Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid website ParkeerService Nijkerk

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website ParkeerService Nijkerk
Datum 24 januari 2025
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • De content van de pagina's op nijkerk.parkeerservice.nl.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 27

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op pagina https://nijkerk.parkeerservice.nl/ staan onder de koptekst H1 zes links met daarin zes afbeeldingen, bijvoorbeeld "Vergunning aanvragen" en "Inloggen ParkStart". Deze afbeeldingen hebben geen tekstalternatief en dit is ook niet nodig omdat het om een decoratieve afbeelding gaat. Maar de afbeelding heeft wel een leeg alt-attribuut (alt="") nodig, zodat hulpsoftware weet dat de afbeelding genegeerd kan worden.

Bevinding 2: Op pagina https://nijkerk.parkeerservice.nl/ (en elke andere pagina met dit menu plus logo's) staat het logo van de Gemeente Nijkerk. De alternatieve tekst luidt: "Logo Nijkerk". Deze tekst beschrijft de afbeelding niet goed genoeg. Voeg hier toe dat het logo dat van de Gemeente Nijkerk betreft.

Bevinding 3: Op https://nijkerk.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/kernwinkelgebied/ wordt verwezen naar het gebied binnen de rode lijnen. De informatie in de kaart is echter enkel toegankelijk voor mensen die kunnen zien. Hulpsoftware kan niet bij deze informatie. Schrijf in tekst uit welke wijken of straten in het gebied vallen, zodat er een toegankelijk alternatief op de pagina is. Verwijs in de alt-tekst dat het gebied onder de kaart beschreven is, bijv "Kaart laad- en losgebied. Exacte wijken en/of straten zijn beschreven onder de kaart".

Bevinding 4: Advies: Op pagina https://nijkerk.parkeerservice.nl/ (en elke andere pagina met dit menu plus logo's) staat het logo van "Coöperatie ParkeerService". De alternatieve tekst luidt "Logo Cooperatie ParkeerService", wat in principe niet afkeurbaar is. Sommige screenreaders zullen hier "Logo Koolstofmonoxide-operatie ParkeerService" voorlezen vanwege de afkorting "co". Voeg om dit uit te sluiten de puntjes op de o toe: "Logo Coöperatie ParkeerService".

1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 5: De video op https://nijkerk.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ heeft ondertiteling dat deel is van het beeld (d.w.z. open captions, in tegenstelling tot closed captions). Dit type ondertitels is hier niet geschikt: het contrast tussen de witte ondertitels en de wisselende achtergrond is niet steeds voldoende (zie succescriterium 1.4.3). De ondertitels gegenereerd door YouTube zijn beschikbaar, maar hier moet de synchronisatie van de ondertiteling aangepast worden en (eventuele) verkeerd herkende of gespelde woorden. YouTube laat zijn automatisch gegenereerde ondertitels woord per woord in beeld komen, maar deze moeten per regel in beeld komen, net als ondertitels zoals we die kennen uit de wereld van tv en film.

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 6: Op pagina https://nijkerk.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ is er in de video "Zo gebruikt u ParkStart van ParkeerService" rond 1:17 de tekst "Een productie van en ennimate.nl in opdracht van Coöperatie Parkeerservice" in beeld. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals voorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5.

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 7: Op pagina https://nijkerk.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ staat de video "Zo gebruikt u ParkStart van ParkeerService" waar aan het begin rond 0:01 een logo van ParkStart in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van de ParkStart is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt.

Bevinding 8: Op pagina https://nijkerk.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ is er in de video "Zo gebruikt u ParkStart van ParkeerService" rond 1:17 de tekst "Een productie van en ennimate.nl in opdracht van Coöperatie Parkeerservice" in beeld. Er ontbreekt een voice-over die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien, niet weten wat er wordt getoond in de video. Laat de teksten in beeld uitspreken door een voice-over of maak gebruik van een audiodescriptie.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 9: Op https://nijkerk.parkeerservice.nl/contact/contactgegevens/ komt een opsomming voor, waarbij het tweede item subitems heeft (de tijden waarop men telefonisch bereikbaar is). Deze subitems zijn echter niet als een lijst opgemaakt. Maak dit als een (geneste) lijst op. Dit komt ook voor op https://nijkerk.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunningen-aanvragen/bewonersvergunning-schil/.

