Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website Rotterdam leert je leven


Onderzoeker
Sophie, Swink; Eva, Swink
Datum
12 september 2024
Opdrachtgever
Buro voor de Boeg BV

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website Rotterdam leert je leven voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 15 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website rotterdamleertjeleven.nl is onderzocht tussen 5 september 2024 en 6 september 2024. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om de vervolgstappen te bepalen om tot een toegankelijke website te komen.

Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het onderzoek:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website Rotterdam leert je leven
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op rotterdamleertjeleven.nl/
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 12 8 0
2 Bedienbaar 12 5 0
3 Begrijpelijk 9 1 0
4 Robuust 2 1 0
Totaal 35 15 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de footer van de website staat de tekst "Rotterdam. Make it happen". Dit is een echter een SVG, geen tekst. De SVG heeft geen alternatieve tekst. Hierdoor is voor hulpsoftware de inhoud van de SVG niet toegankelijk. Geef de SVG een alternatieve tekst om dit op te lossen.

Op https://rotterdamleertjeleven.nl/ zijn er SVG's die geen alternatieve tekst hebben, bijv. <svg class="icon icon-route size-4 flex-none"></svg>. Deze iconen zijn niet decoratief en geven meer context aan de informatie naast het pictogram. Los dit op met role=img en een title-element met een alternatieve tekst als eerste child-element toe te voegen. Dit speelt ook op https://rotterdamleertjeleven.nl/walk-with-me/.

Op https://rotterdamleertjeleven.nl/ zijn er SVG's die decoratief zijn maar niet als zodanig zijn aangemerkt (bijv. <svg class="icon icon-comment size-6"></svg> en <svg class="icon icon-arrow-right size-4"></svg>). Sommige browser-screenreader-combinaties zien de svg als afbeelding. Verberg daarom de inline SVG voor hulpsoftware; gebruik hiervoor bijvoorbeeld aria-hidden="true".

De foto van Floor op https://rotterdamleertjeleven.nl/ambassadeur/floor/ heeft geen alt-tekst. Deze foto is wel een belangrijk onderdeel van de pagina en voegt verdere context en informatie toe. Geef alt-tekst die de foto duidelijk beschrijft.

Op https://rotterdamleertjeleven.nl/event/end-of-summer-party/ heeft de foto geen alt-tekst. Afbeeldingen met tekst moeten de tekst altijd als alt-tekst hebben. Voeg de alt-tekst toe. Dit probleem geldt ook voor het logo op https://rotterdamleertjeleven.nl/event/hop-on-hop-off-tour-2/.

De dienstregeling op https://rotterdamleertjeleven.nl/event/hop-on-hop-off-tour-2/ heeft geen toegankelijk alternatief. De dienstregeling wordt enkel in een afbeelding aangeboden. Complexe afbeeldingen zoals infographics, diagrammen en grafieken bevatten veel informatie, vaak meer dan wat meegegeven kan worden in een korte zin. In deze gevallen is een tweedelig tekstalternatief nodig: de korte omschrijving om de afbeelding te identificeren en (indien nodig) de locatie aan te geven van de uitgebreide beschrijving, plus de uitgebreide beschrijving, die alle belangrijke en essentiële informatie uit de afbeelding tekstueel weergeeft. Geef in de alt-tekst mee dat er een uitgebreide beschrijving aanwezig is. Creëer een paragraaf dat alle essentiële en belangrijke informatie uit de afbeelding bevat en link deze paragraaf met het aria-describedby attribuut aan de afbeelding. De paragraaf kan ook een link zijn naar een pagina met uitgebreide uitleg.

