Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Leidschendam-Voorburg CityPermit

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Leidschendam-Voorburg CityPermit Aanvragen en wijzigingen parkeerontheffingen
Datum 2 mei 2023
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • De testomgeving, inclusief kantoorbestanden, voor het aanvragen van een parkeerontheffting via het digitaal loket op het domein parkeren-acc.lv.nl.
  • De testomgeving, inclusief kantoorbestanden, voor het gebruiken van de parkeerontheffing via de bezoekersapp op het domein parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/.
  • De testomgeving van het betaalproces op secure.ogone.com..
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 69

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow staat een informatie-icoon. De toegankelijke tekst hiervan is alleen 'i'. Zorg ervoor dat bezoekers weten wat er gebeurt wanneer zij op dit icoon drukken en communiceer ook dat het een knop is.

Bevinding 2: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow wordt met een rode punt aangegeven dat velden verplicht zijn. Deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat bezoekers die het scherm niet kunnen zien ook weten dat velden verplicht zijn, bijvoorbeeld met het required-attribuut.

Bevinding 3: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add staat het logo van Leidschendam-Voorburg. Dit logo heeft geen alternatieve tekst doordat een alt-tekst alleen geldig is in combinatie met een img-element (of role='img') Door role=presentation is de alt-tekst niet beschikbaar voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat deze informatie ook beschikbaar is voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien.

Bevinding 4: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add, wanneer bezoekers een kenteken openen, staat een icoon van een vuilnisbak, waarmee bezoekers een kenteken kunnen verwijderen. Dit icoon wordt ingeladen met CSS en is niet meer zichtbaar op de pagina voor bezoekers die een eigen CSS bestand inladen, bijvoorbeeld om de tekst- en regelafstand te wijzigen. CSS mag daarom alléén gebruikt worden om puur decoratieve afbeeldingen te plaatsen op de pagina. Dat is hier niet geval. Plaats het icoon op een andere manier op de pagina, bijvoorbeeld met het img-element en geef het icoon daarnaast ook een alternatieve tekst.

Bevinding 5: Op pagina secure.ogone.com/ncol/test/orderstandard_utf8.asp komt een onzichtbare afbeelding voor die wel wordt gecommuniceerd aan hulpsoftware met de alternatieve tekst 'Customer logo'. Dit is verwarrend voor bezoekers die voorleessoftware gebruiken maar het scherm wel kunnen zien. Verwijder het element of voeg een logo in met een correcte alternatieve tekst.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 6: Wanneer bezoekers op een pagina als parkeren-acc.lv.nl/Permit/Details/15100 een opmerking plaatsen, verschijnt op pagina parkeren-acc.lv.nl/ onder 'Opmerkingen' een i-icoon. Na klikken opent een dialoogvenster. De tekst 'Opmerkingen' is visueel kop voor het dialoogvenster, maar is dat in de code niet. Zorg ervoor dat kopteksten zijn opgemaakt met een h-element, zodat de koppen ook herkenbaar zijn als koppen voor hulpsoftware. Dit komt op meerdere plekken voor, bijvoorbeeld met de tekst 'Product wijzigen' in het dialoogvenster dat opent wanneer bezoekers op 'Wijzigen' klikken.

Bevinding 7: In het proces op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow moeten bezoekers een product kiezen om verder te gaan met de aanvraag. De vraag 'Beschikbare producten:' is niet correct gekoppeld aan de keuzerondjes. Hierdoor wordt alleen het label van het keuzerondje voorgelezen en niet de vraag. Gebruik bijvoorbeeld een fieldset en legend combinatie om dit probleem op te lossen. Het lijkt er daarnaast om dat het hier niet om een groep keuzerondjes gaat, maar om meerdere losse keuzerondjes. Hierdoor is de keuze niet te selecteren met de pijltoetsen, zoals dat bij keuzerondjes normaal is (en hoe dat op andere pagina's wel goed gaat), maar met de tabtoets. Zorg ervoor dat de toetsenbordbediening van invoerelementen overeenkomt met hoe bezoekers verwachten dat ze de invoerelementen kunnen bedienen. Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/upgrade, met de tekst 'Kies een opwaardeereenheid'.

