Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website RSJ IJsselland
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | RSJ IJsselland |
---|---|
Datum | 30 juli 2024 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Het logo van de organisatie in de header van iedere pagina, bijvoorbeeld https://www.rsj-ijsselland.nl/, bevat de toegankelijke naam 'Logo RSJ IJsselland' in een alt attribuut. Dit attribuut wordt echter overschreden door een aria-label op het linkelement: ‘Naar de homepage’. Door het aria-label op de omliggende link te zetten wordt er niet meer voorgelezen dat het een afbeelding betreft. Verwijder hier het aria-label en zorg dat een toegankelijke naam middels de alt tekst wordt voorgelezen. Zie tevens SC 2.5.3.
Bevinding 2: In de footer van iedere pagina, bijvoorbeeld op https://www.rsj-ijsselland.nl/, staat een afbeelding van de schaduw van een jongen. Afbeeldingen dienen een alt element met alternatieve tekst te bevatten, of een leeg alt element indien decoratief bedoeld. In dit geval maakt het deel uit van de footerachtergrond, waardoor het aan te raden is role="presentation" in het element toe te voegen, zodat de afbeelding door schermleessoftware genegeerd wordt.
Bevinding 3: Op https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatie/netwerk-samen-leren-en-ontwikkelen is er een link dat ook een PDF logo bevat. Dit laatste is middels CSS geplaatst. Blinde gebruikers van hulpsoftware worden niet geïnformeerd dat de link een PDF betreft. Plaats het icoon bijvoorbeeld als afbeelding op de pagina en voorzie het van een goede toegankelijke naam.
Bevinding 4: Op veel contentpagina's, zoals bijvoorbeeld https://www.rsj-ijsselland.nl/toegankelijkheid, staan onder de kop 'Delen' SVG afbeeldingen van Facebook, Twitter en LinkedIn. Zorg dat ze correct zijn opgemaakt zodat ze herkend worden door schermleessoftware. Voeg een toegankelijke naam in een title element toe, geplaatst als eerste child element van de SVG en verwijder het aria-hidden element in de span waarin de SVG genest is. Men kan er ook voor kiezen om een aria-label te plaatsen op het bovenliggende a-href element. Zie tevens SC 4.1.2.
Bevinding 5: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/inkoop/doorontwikkeling staat een afbeelding van een vrouw en een jongen die bezig is met een blokkenspel. De afbeelding heeft de alternatieve tekst 'concentratie'. Laat, indien afbeeldingen bedoeld zijn als sfeerbeeld, het alt attribuut leeg.
Bevinding 6: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/rsj-ijsselland/organisatie-en-governance-structuur staat een afbeelding, bevattende informatie over de organisatiestructuur van RSJ IJsselland, dat verder niet in de platte tekst op de pagina voorkomt. De afbeelding heeft bovendien een leeg alt attribuut, en daardoor geen alternatieve tekst. Men kan de tekst in het alt attribuut plaatsen om aan dit criterium te voldoen, echter is dit niet aan te raden door de hoeveelheid content. Plaats liever een beschrijving van het organogram als platte tekst op de pagina.
Bevinding 7: In de PDF op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/sites/default/files/documents/13e%20Informatiebrief%20JHA%20Implementatie%20Specialistische%20jeugdhulp%2020230411%20Definitief.pdf is het logo van RSJ IJsselland in de header als artifact aangemerkt. Hierdoer wordt het logo onterecht door schermleessoftware genegeerd. Het organisatielogo dient tenminste eenmaal voorgelezen te worden in een PDF, verdere plaatsingen kunnen inderdaad als artifact aangemerkt worden.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 8: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/node/103 staan onderaan een reeks podcasts. Dit betreffen louter-geluid bestanden. Zorg ervoor dat er een media alternatief bestaat voor dergelijke content, bijvoorbeeld middels een uitklapbaar element dat de uitgeschreven tekst bevat.
