangepast worden en (eventuele) verkeerd herkende of gespelde woorden. YouTube laat zijn automatisch gegenereerde ondertitels woord per woord in beeld komen, maar deze moeten per regel in beeld komen, net als ondertitels zoals we die kennen uit de wereld van tv en film.

    1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 7: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunningen-allesoverparkstart/ staat een video. Het logo van "ParkStart" verschijnt rond 0:01 in de video. Rond 1:01 verschijnt de tekst: "Een productie van ennimate.nl in opdracht van Coöperatie Parkeerservice". Er is echter geen media-alternatief of audiobeschrijving voor deze informatie. Bezoekers die blind of slechtziend zijn, missen hierdoor informatie. Je kunt het beste een audiobeschrijving toevoegen die de visuele elementen in de video beschrijft, zoals namen, functies, logo’s en teksten. Een andere oplossing is het toevoegen van een geschreven tekst (een media-alternatief). Maar om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5 moet je sowieso een audiobeschrijving toevoegen.

    1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 8: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunningen-allesoverparkstart/ staat een video. Het logo van "ParkStart" verschijnt rond 0:01 in de video. Rond 1:01 verschijnt de tekst: "Een productie van ennimate.nl in opdracht van Coöperatie Parkeerservice". Er is echter geen audiobeschrijving. Bij succescriterium 1.2.3 zijn video’s beschreven waar audiodescriptie of een media-alternatief ontbreekt. Dit wordt ook afgekeurd onder dit succescriterium. Voor dit succescriterium is audiodescriptie verplicht (niveau AA), waar ruimte is in het standaard audiospoor om deze informatie te geven. Er is in deze video voldoende ruimte hiervoor aanwezig. Een media-alternatief is hier niet meer toegestaan als oplossing. Dit is van belang voor mensen die de video’s niet (goed) kunnen zien.

    1.3 Aanpasbaar

    1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 9: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/veelgestelde-vragen-vergunningen/ staan koppen die zijn gemarkeerd met een strong-element in plaats van een h-element, bijvoorbeeld,"Hoe vraag ik een vergunning aan?", “Ik kan niet zo goed overweg met de computer, wat moet ik nu doen?”, "Kan ik iemand anders machtigen om gebruik te maken van de bezoekersregeling?", enz. Het element strong is niet bedoeld om koppen mee te markeren. Dit moet altijd gedaan worden met een kop-element, zoals h2. Koppen zijn bedoeld om een tekst te structureren. Alleen als deze teksten als kop worden gemarkeerd met een kop-element, begrijpt hulpsoftware die betekenis. Het strong-element is wel geschikt om nadruk te geven aan enkele woorden of een zinsdeel.

    Bevinding 10: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunning-aanvragen/bewonersvergunning onder het kopje "Wat zijn de voorwaarden?" staat een lijst die in de code correct is gemarkeerd als een lijst. Onder het item "Het motorvoertuig staat op uw naam." staat echter een sublijst met twee items. De juiste opmaak ontbreekt in deze sublijst.
    Tekst die eruitziet als een opsomming, moet ook zo in de code worden gemarkeerd. Meestal is hier een knop voor in de content-editor in het CMS. Voor lijsten en opsommingen worden de HTML-elementen ol (lijst met cijfers) of ul (lijst met bullets) gebruikt. Hulpsoftware weet dan hoe de tekst is gestructureerd.
    Bovendien kondigen schermlezers dan het aantal items in de lijst aan, voordat ze die gaan voorlezen. Zo weet een blinde bezoeker hoeveel informatie er nog komt.

    Bevinding 11: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunning-aanvragen/bewonersvergunning/ wordt het em-element gebruikt voor de opmaak van tekst onder het kopje “Wachtlijst + andere parkeeropties”. Zie de tekst die begint met “Op dit moment is er een wachtlijst voor …”. Het em-element heeft een semantische waarde: het geeft een bepaalde betekenis aan de tekst die erin staat. Dit element geeft aan dat de tekst extra nadruk moet krijgen. Om die reden mag dit element niet gebruikt worden om alleen een visueel effect te bereiken (cursieve tekst). Gebruik hiervoor CSS.