Bevinding 10: Op pagina https://nijkerk.parkeerservice.nl/tarieven/ staan tabellen. Hier ontbreken kolomkoppen. Deze zijn belangrijk om de relatie van de informatie en de structuur van de tabel te communiceren. Voeg deze toe om dit op te lossen. Dit komt ook voor op https://nijkerk.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/belparkeren/ maar omdat het hier om een simpele tabel gaat is dit enkel een advies en wordt het hier niet afgekeurd.

Bevinding 11: Op https://nijkerk.parkeerservice.nl/parkeerterreinen/parkeerterreinen/parkeerterrein-stadspark/ komen geen koppen voor. In de eerste kolom is iedere cel wel vet opgemaakt, zodat deze zich gedragen als koppen. Deze opmaak is echter niet toegestaan. Het strong-element wordt gebruikt om nadruk te geven aan een of enkele woorden en is niet bedoeld enkel voor opmaak. Duidt iedere cel in de eerste kolom aan als celkop of maak gebruik van de stylesheet om de tekst vetgedrukt weer te geven.

Bevinding 12: De dagen en tijden waarop betaald moet worden op https://nijkerk.parkeerservice.nl/parkeerterreinen/parkeerterreinen/parkeerterrein-stadspark/ is een geneste cel in de tabel. Screenreaders kunnen moeite hebben met complexe tabellen. Maak voor de tijden beter een aparte tabel.

Bevinding 13: Op pagina https://nijkerk.parkeerservice.nl/nieuws/ staan meerdere kopteksten. De kopteksten h3 (2023 en 2022) lijken nu onder de laatste koptekst h2 te vallen, wat de titel van een nieuwsbericht is. Semantisch is dit niet logisch. Bezoekers die gebruikmaken van voorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over een pagina navigeren om snel informatie te vinden. Daarom is het belangrijk om een goed lopende koppenstructuur te gebruiken. Een goede koppenstructuur begint bij een kopniveau 1 voor de titel van de pagina, kopniveau 2 voor de koppen, kopniveau 3 voor de tussenkoppen, etc. Voeg na de h2-nieuwsberichtkoppen een h2 toe met de kop "Archief" om dit op te lossen.

Bevinding 14: Advies: Op pagina https://nijkerk.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-nijkerk/ wordt kopniveau h2 overgeslagen en wordt er van koptekst h1 naar koptekst h3 gesprongen. Het is goed om kopniveaus op een correcte volgorde te gebruiken. Bezoekers die gebruikmaken van voorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over een pagina navigeren om snel informatie te vinden. Daarom is het belangrijk om een goed lopende koppenstructuur te gebruiken. Een goede koppenstructuur begint bij een kopniveau 1 voor de titel van de pagina, kopniveau 2 voor de koppen, kopniveau 3 voor de tussenkoppen, et cetera.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 15: Op https://nijkerk.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/kernwinkelgebied/ wordt verwezen naar het gebied binnen de rode lijnen. Vermijd verwijzingen met enkel kleur. Schrijf in tekst uit welke wijken of straten in het gebied vallen. Zie ook succescriterium 1.1.1.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 16: Op pagina https://nijkerk.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunningen-aanvragen/ heeft de kaart gekleurde vlakken die alleen door kleurverschil herkenbaar zijn. Mensen die geen kleuren kunnen onderscheiden en slechtziende bezoekers missen zo informatie. Naast kleuren kun je hier bijvoorbeeld ook verschillende soorten arcering gebruiken om de informatie over te brengen.

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 17: Er wordt op meerdere pagina's gebruikgemaakt van een kleurencombinatie met oranje (HEX #EB6D00) en wit voor tekst en achtergrondkleur. De contrastverhouding is hier 3,1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn voor kleine tekst. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast. Een aantal voorbeelden waar deze kleurencombinatie is gebruikt:

Bevinding 18: Het contrast van de "ingebakken" ondertitels van de video op https://nijkerk.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ hebben onvoldoende contrast. De witte tekst valt onvoldoende op tegen bijvoorbeeld de grijze (HEX #7A7A7A) en de oranje (HEX #CF8200) achtergronden in de video. Voeg een zwarte achtergrond bij de ondertitels toe om deze beter te laten opvallen. De contrastverhouding moet minimaal 4,5:1 zijn.