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 9: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/node/98 staan meerdere YouTube videos, bijvoorbeeld die onder de tekst 'Presentatie inkoopmodel specialistische jeugdhulp - De basis'. De automatisch gegenereerde betiteling komt niet overeen met het gesproken woord. Bijvoorbeeld rond 25:30 'iedere tariefgroep kijkt een eigen product koning in een eigen tarief'. Zorg dat de betiteling overeenkomt met wat er in de video gezegd wordt. Inzake betiteling is het tevens te adviseren dat het regel per regel verschijnt, niet woord voor woord zoals hier het geval is.
Bevinding 10: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatiethemas staat een Vimeo video onder de tekst 'Goede voorbeelden van samenwerking'. De video bevat geen ondertiteling, waardoor dove gebruikers de gesproken informatie niet tot zich kunnen nemen. Zorg hier voor adequate betiteling.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 11: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatiethemas staat een Vimeo video onder de tekst 'Goede voorbeelden van samenwerking'. In de video komt tekst in beeld, waar geen audiodescriptie voor is, bijvoorbeeld rond 0:40 de tekst 'Betrek ouders en jeugdigen bij het proces en neem de tijd om goed te kijken wat er speelt'. Blinde bezoekers missen informatie, waardoor de overige content van de video verwarring kan opleveren. Zorg voor een audiodescriptie in de vorm van een duaal audiokanaal of plaats het gesproken woord als tekst op de pagina, bijvoorbeeld in een uitklapbaar element. Zie tevens SC 1.2.5.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 12: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatiethemas staat een Vimeo video onder de tekst 'Goede voorbeelden van samenwerking'. In de video komt tekst in beeld, waar geen audiodescriptie voor is, bijvoorbeeld rond 0:40 de tekst 'Betrek ouders en jeugdigen bij het proces en neem de tijd om goed te kijken wat er speelt'. Blinde bezoekers missen informatie, waardoor de overige content van de video verwarring kan opleveren. Zorg voor een audiodescriptie om aan dit criterium te voldoen. Zie tevens SC 1.2.3.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 13: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/node/98 staan koppen, bijvoorbeeld 'Presentatie inkoopmodel specialistische jeugdhulp - De basis'. Deze koppen zijn tevens opgemaakt middels het strong element. Strong is bedoeld om nadruk te leggen op enkele woorden, en dient niet gebruikt te worden ter opmaak. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de opties die CSS hiervoor biedt. Doordat dit de standaardopmaak lijkt te betreffen, doet dit probleem zich op meerdere pagina's voor.
Bevinding 14: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/rsj-ijsselland/organisatie-en-governance-structuur staan visueel (sub)koppen die niet als kop zijn opgemaakt, maar binnen een <p> element staan, bijvoorbeeld 'Rol van de regiomanager'. Deze teksten zijn opgemaakt met het strong element. Strong is bedoeld om nadruk te leggen op enkele woorden, en dient niet gebruikt te worden ter opmaak. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de opties die CSS hiervoor biedt. In HTML begint een goede koppenstructuur bij een kopniveau 1 voor de titel van de pagina, kopniveau 2 voor de koppen, kopniveau 3 voor de tussenkoppen, etc.
Bevinding 15: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/ de focus staan vijf paarse cards. De tekst van de cards is opgemaakt als koptekst op niveau h2. Koppen dienen slechts gebruikt te worden voor onderliggende content, wat hier niet het geval is. Verwijder de koppen en gebruik bijvoorbeeld CSS voor stylingopties.
Bevinding 16: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/node/107 wordt gebruik gemaakt van ongeordende lijsten (ul) met een enkel lijstitem (li). Bijvoorbeeld 'Expertisenetwerk Jeugd Overijssel'. Maak geen gebruik van lijsten met 1 item, gezien schermleessoftware informatie voorleest over de omvang van de lijst, en hierdoor onnodig veel ruis ontstaat voor hun gebruikers. Kies hier bijvoorbeeld voor om een enkele lijst te construeren of (sub)koppen te gebruiken.
Bevinding 17: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/contractmanagement staat visueel een geordende lijst welk een ongeordende lijst bevat. De eerstgenoemde lijst is echter niet in HTML als zodoende opgemaakt. Gebruik hier een geordende lijst (ol) en nest hierin de ongeordende lijst (ul). Stukken tekst kunnen in lijstitems (li) genest worden.