De routekaart op https://rotterdamleertjeleven.nl/route/abdullah-alharbali/ heeft geen toegankelijk alternatief. Complexe afbeeldingen zoals kaarten bevatten veel informatie, vaak meer dan wat meegegeven kan worden in een korte zin. In deze gevallen is een tweedelig tekstalternatief nodig: de korte omschrijving om de afbeelding te identificeren en (indien nodig) de locatie aan te geven van de uitgebreide beschrijving, plus de uitgebreide beschrijving, die alle belangrijke en essentiële informatie uit de afbeelding tekstueel weergeeft. Geef in de alt-tekst mee dat er een uitgebreide beschrijving aanwezig is. Creëer een paragraaf dat alle essentiële en belangrijke informatie uit de afbeelding bevat en link deze paragraaf met het aria-describedby attribuut aan de afbeelding. De paragraaf kan ook een link zijn naar een pagina met uitgebreide uitleg. Dit speelt ook op https://rotterdamleertjeleven.nl/en/route/michline-plukker/.

De foto's in de routebeschrijving op https://rotterdamleertjeleven.nl/route/abdullah-alharbali/ hebben allemaal een leeg alt-attribuut. Aangezien de foto's hier wel context en verdere informatie geven, kunnen ze niet worden gezien als decoratief. Verzorg alt-tekst voor deze foto's die de foto's voldoende beschrijft. Dit speelt ook op https://rotterdamleertjeleven.nl/en/route/michline-plukker/ (zowel de foto's in de routebeschrijving als de foto van Michelle zelf).

De foto van Abdullah op https://rotterdamleertjeleven.nl/route/abdullah-alharbali/ heeft een incorrecte alt-tekst, namelijk: "© Stacii Samidin". Pas de alt-tekst aan, zodat het duidelijk is dat het om Abdullah gaat.

De logo's van de partners op https://rotterdamleertjeleven.nl/over/ hebben geen alt-tekst. Verzorg alt-tekst voor deze logo's om deze toegankelijk te maken voor hulpsoftware. Dit geldt ook voor de foto op https://rotterdamleertjeleven.nl/event/mainport-next-event-2/.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://rotterdamleertjeleven.nl/ is er een video zonder audio aanwezig. Deze video heeft geen transcript of audiodescriptie als toegankelijk alternatief. Voeg een transcript of audiodescriptie toe om aan dit criterium te voldoen.


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://rotterdamleertjeleven.nl/ambassadeur/julian/ is er in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld aan het begin en eind van de video. Ook wordt het logo van de website in de video niet benoemt. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://rotterdamleertjeleven.nl/ambassadeur/julian/ is er in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld aan het begin en eind van de video. Ook wordt het logo van de website in de video niet benoemt. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt.


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De quote van Hoessein op https://rotterdamleertjeleven.nl/ is niet opgemaakt als een quote, maar is een gewoon div-element. Gebruik voor quotes ofwel aanhalingstekens en/of het quote (<q>) of blockquote (<blockquote>) element, in plaats van een andere opmaak.

De kop "Waarom Rotterdam?" op https://rotterdamleertjeleven.nl/ambassadeur/floor/ is niet opgemaakt als een kop. Gebruik de juiste HTML-code om deze koppen op te maken en let op het juiste kopniveau. Dit geldt ook voor de kop "The Route" op de pagina's https://rotterdamleertjeleven.nl/en/route/michline-plukker/ en https://rotterdamleertjeleven.nl/route/abdullah-alharbali/.

De uitklapbare blokjes op https://rotterdamleertjeleven.nl/jouw-leven-in-rotterdam/ zijn opgemaakt met een "description list" element. Semantisch is dit niet de correcte opmaak, aangezien een "description list" element gebruikt dient te worden om begrippen uit te leggen. Maak deze blokjes correct op als een accordeon.

