Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid website ParkeerService Lelystad

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website ParkeerService Lelystad
Datum 20 januari 2025
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
Buiten de scope van het onderzoek valt:
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 32

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/ staan onder de koptekst H1 links met daarin afbeeldingen, bijvoorbeeld "Vergunning aanvragen" en "Inloggen ParkStart". Deze afbeeldingen hebben geen tekstalternatief en dit is ook niet nodig omdat het om een decoratieve afbeelding gaat. Maar de afbeelding heeft wel een leeg alt-attribuut (alt="") nodig, zodat hulpsoftware weet dat de afbeelding genegeerd kan worden.

Bevinding 2: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/ (en elke andere pagina met dit menu plus logo's) staat het logo van de Gemeente Lelystad. De alternatieve tekst luidt: "Logo Lelystad". Deze tekst beschrijft de afbeelding niet goed genoeg. Omdat in het logo visueel de tekst 'gemeente' staat, moet deze tekst in de alternatieve tekst terugkomen. Voeg hier toe dat het logo dat van de Gemeente Lelystad betreft.

Bevinding 3: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/ staan bij de hoofdnavigatie SVG-afbeeldingen van pijlen voor het in-en uitvouwen van een menu-item. Deze SVG afbeeldingen mogen verborgen worden voor hulpsoftware met aria-hidden. Dit komt ook voor op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/nieuws/verlenging-vergunningen-en-abonnementen/ bij de SVG-afbeelding van een pijl om terug te gaan naar het overzicht.

Bevinding 4: In de PDF's https://lelystad.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/Machtigingen-voor-A-I-/SEPA-Machtiging-Lelystad-27032022.pdf en https://lelystad.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/20230119-Privacyverklaring-ParkeerService.pdf is het logo van ‘ParkeerService’ aan het document toegevoegd. Het logo vertelt aan de bezoeker bij welke organisatie dit document hoort. De afbeelding is niet als zodanig getagd en de informatieve afbeeldingen heeft geen beschrijving, vermeld dat het hier om een logo gaat van ParkeerService.

Bevinding 5: De afbeelding met de tekst "OMDAT PARKEREN EEN VAK IS" is in het PDF-document "SEPA-Machtiging-Lelystad-27032022.pdf" op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/Machtigingen-voor-A-I-/SEPA-Machtiging-Lelystad-27032022.pdf aan de voettekst van het document toegevoegd. Deze afbeelding is niet als zodanig getagd. Voor informatieve afbeeldingen geldt dat ze een beschrijving moeten hebben van de informatie die er in staat. Decoratieve afbeeldingen moeten als artefact worden getagd.

Bevinding 6: Advies: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/ (en elke andere pagina met dit menu plus logo's) staat het logo van "Coöperatie ParkeerService". De alternatieve tekst luidt "Logo Cooperatie ParkeerService", wat in principe niet afkeurbaar is. Sommige screenreaders zullen hier "Logo Koolstofmonoxide-operatie ParkeerService" voorlezen vanwege de afkorting "co". Voeg om dit uit te sluiten de puntjes op de o toe: "Logo Coöperatie ParkeerService".

1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 7: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ staat de video "Zo gebruikt u ParkStart van ParkeerService" waar aan het begin rond 0:01 een logo van ParkStart in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van de ParkStart is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt.

Bevinding 8: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ is er in de video "Zo gebruikt u ParkStart van ParkeerService" rond 1:17 de tekst "Een productie van en ennimate.nl in opdracht van Coöperatie Parkeerservice" in beeld. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals voorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 9: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ staat de video "Zo gebruikt u ParkStart van ParkeerService" waar aan het begin rond 0:01 een logo van ParkStart in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van de ParkStart is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt.

