Rapport:
Content-audit digitale toegankelijkheid Raad voor de Kinderbescherming
- Onderzoeker
- Eva, Swink; Renate, Swink
- Datum
- 9 augustus 2024
- Opdrachtgever
- Raad voor de Kinderbescherming
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website Raad voor de Kinderbescherming voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 11 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website kinderbescherming.nl is onderzocht tussen 16 juli 2024 en 9 augustus 2024. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. De content voldoet nog niet aan alle onderzochte succescriteria. Dit rapport vormt de basis om verder te werken aan toegankelijkheid. Voor dit deelonderzoek is alleen de content gecontroleerd. Dit rapport en het technische rapport bepalen gezamenlijk in welke mate de website voldoet. Tevens kunnen de twee rapporten gezamenlijk gebruikt worden in de toegankelijkheidsverklaring.
De meest opvallende bevindingen uit dit onderzoek zijn:
• De onderzochte PDF's missen een codelaag, waardoor ze niet leesbaar zijn voor bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware. Daarnaast missen de PDF's een beschrijvende titel en zijn de taalinstellingen niet ingevuld of incorrect.
• Een aantal afbeeldingen missen een (goede) alternatieve tekst, waardoor het voor bezoekers die afhankelijk zijn van voorleessoftware onduidelijk is wat op de afbeelding te zien is.
• Logo's zijn niet beschikbaar voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien doordat deze geen alternatieve tekst hebben.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | Raad voor de Kinderbescherming |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt: • De content van de pagina's op kinderbescherming.nl. • Alle PDF's op kinderbescherming.nl. Buiten de scope van het onderzoek valt: • De techniek van de pagina's op kinderbescherming.nl. Dit vereist een apart onderzoek. • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website. • Alle externe systemen en websites waar via kinderbescherming.nl met een link naar wordt verwezen. |
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 15 | 5 | 0 |
2 Bedienbaar | 13 | 4 | 0 |
3 Begrijpelijk | 9 | 1 | 0 |
4 Robuust | 2 | 1 | 0 |
Totaal | 39 | 11 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.kinderbescherming.nl/contact-en-adressen (en elke pagina anders dan de homepagina) waar de header wordt getoond staat het logo van de Raad voor de Kinderbescherming. De alternatieve tekst van het logo is "Naar de homepage van Kinderbescherming.nl". Dit beschrijft niet de functie/unieke eigenschappen van deze afbeelding. Voor bezoekers die niet kunnen zien, is het belangrijk dat zij kunnen herkennen dat hier een logo te zien is. Wijzig deze bijvoorbeeld naar "Logo Raad van de Kinderbescherming - Ga naar de homepage".
Op pagina https://www.kinderbescherming.nl/over-ons/ons-werk-in-aantallen/raadsonderzoek-stand-van-zaken/juli-2024 staat een grafiek met aantal weken wachttijd per onderzoek die de Raad van de Kinderbescherming onderscheidt. Daaronder staat een tabel welke niet de data weergeeft die in de grafiek te zien is. Onder de tabel staat een uitklapmenu met de tekst "Gegevens in een tabel" waar je wel de data uit de grafiek kunt zien. Er is dus een toegankelijk alternatief, maar deze is niet meteen zichtbaar. Verwijs in de alternatieve tekst van de grafiek naar de tabel elders op de pagina.
Op pagina https://www.kinderbescherming.nl/ staat onder de navigatiebalk de afbeelding klimmen.jpg met de alternatieve tekst "Kind klimt op klimrek". Deze afbeelding heeft het kenmerk display="none" en wordt dus niet opgemerkt door hulpsoftware. Het figure element waar de afbeelding in genest is, is echter niet verborgen. Verberg ook het figure element voor hulpsoftware.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Voldoende
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Voldoende
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.kinderbescherming.nl/werken-bij-de-rvdk/raadsonderzoekers is er in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 00:01 en 00:18. Dit wordt ook uitgesproken in de audiodescriptie. Wat hier ontbreekt is een beschrijving van de beelden die worden getoond. Bijvoorbeeld dat Robert de Raadsonderzoeker het pand van de Raad voor de Kinderbescherming inloopt, dat het team met elkaar overlegd en dat Anushka de Raadsonderzoeker met een kind in gesprek is.
