Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website RSJ IJsselland


Onderzoeker
Ralph, Swink; Sophie, Swink
Datum
30 juli 2024
Opdrachtgever
RSJ IJsselland

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website RSJ IJsselland voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 19 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website rsj-ijsselland.nl is onderzocht tussen 1 tot 30 juli 2024. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen. Hieronder de meest opvallende resultaten:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website RSJ IJsselland
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op rsj-ijsselland.nl
  • Alle PDF's op rsj-ijsselland.nl
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 11 9 0
2 Bedienbaar 9 8 0
3 Begrijpelijk 9 1 0
4 Robuust 2 1 0
Totaal 31 19 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Het logo van de organisatie in de header van iedere pagina, bijvoorbeeld https://www.rsj-ijsselland.nl/, bevat de toegankelijke naam 'Logo RSJ IJsselland' in een alt attribuut. Dit attribuut wordt echter overschreden door een aria-label op het linkelement: ‘Naar de homepage’. Door het aria-label op de omliggende link te zetten wordt er niet meer voorgelezen dat het een afbeelding betreft. Verwijder hier het aria-label en zorg dat een toegankelijke naam middels de alt tekst wordt voorgelezen. Zie tevens SC 2.5.3.

In de footer van iedere pagina, bijvoorbeeld op https://www.rsj-ijsselland.nl/, staat een afbeelding van de schaduw van een jongen. Afbeeldingen dienen een alt element met alternatieve tekst te bevatten, of een leeg alt element indien decoratief bedoeld. In dit geval maakt het deel uit van de footerachtergrond, waardoor het aan te raden is role="presentation" in het element toe te voegen, zodat de afbeelding door schermleessoftware genegeerd wordt.

Op https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatie/netwerk-samen-leren-en-ontwikkelen is er een link dat ook een PDF logo bevat. Dit laatste is middels CSS geplaatst. Blinde gebruikers van hulpsoftware worden niet geïnformeerd dat de link een PDF betreft. Plaats het icoon bijvoorbeeld als afbeelding op de pagina en voorzie het van een goede toegankelijke naam.

Op veel contentpagina's, zoals bijvoorbeeld https://www.rsj-ijsselland.nl/toegankelijkheid, staan onder de kop 'Delen' SVG afbeeldingen van Facebook, Twitter en LinkedIn. Zorg dat ze correct zijn opgemaakt zodat ze herkend worden door schermleessoftware. Voeg een toegankelijke naam in een title element toe, geplaatst als eerste child element van de SVG en verwijder het aria-hidden element in de span waarin de SVG genest is. Men kan er ook voor kiezen om een aria-label te plaatsen op het bovenliggende a-href element. Zie tevens SC 4.1.2.

Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/inkoop/doorontwikkeling staat een afbeelding van een vrouw en een jongen die bezig is met een blokkenspel. De afbeelding heeft de alternatieve tekst 'concentratie'. Laat, indien afbeeldingen bedoeld zijn als sfeerbeeld, het alt attribuut leeg.

Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/rsj-ijsselland/organisatie-en-governance-structuur staat een afbeelding, bevattende informatie over de organisatiestructuur van RSJ IJsselland, dat verder niet in de platte tekst op de pagina voorkomt. De afbeelding heeft bovendien een leeg alt attribuut, en daardoor geen alternatieve tekst. Men kan de tekst in het alt attribuut plaatsen om aan dit criterium te voldoen, echter is dit niet aan te raden door de hoeveelheid content. Plaats liever een beschrijving van het organogram als platte tekst op de pagina.

In de PDF op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/sites/default/files/documents/13e%20Informatiebrief%20JHA%20Implementatie%20Specialistische%20jeugdhulp%2020230411%20Definitief.pdf is het logo van RSJ IJsselland in de header als artifact aangemerkt. Hierdoer wordt het logo onterecht door schermleessoftware genegeerd. Het organisatielogo dient tenminste eenmaal voorgelezen te worden in een PDF, verdere plaatsingen kunnen inderdaad als artifact aangemerkt worden.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/node/103 staan onderaan een reeks podcasts. Dit betreffen louter-geluid bestanden. Zorg ervoor dat er een media alternatief bestaat voor dergelijke content, bijvoorbeeld middels een uitklapbaar element dat de uitgeschreven tekst bevat.