Bevinding 18: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatiethemas is een lijst aanwezig die niet als zodanig is opgemaakt. De lijst is geplaatst in een paragraph element (p) en de individuele lijstitems zijn opgedeeld middels linebreaks (br). Bovendien worden mintekens ter opsomming gebruikt, die door schermleessoftware als 'min' worden voorgelezen. Gebruik hier een ongeordende lijst (ul) en nest hierin de lijstitems (li).
Bevinding 19: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/node/103 staan visueel twee genummerde lijsten, bijvoorbeeld te tekst '1. Brian - Met elkaar om tafel als er (ernstige) zorgen zijn om een jeugdige '. De content is geplaatst in <p> elementen, waardoor schermleessoftware geen lijststructuren voorleest. Plaats de content in geordende lijsten (ol) met lijstitems (li).
Bevinding 20: De footer, bijvoorbeeld op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/, bevat onder 'Contactgegevens' content dat in de HTML in een tabel is gestructureerd. Maak de cellen in de eerste kolom op als kopcellen (TH) zodat schermleessoftware het verband kan leggen tussen bijvoorbeeld 'postadres' en 'Postbus 10007 | 8000 GA | Zwolle'. Men zou er ook voor kiezen om de tabelstructuur geheel achterwege te laten, en de content bijvoorbeeld in een description list (dl) plaatsten.
Bevinding 21: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/zoekresultaten?zoekterm=zoek is onderaan paginering aanwezig. De ellipsis (…) is tevens in een lijstitem (li) geplaatst maar van het attribuut role=presentation voorzien. Dit laatste verandert de betekenis van het lijstitem in de HTML. Een ongeordende lijst (ul) mag slechts echte lijstitems bevatten. Maak de ellipsis op een andere manier op.
Bevinding 22: Op https://www.rsj-ijsselland.nl/ ontbreekt een label voor het zoekveld in de grote foto van de header. Los dit op door bijvoorbeeld de tekst ‘Waar bent u naar opzoek?’ als toegankelijk label te laten functioneren. Men kan dan middels for= en id= de twee elementen op elkaar afstemmen. Zie tevens SC 4.1.2.
Bevinding 23: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatie/netwerk-samen-leren-en-ontwikkelen wordt het strong element gebruikt voor de aanduidingen 'Datum' en 'Onderwerp'. Strong is bedoeld om een bepaalde intonatie te geven aan woorden, niet ter opmaak. Maak hiervoor gebruik van de opties die CSS biedt.
Bevinding 24: De PDF op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/sites/default/files/documents/13e%20Informatiebrief%20JHA%20Implementatie%20Specialistische%20jeugdhulp%2020230411%20Definitief.pdf bevat koppen die niet als zodanig zijn opgemaakt. De kop 'Inleiding' heeft bijvoorbeeld wel een koptag en de visuele kop 'Beschikbaarheidswijzer' niet. Zorg voor een goede koppenstructuur.
Bevinding 25: Advies: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/rsj-ijsselland/informatie-over-gemeenten staan twee tabellen. In de eerste tabel staan asterisken waar er geen e-mail adres aanwezig is. Het advies is hier aan te geven dat er geen e-mail adres voorhanden is. Het asterisksymbool wordt vaak gebruikt voor een verwijzing naar een onderstaande aanvulling, en dat is in casu niet het geval.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 26: Advies: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatie/netwerk-samen-leren-en-ontwikkelen wordt er gerefereerd naar een tabel 'hieronder'. Vermijd het gebruik van terminologie dat naar een specifieke plaats op de pagina refereert, daar blinde gebruikers van schermleessoftware niet op dezelfde wijze kunnen oriënteren. In casu kan het verwarring opleveren omdat de pagina geen tabel bevat. Gezien dit zowel voor ziende als blinde bezoekers problematisch is, is het niet afkeurbaar.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 27: Indien op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/ de focus staat op de vijf paarse cards (HEX #5C2483), kleurt de tekst donkerpaars (HEX #371651). Dit levert een contrast van 1,4:1 op, waar dit minimaal 4,5:1 behoort te zijn. Pas de kleurencombinatie aan, zodat het contrast beter zichtbaar is voor onder andere kleurenblinden en slechtzienden.
