Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid website ParkeerService Nieuwegein

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website ParkeerService Nieuwegein
Datum 20 januari 2025
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
Buiten de scope van het onderzoek valt:
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 25

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/ staan onder de koptekst H1 zes links met daarin zes afbeeldingen, bijvoorbeeld "Vergunning aanvragen" en "Inloggen ParkStart". Deze afbeeldingen hebben geen tekstalternatief en dit is ook niet nodig omdat het om een decoratieve afbeelding gaat. Maar de afbeelding heeft wel een leeg alt-attribuut (alt="") nodig, zodat hulpsoftware weet dat de afbeelding genegeerd kan worden.

Bevinding 2: Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/ (en elke andere pagina met dit menu plus logo's) staat het logo van de Gemeente Nieuwegein. De alternatieve tekst luidt: "Logo Nieuwegein". Deze tekst beschrijft de afbeelding niet goed genoeg. Voeg hier toe dat het logo dat van de Gemeente Nieuwegein betreft.

Bevinding 3: Een aantal van de afbeeldingen in de PDF "8.-Snelkoppeling-maken-naar-mobiel.pdf" op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/ParkStart-instructies/8.-Snelkoppeling-maken-naar-mobiel.pdf zijn informatieve afbeeldingen (screenshots van instellingen op mobiele telefoon). Deze afbeelding hebben geen beschrijving en zijn niet als artefact aangemerkt. Voor informatieve afbeeldingen geldt dat ze een beschrijving moeten hebben van de informatie die er in staat. Er staan ook afbeeldingen in het PDF-document met een bijvoorbeeld een tekst als deze: "O:\COMMUNICATIE EN WEBSITES\SOSPES\Instructies\Instructies voor op de website ParkStart\Snelkoppeling Apple 2.png". Deze tekst beschrijft de afbeelding niet goed genoeg. Voeg de unieke eigenschappen van deze afbeelding toe.

Bevinding 4: Advies: Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/ (en elke andere pagina met dit menu plus logo's) staat het logo van "Coöperatie ParkeerService". De alternatieve tekst luidt "Logo Cooperatie ParkeerService", wat in principe niet afkeurbaar is. Sommige screenreaders zullen hier "Logo Koolstofmonoxide-operatie ParkeerService" voorlezen vanwege de afkorting "co". Voeg om dit uit te sluiten de puntjes op de o toe: "Logo Coöperatie ParkeerService".

1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 5: Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ is er in de video "Zo gebruikt u ParkStart van ParkeerService" rond 1:17 de tekst "Een productie van en ennimate.nl in opdracht van Coöperatie Parkeerservice" in beeld. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 6: Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ staat de video "Zo gebruikt u ParkStart van ParkeerService" waar aan het begin rond 0:13 en aan het einde rond 01:14 een logo van ParkStart in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van de ParkStart is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt.

Bevinding 7: Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ is er in de video "Zo gebruikt u ParkStart van ParkeerService" rond 1:17 de tekst "Een productie van en ennimate.nl in opdracht van Coöperatie Parkeerservice" in beeld. Er ontbreekt een voice-over die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien, niet weten wat er wordt getoond in de video. Laat de teksten in beeld uitspreken door een voice-over of maak gebruik van een audiodescriptie.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 8: Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/betaald-parkeren-/ wordt meerdere keren (bijvoorbeeld bij "C1, W2 en W3" en "D1, D2, M1, M2, M3 en W1") het strong-element gebruikt. Zorg dat de alinea via de stylesheet opgemaakt wordt of maak gebruik van het <b>-element.
Dit zien we terug op meerdere pagina's, waaronder https://nieuwegein.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/hoe-gebruikt-u-parkstart/, https://nieuwegein.parkeerservice.nl/nieuws/parkeerterrein-de-zuid/, https://nieuwegein.parkeerservice.nl/fietsparkeren/veelgestelde-vragen-fietsparkeren/, https://nieuwegein.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/parkeergarages/cityplaza/. In de meeste gevallen kan hier beter een koptekst worden gebruikt i.p.v. het strong-element.