    Bevinding 12: In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Parkeerbeleidsnota-Zeist-2024-2028-deel-B-definitief.pdf zijn koppen niet gemarkeerd als koppen. Zie pagina 1 bij de teksten: “Parkeerbeleidsnota deel B”, “Nota Parkeernormen” en “Auto- en fietsparkeren bij bouwontwikkelingen”. Op pagina 13 zijn teksten zoals “Onderbouwing Zeister autoparkeernormen”, “Autobezit in Zeist” en “Verschillen in autobezit per huishouden” ook niet als koppen gemarkeerd. Verder staat op pagina 15 de tekst “Bezoekersparkeernorm bij woonfuncties voor de auto” en op pagina 34 de teksten “Wonen”, “Werken” en “Winkelen en boodschappen doen”, die eveneens niet correct zijn gemarkeerd. Door koppen niet als zodanig te markeren met h-tags (heading-tags) en in plaats daarvan p-tags (paragraaftags) te gebruiken, verschilt de visuele informatiestructuur van het document van de structuur zoals die in de tags is opgenomen. Dit maakt het document minder toegankelijk voor gebruikers van schermlezers. Vervang de p-tags door h-tags om de structuur in de tags overeen te laten komen met de visuele structuur van het document.

    Bevinding 13: In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Parkeerbeleidsnota-Zeist-2024-2028-deel-B-definitief.pdf staat op pagina 8 een gegevenstabel waarvan de juiste opmaak ontbreekt. De cellen met getallen zijn gegevenscellen, maar zijn ten onrechte gemarkeerd als kolomkop (th-tags). Ditzelfde probleem doet zich ook op andere pagina's in het document voor. Een gegevenstabel heeft speciale tags nodig om ervoor te zorgen dat een schermlezer correct begrijpt dat er tabelkoppen aanwezig zijn en dat deze tabelkoppen een relatie hebben met de onderliggende gegevenscellen. Cellen in de rij met tabelkoppen moeten correct worden gemarkeerd met th-tags, terwijl de gegevenscellen gemarkeerd moeten worden met td-tags. Op pagina 34 zijn er ook tabellen waarin kopcellen onjuist zijn gemarkeerd als td-tags. Een voorbeeld hiervan zijn de cellen met de tekst “Bewoners” en “Bezoekers” in de tabel onder de kop “Wonen”. Dit veroorzaakt verwarring voor gebruikers van schermlezers en belemmert de toegankelijkheid. Zorg ervoor dat kopcellen consistent worden gemarkeerd met th-tags en dat de relatie met de bijbehorende gegevenscellen correct wordt aangegeven.

    Bevinding 14: In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Parkeerbeleidsnota-Zeist-2024-2028-deel-B-definitief.pdf op pagina 14 staat een lijst met 4 items. Elk item is echter gemarkeerd als een aparte lijst.

    Bevinding 15: In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Verklaring-duurzaam-gebruik-Zeist-31-10-2024.pdf zijn de volgende koppen niet gemarkeerd als koppen: “Verklaring duurzaam gebruik Zeist”, “Gegevens kentekenhouder”, “Gegevens bestuurder” and “Reden hiervoor”.
    Op deze manier verschilt de visuele informatiestructuur van de structuur van het document in de tags. Vervang de p-tag door de h-tag om de structuur van het document in de tags te laten overeenkomen met wat te zien is in het document.

    Bevinding 16: In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Verklaring-duurzaam-gebruik-Zeist-31-10-2024.pdf is het tekstveld onder de kop "Reden hiervoor" onterecht gemarkeerd als een gegevenstabel met th-tags. Dit tekstveld is een opmaaktabel, waarvoor th-tags niet geschikt zijn. De aanwezigheid van th-tags in een opmaaktabel kan blinde bezoekers in verwarring brengen, omdat een schermlezer hierdoor ten onrechte aangeeft dat er tabelkoppen aanwezig zijn. Verwijder de th-tags uit deze opmaaktabel om ervoor te zorgen dat de inhoud correct en duidelijk wordt weergegeven voor gebruikers van schermlezers.