Bevinding 28: Indien men naar de website navigeert op een schermstand van 2080x1024px, verschijnt vanaf 125% zoom een mobiel menu, bijvoorbeeld op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatiethemas. Indien de focus staat op de menuitems, krijgen ze dezelfde kleur paars als de achtergrond (HEX #5C2483). Het contrastratio (1:1) voldoet niet aan dit criterium daar de tekst geheel niet meer leesbaar is.
Bevinding 29: In de PDF op pagina wordt voor de kopteksten een roze kleur gebruikt (HEX #FF0066). Het contrast met de witte achtergrond is hier 3,8:1 waar dit minimaal 4,5:1 behoort te zijn. Pas de kleurencombinatie aan, zodat het contrast beter zichtbaar is voor onder andere kleurenblinden en slechtzienden.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 30: Indien men naar de website navigeert op een schermstand van 2080x1024px, veranderd vanaf 130% de navigatiebalk in de header in een mobiel hamburgermenu. Het menuitem 'Onderwerpen' is nog wel aanwezig echt functioneert het nu niet meer. Zorg dat bezoekers van de pagina in de mobiele versie dezelfde content kunnen bereiken als bezoekers van de volledige site. Zie tevens SC 1.4.10
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 31: Indien men naar de website navigeert op een schermstand van 2080x1024px, veranderd vanaf 130% de navigatiebalk in de header in een mobiel hamburgermenu. Het menuitem 'Onderwerpen' is nog wel aanwezig echt functioneert het nu niet meer. Zorg dat bezoekers van de pagina in de mobiele versie dezelfde content kunnen bereiken als bezoekers van de volledige site. Zie tevens SC 1.4.4.
Bevinding 32: Indien men naar de website navigeert op een schermstand van 2080x1024px, is een deel van de footertekst (de contactgegevens) vanaf 300% zoom niet meer zichtbaar. Zorg ervoor dat de tekst zoals deze goed herschaalt indien een pagina uitvergroot wordt bekeken.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 33: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/ staat onder 'Waar bent u naar opzoek?' een invoerveld. Indien men hier iets invult verschijnt een knop om de tekst te verwijderen in de vorm van een kruisje. Dit element is niet middels het toetsenbord bereikbaar. Zorg ervoor dat deze functie ook toegankelijk is voor toetsenbordgebruikers.
Bevinding 34: Indien men het uitklapmenu onder onderwerpen inschakelt, is er geen sluitknop aanwezig. Indien men middels de tabtoets verder navigeert, gaat de focus door op onderliggende elementen. Zorg voor een goed sluitmechanisme. Advies is om dit element in de DOM structuur te plaatsen na het laatste lijstitem.
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 35: Op de pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/node/98 wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de YouTube video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. Voeg de volgende eigenschap aan de embedcode toe: 'disablekb=1'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium.
Bevinding 36: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatiethemas wordt gebruikgemaakt van de videospeler van Vimeo. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de Vimeo video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. Voeg de volgende eigenschap aan de embedcode toe: 'keyboard: false'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium.
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 37: De getoetste pagina's bevatten een skiplink om blokken te omzeilen, een mechanisme om de herhalende content over te slaan. Bijvoorbeeld op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/. De skiplink is niet visueel zichtbaar, echter krijgt dit element wel de focus en heeft het in de HTML wel een aria-label. Zorg ervoor dat het visueel tevens duidelijk is dat het hier om een skiplink gaat, deze elementen worden immers niet slechts door blinde bezoekers gebruikt. Ziende bezoekers die de website met toetsenbord bedienen moeten op elke pagina langs dezelfde onderdelen gaan voordat ze bij de inhoud van de pagina komen.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 38: De pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/node heeft geen titel die de pagina omschrijft. Het leest nu '| RSJ IJsseland'. Gebruikers van schermleessoftware weten nu niet wat de pagina bevat.