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/node/98 staan meerdere YouTube videos, bijvoorbeeld die onder de tekst 'Presentatie inkoopmodel specialistische jeugdhulp - De basis'. De automatisch gegenereerde betiteling komt niet overeen met het gesproken woord. Bijvoorbeeld rond 25:30 'iedere tariefgroep kijkt een eigen product koning in een eigen tarief'. Zorg dat de betiteling overeenkomt met wat er in de video gezegd wordt. Inzake betiteling is het tevens te adviseren dat het regel per regel verschijnt, niet woord voor woord zoals hier het geval is.

Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatiethemas staat een Vimeo video onder de tekst 'Goede voorbeelden van samenwerking'. De video bevat geen ondertiteling, waardoor dove gebruikers de gesproken informatie niet tot zich kunnen nemen. Zorg hier voor adequate betiteling.


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatiethemas staat een Vimeo video onder de tekst 'Goede voorbeelden van samenwerking'. In de video komt tekst in beeld, waar geen audiodescriptie voor is, bijvoorbeeld rond 0:40 de tekst 'Betrek ouders en jeugdigen bij het proces en neem de tijd om goed te kijken wat er speelt'. Blinde bezoekers missen informatie, waardoor de overige content van de video verwarring kan opleveren. Zorg voor een audiodescriptie in de vorm van een duaal audiokanaal of plaats het gesproken woord als tekst op de pagina, bijvoorbeeld in een uitklapbaar element. Zie tevens SC 1.2.5.


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatiethemas staat een Vimeo video onder de tekst 'Goede voorbeelden van samenwerking'. In de video komt tekst in beeld, waar geen audiodescriptie voor is, bijvoorbeeld rond 0:40 de tekst 'Betrek ouders en jeugdigen bij het proces en neem de tijd om goed te kijken wat er speelt'. Blinde bezoekers missen informatie, waardoor de overige content van de video verwarring kan opleveren. Zorg voor een audiodescriptie om aan dit criterium te voldoen. Zie tevens SC 1.2.3.


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/node/98 staan koppen, bijvoorbeeld 'Presentatie inkoopmodel specialistische jeugdhulp - De basis'. Deze koppen zijn tevens opgemaakt middels het strong element. Strong is bedoeld om nadruk te leggen op enkele woorden, en dient niet gebruikt te worden ter opmaak. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de opties die CSS hiervoor biedt. Doordat dit de standaardopmaak lijkt te betreffen, doet dit probleem zich op meerdere pagina's voor.

Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/rsj-ijsselland/organisatie-en-governance-structuur staan visueel (sub)koppen die niet als kop zijn opgemaakt, maar binnen een <p> element staan, bijvoorbeeld 'Rol van de regiomanager'. Deze teksten zijn opgemaakt met het strong element. Strong is bedoeld om nadruk te leggen op enkele woorden, en dient niet gebruikt te worden ter opmaak. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de opties die CSS hiervoor biedt. In HTML begint een goede koppenstructuur bij een kopniveau 1 voor de titel van de pagina, kopniveau 2 voor de koppen, kopniveau 3 voor de tussenkoppen, etc.

Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/ de focus staan vijf paarse cards. De tekst van de cards is opgemaakt als koptekst op niveau h2. Koppen dienen slechts gebruikt te worden voor onderliggende content, wat hier niet het geval is. Verwijder de koppen en gebruik bijvoorbeeld CSS voor stylingopties.

Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/node/107 wordt gebruik gemaakt van ongeordende lijsten (ul) met een enkel lijstitem (li). Bijvoorbeeld 'Expertisenetwerk Jeugd Overijssel'. Maak geen gebruik van lijsten met 1 item, gezien schermleessoftware informatie voorleest over de omvang van de lijst, en hierdoor onnodig veel ruis ontstaat voor hun gebruikers. Kies hier bijvoorbeeld voor om een enkele lijst te construeren of (sub)koppen te gebruiken.

Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/contractmanagement staat visueel een geordende lijst welk een ongeordende lijst bevat. De eerstgenoemde lijst is echter niet in HTML als zodoende opgemaakt. Gebruik hier een geordende lijst (ol) en nest hierin de ongeordende lijst (ul). Stukken tekst kunnen in lijstitems (li) genest worden.

Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatiethemas is een lijst aanwezig die niet als zodanig is opgemaakt. De lijst is geplaatst in een paragraph element (p) en de individuele lijstitems zijn opgedeeld middels linebreaks (br). Bovendien worden mintekens ter opsomming gebruikt, die door schermleessoftware als 'min' worden voorgelezen. Gebruik hier een ongeordende lijst (ul) en nest hierin de lijstitems (li).

Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/node/103 staan visueel twee genummerde lijsten, bijvoorbeeld te tekst '1. Brian - Met elkaar om tafel als er (ernstige) zorgen zijn om een jeugdige '. De content is geplaatst in <p> elementen, waardoor schermleessoftware geen lijststructuren voorleest. Plaats de content in geordende lijsten (ol) met lijstitems (li).

De footer, bijvoorbeeld op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/, bevat onder 'Contactgegevens' content dat in de HTML in een tabel is gestructureerd. Maak de cellen in de eerste kolom op als kopcellen (TH) zodat schermleessoftware het verband kan leggen tussen bijvoorbeeld 'postadres' en 'Postbus 10007 | 8000 GA | Zwolle'. Men zou er ook voor kiezen om de tabelstructuur geheel achterwege te laten, en de content bijvoorbeeld in een description list (dl) plaatsten.

Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/zoekresultaten?zoekterm=zoek is onderaan paginering aanwezig. De ellipsis (…) is tevens in een lijstitem (li) geplaatst maar van het attribuut role=presentation voorzien. Dit laatste verandert de betekenis van het lijstitem in de HTML. Een ongeordende lijst (ul) mag slechts echte lijstitems bevatten. Maak de ellipsis op een andere manier op.

Op https://www.rsj-ijsselland.nl/ ontbreekt een label voor het zoekveld in de grote foto van de header. Los dit op door bijvoorbeeld de tekst ‘Waar bent u naar opzoek?’ als toegankelijk label te laten functioneren. Men kan dan middels for= en id= de twee elementen op elkaar afstemmen. Zie tevens SC 4.1.2.

Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatie/netwerk-samen-leren-en-ontwikkelen wordt het strong element gebruikt voor de aanduidingen 'Datum' en 'Onderwerp'. Strong is bedoeld om een bepaalde intonatie te geven aan woorden, niet ter opmaak. Maak hiervoor gebruik van de opties die CSS biedt.

De PDF op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/sites/default/files/documents/13e%20Informatiebrief%20JHA%20Implementatie%20Specialistische%20jeugdhulp%2020230411%20Definitief.pdf bevat koppen die niet als zodanig zijn opgemaakt. De kop 'Inleiding' heeft bijvoorbeeld wel een koptag en de visuele kop 'Beschikbaarheidswijzer' niet. Zorg voor een goede koppenstructuur.

Advies: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/rsj-ijsselland/informatie-over-gemeenten staan twee tabellen. In de eerste tabel staan asterisken waar er geen e-mail adres aanwezig is. Het advies is hier aan te geven dat er geen e-mail adres voorhanden is. Het asterisksymbool wordt vaak gebruikt voor een verwijzing naar een onderstaande aanvulling, en dat is in casu niet het geval.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Voldoende


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Advies: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatie/netwerk-samen-leren-en-ontwikkelen wordt er gerefereerd naar een tabel 'hieronder'. Vermijd het gebruik van terminologie dat naar een specifieke plaats op de pagina refereert, daar blinde gebruikers van schermleessoftware niet op dezelfde wijze kunnen oriënteren. In casu kan het verwarring opleveren omdat de pagina geen tabel bevat. Gezien dit zowel voor ziende als blinde bezoekers problematisch is, is het niet afkeurbaar.


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Voldoende


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Voldoende


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Voldoende


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Indien op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/ de focus staat op de vijf paarse cards (HEX #5C2483), kleurt de tekst donkerpaars (HEX #371651). Dit levert een contrast van 1,4:1 op, waar dit minimaal 4,5:1 behoort te zijn. Pas de kleurencombinatie aan, zodat het contrast beter zichtbaar is voor onder andere kleurenblinden en slechtzienden.

Indien men naar de website navigeert op een schermstand van 2080x1024px, verschijnt vanaf 125% zoom een mobiel menu, bijvoorbeeld op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatiethemas. Indien de focus staat op de menuitems, krijgen ze dezelfde kleur paars als de achtergrond (HEX #5C2483). Het contrastratio (1:1) voldoet niet aan dit criterium daar de tekst geheel niet meer leesbaar is.

In de PDF op pagina wordt voor de kopteksten een roze kleur gebruikt (HEX #FF0066). Het contrast met de witte achtergrond is hier 3,8:1 waar dit minimaal 4,5:1 behoort te zijn. Pas de kleurencombinatie aan, zodat het contrast beter zichtbaar is voor onder andere kleurenblinden en slechtzienden.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Indien men naar de website navigeert op een schermstand van 2080x1024px, veranderd vanaf 130% de navigatiebalk in de header in een mobiel hamburgermenu. Het menuitem 'Onderwerpen' is nog wel aanwezig echt functioneert het nu niet meer. Zorg dat bezoekers van de pagina in de mobiele versie dezelfde content kunnen bereiken als bezoekers van de volledige site. Zie tevens SC 1.4.10


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Indien men naar de website navigeert op een schermstand van 2080x1024px, veranderd vanaf 130% de navigatiebalk in de header in een mobiel hamburgermenu. Het menuitem 'Onderwerpen' is nog wel aanwezig echt functioneert het nu niet meer. Zorg dat bezoekers van de pagina in de mobiele versie dezelfde content kunnen bereiken als bezoekers van de volledige site. Zie tevens SC 1.4.4.

