Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website Leidschendam-Voorburg CityPermit


Onderzoeker
Renate, Swink; Yulia, Swink
Datum
2 mei 2023
Opdrachtgever
Leidschendam-Voorburg

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website Leidschendam-Voorburg CityPermit Aanvragen en wijzigingen parkeerontheffingen voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 20 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De websites parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/ en parkeren-acc.lv.nl/ zijn onderzocht tussen 24 april en 28 april 2023. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.

De onderzochte websites zijn al deels toegankelijk. Zo hebben invoervelden een toegankelijke naam en kunnen essentiële functionaliteit bediend worden met het toetsenbord. Dit zijn de meest opvallende conclusies van het onderzoek:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website Leidschendam-Voorburg CityPermit Aanvragen en wijzigingen parkeerontheffingen
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • De testomgeving, inclusief kantoorbestanden, voor het aanvragen van een parkeerontheffting via het digitaal loket op het domein parkeren-acc.lv.nl.
  • De testomgeving, inclusief kantoorbestanden, voor het gebruiken van de parkeerontheffing via de bezoekersapp op het domein parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/.
  • De testomgeving van het betaalproces op secure.ogone.com..
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 13 7 0
2 Bedienbaar 10 7 0
3 Begrijpelijk 6 4 0
4 Robuust 1 2 0
Totaal 30 20 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow staat een informatie-icoon. De toegankelijke tekst hiervan is alleen 'i'. Zorg ervoor dat bezoekers weten wat er gebeurt wanneer zij op dit icoon drukken en communiceer ook dat het een knop is.

Op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow wordt met een rode punt aangegeven dat velden verplicht zijn. Deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat bezoekers die het scherm niet kunnen zien ook weten dat velden verplicht zijn, bijvoorbeeld met het required-attribuut.

Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add staat het logo van Leidschendam-Voorburg. Dit logo heeft geen alternatieve tekst doordat een alt-tekst alleen geldig is in combinatie met een img-element (of role='img') Door role=presentation is de alt-tekst niet beschikbaar voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat deze informatie ook beschikbaar is voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien.

Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add, wanneer bezoekers een kenteken openen, staat een icoon van een vuilnisbak, waarmee bezoekers een kenteken kunnen verwijderen. Dit icoon wordt ingeladen met CSS en is niet meer zichtbaar op de pagina voor bezoekers die een eigen CSS bestand inladen, bijvoorbeeld om de tekst- en regelafstand te wijzigen. CSS mag daarom alléén gebruikt worden om puur decoratieve afbeeldingen te plaatsen op de pagina. Dat is hier niet geval. Plaats het icoon op een andere manier op de pagina, bijvoorbeeld met het img-element en geef het icoon daarnaast ook een alternatieve tekst.

Op pagina secure.ogone.com/ncol/test/orderstandard_utf8.asp komt een onzichtbare afbeelding voor die wel wordt gecommuniceerd aan hulpsoftware met de alternatieve tekst 'Customer logo'. Dit is verwarrend voor bezoekers die voorleessoftware gebruiken maar het scherm wel kunnen zien. Verwijder het element of voeg een logo in met een correcte alternatieve tekst.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers op een pagina als parkeren-acc.lv.nl/Permit/Details/15100 een opmerking plaatsen, verschijnt op pagina parkeren-acc.lv.nl/ onder 'Opmerkingen' een i-icoon. Na klikken opent een dialoogvenster. De tekst 'Opmerkingen' is visueel kop voor het dialoogvenster, maar is dat in de code niet. Zorg ervoor dat kopteksten zijn opgemaakt met een h-element, zodat de koppen ook herkenbaar zijn als koppen voor hulpsoftware. Dit komt op meerdere plekken voor, bijvoorbeeld met de tekst 'Product wijzigen' in het dialoogvenster dat opent wanneer bezoekers op 'Wijzigen' klikken.

In het proces op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow moeten bezoekers een product kiezen om verder te gaan met de aanvraag. De vraag 'Beschikbare producten:' is niet correct gekoppeld aan de keuzerondjes. Hierdoor wordt alleen het label van het keuzerondje voorgelezen en niet de vraag. Gebruik bijvoorbeeld een fieldset en legend combinatie om dit probleem op te lossen. Het lijkt er daarnaast om dat het hier niet om een groep keuzerondjes gaat, maar om meerdere losse keuzerondjes. Hierdoor is de keuze niet te selecteren met de pijltoetsen, zoals dat bij keuzerondjes normaal is (en hoe dat op andere pagina's wel goed gaat), maar met de tabtoets. Zorg ervoor dat de toetsenbordbediening van invoerelementen overeenkomt met hoe bezoekers verwachten dat ze de invoerelementen kunnen bedienen. Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/upgrade, met de tekst 'Kies een opwaardeereenheid'.