Advies: de paginatitel "Jouw leven in Rotterdam." op https://rotterdamleertjeleven.nl/jouw-leven-in-rotterdam/ is een `<h2>`. Het is een best practice voor correcte code en om hiërarchie correct weer te geven dat er geen niveau wordt overgeslagen en er wordt begonnen met een `<h1>`. Ook voor SEO is het gebruik van koppen belangrijk, zeker omdat een `<h1>` in veel gevallen de paginatitel is.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Voldoende


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Voldoende


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Niet aanwezig


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Voldoende


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Voldoende


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Voldoende


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Advies: bij het vergroten van de tekst naar 200%, valt op dat er weinig marge is tussen de content en de rand van de browser. Hoewel dit geen inbreuk is op WCAG, adviseren we wel om ervoor te zorgen dat er witruimte is tussen de content en de rand van de browser.


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de footer van de website staat de tekst "Rotterdam. Make it happen". Dit is een echter een SVG, geen tekst. Aangezien hetzelfde bereikt kan worden met HTML en CSS, is dit een inbreuk op dit criterium. Gebruik HTML en CSS om de tekst op te maken.


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Bij het aanpassen van zowel de tekstgrootte als de viewport (Reflow) op alle pagina's waaronder https://rotterdamleertjeleven.nl/ schuiven het logo en het mobiele menu mee bij het scrollen, waardoor content steeds bedekt wordt.

Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan verdwijnt op pagina https://rotterdamleertjeleven.nl/ tekst. Dit komt dat de blokken onder "Wat past bij jou"? naast elkaar blijven staan, zodat niet alle blokken leesbaar zijn. Zorg ervoor dat teksten in beeld blijven staan zonder een scrollbalk in de leesrichting (horizontaal) te krijgen.

Op https://rotterdamleertjeleven.nl/jouw-leven-in-rotterdam/ valt een stuk weg van de pagina "Jouw leven in Rotterdam". Zorg dat tekst niet afgekapt wordt als de tekstgrootte en viewport worden aangepast.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Voldoende


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de footer op alle pagina's waaronder https://rotterdamleertjeleven.nl/ staat de tekst "Rotterdam. Make it happen". Bij het aanpassen van de tekstafstand wordt deze tekst niet aangepast. Gebruik HTML en CSS om deze tekst in de footer te zetten om dit op te lossen.


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Voldoende


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Voldoende


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://rotterdamleertjeleven.nl/en/route/michline-plukker/ wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van hulpsoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met hulpsoftware hun computer te bedienen.
Op dit moment werkt de oplossing die we normaalgesproken zouden adviseren ('disablekb=1' toevoegen aan de URL) niet goed. De normale bediening gaat bij deze oplossing goed, maar zodra je instellingen wil aanpassen (zoals afspeelsnelheid) werkt dit niet via het toetsenbord. Daarom is een YouTube-videospeler (momenteel) niet goed toetsenbordtoegankelijk. Daarom adviseren we, tot dit probleem is opgelost, om andere videospeler te gebruiken.


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Niet aanwezig


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://rotterdamleertjeleven.nl/ begint direct na het openen een video af te spelen die langer dan 3 seconden duurt. Zorg ervoor dat er een mogelijkheid is om automatisch afspelend beeld te pauzeren of te stoppen. Zorg dat dit een van de eerste interactieve elementen op de pagina is die focus krijgt, bovenaan de pagina.


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Voldoende


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Voldoende


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://rotterdamleertjeleven.nl/ambassadeurs/ bevat ieder blok met ambassadeurs dubbele links (eentje rondom de foto en de "bekijk mijn hotspots" link). Hierdoor ontvangt elke ambassadeur twee keer focus: een keer onzichtbaar en een keer zichtbaar. Dit kan verwarrend zijn voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware. Zorg ervoor dat elke ambassadeur slechts 1 link heeft die focus ontvangt en bedienbaar is. Met Javascript kan de hele card van een ambassadeur klikbaar worden gemaakt.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://rotterdamleertjeleven.nl/ambassadeurs/ bevat ieder blok met ambassadeurs dubbele links (eentje rondom de foto en de "bekijk mijn hotspots" link). De link rondom de foto heeft geen linktekst, bevat enkel de foto (zonder alt-tekst). Een link zonder linktekst of toegankelijke naam is verwarrend voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware. Verwijder de link rondom de foto en maak met Javascript de hele card klikbaar met de muis.