Mocht er geen ruimte zijn voor deze beschrijvingen, dan is de slogan helemaal aan het eind van de video (Werken bij de Raad voor de Kinderbescherming is werken voor kwetsbare kinderen in Nederland. Vind jouw baan op werkenvoornederland.nl) wel belangrijk om te noemen. Vul dit aan in de voice-over zodat mensen die de video niet kunnen zien weten wat er wordt getoond in de video.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.kinderbescherming.nl/over-ons/ons-werk-in-aantallen/raadsonderzoek-stand-van-zaken/juli-2024 staat onder aan de pagina een grijs blok met de tekst die begint met "Staat uw vraag hier niet bij?". Deze tekst is cursief, hier is het em-element gebruikt. Het em-element is bedoeld voor het benadrukken van een woord of delen van een zin. Het geeft aan de screenreader aan dat de tekst gesproken nadruk heeft. Zorg dat de alinea via de stylesheet opgemaakt wordt of maak gebruik van het <i>-element.
Op pagina https://www.kinderbescherming.nl/over-ons/ons-werk-in-aantallen/raadsonderzoek-stand-van-zaken/juli-2024 wordt gebruikgemaakt van een afbeelding van het SVG-formaat (Wachttijden per soort). Geef informatieve afbeeldingen met dit formaat het attribuut role="img" mee. Browsers begrijpen dan dat het om een afbeelding gaat. Omdat de afbeelding informatief is moet er een tekstalternatief aangeboden worden. Dat is mogelijk door het een title-element met een alternatieve tekst als eerste child-element toe te voegen.
Op pagina https://www.kinderbescherming.nl/werken-bij-de-rvdk/raadsonderzoekers staan onder 'Maak kennis met onze recruiters' gegevens waarbij bijvoorbeeld 'E-mail' met het strong-element is opgemaakt. Maak in plaats daarvan gebruik van een descriplist, tabelvorm of kopjes om deze relatie mee aan te geven.
Op de website komen meerdere toegankelijkheidsproblemen voor met betrekking tot tabellen:
- Op pagina https://www.kinderbescherming.nl/over-ons/ons-werk-in-aantallen/raadsonderzoek-stand-van-zaken/juli-2024 staat een tabel (Aantal zaken gestart in juni 2024) met daarin kopcellen. In de eerste kopcel staat geen content. Zorg dat elke kopcel een naam heeft die de bijbehorende cellen beschrijft. Daarnaast is de cel 'Aantal zaken gestart in juni 2024' niet opgemaakt als kopcel. Gebruik hiervoor het th-element.
- Op pagina https://www.kinderbescherming.nl/over-ons/ons-werk-in-aantallen/raadsonderzoek-stand-van-zaken/juli-2024 staat een tabel (Aantal zaken gestart in juni 2024). In de tabel wordt in beide kolommen gebruik gemaakt van het strong element. Het strong element mag niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een (tabel)kop. Op pagina https://www.kinderbescherming.nl/contact-en-adressen missen de th-elementen volledig en zijn de koppen alleen met het strong-element opgemaakt. Maak gebruik van th-elementen om kopcellen op te maken.
- Op pagina https://www.kinderbescherming.nl/over-ons/ons-werk-in-aantallen/raadsonderzoek-stand-van-zaken/juli-2024 staat onder aan de pagina een grijs blok met de tekst die begint met "Staat uw vraag hier niet bij?". Hier is gebruik gemaakt van een tabel, terwijl dit geen tabeldata is. Plaats dit als gewone tekst op de pagina. Dit doet zich op meerdere plekken op de pagina voor, ook onder 'Cijfers juni 2024'
Op pagina https://www.kinderbescherming.nl/over-ons/ons-werk-in-aantallen/raadsonderzoek-stand-van-zaken/juli-2024 zijn de teksten onder 'Vragen en antwoorden' opgemaakt als 3 individuele lijsten. Verwijder hier de lijstopmaak en maak de kopjes op als h3-element in plaats van als h4-element.
De PDF "Menukaart_Erkende_gedragsinterventie_als_leerstraf_-_2024" is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat er de documentstructuur niet is te bepalen. Software kan daardoor bijvoorbeeld niet bepalen wat koppen zijn, de alternatieve tekst bij afbeeldingen en wat de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en ALT-teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de PDF "Convenant+Nazorg+jeugdige+ex-gedetineerden+Midden+IJssel+Oost+Veluwe+(april+2024+versie+WOO)". Ook deze PDF is niet gecodeerd (van tags voorzien).