Het is voor ziende bezoekers duidelijk uit hoeveel stappen een proces, zoals op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow, heeft omdat de stappen leesbaar zijn en bij ingezoomde staat zijn er grijze vlakken en ingekleurde vakken aanwezig om aan te tonen hoever een bezoeker in het proces is. Deze informatie is met display none verborgen voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat deze informatie ook beschikbaar is voor hulpsoftware.

Wanneer bezoekers op pagina secure.ogone.com/ncol/test/orderstandard_UTF8.asp kiezen voor Visa en vervolgens het icoon van het vraagteken activeren, verschijnt er een dialoogvenster. De tekst 'Deze controle gaat na of uw kaart niet gebruikt wordt door een ongeautoriseerd persoon.' is opgemaakt als h2-kop, maar is geen echte kop. Verwijder daarom hier het kop-element. Dit komt ook voor op de Mastercard pagina.

Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add kunnen bezoekers bij 'Van' en 'Tot' een datum en tijd selecteren. De informatie in de datumkiezer is wel bedienbaar met het toetsenbord, maar de cijfers van de datums zijn niet beschikbaar voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware. Zij weten daarom niet wat zij hier selecteren.

De PDF op pagina parkeren-acc.lv.nl/Permit/Download is niet gecodeerd en daardoor is er voor hulpsoftware (zoals voorleessoftware) geen informatie beschikbaar om de PDF te interpreteren. Omdat codes ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF-codelaag zoals semantische koppen en alt-teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan. Let ook op het correct instellen van de tabvolgorde in het document. Dit geldt ook voor de PDF op pagina parkeren-acc.lv.nl/Permit/Download.

Advies: Op de productoverzichtpagina parkeren-acc.lv.nl/ wordt een tabel voor layout gebruikt, terwijl het geen echte tabel is. Pas op met het gebruik van layout tabellen, omdat er wel wordt voorgelezen dat het om een tabel gaat. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina secure.ogone.com/ncol/test/orderstandard_utf8.asp.

Advies: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add staat de tekst 'Uw huidige saldo' en vervolgens een X aantal uren. De tekst Uw huidige saldo is nu een label voor het aantal uren. Deze relatie wordt niet gecommuniceerd door hulpsoftware. Gebruik bijvoorbeeld een description list om deze relatie goed aan te geven.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Voldoende


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Voldoende


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De invoervelden op pagina parkeren-acc.lv.nl/Account/Login bevatten geen correcte autocomplete attributen. HMTL5 invoervelden die informatie over de gebruiker vragen, zoals naam/achternaam, adres en geboortedatum, moeten een juist autocomplete attribuut hebben. Momenteel wordt alléén de waarde 'off' gebruikt. Het succescriterium vraagt dat de formuliervelden door hulpsoftware geïdentificeerd kunnen worden door een autocomplete-waarde mee te geven aan de invoervelden. Het vereist niet dat deze velden ook automatisch ingevuld moeten worden. Er kan dus aan het succescriterium voldaan worden, door wel de juiste waarden toe te voegen, maar automatisch invullen uit te zetten (bijvoorbeeld op het hele formulier).


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Voldoende


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Niet aanwezig


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers met de muis over een knop hoveren, zoals op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow over de knoppen 'Bewaar aanvraag' en 'Stop verwijder aanvraag', kleurt de tekst van zwart naar wit. De contrastratio tussen de zwarte tekst en de grijze achtergrond (HEX #555555) is 2,8:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor.

Wanneer bezoekers lange tijd geen activiteit vertonen verschijnt een dialoogvenster die de bezoeker op de hoogte stelt van dat de bezoeker automatisch binnen twee minuten uitgelogd wordt, tenzij de bezoeker op 'Ingelogd blijven' klikt. Wanneer de bezoeker met de muis over de knoppen in dit dialoogvenster hovert, kleurt de achtergrond donkerblauw (HEX #070614). De contrastratio tussen de zwarte tekst en de donkerblauwe achtergrond is 1:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/ staat witte tekst op een bruine achtergrond (HEX #C4A070). De contrastratio is hier 2,4:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Wanneer bezoekers op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add het hamburgermenu uitvouwen, is de huidige pagina zichtbaar doordat de achtergrond lichtgrijs is (HEX #909090). De contrastratio tussen de grijze tekst (HEX #E8E8E8) en de grijze achtergrond is 2,6:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit probleem komt ook voor op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/active/9.

Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add komt rode tekst (HEX #FF0000) op een beige achtergrond (HEX #F9F9F6) voor. De contrastratio is hier 3,8:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/active/9, de contrastratio van dezelfde kleur rode tekst op de witte achtergrond is 4:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add komt blauwe tekst (HEX #008AE6) op een paarse achtergrond (HEX #E5E5FF) voor. De contrastratio is hier 2,9:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/active/10 komt blauwe tekst (#008AE6) op een groene achtergrond (#D9E6D9) voor. De contrastratio is hier 2,8:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Vergelijkbare problemen komen voor op de gele (halverwege tijd) en rode (tijd bijna verlopen achtergrond). Vergelijkbare problemen ook voor met de rode tekst.

Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add komen datumkiezers voor. De huidige datum wordt gepresenteerd in donkerblauwe tekst (HEX #31708F) op een blauwe achtergrond (HEX #31B0D5). De contrastratio is hier 2,1:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn.

Op pagina secure.ogone.com/ncol/test/orderstandard_UTF8.asp staat bij ideal de knop 'Ga verder'. De contrastratio tussen de witte tekst en de blauwe achtergrond (HEX #03A9F4) is 2,6:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit probleem komt op meerdere pagina's binnen dit proces voor, waaronder op de pagina met de optie voor betalen met Visa of Mastercard.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina secure.ogone.com/ncol/test/orderstandard_UTF8.asp staat een afbeelding van tekst. Bezoekers kunnen de tekst in een afbeelding niet goed vergroten, of de regel- en tekstafstand aanpassen. Plaats informatie in afbeeldingen daarom ook altijd als platte tekst op de pagina.


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add het hamburgermenu uitklappen en inzoomen, is niet meer alle tekst zichtbaar omdat de tekst van de pagina afvalt. Zorg ervoor dat bezoekers kunnen inzoomen zonder verlies van functionaliteit of informatie.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/Account/Login staat de knop 'Inloggen', met witte tekst op een donkerblauwe achtergrond (HEX #1B184C). De contrastratio tussen de blauwe focusrand (HEX #0160C7) en de donkerblauwe achtergrond van de knop is 2,7:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Om de blauwe focusrand staat een grijze rand (HEX #494E55). De contrastratio tussen de blauwe focusrand en de grijze rand is 1,3:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Dit probleem komt op meerdere plaatsen voor, waaronder in het dialoogvenster dat verschijnt wanneer bezoekers te lang geen activiteit vertonen.

Op pagina parkeren-acc.lv.nl/Permit/Details/15100 staat een tabblad 'Algemeen', met witte tekst op een donkerblauwe achtergrond (HEX #1B184C). Wanneer het tabblad focus heeft, verschijnt er een donkergrijze focusrand omheen (HEX #555353). De contrastratio tussen de focusrand en de knop is 2,1:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Dit geldt ook voor het tabblad 'Documenten' als deze focus heeft. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder in het proces op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow.

Wanneer bezoekers op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow een bestand uploaden, verschijnt er daarna een knop om het document te verwijderen (HEX #15422A). De contrastratio met de focusrand (HEX #495057) is 1,3:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Een vergelijkbaar probleem komt voor wanneer een bezoeker een andere optie selecteert, dan is het vlak van het document niet meer groen maar grijs en verschuift de knop naar de linkerkant van het vlak. Ook daar is de contrastratio tussen de knop en de focusrand te laag.

Op pagina secure.ogone.com/ncol/test/orderstandard_UTF8.asp staat op de pagina met de optie betalen met Visa een tooltip, van een wit vraagteken op een grijze achtergrond (HEX #C0C0C0). De contrastratio is hier 1,8:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Dit komt ook voor op de Mastercard pagina.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Voldoende


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow de optie 'Tijdelijk kenteken aanmelden/afmelden' kiezen, verschijnen er twee informatie iconen die wel met de muis te bedienen zijn, maar niet met het toetsenbord. Zorg ervoor dat interactieve elementen ook met het toetsenbord bereikbaar en bedienbaar zijn. Dit doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder in het proces op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow.

De tabel op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add bevat een scrollfunctie, deze is niet bereikbaar en bedienbaar met het toetsenbord. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/active/9.