Bevinding 19: Op pagina https://nijkerk.parkeerservice.nl/contact/contactgegevens/ bij hover op de link 'Contactverzoek' veranderd de achtergrondkleur van wit naar lichtgrijs. De oranje (HEX #EB6D00) tekst op de lichtgrijze (HEX #D7D7D7) achtergrondkleur heeft een contrastverhouding van 2,1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit probleem komt meerdere keren voor, bijvoorbeeld op pagina https://nijkerk.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 20: Op pagina https://nijkerk.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van hulpsoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met hulpsoftware hun computer te bedienen.
Op dit moment werkt de oplossing die we normaalgesproken zouden adviseren ('disablekb=1' toevoegen aan de URL) niet goed. De normale bediening gaat bij deze oplossing goed, maar zodra je instellingen wil aanpassen (zoals afspeelsnelheid) werkt dit niet via het toetsenbord. Daarom is een YouTube-videospeler (momenteel) niet goed toetsenbordtoegankelijk. Daarom adviseren we, tot dit probleem is opgelost, om andere videospeler te gebruiken.

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 21: Op alle pagina's, bijvoorbeeld https://nijkerk.parkeerservice.nl/contact/contactgegevens/ is de organisatienaam enkel 'Nijkerk', bijvoorbeeld "Contactgegevens | Nijkerk". Het zou goed zijn om hier "ParkeerService" aan toe te voegen, zodat voor alle bezoekers duidelijk is op welk domein ze zich bevinden. Op de homepagina zou het goed zijn om Home in de paginatitel op te nemen (beschrijving van de pagina), gevolgd door de volledige organisatienaam (ParkeerService Nijkerk).

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 22: Op pagina https://nijkerk.parkeerservice.nl/ (en elke andere pagina met dit menu plus logo's) staat het logo van "Coöperatie ParkeerService". De link waarin de afbeelding genest is, gaat niet naar de website van Coöperatie ParkeerService, maar naar de homepage van ParkeerService Nijkerk. Zorg dat de toegankelijk namen van links duidelijk beschrijven waar de link naartoe gaat, bijvoorbeeld door de tekst aan te vullen met de titel van het bericht of pagina waarnaar gelinkt wordt. Als visueel duidelijk is waar de link bij hoort, hoeft deze aanvullende tekst niet visueel zichtbaar te zijn.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij het logo van de Gemeente Nijkerk. De link waarin de afbeelding genest is, gaat niet naar de website van de gemeente maar naar de homepage van ParkeerService Nijkerk.

Bevinding 23: Advies: Op pagina https://nijkerk.parkeerservice.nl/service/sitemap/SearchForm/?Search=nijkerk&action_results=Zoeken bestaan de zoekresultaten uit twee links die beide hetzelfde linkdoel hebben. Het is beter als elk zoekresultaat opgemaakt is als een link die een enkele keer tab-focus krijgt.

3. Begrijpelijk

3.2 Voorspelbaar

3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 24: Advies: In de twee formulieren op pagina's https://nijkerk.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-nijkerk/ en https://nijkerk.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-sospes/aanvraag-werkparkeervergunning-nijkerk/ wordt de ene keer gevraagd om een E-mailadres en de andere keer enkel 'E-mail'. Zorg voor een consistente benaming.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 25: Het formulier op pagina https://nijkerk.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-nijkerk/ maakt alleen gebruik van HTML5-veldcontroles. Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. De melding is soms kortaf, onvolledig of blijft te kort staan. Ook kan je de tekstgrootte niet aanpassen zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutmeldingen toe aan het formulier om dit probleem op te lossen. Hetzelfde probleem komt voor bij het formulier op pagina https://nijkerk.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-sospes/aanvraag-werkparkeervergunning-nijkerk/.

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 26: Op https://nijkerk.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-nijkerk/ staat een formulier. Het formulier begint met een groep keuzerondjes. Deze zijn niet gemarkeerd als verplicht, terwijl ze verplicht zijn. Het is beter om dit wel aan te geven.

3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 27: Het formulier op pagina https://nijkerk.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-nijkerk/ maakt alleen gebruik van HTML5-veldcontroles. Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. De melding is soms kortaf, onvolledig of blijft te kort staan. Ook kan je de tekstgrootte niet aanpassen zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutmeldingen toe aan het formulier om dit probleem op te lossen. Hetzelfde probleem komt voor bij het formulier op pagina https://nijkerk.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-sospes/aanvraag-werkparkeervergunning-nijkerk/.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2025-02-05 09:50:17 v2.4-011