Bevinding 10: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ is er in de video "Zo gebruikt u ParkStart van ParkeerService" rond 1:17 de tekst "Een productie van en ennimate.nl in opdracht van Coöperatie ParkeerService" in beeld. Er ontbreekt een voice-over die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien, niet weten wat er wordt getoond in de video. Laat de teksten in beeld uitspreken door een voice-over of maak gebruik van een audiodescriptie.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 11: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/contact/contactgegevens/ zijn koppen opgemaakt met het strong- element, bijvoorbeeld "Bezoekadres"/"Openingstijden". Het strong-element is bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden en niet enkel voor opmaak. Ook mogen deze elementen niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3).
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/service/privacyverklaring/,
https://lelystad.parkeerservice.nl/nieuws/verlenging-vergunningen-en-abonnementen/ en https://lelystad.parkeerservice.nl/tarieven/.

Bevinding 12: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/service/privacyverklaring is een zin opgemaakt met het strong-element. Het strong-element is bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden en niet voor hele zinnen of de opmaak van zinnen. Maak bijvoorbeeld gebruik van de stylesheet om de tekst dikgedrukt weer te geven. Een vergelijkbare probleem komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/tarieven/ bij de zin "Deze prijzen zijn inclusief 21% BTW. Vergissingen en wijziging voorbehouden" die is opgemaakt met het em-element.

Bevinding 13: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/ontheffingen/werkontheffing/ komt een opsomming voor onder "Er zijn 2 soorten (werk)ontheffingen:". Deze is nu niet opgemaakt met de juiste code. Gebruik het ol- en li-element om opsommingen weer te geven.

Bevinding 14: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/tarieven/ staan tabellen bij 'Ontheffing commercieel, laden/lossen buiten venstertijden 2025' en 'Ontheffing commercieel, klusontheffing 2025'. Omdat er voor de cijfers 1 t/m 6 geen kop beschikbaar is, zijn de bedragen in de tabel niet goed te duiden. Voeg een tabelkop (<th>) toe om dit probleem op te lossen. Wanneer er geen tabelkop wordt toegevoegd moeten de cijfers als (<th>) worden opgemaakt. Hetzelfde probleem komt voor bij de tabel op dezelfde pagina onder 'Kortingskaarten 2025', voeg hier bijvoorbeeld 'Locatie' toe als tabelkop (<th>).

Bevinding 15: De PDF "SEPA-Machtiging-Lelystad-27032022.pdf" op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/Machtigingen-voor-A-I-/SEPA-Machtiging-Lelystad-27032022.pdf is niet digitaal in te vullen. Bij PDF formulieren is het mogelijk om deze op te maken zodat bezoekers het formulier digitaal kunnen invullen. Zorg voor een digitaal toegankelijk alternatief zodat bijvoorbeeld de invoervelden en handtekening digitaal ingevuld kunnen worden.

Bevinding 16: In de PDF's "SEPA-Machtiging-Lelystad-27032022.pdf" op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/Machtigingen-voor-A-I-/SEPA-Machtiging-Lelystad-27032022.pdf en PDF "20230119-Privacyverklaring-ParkeerService.pdf" op pagina "https://lelystad.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/20230119-Privacyverklaring-ParkeerService.pdf" staan koppen, zoals bijvoorbeeld "Privacyverklaring Coöperatie ParkeerService" en "SEPA - DOORLOPENDE MACHTIGING". In de codelaag zijn deze koppen opgemaakt met een P-tag (paragraaf), in plaats van een H-tag (kop). Zorg ervoor dat een H-tag op het juiste niveau wordt geplaatst op de koppen.