Indien men naar de website navigeert op een schermstand van 2080x1024px, is een deel van de footertekst (de contactgegevens) vanaf 300% zoom niet meer zichtbaar. Zorg ervoor dat de tekst zoals deze goed herschaalt indien een pagina uitvergroot wordt bekeken.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Voldoende


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Voldoende


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/ staat onder 'Waar bent u naar opzoek?' een invoerveld. Indien men hier iets invult verschijnt een knop om de tekst te verwijderen in de vorm van een kruisje. Dit element is niet middels het toetsenbord bereikbaar. Zorg ervoor dat deze functie ook toegankelijk is voor toetsenbordgebruikers.

Indien men het uitklapmenu onder onderwerpen inschakelt, is er geen sluitknop aanwezig. Indien men middels de tabtoets verder navigeert, gaat de focus door op onderliggende elementen. Zorg voor een goed sluitmechanisme. Advies is om dit element in de DOM structuur te plaatsen na het laatste lijstitem.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/node/98 wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de YouTube video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. Voeg de volgende eigenschap aan de embedcode toe: 'disablekb=1'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium.

Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatiethemas wordt gebruikgemaakt van de videospeler van Vimeo. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de Vimeo video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. Voeg de volgende eigenschap aan de embedcode toe: 'keyboard: false'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium.


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Voldoende


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Voldoende


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De getoetste pagina's bevatten een skiplink om blokken te omzeilen, een mechanisme om de herhalende content over te slaan. Bijvoorbeeld op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/. De skiplink is niet visueel zichtbaar, echter krijgt dit element wel de focus en heeft het in de HTML wel een aria-label. Zorg ervoor dat het visueel tevens duidelijk is dat het hier om een skiplink gaat, deze elementen worden immers niet slechts door blinde bezoekers gebruikt. Ziende bezoekers die de website met toetsenbord bedienen moeten op elke pagina langs dezelfde onderdelen gaan voordat ze bij de inhoud van de pagina komen.


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/node heeft geen titel die de pagina omschrijft. Het leest nu '| RSJ IJsseland'. Gebruikers van schermleessoftware weten nu niet wat de pagina bevat.

De PDF op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/sites/default/files/documents/13e%20Informatiebrief%20JHA%20Implementatie%20Specialistische%20jeugdhulp%2020230411%20Definitief.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Voldoende


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/ staan knoppen opgemaakt als links naar YouTube en LinkedIn. De laatstgenoemden hebben de aria labels 'onze youtube' en 'onze linkedin'. Het is onvoldoende duidelijk dat deze links naar een nieuwe pagina verwijzen. Geef de links een goede omschrijving, bijvoorbeeld 'Ga naar onze Youtube pagina - opent in een nieuw tabblad'.

Advies: Het logo van de RSJ IJsselland in de header van iedere pagina, bijvoorbeeld op https://www.rsj-ijsselland.nl/rsj-ijsselland/informatie-over-gemeenten, is tevens een link naar de hoofdpagina. Overweeg aan de toegankelijke naam 'Logo RSJ IJsselland' een verduidelijkende tekst toe te voegen, bijvoorbeeld '- naar de hoofdpagina'.


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/node is slechts bereikbaar via het broodkruimelpad van onderliggende pagina's. De pagina is niet middels de zoekfunctie te bereiken. Zorg ervoor dat men op minimaal twee wijzen op de door bezoekers bereikbare pagina's kan komen, bijvoorbeeld via een sitemap toe te voegen.


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Voldoende


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Indien men naar de website navigeert op een schermstand van 2080x1024px, verschijnt vanaf 125% zoom een mobiel menu, bijvoorbeeld op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatiethemas. Indien de focus staat op de menu items is dit niet zichtbaar. Zorg hier voor een duidelijke focusrand.