    1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 17: In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Parkeerbeleidsnota-Zeist-2024-2028-deel-B-definitief.pdf is de volgorde van de tags niet logisch. Op pagina 5 zijn de koppen "1 Inleiding", "1.1 Aanleiding", "1.2 Parkeernormen als belangrijk sturingsinstrument" en "1.3 Van parkeernorm naar parkeereis" getagd als een lijst. De bijbehorende paragrafen die onder deze koppen horen, zijn echter buiten deze lijst geplaatst, wat voor een onjuiste structuur zorgt.
    Daarnaast zijn de koppen "2.3 Hardheidsclausule" en "2.4 Overgangsregeling" onjuist gemarkeerd als subitems van de lijst onder het kopje "2.2 Nota parkeernormen als toetsingskader". Dit creëert een foutieve hiërarchie binnen de documentstructuur.
    Op pagina 11 zijn de koppen "3.1.1 Stedelijkheidsgraad als basis voor parkeernormen" en "3.1.2 Vertaling naar gebiedsgerichte parkeernormen" geplaatst in de voetnoot. Dit is onlogisch en niet in overeenstemming met de inhoudelijke structuur van het document. Door deze onjuiste taggingstructuur is het niet duidelijk welke paragrafen bij welke koppen horen. Dit leidt tot verwarring, met name voor bezoekers die afhankelijk zijn van hulptechnologieën zoals schermlezers om door het document te navigeren. Een schermlezer leest een PDF-document in de volgorde van de tags die in de codelaag van het document staan. Wanneer deze tags niet in een logische volgorde staan, wordt de leesvolgorde onduidelijk en wordt het voor blinde bezoekers moeilijk om de inhoud van het document te begrijpen. Dit probleem doet zich niet alleen op de genoemde pagina’s voor, maar ook op andere pagina’s in het document.

    1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 18: Op https://zeist.parkeerservice.nl/nieuws/nieuwe-versie-parkstart/ wordt er naar de locatie verwezen voor de menuknop. Dit soort verwijzingen is niet toegestaan, omdat deze enkel voor zienden zijn. Verwijder "3 streepjes rechtsboven) uit de tekst.

    1.4 Onderscheidbaar

    1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 19: In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Parkeerbeleidsnota-Zeist-2024-2028-deel-B-definitief.pdf staat op pagina 12 een afbeelding van een kaart waarin kleur wordt gebruikt om informatie te geven over de verschillende gebieden. Ditzelfde probleem doet zich voor op pagina 13, waar in een grafiek kleur wordt gebruikt om informatie over categorieën te communiceren. Wanneer kleur als enige middel wordt gebruikt om gebieden of categorieën aan te geven, kan dit problematisch zijn voor mensen met kleurenblindheid of andere visuele beperkingen. Zij kunnen de kleuren mogelijk niet onderscheiden, waardoor de informatie ontoegankelijk wordt. Om dit te voorkomen, moeten aanvullende visuele indicatoren worden gebruikt naast kleur. Dit kan bijvoorbeeld door datalabels toe te voegen of door patronen en vormen te gebruiken die de legenda koppelen aan de bijbehorende balken, gebieden of categorieën. Op deze manier wordt de informatie niet uitsluitend via kleur overgebracht en wordt de toegankelijkheid voor een breder publiek verbeterd.

    Bevinding 20: Op https://zeist.parkeerservice.nl/plattegrond/ wordt enkel kleur gebruikt om de zones op de plattegrond aan te duiden. Dit heeft impact op kleurenblinden en slechtzienden. Gebruik arcering of andere patronen om meer onderscheid te krijgen tussen de gebieden naast kleur.

    1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 21: Op alle pagina's van de website wordt de oranje kleur (HEX #EB6D00) gebruikt. In combinatie met witte tekst is de kleurcontrastverhouding te laag, namelijk 3,1:1. Dit voldoet niet aan de minimale vereiste contrastverhouding van 4,5:1. Een voorbeeld hiervan is het navigatiemenu aan de zijkant, waar links zoals "Home" zichtbaar zijn. Dit is te zien op verschillende pagina’s van de website, zoals de homepage https://zeist.parkeerservice.nl/.