Bevinding 17: Advies: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/nieuws/ staan meerdere koppen. De koppen h3 (2023 en 2022) lijken nu onder de kop h2 te vallen. Semantisch is dit niet logisch. Bezoekers die gebruikmaken van voorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over een pagina navigeren om snel informatie te vinden. Daarom is het belangrijk om een goed lopende koppenstructuur te gebruiken. Een goede koppenstructuur begint bij een kopniveau 1 voor de titel van de pagina, kopniveau 2 voor de koppen, kopniveau 3 voor de tussenkoppen, etc.
Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-lelystad/ en pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-en-formulieren-sospes/aanvraagformulier-tijdelijke-gehandicaptenparkeerkaart/ waar h2 wordt overgeslagen.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 18: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ wordt er onder de koptekst h1 verwezen naar een locatie op de pagina, nl. "Bekijk de animatie hieronder". Voor iemand die niet kan zien, zijn dit aanwijzingen die niet behulpzaam zijn. Alle instructies om content te kunnen begrijpen of te bedienen, moeten ook op een andere manier aanwezig zijn zodat de instructies ook te begrijpen zijn voor mensen die het beeld niet zien. Denk hierbij aan vorm, omvang, locatie, geluid en oriëntatie van de content. Wanneer de animatie direct volgt op de verwijzing 'hieronder' dan mag dit wel gebruikt worden.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 19: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunning-aanvragen/ heeft de kaart gekleurde vlakken die alleen door kleurverschil herkenbaar zijn en de contrastverhouding tussen de kleuren is lager dan 3:1. Slechtziende en kleurenblinde bezoekers missen zo informatie. Naast kleuren kun je hier bijvoorbeeld ook verschillende soorten arcering gebruiken om de informatie over te brengen. Een soortgelijk probleem zien we terug op https://lelystad.parkeerservice.nl/tarieven/, de kaart heeft gekleurde vlakken die alleen door kleurverschil herkenbaar zijn.

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 20: Er wordt op meerdere pagina's gebruikgemaakt van een kleurencombinatie met oranje (HEX #EB6D00) en wit voor tekst en achtergrondkleur. De contrastverhouding is hier 3.1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn voor kleine tekst. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast. Bijvoorbeeld in de cookiemelding heeft de oranje (HEX #EB6D00) tekst "Laat me kiezen" op de witte achtergrond te weinig contrast. Hetzelfde probleem zien we terug bij de oranje (HEX #EB6D00) knop met de witte tekst "Dat is oké". Dit probleem komt ook voor:

Bevinding 21: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/parkeerbundel/ bij hover op de link 'Contact' veranderd de achtergrondkleur van wit naar lichtgrijs. De oranje (HEX #EB6D00) tekst op de lichtgrijze (HEX #D7D7D7) achtergrondkleur heeft een contrastverhouding van 2,1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 22: In de PDF "SEPA-Machtiging-Lelystad-27032022.pdf" op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/Machtigingen-voor-A-I-/SEPA-Machtiging-Lelystad-27032022.pdf staat een visuele kop met de tekst "SEPA - DOORLOPENDE MACHTIGING". De oranje (HEX #ED7D31) tekst op de witte achtergrond biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 2.7:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn voor kleine tekst en 3:1 voor grote tekst. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

Bevinding 23: In de PDF "SEPA-Machtiging-Lelystad-27032022.pdf" op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/Machtigingen-voor-A-I-/SEPA-Machtiging-Lelystad-27032022.pdf staat een afbeelding met de tekst "OMDAT PARKEREN EEN VAK IS". De oranje (HEX #E49332) tekst op de witte achtergrond biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 2.4:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn voor kleine tekst en 3:1 voor grote tekst. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Hetzelfde probleem zien we terug bij het adres in de voettekst van het PDF-document bij de tekst 'WWW.PARKEERSERVICE.NL' waar de contrastverhouding minimaal 4,5:1 moet zijn.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 24: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van hulpsoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met hulpsoftware hun computer te bedienen. Op dit moment werkt de oplossing die we normaal gesproken zouden adviseren ('disablekb=1' toevoegen aan de URL) niet goed. De normale bediening gaat bij deze oplossing goed, maar zodra je instellingen wil aanpassen (zoals afspeelsnelheid) werkt dit niet via het toetsenbord. Daarom is een YouTube-videospeler (momenteel) niet goed toetsenbordtoegankelijk. Daarom adviseren we, tot dit probleem is opgelost, om andere videospeler te gebruiken.