Bevinding 8: Het is voor ziende bezoekers duidelijk uit hoeveel stappen een proces, zoals op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow, heeft omdat de stappen leesbaar zijn en bij ingezoomde staat zijn er grijze vlakken en ingekleurde vakken aanwezig om aan te tonen hoever een bezoeker in het proces is. Deze informatie is met display none verborgen voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat deze informatie ook beschikbaar is voor hulpsoftware.

Bevinding 9: Wanneer bezoekers op pagina secure.ogone.com/ncol/test/orderstandard_UTF8.asp kiezen voor Visa en vervolgens het icoon van het vraagteken activeren, verschijnt er een dialoogvenster. De tekst 'Deze controle gaat na of uw kaart niet gebruikt wordt door een ongeautoriseerd persoon.' is opgemaakt als h2-kop, maar is geen echte kop. Verwijder daarom hier het kop-element. Dit komt ook voor op de Mastercard pagina.

Bevinding 10: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add kunnen bezoekers bij 'Van' en 'Tot' een datum en tijd selecteren. De informatie in de datumkiezer is wel bedienbaar met het toetsenbord, maar de cijfers van de datums zijn niet beschikbaar voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware. Zij weten daarom niet wat zij hier selecteren.

Bevinding 11: De PDF op pagina parkeren-acc.lv.nl/Permit/Download is niet gecodeerd en daardoor is er voor hulpsoftware (zoals voorleessoftware) geen informatie beschikbaar om de PDF te interpreteren. Omdat codes ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF-codelaag zoals semantische koppen en alt-teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan. Let ook op het correct instellen van de tabvolgorde in het document. Dit geldt ook voor de PDF op pagina parkeren-acc.lv.nl/Permit/Download.

Bevinding 12: Advies: Op de productoverzichtpagina parkeren-acc.lv.nl/ wordt een tabel voor layout gebruikt, terwijl het geen echte tabel is. Pas op met het gebruik van layout tabellen, omdat er wel wordt voorgelezen dat het om een tabel gaat. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina secure.ogone.com/ncol/test/orderstandard_utf8.asp.

Bevinding 13: Advies: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add staat de tekst 'Uw huidige saldo' en vervolgens een X aantal uren. De tekst Uw huidige saldo is nu een label voor het aantal uren. Deze relatie wordt niet gecommuniceerd door hulpsoftware. Gebruik bijvoorbeeld een description list om deze relatie goed aan te geven.

1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 14: De invoervelden op pagina parkeren-acc.lv.nl/Account/Login bevatten geen correcte autocomplete attributen. HMTL5 invoervelden die informatie over de gebruiker vragen, zoals naam/achternaam, adres en geboortedatum, moeten een juist autocomplete attribuut hebben. Momenteel wordt alléén de waarde 'off' gebruikt. Het succescriterium vraagt dat de formuliervelden door hulpsoftware geïdentificeerd kunnen worden door een autocomplete-waarde mee te geven aan de invoervelden. Het vereist niet dat deze velden ook automatisch ingevuld moeten worden. Er kan dus aan het succescriterium voldaan worden, door wel de juiste waarden toe te voegen, maar automatisch invullen uit te zetten (bijvoorbeeld op het hele formulier).

1.4 Onderscheidbaar

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 15: Wanneer bezoekers met de muis over een knop hoveren, zoals op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow over de knoppen 'Bewaar aanvraag' en 'Stop verwijder aanvraag', kleurt de tekst van zwart naar wit. De contrastratio tussen de zwarte tekst en de grijze achtergrond (HEX #555555) is 2,8:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor.