Bevinding 9: Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/mobiel-parkeren/ komt een opsomming voor onder "Parkeerprovider naar keuze". Deze is nu niet opgemaakt met de juiste code. Gebruik het ul- en li-element om opsommingen weer te geven.

Bevinding 10: Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/tarieven/ staat een tabel onder de (visuele) koptekst "Parkeren op straat vanaf 1 januari 2024". Hier zouden de tabelcellen in de eerste kolom ook een th-element (tabelkop) moeten hebben, omdat deze cellen betrekking hebben op de cellen ernaast. Dit geldt ook voor de alle tabellen die op deze pagina volgen en de tabel op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/parkeergarages/cityplaza/.

Bevinding 11: Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/tarieven/ staat onder “Parkeervergunningen vanaf 1 april 2024” een tabel waarin de tekst "Werkparkeervergunningen" in td-cellen opgemaakt is met strong om aan te geven dat het tabelkoppen zijn voor de datacellen eronder. Dit moeten tabelkoppen worden.

Bevinding 12: Deze bevinding vereist mogelijk een technische oplossing:
Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/nieuws/ staan meerdere kopteksten. De kopteksten h3 (2023 en 2022) lijken nu onder de koptekst h2 te vallen. Semantisch is dit niet logisch. Bezoekers die gebruikmaken van schermvoorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over een pagina navigeren om snel informatie te vinden. Daarom is het belangrijk om een goed lopende koppenstructuur te gebruiken. Een goede koppenstructuur begint bij een kopniveau 1 voor de titel van de pagina, kopniveau 2 voor de koppen, kopniveau 3 voor de tussenkoppen, etc.

Bevinding 13: in de PDF "8.-Snelkoppeling-maken-naar-mobiel.pdf" op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/ParkStart-instructies/8.-Snelkoppeling-maken-naar-mobiel.pdf wordt een opsomming gebruikt zonder dat dit in de code goed is opgemaakt als lijst. Zorg ervoor dat de tekst gecodeerd is met een L en LI.

Bevinding 14: In de PDF "Instructiekaart-dagkaart-gemeente-Nieuwegein.pdf" op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/assets/nieuwegein/downloads/Instructiekaart-dagkaart-gemeente-Nieuwegein.pdf wordt een tabel gebruikt om de stappen weer te geven die gevolgd kunnen worden om een dagkaart te kopen met een betaalpas. Hier wordt voor de tekst "Dagkaart kopen met betaalpas" geen tabelkop gebruikt terwijl deze cel wel iets zegt over de onderliggende cellen.
Een soortgelijk probleem zien we terug in dezelfde PDF bij de tabel met de tekst "Dagkaart kopen met munten". Hier wordt geen tabelkop gebruikt terwijl deze cel wel iets zegt over de onderliggende cellen.

Bevinding 15: Advies: Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-nieuwegein/ wordt kopniveau h2 overgeslagen en wordt er van koptekst h1 naar koptekst h3 gesprongen. Het is goed om kopniveaus op een correcte volgorde te gebruiken. Bezoekers die gebruikmaken van schermvoorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over een pagina navigeren om snel informatie te vinden. Daarom is het belangrijk om een goed lopende koppenstructuur te gebruiken. Een goede koppenstructuur begint bij een kopniveau 1 voor de titel van de pagina, kopniveau 2 voor de koppen, kopniveau 3 voor de tussenkoppen, et cetera.

1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 16: In de PDF "Instructiekaart-dagkaart-gemeente-Nieuwegein.pdf" op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/assets/nieuwegein/downloads/Instructiekaart-dagkaart-gemeente-Nieuwegein.pdf staan een aantal van de afbeeldingen niet in de juiste volgorde in de codelaag. Deze staan nu niet in de correcte volgorde in de codelaag, niet in de volgorde van hoe ze in de PDF staan.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 17: Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/betaald-parkeren-/ heeft de kaart gekleurde vlakken die alleen door kleurverschil herkenbaar zijn. Mensen die geen kleuren kunnen onderscheiden missen zo informatie. Naast kleuren kun je hier bijvoorbeeld ook verschillende soorten arcering gebruiken om de informatie over te brengen.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/parkeergarages/cityplaza/, waar ook een kaart met kleurvakken wordt gebruikt.