Advies: Op pagina https://www.kinderbescherming.nl/contact-en-adressen/klacht-of-ervaring-delen/klachtenformulier#formheader staat een Koptekst H3 onder een koptekst H1, hier wordt kopniveau overgeslagen. Gebruik kopniveaus op een correcte volgorde. Bezoekers die gebruikmaken van schermvoorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over een pagina navigeren om snel informatie te vinden. Daarom is het belangrijk om een goed lopende koppenstructuur te gebruiken.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Voldoende
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Voldoende
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Voldoende
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.kinderbescherming.nl/themas/taakstraffen/taakstrafplaatsen heeft de koptekst H1 "Geef jij jongeren een tweede kans?" en de onderliggende paragraaf tekst een witte kleur. Op de achtergrondafbeelding heeft de tekst niet voldoende contrast, bijvoorbeeld op de witgrijze muur (HEX #CFCECE). Hier is het contrast 1.6:1 waar deze minimaal 4.5:1 moet zijn. Zorg ervoor dat tekst altijd leesbaar blijft.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.kinderbescherming.nl/themas/taakstraffen/taakstrafplaatsen staan 2 paarse afbeeldingen met een paarse tekst, namelijk "Wat is een taakstraf" en "Wat verwachten we van een taakstrafplaats". Dit zijn afbeeldingen van tekst. Slechtzienden kunnen deze tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen. De tekst op de afbeelding komt verder niet voor op de pagina. Plaats deze tekst daarom als HTML-tekst op de pagina. Dit komt op meerdere pagina's in de sample voor, bijvoorbeeld op pagina https://www.kinderbescherming.nl/contact-en-adressen/klacht-of-ervaring-delen/klachtenformulier en op pagina https://www.kinderbescherming.nl/contact-en-adressen/klacht-of-ervaring-delen.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Voldoende
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Voldoende
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Voldoende
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De PDF "Menukaart_Erkende_gedragsinterventie_als_leerstraf_-_2024" heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.
De PDF "Convenant+Nazorg+jeugdige+ex-gedetineerden+Midden+IJssel+Oost+Veluwe+(april+2024+versie+WOO)" heeft een documenttitel in de eigenschappen, maar deze beschrijft de inhoud van het document niet. Er staat nu "Microsoft Word - Convenant Nazorg jeugdige ex-gedetineerden Midden IJssel Oost Veluwe (april 2024, versie WOO).docx" Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Deze bevinding vereist mogelijk een technische oplossing:
Op pagina https://www.kinderbescherming.nl/toegankelijkheid komt een afbeelding van tekst voor. De alternatieve tekst van de afbeelding is goed, maar omdat er op het a-element een aria-label is geplaatst met 'Opent in een externe website', is dat de enige linktekst. Dit is onvoldoende duidelijk. Verwijder het aria-label zodat de alternatieve tekst van de afbeelding de linktekst is.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Deze bevinding vereist mogelijk een technische oplossing:
Op pagina https://www.kinderbescherming.nl/contact-en-adressen/klacht-of-ervaring-delen/klachtenformulier staat een klachtenformulier.
In het veld "Geboortedatum kind" staat een kalender icoon. Dit icoon heeft als toegankelijke naam "Kies uit kalender". Het is voor screenreadergebruikers nu niet altijd duidelijk wat de knop doet. Geef het icoon een duidelijke naam waaruit blijkt wat de knop doet, bijvoorbeeld "Kies een datum op de kalender".
Deze bevinding vereist mogelijk een technische oplossing:
Op pagina https://www.kinderbescherming.nl/contact-en-adressen/klacht-of-ervaring-delen/klachtenformulier staat een klachtenformulier.
Onder het label "U hoeft geen documenten mee te sturen, maar het mag wel. Voeg hier uw bijlage toe." staat een upload knop met de toegankelijke naam "Upload". Het is voor screenreadergebruikers nu niet altijd duidelijk wat de knop doet. Geef de knop een duidelijke naam waaruit blijkt wat de knop doet, bijvoorbeeld "Upload bijlage".