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Voldoende


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De taalkeuze in de header van de site is genest in een aside-landmark. Op de <aside> is een tabindex-attribuut geplaatst met als waarde "0" om het bedienbaar te maken met het toetsenbord. Bij custom widgets zoals de listbox dient er inderdaad het tabindex-attribuut gebruikt te worden, maar met de waarde -1, zodat de focus en bediening met Javascript geregeld kunnen worden.

Op https://rotterdamleertjeleven.nl/route/abdullah-alharbali/ krijgen de markers, de knoppen en de link "Leaflet" in de kaart geen zichtbare focusindicator. Alle interactieve elementen dienen een zichtbare focusindicator te ontvangen. Los dit op door de CSS aan te passen en een focus stijl toe te voegen. Dit speelt ook op https://rotterdamleertjeleven.nl/en/route/michline-plukker/.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Voldoende


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Voldoende


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Voldoende


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Diverse Engelstalige stukjes tekst zijn niet als zodanig gemarkeerd, waardoor een screenreader deze stukjes niet correct zal voorlezen. Het gaat bijvoorbeeld om de tekst "Walk with me" in de navigatie, de tekst "Make it happen" in de footer en Engelstalige titels van agenda items op https://rotterdamleertjeleven.nl/agenda/. Hiervoor moet in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door de omliggende html-code een lang="en" attribuut toe te voegen.

Het <aside> element in het menu op onder andere pagina https://rotterdamleertjeleven.nl die de taalkeuze widget bevat heeft een Engelstalig label. Vertaal deze naar het Nederlands.

De pagina https://rotterdamleertjeleven.nl/agenda/ heeft een Engelstalige paginatitel. Vertaal deze naar het Nederlands.


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Niet aanwezig


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Voldoende


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Niet aanwezig


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Bij de taalkeuze in de header van de site, wordt ARIA verkeerd toegepast. De talen staan in een <li> element met het attribuut role="option". Het <ul> element waarin ze genest zijn heeft echter geen passende aria-rol van listbox. Voeg de rol toe.

De taalkeuze in de header heeft interactieve elementen die in elkaar genest zijn. Het is geprogrammeerd als een listbox, dus elk keuze item is al interactief. In de code bevat elk keuze item nog een link, waardoor er interactieve elementen genest worden. Dit kan problemen veroorzaken met screenreaders. Pas de listbox aan zodat er geen links meer gebruikt hoeven te worden, of gebruik in plaats van een listbox de links.

De taalkeuze in de header van de site is genest in een aside-landmark. Op de <aside> wordt het attribuut aria-expanded gebruikt. Op dit element of rol (aside heeft de impliciete rol van complentary) mag dit attribuut niet gebruikt worden volgens de ARIA-standaard. Het attribuut dient geplaatst te worden op de <ul> met de rol van listbox.

De markers in de kaart op https://rotterdamleertjeleven.nl/route/abdullah-alharbali/ hebben geen toegankelijke naam en geen rol waardoor ze niet herkend worden als interactief element. Gebruik een interactief element voor de markers en zorg dat uit de toegankelijke naam duidelijk is dat het een marker voor voor begin- of eindpunt van de route is en dat de naam van de straat er ook in voorkomt. Dit speelt ook op https://rotterdamleertjeleven.nl/en/route/michline-plukker/.

Voor de uitklapbare blokjes op https://rotterdamleertjeleven.nl/jouw-leven-in-rotterdam/ wordt het attribuut aria-expanded gebruikt. Deze wordt echter niet op "true" gezet als een blokje wordt uitgeklapt. Zorg dat met Javascript het attribuut naar de juiste waarde wordt getoggled.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Niet aanwezig

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/rotterdamleertjeleven.nl/audit/
Geprint: 2024-12-22 07:08:20 v2.4-011