Bevinding 16: Wanneer bezoekers lange tijd geen activiteit vertonen verschijnt een dialoogvenster die de bezoeker op de hoogte stelt van dat de bezoeker automatisch binnen twee minuten uitgelogd wordt, tenzij de bezoeker op 'Ingelogd blijven' klikt. Wanneer de bezoeker met de muis over de knoppen in dit dialoogvenster hovert, kleurt de achtergrond donkerblauw (HEX #070614). De contrastratio tussen de zwarte tekst en de donkerblauwe achtergrond is 1:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 17: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/ staat witte tekst op een bruine achtergrond (HEX #C4A070). De contrastratio is hier 2,4:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 18: Wanneer bezoekers op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add het hamburgermenu uitvouwen, is de huidige pagina zichtbaar doordat de achtergrond lichtgrijs is (HEX #909090). De contrastratio tussen de grijze tekst (HEX #E8E8E8) en de grijze achtergrond is 2,6:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit probleem komt ook voor op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/active/9.

Bevinding 19: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add komt rode tekst (HEX #FF0000) op een beige achtergrond (HEX #F9F9F6) voor. De contrastratio is hier 3,8:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/active/9, de contrastratio van dezelfde kleur rode tekst op de witte achtergrond is 4:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 20: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add komt blauwe tekst (HEX #008AE6) op een paarse achtergrond (HEX #E5E5FF) voor. De contrastratio is hier 2,9:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 21: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/active/10 komt blauwe tekst (#008AE6) op een groene achtergrond (#D9E6D9) voor. De contrastratio is hier 2,8:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Vergelijkbare problemen komen voor op de gele (halverwege tijd) en rode (tijd bijna verlopen achtergrond). Vergelijkbare problemen ook voor met de rode tekst.

Bevinding 22: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add komen datumkiezers voor. De huidige datum wordt gepresenteerd in donkerblauwe tekst (HEX #31708F) op een blauwe achtergrond (HEX #31B0D5). De contrastratio is hier 2,1:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn.

Bevinding 23: Op pagina secure.ogone.com/ncol/test/orderstandard_UTF8.asp staat bij ideal de knop 'Ga verder'. De contrastratio tussen de witte tekst en de blauwe achtergrond (HEX #03A9F4) is 2,6:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit probleem komt op meerdere pagina's binnen dit proces voor, waaronder op de pagina met de optie voor betalen met Visa of Mastercard.

1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 24: Op pagina secure.ogone.com/ncol/test/orderstandard_UTF8.asp staat een afbeelding van tekst. Bezoekers kunnen de tekst in een afbeelding niet goed vergroten, of de regel- en tekstafstand aanpassen. Plaats informatie in afbeeldingen daarom ook altijd als platte tekst op de pagina.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 25: Wanneer bezoekers op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add het hamburgermenu uitklappen en inzoomen, is niet meer alle tekst zichtbaar omdat de tekst van de pagina afvalt. Zorg ervoor dat bezoekers kunnen inzoomen zonder verlies van functionaliteit of informatie.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 26: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/Account/Login staat de knop 'Inloggen', met witte tekst op een donkerblauwe achtergrond (HEX #1B184C). De contrastratio tussen de blauwe focusrand (HEX #0160C7) en de donkerblauwe achtergrond van de knop is 2,7:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Om de blauwe focusrand staat een grijze rand (HEX #494E55). De contrastratio tussen de blauwe focusrand en de grijze rand is 1,3:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Dit probleem komt op meerdere plaatsen voor, waaronder in het dialoogvenster dat verschijnt wanneer bezoekers te lang geen activiteit vertonen.

Bevinding 27: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/Permit/Details/15100 staat een tabblad 'Algemeen', met witte tekst op een donkerblauwe achtergrond (HEX #1B184C). Wanneer het tabblad focus heeft, verschijnt er een donkergrijze focusrand omheen (HEX #555353). De contrastratio tussen de focusrand en de knop is 2,1:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Dit geldt ook voor het tabblad 'Documenten' als deze focus heeft. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder in het proces op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow.