Bevinding 39: De PDF op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/sites/default/files/documents/13e%20Informatiebrief%20JHA%20Implementatie%20Specialistische%20jeugdhulp%2020230411%20Definitief.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 40: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/ staan knoppen opgemaakt als links naar YouTube en LinkedIn. De laatstgenoemden hebben de aria labels 'onze youtube' en 'onze linkedin'. Het is onvoldoende duidelijk dat deze links naar een nieuwe pagina verwijzen. Geef de links een goede omschrijving, bijvoorbeeld 'Ga naar onze Youtube pagina - opent in een nieuw tabblad'.
Bevinding 41: Advies: Het logo van de RSJ IJsselland in de header van iedere pagina, bijvoorbeeld op https://www.rsj-ijsselland.nl/rsj-ijsselland/informatie-over-gemeenten, is tevens een link naar de hoofdpagina. Overweeg aan de toegankelijke naam 'Logo RSJ IJsselland' een verduidelijkende tekst toe te voegen, bijvoorbeeld '- naar de hoofdpagina'.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 42: De pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/node is slechts bereikbaar via het broodkruimelpad van onderliggende pagina's. De pagina is niet middels de zoekfunctie te bereiken. Zorg ervoor dat men op minimaal twee wijzen op de door bezoekers bereikbare pagina's kan komen, bijvoorbeeld via een sitemap toe te voegen.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 43: Indien men naar de website navigeert op een schermstand van 2080x1024px, verschijnt vanaf 125% zoom een mobiel menu, bijvoorbeeld op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatiethemas. Indien de focus staat op de menu items is dit niet zichtbaar. Zorg hier voor een duidelijke focusrand.
Bevinding 44: Advies: Indien men naar de website navigeert op een schermstand van 2080x1024px, verschijnt vanaf 125% zoom een mobiel menu, bijvoorbeeld op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatiethemas. Indien men middels de tabtoets door de menu items navigeert, gaat de focus door op de onderliggende pagina. Advies is on hier eerst de sluitknop te passeren, zodat toetsenboardgebruikers beter door de website kunnen navigeren.
Bevinding 45: Advies: In de header staat een zoekicoon, bijvoorbeeld op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/. Indien de focus op dit element staat, is het kleurverschil minimaal. Advies is hier een beter onderscheidbare kleurencombinatie te gebruiken.
2.5 Input modaliteiten
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 46: Het logo van de organisatie in de header van iedere pagina, bijvoorbeeld https://www.rsj-ijsselland.nl/, bevat de toegankelijke naam 'Logo RSJ IJsselland' in een alt attribuut. Let op dat de alternatieve tekst alle zichtbare tekst in het logo dient te bevatten, dus ‘Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland’. Indien het een logo betreft dient dit woord eraan vooraf te gaan. Zie tevens SC 1.1.1.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 47: De zoekknop op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/ in de grote foto van de header heet 'search' terwijl dit een Nederlandstalige pagina (lang='nl') betreft. Men zou een taalwissel kunnen aanbrengen om aan het criterium te voldoen, maar het advies is hier een Nederlandstalige knop te plaatsen.
Bevinding 48: De zoekknop op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/zoekresultaten?zoekterm=zoek heet 'search' terwijl dit een Nederlandstalige pagina (lang='nl') betreft. Men zou een taalwissel kunnen aanbrengen om aan het criterium te voldoen, maar het advies is hier een Nederlandstalige knop te plaatsen.
Bevinding 49: Het broodkruimelpad op meerdere pagina's, bijvoorbeeld https://www.rsj-ijsselland.nl/rsj-ijsselland/organisatie-en-governance-structuur, heeft het aria label 'breadcrumbs'. Zorg ervoor dat hier een Nederlandse alternatieve tekst aanwezig is ('broodkruimelpad') zodat schermleessoftware het op correcte wijze voorleest. Dit probleem doet zich meermalig voor op de website, waar er een broodkruimelpad gebruikt wordt.