    Bevinding 22: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-zeist/ bevindt zich onder het formulier een knop met de witte tekst "Verzenden" op een oranje achtergrond, wat hetzelfde probleem met kleurcontrast veroorzaakt. Daarnaast is er op de pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunning-aanvragen/bewonersvergunning/ een link met de oranje tekst "Vergunning aanvragen" op een witte achtergrond. Ook hier is het contrast niet voldoende.

    Bevinding 23: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunningen-allesoverparkstart/ staat de link "ParkStart Login" die eveneens de oranje kleur gebruikt. Bovendien verschijnt bij het eerste bezoek aan de website een cookiebanner met ontoereikend kleurcontrast. Deze cookiebanner bevat de link "Laat me kiezen" in oranje tekst en een knop met witte tekst "Dat is oké" op een oranje achtergrond. Wanneer er op de link "Laat me kiezen" wordt geklikt, opent een dialoogvenster "Maak hier uw keuze" waarin opnieuw links en knoppen met dezelfde ontoereikende kleurencombinatie te vinden zijn. Het probleem met het onvoldoende kleurcontrast doet zich voor op meerdere pagina’s van de website en kan de leesbaarheid en toegankelijkheid aanzienlijk beperken, met name voor bezoekers met visuele beperkingen. Om dit te verbeteren, moet het contrast tussen de tekst en de achtergrond worden verhoogd, zodat de verhouding ten minste 4,5:1 is. Dit kan worden bereikt door de kleuren aan te passen of door extra visuele indicatoren toe te voegen.

    Bevinding 24: Het contrast van de "ingebakken" ondertitels van de video op https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ hebben onvoldoende contrast. De witte tekst valt onvoldoende op tegen bijvoorbeeld de grijze (HEX #7A7A7A) en de oranje (HEX #CF8200) achtergronden in de video. Voeg een zwarte achtergrond bij de ondertitels toe om deze beter te laten opvallen. De contrastverhouding moet minimaal 4,5:1 zijn.

    Bevinding 25: In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Parkeerbeleidsnota-Zeist-2024-2028-deel-B-definitief.pdf heeft de blauwe tekst (HEX #01A2CA) op een witte achtergrond (HEX #FFFFFF) onvoldoende contrast. De kleurcontrastverhouding is 3,0:1, terwijl deze minimaal 4,5:1 moet zijn. Een voorbeeld hiervan is de tekst "1 Inleiding" op pagina 3 en "1.1 Aanleiding" op pagina 5.
    In de tabellen, bijvoorbeeld op pagina 11, wordt witte tekst (HEX #FFFFFF) gebruikt op een donkerblauwe achtergrond (HEX #31849B). Hier is het kleurcontrast 4,3:1, wat net onder de vereiste minimale verhouding van 4,5:1 ligt. Dit moet worden aangepast om de leesbaarheid te verbeteren.

    Bevinding 26: In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Verklaring-duurzaam-gebruik-Zeist-31-10-2024.pdf wordt op de eerste pagina oranje tekst (HEX #ED7D31) gebruikt voor de titel "Verklaring duurzaam gebruik Zeist" op een witte achtergrond (HEX #FFFFFF). Het kleurcontrast is hier 2,8:1, terwijl het minimaal 3,0:1 moet zijn om voldoende toegankelijkheid te garanderen.
    In hetzelfde document staat in de voettekst de tekst "www.parkeerservice.nl" in oranje (HEX #E49434) op een witte achtergrond (HEX #FFFFFF). Het kleurcontrast van deze combinatie is 2,4:1, wat lager is dan de vereiste minimumwaarde van 3,0:1. Dit moet worden verbeterd om de tekst beter leesbaar te maken.