Bevinding 28: Wanneer bezoekers op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow een bestand uploaden, verschijnt er daarna een knop om het document te verwijderen (HEX #15422A). De contrastratio met de focusrand (HEX #495057) is 1,3:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Een vergelijkbaar probleem komt voor wanneer een bezoeker een andere optie selecteert, dan is het vlak van het document niet meer groen maar grijs en verschuift de knop naar de linkerkant van het vlak. Ook daar is de contrastratio tussen de knop en de focusrand te laag.

Bevinding 29: Op pagina secure.ogone.com/ncol/test/orderstandard_UTF8.asp staat op de pagina met de optie betalen met Visa een tooltip, van een wit vraagteken op een grijze achtergrond (HEX #C0C0C0). De contrastratio is hier 1,8:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Dit komt ook voor op de Mastercard pagina.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 30: Wanneer bezoekers op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow de optie 'Tijdelijk kenteken aanmelden/afmelden' kiezen, verschijnen er twee informatie iconen die wel met de muis te bedienen zijn, maar niet met het toetsenbord. Zorg ervoor dat interactieve elementen ook met het toetsenbord bereikbaar en bedienbaar zijn. Dit doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder in het proces op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow.

Bevinding 31: De tabel op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add bevat een scrollfunctie, deze is niet bereikbaar en bedienbaar met het toetsenbord. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/active/9.

Bevinding 32: Advies: De datumkiezer op onder andere pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow is niet bereikbaar en bedienbaar met het toetsenbord. Er is een toegankelijk alternatief want bezoekers kunnen zelf een datum invoeren, maar idealiter is de datumkiezer voor iedereen toegankelijk.

2.2 Genoeg tijd

2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 33: Advies: Pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/active/10 bevat bewegende informatie. Overweeg om dit optioneel te maken, bijvoorbeeld door de bezoeker een melding te sturen als de tijd bijna afloopt.

2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 34: Pagina's in de DSV portal, zoals parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add, bevatten geen manier om herhalende blokken content over te slaan. Zorg ervoor dat bezoekers dit soort blokken, zoals navigatiemenu's en logo's, over kunnen slaan met een skiplink.

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 35: De titel van pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/ is alleen 'Login'. Dit is niet beschrijvend genoeg. Zorg ervoor dat bezoekers ook weten wáár ze inloggen en wie de afzender is.

Bevinding 36: De titel van pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/pay/success is 'Betalen'. Dit beschrijft de inhoud van de pagina niet. Zorg ervoor dat de status van de betaling (zoals de h1 van de pagina) ook voorkomt in de titel pagina. Dit geldt ook voor pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/pay/canceled.

Bevinding 37: De PDF op pagina parkeren-acc.lv.nl/Permit/Download heeft wel een titel, maar de bestandsnaam wordt getoond bij openen. Zorg er voor dat de documenttitel getoond wordt bij openen. Dit geldt ook voor de PDF op pagina parkeren-acc.lv.nl/Permit/Download.

Bevinding 38: Advies: Nergens uit de paginatitels kan worden opgemaakt dat het om parkeerproducten gaat. Aangezien dat uit de pagina's zelf ook niet direct duidelijk is (bijvoorbeeld de titel 'Productoverzicht' en 'Aanvraag') is dat geen toegankelijkheidsprobleem maar een breder usability probleem. Overweeg duidelijker te communiceren.

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 39: Wanneer een bezoeker een tabblad selecteert op pagina parkeren-acc.lv.nl/Permit/Details/15100 en verder navigeert met de tabtoets, krijgt het hele tabblad zichtbare toetsenbordfocus, terwijl dit geen interactief element is. Dit is verwarrend voor bezoekers die het toetsenbord gebruiken om over de pagina te navigeren. Zorg ervoor dat alleen interactieve elementen focus krijgen.

