Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Probiblio

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Probiblio
Datum 13 mei 2024
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op probiblio.nl
  • Alle PDF's op probiblio.nl
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 25

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Nieuwe bevinding als gevolg van het oplossen van een bevinding uit een eerdere audit: Op pagina https://www.probiblio.nl/barbie-stelt-nooit-teleur/ staan afbeeldingen met een alternatieve tekst die de afbeeldingen niet omschrijven. De afbeelding van Annemiek Hillebrink bevat bijvoorbeeld de naam van de afbeelding: "Annemiek Hillebrink title=". Wijzig dit, of laat de alt-tekst leeg, gezien de naam van de persoon ook onder de afbeelding geplaatst is en dezelfde tekst anders tweemaal voorgelezen wordt. (De specifieke bevinding in de vorige audit was opgelost, echter doet het probleem zich meermalig op de pagina en dergelijke programmeringspagina's voor)

Bevinding 2: Op pagina https://www.probiblio.nl/mosaic-in-de-praktijk-inspirerende-voorbeelden/ staan een aantal afbeeldingen, bijvoorbeeld een excelsheet en een kaart. De alternatieve teksten beschrijven de inhoud van de afbeeldingen niet. Pas de alternatieve teksten aan, of laat het alt-attribuut leeg aangezien de afbeeldingen al in de tekst worden beschreven.

Bevinding 3: Op pagina https://www.probiblio.nl/fout komt een afbeelding voor met de alternatieve tekst '404 pagina afbeelding oeps'. Dit omschrijft de afbeelding niet. Geef de afbeelding een beschrijvende alternatieve tekst of verberg het voor hulpsoftware.

Bevinding 4: In de PDF https://www.probiblio.nl/wp-content/uploads/2023/09/Handleiding-bij-schoolWise-problemen.pdf staan op de tweede pagina screenshots met de bovenstaande tekst "Melding verbinding met Wise client". De alternatieve teksten van de afbeeldingen beschrijven de afbeeldingen niet (bijvoorbeeld ‘cid:image002.png@01D2498F.FC8DAD20’). Pas de alternatieve teksten daarom aan.

Bevinding 5: In de PDF op pagina https://www.probiblio.nl/wp-content/uploads/2023/09/Handleiding-bij-schoolWise-problemen.pdf komt het logo van Probiblio voor. Wanneer een logo op iedere pagina voorkomt, moet er tenminste één keer een alternatieve tekst aanwezig zijn, bij voorkeur op de eerste pagina waar het logo voorkomt. Dit geldt ook voor de PDF op pagina https://www.probiblio.nl/wp-content/uploads/2023/09/Innemen-en-uitlenen-Noodprocedure.pdf.

Bevinding 6: In de PDF https://www.probiblio.nl/wp-content/uploads/2023/09/Innemen-en-uitlenen-Noodprocedure.pdf staat een stappenplan begeleid door screenshots van schermen. Men moet een bepaalde procedure volgen om een handeling te verrichten, echter bevatten de afbeeldingen van tekst geen omschrijving in hun tag. Over de eerste afbeelding staat er bijvoorbeeld "Als er na 2 of 3 pogingen nog geen verbinding gemaakt kan worden, verschijnt onderstaande melding", echter is het slechts visueel zichtbaar dat er "Kan Wise Server niet bereiken: dialoog 006 faalt" staat. Zorg ervoor dat dit ook voor gebruikers van schermleessoftware duidelijk is.

Bevinding 7: Advies: Op pagina https://www.probiblio.nl/meld-je-aan-voor-probiblio-nieuws/ staat een formulier. Enkele velden zijn verplicht, en van een asterisk voorzien. Dit is niet afkeurbaar, echter wordt een dergelijk symbool niet door alle schermleessoftware duidelijk voorgelezen. Overweeg daarom om aanvullend ook aria-required toe te voegen aan de velden. Zie voor het ontbreken van instructies tevens SC 3.3.2.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 8: De invoervelden van het formulier op pagina zijn niet verbonden met de visueel zichtbare label, waardoor gebruikers van schermleessoftware niet weten waar het invoerveld voor dient. Dit is wel het geval bij bijvoorbeeld de onderstaande checkboxen.

Bevinding 9: Op pagina https://www.probiblio.nl/programma-bibliotheekplaza-2023/ zijn koppen gebruikt om diverse stukken tekst op te maken. Een koptekst dient als beschrijving van de content die er op volgt, en gebruikers van schermleessoftware gebruiken de koppenstructuur om snel door de inhoud van een pagina te navigeren. Op deze pagina zijn bijvoorbeeld alle tijdsindelingen (11:50 uur Lunch) als kop opgemaakt, en soms volgens ze elkaar direct op. Koppen zonder content zijn niet toegestaan. Gebruik CSS ten behoeve van de stijl.

Bevinding 10: De PDF "https://www.probiblio.nl/wp-content/uploads/2023/09/Leerlinggegevens-beheren-Leerkrachten-wachtwoord-resetten_2.pdf" is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat er de documentstructuur niet is te bepalen. Er kan daardoor bijvoorbeeld niet worden bepaald wat koppen zijn, de alternatieve tekst bij afbeeldingen en wat de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en alt-teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.

1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 11: Op pagina https://www.probiblio.nl/agenda/ staan meerdere agendaitems. De datumnotities die visueel linksboven op de afbeelding staan, zijn in de codevolgorde boven de kop van de agendaitems geplaatst. Ook de afbeelding met alternatieve tekst staat bóven de kop. De relatie tussen de datum, de afbeelding en de kop is dan niet meer duidelijk. Plaats informatie altijd ónder de kop in de code. Visueel mag het er wel boven staan.