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 18: Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/ (en alle andere pagina's die dit menu bevatten) staat onder de logo's een verticaal menu. De oranje menu items (HEX #EB6D00) op de witte achtergrond biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3.1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

Bevinding 19: Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/ wordt bij de eerste keer openen van de website een cookiemelding geladen. De oranje (HEX #EB6D00) tekst "Laat me kiezen" op de witte achtergrond biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3.1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de oranje (HEX #EB6D00) knop met de witte tekst "Dat is oké". Deze kleurencombinatie biedt te weinig contrast, de contrastverhouding is hier 3.1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 20: Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/contact/contactgegevens/
staat onder de koptekst H2 "Ons postadres" de adresgegevens en een link met de tekst "Contactverzoek". De oranje (HEX #EB6D00) tekst
op de witte achtergrond biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3.1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Een soortgelijk probleem zien we terug op de volgende pagina's: https://nieuwegein.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/betaald-parkeren-/ bij de knop onder "Vergunning aanvragen", https://nieuwegein.parkeerservice.nl/nieuws/ bij de knoppen "Contact" en "Home" onderaan de pagina, https://nieuwegein.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/parkeergarages/cityplaza/ bij de knoppen "Abonnement" en "Tarieven", https://nieuwegein.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/mobiel-parkeren/ bij de knoppen "Tarieven" en "Stadskaart parkeren".

Bevinding 21: Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-nieuwegein/ staat een contactformulier met onderaan een oranje (HEX #EB6D00) verzend knop met de witte tekst "Verzenden". De contrastverhouding is hier 3.1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-en-formulieren-sospes/beeindiging-vergunning-of-abonnement-bewoner-nieuwegein/ bij de knop "Verzenden".

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 22: Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van hulpsoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met hulpsoftware hun computer te bedienen.
Op dit moment werkt de oplossing die we normaalgesproken zouden adviseren ('disablekb=1' toevoegen aan de URL) niet goed. De normale bediening gaat bij deze oplossing goed, maar zodra je instellingen wil aanpassen (zoals afspeelsnelheid) werkt dit niet via het toetsenbord. Daarom is een YouTube-videospeler (momenteel) niet goed toetsenbordtoegankelijk. Daarom adviseren we, tot dit probleem is opgelost, om andere videospeler te gebruiken.

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 23: De PDF "8.-Snelkoppeling-maken-naar-mobiel.pdf" op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/ParkStart-instructies/8.-Snelkoppeling-maken-naar-mobiel.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de PDF "Instructiekaart-dagkaart-gemeente-Nieuwegein.pdf". Ook dit bestand heeft geen documenttitel in de eigenschappen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 24: Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/ (en elke andere pagina met dit menu plus logo's) staat het logo van "Coöperatie ParkeerService". De link waarin de afbeelding genest is, gaat niet naar de website van Coöperatie ParkeerService, maar naar de homepage van ParkeerService Nieuwegein. Zorg dat linkteksten duidelijk beschrijven waar de link naartoe gaat, bijvoorbeeld door de tekst aan te vullen met de titel van het bericht of pagina waarnaar gelinkt wordt. Als visueel duidelijk is waar de link bij hoort hoeft deze aanvullende tekst niet visueel zichtbaar te zijn.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij het logo van de Gemeente Nieuwegein. De link waarin de afbeelding genest is, gaat niet naar de website van de Gemeente Nieuwegein maar naar de homepage van ParkeerService Nieuwegein.

3. Begrijpelijk

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 25: Advies: Op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-en-formulieren-sospes/beeindiging-vergunning-of-abonnement-bewoner-nieuwegein/ staat een formulier. Het formulier begint met de groep keuzerondjes (Soort product). Deze zijn niet gemarkeerd als verplicht, terwijl ze verplicht zijn. Het is beter om dit wel aan te geven.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://nieuwegein.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-nieuwegein/, ook hier begint het formulier met een groep keuzerondjes (Onderwerp) waar niet bij staat dat ze verplicht zijn.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2025-02-05 10:37:36 v2.4-011