Bevinding 40: Wanneer bezoekers in het proces op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow een keuzerondje selecteren bij de vraag '
Er is sprake van:' verschijnt een laadanimatie, en verspringt de focus daarna naar het kenteken invoerveld. Dit is verwarrend, zorg ervoor dat de focus op dezelfde plaats blijft en verder gaat zodra bezoekers verder navigeren.

Bevinding 41: Wanneer bezoekers lange tijd geen activiteit vertonen verschijnt een dialoogvenster die de bezoeker op de hoogte stelt van dat de bezoeker automatisch binnen twee minuten uitgelogd wordt, tenzij de bezoeker op 'Ingelogd blijven' klikt. Wanneer de bezoeker met de tabtoets door dit dialoogvenster navigeert, gaat de focusvolgorde verder op de achterliggende pagina en blijft het dialoogvenster openstaan. Dit is verwarrend en storend voor meerdere doelgroepen die met het toetsenbord navigeren. Zorg ervoor dat de focus in het dialoogvenster blijft totdat de bezoeker 'Ingelogd blijven' selecteert.

Bevinding 42: Wanneer bezoekers op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add met het toetsenbord navigeren, krijgen de items in het hamburgermenu focus, terwijl het hamburgermenu niet uitgeklapt is. Dit is verwarrend voor bezoekers die het scherm kunnen zien. Zorg ervoor dat het menu éérst uitgeklapt wordt, voor de items in het menu focus krijgen.

Bevinding 43: De knop 'Annuleren' op pagina secure.ogone.com/ncol/test/orderstandard_utf8.asp krijgt pas focus nadat alle elementen in de 'footer' van de pagina focus hebben gekregen, niet direct na de betaalopties. Zorg ervoor dat de focusvolgorde logisch is voor bezoekers die met het toetsenbord navigeren. Dit komt op alle pagina's van dit proces voor (ook met de knoppen 'Terug')

2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 44: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add kunnen bezoekers onder 'Kenteken' een tabel uitvouwen. In de tabel kunnen ze ook het kenteken verwijderen. Het kenteken zelf en de tekst 'test' zijn echter ook knoppen. Wanneer een bezoeker hier op klikt sluit de tabel weer. Dit is nu niet duidelijk. Zorg ervoor dat de naam van de knop dit beschrijft, of verwijder de knop functionaliteit van deze elementen.

Bevinding 45: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/upgrade kunnen bezoekers hun saldo opwaarderen. Alle knoppen met bedragen hebben als toegankelijke naam 'Kies een opwaardeereenheid', in plaats van de visuele tekst (bijvoorbeeld '1 uur 60 cent'). Hierdoor is de informatie die zichtbaar is niet beschikbaar voor bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware, zij weten nu niet waar zij voor kiezen. Pas de toegankelijke naam van de knoppen aan. Zie ook succescriterium 2.5.3.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 46: Wanneer het hamburgermenu op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add focus heeft, is dat alleen zichtbaar door een minimale wijziging in de donkerheid van het logo. Zorg ervoor dat bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de pagina te navigeren en het scherm wél kunnen zien, weten waar zij zich bevinden op de pagina door een zichtbare focusstijl met voldoende contrast toe te voegen.

Bevinding 47: Wanneer de knoppen op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add, zoals de knoppen om invoer te wijzigen, focus hebben is dat niet zichtbaar. Zorg ervoor dat bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de pagina te navigeren en het scherm wél kunnen zien, weten waar zij zich bevinden op de pagina door een zichtbare focusstijl met voldoende contrast toe te voegen. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/active/9 met de knop 'Afmelden kenteken'.

Bevinding 48: Wanneer de link voor Wordline op pagina secure.ogone.com/ncol/test/orderstandard_UTF8.asp focus heeft, is dat niet zichtbaar. Zorg ervoor dat bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de pagina te navigeren en het scherm wél kunnen zien, weten waar zij zich bevinden op de pagina door een zichtbare focusstijl met voldoende contrast toe te voegen.