Bevinding 50: Op pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/contact staat een contactformulier. Indien men geen email-adres invult, verschijnt een Nederlandstalige foutmelding. Indien men het email-adres incorrect invult, verschijnt een Engelstalige foutmelding: ‘The email address (…) is not valid. Use the format user@example.com’. Plaats een Nederlandstalige taalwissel op het element om aan dit succescriterium te voldoen, of zet dit om in Nederlandse tekst.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 51: Op veel contentpagina's, zoals bijvoorbeeld https://www.rsj-ijsselland.nl/toegankelijkheid, staan onder de kop 'Delen' SVG afbeeldingen van Facebook, Twitter en LinkedIn. Zorg dat ze correct zijn opgemaakt zodat ze herkend worden door schermleessoftware. Voeg een toegankelijke naam in een title element toe, geplaatst als eerste child element van de SVG en verwijder het aria-hidden element in de span waarin de SVG genest is. Men kan er ook voor kiezen om een aria-label te plaatsen op het bovenliggende a-href element. Zie tevens SC 1.1.1.
Bevinding 52: Op https://www.rsj-ijsselland.nl/ ontbreekt een toegankelijke naam voor het zoekveld in de grote foto van de header. Geef het zoekveld een toegankelijke naam. Zie tevens SC 1.3.1.
Bevinding 53: In de header van iedere pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/ staan de navigatiefunctionaliteiten in een nav element. Het menuitem 'Onderwerpen' is een link dat aria-haspopup="true" bevat, wat niet nodig is omdat het nav element reeds aangeeft dat het een menu betreft. Verwijder dit element.
Bevinding 54: In de header van iedere pagina https://www.rsj-ijsselland.nl/ staan de navigatiefunctionaliteiten in een nav element. Het menuitem 'Onderwerpen' bevat een uitklapmenu en er is aria-expanded op geplaatst om de status door schermleessoftware op te lezen. Indien het is uitgeklapt, is de staat van het attribuut nog steeds aria-expanded="false". Los dit op, daar gebruikers van schermleessoftware nu denken dat het menu nog niet geopend is.
Bevinding 55: Indien men naar de website navigeert op een alternatieve schermstand, veranderd de navigatiebalk in de header in een mobiel hamburgermenu. Op de hamburgermenuknop staat het attribuut aria-expanded, wat schermleessoftware de gebruiker meldt of het in of uitgevouwen is. Dit is voor gebruikers van schermleessoftware echter verwarrend, want een knop wijzigt van naam (Sluiten). Verwijder hier het aria-expanded atrribuut.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- hoofdpagina:
https://www.rsj-ijsselland.nl/ - contactformulier:
https://www.rsj-ijsselland.nl/contact - foutpagina:
https://www.rsj-ijsselland.nl/404 - toegankelijkheid:
https://www.rsj-ijsselland.nl/toegankelijkheid - zoekresultaten:
https://www.rsj-ijsselland.nl/zoekresultaten?zoekterm=zoek - pdfpagina #1:
https://www.rsj-ijsselland.nl/inkoop/faq-documenten - pdf #1:
https://www.rsj-ijsselland.nl/sites/default/files/documents/13e%20Informatiebrief%20JHA%20Implementatie%20Specialistische%20jeugdhulp%2020230411%20Definitief.pdf - pdfpagina #2 + video #1:
https://www.rsj-ijsselland.nl/node/98 - pdf #2:
https://www.rsj-ijsselland.nl/sites/default/files/documents/Verdiepingstraining-Toewijzen-v3-20221102-DEF.pdf - tabel #1:
https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatie/netwerk-samen-leren-en-ontwikkelen - inkoop doorontwikkeling:
https://www.rsj-ijsselland.nl/inkoop/doorontwikkeling - tabel #2:
https://www.rsj-ijsselland.nl/rsj-ijsselland/informatie-over-gemeenten - paginatitel:
https://www.rsj-ijsselland.nl/node - bovenregionale samenwerking:
https://www.rsj-ijsselland.nl/node/107 - afbeelding van tekst:
https://www.rsj-ijsselland.nl/rsj-ijsselland/organisatie-en-governance-structuur - em:
https://www.rsj-ijsselland.nl/node/106 - video #2:
https://www.rsj-ijsselland.nl/transformatiethemas - archief transformatiethemas:
https://www.rsj-ijsselland.nl/node/103 - contractmanagement:
https://www.rsj-ijsselland.nl/contractmanagement - facturatie geleverde zorg:
https://www.rsj-ijsselland.nl/in-control/facturatie-geleverde-zorg
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.