Een soortgelijk probleem komt voor bij de upload knop voor een extra bijlage. Geef de knop een duidelijke naam waaruit blijkt wat de knop doet, bijvoorbeeld "Upload extra bijlage".
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Deze bevinding vereist mogelijk een technische oplossing:
De videospeler op pagina
https://www.kinderbescherming.nl/werken-bij-de-rvdk/raadsonderzoekers
bevat een knop met de toegankelijke naam 'Geluidsbeschrijving aan', visueel te herkennen aan een icoon met daarop de letters 'AD'. Omdat deze letters (die staan voor de afkorting 'AudioDescriptie') niet terugkomen in de toegankelijke naam, kan het voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie lastig zijn om de knop aan te spreken en te bedienen. Los dit bijvoorbeeld op door de letters toe te voegen aan de tekst in het aria-label, 'Geluidsbeschrijving aan (AD)'. Een soortgelijk probleem zien we terug bij de video op pagina https://www.kinderbescherming.nl/over-ons.
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de eigenschappen van PDF "Menukaart_Erkende_gedragsinterventie_als_leerstraf_-_2024" is de taal niet goed ingevuld. Deze staat op Engels in plaats van Nederlands. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.
In de eigenschappen van PDF "Convenant+Nazorg+jeugdige+ex-gedetineerden+Midden+IJssel+Oost+Veluwe+(april+2024+versie+WOO)" is de taal niet ingevuld. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Voldoende
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Voldoende
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Voldoende
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Deze bevinding vereist mogelijk een technische oplossing:
Op pagina https://www.kinderbescherming.nl/over-ons/ons-werk-in-aantallen/raadsonderzoek-stand-van-zaken/juli-2024 staat een SVG afbeelding van een grafiek met aantal weken wachttijd per onderzoek die de Raad van de Kinderbescherming onderscheidt. De role="img" ontbreekt op de SVG afbeelding. Voeg deze rol toe aan de SVG.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://www.kinderbescherming.nl/
- https://www.kinderbescherming.nl/contact-en-adressen
- https://www.kinderbescherming.nl/contact-en-adressen/klacht-of-ervaring-delen/klachtenformulier
- https://www.kinderbescherming.nl/zoeken?trefwoord=toegankelijkheid&search-submit=
- https://www.kinderbescherming.nl/sitemap
- https://www.kinderbescherming.nl/actueel/nieuws
- https://www.kinderbescherming.nl/actueel/nieuws/2024/06/13/rvdk-in-podcast-de-uitvoering-van-ministerie-van-jenv
- https://www.kinderbescherming.nl/404
- https://www.kinderbescherming.nl/documenten/convenants/2024/05/01/convenant-nazorg-jeugdige-ex-gedetineerden-gelderland-midden
- https://www.kinderbescherming.nl/binaries/kinderbescherming/documenten/convenants/2024/05/01/convenant-nazorg-jeugdige-ex-gedetineerden-gelderland-midden/Convenant+Nazorg+jeugdige+ex-gedetineerden+Midden+IJssel+Oost+Veluwe+%28april+2024+versie+WOO%29.pdf
- https://www.kinderbescherming.nl/documenten/brochures/2021/05/31/menukaart-leerstraffen
- https://www.kinderbescherming.nl/binaries/kinderbescherming/documenten/brochures/2021/05/31/menukaart-leerstraffen/Menukaart_Erkende_gedragsinterventie_als_leerstraf_-_2024.pdf
- https://www.kinderbescherming.nl/toegankelijkheid
- https://www.kinderbescherming.nl/werken-bij-de-rvdk/raadsonderzoekers
- https://www.kinderbescherming.nl/themas/taakstraffen/taakstrafplaatsen
- https://www.kinderbescherming.nl/over-ons
- https://www.kinderbescherming.nl/over-ons/ons-werk-in-aantallen/raadsonderzoek-stand-van-zaken/juli-2024
- https://www.kinderbescherming.nl/contact-en-adressen/klacht-of-ervaring-delen
- https://www.kinderbescherming.nl/voor-kind-en-ouder
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:• Firefox, versie 128
• Google Chrome Versie 126
• Microsoft Edge, versie 126
• Acrobat PRO DC
• NVDA 2024.2
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.