Advies: De datumkiezer op onder andere pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow is niet bereikbaar en bedienbaar met het toetsenbord. Er is een toegankelijk alternatief want bezoekers kunnen zelf een datum invoeren, maar idealiter is de datumkiezer voor iedereen toegankelijk.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Niet aanwezig


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Voldoende


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Advies: Pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/active/10 bevat bewegende informatie. Overweeg om dit optioneel te maken, bijvoorbeeld door de bezoeker een melding te sturen als de tijd bijna afloopt.


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Pagina's in de DSV portal, zoals parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add, bevatten geen manier om herhalende blokken content over te slaan. Zorg ervoor dat bezoekers dit soort blokken, zoals navigatiemenu's en logo's, over kunnen slaan met een skiplink.


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De titel van pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/ is alleen 'Login'. Dit is niet beschrijvend genoeg. Zorg ervoor dat bezoekers ook weten wáár ze inloggen en wie de afzender is.

De titel van pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/pay/success is 'Betalen'. Dit beschrijft de inhoud van de pagina niet. Zorg ervoor dat de status van de betaling (zoals de h1 van de pagina) ook voorkomt in de titel pagina. Dit geldt ook voor pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/pay/canceled.

De PDF op pagina parkeren-acc.lv.nl/Permit/Download heeft wel een titel, maar de bestandsnaam wordt getoond bij openen. Zorg er voor dat de documenttitel getoond wordt bij openen. Dit geldt ook voor de PDF op pagina parkeren-acc.lv.nl/Permit/Download.

Advies: Nergens uit de paginatitels kan worden opgemaakt dat het om parkeerproducten gaat. Aangezien dat uit de pagina's zelf ook niet direct duidelijk is (bijvoorbeeld de titel 'Productoverzicht' en 'Aanvraag') is dat geen toegankelijkheidsprobleem maar een breder usability probleem. Overweeg duidelijker te communiceren.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer een bezoeker een tabblad selecteert op pagina parkeren-acc.lv.nl/Permit/Details/15100 en verder navigeert met de tabtoets, krijgt het hele tabblad zichtbare toetsenbordfocus, terwijl dit geen interactief element is. Dit is verwarrend voor bezoekers die het toetsenbord gebruiken om over de pagina te navigeren. Zorg ervoor dat alleen interactieve elementen focus krijgen.

Wanneer bezoekers in het proces op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow een keuzerondje selecteren bij de vraag '
Er is sprake van:' verschijnt een laadanimatie, en verspringt de focus daarna naar het kenteken invoerveld. Dit is verwarrend, zorg ervoor dat de focus op dezelfde plaats blijft en verder gaat zodra bezoekers verder navigeren.

Wanneer bezoekers lange tijd geen activiteit vertonen verschijnt een dialoogvenster die de bezoeker op de hoogte stelt van dat de bezoeker automatisch binnen twee minuten uitgelogd wordt, tenzij de bezoeker op 'Ingelogd blijven' klikt. Wanneer de bezoeker met de tabtoets door dit dialoogvenster navigeert, gaat de focusvolgorde verder op de achterliggende pagina en blijft het dialoogvenster openstaan. Dit is verwarrend en storend voor meerdere doelgroepen die met het toetsenbord navigeren. Zorg ervoor dat de focus in het dialoogvenster blijft totdat de bezoeker 'Ingelogd blijven' selecteert.

Wanneer bezoekers op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add met het toetsenbord navigeren, krijgen de items in het hamburgermenu focus, terwijl het hamburgermenu niet uitgeklapt is. Dit is verwarrend voor bezoekers die het scherm kunnen zien. Zorg ervoor dat het menu éérst uitgeklapt wordt, voor de items in het menu focus krijgen.

De knop 'Annuleren' op pagina secure.ogone.com/ncol/test/orderstandard_utf8.asp krijgt pas focus nadat alle elementen in de 'footer' van de pagina focus hebben gekregen, niet direct na de betaalopties. Zorg ervoor dat de focusvolgorde logisch is voor bezoekers die met het toetsenbord navigeren. Dit komt op alle pagina's van dit proces voor (ook met de knoppen 'Terug')


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Voldoende


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add kunnen bezoekers onder 'Kenteken' een tabel uitvouwen. In de tabel kunnen ze ook het kenteken verwijderen. Het kenteken zelf en de tekst 'test' zijn echter ook knoppen. Wanneer een bezoeker hier op klikt sluit de tabel weer. Dit is nu niet duidelijk. Zorg ervoor dat de naam van de knop dit beschrijft, of verwijder de knop functionaliteit van deze elementen.

Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/upgrade kunnen bezoekers hun saldo opwaarderen. Alle knoppen met bedragen hebben als toegankelijke naam 'Kies een opwaardeereenheid', in plaats van de visuele tekst (bijvoorbeeld '1 uur 60 cent'). Hierdoor is de informatie die zichtbaar is niet beschikbaar voor bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware, zij weten nu niet waar zij voor kiezen. Pas de toegankelijke naam van de knoppen aan. Zie ook succescriterium 2.5.3.


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer het hamburgermenu op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add focus heeft, is dat alleen zichtbaar door een minimale wijziging in de donkerheid van het logo. Zorg ervoor dat bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de pagina te navigeren en het scherm wél kunnen zien, weten waar zij zich bevinden op de pagina door een zichtbare focusstijl met voldoende contrast toe te voegen.

Wanneer de knoppen op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add, zoals de knoppen om invoer te wijzigen, focus hebben is dat niet zichtbaar. Zorg ervoor dat bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de pagina te navigeren en het scherm wél kunnen zien, weten waar zij zich bevinden op de pagina door een zichtbare focusstijl met voldoende contrast toe te voegen. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/active/9 met de knop 'Afmelden kenteken'.

Wanneer de link voor Wordline op pagina secure.ogone.com/ncol/test/orderstandard_UTF8.asp focus heeft, is dat niet zichtbaar. Zorg ervoor dat bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de pagina te navigeren en het scherm wél kunnen zien, weten waar zij zich bevinden op de pagina door een zichtbare focusstijl met voldoende contrast toe te voegen.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet aanwezig


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/upgrade kunnen bezoekers hun saldo opwaarderen. Alle knoppen met bedragen hebben als toegankelijke naam 'Kies een opwaardeereenheid', in plaats van de visuele tekst (bijvoorbeeld '1 uur 60 cent'). Hierdoor zijn de knoppen niet of moeilijker bedienbaar voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie. Zorg ervoor dat de visuele naam tenminste voorkomt in de toegankelijke naam.

Advies: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/Permit/Details/15100 kunnen bezoekers documenten downloaden. De visuele naam van de downloadlink is 'Product uitgegeven'. De toegankelijke naam is bijvoorbeeld "Download het document Product uitgegeven gemaakt op 21-2-2023 13:07:25, met reden Brief product uitgegeven." Omdat de toegankelijke naam veel langer is dan de visuele naam, hebben bezoekers die gebruik maken van spraakherkenningssoftware mogelijk meer moeite met het bedienen van de links. Ook omdat het visuele onderdeel van de link drie keer overeenkomt. Overweeg de visuele linktekst aan te passen en beschrijvender te maken.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Pagina parkeren-acc.lv.nl/bestaatniet heeft geen taalinstelling. Zorg ervoor dat ook een pagina met een 404 melding een juiste taalinstelling heeft, zodat hulpsoftware de melding in de juiste taal kan voorlezen.

De taal van het betaalproces op pagina secure.ogone.com/ncol/test/orderstandard_utf8.asp is ingesteld op Engels, maar de tekst is in het Nederlands. Pas de taal van de pagina aan of geef een taalwissel aan op de Nederlandse tekst.

De PDF op pagina parkeren-acc.lv.nl/Permit/Download heeft geen ingestelde taal. Hierdoor is er geen taalinformatie beschikbaar voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat het document een taal ingesteld heeft die overeenkomt met de hoofdtaal van het document. Dit geldt ook voor de PDF op pagina parkeren-acc.lv.nl/Permit/Download.


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add kunnen bezoekers bij 'Van' en 'Tot' een datum en tijd selecteren. De toegankelijke naam van de invoervelden voor uren en minuten is 'Hours' en 'Minutes'. Biedt interactieve elementen aan in de hoofdtaal van de pagina (in dit geval Nederlands) of biedt een taalwissel aan.


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add een kenteken willen aanmelden maar geen saldo hebben, verschijnt heel kort de melding 'U heeft onvoldoende saldo'. Deze melding verdwijnt na enkele seconden weer. Zorg ervoor dat wanneer een foutmelding verschijnt, deze foutmelding zichtbaar blijft op de pagina tot de bezoeker de fout heeft opgelost.