1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 12: Op pagina https://www.probiblio.nl/meld-je-aan-voor-probiblio-nieuws/ is een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 13: Op pagina https://www.probiblio.nl/meld-je-aan-voor-probiblio-nieuws/ is het in het formulier niet mogelijk om de regelhoogte en (letter)afstanden te wijzigen naar de waarden zoals omschreven voor dit criterium. Zorg ervoor dat mensen die gebaat zijn aan een voor hun beter leesbare vormgeving, hiertoe de mogelijkheid hebben.

2. Bedienbaar

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 14: De PDF https://www.probiblio.nl/wp-content/uploads/2023/09/Innemen-en-uitlenen-Noodprocedure.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen, slechts een bestandsnaam. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond. Dit probleem doet zich meermalig in PDF's voor.

Bevinding 15: Advies: De PDF https://www.probiblio.nl/wp-content/uploads/2023/09/Leerlinggegevens-beheren-Leerkrachten-wachtwoord-resetten_2.pdf heeft een bestandsnaam als documenttitel. het leest nu "Microsoft Word - Leerlinggegevens beheren - Leerkrachten wachtwoord resetten.docx" terwijl het een PDF betreft. Advies is om een bestandnaam te beperken tot de feitelijke omschrijving.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 16: Op de pagina https://www.probiblio.nl/meld-je-aan-voor-probiblio-nieuws/ staat een formulier. De selectievakjes en de “Send” knop zijn niet van een focusrand voorzien als deze de focus hebben. Zorg ervoor dat het zichtbaar is welk element de focus heeft.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 17: In de eigenschappen van PDF https://www.probiblio.nl/wp-content/uploads/2023/09/Leerlinggegevens-beheren-Leerkrachten-wachtwoord-resetten_2.pdf is de taal niet ingevuld. Voorleessoftware zal de tekst als Engelstalig voorlezen. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF (Nederlands).

3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 18: Advies: Op pagina https://www.probiblio.nl/meld-je-aan-voor-probiblio-nieuws/ staat een formulier. Het betreft een plugin in de Engelse taal, met een taalwissel naar het Engels (lang="en"). De verzendknop heet "Send" en de foutmelding "Please check the required fields". Het is echter is het niet logisch om Engelse instructies bij een Nederlands formulier te hebben, pas de voorgenoemde teksten daarom ook naar het Nederlands aan en laat de taalwissel achterwege.

3.2 Voorspelbaar

3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 19: Op pagina https://www.probiblio.nl/?s=zoek begint de navigatiefocus indien met de tabtoets door de pagina navigeert bij de zoekbalk, in tegenstelling tot de andere pagina's. Toetsenbordgebruikers verwachten dat de pagina's consistent genavigeerd kunnen worden, en dit kan verwarring opleveren. Zorg voor een consistente navigatie en gebruik bijvoorbeeld een skiplink om snel naar dit zoekveld te navigeren.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 20: Indien men op pagina https://www.probiblio.nl/meld-je-aan-voor-probiblio-nieuws/ het formulier niet correct invult, verschijnt er na gebruik van de verzendknop bovenin een foutmelding: "Please check the required fields". Deze melding is te algemeen. Er wordt niet duidelijk gemaakt bij welke van de verplichte velden de fout zit, bijvoorbeeld door het emailadres foutief in te voeren of door een naam achterwege te laten. Vooral gebruikers van schermleessoftware hebben er baat bij een specifieke foutmelding te ontvangen, zodat ze weten welk veld gecorrigeerd moet worden.

Bevinding 21: Advies: Wanneer bezoekers in het formulier op pagina https://www.probiblio.nl/meld-je-aan-voor-probiblio-nieuws/ een formulierveld niet goed invullen, verschijnt er de foutmelding "Please check the required fields". Deze melding staat buiten het formulier (<form>) en kan daarom gemist worden door screenreadergebruikers. Zorg dat de meldingen die betrekking hebben op het formulier binnen het formulier staan.

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 22: Op pagina https://www.probiblio.nl/meld-je-aan-voor-probiblio-nieuws/ staat een formulier. Enkele velden zijn verplicht en dat wordt aangeduid met een asterisk (sterretje), echter wordt er op de pagina niet uitgelegd wat het sterretje betekent. Zorg ervoor dat deze uitleg ergens bij het formulier vermeldt wordt, het liefst bovenaan het formulier.

Bevinding 23: Advies: Op pagina https://www.probiblio.nl/meld-je-aan-voor-probiblio-nieuws/ staan beschrijvingen bij de selectievakjes, die nu niet worden voorgelezen. Gebruik bijvoorbeeld aria-describedby om de teksten onderdeel te maken van de labels.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 24: De send knop op pagina https://www.probiblio.nl/meld-je-aan-voor-probiblio-nieuws/ verzend gegevens naar een server, maar heeft niet als type 'submit'. Zorg ervoor dat dit wel het geval is.

4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 25: Het is voor ziende gebruikers duidelijk dat na verzending het formulier op pagina https://www.probiblio.nl/meld-je-aan-voor-probiblio-nieuws/ succesvol ingediend is, maar het frame ververst automatisch en "You have been added to our database" verschijnt boven het formulierveld. Dit wordt aan gebruikers van schermleessoftware niet aangekondigd, dus is deze informatie moeilijker beschikbaar voor bezoekers die afhankelijk zijn van dergelijke software. Dit geldt ook voor de foutmelding wanneer het formulier niet verzonden kan worden.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2024-12-03 18:58:43 v2.4-011