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 25: Op alle pagina's, bijvoorbeeld https://lelystad.parkeerservice.nl/contact/contactgegevens/ is de organisatienaam enkel 'Lelystad', bijvoorbeeld "Contactgegevens | Lelystad". Het zou goed zijn om hier "ParkeerService" aan toe te voegen, zodat voor alle bezoekers duidelijk is op welk domein ze zich bevinden. Op de homepagina zou het goed zijn om Home in de paginatitel op te nemen (beschrijving van de pagina), gevolgd door de volledige organisatienaam (ParkeerService Lelystad).

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 26: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/ (en elke andere pagina met dit menu plus logo's) staat het logo van "Coöperatie ParkeerService". De link waarin de afbeelding genest is, gaat niet naar de website van Coöperatie ParkeerService, maar naar de homepage van ParkeerService Lelystad. Zorg dat linkteksten duidelijk beschrijven waar de link naartoe gaat, bijvoorbeeld door de tekst aan te vullen met de titel van het bericht of pagina waarnaar gelinkt wordt. Als visueel duidelijk is waar de link bij hoort hoeft deze aanvullende tekst niet visueel zichtbaar te zijn. Een soortgelijk probleem zien we terug bij het logo van de Gemeente Lelystad. De link waarin de afbeelding genest is, gaat niet naar de website van de Gemeente Lelystad maar naar de homepage van ParkeerService Lelystad.

Bevinding 27: Advies: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/home/SearchForm/?Search=sepa+machtiging&action_results=Zoeken bestaan de zoekresultaten uit twee links die beide hetzelfde linkdoel hebben. Het is beter als elk zoekresultaat opgemaakt is als een link die een enkele keer tab-focus krijgt.

3. Begrijpelijk

3.2 Voorspelbaar

3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 28: Advies: In de twee formulieren op pagina's https://lelystad.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-en-formulieren-sospes/aanvraagformulier-tijdelijke-gehandicaptenparkeerkaart/ en https://lelystad.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-lelystad/ wordt de ene keer gevraagd om een E-mailadres en de andere keer enkel 'E-mail'. Zorg voor een consistente benaming. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld 'Plaatsnaam' en 'Woonplaats', 'Telefoon' en 'Telefoonnummer' en 'Voorletters' en 'Voorletter(s)'.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 29: Het formulier op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-lelystad/ maakt alleen gebruik van HTML5-veldcontroles. Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. De melding is soms kortaf, onvolledig of blijft te kort staan. Ook kan je de tekstgrootte niet aanpassen zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutmeldingen toe aan het formulier om dit probleem op te lossen. Hetzelfde probleem komt voor bij het formulier op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-en-formulieren-sospes/aanvraagformulier-tijdelijke-gehandicaptenparkeerkaart/.

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 30: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-en-formulieren-sospes/aanvraagformulier-tijdelijke-gehandicaptenparkeerkaart/ is een formulier waar bij de verplichte velden een * wordt getoond. Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: ‘Velden met een sterretje (*) zijn verplicht'.

Bevinding 31: Advies: Op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-lelystad/staat een formulier. Het formulier begint met de groep keuzerondjes (Onderwerp). Deze is niet gemarkeerd als verplicht, terwijl ze verplicht zijn. Het is beter om dit wel aan te geven. Hetzelfde probleem komt voor op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-en-formulieren-sospes/aanvraagformulier-tijdelijke-gehandicaptenparkeerkaart/ bijvoorbeeld bij het e-mailadres.

3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 32: Het formulier op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-lelystad/ maakt alleen gebruik van HTML5-veldcontroles. Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. De melding is soms kortaf, onvolledig of blijft te kort staan. Ook kan je de tekstgrootte niet aanpassen zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutmeldingen toe aan het formulier om dit probleem op te lossen. Hetzelfde probleem komt voor op pagina https://lelystad.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-en-formulieren-sospes/aanvraagformulier-tijdelijke-gehandicaptenparkeerkaart/.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2025-02-05 10:46:15 v2.4-011