Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website RSJ IJsselland

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website RSJ IJsselland
Datum 6 december 2024
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op rsj-ijsselland.nl
  • Alle PDF's op rsj-ijsselland.nl
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 10

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: In de PDF op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/sites/default/files/documents/13e%20Informatiebrief%20JHA%20Implementatie%20Specialistische%20jeugdhulp%2020230411%20Definitief.pdf is het logo van RSJ IJsselland in de header als artifact aangemerkt. Hierdoer wordt het logo onterecht door schermleessoftware genegeerd. Het organisatielogo dient tenminste eenmaal voorgelezen te worden in een PDF, verdere plaatsingen kunnen inderdaad als artifact aangemerkt worden.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 2: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/zoekresultaten?zoekterm=zoek is onderaan paginering aanwezig. De ellipsis (…) is tevens in een lijstitem (li) geplaatst maar van het attribuut role=presentation voorzien. Dit laatste verandert de betekenis van het lijstitem in de HTML. Een ongeordende lijst (ul) mag slechts echte lijstitems bevatten. Maak de ellipsis op een andere manier op.

Bevinding 3: De PDF op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/sites/default/files/documents/13e%20Informatiebrief%20JHA%20Implementatie%20Specialistische%20jeugdhulp%2020230411%20Definitief.pdf bevat koppen die niet als zodanig zijn opgemaakt. De kop 'Inleiding' heeft bijvoorbeeld wel een koptag en de visuele kop 'Beschikbaarheidswijzer' niet. Zorg voor een goede koppenstructuur.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 4: Advies: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatie/netwerk-samen-leren-en-ontwikkelen wordt er gerefereerd naar een tabel 'hieronder'. Vermijd het gebruik van terminologie dat naar een specifieke plaats op de pagina refereert, daar blinde gebruikers van schermleessoftware niet op dezelfde wijze kunnen oriënteren. In casu kan het verwarring opleveren omdat de pagina geen tabel bevat. Gezien dit zowel voor ziende als blinde bezoekers problematisch is, is het niet afkeurbaar.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 5: In de PDF op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/sites/default/files/documents/13e%20Informatiebrief%20JHA%20Implementatie%20Specialistische%20jeugdhulp%2020230411%20Definitief.pdf wordt voor de kopteksten een roze kleur gebruikt (HEX #FF0066). Het contrast met de witte achtergrond is hier 3,8:1 waar dit minimaal 4,5:1 behoort te zijn. Pas de kleurencombinatie aan, zodat het contrast beter zichtbaar is voor onder andere kleurenblinden en slechtzienden.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 6: Indien men naar de website navigeert op een schermstand van 1280x1024px, is een deel van de footertekst (de contactgegevens) vanaf 300% zoom niet meer zichtbaar. Zorg ervoor dat de tekst zoals deze goed herschaalt indien een pagina uitvergroot wordt bekeken.

2. Bedienbaar

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 7: De PDF op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/sites/default/files/documents/13e%20Informatiebrief%20JHA%20Implementatie%20Specialistische%20jeugdhulp%2020230411%20Definitief.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 8: Aangepaste bevinding door verwijderen origineel getoetste pagina: Indien men naar de website navigeert op een schermstand van 2080x1024px, verschijnt vanaf 125% zoom een mobiel menu, bijvoorbeeld op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatie. Indien de focus staat op de menu items is dit niet zichtbaar. Zorg hier voor een duidelijke focusrand.

Bevinding 9: Advies (aangepast door verwijderen origineel getoetste pagina): Indien men naar de website navigeert op een schermstand van 2080x1024px, verschijnt vanaf 125% zoom een mobiel menu, bijvoorbeeld op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatie. Indien men middels de tabtoets door de menu items navigeert, gaat de focus door op de onderliggende pagina. Advies is on hier eerst de sluitknop te passeren, zodat toetsenboardgebruikers beter door de website kunnen navigeren.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 10: Het broodkruimelpad op meerdere pagina's, bijvoorbeeld https://www.rsj-ijsselland.nl/rsj-ijsselland/organisatie-en-governance-structuur, heeft het aria label 'breadcrumbs'. Zorg ervoor dat hier een Nederlandse alternatieve tekst aanwezig is ('broodkruimelpad') zodat schermleessoftware het op correcte wijze voorleest. Dit probleem doet zich meermalig voor op de website, waar er een broodkruimelpad gebruikt wordt.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2025-04-12 03:33:07 v2.4-011