    1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 27: Op alle pagina's van de website verschijnt een cookiebanner wanneer een bezoeker de website voor het eerst bezoekt. Als er op de link "Laat me kiezen" wordt geklikt, wordt het dialoogvenster "Maak hier uw keuze" geopend. Wanneer een van de schakelknoppen, zoals "Analytisch", wordt geactiveerd, heeft de grijze cirkel (HEX #E6E6E6) op een oranje achtergrond (HEX #EB6D00) een te laag kleurcontrast van 2,5:1. Dit voldoet niet aan de minimale contrastvereiste van 3,0:1. Dit moet worden verbeterd om de knop toegankelijker te maken.
    Als een schakelknop, bijvoorbeeld "Analytisch", is geactiveerd terwijl een andere, zoals "Marketing", niet geactiveerd is, heeft de schakelknop "Alle diensten in- of uitschakelen" een grijze cirkel (HEX #EFEFEF) op een oranje achtergrond (HEX #F2A765). Het kleurcontrast van deze combinatie is slechts 1,7:1, wat ver onder de vereiste minimumwaarde van 3,0:1 ligt. Zie bijvoorbeeld https://zeist.parkeerservice.nl/.

    2. Bedienbaar

    2.1 Toetsenbordtoegankelijk

    2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 28: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunningen-allesoverparkstart/ staat een video. Binnen deze videospeler is het mogelijk om sneltoetsen met één teken te gebruiken. De Youtube-video’s gebruiken sneltoetsen, zoals de ‘k' om de video te starten of stoppen en de 'm' om het geluid uit te zetten. Deze sneltoetsen botsen met schermlezers. Ze zijn namelijk ook actief als de toetsenbordfocus op een ander element in de videospeler staat. Dit kan problemen geven voor mensen die met spraakbediening werken, omdat deze letters soms in de uitgesproken woorden zitten. Ook voor mensen die per ongeluk een toets op het toetsenbord indrukken is het onhandig. Dit kan opgelost worden door de parameter disablekb=1 toe te voegen aan de URI van de video in de HTML-code. Hiermee worden de sneltoetsen uitgeschakeld, terwijl toetsenbordbediening mogelijk blijft. Bekijk voor meer informatie https://developers.google.com/youtube/player_parameters#disablekb (Engels).

    2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 29: In het PDF-document https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Downloads/Parkeerbeleidsnota-Zeist-2024-2028-deel-B-definitief.pdf is geen documenttitel ingesteld in de bestandseigenschappen.
    Een PDF-document moet een titel bevatten die duidelijk het onderwerp of het doel van het document beschrijft. Daarnaast dient deze titel in de titelbalk te worden getoond in plaats van de bestandsnaam. Dit is belangrijk voor gebruikers met verschillende beperkingen omdat het hen in staat stelt snel en gemakkelijk vast te stellen of de informatie in het document relevant is voor hen. Dit kan worden opgelost door dit aan te passen in de bestandseigenschappen van het bronbestand of van het PDF-document.

    Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 30: In de header van de website staat een link met het logo "Coöperatie ParkeerService". De toegankelijke naam van de link is "Logo Coöperatie ParkeerService". Deze link leidt echter naar de homepage "ParkeerService Zeist". De tekst beschrijft niet duidelijk het doel van de link. Om de toegankelijkheid te verbeteren, moet de linktekst duidelijk maken waar de link naartoe leidt. Bijvoorbeeld, de tekst "Coöperatie ParkeerService" kan worden aangevuld met informatie over de bestemming, zoals "Coöperatie ParkeerService – Homepage ParkeerService Zeist". Dit helpt gebruikers van hulptechnologieën, zoals schermlezers, om beter te begrijpen wat zij kunnen verwachten als zij op de link klikken.

    2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 31: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunningen-allesoverparkstart/ staat een iframe met een video. De titel van het iframe geeft echter geen duidelijke beschrijving van het type inhoud dat erin wordt weergegeven. Het woord "video" ontbreekt in het titelattribuut van het iframe. Iframes moeten een goede beschrijving hebben. Die komt meestal in het title-attribuut van het iframe. Er moet in staan welk type inhoud het is (bijvoorbeeld een podcast of video), en waar het inhoudelijk over gaat. Deze beschrijving van de inhoud moet uniek en betekenisvol zijn. Door de beschrijving kunnen blinde bezoekers beslissen of het de moeite waard is om de inhoud van het iframe te verkennen.

    Onderbouwing van de evaluatie

    Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

    Steekproef getoetste webpagina's

    Ondersteunende technieken

    Bronnen

    Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

    Geprint: 2025-03-09 23:42:28 v2.4-011