2.5 Input modaliteiten

2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 49: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/upgrade kunnen bezoekers hun saldo opwaarderen. Alle knoppen met bedragen hebben als toegankelijke naam 'Kies een opwaardeereenheid', in plaats van de visuele tekst (bijvoorbeeld '1 uur 60 cent'). Hierdoor zijn de knoppen niet of moeilijker bedienbaar voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie. Zorg ervoor dat de visuele naam tenminste voorkomt in de toegankelijke naam.

Bevinding 50: Advies: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/Permit/Details/15100 kunnen bezoekers documenten downloaden. De visuele naam van de downloadlink is 'Product uitgegeven'. De toegankelijke naam is bijvoorbeeld "Download het document Product uitgegeven gemaakt op 21-2-2023 13:07:25, met reden Brief product uitgegeven." Omdat de toegankelijke naam veel langer is dan de visuele naam, hebben bezoekers die gebruik maken van spraakherkenningssoftware mogelijk meer moeite met het bedienen van de links. Ook omdat het visuele onderdeel van de link drie keer overeenkomt. Overweeg de visuele linktekst aan te passen en beschrijvender te maken.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 51: Pagina parkeren-acc.lv.nl/bestaatniet heeft geen taalinstelling. Zorg ervoor dat ook een pagina met een 404 melding een juiste taalinstelling heeft, zodat hulpsoftware de melding in de juiste taal kan voorlezen.

Bevinding 52: De taal van het betaalproces op pagina secure.ogone.com/ncol/test/orderstandard_utf8.asp is ingesteld op Engels, maar de tekst is in het Nederlands. Pas de taal van de pagina aan of geef een taalwissel aan op de Nederlandse tekst.

Bevinding 53: De PDF op pagina parkeren-acc.lv.nl/Permit/Download heeft geen ingestelde taal. Hierdoor is er geen taalinformatie beschikbaar voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat het document een taal ingesteld heeft die overeenkomt met de hoofdtaal van het document. Dit geldt ook voor de PDF op pagina parkeren-acc.lv.nl/Permit/Download.

3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 54: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add kunnen bezoekers bij 'Van' en 'Tot' een datum en tijd selecteren. De toegankelijke naam van de invoervelden voor uren en minuten is 'Hours' en 'Minutes'. Biedt interactieve elementen aan in de hoofdtaal van de pagina (in dit geval Nederlands) of biedt een taalwissel aan.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 55: Wanneer bezoekers op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add een kenteken willen aanmelden maar geen saldo hebben, verschijnt heel kort de melding 'U heeft onvoldoende saldo'. Deze melding verdwijnt na enkele seconden weer. Zorg ervoor dat wanneer een foutmelding verschijnt, deze foutmelding zichtbaar blijft op de pagina tot de bezoeker de fout heeft opgelost.

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 56: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow wordt met een rode punt aangegeven dat velden verplicht zijn. Dit wordt verder nergens in tekst aangegeven op de pagina. Mogelijk weten niet alle bezoekers wat dit betekent. Zorg er daarom voor dat deze informatie wordt vermeldt op de pagina.

Bevinding 57: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add kunnen bezoekers een datum en tijd selecteren. Dat het om het invoeren van een tijdstip gaat is nu onvoldoende duidelijk. Voeg een duidelijk visueel label toe (tekstueel of niet-tekstueel met een alternatieve tekst) om dit te verduidelijken.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 58: Wanneer bezoekers op een pagina als parkeren-acc.lv.nl/Permit/Details/15100 een opmerking plaatsen, verschijnt op pagina parkeren-acc.lv.nl/ onder 'Opmerkingen' een i-icoon. Dit icoon heeft geen rol, er wordt alleen voorgelezen dat er een klikbare afbeelding aanwezig is. Voeg een toegankelijke rol toe, bijvoorbeeld 'button'. Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow, waar alleen de tekst 'i' aanwezig is in de accessibility tree.