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow wordt met een rode punt aangegeven dat velden verplicht zijn. Dit wordt verder nergens in tekst aangegeven op de pagina. Mogelijk weten niet alle bezoekers wat dit betekent. Zorg er daarom voor dat deze informatie wordt vermeldt op de pagina.

Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add kunnen bezoekers een datum en tijd selecteren. Dat het om het invoeren van een tijdstip gaat is nu onvoldoende duidelijk. Voeg een duidelijk visueel label toe (tekstueel of niet-tekstueel met een alternatieve tekst) om dit te verduidelijken.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Voldoende


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Voldoende


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers op een pagina als parkeren-acc.lv.nl/Permit/Details/15100 een opmerking plaatsen, verschijnt op pagina parkeren-acc.lv.nl/ onder 'Opmerkingen' een i-icoon. Dit icoon heeft geen rol, er wordt alleen voorgelezen dat er een klikbare afbeelding aanwezig is. Voeg een toegankelijke rol toe, bijvoorbeeld 'button'. Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow, waar alleen de tekst 'i' aanwezig is in de accessibility tree.

Het is voor ziende bezoekers duidelijk welke stap actief is op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow, doordat de achtergrond donkerblauw kleurt. Zorg ervoor dat deze informatie ook beschikbaar is voor hulpsoftware, bijvoorbeeld aria-current of een vergelijkbare techniek te gebruiken.

Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add komen invoervelden voor die genest zijn binnen andere interactieve elementen. Dit veroorzaakt toegankelijkheidsproblemen. Wanneer het hele veld inclusief knoppen focus heeft (het div-element met de rol button) wordt er voorgelezen dat er een invoerveld aanwezig is, maar bezoekers kunnen niets invoeren. Als de focus vervolgens wel echt op het invoerveld komt, wordt er niets meer gecommuniceerd. Omdat de losse knop om de lijst te openen óók genest is binnen het div-element met de rol knop, wordt voor deze knop de tekst 'De lijst met opgeslagen kentekens openen knop knop' voorgelezen.

Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add, wanneer bezoekers een kenteken openen, staat een icoon van een vuilnisbak, waarmee bezoekers een kenteken kunnen verwijderen. Dit icoon is een knop zonder toegankelijke naam.

Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add kunnen bezoekers aanvullende informatie openen met de knop met een icoon van een boek ('De lijst met opgeslagen kentekens openen') potlood, of door op het gebied onder 'Van' en 'Tot' te klikken. Het is voor ziende bezoekers duidelijk dat er aanvullende content geopend is, maar deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware. Gebruik aria-expanded of een vergelijkbare techniek om dit probleem op te lossen. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/history.

Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add staat de knop 'Aanmelden kenteken'. Deze knop heeft geen type, maar deze knop moet het attribuut type 'submit' hebben, zodat gecommuniceerd wordt dat er na het activeren van deze knop gegevens verzonden worden. Dit geldt ook voor de knop 'Afmelden kenteken' op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/active/9 en voor de knop 'Opwaarderen' op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/upgrade.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina parkeren-acc.lv.nl/ een aanvraag wijzigen, verschijnt de laadanimatie 'Bezig'. Bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware krijgen hier geen melding van. Dit geldt onder andere ook voor de optie 'Controleer bij RDW' in het proces op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow.

Wanneer bezoekers in het proces op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow een bestand uploaden, verschijnt een oplopend percentage en na het uploaden kleurt het vak groen om aan te tonen dat het bestand klaar is met uploaden. Deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware.

Wanneer bezoekers inloggen op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/ verschijnt er een laadanimatie. Deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware.

Wanneer bezoekers op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add een kenteken willen aanmelden maar geen saldo hebben, verschijnt heel kort de melding 'U heeft onvoldoende saldo'. Deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware. Dit geldt ook voor de melding 'Tijd ligt in het verleden' op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/active/10, wanneer bezoekers de tijd willen inkorten maar de eindtijd daarmee in het verleden komt te liggen.

Wanneer bezoekers op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add een bezoeker aanmelden, verschijnt de melding dat de aanmelding succesvol is. Deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware. Dit geldt ook voor de melding die verschijnt wanneer bezoekers de tijd met tien minuten verminderen of vermeerderen.

Voor ziende bezoekers is het duidelijk wanneer de actieve boeking op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/active/10 is verlopen, omdat de optie om tijd toe te voegen verdwijnt, maar dit wordt niet gecommuniceerd aan hulpsoftware.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/parkeren.lv.nl/audit/
Geprint: 2024-04-26 11:07:38 v2.4-011