Advies: Indien men naar de website navigeert op een schermstand van 2080x1024px, verschijnt vanaf 125% zoom een mobiel menu, bijvoorbeeld op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatiethemas. Indien men middels de tabtoets door de menu items navigeert, gaat de focus door op de onderliggende pagina. Advies is on hier eerst de sluitknop te passeren, zodat toetsenboardgebruikers beter door de website kunnen navigeren.

Advies: In de header staat een zoekicoon, bijvoorbeeld op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/. Indien de focus op dit element staat, is het kleurverschil minimaal. Advies is hier een beter onderscheidbare kleurencombinatie te gebruiken.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Voldoende


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Het logo van de organisatie in de header van iedere pagina, bijvoorbeeld https://www.rsj-ijsselland.nl/, bevat de toegankelijke naam 'Logo RSJ IJsselland' in een alt attribuut. Let op dat de alternatieve tekst alle zichtbare tekst in het logo dient te bevatten, dus ‘Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland’. Indien het een logo betreft dient dit woord eraan vooraf te gaan. Zie tevens SC 1.1.1.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Voldoende


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Voldoende


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De zoekknop op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/ in de grote foto van de header heet 'search' terwijl dit een Nederlandstalige pagina (lang='nl') betreft. Men zou een taalwissel kunnen aanbrengen om aan het criterium te voldoen, maar het advies is hier een Nederlandstalige knop te plaatsen.

De zoekknop op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/zoekresultaten?zoekterm=zoek heet 'search' terwijl dit een Nederlandstalige pagina (lang='nl') betreft. Men zou een taalwissel kunnen aanbrengen om aan het criterium te voldoen, maar het advies is hier een Nederlandstalige knop te plaatsen.

Het broodkruimelpad op meerdere pagina's, bijvoorbeeld https://www.rsj-ijsselland.nl/rsj-ijsselland/organisatie-en-governance-structuur, heeft het aria label 'breadcrumbs'. Zorg ervoor dat hier een Nederlandse alternatieve tekst aanwezig is ('broodkruimelpad') zodat schermleessoftware het op correcte wijze voorleest. Dit probleem doet zich meermalig voor op de website, waar er een broodkruimelpad gebruikt wordt.

Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/contact staat een contactformulier. Indien men geen email-adres invult, verschijnt een Nederlandstalige foutmelding. Indien men het email-adres incorrect invult, verschijnt een Engelstalige foutmelding: ‘The email address (…) is not valid. Use the format user@example.com’. Plaats een Nederlandstalige taalwissel op het element om aan dit succescriterium te voldoen, of zet dit om in Nederlandse tekst.


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Voldoende


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Voldoende


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op veel contentpagina's, zoals bijvoorbeeld https://www.rsj-ijsselland.nl/toegankelijkheid, staan onder de kop 'Delen' SVG afbeeldingen van Facebook, Twitter en LinkedIn. Zorg dat ze correct zijn opgemaakt zodat ze herkend worden door schermleessoftware. Voeg een toegankelijke naam in een title element toe, geplaatst als eerste child element van de SVG en verwijder het aria-hidden element in de span waarin de SVG genest is. Men kan er ook voor kiezen om een aria-label te plaatsen op het bovenliggende a-href element. Zie tevens SC 1.1.1.

Op https://www.rsj-ijsselland.nl/ ontbreekt een toegankelijke naam voor het zoekveld in de grote foto van de header. Geef het zoekveld een toegankelijke naam. Zie tevens SC 1.3.1.

In de header van iedere pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/ staan de navigatiefunctionaliteiten in een nav element. Het menuitem 'Onderwerpen' is een link dat aria-haspopup="true" bevat, wat niet nodig is omdat het nav element reeds aangeeft dat het een menu betreft. Verwijder dit element.

In de header van iedere pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/ staan de navigatiefunctionaliteiten in een nav element. Het menuitem 'Onderwerpen' bevat een uitklapmenu en er is aria-expanded op geplaatst om de status door schermleessoftware op te lezen. Indien het is uitgeklapt, is de staat van het attribuut nog steeds aria-expanded="false". Los dit op, daar gebruikers van schermleessoftware nu denken dat het menu nog niet geopend is.

Indien men naar de website navigeert op een alternatieve schermstand, veranderd de navigatiebalk in de header in een mobiel hamburgermenu. Op de hamburgermenuknop staat het attribuut aria-expanded, wat schermleessoftware de gebruiker meldt of het in of uitgevouwen is. Dit is voor gebruikers van schermleessoftware echter verwarrend, want een knop wijzigt van naam (Sluiten). Verwijder hier het aria-expanded atrribuut.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Voldoende

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/rsj-ijsselland/audit/
Geprint: 2024-12-26 16:22:06 v2.4-011