Bevinding 59: Het is voor ziende bezoekers duidelijk welke stap actief is op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow, doordat de achtergrond donkerblauw kleurt. Zorg ervoor dat deze informatie ook beschikbaar is voor hulpsoftware, bijvoorbeeld aria-current of een vergelijkbare techniek te gebruiken.

Bevinding 60: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add komen invoervelden voor die genest zijn binnen andere interactieve elementen. Dit veroorzaakt toegankelijkheidsproblemen. Wanneer het hele veld inclusief knoppen focus heeft (het div-element met de rol button) wordt er voorgelezen dat er een invoerveld aanwezig is, maar bezoekers kunnen niets invoeren. Als de focus vervolgens wel echt op het invoerveld komt, wordt er niets meer gecommuniceerd. Omdat de losse knop om de lijst te openen óók genest is binnen het div-element met de rol knop, wordt voor deze knop de tekst 'De lijst met opgeslagen kentekens openen knop knop' voorgelezen.

Bevinding 61: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add, wanneer bezoekers een kenteken openen, staat een icoon van een vuilnisbak, waarmee bezoekers een kenteken kunnen verwijderen. Dit icoon is een knop zonder toegankelijke naam.

Bevinding 62: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add kunnen bezoekers aanvullende informatie openen met de knop met een icoon van een boek ('De lijst met opgeslagen kentekens openen') potlood, of door op het gebied onder 'Van' en 'Tot' te klikken. Het is voor ziende bezoekers duidelijk dat er aanvullende content geopend is, maar deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware. Gebruik aria-expanded of een vergelijkbare techniek om dit probleem op te lossen. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/history.

Bevinding 63: Op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add staat de knop 'Aanmelden kenteken'. Deze knop heeft geen type, maar deze knop moet het attribuut type 'submit' hebben, zodat gecommuniceerd wordt dat er na het activeren van deze knop gegevens verzonden worden. Dit geldt ook voor de knop 'Afmelden kenteken' op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/active/9 en voor de knop 'Opwaarderen' op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/upgrade.

4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 64: Wanneer bezoekers op pagina parkeren-acc.lv.nl/ een aanvraag wijzigen, verschijnt de laadanimatie 'Bezig'. Bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware krijgen hier geen melding van. Dit geldt onder andere ook voor de optie 'Controleer bij RDW' in het proces op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow.

Bevinding 65: Wanneer bezoekers in het proces op pagina parkeren-acc.lv.nl/ProcessFlow een bestand uploaden, verschijnt een oplopend percentage en na het uploaden kleurt het vak groen om aan te tonen dat het bestand klaar is met uploaden. Deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware.

Bevinding 66: Wanneer bezoekers inloggen op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/ verschijnt er een laadanimatie. Deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware.

Bevinding 67: Wanneer bezoekers op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add een kenteken willen aanmelden maar geen saldo hebben, verschijnt heel kort de melding 'U heeft onvoldoende saldo'. Deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware. Dit geldt ook voor de melding 'Tijd ligt in het verleden' op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/active/10, wanneer bezoekers de tijd willen inkorten maar de eindtijd daarmee in het verleden komt te liggen.

Bevinding 68: Wanneer bezoekers op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/add een bezoeker aanmelden, verschijnt de melding dat de aanmelding succesvol is. Deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware. Dit geldt ook voor de melding die verschijnt wanneer bezoekers de tijd met tien minuten verminderen of vermeerderen.

Bevinding 69: Voor ziende bezoekers is het duidelijk wanneer de actieve boeking op pagina parkeren-acc.lv.nl/DVSPortal/permitmedia/10032/active/10 is verlopen, omdat de optie om tijd toe te voegen verdwijnt, maar dit wordt niet gecommuniceerd aan hulpsoftware.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2024-05-19 06:56:22 v2.4-011